1c/ Jednotné připojovací podmínky odběrných zařízení
k veřejným rozvodům tepla______________________
Veřejným rozvodem tepla je část rozvodu od ústředního
zdroje, která slouží k dodávce tepla více odběratelům.
Ústředním zdrojem tepla je zdroj, vyrábějící teplo dodá-
vané prostřednictvím rozvodu pro více objektů nebo technologic-
kých spotřebičů bez ohledu na způsob získávání tepla, jestliže
je jeho instalovaný tepelný výkon vyšší než 6 MW.
K připojení odběratele na veřejný rozvod tepla slouží te-
pelná přípojka, která končí u armatury, připojující odběrná
zařízení.
Tepelnou přípojku zřizuje investor nebo správce / vlastník /
zařízení, která mají být na veřejný rozvod tepla připojena. Te-
pelnou přípojku lze zřídit jen se souhlasem organizace provozu-
jící veřejný rozvod tepla a za podmínek ji stanovených. Tepelná
přípojka musí vyhovovat bezpečnostním předpisům a technickým
normám.
Provozovatel veřejného rozvodu tepla je povinen investorovi
sdělit údaje potřebné pro bezpečné a hospodárné zřízení tepelné
přípojky a stanovit závazné podmínky pro její připojení k veřej-
nému rozvodu tepla. Nejsou-li investorem tyto podmínky splněny,
je provozovatel veřejného rozvodu oprávněn odmítnout její při-
pojení.
Tepelnou přípojku, která je součástí primárního rozvodu
tepla, provozuje provozovatel veřejného rozvodu tepla. Tepelné
přípojky, které jsou součástí sekundárního rozvodu tepla pro-
vozuje, není-li dohodnuto jinak, odběratel tepla.
Připojováním nebo rozšiřováním tepelných přípojek se rozumí
činnost investora přípojky.
- 2 -
Provozováním tepelných přípojek se rozumí kromě činnosti
opojené s jejich vlastním provozem také povinnost pečovat o je-
jich údržbu a opravy.
Postup při připojování stanoví technické normy.
Odběrným zařízením jsou tepelné spotřebiče a rozvodné po-
trubí. Odběrná zařízení zřizuje a provozuje odběratel teplá.
Odběrná zařízení musí vyhovovat bezpečnostním předpisům
a technickým normám; nevyhovují-li těmto podmínkám, nesmí být ani
tepelná přípojka, která slouží dopravě tepla, připojena na ve-
řejný rozvod tepla.
Předávací stanici, není-li dohodnuto jinak, provozuje pro-
vozovatel tepelné přípojky.
Pracovníci organizace provozující veřejný rozvod tepla jsou
oprávněni kontrolovat předávací stanice, tepelné přípojky a od-
běrná zařízení, zda vyhovují připojovacím podmínkám.
Postup při změně teplonosné látky
Za změnu teplonosné látky se považuje přechod z páry na
horkou vodu. Týká-li se změna teplonosné látky většího počtu
odběratelů, projedná ji energetický podnik s příslušným národ-
ním výborem a zároveň o ní uvědomí odběratele, jichž se změna
týká, v přiměřené lhůtě před začátkem roku, v němž má být změna
provedena.
Úpravu odběrných zařízení ve vlastnictví nebo trvalém uží-
vání bytových družstev a občanů provede na svůj náklad organi-
zace realizující změnu teplonosné látky v soustavě centralizo-
vaného zásobování teplem.
- 3 -
Odběratelé tepla připojení na tepelnou přípojku jsou po-
vinni, s výjimkou případů uvedených v předchozím odstavci, dát
na svůj náklad upravit svá odborná zařízení tak, aby byly za-
chovány zásady bezpečného provozu.
Odběratelé tepla jsou povinni umožnit pracovníkům energe-
tických podniků, případně pracovníkům organizací, kteří proka-
zatelně pracují na úkolech spojených se změnou teplonosné látky,
přístup ke všem odběrným tepelným zařízením, která jsou v je-
jich objektech.
2a/ Ochranná pásma
Ochranným pásmem je prostor v bezprostřední blízkosti roz-
vodu tepla, který je určen k zabezpečení plynulého provozu roz-
vodu a k zajištění bezpečnosti osob a majetku.
Ochranná pásma veřejných rozvodů tepla a tepelných pří-
pojek jsou vymezena ve vodorovné vzdálenosti měřené po obou stra-
nách kolmo na rozvod nebo tepelnou přípojku. Tato vzdálenost bu-
de určena pro parovody a horkovody v závislosti na jmenovité
světlosti potrubí a tlaku teplonosného media. Rozvody, jimiž
se teplo dopravuje ve městech, sídlištích a v souvisle zasta-
věných obcích se ochrannými pásmy nechrání. Ochrana těchto roz-
vodů je stanovena technickými normami.
Správci, vlastníci a uživatelé nemovitostí, jakož i další
organizace a občané jsou povinni v ochranném pásmu se zdržet
všeho, co by mohlo ohrozit rozvody tepla a plynulost a bezpeč-
nost jejich provozu.
V ochranných pásmech nesmí být zřizovány stavby, popřípadě
prováděny práce, které by mohly poškodit rozvod tepla, popřípadě
jeho izolace.
Konkrétní ochranné pásmo, jakož i stanovení druhů činností,
které jsou v něm omezeny či zakázány, určí příslušný orgán územ-
ního plánování na návrh investora rozvodu tepla.
Omezení v ochranných pásmech vznikají dnem právní moci roz-
hodnutí o umístění stavby a zanikají zrušením zařízení pro roz-
vod tepla.
Došlo-li při zřizování ke styku rozvodu tepla s elektrickým
vedením, plynovodem, ropovodem, podzemním potrubím pro pohonné
látky či s dalším zařízením, které je chráněno ochranným pásmem
- 2 -
podle zvláštního předpisu, je nutno tato zařízení zřizovat
tak, aby byla dodržena minimálně ochranná pásma stanovená
pro tato zařízení.
O podmínkách styku rozvodu tepla s komunikacemi, vede-
ními všech druhů, vodami, vodohospodářskými díly platí před-
pisy o styku energetických děl s komunikacemi, vedeními všech
druhů, vodami, vodohospodářskými díly a zařízeními /vyhláška
č. 137/1958 Ú.
1. / a technické normy.
2b/ Pravidla hospodaření s teplem při jeho výrobě, rozvodu
a spotřebě______________________________
Organizace vyrábějící a dodávající teplo jsou povinny:
- používat zařízení pro výrobu a rozvod tepla vybavených po-
třebnou měřicí, regulační, automatizační a zabezpečovací
technikou, o nichž je prokázáno, že vyhovují příslušným bez-
pečnostním předpisům a technickým normám;
- sledovat trvale měrné spotřeby tepla, zavádět technicky zdů-
vodněné normy spotřeby a snižovat je racionalizačními opatře-
ními;
- udržovat zařízení pro výrobu a rozvod tepla v dobrém technic-
kém stavu, nevyhovující rekonstruovat a zastaralá včas vyměňo-
vat za hospodárnější a technicky dokonalejší;
- trvale kontrolovat a operativně řídit hydraulické veličiny v
teplárenských soustavách, kde teplonosnou látkou je horká nebo
teplá voda;
- provoz zařízení pro výrobu a rozvod tepla řídit podle provoz-
ního řádu, který musí být vypracován individuálně pro každý
zdroj i předávací stanici;
- vést pro soustavy centralizovaného zásobování teplem v topném
období záznamy předpovědi počasí. Na základě těchto předpovědí
stanovit předběžný provozní režim zdrojů a předávacích stanic;
- dodržovat dodávkové normy pro vytápění a přípravu teplé užit-
kové vody.
- 2 -
Odběratelé tepelné energie a teplé užitkové vody jsou
povinni:
- řídit teplotu ve vytápěných prostorách regulačními armaturami
otopných těles a nikoliv trvalým větráním;
- instalovat v maximální míře a řádně udržovat termostatické
ventily k regulaci teploty ve vytápěných prostorách a to
především nebytových;
- měřit odběr tepla pro vytápění a přípravu teplé užitkové vody;
- dodržovat horní hranice teplot ve vytápěných prostorách.
3/ Projednávání územně plánovací dokumentace / vyhláška Státní
komise pro vědeckotechnický a investiční rozvoj a federál-
ního ministerstva paliv a energetiky /_____________________
Orgán Územního plánování, který pořizuje územně plánovací
dokumentaci, si vyžádá od energetického podniku podklady o zá-
sobování teplem.
Pro vybrané územní celky / zásada 3/ jsou těmito podklady
rozvojové teplofikační studie schválené federálním ministerstvem
paliv a energetiky, pro ostatní území závazné stanovisko energe-
tického podniku.
Zpracovatel územně plánovací dokumentace vyhodnotí rozvo-
jovou teplofikační studii, popřípadě závazné stanovisko. V pří-
padě jejich nesouladu s dalšími podklady pro územně plánovací
dokumentaci je pořizovatel územně plánovací dokumentace povinen
tento rozpor projednat s organizací, která zabezpečila zpracová-
ní rozvojové teplofikační studie a s federálním ministerstvem pa-
liv a energetiky; jestliže územně plánovací dokumentace má být
zpracovávána na základě závazného stanoviska energetického podni-
ku, je pořizovatel územně plánovací dokumentace povinen případný
rozpor projednat s tímto podnikem.
Územně plánovací dokumentace musí kromě náležitostí stano-
vených předpisy o územním plánování obsahovat dále:
a/ stávající bilance potřeb tepla řešeného území a jejich krytí
zdroji
b/ přehled o stávajících ústředních zdrojích tepla včetně údajů
o palivových základnách
c/ výhledové bilance potřeb tepla řešeného území
- 2 -
d/ návrh zásobování teplem ve výhledu, zejména zásady pro
decentralizované zásobování teplem a podrobnější způsob
řešení centralizovaného zásobování teplem
e/ přehled o potřebě paliv ve výhledu
f/ návrh investiční výstavby soustavy centralizovaného zásobo-
vání teplem
g/ přehled o potenciálních druhotných a netradičních zdrojích
tepla.