Velmi závažné je rozhodování
soudů v pracovně právních sporech,
kterých jsme v roce 1986 projednali 24 000. Z těchto
sporů je patrno, že přetrvává
řada problémů v přístupu odpovědných
hospodářských pracovníků k
povinnostem vyplývajícím pro ně z
pracovního práva, ale i sobeckých představ
zaměstnanců o plnění pracovních
povinností. Soudy vedeme k tomu, aby svým rozhodováním
přísně hájily zákonné
zájmy pracujících, aby přispívaly
k upevňování pracovně právních
vztahů, pracovní kázně, ochrany majetku
v socialistickém vlastnictví. Pracovně právní
zákonodárství je jeden z důležitých
faktorů ovlivňujících pracovní
procesy v národním hospodářství.
Připravovaná přestavba hospodářského
mechanismu vyvolává potřebu přezkoumat
pracovní právo tak, aby při přísné
ochraně práv pracujících byly odbourány
případné brzdy dalšího rozvoje
výrobních sil. Při této novele chceme
využít všech zkušeností soudů
v této oblasti a hledat cesty ke snížení
často zbytečných pracovně právních
sporů.
Při plnění právní politiky
strany má pro orgány justice zásadní
význam dobré kádrové obsazení
soudů a notářství a potřebná
materiálně-technická vybavenost. V kádrovém
obsazení funkcí soudců a notářů
jsme v uplynulém období dosáhli celkem solidních
výsledků, daří se naplňovat
stavy a mladí soudci již také nabyli potřebných
odborných i politických znalostí a praktických
zkušeností.
Problémy však nadále zůstávají
u odborného a správního aparátu, kde
velká fluktuace a nedostatek kvalifikovaných pracovníků
nevytváří příznivé podmínky
pro prohlubování kvality a rychlosti práce
soudu. Mezi základní problémy patří
velké množství práce, zvýšené
nároky na její kvalitu a rychlost a také
stále trvající problémy finančního
ohodnocení. V tomto směru by mohla plnění
úkolů justice významně napomoci kvalitní
záznamová technika, která by omezila potřebu
živé práce. Nedostupnost progresivní
techniky na vnitřním trhu zatím neumožňuje
vybavit vhodnou technikou v potřebné míře
všechny soudy a notářství.
Soudružky a soudruzi, dovolte, abych vám tlumočil
poděkování vlády za podporu a pomoc,
které se nám dostává v úsilí
o zdokonalení právního řádu,
o upevnění zákonnosti od ČNR a od
vás, a současně vás ubezpečil,
že vláda a její orgány vyvinou maximální
úsilí k tomu, aby úkoly právní
politiky stanovené XVII. sjezdem KSČ byly bezezbytku
splněny. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
ministru spravedlnosti Kašparovi. Slovo má poslanec
Jiří Paslawski, připraví se poslanec
Oskar Marek.
Poslanec Jiří Paslawski: Vážené
soudružky, vážení soudruzi, kromě
orgánů soudu, prokuratury a bezpečnosti,
pro něž je dodržování socialistické
zákonnosti vlastním předmětem činnosti,
jsou to především národní výbory,
pro které je uplatňování socialistické
zákonnosti součástí každodenní
práce. Souvisí to s jejich úlohou nejen při
výkonu státní správy podle platných
zákonů a ostatních právních
norem, ale také při vytváření
podmínek a předpokladů pro faktickou realizaci
práv a uspokojování oprávněných
potřeb občanů a organizací, vymáhání
plnění jejich povinností, vyřizování
stížností a zejména zajišťování
ochrany veřejného pořádku a plnění
opatření k prevenci a omezování protispolečenské
činnosti.
Mají-li národní výbory zabezpečovat
veřejný klid a pořádek a vytvářet
podmínky k ochraně společnosti, osob, majetku
a životního prostředí, pak je to - za
stávajícího růstu protispolečenské
činnosti v této oblasti úkol nemalý.
V místech -menšího osídlení se
vcelku daří ochranu veřejného pořádku
zajistit a pozitivně ji ovlivňovat působením
státních orgánů i pomocí občanských
výborů, složek společenských
organizací Národní fronty a jednotlivých
občanů. Přispívá k tomu především
dobrá znalost místních podmínek a
občanů navzájem.
Daleko komplikovanější je však ochrana
veřejného pořádku a upevňování
socialistické zákonnosti ve velkých městech
a v průmyslových hustě osídlených
aglomeracích, kam se protispolečenská činnost
soustřeďuje a kde zaznamenáváme její
nárůst. S ohledem na celospolečenský
význam tohoto problému jsme se problematikou zabývali
na společné schůzi našeho výboru
pro národní výbory a národnosti s
poslanci ústavně právního výboru
v červnu tohoto roku za účasti ministra vnitra
ČSR Josefa Junga.
Soustředění trestných činů,
přečinů a přestupků hlavně
do velkých měst a dalších míst
větší koncentrace obyvatelstva je způsobeno
především tím, že potenciální
pachatelé mají pro trestnou činnost v těchto
místech příznivější podmínky.
Přispívají k tomu trvalé přesuny
pracovníků ve velkých průmyslových
aglomeracích, soustřeďování vysokého
počtu recidivistů a dalších kriminálně
závadových osob, velká anonymita lidí
ve městech a zejména na sídlištích,
velmi často i nevšímavost a lhostejnost ostatních
občanů. Se znepokojením jsme hovořili
o narůstajícím vandalismu, stoupající
brutalitě mladých pachatelů trestné
činnosti, stále vysokém vlivu alkoholu a
velkém rozsahu recidivy. Pro všechny uvedené
úseky protispolečenské činnosti jsme
doporučili zvýšit účinnost nápravných
opatření.
Konstatovali jsme dále, že národní výbory
na úseku ochrany veřejného pořádku
a předcházení protispolečenským
jevům svoje úkoly plní a že mají
dostatek pravomoci k účinné ochraně
veřejného pořádku ve svých
územních obvodech. Dobře spolupracují
s orgány Veřejné bezpečnosti i s orgány
příslušných prokuratur. Přesto
však je zejména ve velkých městech zapotřebí
k účinnější prevenci a postihu
protispolečenských jevů zvýšení
bezpečnostního aparátu. I když se některým
poslancům nebo občanům v jejich volebních
obvodech zdá nesprávné, že ve struktuře
místních orgánů v obci chybí
příslušník bezpečnostního
sboru, museli jsme souhlasit s nezbytností přesunu
příslušníků Veřejné
bezpečnosti do míst soustředěné
protispolečenské činnosti a doporučili
jsme pokračovat v této dislokaci i nadále.
Vždyť i zde platí to, co musí platit pro
celé národní hospodářství.
Nemáme-li nazbyt pracovní síly, musíme
je soustředit tam, kde je to nejvíce naléhavé.
I když víme, že práce příslušníků
Veřejné bezpečnosti není lehká,
je nutné, abychom je častěji vídali
v pochůzkové službě na ulicích.
Domníváme se, že stejně jako v ostatních
sférách našeho národního hospodářství
by i zde věci prospělo snížení
administrativy a tím vytvoření větších
časových možností pro zajišťování
pořádkové služby.
I když se úspěšně rozvíjí
činnost inspekcí veřejného pořádku
při ochraně čistoty měst a obcí,
je třeba si přiznat, že právě
ve velkých městech vzhledem k vysoké anonymitě
obyvatelstva budou ještě dlouho trvat problémy
s prosazením její autority, zejména u závadových
osob nemůže nahradit autoritu ozbrojené složky.
Je třeba si přiznat, že nárůst
protispolečenské činnosti v oblasti veřejného
pořádku je způsoben především
celkovým snížením disciplinovanosti
občanů, nedostatkem kázně a slušného
vychování a často nepochopitelnou neúctou
ke společnému majetku v socialistickém vlastnictví.
Jestliže tyto sociologické aspekty musí vést
k vážnému zamyšlení nad chováním
dospělých osob, pak zcela alarmující
musí být zaměření další
právní výchovy naší mládeže.
Musíme především odstraňovat
příčiny závadového jednání
osob. V tom nepomůže zdaleka jen zvýšená
činnost bezpečnostních orgánů,
ani realizace opatření k dodržování
zákonnosti a koordinační činnost na
tomto úseku ze strany národních výborů.
Je zapotřebí si uvědomit, že jedině
důsledná výchovná práce rodiny,
školy, společenských organizací Národní
fronty, hospodářských organizací,
v nichž lidé pracují a dalších
zainteresovaných orgánů a institucí
a účinná spolupráce mezi nimi je cestou
vedoucí k úspěchu. Také sdělovací
prostředky by na tomto úseku měly prohloubit
svou úlohu. Dokážeme v nich často a
důrazně pokritizovat nesprávnou činnost
národních výborů nebo dalších
orgánů, ale málokdy nastavíme zrcadlo
nesprávnému a protispolečenskému chování
některých našich spoluobčanů.
Soudružky a soudruzi, závěrem mi dovolte jednu
poznámku. V připravovaném novém zákonu
o přestupcích se předpokládají
některé změny ve směru zvýšení
činnosti národních výborů na
tomto úseku a přesun přečinů
některých méně závažných
hrubých činů do oblasti přestupků
projednávaných národními výbory.
I když to lze chápat jako projev zvýšené
demokratičnosti, bude přece jenom zapotřebí
vytvořit národním výborům podmínky
pro kvalifikované posouzení této protispolečenské
činnosti. Víme přece, že již dnes
v případech některých závažnějších
přestupků dochází k problémům
při jejich projednávání z důvodu
neuspokojivých odborných znalostí členů
komisí. Pro rozhodování o připravovaném
okruhu přestupků je proto nezbytně zapotřebí
odborně fundovaných pracovníků.
Z toho, co jsem uvedl, je zřejmé, že úloha
národních výborů na úseku ochrany
veřejného pořádku a předcházení
protispolečenské činnosti je široká
a významná. Mohl bych hovořit o činnosti
občanských výborů a dalších
aktivů na tomto úseku, o vytvoření
podmínek pro rozšiřování členské
základny Pomocné stráže Veřejné
bezpečnosti, o opatřeních k boji proti alkoholismu
v organizacích řízených národními
výbory, o prohloubení kontrolní činnosti,
o nezbytnosti zvýšení účinnosti
boje proti alkoholové a bezalkoholové toxikomanii
na školách, o úkolech národních
výborů na úseku vytváření
možností k mimoškolské činnosti
mladé generace atd. Chtěl bych však zdůraznit,
že je třeba najít formy prolomení neodůvodněné
lhostejnosti občanů i orgánů a organizací
k tomu, co se často kolem nich děje. Neboť
zejména v místech zvýšené koncentrace
obyvatelstva nemohou ani národní výbory ani
jiné státní orgány úspěšně
řešit protispolečenské jevy bez pomoci
široké veřejnosti. Tomu musí napomáhat
i naše poslanecká práce ve volebních
obvodech. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
poslanci Jiřímu Paslawskému. Slovo má
poslanec Oskar Marek, připraví se předseda
Nejvyššího soudu ČSR Karel Kejzlar.
Poslanec Oskar Marek: Vážený soudruhu
předsedo, vážené soudružky a soudruzi
poslanci, zabýváme se dnes problematikou mimořádné
důležitosti. Předložená zpráva
o stavu socialistické zákonnosti v ČSR ukazuje,
že se situace podstatněji nelepší, že
projevy i důsledky kriminality jsou závažným
celospolečenským negativním jevem s dopady
do všech oblastí života společnosti a
možno říci se zhoršujícími
se tendencemi.
Chci ocenit zejména fakticitu zprávy, komplexnost
analýzy stavu a hlavních příčin
kriminality v ČSR a závěry k prohlubování
právního vědomí. Údaje uvedené
ve zprávě nás ale nutí k zamyšlení
nad účinností celkové komunistické
výchovy a jako její součásti i právní
výchovy a propagandy. Zvláště je burcující,
že na celkovém počtu známých
trestných činů a přečinů
má mladá generace ve věku od 15 do 20 roků
téměř 50 % podíl, z něho pak
mladiství ve věku od 15 do 18 roků téměř
42 podíl.
Je zřejmé, přestože byly vypracovány
soubory opatření proti hlavním druhům
trestné činnosti a nejrozsáhlejším
kriminogenním faktorům, že existuje meziresortní
plán právní propagandy koordinovaný
ministerstvem spravedlnosti ČSR, výsledky nejsou
uspokojivé a snižovat četnost kriminality se
nedaří. Tedy tyto systémy nefungují
s požadovanou účinností.
Při přípravě na dnešní
jednání jsme provedli besedy s vybranými
pedagogy u studentské a učňovské mládeže
v Jihočeském kraji, některé vlastní
zkušenosti máme s vojenskou mládeží.
Potvrdily, že právní výchově
a propagandě je věnována zvýšená
pozornost. Pozitivně lze hodnotit, že došlo ke
zkvalitnění spolupráce škol a učňovských
zařízení s orgány soudů a prokuratury.
Do výchovy mládeže na školách a
v učilištích vstupují cílevědoměji
nejen právníci, ale příslušníci
SNB i psychologové a lékaři, v boji proti
alkoholismu a toxikomanii stále častěji i
specializovaní odborníci. V kontextu s fakty, která
mají tito specialisté k dispozici, je ve vědomí
učitelů a pedagogických pracovníků
více doceňována společenská
nebezpečnost kriminality mládeže. Odpovědní
pracovníci si uvědomují mezery a potřebu
vlastní připravenosti k provádění
právní výchovy. Všeobecně zaznívaly
požadavky na nezbytnost kvalifikovanější
přípravy vychovatelů, zpracování
a operativnější vydávání
přesvědčivě působících
metodických pomůcek a názornin. Nezávisle
na sobě bylo kriticky poukazováno na velmi slabé
znalosti elementárních otázek státu
a práva a povinností u žáků základních
škol. Závažné bylo konstatováni,
že někteří přicházejí
ze základních škol s takovými negativními
návyky, které se nepodaří odstranit
v celém dalším průběhu jejich
studia nebo učebního poměru. Některé
příčiny ukázal ve svém vystoupení
soudruh Jireček. Ukazuje se, že je nutné řešit
řadu kázeňských přestupků
ve spolupráci s rodiči a SNB. Nejvíce problémoví
jsou učni z neúplných rodin nebo z těch,
kde jsou nedobré rodinné vztahy. Není projevován
zájem podniků o způsob života učňů,
které vyslaly do internátní přípravy.
U jednotlivců se projevuje vůči pedagogickým
pracovníkům drzost, podvádění,
falšování omluvenek, zatajování
zmetkovité práce apod.
Uvedené skutečnosti potvrzují nezbytnost
zintezívňovat a cílevědoměji
koordinovat spolupráci státních orgánů
a institucí, vědeckých pracovišť,
společenských orgánů a organizací,
škol a výchovných zařízení
k důslednějšímu plnění
úkolů, které pro komunistickou výchovu
vytyčil XVII. sjezd KSČ a na jejichž úspěšné
realizaci je do značné míry závislá
i dynamika dalšího rozvoje společnosti. Nelze
tedy zakládat jen na plánované výuce
právní výchovy, ale především
na utváření socialistické osobnosti
jako celku.
S uvedenými pozitivními i negativními rysy
přicházejí mladí lidé do ČSLA.
Chtěl bych ukázat na některé poznatky,
které, jak se domnívám, mají obecnější
platnost:
1. Je zřejmé, že životní pozice
převážné většiny mladých
lidí nejsou jen výsledkem světonázorové,
mravní a politické výchovy, ale do značné
míry výsledkem osobních a životních
zkušeností, které získávají
v konkrétních podmínkách sociálního
prostředí, přičemž jako určující
se ukazují podmínky a vztahy, které převládají
v pracovních kolektivech a rodinách.
Vyslovujeme-li nesouhlas vůči některým
vlastnostem a hodnotové orientaci části mladých
lidí, musíme současně respektovat,
že jsou nejen součástí, ale také
produktem společenství, v němž se formují,
působí a také uplatňují svůj
vliv. Mnozí mladí lidé by se nedostali do
rozporu se zákonem, kdyby negativní vliv rodinného,
školního a někdy i pracovního prostředí
byl včas a vhodně paralyzován větším
zájmem a cílevědomější
péčí širší veřejnosti.
Už to také v diskusi zaznělo.
2. Jednoznačně se ukazuje, že je nezbytné
se při posuzování a utváření
osobnosti mladých lidí orientovat prvořadě
na jejich pozitivní stránky. Z praxe mohu potvrdit,
že naprostá většina mladých lidí
je velice tvárných, pracovitých a obětavých.
Pokud s nimi pracuje rozumný vedoucí pracovník,
dokáže je podněcovat, je jim sám osobním
příkladem, plní úkoly velmi odpovědně.
Tam, kde se daří neformálně posilovat
sebedůvěru lidí, vědomí z dobře
vykonané práce, tam je i více uvědomělé
aktivity a iniciativy, jsou podstatně menší
problémy v porušování základních
právních norem. Jde tedy o kolektiv a mezilidské
vztahy v něm. Domnívám se, že požadavek
pozitivní motivace lidí s cílem vytvořit
předpoklady k tomu, aby každý člověk
plně projevil svou aktivitu a individualitu, bude z hlediska
aktivizace lidského činitele v rozvoji socialistické
demokracie vystupovat stále více do popředí
i při komunistické výchově mladých
lidí.
I recidivisté a obtížně vychovatelná
mládež má ve většině případů
vedle vyloženě negativních rysů i pozitivní
charakterové vlastnosti, na nichž je možné
ve výchově stavět. Mnozí z nich zpravidla
obětavě fyzicky pracují, ale zároveň
citlivě reagují na jakoukoliv, někdy i domnělou,
nespravedlnost, impulsivně proti ní zasahují
a nezřídka právě s použitím
své fyzické síly. Mají zpravidla poměrně
hluboký cit k matce, děvčeti nebo k některému
kamarádovi z bývalé party. O to složitější,
nicméně nezbytné, je postřehnout a
analyzovat sociální příčiny
a hloubku narušení těchto jedinců, kvalitu
vztahů k úkolům a potřebám
společnosti, k normám občanské i pracovní
kázně. Dobrat se co nejpravdivějšího
vidění lidí se všemi jejich nedostatky,
ale také s jejich přednostmi a především
na jejich kladných vlastnostech rozvíjet pozitivní
vztah k celospolečenským potřebám
a povinnostem.
3. Zkušenosti ukazují, že předpokladem
efektu právní výchovy je nezbytnost vytváření
citového a rozumového zázemí třídního
pohledu na procesy, které se ve společnosti dějí.
Nepřekvapuje proto, že celý systém ideové
diverze parazituje v současné době především
na mladé generaci. Cíl tohoto působení
je zřejmý: dosáhnout u mládeže
ochlazení citového vztahu ke Komunistické
straně Československa a cílům její
politiky a socialistické společnosti, všemožně
zdiskreditovat socialismus a perspektivy jeho rozvoje. Musíme
přesvědčivěji argumentovat, získávat
mládež pro naši pravdu nanejvýš poctivým
a upřímným vztahem k ní.
Mám za to, že je nezbytné:
- docenit, že sebevětší péče
socialistického státu v péči o mládež
nemůže nahradit vliv rodiny. Odpovědnost rodičů
za to, jaké jsou, či budou jejich děti. Z
pokryteckých vztahů v rodině nemůže
vyrůst čestný a socialistickému státu
oddaný člověk. Rodina je prvním a
prvořadým činitelem, kde se utváří
základní postoje v mezilidských vztazích,
úcta k poctivé práci vlastní i dřívějších
generací. Mám za to, že je nezbytné
tuto povinnost rodičům výrazněji připomínat.
Není správné, když na schůzkách
učitelů s rodiči jsou kvality dětí
prezentovány především dosaženými
známkami a jejich morální, volní a
charakterové vlastnosti jsou opomíjeny,
- na všech stupních společenských struktur
je třeba více prosazovat, aby základní
hodnocení každého odpovídalo na otázku,
co vykonal pro společnost. Úspěchy v komunistické
výchově jsou nemyslitelné bez aktivní
účasti každého člověka
ve společenských organizacích, v orgánech
státní moci, v kulturních organizacích
a institucích, kde může realizovat nejen svoje,
ale i celospolečenské zájmy,
- v neposlední řadě při uskutečňování
výchovného procesu nelze ztrácet trpělivost
a důvěru k lidem. Jejich představy a zájmy
nemusí být vždy hned totožné se
zájmy společnosti. Je především
na nás, na starší generaci, abychom mladým
lidem správnou cestu pomohli nacházet. Výchova
je složitý a nepřetržitý proces.
Pokud má být úspěšná,
předpokládá cílevědomou činnost
každé socialistické instituce, pracovníka
kolektivu, celého systému. Mám za to, že
by bylo prospěšné prověřit, jak
jsou jednotlivými účastníky plněna
opatření systému, který byl vypracován
generální prokuraturou proti hlavním druhům
trestné činnosti a jak se uskutečňují
v praxi.
Tolik k některým našim poznatkům a doporučením.
Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
poslanci Oskaru Markovi. Slovo má předseda Nejvyššího
soudu ČSR Karel Kejzlar
Předseda Nejvyššího soudu ČSR
Karel Kejzlar: Vážený soudruhu předsedo,
vážené soudružky a soudruzi poslanci,
vážení hosté, vzhledem k času,
který uplynul, omezím se jenom na některá
konstatování poznatků, pokud jde o výkon
dozoru Nejvyššího soudu ČSR nad rozhodovací
činností soudů a státních notářství
v ČSR.