- 18 -

14. zásada

Organizace, které provozují zařízení pro zásobování
teplem v soustavách centralizovaného zásobování teplem, jsou
povinny zavést a trvale provádět jednotnou technickou eviden-
ci a pasportizaci těchto zařízení, obsahující zejména paspor-
ty a výkazy zdrojů a rozvodů tepla.

Podrobný způsob a náležitosti vedení této dokumentace
stanoví obecně závazný právní předpis.

Odůvodnění:

Jednotná technická evidence a pasportizace zařízení pro
výrobu, rozvod a spotřebu tepla podstatně přispěje k celkové-
mu přehledu o stavu a provozu zařízení a zároveň umožní jeho
unifikaci. Dále je nezbytným předpokladem pro prohloubení
plánovitého a racionálního provozu a údržby zařízení a slouží
také k usměrňování dalšího rozvoje soustav centralizovaného
zásobování teplem. Tím se vytvoří podmínky pro zhospodárnění.
provozu a zvýšení spolehlivosti zařízení soustav centralizo-
vaného zásobování teplem. Jednotnost evidence a pasportizace
zajišťuje federální ministerstvo paliv a energetiky v návaz-
nosti na informační systémy provozovatelů příslušných zaří-
zení.

čtvrtá část

Oprávnění k cizím nemovitostem

15. zásada

Investorům nebo provozovatelům zařízení pro rozvod tepla
přísluší oprávnění:


- 19 -
a/ zřizovat, stavět v rozsahu vyplývajícím ze stavebního povo-

lení a provozovat na cizích nemovitostech zařízení pro roz-
vod tepla:

b/ vstupovat a vjíždět v souvislosti se zřizováním, stavbou,
provozováním, opravami, údržbou, změnami a odstraňováním
zařízení pro rozvod tepla na příjezdné, průjezdné a tímto
zařízením přímo dotčené cizí nemovitosti;

c/ odstraňovat a oklešťovat v nezbytném rozsahu stromoví a jiné
porosty překážející zařízením pro rozvod tepla.

Oprávnění k cizím nemovitostem vznikají dnem, kdy staveb-
ní povolení nabylo právní moci a zanikají zrušením zařízení
pro rozvod tepla. Vstup na nemovitosti ve správě, popřípadě
užívání federálního ministerstva národní obrany, ministerstev
vnitra - Sboru národní bezpečnosti a ministerstev spravedl-
nosti - Sborů nápravné výchovy se řídí předpisy těchto mini-
sterstev.

Oprávnění uvedená v prvním odstavci jsou věcnými břemeny
váznoucími na dotčených nemovitostech ve vlastnictví občanů
a postihují i nemovitosti ve státním nebo družstevním socia-
listickém vlastnictví nebo ve vlastnictví společenských orga-
nizací.

Při podstatném omezení možnosti užívat nemovitost ve
vlastnictví a užívání občana nebo v osobním užívání občana,
přísluší občanům přiměřená jednorázová náhrada, která nesmí
přesáhnout náhradu při vyvlastnění. V ostatních případech ne-
přísluší náhrada za výkon oprávnění uvedených v prvním od-
stavci.

Nedojde-li mezi občanem a investorem nebo provozovatelem
zařízení pro rozvod tepla k dohodě o nároku na jednorázovou
náhradu nebo její výši, rozhodne spor národní výbor, který je
stavebním úřadem.


- 20 -

Odůvodnění:

Stavby, provozování, opravy a údržba rozvodu tepla se ne-
obejdou bez používání cizích nemovitostí, přes které tato
zařízení procházejí. Toto používání cizích nemovitostí není
trvale takové intenzity, aby bylo účelné a hospodárné vyku-
povat pro tento účel cizí nemovitosti, které jsou stavbou
tepelných sítí dotčeny. Proto se přiznávají správcům, in-
vestorům a provozovatelům ve stanoveném rozsahu určitá opráv-
nění a povinnosti k cizím nemovitostem. Tato oprávnění vzni-
kají vydáním stavebního povolení, v němž může být v případě
sporu stanoven i jejich rozsah. Jde o obdobná oprávnění, jaká
přísluší investorům a správcům rozvodů elektřiny a plynu.

Pokud jde o náhradu za trpění oprávnění, vychází návrh
zásady z předpokladu, že dodávka tepla se stala do té míry
nezbytnou potřebou naší civilizace, že lze spravedlivě žá-
dat, aby správci / vlastníci / nemovitostí potřebných pro roz-
vod tepla a jeho dodávku trpěli výkon oprávnění uvedených
v návrhu zásady bez náhrady.

Přesto však návrh zásady pamatuje na poskytnutí přimě-
řené jednorázové náhrady v případě, že je občan výkonem
oprávnění podle zásady 15 podstatně omezen v užívání nemo-
vitosti. Tato náhrada nesmí přesáhnout náhradu při vyvlastně-
ní, která je stanovena vyhláškou českého cenového tirádu a mi-
nisterstva financí ČSR č. 43/1969 Sb. a Slovenského cenového
úřadu a ministerstva financí SSR č. 47/1969 Sb., o cenách
staveb v osobním vlastnictví a o náhradách při vyvlastnění
nemovitosti.

Podstatným omezením možnosti užívání nemovitostí se ro-
zumí například instalace podpěry při nadzemním vedení rozvo-
du tepla, změna vegetačních podmínek v důsledku uložení roz-
vodu pod povrchem a pod.

Vzhledem k tomu, že oprávnění vznikají v souvislosti s vy-
dáním stavebního povolení, ukládá se povinnost rozhodovat spo-
ry o jednorázové náhradě v souladu s úst. § 135 a 140 zákona
č. 50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu / stavební
zákon /, národním výborům, které jsou stavebním úřadem, ve
správním řízení.

16. zásada

Projektant, investor a provozovatel zařízení pro rozvod
tepla jsou povinni při projektování, pořizování a prosazování
zařízení pro rozvod tepla a při zásobování teplem zajistit
vytváření a ochranu zdravých životních podmínek, životního
prostředí a šetřit další zákonem chráněné zájmy.


- 21 -

Investor a provozovatel zařízení pro rozvod tepla je
povinen při výkonu oprávnění podle zásady 15 co nejvíce
šetřit dotčené nemovitosti včetně porostů a kultur a po
skončení prací neprodleně uvést okolí zařízení pro rozvod
tepla do stavu způsobilého původnímu určení.

Investor a provozovatel zařízení pro rozvod tepla je
povinen předem upozornit vlastníky, správce, popřípadě uži-
vatele dotčených nemovitostí na dobu a rozsah prací - s vý-
jimkou okamžitých zásahů při odstraňování havarijních situací
- tak včas, aby mohli provést příslušná opatření směřující k
zamezení popřípadě ke snížení škod.

Jestliže i při splnění povinností podle odstavců 2 a 3
vznikne správcům, vlastníkům a uživatelům dotčených nemovi-
tostí majetková újma, je investor nebo provozovatel povinen
ji nahradit v rozsahu stanoveném obecně závaznými právními
předpisy pro náhradu škody.

Odůvodnění:

Přes oprávnění daná provozovatelům a investorům zařízení
pro zásobování teplem v předchozí zásadě, jsou tito povinni
šetřit zákonem chráněné zájmy. Vzhledem k tomu, že k ohro-
žení zdraví lidí i přírodního prostředí může dojít již v pro-
cesu projektové přípravy, ukládá se povinnost vyloučit škodli-
vé vlivy i projektantům.

Investoři, správci a provozovatelé zařízení pro rozvod
tepla jsou povinni veškeré práce provádět tak, aby nemovi-
tosti včetně porostů a kultur byly dotčeny jen v nezbytném
rozsahu a po skončení prací odstranit jejich negativní dů-
sledky.

V zájmu snížení škod v souvislosti se stavbou, provozem
a změnami rozvodu tepla je přijata zásada včasného uvědomění
správce, vlastníka a uživatele nemovitosti k provedení
sklizně a odstranění stromoví a porostů před vlastním zahá-
jením prací na rozvodu tepla s výjimkou okamžitých zásahů
při opravách a údržbě a odstraňování havarijních situací.


- 22 -

Neuvede-li investor a provozovatel zařízení pro zásobová-
ní teplem dotčené nemovitosti do stavu způsobilého původnímu
určení, poruší tím svou právní povinnost. Z tohoto titulu jo
pak povinen nahradit vzniklou škodu, která bude uplatňována
a vymáhána v souladu s obecnými předpisy, tj. vládním naříze-
ním č. 46/1967 Sb., o vypořádání škod způsobených provozní hos-
podářskou činností socialistických organizací na hmotném ma-
jetku jiných socialistických organizací a o náhradách v investič-
ní výstavbě, hospodářským zákoníkem a občanským zákoníkem. Povin-
nost nahradit škodu bude investor a provozovatel mít i při splně -
ní oznamovací povinnosti podle odstavce 3. Vlastník, správce,
popřípadě uživatel dotčené nemovitosti mají však dle tohoto usta-
novení povinnost provést opatření šněrující ke snížení škod jako
např. sklizeň úrody, použití kultur s krátkou vegetační dobou,
odstranění porostů a pod.

Zatímco náhrada podle zásady 15 se poskytuje jednorázově
občanům za omezení možnosti užívat nemovitost, která zůstává
v jejich vlastnictví, přičemž omezení spočívá zpravidla ve
změně možnosti pěstování určitých kultur, náhrada podle zá-
sady 16 bude poskytována za újmu na majetku poškozeného, ke
které došlo v důsledku investiční činnosti nebo provozování
zařízení pro zásobování teplem. Náhrada majetkové Ujmy podle
zásady 16, popřípadě náhrada škody v důsledku porušení právní
povinnosti investora či provozovatele zařízení pro zásobování
teplem podle obecných předpisů o náhradě škody, nevylučuje po-
skytnutí jednorázové náhrady za podstatné omezení užívání nemo-
vitosti podle zásady 15.

17. zásada

Zařízení pro rozvod tepla se chrání ochrannými pásmy.
Ochranná pásma bez újmy obvyklého zemědělského a obdobného vy-
užití jsou určena k -zabezpečení ochrany plynulého provozu těch-
to zařízení a k zajištění bezpečnosti osob a majetku. V ochran-

ném pásmu nesmí být prováděny stavby a provozovány činnosti
ohrožující provoz zařízení pro rozvod tepla. Výčet staveb a čin-
ností, které ohrožují zařízení pro rozvod tepla nebo jejich
provoz, jakož i rozsah ochranných pásem, stanoví obecně závaz-
ný právní předpis.

Při styku zařízení pro rozvod tepla s komunikacemi, vede-
ním všeho druhu, vodami, vodními toky, vodohospodářskými díly
a zařízeními včetně jejich ochranných pásem je třeba dbát bez-
pečnosti a plynulosti provozu vzájemně se stýkajících zařízení
a staveb a možnosti jejich řádného provozu a údržby.


- 23 -

Odůvodnění:

Ochranná pásma mají za cíl omezit zřizování některých
staveb nebo provádění určitých činností, které by mohly ohro-
zit plynulost a bezpečnost provozu rozvodu tepla, např. prá-
ce s výbušninami, hořlavinami, některé zemní práce a pod.

Komunikacemi se rozumějí dálnice, silnice, cesty, želez-
nice a zařízení vodocestná, plavební kanály a pod. a jiná do-
pravní zařízení; vedeními všeho druhu jsou zájmenu zařízení
pro veřejný rozvod elektřiny, plynu, vody, nafty a pod. a za-
řízení telekomunikační.

Stykem se rozumějí především křižovatky s komunikacemi,
vedeními všeho druhu, vodami, vodohospodářskými díly a zaří-
zeními ve vzdušném prostoru, na povrchu nebo co zařízeními
pod povrchem, včetně styku ochranných pásem střetávajících
se zařízení.

Pátá část

Hospodaření s teplem

18. zásada

K zabezpečení řádného hospodaření s teplem jsou povinni
provozovatelé zařízení pro zásobování teplem provádět pravi-
delnou údržbu veškerého zařízení a činit opatření k dosažení
jeho optimální technické úrovně. Zároveň jsou povinni vyhod-
nocovat výrobu, dodávku a spotřebu tepla, vytvářet, prověřovat
a dodržovat normy spotřeby a technicko-hospodářské ukazatele,
zavádět a využívat automatickou regulaci a měření.

Provozovatelé zařízení pro výrobu a rozvod tepla jsou
povinni vytvářet podmínky pro technicky a ekonomicky účelné
připojování objektů zásobovaných z místních zdrojů na sou-
stavy centralizovaného zásobování teplem.


- 24 -

Organizace provozující zdroj tepla, jehož instalovaný
výkon není plně využit, je povinna nevyužitý tepelný výkon
poskytnout dalším odběratelům.

Odběratelé tepla jsou povinni dbát pokynů organizace,
která řídí provoz soustavy centralizovaného zásobování teplem
ve smyslu zásady 13, a upravovat podle nich provoz a spotře-
bu svých odběrných zařízení.

Podrobnosti k zabezpečení povinností podle této zásady
stanoví obecně závazný právní předpis.

Odůvodnění:

Péče o hospodárnou výrobu, rozvod a spotřebu tepla je
povinností všech přímo zainteresovaných organizací a všech
řídících orgánů, které odpovídají za soustavné vytváření
podmínek k dosažení tohoto cíle.

Hospodaření s teplem musí být trvalou zásadou s ohledem
na snižující se zdroje paliv a zvyšující se náklady na jejich
získávání. Proto je třeba soustavně vést všechny provozova-
tele zařízení pro výrobu, rozvod a spotřebu tepla k hospo-
dárnému využívání tepelné energie a pro tento záměr vytvá-
řet podmínky v oblasti měření tepla a teplé užitkové vody, pro
zavádění a využívání systémů automatické regulace dodávky
a spotřeby tepla a v oblasti tvorby a sledování progresiv-
ních norem a ukazatelů spotřeby tepla. Z toho důvodu je nutno
zakotvit zásadu povinnosti registrovat spotřebu tepla a upra-
vovat jeho odběr podle pokynů dodavatelů.

Dále je třeba zainteresovat uživatele objektů a bytů na
hospodaření s teplem pro vytápění a na odběru teplé užitkové
vody postupným zaváděním individuálního měření spotřeby
tepla a teplé užitkové vody.

Hospodaření s teplem dále vyžaduje, aby byly vytvořeny
podmínky pro postupné rušení nehospodárných místních zdrojů a pro

připojování, z nich zásobovaných objektů na soustavy centra-
lizovaného zásobování teplem.

Rovněž se zavádí povinnost organizací, které provozují
místní nebo ústřední zdroje tepla, u nichž není plně využita
kapacita, nabídnout jiným odběratelům nevyužitý instalovaný
tepelný výkon zdroje tepla.


- 25 -

Podrobnosti k zabezpečení řádného hospodaření s teplem
budou upraveny prováděcím předpisem, který stanoví povinnosti
provozovatelů zdrojů a rozvodů tepla i povinnosti spotřebi-
telů tepla, jako je např. povinnost měření odběru tepla a
teplé užitkové vody, odebírání tepla pouze v určitém množství
a o určitém výkonu, v určité době a pro určité spotřebiče ne-
bo účely, vracení kondenzátu a pod. Předpis dále vymezí topnou
sezónu, stanoví horní hranice teplot ve vytápěných prostorách,
bude řešit otázky souvisící nejen s provozem, ale i s projekto-
váním a výstavbou zařízení pro výrobu, rozvod a spotřebu tepla
včetně vnitřních zařízení z hlediska racionálního využívání
tepelné energie.

19. zásada

Dodávky tepla odběratelům v soustavách centralizovaného
zásobování teplem se uskutečňují v souladu se zvláštními před-
pisy těm odběratelům, kteří splnili podmínky pro účelné při-
pojení svých odběrných zařízení k veřejnému rozvodu tepla
a jejichž odběrná zařízení vyhovují bezpečnému a hospodár-
nému odběru tepla.

Provozovatelé veřejného rozvodu tepla připojují tepelné
přípojky a odběrná zařízení k veřejnému rozvodu tepla podle
jednotných připojovacích podmínek.

Provozovatelé zařízení pro výrobu a rozvod tepla nesmí
připojovat zařízení nebo stavby, jejichž provedení neodpoví-
dá zásadám hospodárnosti a technické spolehlivosti.

Předpokladem připojení tepelných přípojek a odběrných
zařízení je jejich kolaudace.

Jednotné připojovací podmínky stanoví obecně závazný
právní předpis.

Odůvodnění:

Dodávka tepla se uskutečňuje v souladu se základními pod-
mínkami dodávek tepla, vydanými k provedení hospodářského zá-
koníku těm odběratelům, jejichž odběrná zařízení splňují pod-
mínky pro Účelné a hospodárné připojení k veřejnému rozvodu
tepla. Podmínkou dodávky je řádný stav odběrných zařízení,


- 26 -

která musí vyhovovat bezpečné a hospodárné dodávce tepla
podle příslušných předpisů, zejména státních technických
norem.

V současném období jsou ještě budovány stavby a tepel-
ná zařízení, která nesplňují zásady hospodárnosti ve spotře-
bě tepelné energie /např. nedostatečná tepelná izolace obvo-
dových plástů budov, netěsnící okna, nevhodné typy staveb,
nevyhovující typy nebo účinnost kotelního či jiného tepel-
ného zařízení atd. /. Tento stav znamená dlouhodobé plýtvá-
ní s tepelnou energií, kterému má stanovený zákaz připojení
zamezit /výjimku tvoří do 31. 12. 1983 dosavadní konstrukční
systém panelových budov/. Je však zároveň nutné se na tuto
zásadní otázku zaměřit již při přípravě výstavby a při po-
suzování investičních záměrů a projektových Úkolů.

Jednotné připojovací podmínky nebyly dosud vydány a
jsou u různých organizací dodávajících teplo odchylné. Za
účelem sjednocení vydá federální ministerstvo paliv a ener-
getiky v dohodě, se zúčastněnými ústředními orgány jednotné
připojovací podmínky.

20. zásada

Dojde-li z důvodu technického popřípadě ekonomického rozvoje
ke změně teplonosné látky nebo jejích parametrů v soustavě
centralizovaného zásobování teplem, je odběratel tepla povi-
nen na svůj náklad upravit svá odběrná zařízení, a to ve lhůtě
dohodnuté s dodavatelem tepla tak, aby vyhovovala uvedeným
změnám při respektování oprávněných zájmů odběratele.

Potřebné úpravy zařízení ve vlastnictví nebo trvalém
užívání stavebních bytových družstev a občanů provede na svůj
náklad organizace, která realizuje změnu teplonosné látky
nebo jejích parametrů v rozvodu tepla.

Podrobný postup při změně teplonosné látky nebo jejích
parametrů stanoví jednotné připojovací podmínky.


- 27 -

Odůvodnění:

Protože v budoucnu může docházet ke změnám teplonosné
látky v soustavách centralizovaného zásobování teplem z dů-
vodů racionalizace při výrobě, rozvodu a spotřebě tepla, tedy
v celospolečenském zájmu, lze spravedlivě požadovat na odbě-
rateli tepla, aby svým nákladem upravil své odběrné zařízení
s výjimkou uvedenou v zásadě. Pod pojmem změna teplonosné
látky se zpravidla rozumí přechod z páry na horkou vodu.
Organizací, která realizuje změnu teplonosné látky, je orga-
nizace provozující veřejný rozvod tepla.

Vzhledem k tomu, že změna teplonosné látky může mít
dopad na technologickou oblast, je nutné respektovat zájmy
odběratelů tepla. Jedná se například o zařazení výstavby
doplňkových staveb do plánu, zajištění dodatečných finan-
čních prostředků a pod.

šestá část

Společná a závěrečná ustanovení

21. zásada

Federální ministerstvo paliv a energetiky vydá k pro-
vedení tohoto zákona obecně závazné právní předpisy, které
podrobně upraví:

a/ obsah a způsob zpracování rozvojových teplofikačních studií,
jakož i postup jejich projednávání a schvalování / k zásadě
4 a 5/;

b/ pravidla jednotného systému provozu a údržby zařízení pro
zásobování teplem a způsob vedení technické evidence a pas-
portizace zařízení soustav centralizovaného zásobování
teplem a její obsah / k zásadě 13 a 14/;


- 28 -

c/ jednotné připojovací podmínky odborných zařízení k rozvodu
tepla, ve kterých budou rovněž charakterizovány zdroje
tepla pro jejich zařazení mezi ústřední, vymezeny další
pojmy z oblasti teplárenství a stanoven postup při změně
teplonosné látky /k zásadám 3, 19 a 20/.

Federální ministerstvo paliv a energetiky v dohodě se
zúčastněnými ústředními orgány státní správy vydá obecně zá-
važné právní předpisy, ve kterých:

a/ Stanoví výčet staveb a činností, které ohrožují zařízení

pro rozvod tepla nebo jejich provoz, jakož i rozsah ochran-
ných pásem /k zásadě 17/;

b/ stanoví pravidla hospodaření s teplem pro vytápění, klima-
tizování, přípravu teplé užitkové vody a pro technologické
účely včetně práv a povinností provozovatelů zdrojů a roz-
vodů tepla a spotřebitelů tepla v oblasti hospodaření s
teplem /k zásadě 18/,

c/ stanoví podmínky dodávky tepla /k zásadě 19/.

Státní komise pro vědeckotechnický a investiční rozvoj
vydá v dohodě s federálním ministerstvem paliv a energetiky
obecně závazný právní předpis o projednávání územně plánová-
cí dokumentace obsahující řešení zásobování teplem /k zásadě
V.

Obecné předpisy o správním řízení /správní řád/ se ne-
vztahují, na řízení podle zásad 3, 5 a 12.

Odůvodnění;

Vzhledem k tomu, že provedení zákona si vyžádá vydání
podrobných prováděcích předpisů, zakotvuje se v závěrečných


- 29 -

ustanoveních příslušné zmocnění pro federální ministerstvo
paliv a energetiky popřípadě pro Státní komisi pro vědecko-
technický a investiční rozvoj. Tyto předpisy současně nahra-
dí směrnice federálního ministerstva paliv a energetiky vy-
dané v souladu s usneseními vlády ČSSR č. 130/1979 a
384/1980.

Zúčastněnými ústředními orgány státní správy, se kte-
rými musí být obecně závazné právní předpisy uvedené v odst.
2 dohodnuty, jsou ty orgány, jejichž zájmy by mohly být vy-
dáním těchto předpisů dotčeny.

Předpisy o správním řízení se nevztahují na vyhlašování
vybraných územních celků / zásada 3/, na určování organizace
odpovědné za zpracování rozvojové teplofikační studie a na
schvalování rozvojové teplofikační studie / zásada 5/ a na
vydávání souhlasu ke zrušení, přemístění či dlouhodobému
zastavení provozu zařízení pro zásobování teplem / zásada 12/.

22. zásada

Zrušují se:

- ustanovení § 18 vládního nařízení č. 80/1957 Sb., kterým
se provádí zákon č. 79/1957 Sb., o výrobě, rozvodu a spo-
třebě elektřiny / elektrizační zákon/;

- vyhláška Ústřední správy energetiky č. 38/1963 Sb., o zři-
zování a provozování zařízení pro výrobu a rozvod tepla.

Odůvodnění:

V návrhu zásad zákona o výrobě, rozvodu a spotřebě tepla
se řeší provozování a zřizování zařízení / oddíl třetí/ i
oprávnění k cizím nemovitostem / oddíl čtvrtý /. Proto vy-
hláška č. 38/1963 Sb. a § 18 vládního nařízení č. 80/1957 Sb.
budou vydaným zákonem zrušeny.


Politický a ekonomický rozbor

I.

Zásobování teplem, tj. uspokojování potřeb tepla pro
vytápění, přípravu teplé užitkové vody, větrání, chlazení
a technologické procesy je velmi významnou složkou energe-
tického hospodářství v ČSSR stejně jako ve všech hospodář-
sky vyspělých státech s podobnými klimatickými podmínkami a roz-
vinutým průmyslem a současně i oblastí s mimořádným technicko-
hospodářským a politickým dopadem. Podílí se podstatným způso-
bem na spotřebě prvotních energetických zdrojů, jak vyplývá
z následující tabulky:

mil. tmp

Tuzemská spotřeba prvotních
energetických zdrojů celkem.

Spotřeba prvotních energetických
zdrojů na výrobu centralizované-

1970
79, 5

1975
92, 0

1980
102, 9

ho tepla

17, 0

19, 7

22, 0

Spotřeba prvotních energetických
zdrojů na výrobu decentralizova-

     

ného tepla

11, 7

12, 7

14, 8

Spotřeba prvotních energetických
zdrojů na výrobu elektřiny pro

     

elektroteplo
Spotřeba prvotních energetických

0, 7

1, 1

1, 6

zdrojů na výrobu tepla celkem

29, 4

33, 5

38, 4

tj. % z tuzemské spotřeby prvot-

     

ních energetických zdrojů

37, 0

36, 4

37, 3

Do výroby tepla tedy vkládáme téměř 40 % našich prvotních
energetických zdrojů. Srovnatelný podíl elektřiny činí asi 25 %,
Uvážíme-li dále, že energetická účinnost při výrobě tepla je
zhruba dvojnásobná ve srovnání s výrobou elektřiny v kondenzač-
ním cyklu, pak podíl tepla v užitné spotřebě energie je ještě
daleko výraznější /asi 75 %/.

Vzhledem k omezeným zásobám vhodných fosilních paliv a
jejich progresivně rostoucím cenám na světových trzích je znač-
ná spotřeba prvotních energetických zdrojů na výrobu tepla nej-
podstatnějším faktorem pro posuzování systémů zásobování teplem


- 2 -

v současné době i ve výhledu. Mezi další charakteristické
ukazatele lze pak řadit rozsah základních výrobních fondů,
počet pracovníků, vliv na životní prostředí a především
rozsah investičních prostředků vynakládaných na rozvoj těch-
to systémů, který se v ČSSR nyní pohybuje v rozmezí 3-5 mld.
Kčs ročně.

Zásobování teplem se uskutečňuje centralizovaným způso-
bem z ústředních zdrojů, tj. z elektráren, tepláren a výtopen
a decentralizovaným způsobem z místních zdrojů, tj. objekto-
vých a domovních kotelen a individuálních topidel na všechny
druhy paliv a energie. Předpokládaný vývoj potřeby tepla v
ČSSR do r. 2000 rozdělený na oba tyto způsoby a rozvoj centra-
lizovaného zásobování teplem jsou patrný z grafů v příloze
č. 1 a 2.

Podíl centralizovaného zásobování teplem je převažující
a trvale roste. Centralizované zásobování a v užším slova smys-
lu teplárenství umožňuje uplatnění velkých ústředních zdrojů
tepla a kombinované výroby tepla a elektřiny. Centralizací te-
pelných výkonů lze dosáhnout úspor asi 10 % paliva, úspor pra-
covních sil a zlepšení, životního prostředí. Kombinovaná výroba
elektřiny a tepla umožňuje další výrazné úspory paliva ve výši
15-20 % ve srovnání s rozdělenou výrobou těchto energií v pří-
slušných zdrojích. Charakteristika oblastí zásobování teplem
tedy nespočívá pouze v dříve uvedených kvantitativních fakto-
rech, ale má i výraznou kvalitativní stránku. Teprve spojení
Obou těchto pohledů vytváří úplný obraz o významu zásobování
teplem a jeho nejprogresivnější složky - teplárenství v obdo-
bí, kdy palivoenergetická bilance při nedostatku ušlechtilých
a kvalitních pevných paliv a v budoucnu fosilních paliv vůbec
se stává jedním ze základních limitujících článků rozvoje ce-
lého národního hospodářství. Rovněž vliv této problematiky na
zachování přiměřené kvality životního prostředí a zajištění
pracovních sil není zanedbatelný.


- 3 -

Teplárenství v ČSSR má dlouhou a bohatou tradici. V někte-
rých obdobích bylo v čele světového technického vývoje v tomto
oboru vůbec. Počínaje druhou polovinou dvacátých let byly po-
stupně budovány velké soustavy centralizovaného zásobováni tep-
lem v Praze, líští nad Labem, Brně a další, z nichž zejména sou-
stava brněnská byla ve své době na špičkové Úrovni. Jejich spo-
lečným znakem však bylo, že zajišťovaly teplo především pro prů-
myslové závody, rozvojem průmyslu byl také limitován jejich roz-
voj.

Teprve po roce 1948 dochází k rozmachu centralizovaného
zásobování teplem v komplexním pojetí, kdy vzniká řada soustav
zásobujících teplem celé aglomerace a dříve vybudované sousta-
vy jsou dále rozšiřovány. Charakteristickým rysem se stává za-
jištění dodávek tepla z Ústředních zdrojů pro bytově-komunální
sféru, především pro novou komplexní bytovou výstavbu. V druhé
polovině 60. let a ještě počátkem 5. pětiletky se pod vlivem
optimistických Úvah o možnostech využití ušlechtilých paliv
začalo uplatňovat decentralizované zásobování z malých zdrojů
a další potřebný rozvoj centralizovaného zásobování teplem na
bázi naší tuzemské palivové základny, tj. především méněhodnot-
ného hnědého uhlí, byl tím opožděn. V současné době a ve výhle-
du se centralizovaná zásobování stává nejenom záležitostí opti-
málního zabezpečení tepla a hospodárného využití paliv, ale i
nutností a v podstatě jedinou možností, jak teplo pro obyvatel-
stvo a průmysl v potřebné výši zajistit.

Současný stav rozvoje centralizovaného zásobování teplem
u nás je charakterizován uhelnými teplárnami s protitlakými a
odběrovými turbinami o výkonech 6, 12, 25, 55 a 66 MW, parní-
mi kotli 50, 75, 125, 150 a 210 t/h a horkovodními kotli 58 MWt
a 116 MWt. Některé starší, kondenzační elektrárny s bloky 32 MW
a 55 MW jsou postupně rekonstruovány na teplárny a v této sou-
vislosti byly již vybudovány některé oblastní teplárenské sou-
stavy /např. Opatovice, Hradec Králové, Pardubice, Komořany,
Most, Litvínov, Chomutov/.


- 4 -

Ukazuje se, že jedním ze základních výhledových směrů
bude využití většiny elektráren, klasických i jaderných, pro
dodávku tepla. To přináší zcela nové problémy v oblasti zdrojů
a zejména tepelných sítí, související s odběrem tepla z elek-
tráren, s dálkovou dopravou tepla, s postupnou integrací jed-
notlivých ostrovních soustav do soustav oblastních, s řízením
provozu těchto soustav a pod. Vznik velkých oblastních sou-
stav centralizovaného zásobování teplem je nezbytný zvláště
při uplatnění jaderných zdrojů včetně jaderných výtopen, kte-
ré vzhledem k charakteru svého provozu i k značnému výkonu

potřebují dostatečně velkou a připravenou soustavu se špič-
kovými zdroji na fosilní paliva.

Progresivní teplárenský program se neobejde bez řízení
rozvoje a stanovení metod a nástrojů jeho prosazování a uplat-
ňování. Resorty i národní výbory podílející se na zásobování
teplem mají často různé i protichůdné zájmy, které je nutno
sladit a podřídit jednotné koncepci. Především je třeba za-
mezit neefektivní výstavbu malých zdrojů tepla na tekutá
a jiná kvalitní paliva, pro zásobování teplem využít v ma-
ximální míře moderně koncipované teplárenské systémy a dů-
sledně prosazovat hospodárnost ve spotřebě tepla.

Pak ovšem tato oblast přestává být záležitostí místních
orgánů a naopak musí být jednotně technicky, metodicky i
koncepčně řízena v souladu s celostátní palivoenergetickou
politikou. Je nutno pozměnit dosavadní praxi, podle které
se zásobování teplem pasivně přizpůsobovalo místním podmín-
kám. Při tom účelné soustřeďování a lokalizace spotřeby tepla
mohou nejen vytvořit příznivé podmínky pro uplatnění centra-
lizované dodávky tepla, ale přinést také značný celospolečen-
ský efekt. Proto zásobování teplem a jeho progresivní technic-
ké řešení musí být pojaty nikoliv jako pasivní, ale jako aktiv-
ní prvek plánovitého rozvoje příslušných lokalit a celých
oblastí.


- 5 -

Zajištění tepla v potřebném množství pro národní hospo-
dářství i obyvatelstvo je úkolem zásadního významu. Nedostat-
ky na tomto úseku bezprostředně ovlivňují chod průmyslu, ži-
votní podmínky obyvatelstva a tím i politické nálady ve správ-
ních a průmyslových centrech státu.

Rozvoj zásobování teplem musí vycházet z reálných mož-
ností národního hospodářství, charakterizovaných nedostatkem
ušlechtilých a kvalitních pevných paliv, omezenými investič-
ními možnostmi i zdroji pracovních sil a zhoršujícími se
ekologickými podmínkami. Nelze proto v oblasti zásobování
teplem postupovat dosavadním nesystémovým způsobem.

Zajištění rozvoje zásobování teplem v potřebných propor-
cích za daných podmínek, potřeba důsledného využití značných
racionalizačních možností a s tím spojený kvalitativně vyšší
stupeň inženýrských řešení si nutně vynucují jednotné řízení
a důsledný systémový přístup. Proto vláda ČSSR usnesením č.
130 ze dne 31. května 1979 schválila zásady dlouhodobé ener-
getické politiky na Useku zásobování teplem a pověřila resort
paliv a energetiky, aby metodicky a koncepčně řídil rozvoj
centralizovaného zásobování teplem v rámci celé ČSSR a uplat-
ňoval tak jednotnou státní palivoenergetickou politiku v
této oblasti energetického hospodářství.

Pro realizaci vytýčených zásad je však nutno vytvořit
v oblasti zásobování teplem odpovídající právní podmínky.
Proto bylo v uvedeném usnesení uloženo ministru paliv a ener-
getiky ČSSR ve spolupráci s vedoucími zainteresovaných ústřed-
ních orgánů zhodnotit dosavadní právní úpravu a navrhnout
potřebná normativní opatření k účinné právní regulaci záso-
bování teplem.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP