Úterý 27. října 1987

Velmi závažné je rozhodování soudů v pracovně právních sporech, kterých jsme v roce 1986 projednali 24 000. Z těchto sporů je patrno, že přetrvává řada problémů v přístupu odpovědných hospodářských pracovníků k povinnostem vyplývajícím pro ně z pracovního práva, ale i sobeckých představ zaměstnanců o plnění pracovních povinností. Soudy vedeme k tomu, aby svým rozhodováním přísně hájily zákonné zájmy pracujících, aby přispívaly k upevňování pracovně právních vztahů, pracovní kázně, ochrany majetku v socialistickém vlastnictví. Pracovně právní zákonodárství je jeden z důležitých faktorů ovlivňujících pracovní procesy v národním hospodářství. Připravovaná přestavba hospodářského mechanismu vyvolává potřebu přezkoumat pracovní právo tak, aby při přísné ochraně práv pracujících byly odbourány případné brzdy dalšího rozvoje výrobních sil. Při této novele chceme využít všech zkušeností soudů v této oblasti a hledat cesty ke snížení často zbytečných pracovně právních sporů.

Při plnění právní politiky strany má pro orgány justice zásadní význam dobré kádrové obsazení soudů a notářství a potřebná materiálně-technická vybavenost. V kádrovém obsazení funkcí soudců a notářů jsme v uplynulém období dosáhli celkem solidních výsledků, daří se naplňovat stavy a mladí soudci již také nabyli potřebných odborných i politických znalostí a praktických zkušeností.

Problémy však nadále zůstávají u odborného a správního aparátu, kde velká fluktuace a nedostatek kvalifikovaných pracovníků nevytváří příznivé podmínky pro prohlubování kvality a rychlosti práce soudu. Mezi základní problémy patří velké množství práce, zvýšené nároky na její kvalitu a rychlost a také stále trvající problémy finančního ohodnocení. V tomto směru by mohla plnění úkolů justice významně napomoci kvalitní záznamová technika, která by omezila potřebu živé práce. Nedostupnost progresivní techniky na vnitřním trhu zatím neumožňuje vybavit vhodnou technikou v potřebné míře všechny soudy a notářství.

Soudružky a soudruzi, dovolte, abych vám tlumočil poděkování vlády za podporu a pomoc, které se nám dostává v úsilí o zdokonalení právního řádu, o upevnění zákonnosti od ČNR a od vás, a současně vás ubezpečil, že vláda a její orgány vyvinou maximální úsilí k tomu, aby úkoly právní politiky stanovené XVII. sjezdem KSČ byly bezezbytku splněny. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji ministru spravedlnosti Kašparovi. Slovo má poslanec Jiří Paslawski, připraví se poslanec Oskar Marek.

Poslanec Jiří Paslawski: Vážené soudružky, vážení soudruzi, kromě orgánů soudu, prokuratury a bezpečnosti, pro něž je dodržování socialistické zákonnosti vlastním předmětem činnosti, jsou to především národní výbory, pro které je uplatňování socialistické zákonnosti součástí každodenní práce. Souvisí to s jejich úlohou nejen při výkonu státní správy podle platných zákonů a ostatních právních norem, ale také při vytváření podmínek a předpokladů pro faktickou realizaci práv a uspokojování oprávněných potřeb občanů a organizací, vymáhání plnění jejich povinností, vyřizování stížností a zejména zajišťování ochrany veřejného pořádku a plnění opatření k prevenci a omezování protispolečenské činnosti.

Mají-li národní výbory zabezpečovat veřejný klid a pořádek a vytvářet podmínky k ochraně společnosti, osob, majetku a životního prostředí, pak je to - za stávajícího růstu protispolečenské činnosti v této oblasti úkol nemalý. V místech -menšího osídlení se vcelku daří ochranu veřejného pořádku zajistit a pozitivně ji ovlivňovat působením státních orgánů i pomocí občanských výborů, složek společenských organizací Národní fronty a jednotlivých občanů. Přispívá k tomu především dobrá znalost místních podmínek a občanů navzájem.

Daleko komplikovanější je však ochrana veřejného pořádku a upevňování socialistické zákonnosti ve velkých městech a v průmyslových hustě osídlených aglomeracích, kam se protispolečenská činnost soustřeďuje a kde zaznamenáváme její nárůst. S ohledem na celospolečenský význam tohoto problému jsme se problematikou zabývali na společné schůzi našeho výboru pro národní výbory a národnosti s poslanci ústavně právního výboru v červnu tohoto roku za účasti ministra vnitra ČSR Josefa Junga.

Soustředění trestných činů, přečinů a přestupků hlavně do velkých měst a dalších míst větší koncentrace obyvatelstva je způsobeno především tím, že potenciální pachatelé mají pro trestnou činnost v těchto místech příznivější podmínky. Přispívají k tomu trvalé přesuny pracovníků ve velkých průmyslových aglomeracích, soustřeďování vysokého počtu recidivistů a dalších kriminálně závadových osob, velká anonymita lidí ve městech a zejména na sídlištích, velmi často i nevšímavost a lhostejnost ostatních občanů. Se znepokojením jsme hovořili o narůstajícím vandalismu, stoupající brutalitě mladých pachatelů trestné činnosti, stále vysokém vlivu alkoholu a velkém rozsahu recidivy. Pro všechny uvedené úseky protispolečenské činnosti jsme doporučili zvýšit účinnost nápravných opatření.

Konstatovali jsme dále, že národní výbory na úseku ochrany veřejného pořádku a předcházení protispolečenským jevům svoje úkoly plní a že mají dostatek pravomoci k účinné ochraně veřejného pořádku ve svých územních obvodech. Dobře spolupracují s orgány Veřejné bezpečnosti i s orgány příslušných prokuratur. Přesto však je zejména ve velkých městech zapotřebí k účinnější prevenci a postihu protispolečenských jevů zvýšení bezpečnostního aparátu. I když se některým poslancům nebo občanům v jejich volebních obvodech zdá nesprávné, že ve struktuře místních orgánů v obci chybí příslušník bezpečnostního sboru, museli jsme souhlasit s nezbytností přesunu příslušníků Veřejné bezpečnosti do míst soustředěné protispolečenské činnosti a doporučili jsme pokračovat v této dislokaci i nadále. Vždyť i zde platí to, co musí platit pro celé národní hospodářství. Nemáme-li nazbyt pracovní síly, musíme je soustředit tam, kde je to nejvíce naléhavé. I když víme, že práce příslušníků Veřejné bezpečnosti není lehká, je nutné, abychom je častěji vídali v pochůzkové službě na ulicích. Domníváme se, že stejně jako v ostatních sférách našeho národního hospodářství by i zde věci prospělo snížení administrativy a tím vytvoření větších časových možností pro zajišťování pořádkové služby.

I když se úspěšně rozvíjí činnost inspekcí veřejného pořádku při ochraně čistoty měst a obcí, je třeba si přiznat, že právě ve velkých městech vzhledem k vysoké anonymitě obyvatelstva budou ještě dlouho trvat problémy s prosazením její autority, zejména u závadových osob nemůže nahradit autoritu ozbrojené složky.

Je třeba si přiznat, že nárůst protispolečenské činnosti v oblasti veřejného pořádku je způsoben především celkovým snížením disciplinovanosti občanů, nedostatkem kázně a slušného vychování a často nepochopitelnou neúctou ke společnému majetku v socialistickém vlastnictví. Jestliže tyto sociologické aspekty musí vést k vážnému zamyšlení nad chováním dospělých osob, pak zcela alarmující musí být zaměření další právní výchovy naší mládeže. Musíme především odstraňovat příčiny závadového jednání osob. V tom nepomůže zdaleka jen zvýšená činnost bezpečnostních orgánů, ani realizace opatření k dodržování zákonnosti a koordinační činnost na tomto úseku ze strany národních výborů. Je zapotřebí si uvědomit, že jedině důsledná výchovná práce rodiny, školy, společenských organizací Národní fronty, hospodářských organizací, v nichž lidé pracují a dalších zainteresovaných orgánů a institucí a účinná spolupráce mezi nimi je cestou vedoucí k úspěchu. Také sdělovací prostředky by na tomto úseku měly prohloubit svou úlohu. Dokážeme v nich často a důrazně pokritizovat nesprávnou činnost národních výborů nebo dalších orgánů, ale málokdy nastavíme zrcadlo nesprávnému a protispolečenskému chování některých našich spoluobčanů.

Soudružky a soudruzi, závěrem mi dovolte jednu poznámku. V připravovaném novém zákonu o přestupcích se předpokládají některé změny ve směru zvýšení činnosti národních výborů na tomto úseku a přesun přečinů některých méně závažných hrubých činů do oblasti přestupků projednávaných národními výbory. I když to lze chápat jako projev zvýšené demokratičnosti, bude přece jenom zapotřebí vytvořit národním výborům podmínky pro kvalifikované posouzení této protispolečenské činnosti. Víme přece, že již dnes v případech některých závažnějších přestupků dochází k problémům při jejich projednávání z důvodu neuspokojivých odborných znalostí členů komisí. Pro rozhodování o připravovaném okruhu přestupků je proto nezbytně zapotřebí odborně fundovaných pracovníků.

Z toho, co jsem uvedl, je zřejmé, že úloha národních výborů na úseku ochrany veřejného pořádku a předcházení protispolečenské činnosti je široká a významná. Mohl bych hovořit o činnosti občanských výborů a dalších aktivů na tomto úseku, o vytvoření podmínek pro rozšiřování členské základny Pomocné stráže Veřejné bezpečnosti, o opatřeních k boji proti alkoholismu v organizacích řízených národními výbory, o prohloubení kontrolní činnosti, o nezbytnosti zvýšení účinnosti boje proti alkoholové a bezalkoholové toxikomanii na školách, o úkolech národních výborů na úseku vytváření možností k mimoškolské činnosti mladé generace atd. Chtěl bych však zdůraznit, že je třeba najít formy prolomení neodůvodněné lhostejnosti občanů i orgánů a organizací k tomu, co se často kolem nich děje. Neboť zejména v místech zvýšené koncentrace obyvatelstva nemohou ani národní výbory ani jiné státní orgány úspěšně řešit protispolečenské jevy bez pomoci široké veřejnosti. Tomu musí napomáhat i naše poslanecká práce ve volebních obvodech. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji poslanci Jiřímu Paslawskému. Slovo má poslanec Oskar Marek, připraví se předseda Nejvyššího soudu ČSR Karel Kejzlar.

Poslanec Oskar Marek: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky a soudruzi poslanci, zabýváme se dnes problematikou mimořádné důležitosti. Předložená zpráva o stavu socialistické zákonnosti v ČSR ukazuje, že se situace podstatněji nelepší, že projevy i důsledky kriminality jsou závažným celospolečenským negativním jevem s dopady do všech oblastí života společnosti a možno říci se zhoršujícími se tendencemi.

Chci ocenit zejména fakticitu zprávy, komplexnost analýzy stavu a hlavních příčin kriminality v ČSR a závěry k prohlubování právního vědomí. Údaje uvedené ve zprávě nás ale nutí k zamyšlení nad účinností celkové komunistické výchovy a jako její součásti i právní výchovy a propagandy. Zvláště je burcující, že na celkovém počtu známých trestných činů a přečinů má mladá generace ve věku od 15 do 20 roků téměř 50 % podíl, z něho pak mladiství ve věku od 15 do 18 roků téměř 42 podíl.

Je zřejmé, přestože byly vypracovány soubory opatření proti hlavním druhům trestné činnosti a nejrozsáhlejším kriminogenním faktorům, že existuje meziresortní plán právní propagandy koordinovaný ministerstvem spravedlnosti ČSR, výsledky nejsou uspokojivé a snižovat četnost kriminality se nedaří. Tedy tyto systémy nefungují s požadovanou účinností.

Při přípravě na dnešní jednání jsme provedli besedy s vybranými pedagogy u studentské a učňovské mládeže v Jihočeském kraji, některé vlastní zkušenosti máme s vojenskou mládeží. Potvrdily, že právní výchově a propagandě je věnována zvýšená pozornost. Pozitivně lze hodnotit, že došlo ke zkvalitnění spolupráce škol a učňovských zařízení s orgány soudů a prokuratury. Do výchovy mládeže na školách a v učilištích vstupují cílevědoměji nejen právníci, ale příslušníci SNB i psychologové a lékaři, v boji proti alkoholismu a toxikomanii stále častěji i specializovaní odborníci. V kontextu s fakty, která mají tito specialisté k dispozici, je ve vědomí učitelů a pedagogických pracovníků více doceňována společenská nebezpečnost kriminality mládeže. Odpovědní pracovníci si uvědomují mezery a potřebu vlastní připravenosti k provádění právní výchovy. Všeobecně zaznívaly požadavky na nezbytnost kvalifikovanější přípravy vychovatelů, zpracování a operativnější vydávání přesvědčivě působících metodických pomůcek a názornin. Nezávisle na sobě bylo kriticky poukazováno na velmi slabé znalosti elementárních otázek státu a práva a povinností u žáků základních škol. Závažné bylo konstatováni, že někteří přicházejí ze základních škol s takovými negativními návyky, které se nepodaří odstranit v celém dalším průběhu jejich studia nebo učebního poměru. Některé příčiny ukázal ve svém vystoupení soudruh Jireček. Ukazuje se, že je nutné řešit řadu kázeňských přestupků ve spolupráci s rodiči a SNB. Nejvíce problémoví jsou učni z neúplných rodin nebo z těch, kde jsou nedobré rodinné vztahy. Není projevován zájem podniků o způsob života učňů, které vyslaly do internátní přípravy. U jednotlivců se projevuje vůči pedagogickým pracovníkům drzost, podvádění, falšování omluvenek, zatajování zmetkovité práce apod.

Uvedené skutečnosti potvrzují nezbytnost zintezívňovat a cílevědoměji koordinovat spolupráci státních orgánů a institucí, vědeckých pracovišť, společenských orgánů a organizací, škol a výchovných zařízení k důslednějšímu plnění úkolů, které pro komunistickou výchovu vytyčil XVII. sjezd KSČ a na jejichž úspěšné realizaci je do značné míry závislá i dynamika dalšího rozvoje společnosti. Nelze tedy zakládat jen na plánované výuce právní výchovy, ale především na utváření socialistické osobnosti jako celku.

S uvedenými pozitivními i negativními rysy přicházejí mladí lidé do ČSLA. Chtěl bych ukázat na některé poznatky, které, jak se domnívám, mají obecnější platnost:

1. Je zřejmé, že životní pozice převážné většiny mladých lidí nejsou jen výsledkem světonázorové, mravní a politické výchovy, ale do značné míry výsledkem osobních a životních zkušeností, které získávají v konkrétních podmínkách sociálního prostředí, přičemž jako určující se ukazují podmínky a vztahy, které převládají v pracovních kolektivech a rodinách.

Vyslovujeme-li nesouhlas vůči některým vlastnostem a hodnotové orientaci části mladých lidí, musíme současně respektovat, že jsou nejen součástí, ale také produktem společenství, v němž se formují, působí a také uplatňují svůj vliv. Mnozí mladí lidé by se nedostali do rozporu se zákonem, kdyby negativní vliv rodinného, školního a někdy i pracovního prostředí byl včas a vhodně paralyzován větším zájmem a cílevědomější péčí širší veřejnosti. Už to také v diskusi zaznělo.

2. Jednoznačně se ukazuje, že je nezbytné se při posuzování a utváření osobnosti mladých lidí orientovat prvořadě na jejich pozitivní stránky. Z praxe mohu potvrdit, že naprostá většina mladých lidí je velice tvárných, pracovitých a obětavých. Pokud s nimi pracuje rozumný vedoucí pracovník, dokáže je podněcovat, je jim sám osobním příkladem, plní úkoly velmi odpovědně. Tam, kde se daří neformálně posilovat sebedůvěru lidí, vědomí z dobře vykonané práce, tam je i více uvědomělé aktivity a iniciativy, jsou podstatně menší problémy v porušování základních právních norem. Jde tedy o kolektiv a mezilidské vztahy v něm. Domnívám se, že požadavek pozitivní motivace lidí s cílem vytvořit předpoklady k tomu, aby každý člověk plně projevil svou aktivitu a individualitu, bude z hlediska aktivizace lidského činitele v rozvoji socialistické demokracie vystupovat stále více do popředí i při komunistické výchově mladých lidí.

I recidivisté a obtížně vychovatelná mládež má ve většině případů vedle vyloženě negativních rysů i pozitivní charakterové vlastnosti, na nichž je možné ve výchově stavět. Mnozí z nich zpravidla obětavě fyzicky pracují, ale zároveň citlivě reagují na jakoukoliv, někdy i domnělou, nespravedlnost, impulsivně proti ní zasahují a nezřídka právě s použitím své fyzické síly. Mají zpravidla poměrně hluboký cit k matce, děvčeti nebo k některému kamarádovi z bývalé party. O to složitější, nicméně nezbytné, je postřehnout a analyzovat sociální příčiny a hloubku narušení těchto jedinců, kvalitu vztahů k úkolům a potřebám společnosti, k normám občanské i pracovní kázně. Dobrat se co nejpravdivějšího vidění lidí se všemi jejich nedostatky, ale také s jejich přednostmi a především na jejich kladných vlastnostech rozvíjet pozitivní vztah k celospolečenským potřebám a povinnostem.

3. Zkušenosti ukazují, že předpokladem efektu právní výchovy je nezbytnost vytváření citového a rozumového zázemí třídního pohledu na procesy, které se ve společnosti dějí. Nepřekvapuje proto, že celý systém ideové diverze parazituje v současné době především na mladé generaci. Cíl tohoto působení je zřejmý: dosáhnout u mládeže ochlazení citového vztahu ke Komunistické straně Československa a cílům její politiky a socialistické společnosti, všemožně zdiskreditovat socialismus a perspektivy jeho rozvoje. Musíme přesvědčivěji argumentovat, získávat mládež pro naši pravdu nanejvýš poctivým a upřímným vztahem k ní.

Mám za to, že je nezbytné:

- docenit, že sebevětší péče socialistického státu v péči o mládež nemůže nahradit vliv rodiny. Odpovědnost rodičů za to, jaké jsou, či budou jejich děti. Z pokryteckých vztahů v rodině nemůže vyrůst čestný a socialistickému státu oddaný člověk. Rodina je prvním a prvořadým činitelem, kde se utváří základní postoje v mezilidských vztazích, úcta k poctivé práci vlastní i dřívějších generací. Mám za to, že je nezbytné tuto povinnost rodičům výrazněji připomínat. Není správné, když na schůzkách učitelů s rodiči jsou kvality dětí prezentovány především dosaženými známkami a jejich morální, volní a charakterové vlastnosti jsou opomíjeny,

- na všech stupních společenských struktur je třeba více prosazovat, aby základní hodnocení každého odpovídalo na otázku, co vykonal pro společnost. Úspěchy v komunistické výchově jsou nemyslitelné bez aktivní účasti každého člověka ve společenských organizacích, v orgánech státní moci, v kulturních organizacích a institucích, kde může realizovat nejen svoje, ale i celospolečenské zájmy,

- v neposlední řadě při uskutečňování výchovného procesu nelze ztrácet trpělivost a důvěru k lidem. Jejich představy a zájmy nemusí být vždy hned totožné se zájmy společnosti. Je především na nás, na starší generaci, abychom mladým lidem správnou cestu pomohli nacházet. Výchova je složitý a nepřetržitý proces. Pokud má být úspěšná, předpokládá cílevědomou činnost každé socialistické instituce, pracovníka kolektivu, celého systému. Mám za to, že by bylo prospěšné prověřit, jak jsou jednotlivými účastníky plněna opatření systému, který byl vypracován generální prokuraturou proti hlavním druhům trestné činnosti a jak se uskutečňují v praxi.

Tolik k některým našim poznatkům a doporučením. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji poslanci Oskaru Markovi. Slovo má předseda Nejvyššího soudu ČSR Karel Kejzlar

Předseda Nejvyššího soudu ČSR Karel Kejzlar: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky a soudruzi poslanci, vážení hosté, vzhledem k času, který uplynul, omezím se jenom na některá konstatování poznatků, pokud jde o výkon dozoru Nejvyššího soudu ČSR nad rozhodovací činností soudů a státních notářství v ČSR.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP