- 35 -

nodušit a urychlit výkon rozhodnutí pro-
váděný národními výbory podle § 71 a násl.
správního řádu.

Přebírá se dosavadní úprava obsažená
ve vyhlášce federálního ministerstva
vnitra č. 101/1981 Sb., která nezazna-
menala v činnosti dopravních inspektorátů
nepřiměřený nárůst administrativy.

Federální ministerstvo vnitra stanoví
podrobnosti, které nemusí být upraveny
zákonem, zejména postup příslušníků
SNB při zadržování řidičského průkazu,
způsob prokázání zaplacení pokuty,
příslušnost dopravních inspektorátů
pro vrácení zadržených řidičských
průkazů a postup při opětovném nezaplacení
uložené pokuty.

44. Řízení zahájené u útvarů Veřejné bezpečnosti a u do-
pravních inspektorátů před účinností tohoto zákona se ukončí
podle dosavadních předpisů.

Jde o aplikaci právní zásady, kterou má
být zabezpečen hladký přechod na novou
právní úpravu. Protože zákon č. 60/1961
Sb., o úkolech národních výborů při za-
jišťování socialistického pořádku, svěřuje
projednávání přestupků, jimiž se porušují
pravidla silničního provozu útvarům Veřejné
bezpečnosti, je třeba tyto útvary výslovně
jmenovat.

45. K provedení tohoto zákona vydají obecně závazné právní
předpisy:

a/ federální ministerstvo vnitra k zásadám č. 3, 7, 10, 16, 18,
21, 24, 38, 41, 42 a 43; pokud jde o zásadu č. 42 v dohodě
s federálním ministerstvem dopravy,

b/ federální ministerstvo dopravy k zásadám č. 4, 15, 16, 19,
20 a 24; pokud jde o zásadu č. 24 v dohodě s příslušnými
ústředními orgány státní správy ve věcech dopravy republik,


- 36 -

c/ federální ministerstvo národní obrany v dohodě s federálním
ministerstvem vnitra, federálním ministerstvem dopravy
a s ministerstvem spravedlnosti České socialistické republiky
a ministerstvem spravedlnosti Slovenské socialistické
republiky k zásadě č. 42,

d/ ministerstvo zdravotnictví české socialistické republiky
a ministerstvo zdravotnictví Slovenské socialistické
republiky v dohodě s federálním ministerstvem vnitra
a federálním ministerstvem dopravy k zásadě č. 11,

e/ ministerstvo financí české socialistické republiky a mi-

nisterstvo financí Slovenské socialistické republiky k zá-
sadě č. 28.

Protože čl. 80 ústavního zákona 6. 143/1968
Sb. " o československé federaci, ve znění
pozdějších předpisů, umožňuje federálním
ministerstvům vydávat obecně závazné právní
předpisy na základě zákonů Federálního shro-
máždění, jsou-li k tomu zákonem zmocněna, je
třeba toto zmocnění výslovně v zákoně uvést.

Obdobné zmocnění se předpokládá pro ústřed-
ní orgány státní správy republik.

46. Zrušují se
1/ vládní nařízení č. 54/1953 Sb., o provozu na silnicích;

2/ zákonné opatření předsednictva Národního shromáždění č.
13/1956 Sb., kterým se mění vládní nařízení o provozu
na silnicích;

3/ vyhláška ministerstva vnitra č. 87/1964 Sb., o řidičských
průkazech;

4/ vyhláška federálního ministerstva vnitra č. 3/1972 Sb.,

kterou se mění vyhláška ministerstva vnitra č. 87/1964 Sb.,
o řidičských průkazech;


- 37 -

5/ vyhláška federálního ministerstva dopravy č. 94/1972 Sb.,
o výcviku a dalším zvyšování odbornosti řidičů silničních
motorových vozidel;

6/ vyhláška ministerstva financí české socialistické republiky
č. 123/1974 Sb., kterou se stanoví rozsah a podmínky zá-
konného pojištění odpovědnosti za škody způsobené pro-
vozem motorových vozidel provozovaného českou státní po-
jišťovnou;

7/ vyhláška ministerstva financí Slovenské socialistické
republiky č. 124/1974 Sb., kterou se stanoví rozsah
a podmínky zákonného pojištění odpovědnosti za škody
způsobené provozem motorových vozidel provozovaného Slo-
venskou státní pojišťovnou}

8/ vyhláška federálního ministerstva dopravy č. 90/1975 Sb.,
o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích)

9/ vyhláška federálního ministerstva vnitra č. 100/1975 Sb.,
o pravidlech silničního'provozu;

10/ vyhláška federálního ministerstva vnitra č. 103/1978 Sb.,
kterou se mění a doplňuje vyhláška č. 145/1956 Ú. l. /Ú. v. /,
o provozu na silnicích;

11/ vyhláška federálního ministerstva vnitra č. 136/1978 Sb.,
kterou se mění a doplňuje vyhláška č. 100/1975 Sb.,
o pravidlech silničního provozu;

12/ vyhláška federálního ministerstva vnitra č. 70/1979 Sb.,
kterou se mění a doplňuje vyhláška č. 100/1975 Sb., o pra-
vidlech silničního provozu;

13/ vyhláška federálního ministerstva dopravy č. 107/1979 Sb.,
kterou se mění a doplňuje vyhláška č. 94/1972 Sb.,
o výcviku a dalším zvyšování odbornosti řidičů silničních
motorových vozidel;

14/ vyhláška federálního ministerstva vnitra č. 174/1980 Sb.,
o provádění zkoušek z odborné způsobilosti žadatelů o ři-
dičská oprávnění;


- 38 -

15/ vyhláška federálního ministerstva dopravy č. 60/1981 Sb.,
o hospodárnosti provozu silničních vozidel pro motorovou
dopravu:

16/ vyhláška federálního ministerstva vnitra č. 69/1981 Sb.,
kterou se mění a doplňuje vyhláška ministerstva vnitra
č. 145/19. 56 Ú. l. /Ú. v. /, o provozu na silnicích, ve znění
pozdějších předpisů;

17/ vyhláška federálního ministerstva vnitra č. 101/1981 Sb.,
o zadržování řidičských průkazů řidičům, kteří nemohou
na místě zaplatit pokutu uloženou jim v blokovém řízení
za přestupek v silničním provozu;

18/ vyhláška federálního ministerstva dopravy č. 20/1982 Sb.,

kterou se mění a doplňuje vyhláška č. 94/1972 Sb., o výcviku
a dalším zvyšování odbornosti řidičů motorových vozidel,

ve znění vyhlášky č. 107/1979 Sb.;
19/ vyhláška federálního ministerstva dopravy č. 104/1982 Sb.,

kterou se mění a doplňuje vyhláška č. 60/1981 Sb., o hospo-
dárnosti provozu silničních vozidel pro motorovou dopravu;

20/ vyhláška ministerstva vnitra č. 145/1956 Ú. l. /Ú. v. /,
o provozu na silnicích.

Vládní nařízení č. 54/1953 Sb.
ve znění zákonného opatření předsed-
nictva Národního shromáždění č. 13/1956
Sb. nahradí tento zákon.

Ostatní předpisy v zásadě uvedené jsou
prováděcími předpisy k vládnímu nařízení
č. 54/1953 Sb. Protože návrh předpokládá
vydání nových obecné závazných právních
předpisů, které budou odpovídat dosaže-
né úrovni rozvoje socialistické společ-
nosti, je třeba všechny zastaralé před-
pisy zrušit.

47. Tento zákon nabývá účinnosti dnem

Vzhledem k širokému počtu orgánů,
organizací i osob, jichž se tento
zákon dotýká, se doporučuje stanovit
minimálně půlroční legisvakanci.


- 39 -

Politický a ekonomický rozbor
k návrhu zásad zákona o provozu na pozemních komunikacích

Současná etapa budování rozvinuté socialistické společnosti
v podmínkách rozvoje československé socialistické republiky,
jakož i zapojení československé ekonomiky do mezinárodní dělby
práce, rychlý růst motorismu a rozvoj turistiky, kladou stále
náročnější požadavky na spolehlivou a bezpečnou přepravu osob
a nákladů. Doprava na pozemních komunikacích neustále vzrůstá

a vyžaduje náročná a nezbytná opatření k ochraně bezpečnosti
a plynulosti provozu na pozemních komunikacích. Jde zejména
o snižování dopravní nehodovosti a o zabezpečování plynulosti
silniční dopravy zejména ve velkých městech.

Pro silniční dopravu na pozemních komunikacích je potřebné
vytvořit takové podmínky, které umožní bezpečný, plynulý a bez-
poruchový provoz na nich. Jedním z důležitých předpokladů
pro dosažení tohoto cíle je jednoduchá, komplexní a účinná
právní úprava vztahů mezi účastníky silničního provozu.

V současné době je provoz na silnicích v československé
socialistické republice upraven vládním nařízením č. 54/1953
Sb., o provozu na silnicích, ve znění zákonného opatření
předsednictva Národního shromáždění č. 13/1956 Sb. /dále jen
"vládní nařízení"/. Toto vládní nařízení bylo vydáno s mocí
zákona, jak to umožňoval § 42 odst. 1 zákona č. 241/1948 Sb.,
o prvním pětiletém hospodářském plánu rozvoje Československé
republiky.

Vládním nařízením byly především konstituovány dopravní
inspektoráty Veřejné bezpečnosti, jimž byla svěřena stěžejní
úloha při zajišťování bezpečnosti a plynulosti silničního
provozu. Do působnosti dopravních inspektorátů Veřejné bez-
pečnosti je rovněž soustředěna agenda zkoušek řidičů motoro-
vých vozidel a jejich učitelů, dohled na technický stav mo-
torových vozidel, vydávání příslušných dokladů a vedení evi-
dencí. Současně se upravuje i trestání přestupků proti před-
pisům vydaným na ochranu silničního provozu.


- 40 -

Vládní nařízení do značné míry čerpá z obdobné úpravy
ve Svazu sovětských socialistických republik, zejména pokud jde

o soustředění péče o bezpečnost a plynulost silničního pro-
vozu do působnosti jediného orgánu státní správy.

V průběhu budování základů socialistické společnosti
v naší zemi sehrálo toto vládní nařízení pozitivní úlohu.
Umožnilo vytvořit systém péče o bezpečnost a plynulost sil-
ničního provozu založený na socialistických principech,
který přispěl ke splnění náročných úkolů v oblasti silniční
dopravy.

V současné době však již vládní nařízení neodpovídá
dosaženému stavu rozvoje silniční dopravy a zajišťování
bezpečnosti a plynulosti silničního provozu, ani požadované
působnosti orgánů správy v této oblasti ve federativním státo-
právním uspořádání.

Některé nezbytné změny, které si postupně vyžadoval rozvoj
silniční dopravy, a získané zkušenosti byly realizovány v práv-
ním řádu formou prováděcích předpisů, ačkoli někdy docházelo

i k vážným zásahům do práv občanů, prováděcími předpisy byly
řešeny i některé vztahové a kompetenční otázky, pro které
vládní nařízení nedávalo potřebný podklad. Přijetím zákona
Č. 60/1961 Sb., o úkolech národních výborů při zajišťování
socialistického pořádku, došlo ke zrušení trestních ustanovení
vládního nařízení. Podle platné úpravy projednávají dopravní
přestupky odbory Veřejné bezpečnosti okresních správ Sboru
národní bezpečnosti.

V prvé polovině sedmdesátých let dozrávala potřeba komplex-
ního legislativního řešení právních vztahů v oblasti bezpečnosti
a plynulosti silničního provozu.

Vláda Československé socialistické republiky svým usne-
sením ze dne 15, července 1972 č. 202 rozhodla, aby federální
ministerstvo vnitra ve spolupráci s federálním ministerstvem
dopravy vypracovalo návrh zásad zákona o provozu na pozemních
komunikacích.


- 41 -

Základním hlediskem pro zpracování návrhu těchto
zásad je maximální soustředění a úprava působnosti v ob-
lasti bezpečnosti a plynulosti silničního provozu s cílem
dosáhnout jednoznačného stanovení odpovědnosti a efektiv-
ního a souladného postupu v prováděných opatřeních u všech
orgánů. Přínosem návrhu má být i odstranění rozdílných
názorů a praxe jednotlivých orgánů v otázkách jejich pů-
sobnosti na tomto úseku státní správy.

Do návrhu byla zařazena z dosavadních předpisů nižší
právní síly všechna ustanovení obsahující omezení resp.
povinnosti, které vyplývají pro občany z právní regulace
silničního provozu.

Z ústavního hlediska návrh zásad důsledně respektuje
společnou působnost československé socialistické republiky
a obou republik jak ve věcech dopravy, tak ve věcech vnitř-
ního pořádku a bezpečnosti státu. Vychází přitom z usta-
novení čl. 19 písm. a/ ústavního zákona č. 143/1968 Sb.,
o československé federaci, ve znění pozdějších ústavních
předpisů, a z ustanovení § 2 bod 7 zákona č. 128/1970 Sb.,
o vymezení působnosti Československé socialistické re-
publiky ve věcech vnitřního pořádku a bezpečnosti, podle
nichž právní úprava těchto otázek náleží do působnosti
Československé socialistické republiky.

Návrh zásad - stejně jako dosud platná právní
úprava - předpokládá, že vedle dopravních inspektorátů
a některých ústředních orgánů Československé socialistické
republiky a obou národních republik se budou na zabezpečo-
vání úkolů souvisejících s bezpečností a plynulostí silnič-
ního provozu podílet též národní výbory. V návrhu se ne-
zakládá nově působnost národních výborů, ani se neurčují
stupně a druhy národních výborů, které ji budou plnit.


- 42 -

V této souvislosti bylo při přípravě návrhu zásad
též zvažováno, do jaké míry se upravovaná problematika
dotýká činnosti resp. působnosti národních výborů na
úseku zajišťování místních záležitostí veřejného po-
řádku /§ 37 zákona č. 40/1974 Sb., o Sboru národní
bezpečnosti/. S ohledem na nezbytnost jednotné právní
úpravy této problematiky a v zájmu důsledného zabezpe-
čení jejího jednotného provádění, nelze otázky zajišťo-
vání bezpečnosti a plynulosti silničního provozu pokládat
za místní záležitosti veřejného pořádku. Naopak, bude-li
to vyžadovat důležitý veřejný zájem, počítá návrh s tím,
že v rámci místní úpravy silničního provozu bude možno
zohlednit lokální potřeby, především požadavky národ-
ních výborů. Místní úpravu bude však možno provést jen
tak, aby byla v souladu s úpravou celostátní i meziná-
rodní.

Při přípravě návrhu byla zvažována dále otázka,
zda je vhodné do zásad zařadit i úkoly dobrovolné spo-
lečenské organizace Svazu pro spolupráci s armádou. Do-
sud je tato organizace v ustanovení § 5 písm. a/ vládní-
ho nařízení pověřena jen prováděním výcviku řidičů mo-
torových vozidel. Se zřetelem ke specifickému poslání
Svazu pro spolupráci s armádou a jeho podílu na branné
přípravě a výchově obyvatel /§ 18 zákona č. 40/1961 Sb.,
o obraně československé socialistické republiky* a § 9
odst. 2 zákona č. 73/1973 Sb., o branné výchově/ byly
do návrhu zařazeny další úkoly, které tato organizace
již plní a které navazují na zajišťování bezpečnosti a ply-
nulosti silničního provozu.

Připravené pojetí nového zákona o provozu na pozemních
komunikacích odpovídá objektivním požadavkům rozvoje a význa-
mu silniční dopravy v socialistickém státě a je též v souladu
s mezinárodními dohodami, jakož i s úpravou této problematiky
v ostatních socialistických státech.


- 43 -

V Úvodní části /zásady č. 1 až 4/ jsou vedle obecně
formulovaného rozsahu úpravy soustředěny základní principy,
na nichž by měla spočívat bezpečnost a plynulost silničního
provozu. V zájmu zvýraznění celospolečenského významu silničního
provozu se ukládá povinnost státním orgánům a všem socialistic-
kým organizacím aktivně se podílet na preventivní a výchovné
činnosti všech účastníků silničního provozu. Stanoví se, že
každý, kdo se účastní silničního provozu, musí dodržovat sta-
novené podmínky a pravidla. Vedle člověka, jako rozhodujícího.
činitele, podílí se na bezpečnosti a plynulosti silničního
provozu dobrý stav silnice a vozidla. Návrh proto stanoví,
jakých vozidel se na pozemních komunikacích může používati
současně ukládá všem provozovatelům a řidičům povinnost pečovat

o jejich technický stav.

V zásadách č. 5 až 9 jsou zařazena stěžejní ustanovení
k zajištění bezpečnosti a plynulosti silničního provozu, na
nichž jsou budována pravidla silničního provozu. Stanoví se
zde zejména zásady pro řešení místní úpravy silničního pro-
vozu, nutných a nezbytných omezení určité kategorie účastníků
silničního provozu, jakož i odstraňování překážek silničního
provozu. Rovněž se zde stanoví zásady pro užívání, umísťování
a provedení dopravních značek a zařízení, včetně světelných
signalizačních zařízení,

V druhé části návrhu /zásady č. 10 až 19/ je zařazena
úprava problematiky řidičů motorových vozidel a jejich učite-
lů, včetně příslušných dokladů a evidencí. Návrh zakotvuje
podmínky tělesné, duševní a odborné způsobilosti a spolehli-
vosti řidičů, udílení oprávnění k řízení motorových vozidel

i jeho zadržení a odnímání stanoví též podmínky pro zvyšování
odborné způsobilosti řidičů motorových vozidel.

Tato problematika je dosud upravena vyhláškou minister-
stva vnitra č. 87/1964 Sb., o řidičských průkazech, ve znění
pozdějších předpisů, a vyhláškou federálního ministerstva
dopravy č. 94/1972 Sb., o výcviku a dalším zvyšování odbor-
nosti řidičů silničních motorových vozidel. V souvislosti
s přijetím tohoto zákona bude třeba stanovit i podrobnosti


- 44 -

týkající se úpravy zmíněné problematiky. Proto se navrhuje
zmocnit federální ministerstvo vnitra a federální minister-
stvo dopravy k vydání prováděcích předpisů, kterými budou
nahrazeny dosud platné vyhlášky.

Třetí část návrhu / zásada č. 20 až 28/ obsahuje ustano-

vení o motorových vozidlech. V této části jsou upraveny otázky
dokladů k vozidlům, evidenční značky, evidence vozidel a je-
jich technické kontroly. Jde o otázky dosud v podrobnostech
upravené ve vyhlášce federálního ministerstva dopravy č. 90/
1975 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunika-
cích, a ve vyhlášce ministerstva vnitra č. 145/1956 Ú. l.,
o provozu na silnicích. Nově se v této části zařazuje ustano-
vení o ochraně barevného provedení a označení vozidel Sboru
národní bezpečnosti a ozbrojených sil používajících zvláštní
výstražné znamení / zásada č. 26/ a o uznávání dokladů k mo-
torovým vozidlům podle příslušných mezinárodních dohod
/ zásada č. 27/.

V této části návrhu je třeba také upozornit na zásady
č. 23 a 24, které stanoví povinnost pro všechny provozovatele
motorových a jejich přípojných vozidel podrobovat vozidla
technickým kontrolám. Těmito zásadami mají být vytvořeny
předpoklady pro provádění pravidelných technických prohlídek
motorových a jejich přípojných vozidel ve stanicích tech-
nické kontroly, čímž se má zabezpečit pravidelnost, vysoká
kvalita a objektivnost kontroly vozidel.

Zavedením pravidelných technických prohlídek mají být
vytvořeny podmínky pro celkové zlepšení technického stavu
motorových a jejich přípojných vozidel, který tvoří jeden
z významných faktorů bezpečnosti silničního provozu;
současně však má být umožněno, aby příslušníci dopravní
služby Veřejné bezpečnosti byli ve větší míře uvolněni
pro řízení silničního provozu resp. dohledu na něj. Opráv-
nění dopravního inspektorátu na ověření technického stavu
motorových vozidel zůstává nedotčeno.


- 45 -

Pravidelné technické prohlídky mohou provádět jednak
specializovaná zařízení pro ten účel budovaná, jednak orga-
nizace, které pro to splňují podmínky /zejména technickým,
materiálovým a personálním vybavením/. Navrhované opatření
nebrání přijetí koncepce stanic technické kontroly jako
kompromisu mezi potřebou kontrolovat technický stav motoro-
vých a jejich přípojných vozidel v odborných zařízeních
a mezi možnostmi československé ekonomiky. Zabezpečí se tím
plné a efektivní využití již vybudovaných stanic technické
kontroly /byly budovány na podkladě usnesení vlády ČSSR
ze dne 15. července 1972 č. 202, usnesení vlády ČSR č. 152/1975
a usnesení vlády SSR č. 287/1973/ na straně jedné, ale též
plné využití technických zařízení různých organizací /auto-
servisy, opravny, účelová zařízení apod. / na straně druhé.

Podmínkou pro činnost stanice technické kontroly bude pově-
ření, vydané ústředním orgánem státní správy ve věcech dopravy
příslušné republiky.

Doporučuje se, aby podrobnosti o technických prohlídkách
stanovily prováděcí předpisy vydané příslušnými ústředními
orgány federace a obou republik, v daném případě federální
ministerstvo vnitra a federální ministerstvo dopravy, obě
v dohodě s ministerstvy vnitra republik.

Navržený zákon proto zakotví pouze základní povinnosti,
tj. povinnost podrobovat vozidla technickým prohlídkám a uhra-
zovat za to stanovený poplatek.

Ve čtvrté části návrhu /zásady č. 29 až 39/ se stanoví

úkoly Sboru národní bezpečnosti a jeho dopravních inspektorátů,
ústředních orgánů státní správy ve věcech dopravy republik,
národních výborů a Svazu pro spolupráci s armádou při zajišto-
vání bezpečnosti a plynulosti silničního provozu.

Zachovává se dosavadní osvědčená struktura dopravních
inspektorátů jako orgánů SNB, s úpravou přizpůsobenou federa-
tivnímu uspořádání státu, upřesňuje se nově jejich působnost
a jejich základní úkoly.


- 46 -

Ústřední dopravní inspektorát je především koncepčním
a koordinujícím orgánem. Hlavní dopravní inspektoráty české
socialistické republiky a Slovenské socialistické republiky
jsou zejména řídícími, ve stanoveném rozsahu odvolacími a kon-
trolními orgány a krajské dopravní inspektoráty též odvolacími
orgány, pokud v prvním stupni správního řízení budou rozhodovat
okresní dopravní inspektoráty.

Základními správními orgány na úseku zajišťování bezpeč-
nosti a plynulosti silničního provozu jsou okresní dopravní
inspektoráty. Rozsah dohledu na silniční provoz je stanoven
v zásadě č. 37, v níž se současně stanoví i oprávnění pří-
slušníků Sboru národní bezpečnosti při provádění dohledu a tomu
odpovídající povinnosti účastníků silničního provozu.

Pátá část návrhu obsahuje přechodná, zmocňovací a zá-
věrečná ustanovení. V této části se zakotvuje zmocnění vztáh-
nout některá ustanovení tohoto zákona i na jiné druhy motorových
vozidel a jejich řidiče, pokud to budou vyžadovat podmínky
silničního provozu. Stanoví se výjimky pro ozbrojené síly
a Sbor národní bezpečnosti z tohoto zákona. K dosažení větší
přehlednosti a zjednodušení prováděcích předpisů o pravidlech
silničního provozu o provozu na silnicích a o řidičských prů-
kazech se předpokládá vydání jednoho prováděcího předpisu, jehož

rozsah bude přibližně stejný, jako u dosavadních prováděcích
předpisů.

Dosavadní právní předpisy neumožňují postihnout organizaci
za porušení právních předpisů o bezpečnosti a plynulosti sil-
ničního provozu, ačkoliv zájem společnosti na bezpečném a ply-
nulém silničním provozu to v řadě případů vyžaduje. Navrhuje se
proto tento nedostatek odstranit a upravit postih organizace.

Realizace zákona si nevyžádá zvýšení požadavků na
finanční prostředky ze státního rozpočtu federace i obou
republik a na bilanci pracovních sil, což se týká i stanic


- 47 -

technické kontroly. Bude-li totiž přijata navržená koncepce,
nevyžádá si jejich zřizování a provoz žádné neplánované
náklady a bude zásadně využito již vybudovaných a provo-
zovaných kapacit.

V Praze dne 14. července 1983

Předseda vlády ČSSR:

o0114_01.jpg

Ministr vnitra CSSR:

o0114_02.jpg

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP