FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKOSLOVENSKÉ SOCIALISTICKÉ REPUBLIKY
IV. volební období
169
Zásady zákona
o ochraně a využití nerostného bohatství
/horní zákon/
OBSAH |
Strana |
||
Úvodní ustanovení |
1 |
||
Část první |
- Základní ustanovení |
2 |
|
Zásada č. 1 |
- Účel zákona |
||
  |
č. 2 |
- Nerosty |
3 |
  |
č. 3 |
- Rozdělení nerostů na vyhrazené |
k |
  |
č. 4 |
- Ložisko nerostu |
6 |
  |
č. 5 |
- Nerostné bohatství |
6 |
Část druhá |
- Správa výhradních ložisek |
10 |
|
Zásada č. 6 |
- Správci výhradních ložisek |
||
  |
č. 7 |
- Povinnosti a práva správce |
11 |
Část třetí |
- Ložiskový průzkum |
13 |
|
Zásada č. 8 |
- Vyhledávání a průzkum |
||
  |
č. 9 |
- Zjištění výskytu vyhrazeného |
14 |
  |
6. 10 |
- Kondice |
15 |
  |
5. 11 |
- Klasifikace, ověřování a schva- |
16 |
Část čtvrtá |
- Ochrana a využití nerostného |
19 |
|
Zásada č. 12 |
- Zajišťování ochrany nerost- |
19 |
|
  |
8. 13 |
- Chráněné ložiskové území |
20 |
  |
5. 14 |
- Omezení některých činnosti v |
23 |
  |
č. 15 |
- Hospodaření se zásobami neros- |
24 |
  |
č. 16 |
- Odpisy zásob nerostů výhrad- |
26 |
  |
č. l7 |
- Evidence |
28 |
Strana |
||||
Část |
pátá |
  |
- Výstavba dolů a lomů |
30 |
Zásada č. |
18 |
- Projektování, výstavba a re- |
||
Část |
Šestá |
  |
- Dobýváni výhradních ložisek |
33 |
Zásada č. |
19 |
- Oprávnění k dobývání výhrad- |
||
  |
8, |
20 |
- Dobývací prostor |
34 |
  |
8. |
21 |
- Hranice dobývaného prostoru |
35 |
  |
8. |
22 |
- Stanovení dobývacího prostoru |
36 |
  |
8. |
23 |
- Zásady racionálního dobývání |
38 |
  |
8. |
24 |
- Povinnosti a oprávnění organiza- |
40 |
  |
8. |
25 |
- Plány otvírky, přípravy a dobý- |
41 |
8. 26 |
- Ekonomická újma |
43 |
Část sedmá |
- Jiné zásahy do zemské kůry |
46 |
Zásada č. 27 |
- Zvláštní zásahy do zemské kůry |
|
8. 28 |
- Stará důlní díla |
47 |
Část osmá |
- Důlní škody a jejich náhrada |
50 |
Zásada 8. 29 |
- Důlní škody |
|
8. 30 |
- Náhrada důlních škod |
51 |
Část devátá |
- Společná ustanovení |
53 |
Zásada 8. 31 |
- Bezpečnost důlního provozu |
|
8. 32 |
- Důlně měřická a geologická |
54 |
8. 33 |
- Důlní vody |
54 |
Část desátá |
- Závěrečná ustanovení |
57 |
Zásada 8, 34 |
- Vztah ke správnímu řádu |
|
8. 35 |
- Zrušovací ustanovení |
58 |
ÚVODNÍ USTANOVENÍ
Nerostné bohatství Je jedním se základních suro-
vinových zdrojů a nejdůležitějších faktorů vytvářeni
materiálně-technické základny rozvinuté socialistické
společnosti. Slouží k zajištění potřeb pro socialistic-
kou průmyslovou výrobu a výstavbu a pro další celo-
společenské potřeby. Ochrana nerostného bohatství,
je-
ho racionální využívání a zajišťování bezpečnosti prá-
ce a provozu při hornické činnosti patří k hlavním
úkolům socialistické společnosti.
Orgány a organizace proto zajišťují soustavnou
kontrolu plnění těchto úkolů a dozor nad dodržováním
horních předpisů. Význačnou úlohu při zabezpečení ce-
lospolečenských zájmů má vrchní dozor státní banské
správy.
- 2 -
Č Á S T PRVNÍ
ZÁKLADNÍ USTANOVENÍ
Zásada č. 1 - Účel zákona
Účelem tohoto zákona je stanovení zásad ochrany a
využití, nerostného bohatství, zejména při vyhledávání,
průzkumu, otvírce, přípravě a dobývání ložisek nerostů,
úpravě a zušlechťováni vydobytých nerostů, jakož i po-
žadavků bezpečnosti provozu a ochrany životního prostře-
dí při těchto činnostech,
Odůvodnění:
Neustálý růst potřeby nerostných surovin v
národním hospodářství a skutečnost, že jejich
ložiska se nemohou obnovit, doplnit ani na-
hradit a nohou se dobývat pouze na místech
výskytu, vyžadují zvláštní přístup k nerost-
nému bohatství, jeho racionálnímu a komplex-
nímu využívání a ochraně i pro budoucnost.
Nerostné bohatství jako zdroj energie a su-
rovin pro potřeby a rozvoj národního hospo-
dářství se musí systematicky ověřovat, maxi-
málně chránit a co nejefektivněji využívat.
Růst potřeby nerostů a jejich nedostatek na
světových trzích, jakož i vzestup ceny vět-
šiny z nich naléhavě vyžadují zvýšit úro-
veň ochrany a využívání domácích zdrojů ne-
rostů. Zvýšení ochrany nerostného bohatství
a celospolečenský zájem na jeho racionálním
využívání jsou proto hlavním cílem tohoto
zákona a určují jeho celkovou koncepci. K
tomu účelu se do zásad horního zákona zavádě-
jí některé další nástroje ochrany a využiti
nerostného bohatství jakými jsou např. správě
výhradních ložisek, chráněné ložiskové úžení
a úhrada ekonomické újmy vzniklé hornickým
- 3 -
organizacím v důsledku ztížení dobývání výhrad-
ního ložiska. Nově se upravuje problematika
starých důlních děl, zvláštních zásahů do zem-
ské kůry, Jakož i nové pojetí náhrady důlních
škod.
Nedělitelnou součástí zvýšené ochrany a využí-
vání nerostného bohatství Je zajištění bezpeč-
nosti provozu při hornické činnosti podle zá-
sad bánské techniky a zajištění ochrany život-
ního prostředí.
Právní úprava zásad ochrany a využití nerost-
ného bohatství patří ve smyslu čl. 24 odst. 2
pista, e) a č1. l7 písm. a) ústavního zákona
č. 143/1968 Sb. o československé federaci, ve
znění ústavního zákona č. 125/1970 Sb., do zá-
konodárné působnosti ČSSR.
Další právní vztahy v oblasti ochrany a vyu-
žití nerostného bohatství upravuji v návaznos-
ti na tento zákon zákony České národní rady a
Slovenské národní rady o provádění hornické
činnosti, o výbušninách a o státní bánské sprá-
vě.
Zásada č. 2 - Nerosty
Za nerosty se podle tohoto zákona považuji všechny
tuhé, kapalné a plynné
části zemské kůry.
Za nerosty se nepovažují
a) vody, B výjimkou vod, které se mohou pro obsah nerost-
ných látek průmyslově zpracovávat,
b) minerální, termální nebo popleněné přírodní léčivé vo-
dy a přírodně se vyskytující minerální vody stolní, i
když mají vlastnosti uvedené pod písm. a), dále léčivá
bahna a ostatní přírodní léčivé zdroje,
o) rašelina,
d) bahno, písek, štěrk a valouny v korytech vodních toků, po-
kud neobsahují vyhrazené nerosty v dobyvatelném množství,
- 4 -
e) kulturní vrstva půdy, které je vegetačním prostředím
rostlinstva.
Odůvodnění:
Přebírá se v podstatě definice pojmu "nerost"
z dosavadního horního zákona, která se osvěd-
čila. Jde o legislativní definici nerostu
pro účely tohoto zákona. Používání vod upra-
vuje zákon 8, 138/1973 Sb., o vodách (vodní
zákon), a jeho prováděcí předpisy. Přírodní
léčivé zdroje podléhají režimu zákona č.. 20/
1966 Sb., o péči o zdraví lidu, a vyhlášce
ministerstva zdravotnictví ČSR č. 26/1972 Sb.,
resp. vyhlášce ministerstva zdravotnictví SSR
č. 15/1972 Sb. Dobývání rašeliny Je upraveno
zákonným opatřením předsednictva Národního
shromáždění č. 61/1956 Sb., o těžbě rašelin,
a vyhláškou č. 151/1957 Ú.
l. (Ú. v. ), kterou
se vydávají podrobnější předpisy o těžbě ra-
šelin.
Zásada č. 3 - Rozdělení nerostů na vyhrazené a nevyhra-
zené
Nerosty se podle svého národohospodářského vyznánu
dělí na vyhrazené a nevyhrazené.
Vyhrazenými nerosty jsou
1. radioaktivní nerosty,
Z, všechny druhy uhlí, ropa a zemní plyn,
3. nerosty, z nichž je možno průmyslově vyrábět kovy,
4. magnezit,
5. nerosty, z nichž je možno průmyslově vyrábět fosfor,
síru a fluor nebo jejich sloučeniny,
6. kamenná sůl, draselné, borové, bromové a jodové soli,
7. tuha, baryt, azbest, slídy, mastek, sklářský a slé-
várenský písek, minerální barviva, valohařské hlíny,
malířské hlinky, bentonit,
8. nerosty, z nichž je možno průmyslově vyrábět prvky
- 5 -
vzácných zemin, germanium a jiné prvky s vlastnost-
mi polovodičů,
9. mramor a travertin,
10. technicky použitelné krystaly nerostů, drahokamy a
polodrahokamy,
11. cementové vody, které pro obsah nerostných látek lze
průmyslově zpracovat,
12. halloyzit, kaolin, keramické a žáruvzdorné Jíly a
Jíly pro výrobu hliníku, keramické lupky, diatomlt,
sádrovec, anhydrit, živec a živcový pegmatit, per-
lit, zeolit,
13. křemen, křemenec, vápenec, dolomit, slin, čedič,
znělec, traohyt, pokud se tyto nerosty hodí k che-
micko- technologickému zpracováni nebo k zpracováni
tavením,
14. technicky využitelné přírodní plyny, pokud nepatří
mezi nerosty uvedené pod 8. 2.
Ostatní nerosty jsou nevyhrazené.
Jestliže vznikne pochybnost, zda některý nerost
Je vyhrazený nebo nevyhrazený, rozhodne o tom ústřední
orgán státní správy České socialistické republiky nebo
ústřední orgán státní správy Slovenské socialistické
republiky pro oblast geologického výzkumu a průzkumu
(dále Jen "ústřední geologický orgán republiky").
Odůvodněni:
Návrh zásad zákona rozděluje nerosty na dvě
základní skupiny, a to na nerosty vyhrazené
a na nerosty nevyhrazené.
Toto rozdělení nerostů se přejímá z dosavad-
ního horního zákona s tím, že dosavadní vý-
Set vyhrazených nerostů se rozšiřuje o per-
lit, zeolit a technicky využitelné plyny.
- 6 -
ohledem na, rostoucí vyznán perlitu a zeolitu
při uplatňováni nových technologii Je třeba
tyto nerosty vyhlásit za vyhrazené.
Průzkumem byly na území státu zjištěny zdro-
je technicky využitelných přírodních plynů
(kysličník uhličitý, dusík, směsi různých ply-
nů), s jejichž širším využitím je nutno počí-
tat.
Zásada č. 4 - Ložisko nerostu
Ložiskem nerostu (dále Jen "ložisko") je přírodní
nahromadění nerostu. Za ložisko podle tohoto zákona se
považuje i opuštěný odval, výsypka nebo odkaliště.
Odůvodnění:
Za ložisko nerostu se kromě jeho přírodního
nahromadění považuje i opuštěný odvály výsyp-
ka a odkaliště, které vznikly starou hornic-
kou činnosti (bez právního nástupce), popří-
padě ukončením hornické činnosti po zrušení
dobývacího prostoru.
Zásada č. 5 - Nerostné bohatství
Ložiska vyhrazených nerostů a ta ložiska nevyhraze-
ných nerostů, která jsou vhodná pro potřeby a rozvoj ná-
rodního hospodářství (dále jen "výhradní ložiska"), tvo-
ří nerostné bohatství podle tohoto zákona.
Zjistí-li se existence vyhrazeného nerostu v roz-
sahu, který umožňuje odůvodněně očekávat
jeho nahroma-
dění, předpokládá se, že jde o výhradní ložisko. Osvěd-
čení o tom vydává ústřední geologický orgán republiky
v dohodě s ústředním orgánem státní bánské správy Čes-
ké socialistické republiky nebo s ústředním orgánem
státní bánské správy Slovenské socialistické republiky -
(dále
jen "ústřední orgán státní bánské správy republi-
- 7 -
ky") a ústředním orgánem statni správy, do jehož působ-
nosti náleží dobývání vyhrazeného nerostu podle zvlášt-
ních předpisů, nebo z jehož podnětu se provedlo vyhle-
dávání nebo pružícím ložiska. Pokud vyhledávaní nebo
průzkum ložiska zajišťuje jiný ústřední orgán státní
správy (zásada č. 8) než je ústřední geologický orgán
republiky, vydává osvědčení tento orgán v dohodě s
ústředním orgánem statni bánské správy republiky.
Ložisko nevyhrazeného nerostu, dokud se o něm ne-
rozhodlo, že je vhodné pro potřeby a rozvoj národního
hospodářství, je součásti pozemku.
O tom, zda prozkoumané ložisko nevyhrazeného ne-
rostu je vhodné pro potřeby a rozvoj národního hospodář-
ství, rozhoduje podle podmínek využitelnosti výhradních
ložisek (dále jen "kondice", zásada č. 10) ústřední geo-
logický orgán republiky nebo s jeho souhlasem ústřední
orgán, jemuž je podřízena organizace, která bude ložisko
dobývat.
O ložisku nevyhrazeného nerostu, dobývaném v tako-
vém rozsahu, že je prokázána jeho vhodnost pro potřeby
a rozvoj národního hospodářství, rozhodne ústřední orgán
státní bánské správy republiky, že je výhradním ložiskem,
a to po projednání s ústředním geologickým orgánem re-
publiky a ústředním orgánem, jemuž je podřízena organiza-
ce, která ložisko dobývá.
Odůvodnění:
Návrh zásady vychází z pojetí, že nerostné
bohatství tvoří především ložiska vyhrazených
nerostů. Z ostatních nerostů tvoří součást
nerostného bohatství ta ložiska, o kterých
bylo rozhodnuto po provedení průzkumu a po
schválení výpočtu zásob nerostů, že
jsou
- 8 -
vhodná pro potřeby a rozvoj národního hospo-
dářství.
Osvědčení o existenci vyhrazeného nerostu v
rozsahu, který umocňuje odůvodněně očekávat
jeho nahromadění, slouží především k ochraně
výhradního ložiska, zejména k určení správce
ložiska (zásada č. 6) a k návrhu na určení
chráněného ložiskového území (zásada č. 13),
Dosavadní pojen "vhodnost ložiska nevyhraze-
ného nerostu k průmyslovému dobývání" (§13
odst. 1 platného horního zákona) se nahrazuje
širším pojmem "vhodnost ložiska nevyhrazeného
nerostu pro potřeby a rozvoj národního hospo-
dářství", kritériem této vhodnosti není způ-
sob dobývání, ale
jeho význam pro národní hos-
podářství.
Rozhodování o vhodnosti ložiska nevyhrazené-
ho nerostu pro potřeby a rozvoj národního
hospodářství se svěřuje ústřednímu geologic-
kému orgánu republiky, protože zpravidla v
jeho rezortu
jsou ložiska nerostů vyhledána
a dostatečně prozkoumána (etapa předběžného
průzkumu), při těchto pracích Jsou získány
potřebné podklady pro toto rozhodnutí.
Přitom se ponechává možnost, aby takové roz-
hodnutí vydal se souhlasem ústředního geolo-
gického orgánu republiky ten ústřední orgán
státní správy, v
jehož působnosti se má lo-
žisko dobývat. Jde zpravidla o případy, ve
kterých průzkum ložiska zajistil tento orgán
(zásada č. 8) a získal tím podklady potřeb-
né pro rozhodnutí.
V Slovenské socialistické republice od roku
1969 podle zákona Slovenské národní rady 2.
72/1969 Sb., o některých opatřeních v organi-
zaci a působnosti národních výborů v Sloven-
ské socialistické republice, orgány státní
bánské správy rozhodují o vhodnosti ložisek
nevyhrazených nerostů k průmyslovému dobývá-
ní, pokud ústředním orgánem organizace
je
krajský národní výbor. Navrhovanou zásadou
se odstraní i nejednotnost právní úpravy v
České socialistické republice a ve Slovenské
- 9 -
socialistické republice.
Ve zvláštních případech, uvedených v táto
zásadě, vydá takové rozhodnuti i ústřední
orgán statní bánské správy republiky. Pů-
jde zejména o případy, kdy rozhodnuti ne-
vydal příslušný ústřední orgán statní sprá-
vy řídící organizaci.
- 10 -
ČÁST DRUHÁ
SPRÁVA VÝHRADNÍCH LOŽISEK
Zásada č. 6 - Správa výhradních ložisek
V období vyhledávání a průzkumu až do odevzdáni
výhradního ložiska k dobývaní, vykonává Jeho správu
státní organizace určená ústředním orgánem státní
správy, který plánuje, organizuje a zajišťuje vyhle-
dávaní a průzkum ložiska (zásada č. 8).
Po odevzdání výhradního ložiska k dobývání vyko-
nává jeho správu státní organizace, kterou určil k do-
bývání ústřední orgán státní správy, do
jehož působnos-
ti náleží podle zvláštních předpisů dobývání přísluš-
ných nerostů, a v ostatních případech organizace podří-
zená ústřednímu orgánu státní správy, který ji určil k
dobývání.
Převod správy výhradního ložiska mezi státními
organizacemi se uskutečňuje bezplatně po předchozím
souhlasu
jejich ústředních orgánů. Výše úhrady poměr-
ných nákladů na provedený geologický průzkum,
jakož i
výše úhrady jiných materiálních hodnot, které se sou-
časně převezmou, se určí dohodou. S převodem správy
výhradního ložiska se odevzdávají i příslušné doklady
a dokumentace.
Odůvodnění:
Zřizuje se institut správy výhradních loži-
sek Jako správy národního majetku (čl. 8
odst. 2 Ústavy ČSSR, zásada č. 5) v zájmu
zvýšení Jejich ochrany a péče o Jejich řádné
využívání. Správu ložiska v období vyhledá-
vaní a průzkumu bude provádět zpravidla stát-
- 11 -
ní organizace, která v něm provádí geologické
práce, a v období dobývání výhradního ložiska
ta organizace, která je určena k jeho dobývá-
ní. Pokud ložisko po provedení geologických
prací nebude odevzdané k dobývání, bude ho
spravovat organizace určená k tomu ústředním
orgánem státní správy, který plánoval, organi-
zoval a zabezpečoval uskutečnění těchto prací.
Tím se zabezpečuje kontinuita provádění správy
ložiska.
Zásada č. 7 - Povinnosti a práva, správce výhradního lo-
žiska
Správce výhradního ložiska je při výkonu správy
povinen
a) navrhnout stanovení chráněného ložiskového území pro
ochranu výhradního ložiska (zásada č. 13),
b) vést předepsanou důlně-měřickou a geologickou doku-
mentaci (zásada č. 32),
o) evidovat stav zásob nerostů výhradního ložiska a je-
ho změny (zásada č. 17),
d) evidovat výrubnost a znečištění při dobývání výhrad-
ního ložiska a dosahované výsledky při úpravě a zu-
šlechťování vydobytých nerostů,
e) pečovat o ochranu a využití výhradního ložiska a
plnit další úkoly vyplývající mu z tohoto zákona.
Správce výhradního ložiska je oprávněn po převzetí
výhradního ložiska k dobýváni zejména
a) navrhnout stanovení dobývacího prostoru (zásada č. 22),
b) převést správu výhradního ložiska k dobývání podle
zásady č. 6 nebo odevzdat výhradní ložisko do trva-
lého užívání jiné socialistické organizaci než stát-
- 12 -
ní (zásada 8. 19).
Pokud je výhradní ložisko odevzdáno do trvalého -
užíváni Jiné socialistické organizaci než státní (zá-
sada č. 19), přísluší povinnosti uvedené v prvém odstav-
ci pod písm. b) až e) a práva uvedená ve druhém odstav-
ci pod pisto, a) této organizaci.
Podrobnosti o provádění správy výhradních ložisek
a o postupu při jejím převodu a při určování výše poměr-
ných nákladů na provedený geologický průzkum stanoví obec-
ně závazný právní předpis, který vydá ústřední geologický
orgán republiky v dohodě s federálním ministerstvem fi-
nancí a po projednáni s ústředním orgánem státní bánské
správy republiky. V tomto předpisu se upraví též podrob-
nosti o správě výhradních ložisek neodevzdaných k dobývá-
ni.
Odůvodněni:
V této zásadě se určují základní povinnosti
správce výhradního ložiska v zájmu zajiště-
ní včasné a řádné ochrany nerostného bohat-
ství a
jeho efektivního využívání. Současně
zákon dává oprávnění správcům výhradních lo-
žisek určených k
jejich dobývání navrhnout
dobývací prostor. Správci se rovněž dává
právo přenechat nebo odevzdat výhradní lo-
žisko k dobývání
jiné socialistické organi-
zaci.
Pokud v některých případech bude vlastní do-
býváni svěřeno jiné organizaci než správci.
Je účelné, aby ta práva a povinnosti, která
s dobýváním přímo souvisí, měla tato orga-
nizace.
Na správu výhradních ložisek se Jinak vztahu-
jí obecné předpisy o správě národního majetku
(hospodářský zákoník a vyhláška č. 90/1984 Sb.,
o správě národního majetku).
- 13 -
ČÁST TŘETÍ
LOŽISKOVÝ PRŮZKUM
Zásada č. 8 - Vyhledávání a průzkum výhradních ložisek
Vyhledávání výhradních ložisek plánuje, organizu-
je a zabezpečuje ústřední geologický orgán republiky,
popřípadě jiný ústřední orgán státní správy určený k to-
mu zvláštními předpisy.
Průzkum výhradních ložisek plánují, organizují a
zabezpečují orgány pověřené vyhledáváním výhradních
ložisek nebo ústřední orgány, v jejichž působnosti má
být ložisko dobýváno.
Při vyhledávání a průzkumu výhradních ložisek je
třeba dodržovat z hlediska ochrany a využití nerostné-
ho bohatství zejména tyto zásady
a) ověřovat ložisko tak, aby se zjistily a ve výpoč-
tech vyhodnotily všechny hospodářsky využitelné ne-
rosty ložiska a všechny jejich užitkové složky,
b) ověřovat vývoj a úložní poměry ložiska tak, aby se
výstavba dolů a lomů, otvírka ložiska a následné
dobývání mohlo projektovat a realizovat optimálně
podle bánsko - technických zásad a zabezpečit co
nejúplnější využití zásob ložiska,
c) používat takové metody a postupy, které nepovedou ke
zmaření nebo ztížení využití ložiska nebo jeho části
a které vyloučí neodůvodněné ztráty zásob,
d) zjistit skutečnosti potřebné k posouzení možných vli-
vů využívání ložiska na životní prostředí, na jiná
ložiska a přírodní zdroje a na další důležité spolek
- 14 -
čenské zájmy,
e) při přerušení průzkumu provést opatření aby se tím-
to přerušením nezmařila důlní díla provedené za úče-
len geologických, prací a neztížilo se provádění dal-
šího průzkumu a dobýváni ložiska.
Provádění geologických prací upravují zvláštní před-
pisy.
Ústřední geologický orgán republiky vydá obecné
závazný právní předpis, v němž podrobněji upraví vyhle-
dávání a průzkum výhradních ložisek z hlediska ochrany
a využití nerostného bohatství.
Odůvodnění:
Při vyhledávání a průzkumu výhradních ložisek
má významný úkol ústřední geologický orgán re-
publiky jako ústřední orgán státní správy, kte-
rý hospodaří s finančními prostředky určenými
státním rozpočtem k tomuto účelu. Kromě ústřed-
ního geologického orgánu republiky plní tyto
úkoly i jiný ústřední orgán (např. federální
ministerstvo paliv a energetiky pro radioaktiv-
ní suroviny) podle zvláštního předpisu (zákon
č. 133/1970 Sb., o působnosti federálních mi-
nisterstev).
Zásada v širším rozsahu než doposud nově sta-
noví základní požadavky na efektivnost a úpl-
nost vyhledávání a průzkumu výhradních loži-
sek včetně předpokladů pro jejich budoucí
ra-
cionalní dobývání, ale i ochranu dalších celo-
společenských zájmů, zejména životního pro-
středí. Tak bude možné předejít zbytečnému vy-
nakládání finančních a materiálních prostředků.
Zásada č. 9 - Zjištění výskytu vyhrazeného nerostu
Kdo zjistí mimo rámec organizovaného vyhledávání
(zásada č. 8) výskyt vyhrazeného nerostu, Je povinen to
- 15
oznámit ústřednímu geologickému orgánu výsledky
Ústřední geologický orgán republiky vydá nálezci.
osvědčení a odmění ho. Výše odměny se řídí vědeckým,
technickým a hospodářskýma významem nálezu; organizaci
jako nálezci náleží úhrada účelně vynaložených nákla-
dů. Podrobnosti stanoví obecně závazný právní předpis,
který vydá ústřední, geologický orgán republiky v doho-
do s ministerstvem financi republiky.
Odůvodnění:
Touto zásadou se upřesňuje dosavadní právní
úprava o objevu ložiska vyhrazeného nerostu
(§ 7 horního zákona).
Zásada č. 10 - Kondice
Kondice vyjadřují souhrn požadavků na jakost ne-
rostů a jejich množství v ložisku při zohlednění před-
pokládaných důlně technických,
technologických a ekono-
nických podmínek pro průzkum a dobývání ložisek. Při
stanovení
kondic se musí vzít v úvahu i vedlejší užit-
kove nerosty vyskytující se v ložisku z hlediska mož-
nosti jejich národohospodářského využití.
Kondice obsahují ukazatele pro zařazování zásob
do bilančních nebo nebilančních s ohledem na dobývací
zpracovatelské a hospodářské poměry, s přihlédnutím k
jejich předpokládanému vývoji.
Kondice stanoví ústřední orgán státní správy, do
jehož působnosti náleží podle zvláštních předpisů dobý-
vání příslušného nerostu a v ostatních případech ústřed-
ní orgán státní správy, Jemuž Je podřízena organizace,
určená k dobývání (dále Jen "příslušný ústřední orgán"),
a to v dohodě s ústředním geologickým orgánem republiky