- 13 -

22. Příslušník SNB zadrží osvědčení o evidenci, jestliže
a/ technický stav vozidla neodpovídá stanoveném podmínkám,

b/ vozidlo nebylo ve stanovené lhůtě přistaveno k pravidelné
technické kontrole,

c/ záznamy v něm uvedené neodpovídají skutečnosti,

d/ je podezření, že v něm byly neoprávněně provedeny změny,

e/ je poškozeno natolik, že záznamy v něm uvedené jsou nečitelné.

O zadržení osvědčení o evidenci vydá příslušník SNB

potvrzení. Pominou-li důvody zadržení, dopravní inspektorát,
u něhož je vozidlo evidováno, osvědčení o evidenci nepro-
dleně vrátí.

Trvají-li důvody zadržení osvědčení o evidenci déle
než 30 dnů, rozhodne dopravní inspektorát o dočasném výra-
zení vozidla z provozu, popřípadě o jeho trvalém vyřazení
z evidence.

Příslušníci SNB musí při dohledu na bezpeč"
nost a plynulost silničního provozu sledovat
i to, zda technický stav vozidel odpovídá
stanoveným podmínkám. Pokud vozidlo neod-
povídá těmto podmínkám a ohrožuje zejména
bezpečnost silničního provozu, budou pří-
slušníci SNB oprávněni k zadržení osvědčení
o evidenci.

Trvají-li důvody zadržení osvědčení o evi-
denci, rozhodne dopravní inspektorát o do-
časném vyřazení vozidla z provozu nebo o je-
ho trvalém vyřazení z evidence /tj. trva-
lém vyřazení z provozu/, zadržení osvědčení
je opatřením dočasným, které bude trvat zpra-
vidla do doby, než dopravní inspektorát
rozhodne podle správního řádu, a má cha-
rakter bezprostředního zákroku.
V zájmu právní jistoty občanů se navrhuje
stanovení 30 denní lhůty, po jejímž uply-
nutí je dopravní inspektorát povinen roz-
hodnout ve správním řízení o způsobu vyřa-
zení vozidla z provozu.


- 19 -

Jde o opatření, které přispívá především k bez-
pečnosti silničního provozu a které je třeba
stanovit přímo v zákoně.

23. Všechna motorová a jejich přípojná vozidla, která jsou
evidována u dopravního inspektorátu, podléhají technickým
kontrolám, jimiž se zjišťuje, zda jejich technický stav odpovídá
podmínkám stanoveným obecně závazným právním předpisem / zásada
č. 4/.

Kontrolami technického stavu motorových a jejich
přípojných vozidel se má zajistit, aby se provozu
na pozemních komunikacích účastnila jen taková
vozidla, jejichž technický stav splňuje stanovené
podmínky. Tyto podmínky budou stanoveny obecně
závazným právním předpisem, jehož vydání předpo-
kládá zásada č. 4.

24. Provozovatelé motorových a jejich přípojných vozidel
jsou povinni na svůj náklad a ve stanovených lhůtách přistavovat
vozidla k pravidelným technickým kontrolám. Zároveň předloží
doklad / protokol / o technické prohlídce vozidla, že toto vozidlo
odpovídá stanoveným technickým podmínkám.

Technickou prohlídku vozidla mohou provádět organizace, kte-
ré pro to splňují podmínky a které požádají o pověření. Toto
pověření vydává ústřední orgán státní správy ve věcech dopravy
České socialistické republiky a ústřední orgán státní správy
ve věcech dopravy Slovenské socialistické republiky.

Podrobnosti o lhůtách technických kontrol stanoví federální
ministerstvo vnitra v dohodě s příslušným ústředním orgánem
České socialistické republiky a s příslušným ústředním orgánem
Slovenské socialistické republiky a podrobnosti o rozsahu pro-
vádění technických prohlídek federální ministerstvo dopravy
v dohodě s federálním ministerstvem vnitra, s příslušným
ústředním orgánem České socialistické republiky a s příslušným
ústředním orgánem Slovenské socialistické republiky, a to
obecně závazným právním předpisem.

Při značném počtu motorových a jejich přípojných
vozidel, která se účastní silničního provozu,
nelze kontrolu jejich technického stavu ponechat
jen na namátkově prováděných kontrolách konaných
přímo v silničním provozu příslušníky SNB. Je
třeba vytvořit systém zabezpečující pravidelnost
a vysokou kvalitu a objektivnost kontroly. Proto
se navrhuje zavedení pravidelných, technických
kontrol všech vozidel, která jsou evidována u do-
pravního inspektorátu.


- 20 -

Pravidelné technické kontroly budou jako
správní opatření provádět dopravní inspektoráty,
tedy orgány státní správy. Podmínkou pro provedení
pravidelné technické kontroly bude, aby provozova-
tel vozidla dopravnímu inspektorátu předložil do-
klad o technické prohlídce vozidla. Tento doklad,
vystavený autorizovanou organizací, bude osvědčo-
vat, že vozidlo po technické stránce odpovídá pod-
mínkám stanoveným pro provoz vozidel na pozemních
komunikacích.

Je tedy nutné odlišovat vzájemně pravidelné tech-
nické kontroly jako výkon státní správy prováděný
orgánem státní správy a technické prohlídky, které
budou prováděny pověřenými organizacemi.
Podrobnosti, jež není třeba stanovit přímo zá-
konem upraví obecně závazné právní předpisy, je-
jichž vydání zásada předpokládá.

25. Příslušníci SNB kontrolují technický stav
vozidel v silničním provozu.

Příslušníci SNB kontrolují technický stav moto-
rových a jejich přípojných vozidel též na dopravním
inspektorátu; k tomuto účelu je provozovatel povinen
vozidlo na předvolání dopravního inspektorátu přista-
vit na svůj náklad.

Technický stav vozidel kontrolují příslušníci
SNB při výkonu služby v provozu /např. při
dopravně bezpečnostních akcích, speciálních
silničních kontrolách/ a na dopravních inspek-
torátech /např. při hlášení změny provozova-


- 21 -

tele vozidla, po dopravní nehodě /. Předpo-
kládá se, že ve stále větší míře budou vy-
užívat ke kontrole technického stavu vozidel
technických zařízení.

26. Barevné provedení ani označení vozidel nesmí být za-
měnitelné se zvláštním barevným provedením a označením vozidel
Sboru národní bezpečnosti nebo vozidel ozbrojených sil vy-
bavených zvláštními znameními.

Bezpečnost silničního provozu vyžaduje, aby
motorová vozidla Sboru národní bezpečnosti
a ozbrojených sil vybavená zvláštními výstraž-
nými znameními byla od ostatních vozidel od-
lišena barevným provedením a označením. Tím
se usnadňuje i orientace ostatních účastníků
silničního provozu.

27. V mezinárodním silničním provozu se vyžadují a uzná-
vají doklady k motorovým vozidlům v souladu s mezinárodními
smlouvami, jimiž je Československá socialistická republika
vázána. Motorová vozidla s evidenčními čísly cizích států
musí být při dočasném provozu v Československé socialistické
republice opatřena rozeznávací značkou státu evidence. Do-
časným provozem se přitom rozumí doba nejvýše jednoho roku,
nedojde-li k přerušení delšímu tří měsíců. Nejde-li o do-
časný provoz, musí být vozidlo přihlášeno do evidence v Česko-
slovenské socialistické republice.

S ohledem na Úmluvy uvedené v odůvodnění k zá-
sadě č. 3 a na rostoucí intenzitu mezi-
národního silničního provozu je třeba vyža-
dování a uznávání dokladů Je vozidlům v mezi-
národním silničním provozu respektovat.

28. Odpovědnost za škody způsobené provozem motorového
vozidla je povinně pojištěna v rozsahu stanoveném obecně zá-
vaznými právními předpisy. Nebylo-li zjištěno, kdo za škodu
způsobenou provozem motorového vozidla odpovídá, má poškozený
právo na plnění vůči státní pojišťovně.

Obecně závazné právní předpisy stanoví též podmínky
tohoto zákonného pojištění, společensky opodstatněné nároky,
které budou v rámci tohoto pojištění zabezpečeny, a případy,
ve kterých má státní pojišťovna právo postihu.


- 22 -

Návrh přebírá povinnost zákonného pojištění
odpovědnosti za škody způsobené provozem mo-
torového vozidla, přičemž ustanovení občanského
zákoníku a hospodářského zákoníku zůstávají ne-
dotčena. Obecná formulace této zásady zahrnuje
nejen odpovědnost provozovatele, ale i dalších
subjektů. Vyžaduje to společenský zájem na
ochranu poškozených, jestliže jim byla způso-
bena škoda jiným subjektem /např. osobou, kte-
rá vozidlo použila protiprávně, popřípadě ne-
byla zjištěna/. Při široké koncepci tohoto
pojištění pouze postih státní pojišťovny za-
bezpečuje, aby v případech, kdy škoda byla
způsobena závažným protispolečenským jednáním,
důsledky tohoto jednání nesl ten, kdo se jej
dopustil.

Navrhuje se, aby obecně závazný právní před-
pis předpokládaný ve druhém odstavci zásady
vydalo ministerstvo financí české socialis-
tické republiky a ministerstvo financí Sloven-
ské socialistické republiky.

IV.
Zajišťování bezpečnosti a plynulosti silničního provozu

29. K zajišťování úkolů Sboru národní bezpečnosti při řízení
silničního provozu a dohledu na jeho bezpečnost a plynulost se
zřizují jako jeho orgány

a/ ústřední dopravní inspektorát s působností pro území

Československé socialistické republiky,
b/ hlavní dopravní inspektoráty s působností pro území

české socialistické republiky a s působností pro území

Slovenské socialistické republiky,

c/ krajské, dopravní inspektoráty s působností pro území kraje a
d/ okresní dopravní inspektoráty s působností pro území okresu.

Dopravním inspektorátům je svěřena stěžejní
úloha při zajišťování bezpečnosti a plynu-


- 23 -

losti silničního provozu. Do jejich působnosti
je soustředěna agenda zkoušek žadatelů o opráv-
nění k řízení motorových vozidel, učitelů
řidičů, dohled na technický stav motorových
a jejich přípojných vozidel, vedení evidencí
a vydávání příslušných dokladů, jakož i
projednávání přestupků v silničním provozu.

Dopravní inspektoráty se plně osvědčily,
přispěly ke splnění všech náročných a ob-
tížných úkolů v oblasti bezpečnosti silnič-
ního provozu a tudíž není důvod je nahrazo-
vat jinými orgány. Jejich působnost je však
třeba upřesnit v souladu s koncepcí celého
zákona a v souladu s federativním uspořá-
dáním orgánů státní správy a zakotvit je
v zákoně.

Dopravní inspektoráty- jsou orgány Sboru ná-
rodní bezpečnosti, které budou plnit úkoly
státní správy, a proto je nezbytné pověřit
je k plnění těchto úkolů - jak předpokládá
ustanovení § 5 odst. 3 zákona č. 40/1974
Sb., o Sboru národní bezpečnosti - zákonem.

30. Ústřední dopravní inspektorát

a/ koordinuje činnost hlavního dopravního inspektorátu české
socialistické republiky a hlavního dopravního inspektorátu
Slovenské socialistické republiky,

b/ zajišťuje úkoly bezpečnosti silničního provozu v meziná-
rodních stycích,

c/ řídí činnost dopravních inspektorátů při vedení evidencí
motorových a jejich přípojných vozidel, řidičů motorových
vozidel a statistik nehod v silničním provozu} vede evi-
denci a vydává evidenční čísla pro diplomatická vozidla,

d/ spolupracuje s ústředními orgány a organizacemi Česko-
slovenské socialistické republiky v otázkách týkajících
se bezpečnosti a plynulosti silničního provozu.

Působnost ústředního dopravního inspekto-
rátu vychází ze zákona č. 128/1970 Sb.,


- 24 -

o vymezení působnosti Československé
socialistické republiky ve věcech vnitř-
ního pořádku a bezpečnosti, a zákona
č. 40/1974 Sb.

V otázkách týkajících se bezpečnosti
a plynulosti silničního provozu spolu-
pracuje ústřední dopravní inspektorát
především s federálním ministerstvem
dopravy, federálním ministerstvem ná-
rodní obrany, federálním ministerstvem
všeobecného strojírenství. Svazem pro
spolupráci s armádou a se sdělovacími
prostředky.

31. Hlavní dopravní inspektorát České socialistické
republiky a hlavní dopravní inspektorát Slovenské socialistické
republiky

a/ řídí a kontroluje činnost krajských a okresních dopravních
inspektorátů,

b/ stanoví po projednání s federálním ministerstvem dopravy
zda, kde a jakých dopravních značek a dopravních zařízení
se na užít na dálnici,

c/ rozhoduje o odvolání proti rozhodnutí krajských dopravních
inspektorátů vydaných v prvém stupni,

d/ rozhoduje po projednání s příslušnými orgány o povolová-
ní celostátních závodů, soutěží a podobných podniků na po-
zemních komunikacích, kterými by mohla být ohrožena bez-
pečnost a plynulost silničního provozu nebo jiný důležitý
veřejný zájem,

e/ soustřeďuje a poskytuje Ústřednímu dopravnímu inspektorátu
podklady pro jeho koncepční a koordinační činnost,

f/ spolupracuje s příslušnými orgány a organizacemi české

socialistické republiky a Slovenské socialistické republiky
v otázkách bezpečnosti a plynulosti silničního provozu.


- 25 -

Navrhuje se, aby hlavní dopravní inspekto-
ráty republik zajišťovaly bezpečnost a ply-
nulost silničního provozu především formou
řízení a kontroly nižších dopravních
inspektorátů.

32. Krajské dopravní inspektoráty

a/ řídí a kontrolují činnost okresních dopravních inspektorátů,
b/ rozhodují o odvolání proti rozhodnutí okresních dopravních
inspektorátů,

c/ pověřují organizace Svazu pro spolupráci s armádou prová-
děním zkoušek žadatelů o některé druhy oprávnění k řízení
motorových vozidel,

d/ rozhodují o odborné způsobilosti učitelů řidičů, vydávají
jim potřebná osvědčení a provádějí jejich registraci,

e/ vedou statistiku nehod v silničním provozu, provádějí je-
jí analýzu a činí potřebná opatření ke zvýšení bezpeč-
nosti a plynulosti silničního provozu,

f/ rozhodují po projednání s příslušnými národními výbory
o povolování závodů, soutěží a podobných podniků na po-
zemních komunikacích pořádaných v kraji, kterými by mohla
být ohrožena bezpečnost a plynulost silničního provozu
nebo důležitý veřejný zájem,

g/ spolupracují s národními výbory a jinými příslušnými

orgány a organizacemi v otázkách bezpečnosti a plynulosti,
silničního provozu,

h/ schvalují projekty dopravního značení na nově zřízených
nebo rekonstruovaných pozemních komunikacích první třídy.

Krajské dopravní inspektoráty budou činit
potřebná opatření ke zlepšení bezpečnosti
a plynulosti silničního provozu v kraji.
Přitom budou spolupracovat s národními
výbory a jinými orgány a organizacemi
v kraji.


-26-

33. Okresní dopravní inspektoráty

a/ vykonávají dohled na bezpečnost a plynulost silničního
provozu, přitom vychovávají účastníky silničního provozu
k dopravní kázni,

b/ na úseku agendy řidičů motorových vozidel

-registrují organizace oprávněné k provádění výuky
a výcviku žadatelů o oprávnění k řízení motorových
vozidel a vydávají o tom příslušný doklad; tuto re-
gistraci popřípadě pozměňují nebo zrušují,

- dohlížejí na provádění výuky a výcviku žadatelů o oprav
není k řízení motorových vozidel,

- provádějí zkoušky z odborné způsobilosti žadatelů
o oprávnění k řízení motorových vozidel a vydávají
řidičské průkazy,

- rozhodují o přezkoumání tělesné, duševní a odborné
způsobilosti osob k řízení motorových vozidel,

- rozhodují o vydávání a odnímání oprávnění k řízení
motorových vozidel a o zadrženém řidičském průkazu,

- povolují v odůvodněných případech individuální výcvik
žadatelů o oprávnění k řízení motorových vozidel,

- vedou evidenci řidičů,

c/ na úseku agendy motorových a jejich přípojných vozidel

- schvalují technickou způsobilost jednotlivě postavených,
přestavěných, popřípadě dovezených motorových a jejich
přípojných vozidel,

- v dohodě s příslušným národním výborem povolují stavby,
popřípadě přestavby -jednotlivých motorových a jejich

přípojných vozidel,

- vedou evidenci motorových a jejich přípojných vozidel,
přidělují evidenční čísla a vydávají příslušné doklady,


- 27 -

- rozhodují o dočasném vyřazení motorových a jejich pří-
pojných vozidel ze silničního provozu nebo o jejich
trvalém vyřazení z evidence,

- kontrolují technický stav motorových a jejich přípoj-
ných vozidel a sledují, zda je provozovatelé podrobují
ve stanovených lhůtách pravidelným technickým kontrolám,

d/ schvalují projekty dopravního značení na nově zřízených
nebo rekonstruovaných pozemních komunikacích s výjimkou
dálnic a pozemních komunikací první třídy,

e/ v dohodě s příslušným národním výborem stanoví místní
úpravy silničního provozu; v Praze, Bratislavě, Brně
a Ostravě se vyjadřují k místní úpravě silničního provozu,
o níž rozhoduje příslušný národní výbor,

f/ rozhodují po projednání s národními výbory o povolování
závodů, soutěží a podobných podniků na pozemních komuni-
kacích pořádaných v okrese, kterými by mohla být ohrožena
bezpečnost a plynulost silničního provozu nebo důležitý
veřejný zájem,

g/ projednávají přestupky spáchané v silničním provozu,

h/ spolupracují ve stanoveném rozsahu s příslušnými orgány
a organizacemi v otázkách bezpečnosti a plynulosti sil-
ničního provozu.

Bezprostřední zajišťováni bezpečnosti
a plynulosti silničního provozu
přísluší především okresním dopravním
inspektorátům. Úkoly okresních doprav-
ních inspektorátů jsou převzaty nebo
vycházejí ze stávající právní úpravy.

34. Ústřední orgán státní správy ve věcech dopravy České
socialistické republiky a ústřední orgán státní správy ve vě-
cech dopravy Slovenské socialistické republiky se podílí


- 28 -

na zajišťování bezpečnosti a plynulosti silničního provozu
tím, že

a/ schvaluje technickou způsobilost vozidel, jejich součástí
a výstroje, nejde-li o stavbu nebo přestavbu jednotlivého
motorového nebo přípojného vozidla,

b/ provádí pravidelné revize technické způsobilosti schvále-
ných typů vozidel, jejich součástí a výstroje,

c/ nařizuje provedení zkoušek souvisejících se schválením
typu vozidla, jeho součástí a výstroje a kontrolních
zkoušek po schválení typu vozidla, jeho součástí a výstroje,

d/ určuje přiměřenou lhůtu k odstranění konstrukčních nebo
výrobních závad, které se zjistí po schválení technické
způsobilosti typu vozidla, jeho součástí a výstroje,
popřípadě může zakázat uvádění takových vozidel, popřípadě
jejich součástí a výstroje vozidel do provozu nebo zaká-
zat další provoz vozidel, která již byla do provozu uve-
dena,

e/ povoluje a schvaluje hromadné přestavby vozidel,

f/ vydává tematické plány Skolení řidičů,

g/ schvaluje učební pomůcky pro výcvik žadatelů o řidičská

oprávnění.

Na činnost ústředních orgánů státní správy ve věcech
dopravy republik podle této zásady se nevztahují obecné

předpisy o správním řízení.

Výše uvedenou činnost ústředních orgánů
státní správy ve věcech dopravy republik
v současné době upravuje obecně závazný
právní předpis /vyhláška FMD č. 90/1975
Sb, /. Protože se jedná o stanovení zá-
kladní působnosti těchto orgánů při
schvalování technické způsobilosti vo-
zidel, jejich součástí a výstroje a obsa-
hem úpravy jsou i povinnosti občanů a or-
ganizací, je třeba tuto působnost stano-
vit v zákoně.


- 29 -

Ústřední orgány státní správy ve věcech
dopravy republik vyřizují v zásadě uve-
dené věci v rámci běžné agendy, na níž
není třeba vztáhnout nebo modifikovat
zákonnou procesní úpravu. Přebírá se stá-
vající praxe, která se osvědčila a je
administrativně nenáročná.

35. Národní výbory

a/ spolupůsobí při zajišťování bezpečnosti a plynulosti sil-
ničního provozu, při jeho organizaci a řízení,

b/ rozhodují po vyjádření dopravního inspektorátu o zřizování
vyhrazených parkovišť a vyjadřují se k povolování závodů,
soutěží a obdobných podniků na pozemních komunikacích
s výjimkou dálnic a k trvalému vyřazení motorových a jejich
přípojných vozidel z evidence,

c/ dohlížejí na

- organizaci a provádění povinného Skolení včetně přezku-
šování řidičů z povolání a na úroveň a způsob provádění
dobrovolného školení ostatních řidičů,

- vybavení zařízení pro výuku a výcvik žadatelů o oprávnění
k řízení motorových vozidel,

- úroveň výuky a výcviku žadatelů o oprávnění k řízení
motorových vozidel,

d/ kontrolují, zda organizace pečují o dobrý technický stav
motorových a jejich přípojných vozidel.

Tato zásada neukládá národním výborům
nové úkoly, ale pouze konstatuje jejich
podíl na zajišťování bezpečnosti silnič-
ního provozu. Rozsah úkolů národních
výborů je stejný jako dosud.

Navržené znění zásady přitom není
v rozporu, ani se nepřekrývá se zákonem
o národních výborech, ani s jeho nove-
lami.


- 30 -

36. Dopravní inspektorát může po projednaní ve správní
komisi organizaci, která porušením povinnosti stanovené tímto
zákonem způsobila ohrožení bezpečnosti nebo plynulosti silnič-
ního provozu, bezpečnosti osob nebo majetku anebo v souvislosti
s tím zhoršení životního prostředí, uložit pokutu až do výše
100 000 Kčs.

Národní výbor může organizaci za porušení povinností,
které zjistí při své činností prováděné podle zásady č. 35
písm. c/ a d/, uložit pokutu až do výše 100 000 Kčs.

Pokutu nelze uložit organizaci, která pro toto protiprávní
jednání byla již postižena pokutou uloženou podle zvláštního
předpisu.

Pokutu lze uložit organizaci do jednoho roku ode dne,
kdy došlo k porušení povinnosti.

Uložené pokuty plynou do rozpočtu příslušného národního
výboru.

Správní komise zřízená dopravním inspektorátem je tříčlenná,

Dosavadní právní předpisy neumožňují
postihnout organizaci za porušení
předpisů o silničním provozu, ačkoliv
zájem společnosti na bezpečnosti a ply-
nulosti tohoto provozu to vyžaduje.
Navrhovaná právní úprava má tento
nedostatek odstranit.

Zásada umožňuje národním výborům
ukládat organizacím za porušení po-
vinností pokuty. Je nepochybné, že hrozba
sankcí, popřípadě její uplatnění posílí
autoritu národních výborů jako orgánů
státní moci a správy a bude velmi účin-
ným prostředkem k prosazení zákonného
stavu.

Uložením pokuty podle zvláštního předpisu
je míněno např. uložení pokuty podle
zákona č. 35/1967 Sb., o opatřeních proti
znečištování ovzduší, a silničního zákona.

V zákoně je třeba uvést, do kterého rozpoč-
tu plynou uložené pokuty.


- 31 -

37. Příslušníci SNB dohlížejí na silniční provoz tím,
že kontrolují

a/ dodržování pravidel tohoto provozu,
b/ technický stav vozidel,

c/ doklady předepsané pro řízení a provoz vozidel a přepra-
vovaný náklad z hlediska bezpečnosti silničního provozu.

Účastník silničního provozu je povinen umožnit provedení
této kontroly.

Ke kontrole dodržování pravidel silničního provozu je
možno použít též technických prostředků.

členové Pomocné stráže Veřejné bezpečnosti se podílejí
na dohledu na silniční provoz v rozsahu stanoveném zvláštními
předpisy.

V zákoně je třeba přesně vymezit rozsah
úkolu, které příslušníci SNB plní
v dohledu na silniční provoz, a zároveň
stanovit povinnosti Účastníků tohoto
provozu ve vztahu k příslušníkům SNB.

Doporučuje se zakotvit v zákoně použí-
vání technických prostředků při kontrole
dodržování pravidel silničního provozu.
Jde o přístroje, které jsou s to zcela
bezpečně opticky nebo jinak zachytit
a dokumentovat situace v silničním pro-
vozu /radar s fotodokumentací, zařízení
pro videozáznam apod. /.

Rozsah oprávnění členů Pomocné stráže
Veřejné bezpečnosti v dohledu na sil-
niční provoz stanoví zákon č. 40/1974
Sb., o Sboru národní bezpečnosti, a pro-
váděcí předpisy k němu.

38. svaz pro spolupráci s armádou je oprávněn

a/ provádět zkoušky žadatelů o některé druhy oprávnění k řízení'
motorových vozidel, a to na základě pověření krajského
dopravního inspektorátu,

b/ vydávat mezinárodní doklady pro motorová vozidla a jejich
řidiče.


- 32 -

Rozsah úkonů, prováděných v rámci těchto oprávnění,
stanoví obecně závazný právní předpis.

Svaz pro spolupráci s armádou byl- k plnění
některých úkonů zmocněn již vládním na-
řízením č. 54/1953 Sb. Toto opatření
se projevilo jako účelné, a proto se
navrhuje jeho převzetí do zákona.

Předpokládá se, že federální ministerstvo
vnitra - tak, jako je tomu dosud / vyhláška
FMV č. 174/1980 Sb. / - stanoví obecně zá-
vazným právním předpisem rozsah úkonů,
ke kterým bude Svaz pro spolupráci s armádou
oprávněn.

39. Provozovatel, popřípadě řidič motorového vozidla
je povinen dočasně, v nezbytné míře a za náhradu poskytnout
vozidlo příslušníku SNB, jde-li o důležitý zájem společnosti,
který nemůže být uspokojen jinak.

Jde o potřebné oprávnění příslušníků SNB
při ohrožení života nebo zdraví člověka,
k jízdě na místo nehody nebo živelní
pohromy, při stíhání pachatelů a podobně.

Ustanovení je v souladu se zněním § 131
odst. 1 občanského zákoníku a nejsou jím
dotčena oprávnění vyplývající ze zákona
č. 40/1974 Sb., o Sboru národní bezpečnosti.
Přechodná, zmocňovací a závěrečná ustanovení

40. Pokud tento zákon nestanoví jinak, vztahují se na
rozhodováni dopravních inspektorátů obecné předpisy
o správním řízení a přestupcích.


- 33 -

Bude účelné, aby zásady obecně závazných
právních předpisů platily pro rozhodování
dopravních inspektorátů, včetně řízení
o přestupcích, pokud tento zákon nestanoví -
- zejména z důvodu omezování nadbytečné
administrativy - jinak.

Obecnými předpisy se rozumějí zákon
č. 71/1967 Sb., o správním řízení /správní
řád/, a zákon č. 60/1961 Sb., o úkolech
národních výborů při zajišťování socia-
listického pořádku, ve znění pozdějších
předpisů.

41. Pokud to budou vyžadovat podmínky rozvoje silničního
provozu, může obecně závazný právní předpis stanovit, která
ustanovení tohoto zákona se vztahují i na jiné druhy vozidel
nebo jiné účastníky silničního provozu.

Obecně závazným právním předpisem může být nařízeno
přezkoušení odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel
všech řidičů, některých řidičů podle jejich věku nebo délky
praxe anebo některých druhů motorových vozidel; stejně je
možno nařídit pravidelné přezkušování odborné způsobilosti
řidičů některých druhů motorových vozidel. Toto přezkoušení
je pak podmínkou další platnosti oprávnění k řízení motorových
vozidel.

Rozvoj silničního provozu může vyvolat
např. potřebu zavedení oprávnění k řízení
vozidel i pro jiné účastníky silničního
provozu, než pro řidiče motorových vozidel
nebo povinnou evidenci pro určité druhy
vozidel. Z tohoto důvodu je výhodné zakotvit
v zákoně potřebné zmocnění pro federální
ministerstvo vnitra, aniž by bylo nutno
v těchto případech novelizovat zákon.

Bude-li to vyžadovat situace na úseku bez-
pečnosti silničního provozu, navrhuje se
zmocnit federální ministerstvo vnitra k vy-
dání obecně závazného právního předpisu
o přezkoušení, které je uvedeno ve druhém
odstavci zásady. Toto opatření bude praktické
především při změnách pravidel silničního
provozu anebo při výrazném zvýšení počtu
dopravních nehod způsobených určitými
kategoriemi řidičů.


- 34 -

42. Výjimky z ustanovení tohoto zákona pro ozbrojené síly.
Sbor národní bezpečnosti a sbory nápravné výchovy týkající se
výcviku a školení řidičů, vydávání, zadržování, popřípadě odní-
mání dokladů, evidence řidičů motorových vozidel, schvalování
způsobilosti motorových a jejich přípojných vozidel k provozu

a jejich technických kontrol, dohledu na silniční provoz vo-
jenských vozidel a provozu při plnění úkolů obrany českoslo-
venské socialistické republiky upraví obecně závazný právní
předpis.

Obdobné zmocnění ke stanovení výjimek
je upraveno ve vládním nařízení č. 54/1953
Sb. a v prováděcích předpisech k němu.
Navržené výjimky respektují zájmy a potře-
by obrany Československé socialistické re-
publiky a úkoly ozbrojených sil a Sboru
národní bezpečnosti na tomto dseku.

Předpokládá se, že prováděcí předpisy '
vydají federální ministerstvo národní obrany
v dohodě s federálním ministerstvem dopravy
a federální ministerstvo vnitra v dohodě
s federálním ministerstvem dopravy.

43. Řidiči motorového vozidla, jemuž je v blokovém řízení
za přestupek v silničním provozu uložena pokuta, kterou je sice
ochoten zaplatit, avšak nemůže tak učinit na místě, zadrží
příslušník SNB provádějící blokové řízení řidičský průkaz a vy-
dá řidiči motorového vozidla povolení k jízdě opravňující ho

k řízení těch skupin motorových vozidel, které jsou zapsány
v zadrženém řidičském průkazu, a to na dobu 30 dnů.

Řidiči motorového vozidla, který v této lhůtě prokáže
zaplacení uložené pokuty, vrátí neprodleně'dopravní inspektorát
zadržený řidičský průkaz.

Podrobnosti stanoví obecně závazný právní předpis.

Vymáhání pokut pravomocně uložených
za přestupky v silničním provozu, jež
nebyly zaplaceny včas, je značně obtížné.
Navrženým postupem se má usnadnit, zjed-


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP