- 29 -

báňské správě, byla přijata obdobná koncepce.

Sovětský horní zákon obsahuje řadu institutů obdob-
ných jako v našem zákonodárství. Tak např. jsou nerosty
děleny na nerosty, jejichž užívání je přípustné na zákla-
dě povolaní, vydávaných k tomu zvlášť zmocněnými státní-
mi orgány a dále na nerosty obecně rozšířené (obdoba
našich nerostů vyhlazených a nevyhrazených). Používá se
instituce obdobné našim dobývacím prostorům. Horní zákon
obsahuje velmi podrobná ustanovení, týkající se geologic-
kého průzkumu. Zákon např. v čl. 16 požaduje "bezvadný
stav geologické a technické dokumentace, vzorků hornin
a rud, vrtných jader a duplikátů vzorků nerostů, kte-
rých může být použito při dalším průzkumu přírodního
bohatství a dobývání užitkových nerostů a rovněž při
užívání přírodního bohatství k účelům, nesouvisejícím
s těžbou nerostů". Zákon obsahuje v několika kapitolách
a dále v samostatné kapitola č. 5 řadu přísných ustano-
vení týkajících se bezpečnosti práce a provozu. V čl. 31
se mluví o specifických požadavcích na bezpečnost důl-
ních prací a o povinnostech osob vykonávajících důlní
práce a dodržování zásad a norem bezpečnosti. V otázkách
bezpečnosti jde sovětský horní zákon do značných podrob-
ností. Tak např. v článku 31 stanoví, že "provádění důl-
ních prací se zakazuje, jestliže obsah kyslíku, škodli-
vých a výbuchem hrozících plynů a prachu či teplota
vzduchu ve stávajících důlních dílech neodpovídá poža-
davkům bezpečnosti a hygienickým zásadám a normám". Týž
článek obsahuje i ustanovení o osobách oprávněných řídit
a vykonávat trhací práce. Zvláštní článek 32 je věnován
bánské záchranné službě. V zákona je zdůrazněna důleži-
tost důlního měřictví a důlně - měřické dokumentace. V
čl. 47 je stanoveno, že kontrolu správnosti dobývání lo-


- 30 -

žisek užitkových nerostů provádí důlně-měřická, geolo-
gická a jiné služby. Vzorový statut důlně-měřických a
geologických služeb schvaluje Rada ministrů SSSR. Obsáh-
lá kapitola je věnována orgánům statni důlní inspekce
(VIII) a odpovědnostem za porušování horního zákona (X).

Zásady horního kodexu SSSR byly konzultovány s pra-

covníky státní báňské správy SSSR při vzniku tohoto zá-
kona a při tvorbě návrhu zásad horního zákona ČSSR a zá-
konů ČNR a SNR bylo k hornímu kodexu SSSR přihlédnuto.

2) Německá demokratická republika

Horní zákon NDR je z 12. května 1969 a byl publiko-
ván ve Sbírce zákonů NDR v dílu I, 5. 5. Zákon je velni
stručný, má 9 kapitol, které se týkají všeobecných usta-
novení, vyhledávacích, průzkumných a dobývacích prací,
podzemních zásobníků, asanačních prací, dobývacích pros-
torů, užívání půdy, budov a zařízení pro hornické účely,
rekultivace půdy, důlních škod, státního bánského dozoru,
sankčních ustanovení a závěrečných ustanovení. Stručnost
zákona byla při konzultacích odůvodňována skutečnosti,
že horní zákon NDR se velmi obtížně prosazoval s ohledem
na zájmy a ochranu jiných odvětvi. Bylo však nutno vydat
k zákonu řadu prováděcích předpisů. Podle sdělení zástup-
ců státní bánské správy je zamýšlena v NDR revize horního
zákona. Horní zákon NDR a prováděcí předpisy jeví některé
příbuzné znaky s naším horním zákonem. Tak např. provádě-
cím nařízením z 12. 8. 1976 je k § 3 horního zákona konsti-
tuováno rozdělení nerostů na vyhrazené a nevyhrazené. Roz-
sah vyhrazených nerostů je v zásadě obdobný našemu dosa-
vadnímu. Navíc jsou mezi vyhrazené nerosty zařazeny mine-


- 31 -

rální a léčivé vody, léčivé zeminy a Jiné minerální suro-
viny využitelné lékařsky. Mezi vyhrazené nerostné surovi-
ny jsou zařazeny také minerály, zkameněliny a nerosty,
které nají mezejní nebo sběratelskou cenu. Vláda NDR je
prováděcích nařízením zmocněna, aby prohlásila určité
další nerostné suroviny za nerostné bohatství. Zásady
pro stanovení dobývacích prostoru vydává vrchní bánský
úřad, který také vede registr těchto dobývacích prostorů.
Zvláštní nařízení bylo vydáno o činnosti, výkonu práce
a potvrzení důlních měřičů. Této činnosti je v NDR přiklá-
dána zvláštní důležitost. Podle § 9 nařízení o důlních
měřících Je vrchní bánský úřad a bánské úřady oprávněny
po předchozí dohodě s příslušným vedoucím podniku využít
důlního měřiče v rámci Jeho oprávnění v důlně měřické
profesi pro úkoly státní bánské správy. Zvláštní nařízení
k horninu zákonu bylo vydáno o právech, povinnostech a
uznávání znalou vrchním bánským úřadem. Nařízení zmocňuje
vrchní bánský úřad k uznávání (potvrzování) znalou v oboru
báňských bezpečnostních předpisů a bánské bezpečnosti. Na-
řízení rozvádí podrobně jednotlivé obory a zmocňuje před-
sedu vrchního bánského úřadu, aby okruhy oborů o event.
další rozšířil, Důležité ustanovení obsahuje horní zákon
NDR v § 20, které se týká starých důlních děl. Zákon sta-
noví, že jestliže v době vzniku důlní škody není zde žád-
ný právní nástupce důlního provozu a tento provoz již ne-
existuje, stanoví další opatření okresní národní výbor v
dohodo s místně příslušným orgánem státní báňské správy.
Pokud jde o sankční ustanovení, předpokládá zákon ukládá-
ní pořádkových pokut od 10 - 300 M, v závažných případech
nebo při opakování porušení předpisů až do 1 000 M (odpo-
vídá našim dosavadním 3 000 Kčs podle zákona č. 41/1957 Sb. ),


- 32 -

3) Poláka lidová republika

Původní horní zákon byl vydán v PLR v roce 1953 ja-
ko první horní zákon založený na socialistických princi-
pech. Zákon byl v průběhu let upravován, zejména pak v
roce 1978. Zákon má l4 dílů a je značně obsáhlý. Zvlášt-
ní pozornost je věnována v zákoně dobývacím prostorům a
plánu otvírky, přípravy a dobývání. Návrhy plánů, které
schvaluje státní bánská správa, se zpracovávají značně
podrobně. Do horního zákona kromě nerostů uvedených v
X. díle zákona byly zařazeny též vody minerální a dále
ženiny a plyny, které byly uznány jako léčivé. Poněvadž
podle informaci jsou práce na revizi horního zákona v
současné době intenzivní, neuvádějí se o horním zákonu
PLR další podrobnosti.

k) Maďarská, lidová republika

Horní zákon v MLR byl vydán v roce 1960 a Jako
vzor sloužil též náš zákon č. 41/1957 Sb. Zákon Je do-
plněn vládními nařízeními. Jeho konstrukce je obdobná -
jako u našeho dosavadního horního zákona. Obsahuje dě-
lení nerostů na vyhrazené a nevyhrazené, a to tím způ-
sobem, že určuje, které nerosty náleží do sféry horní-
ho zákona. Na rozdíl od našeho zákona zahrnuje do pů-
sobnosti bánského zákona též kysličník uhličitý a jiné
plynné látky. Kromě nerostů uváděných i v našem dosa-
vadním zákoně, zahrnuje do bánského zákona též perly,
penzu, puzolen a vulkanické tufy. Na rozdíl od našeho -
zákona obsahuje i ustanovení o kvalifikaci zodpovědné-
ho technického vedoucího nebo jeho zástupce. Funkci ve-
doucího závodu může zastávat jen banský inženýr, který -
má tříletou závodní praxi anebo bánský technik se šesti-


- 33 -

letou praxí. Vedoucího závodu a jeho zástupce schvaluje
státní báňský dozor. Zákon upravuje geologický průzkum
v celém rozsahu. Na rozdíl od našeho zákona požaduje
vypracování plánu průzkumu, jehož schvalování upravuje
vládními nabízeními. Vláda rovněž určí území, kde možno
průzkumné práce vykonávat pouze za podmínek uvedených v
povolení, které vydal báňský úřad. Horní zákon MLR zná,
jako náš, institut dobývacího prostoru. Dobývací prostor
stanoví bánský úřad, který rovněž vede příslušnou eviden-
ci. Těžební závod je povinen vypracovat technický provoz-
ní plán, který podléhá schválení. Které části technického
plánu schvaluje bánský úřad, určuje vládní nařízení. Zvlášt-
ní hlava je věnována bezpečnosti důlních prací a zvláštní
ustanovení je věnováno bánské záchranné službě. Ustanove-
ní týkající se bezpečnosti provozu jsou velmi podrobná.
Kromě obecných ustanovení obsahuje zákon povinnost zařazo-
vání dolů podle nebezpečí průvalů vody, výbuchu třaskavých
plynů nebo uhelného prachu a vzniku ohňů  požárů do tříd
(§ 36). Zákon nařizuje dále vypracování havarijních plánů
a k výše uvedeným nebezpečím přiřazuje též nebezpečí sesu-
vu hornin a nebezpečí radioaktivity. Horní zákon obsahuje
též ustanovení, která se týkají vymezení ochranných pilířů
a užívání nemovitostí a vod včetně omezení vlastnických
práv povrchových nemovitostí v důsledku báňské činnosti.
Právo užívání důlních vod (jsou definovány obdobně jako v
zákoně č. 41/1957 Sb. ) je rovněž vyhrazeno důlnímu podni-
ku. Zajímavé je ustanovení, za důlní podnik neodpovídá
za případné změny v množství odváděných důlních vod, Zvlášt-
ní část zákona je věnována státní báňské správě.


- 34 -

Závěr

Nová právní úprava je zdůvodněna potřebami národ-
ního hospodářství a celospolečenským zájmem, které vy-
zaduji novou úpravu horního práva, a to v celé šíři,
aby byly vytvořeny optimální podmínky pro zvýšenou
ochranu a racionální využívání nerostného bohatství.

Postavení zákona č. 41/1957 Sb. o využití nerost-
ného bohatství (horní zákon), neodpovídá novým zákonům
o ochraně zemědělského půdního fondu, vodnímu zákonu a
zákonu o lesích. Rovněž je nutno sladit některá ustano-
vení s novým stavebníci zákonem, Podstatným důvodem nové
právní úpravy Je zásadní zhoršení bánsko-geologických
poměrů v naseta hornictví, které odpovídá celosvětovému
trendu. Nová úprava vyžaduje pro plnění úkolů orgánů
státní bánské správy především v oblasti výkonu vrchní-
ho dozoru rozšíření její inspekční činnosti, ukládání
nových druhů opatření, a to operativně a pohotově podle
potřeb provozu.

Uvedené úkoly vyžadují zvýšení počtu obvodních bán-
ských inspektorů

a) na obvodních bánských úřadech v ČSSR celkem o 12 se
mzdovými náklady ve výši 690 tis. Kčs ročně, z uve-
deného počtu jde o 6 inspektorů z titulu horního zá-
kona a o 6 inspektorů z titulu republikového zákona,

b) na obvodních bánských úřadech v SSR celkem o 5 se
mzdovými náklady ve výši 287 tis. Kčs ročně, z uve-
deného počtu Jde o 3 Inspektory B titulu horního zá-
kona a o 2 Inspektory z titulu republikového zákona.

Dále tyto úkoly vyžadují zvýšení počtu ústředních
báňských inspektorů


- 35 -

a) na Českém bánském úřadě celkem o 5 pracovníků se
mzdovými náklady 294 tis. Kčs ročně, z uvedeného
počtu jde o 2 inspektory z titulu horního zákona
a o 3 inspektory z titulu republikového zákona,

b) na Slovenském bánském úřadě celkem o 3 pracovníky
se mzdovými náklady 176 tis. Kčs ročně, z uvedené-
ho počtu jde o 1 inspektora z titulu horního záko-
na a o 2 inspektory z titulu republikového zákona.

Pokud jde o oblast neinvestičních výdajů (mimo mzdo-
vý fond, vyžádá si zvýšení počtu pracovníků u Českého
banského úřadu a u obvodních bánských úřadů v ČSR (17 pra-
covníků) zvýšení těchto nákladů (cestovné, spoje, služby
apod, ) ročně částku 347 tis. Kčs u Slovenského báňského
úřadu a u obvodních báňských úřadů v SSR (8 pracovníků)
pak zvýšení ročně o částku 165 tis. Kčs.

Doplnění stavu pracovníků - jak je výše uvedeno-
je nezbytné z hlediska zabezpečení všech úkolů horního
i republikového zákona.

K bližšímu odůvodnění zvýšení počtu pracovníků z
titulu nového horního zákona a republikového zákona se
dále uvádí:

Oba zákony se vzájemně doplňuji a rozdělení jejich
obsahu je dáno především ústavně právním hlediskem. Zvý-
šení počtu pracovníků z titulu nového horního zákona Je
dáno některými novými úkoly, jako je např. stanovení a
evidence chráněných ložiskových území (zásada č. 13),
rozhodováni o výši ekonomické újmy, nedojde-li k dohodě
(zásada č. 26), úkoly na úseku likvidace starých důlních
děl (zásada č. 28) apod. Zejména pak zvýšení počtu pra-
oovníků si vyžaduje situace v oblasti racionálního a
bezpečného dobývání výhradních ložisek. Především tabul-


- 36 -

ky II a III ukazují velmi přesvědčivě na naléhavost úko-
lů v oblasti využívaná nerostných surovin. Státní báňská,
správa používá zde jako jeden z hlavních nástrojů povolo-
vání plánů otvírky, přípravy a dobývání (zásada č. 25).
Proces povolování těchto plánů je velmi náročný po tech-
nické stránce, protože musí být vzaty v úvahu a sladěny
aspekty nejen co největšího využití nerostného bohatství,
ale zejména též hlediska bezpečnosti provozu a ochrany
chráněných zájmů. Je nutné, aby státní bánská správa by-
la vybavena tak, aby bylo nožné se této problematice vě-
novat odpovídajícím způsobem a současně zajistit zvýše-
ní výkonu inspekční a kontrolní činnosti. K tomu dále
přistupují a s tím souvisí úkoly v oblasti tvorby kondic
(zásada č. 10), klasifikace, ověřování a schvalováni
výpočtů zásob ložisek (zásada č. 11), správa výhradních
ložisek (zásady č. 6 a 7), odpisů zásob nerostů výhrad-
ních ložisek (zásada č. 16) a zvláštních zásahů do žen-
ské kůry (zásada č. 27).

Do oblasti republikového zákona byla z ústavně-práv-
ního hlediska převedena převážná část ustanovení, týka-
jících se bezpečnosti práce a provozu, všechna ustanove-
ní týkající se výbušnin a ustanovení o státní bánské
správě. Z tohoto hlediska požaduje se rozšíření na obvod-
ních bánských úřadech ČSR o 6 pracovníků, na Českém báň-
ském úřadě o 3 pracovníky, na obvodních báňských úřadech -
SSR o 2 pracovníky a na Slovenském bánském úřadě o 2 pra-
covníky.

Je nutno si uvědomit, že došlo k podstatnému zhor-
šení báňsko-geologických podmínek na našich dolech a lo-
mech. Tak např. Rosický uhelný revír, který ještě před -
několika lety byl zařazen do kategorie s menším nebezpe-


- 37 -

čím plynů, "bylo nutno přeřadit do kategorie nejnebezpeč-
nější, tj. do skupiny s nebezpečím průtrží plynů a uhlí. 
V Kladenském revíru bylo nutno zařadit mezi plynující do-
ly Důl Nosek, ve Východočeském uhelném revíru doly Nejed-
lý a Stachanov a v Severočeském hnědouhelném revíru Důl
President Gottwald a část Dolu Kohinoor. Týká se to též
Dolu Handlová, Nováky atd. Toto zhoršení vyžaduje zvýšit
též odpovídajícím způsoben inspekce a kontroly. V Ostrav-
sko-karvinském revíru došlo k podstatnému zhoršení báňsko-
geologických poměrů zejména přechodem do alejového sou-
vrství sedlových slojí. Stouplo podstatně nebezpečí hor-
ských otřesů, zejména v karvinské části revíru, zvýšilo
se nebezpečí endogenních požárů a průvalů vod a bahnin. V
ČSSR došlo ke ztížení podmínek vyhledávání, průzkumu, otvír-
ky, přípravy a dobývání výhradních ložisek ropy a zemního
plynu spolu a výskytem sirovodíku. Zejména havárie, k níž
došlo v nedávné době na ložiskách Gajáry a Závod, ukázaly
na nebezpečí při exploataci ropných a plynných ložisek.
V oblasti Uhelných a lignitových baní Prievidza došlo k
haváriím a zvýšenému nebezpečí průvalů vody a bahna a k
zhoršování podmínek dobývání. Závažnou problematikou je
dobývání magnesitových ložisek, kde vznikají rozsáhlé
prostory s nebezpečím náhlých závalů a rozsáhlých destruk-
tivních účinků.

Vzhledem k tomu, že v této etapě prací při přípravě
nové právní úpravy nelze v celém rozsahu posoudit odůvod-
něnost zvýšení počtu pracovníků v požadovaném rozsahu, bu-
de třeba při přípravě paragrafovaného znění upřesnit, v
součinnosti s ministerstvy financí ČSR a SSR, analýzu
o nezbytných potřebách v oblasti pracovních sil.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP