- 16 -

a s ústředním orgánem statní bánské správy republiky.

Zásady pro stanovení kondic stanoví vláda Českoslo-
venské socialistické republiky.

Odůvodnění:

Instituce kondic byla dosud upravena mimo
oblast horního zákona vládním usnesením č. 8/
1961. Přitom Jde o Jeden z nejdůležitějších
nástrojů ochrany a řádného využíváni nerost-
ného bohatství, proto zařazuje návrh zásad tu-
to problematiku do horního zákona. Zásada Je
obdobná ustanovení 81. 18 nového horního
kodexu SSSR. Vzhledem k zásadnímu významu kon-
dic z hlediska zajišťování ochrany a využívání
nerostného bohatství svěřuje zákon Jejich sta-
novení příslušným ústředním orgánům státní
správy - těžebním rezortům, které máji výhrad-
ní kompetenci dobývat určité vyhrazené nerosty.
Jsou to federální ministerstvo paliv a energe-
tiky pro dobýváni ložisek radioaktivních ne-
rostů, tuhých paliv, nafty a zemního plynu a
federální ministerstvo hutnictví a těžkého
strojírenství pro dobýváni ložisek rud a mag-
nezitu. Organizace tohoto ministerstva dobý-
vají též ložiska grafitu, fluoritu, barytu,
soli, vápenců pro hutnické účely a křemene. Po-
kud jde o jiná ložiska, budou kondice vydávat
ty ústřední orgány, v jejichž rezortu se mají
příslušná ložiska dobývat.

Vláda SSSR upraví zejména ukazatele kondic pro
zařazováni zásob ložisek do bilančních a nebi-
lančních, jakož i specifičnost obecných kondic
týkajících se ložisek určitého nerostu a zvlášt-
ních kondic pro konkrétní ložisko, jakož i me-
todiku a postup jejich stanovení. Při stanove-
ni kondic se předpokládá též součinnost s pří-
slušným orgánem pro klasifikaci zásob ložisek
nerostů.

Zásada č. 11 - Klasifikace, ověřování a schvalování výpoč-
tů zásob ložisek

Výsledky vyhledávání a průzkumu ložiska se musí vy-


- 17 -

hodnotit. Součásti vyhodnocení je výpočet zásob ložis-
ka. Zásoby ložisek se klasifikují podle kondic na záso-
by bilanční (využitelné v současnosti) a zásoby nebi-
lanční (v současné době nevyužitelné, ale podle před-
pokladu využitelné v budoucnosti) a v rámci toho se ka-
tegorizují podle prozkoumanosti ložiska a znalosti je-
ho úložných poměru, jakosti nerostů a bánsko-technických
podmínek dobývání.

Správnost výpočtů zásob ve stanovených případech
ověřuje a schvaluje Komise pro klasifikaci zásob loži-
sek nerostů.

Postavení a působnost Komise pro klasifikaci zásob
ložisek nerostů stanoví vláda Československé socialis-
tické republiky.

Zásady a postup klasifikace, ověřování a schvalo-
vání výpočtu zásob upraví vláda Československé socia-
listické republiky.

Pro klasifikaci, ověřování a schvalování výpočtů
zásob ložisek radioaktivních surovin platí zvláštní
předpisy.

Odůvodnění:

Pro vyhodnocení výsledků vyhledávání a prů-
zkumu ložisek je potřebná klasifikace a výpo-
čet zásob nerostů.

Pro rozhodováni hospodářských orgánů je ne-
zbytné objektivní ověření zpracovaného výpoč-
tu zásob hlavně z hlediska ochrany nerostného
bohatství a jeho hospodárného využívání. V
návaznosti na tuto společenskou potřebu byla
na prozkoumávání, klasifikaci a schvalování
zásob ložisek nerostných surovin zřízena
usnesením vlády ze dne 17. června 1952 č. 196
Komise pro klasifikaci zásob ložisek nerost-


- 18 -

ných surovin, schválen její statut, ve kte-
rém se ustanovuje, že komise je státním
orgánem a vláda Jmenovala předsedu a členy
komise.

Činnost a úlohy Komise pro klasifikaci zásob
byly vymezeny v § k vládního nařízení č. 11/
1958 Sb., o organizaci státní geologické
služby. Komise pro klasifikaci zásob byla
zřízena při Ústředním geologickém úřadě. Od
roku 1967 byla komise převedena a podřízena
vládě na základě vládního nařízení č. 82/
1967 Sb.

Komise ověřuje a schvaluje výpočty prozkou-
maných zásob ložisek, které mají být podkla-
dem zejména pro stanovení dobývacích prostorů, "
pro investiční výstavbu a rekonstrukci a dlou-
hodobé plánování těžby ložisek a hospodaření
se zásobami nerostů.

Orgánem příslušným k přezkoumání a schvalová-
ní výpočtů zásob ložisek radioaktivních su-
rovin je federální ministerstvo paliv a ener-
geticky (§ 57 zákona č. 133/1970 Sb. ).


- 19 -

ČÁST ČTVRTÁ
OCHRANA A VYUŽITÍ NEROSTNÉHO BOHATSTVÍ

Zásada č. 12 - Zajišťování pohraný nerostného bohatství

Aby byla včas zabezpečena ochrana nerostného bohat-
ství, jsou orgány územního plánování a zpracovatelé ú-
zemně plánovací dokumentace povinni při územně plánova-
cí činnosti prováděné podle zvláštních předpisů vycházet
též z podkladů o zjištěných a předpokládaných výhradních
ložiscích zpracovaných a poskytovaných jim ústředním geo-
logickým orgánem republiky a ústředním orgánem státní
správy, do jehož působnosti podle zvláštních předpisů
náleží vyhledávání a průzkum výhradních ložisek; jsou po-
vinni navrhnout řešení, které je z hlediska ochrany a
využití nerostného bohatství a dalších celospolečenských
zájmů nejvýhodnější.

Návrhy územních plánů velkých územních celků, sí-
delních útvarů a zón musí být už v období zpracování
předběžných návrhů projednány s ústředním geologickým
orgánem republiky a s ústředním orgánem státní bánské
správy republiky. Tyto návrhy musí být před schválením
opatřeny souhlasem ústředního geologického orgánu re-
publiky.

Odůvodnění:

V zájmu ochrany nerostného bohatství při plá-
novací činnosti se ukládá orgánům územního
plánování respektovat požadavky ochrany vý-
hradních ložisek. Z těchto důvodů se v zása-
dě zajišťuje při zpracování návrhů územních
plánů nezbytná součinnost s ústředním geolo-
gickým orgánem republiky a s ústředním orgá-


- 20 -

nem státní bánské opravy republiky. Přitom
orgány územního plánování jsou povinny vychá-
zet i z osvědčení ústředního geologického
orgánu republiky, popřípadě jiného ústředního
orgánu státní správy o existenci vyhrazeného
nerostu v rozsahu, který umožňuje odůvodněně
očekávat jeho nahromadění (zásada č. 5), ja-
kož i z podkladů ústředního geologického orgá-
nu republiky o vymezení území s předpokláda-
nými výhradními ložisky (§ 13 připravovaných
návrhů zákonů České národní rady a Slovenské
národní rady, o provádění geologických prací),

Schválení územních plánů je podmíněno souhla-
sem ústředního geologického orgánu republiky,
který má přehled o programu a výsledcích vy-
hledávání a průzkumu ložisek nerostů, prová-
děného podle státního plánu. Shodné úkoly za-
jišťuje federální ministerstvo paliv a ener-
getiky v oblasti radioaktivních surovin.

Zásada č. 13 - Chráněné ložiskové úžení

Ochrana výhradního ložiska proti znemožnění nebo
ztížení jeho dobýváni se zajišťuje stanovením chráně-
ného ložiskového území.

Chráněné ložiskové úžení zahrnuje území, na némž
by stavby, zařízení nebo činnosti, které nesouvisí s
dobýváním výhradního ložiska mohly znemožnit nebo ztí-
žit dobývání výhradního ložiska.

Pro ložiska vyhrazených nerostů se stanoví chráně-
ne ložiskové území ve stadiu vyhledávání a průzkumu.

Pro ložiska nevyhrazených nerostů se chráněné
ložiskové území stanoví po rozhodnuti o vhodnosti lo-
žiska pro potřeby a rozvoj národního hospodářství.

Návrh na stanovení chráněného ložiskového území
předkládá správce výhradního ložiska. Chráněné ložisko-


- 21 -

vé území stanoví příslušný orgán státní banské správy
republiky rozhodnutím vydaným v součinnosti s ústřed-
ním geologickým orgánom republiky a s příslušným ústřed-
ním orgánom a po dohodě s příslušným stavebníci úřadem.
V případě, že chráněné ložiskové území zasahuje do úze-
ní chráněných podle zvláštních předpisů pro ochranu a
rozvoj přírodních léčebných lázní, přírodních léčivých
zdrojů a přírodních zdrojů stolních minerálních vod, se
chráněné ložiskové území stanoví též v dohodě s orgány,
kterým přísluší ochrana těchto zájmů.

Hranice chráněného ložiskového území se vyznačí v
územně plánovací dokumentaci.

Povolení staveb, zařízení nebo činnosti v chráně-
ném ložiskovém území, které nesouvisejí s dobýváním vý-
hradního ložiska, lze vydat jen s předchozím souhlasem
příslušného orgánu státní báňské správy, žádost o udě-
lení souhlasu se musí doložit vyjádřením správce výhrad-
ního ložiska a stanoviskem Jeho ústředního nebo jím po-
věřeného orgánu. Pokud má dojít umístěním staveb a zaří-
zení nebo vykonáváním činnosti ke ztížení dobývání vý-
hradního ložiska, předloží správce ložiska vyčíslení

ekonomické újmy (zásada č. 26).

Jestliže příslušný orgán státní bánské správy vydá
souhlas k povolení stavby, zařízení a činnosti, určí
současně potřebné podmínky ochrany výhradního ložiska.

Podrobnosti o podmínkách a způsobu stanovení chrá-
něného ložiskového území a jeho evidenci upraví obecně
závazný právní předpis ústředního orgánu státní bánské
správy republiky.


- 22 -

Odůvodnění:

Institutem chráněného ložiskového území se
sleduje zajištění zvýšené ochrany nerost-
ného bohatství již ve stadiu vyhledáváni a
průzkumu. Tím se zajistí včasná ochrana vý-
hradních ložisek proti znemožnění nebo ztí-
žení jejich dobývání jinými stavbami, zaří-
zeními nebo činnostmi. Chráněné území za-
hrnuje kromě území nad výhradním ložiskem
též okolní území, na němž se projevují vlivy
dobývání a objekty na tomto území by znemož-
nily vydobytí zásob výhradního ložiska.

O stanovení chráněného ložiskového úžení
rozhodují obvodní bánské úřady. Tato působ-
nost se svěřuje orgánům státní báňské správy,
poněvadž jsou odborně způsobilé posoudit v
konkrétním případě nezbytný rozsah chráněného
území a v zájmu účinné ochrany ložiska sta-
novit, které činnosti a v jakém rozsahu je
nutno v chráněném ložiskovém území omezit ne-
bo zakázat.

Současná právní úprava nezajišťuje dostateč-
ně ochranu nerostného bohatství. V zájmu o-
perativnosti je proto účelné přenést novým zá-
konem povinnost ústředního orgánu státní sprá-
vy předkládat návrh na zajištění ochrany vý-
hradního ložiska přímo na jeho správce.

Zřizování objektů v chráněném ložiskovém úze-
mí je vázáno na souhlas orgánů státní bánské
správy z hlediska ochrany nerostného bohatství
(§ 126 zákona č. 50/1976 Sb., o územním pláno-
váni a stavebním řádu- stavební zákon), ve kte-
rém se stanoví i potřebné podmínky ochrany ne-
rostného bohatství, zejména zajištění staveb
proti nepříznivým účinkům dobývání. Při udělo-
vání předchozího souhlasu orgán státní bánské
správy bude dbát zejména o to, aby v celospo-
lečenském zájmu bylo umožněno zřizování staveb
a zařízení, jakož i provádění činnosti, pokud
jimi nedojde ke ztížení nebo znemožnění dobý-
vání nebo jestliže doba do zahájení těžebních


- 23 -

prací nebrání účelnému využití vynaložených
investic, např. ke zvýšení úrodnosti země-
dělského půdního fondu a jeho intenzivního
využití, v případech terénních úprav, děle-
ní nebo zcelování pozemků.

Předchozí souhlas orgánů státní bánské sprá-
vy se nebude vyžadovat v případech, lede se k
provádění činnosti nepožaduje povolení orgá-
nů státní správy.

Respektují se potřebné požadavky koordinace
ochrany nerostného bohatství a přírodních lé-
čivých zdrojů (§ 48 zákona č. 20/1966 Sb., o
péči o zdraví lidu).

Zásada č. 14 - Omezení, některých činností v zájmu ochra-
ny nerostného bohatství

V zájmu ochrany nerostného bohatství se nesmí v
chráněných ložiskových územích a vymezených územích a
předpokládanými výhradními ložisky (zásady č. 12 a 13)
zřizovat stavby a zařízení a provádět činnosti, které
nesouvisí s dobýváním výhradních ložisek a které by
mohly znemožnit nebo ztížit jejich dobývání, pokud k
tonu nebyl dán souhlas podle tohoto zákona, popřípadě
podle zvláštních předpisů.

Jestliže se má v nezbytných případech odůvodněných
celospolečenským zájmem znemožnit nebo ztížit dobýváni
výhradního ložiska, je třeba umisťovat stavby a zařízeni
a provádět činnosti tak, aby se co nejméně narušilo vy-
užívání nerostného bohatství.

Znemožnit nebo ztížit dobývání výhradních ložisek
nerostů uvedených v bodech 1 až k zásady č. 3 je možné
jen ve zvlášť odůvodněných případech, jestliže jde o
mimořádně důležitou investiční akci anebo o malé množ-


- 24 -

štvi zásob výhradního ložiska.

Za znemožnění nebo ztížení dobývání výhradního lo-
žiska se nepovažuji důsledky vyplývající z opatření na
ochranu a rozvoj přírodních léčebných lázní, přírodních
léčivých zdrojů a přírodních zdrojů stolních minerálních
vod.

Odůvodnění:

V této zásadě se vyslovují požadavky na ochra-
nu výhradních ložisek. Pokud z celospolečen-
ských důvodů se nůší některé stavby a zařízení
nesouvisející s dobýváním zřizovat v úženích,
kde by mohlo dojít k nepříznivému ovlivnění
výhradního ložiska, Je třeba pečlivě zvažovat
výběr místa stavby nebo zařízení a dbát, aby
ovlivnění bylo co nejmenší a aby se zabránilo
devastaci nových staveb a zařízení bánskou
činností. Ke zřízení staveb a zařízení a pro
vykonávání činností v chráněných ložiskových
úženích je třeba souhlasu příslušného orgánu
státní bánské správy (zásada č. 13) a pokud
jde o vymezení úžení souhlas ústředního geo-
logického orgánu republiky (zásada č. 12 a
§ 13 připravovaných zákonů České národní ra-
dy a Slovenské národní rady o provádění geo-
logických prací). Respektují se přitoč opatře-
ní na ochranu přírodních léčivých zdrojů ve
smyslu zákona č. 20/1966" Sb., o péči o zdraví
lidu.

Za znemožnění nebo ztížení dobývání výhradní-
ho ložiska se nepovažují opatření ke zvýšení
úrodnosti zemědělské půdy a jejího intenzivní-
ho využití, které nepotřebují předchozí sou-
hlas orgánů státní bánské správy podle zásady
č. 13.

Zásada č. 15 - Hospodaření se zásobami nerostů výhrad-
ních ložisek

Ústřední organy státní správy, v jejichž působnosti


- 25 -

se dobývají výhradní ložiska, a orgány nadřízené organi-
zacím, které jsou určené k dobývání výhradních ložisek,
jsou povinny vytvářet podmínky pro ochranu a racionální
dobývání výhradních ložisek a zajistit co nejlepší vy-
užívání nerostného bohatství v jimi řízených organiza-
cích; přitom pravidelně hodnotí dosažené výsledky vyhle-
dávání, průzkumu a dobývání, stav a pohyb zásob nerostů
výhradních ložisek, které jsou ve správě podřízených
organizací, dosahovanou výrubnost a znečištění při do-
bývání a výtěžnost při úpravě.

Ústřední orgány státní správy stanoví v dohodě s
ústředním orgánem státní bánské správy republiky, ústřed-
ním geologickým orgánem republiky a příslušným ústředním
plánovacím orgánem zásady hospodaření se zásobami výhrad-
ních ložisek v jimi řízených odvětvích.

Odůvodnění:

Proti dosavadní právní úpravě se zvyšují po-
žadavky na ochranu a využití nerostného bo-
hatství touto zásadou, podle níž se hospoda-
ření se zásobami nerostů výhradních ložisek
stává pravidelnou součástí řídící práce ústřed-
ních orgánů státní správy a orgánů nadřízených
organizacím (výrobní hospodářské jednotky). V
uplynulém období se dosáhlo na tomto úseku
příznivých výsledků v činnostech komisí pro
hospodaření se zásobami nerostů mnohých re-
zortů např. federálního ministerstva paliv a
energetiky, federálního ministerstva hutnictví
a těžkého strojírenství, ministerstev zeměděl-
ství a výživy České socialistické republiky a
Slovenské socialistické republiky, jakož i v
orgánech nadřízených organizacím. Jde o pravi-
delnou kontrolu zajišťování ochrany výhradních
ložisek a hodnocení dosahovaných parametrů ra-
cionálního dobývání na jednotlivých stupních
řízení až po ústřední orgány státní správy a
využívání výsledků při řízení činnosti na tom-
to úseku v souladu s potřebami národního hos-


- 26 -

podářství s cílem maximálně využívat zásoby
ložisek.

Zásady hospodařená se zásobami výhradních lo-
žisek budou vydávat ústřední orgány státní
správy formou aktů řízení. Tento postup se
osvědčil v rezortu federálního ministerstva
paliv a energetiky při zpracováni zásad ochra-
ny a využití nerostného bohatství v jím říze-
nýoh organizacích podle § 58 zákona č. 133/
1970 Sb. o posobnosti federálních minister-
stev,

S vydání zásad se vyžaduje dohoda s orgány u-
vedenými v textu druhého odstavce zásady, při-
čemž federální ústřední orgány vydávají zásady
v dohodě se Státní plánovací komisí a ústřed-
ní orgány republik v dohodě s příslušnou pláno-
vací komisi republiky.

Zásada č. 16 - Odpisy zásob nerostů výhradních ložisek

Odpisem zásob nerostů výhradních ložisek se rozumí
jejich převod ze zásob bilančních, do nebilančních nebo,
ve vynímečných případech, jejich úplné vyjmutí z eviden-
ce zásob.

Zásoby nerostů je možno odepsat jen

a) z důvodů zvlaží složitých důlně-technických, bezpeč-
nostních nebo geologických poměrů, souvisejících s
přírodními podmínkami nebo vzniklých nepředvídatel-
nými událostmi,

b) Jde-li o zásoby nerostů části výhradního ložiska a
jejich vydobytí není hospodářsky účelné,

o) Jde-li o zásoby nerostů, které ztratily svůj vyznán
pro potřeby a rozvoj národního hospodářství.

Návrh na odpis zásob nerostů předkládá správce lo-
žiska.


- 27 -

O návrhu na odpis zásob nerostů rozhoduje ústřední
geologický orgán republiky v dohodě s příslušným ústřed-
ním orgánem, ústředním orgánem státní bánské správy re-
publiky a příslušným ústředním plánovacím orgánem re-
publiky, pokud zvláštní předpis nestanoví jinak. O ná-
vrhu na odpis malého množství zásob nerostů je oprávněn
rozhodnout příslušný ústřední orgán nebo jím pověřený
orgán nadřízený správci ložiska.

Obecně závazný právní předpis, který upraví podrob-
nosti o odpisech zásob nerostů výhradních ložisek a vy-
mezí rozsah malého množství zásob, s výjimkou ložisek
radioaktivních nerostů, vydá ústřední geologický orgán
republiky v dohodě s ústředním orgánem státní bánské
správy republiky a příslušným plánovacím orgánem republi-
ky.

Odůvodnění:

Do zákona se zařazuje jako zásada režim odpi-
su zásob nerostů výhradních ložisek, která je
důležitým institutem ochrany a využití nerost-
ného bohatství. Tento institut zajišťuje, aby
zásoby, které se nemohou v současnosti dobý-
vat, byly v odůvodněných případech překlasifi-
kovány z bilančních na nebilanční, čímž se na-
dále zajisti jejich ochrana a možnost vydoby-
tí v budoucnosti, když v důsledku změny hospo-
dářských poměrů a rozvoje techniky se zvýší
Jejich význam pro potřeby a rozvoj národního
hospodářství.

Ve výjimečných případech se ponechává i mož-
nost úplného vyjmutí zásob z evidence. Půjde
zejména o případy zásob výhradních ložisek,
které s ohledem na mimořádně složité důlně-
technické a hydrogeologické poměry nelze vy-
dobýt.

Umožňuje se též, aby v případech odpisu malého


- 28 -

množství zásob nerostů rozhodovaly ústřední
orgány státní správy resp. orgány nadřízené
správci ložiska v souladu s požadavky opera-
tivnosti. Dodržuje se přitom princip, aby k
rozhodováni o odpisu zásob nerostů byl pří-
slušný jedině orgán státní správy, a to i v
případech, kdy výhradní ložisko dobývá druž-
stevní organizace (zásada č. 19).

Zvláštní působnost federálního ministerstva
paliv a energetiky na úseku těžby a zpracová-
ní radioaktivních nerostů upravuje § 57 záko-
na č. 133/1970 Sb., o působnosti federálních
ministerstev.

Zásada č. 17 - Evidence

Stav zásob nerostů výhradních ložisek a jeho změny
eviduji správci ložisek. Souhrnnou evidenci zásob neros-
tů výhradních ložisek vede ústřední geologický orgán re-
publiky, pokud zvláštní předpis nestanoví jinak.

Chráněná ložisková území a dobývací prostory (zása-
da č. 20) eviduje ústřední orgán státní bánské správy re-
publiky. K evidenci dobývacích prostorů a jejich změn ve-
de ústřední orgán státní bánské správy republiky knihy do-
bývacích prostorů. Třetí osoby mohou do evidencí chráně-
ných ložiskových území a dobývacích prostorů nahlížet,
popřípadě jim mohou být z této evidence poskytnuty potřeb-
né informace nebo výpisy jen pokud osvědčí, že to potře-
bují k výkonu svých povinnosti nebo na ochranu svých práv;
přitočí musí být zachováno státní a hospodářské tajemství.

Ústřední geologický orgán republiky podrobněji upra-
ví obecně závazným právním předpisem vedení evidence sta-
vu zásob výhradních ložisek.


- 29 -

Odůvodnění:

Jedním ze základních předpokladů řádné  obra-
ny a racionálního využívání nerostného bohat-
ství je evidence výhradních ložisek a jejich
zásob.

Evidenci stavu zásob ložisek nerostů vede dopo-
sud ústřední geologický orgán republiky podle
vládního nařízení č. 11/1958 Sb., o organizaci
státní geologické služby. Tato problematika
úzce souvisí s ochranou a vy užíváním nerostné-
ho bohatství, Organizace a orgány jim nadřízené
vedou tuto evidenci podle směrnice bývalého
Ústředního geologického úřadu č. l80/1958 Ú. l.
(Ú. v. ), Evidence stavu zásob radioaktivních
nerostů se vede podle zvláštních předpisů vyda-
ných federálním ministerstvem paliv a energetiky,

Pro zajištění řádné ochrany nerostného bohatství
je potřebné evidovat též chráněné ložiskové úze-
mí (zásada č. 13). Evidence dobývacích prostorů
navazuje na dosavadní právní úpravu (§ 27 horní-
ho zákona), která se osvědčila. Kopie rozhodnutí
o stanovení chráněných ložiskových území se za-
sílá též ústřednímu geologickému orgánu republi-
ky. Orgány státní bánské správy republiky poskyt-
nou oprávněným zájemcům potřebné informace o
chráněných ložiskových územích a dobývacích
prostorech obdobně, jak dosud vyplývá ze součas-
ného právního stavu.

Působnost ústředního geologického orgánu re-
publiky k vedení evidence stavu zásob ložisek
nerostu navazuje na dosavadní právní stav. Obdob-
ně je tato problematika řešena v horních před-
pisech SSSR a některých dalších zemí RVHP.


- 30 -

ČÁST P Á T Á
VÝSTAVBA DOLŮ A LOMŮ

Zásada č. 18 - Projektování výstavba a rekonstrukce

dolů a lomů

Pro výstavbu a rekonstrukci dolů a lomů, včetně
výsypek a odvalů platí obecné předpisy o Investiční
výstavbě a projektování pokud tento zákon nestanoví
jinak,

Zřizováni, důlních děl, důlních staveb pod povrchem
a staveb v povrchových lomech a skrývkách povoluje pří-
sluSný orgán státní bánské správy republiky (zásada č. 25),
Uvádění uvedených staveb a důlních děl do užívání (dále
Jen "kolaudace") provádí orgán nebo organizace pověřená
ústředním orgánem nadřízeným Investorovi.

Dokumentace staveb musí kromě náležitostí stanove-
ných obecnými předpisy zajišťovat racionální dobývání
výhradních ložisek včetně vyhodnocení vlivu na životní
prostředí a minimalizaci negativních účinků, bezpečnost
provozu, bezpečnost a ochranu zdraví při práci, optimál-
ní rozmístění povrchových a podzemních zařízení staveb
a důlních děl, nejvhodnější dobývací metody, větrání, -
čerpání důlních vod, zajištění vydobytých prostorů, za-
bránění zničení nebo znehodnocení zásob sousedních lo-
žisek, uskladňování a uchovávání vydobytých a dočasně
nevyužívaných nerostů, ukládání odpadů (odkaliště, odvá-
ly) a potřebný geologický průzkum pro upřesnění zásob
ložisek.


- 31 -

Odůvodnění:

Je nutno zajistit, aby už v období projektové
přípravy důlních děl, důlních staveb pod povr-
chem a staveb v lomech byly dodrženy také před-
pisy o ochraně a využití nerostného bohatství.

Za důlní díla se považují podzemní a povrchové
prostory, které jsou vytvářeny za účelem vyhle-
dávání, průzkumu a využití ložiska, jakož i
prostory, které jsou nutné pro likvidaci nebo k
zabezpečení jiných důlních děl. Jde zejména, o
důlní díla průzkumná (štoly, šachtice, jámy a
komíny), díla otvírková (jámy, štoly, překopy,
slepé jámy), díla přípravná (chodby, prorážky,
oddílové překopy), důlní díla sloužící vlastní-
mu dobývání (poruby, stěny, komory, chodbice),
důlní díla při povrchovém dobývání (skrývkové a
těžební řezy, etáže, lomové stěny) a dále větra-
cí, odvodňovací, těžební a záchranné vrty.

Za důlní díla nejsou v tomto směru považovány
vyhledávací a průzkumné vrty, i když činnost
související s jejich zřizováním se považuje za
hornickou činnost.

V důlních dílech výše uvedených mohou být zřizo-
vány další důlní stavby, jako např. lokomotivové
remizy, čerpací stanice, strojovny, komory pro
elektrické zařízení.

Jelikož zákon č. 50/1976 Sb., (stavební zákon),
nevyžaduje povolování a kolaudaci těchto sta-
veb stavebními úřady (56 písm. a) a § 76 cit.
zákona) je třeba, aby režim povolování a uvádě-
ní těchto staveb do užívání upravil v principech
tento zákon, s čímž i stavební zákon počítá.

Povolování a kolaudace skladů výbušnin v hlu-
binných dolech, povrchových lomech a skrývkách
v hranicích dobývacího prostoru a mimo něj v
případech, kdy bude sklad umístěn v území
vystaveném přímým účinkům těžby, upraví záko-
ny České národní rady a Slovenské národní rady
o provádění hornické činnosti, o výbušninách
a o státní bánské správě. Tyto sklady výbušnin


- 32 -

budou povolovat a kolaudovat příslušné orgá-
ny statni bánské správy, a mimo dobývací
prostor v případech, kdy bude sklad umístěn
v území vystaveném přímým účinkem těžby, v
dohodo" se stavebním úřadem.


- 33 -

ČÁST ŠESTÁ
DOBÝVANÍ VÝHRADNÍCH LOŽISEK

Zásada č. 19 - Oprávnění k dobývání výhradních ložisek

Výhradní ložiska dobývají zásadně státní organiza-
ce určené příslušným ústředním orgánem.

Výhradní ložisko může jeho správce bezplatně ode-
vzdat do trvalého užívání jiné socialistické organizaci
než státní, zejména družstevní, pokud je to nutné z ce-
lospolečenského zájmu. V těchto případech se vyžaduje
předcházející souhlas jejich ústředních orgánů, ústřed-
ního orgánu státní bánské správy republiky a ústředního
geologického orgánu republiky. Výše úhrady poměrných ná-
kladů na provedený geologický průzkum, jakož i výše úhra-
dy jiných materiálních hodnot, které se současně převez-
nou, se určí dohodou.

Jestliže je to potřebou využití nerostného bohatství
odůvodněno, může povolit ústřední orgán státní báňské
správy republiky vydobytí výhradního ložiska nebo jeho -
části organizaci, která provedla nebo provádí jeho prů-
zkum, dal-li k tomu souhlas její nadřízený ústřední orgán
a příslušný ústřední orgán. Ustanovení o povinnosti sta-
novit dobývací prostor se na tyto případy nevztahují (zá-
sada č. 20).

Odůvodnění:

Koncepce zásady vychází z institutu správy
výhradních ložisek ve smyslu druhé části to-
hoto zákona (zásady 5. 6 a 7).

Dobývání výhradních ložisek budou moci i v


- 34 -

budoucnosti provádět zásadně statni hospodář-
ské organizace nebo jejich organizační jed-
notky určené k výkonu této činnosti ve zřizo-
vací listině, statutu a pod.

Zásada umožňuje správci ložiska odevzdat v
odůvodněných případech dobývání výhradního lo-
žiska i družstevní organizaci, popřípadě jiné
socialistické organizaci v souladu s § 70 hos-
podářského zákoníku.

Tato zásada umožňuje v některých případech vy-
dobytí zásob výhradních ložisek i v průběhu
ložiskového průzkumu průzkumnou organizací.
Půjde o případy malých výhradních ložisek, kdy
zvláštní otvírka a příprava k dobývání by byly
nehospodárné. Takové případy se v minulosti
vyskytly a byly řešeny bez přiměřené právní
reglementace. Povolení takového dobývání se
uskuteční v rámci povolení geologických prací
(zásada č. 8).

Zásady č. 20 Dobývací prostor

Pro dobýváni výhradního ložiska se stanoví dobývací
prostor.

Dobývací prostor se stanoví na základě výsledků
průzkumu ložiska podle rozsahu, uloženi, tvaru a mocnos-
ti ložiska se zřetelem na jeho zásoby a tektoniku tak,
aby mohlo být racionálně vydobyto (zásada č. 23). Při
stanovení dobývacího prostoru je třeba vzít zřetel i na
vydobytí sousedních ložisek a na možný vliv dobývání na
povrch.

Dobývací prostor může zahrnout jedno nebo více lo-
žisek, anebo, je-li to vzhledem k rozsahu ložiska účel-
né, jen část ložiska, v takovém případě musí dobývací
prostory, na něž je ložisko rozděleno, k sobě přiléhat.

Dobývací prostor se stanoví pro dobýváni ložiska


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP