Úterý 27. října 1987

Především bych chtěl navázat na diskusní příspěvek soudruha poslance Jirečka a na nynější diskusní příspěvek soudruha poslance Marka. Jde totiž o závažnost výchovy v rodině a vůbec existence rodiny. Vícekrát už bylo zdůrazněno, že spořádaná rodina je základem naší socialistické společnosti. Zajišťuje řádnou výchovu dětí, které se v takové rodině po uzavření manželství narodí. Proto je třeba za společensky nežádoucí jev považovat značný počet rozvodů, a to i manželství, v nichž jsou nezletilé děti. Při výkonu soudního dozoru vedeme soudy k tomu, aby využívaly všech dostupných prostředků a usilovaly o to, aby k rozvodu manželství s dětmi nemuselo dojít. Ovšem v okamžiku, kdy přicházejí tito manželé před soud, obvykle bývá rozvrat mezi nimi tak hluboký, že veškeré prostředky směřující k záchraně selhávají. I když více než čtvrtina rozvodových návrhů končí před soudy zamítnutím návrhu nebo jiným způsobem než výrokem o zrušení manželství rozvodem, ukazuje se, že soudy jsou až posledním článkem, který může působit na odstranění rozvratu. Nepochybně podle našeho názoru daleko účinnějším je včasné působení na odstranění nebo oslabení příčin rozvratu manželství a vliv na upevnění morálky nezbytné pro trvalé a harmonické manželství. Tady připadá velká úloha občanským a pracovním kolektivům i jednotlivcům žijícím v bezprostředním okolí takových manželů, aby svým působením se snažili pozitivně ovlivnit jejich jednání a chování a tak napomohli k odstranění příčin narušení vztahů mezi manžely. Opomíjet nelze z tohoto hlediska ani činnost předmanželských a manželských poraden i výchovu mladé generace k manželství a odpovědnému rodičovství.

Pokud jde o otázky mládeže. Nejvyšší soud ČSR upravuje postup soudů ve věcech mládeže a vůbec ve věcech mladé generace svou směrnicí, která rozpracovává závěry plenárního zasedání ÚV KSČ z července 1973, závěry, které jsou stále aktuální. Odpovědnost soudů za plnění těchto úkolů zdůraznila i směrnice o soudním dozoru po XVII. sjezdu KSČ.

I v diskusi zde už padla otázka významu výchovy mladé generace. Chtěl bych upozornit na to - a sjezd to podtrhl - že určitá část mladých se chová v rozporu se socialistickou morálkou a normami společnosti. Jednou z příčin tohoto stavu je i špatný příklad dospělých.

Soudy se setkávají s případy, kdy výchova nezletilých dětí je ohrožena a někdy již i značně narušena. Proto je zapotřebí zvýšit výchovné úsilí, aby se takovým případům předcházelo. Je třeba vyžadovat na všech orgánech, společenských organizacích i občanech, aby závadné chování dětí i rodičů bylo signalizováno soudům, aby již v zárodcích mohly spolu s dalšími orgány, především orgány NV, prošetřit poměry v rodině a včas učinit potřebná výchovná opatření, která soudům zákon o rodině svěřuje. Skutečností je - a na to upozornil ve své zpravodajské zprávě soudruh poslanec Mečl - že zatím naráží tato snaha soudů na nedostatečnou kapacitu a obtížnou realizaci ústavní výchovy.

V některých případech u jednotlivých mladých lidí dochází k trestné činnosti. Jde o poměrně malý počet lidí, ovšem nemůžeme přesto tento stav přecházet. Mnohdy ovšem majetková trestná činnost, kdy škody nepřesahují obvykle 1500 Kčs, svědčí o bezohlednosti a zavrženíhodném vztahu k cizímu majetku a hodnotám. Je to např. vykrádání telefonních automatů, ničení dopravních značek, vloupání do rekreačních chat za účelem získání trochu jídla apod.

Soudruh Marek zde upozorňoval na nutnost boje proti negativním jevům ve spojitosti s bojem proti příčinám těchto negativních jevů. K tomu vedeme i soudy, aby zejména v trestných případech mladistvých zjišťovaly okolnosti, které vedly k trestné činnosti. A mohu konstatovat, že právě v trestních věcech mladistvých jsou lépe než u zletilých pachatelů všemi orgány činnými v trestním řízení tyto příčiny a okolnosti, které vedly ke spáchání trestného činu, pečlivě zjišťovány. Často jde o výrazné nedostatky v rodinné výchově. Mnohdy mladistvý pachatel pochází z neúplných rodin nebo z rozvrácených rodin. Ale jde i o nedostatky ve výchovných zařízeních, internátech, v pracovních kolektivech apod., o tom už zde byla rovněž řeč.

Nejzávažnějším jevem, který negativně ovlivňuje zdravý vývoj mládeže, jsou trestné činy proti rodině a mládeži, které Nejvyšší soud ČSR pravidelně hodnotí z hlediska soudní praxe při postihu takových pachatelů. Nejčastěji jde o trestné činy zanedbání povinné výživy (otcové přestanou platit, ač pro to nemají důvody) a trestný čin ohrožení mravní výchovy mládeže. Počet těchto trestných činů před soudy se poněkud zvýšil, nepochybně v důsledku větší aktivity bezpečnostních orgánů a jiných orgánů a organizací, ale i v důsledku toho, že se objevuje i nová forma páchání posléze uvedeného trestného činu spočívající ve svádění mladistvých k požívání drog.

Jednání XVII. sjezdu KSČ položilo prvořadý důraz na intenzívní a bezporuchový vývoj ekonomiky. Tomu musí odpovídat i úroveň ochrany, kterou našemu hospodářství a majetku v socialistickém vlastnictví poskytují předpisy trestního, občanského i pracovního práva, a účinnost opatření, která soudy v rámci své pravomoci mohou činit k potlačování neoprávněného majetkového prospěchu z nepoctivých zdrojů při realizaci zásad Dopisu předsednictva ÚV KSČ k prohloubení účinnosti boje proti porušování zásad socialistické zákonnosti, morálky a disciplíny.

Nejvyšší soud ČSR k tomuto dopisu a k provedení usnesení vlády ČSR č. 13 z 19. ledna 1983 vydal realizační opatření pro oblast rozhodovací činnosti soudů. Soudy byly orientovány na úplné využívání všech prostředků sloužících k postihu protispolečenského jednání, spočívajícího v neoprávněném obohacování jednotlivců na úkor společnosti a k odčerpání jejich neoprávněného majetkového prospěchu.

Na úseku trestního soudnictví se uvedené opatření týkalo především rozhodování soudů o hospodářských trestných činech. Hospodářská kriminalita pro svou činnost i závažnost materiálních a často i morálních následků představuje vážné narušování ekonomických základů společnosti i právního vědomí občanů. Nejvyšší soud proto vede soudy, aby o těchto trestných činech rozhodovaly s potřebnou kvalitou a rychlostí a tím poskytovaly společnosti účinnou ochranu před pachateli těchto trestných činů. Vedeme soudy k využívání všech příslušných druhů trestů i celého rozpětí trestních sazeb. V souladu s těmito požadavky jsou ukládány nepodmíněné tresty odnětí svobody, především recidivistům a pachatelům závažnější trestné činnosti, zejména v případech rozkrádání majetku v socialistickém vlastnictví. Kladný vliv našeho opatření se projevil širším využíváním peněžitých trestů a postupným zvyšováním jejich průměrné výše při přísném zachovávání principu diferenciace a individualizace. Pachatelům nejzávažnějších trestných činů rozkrádání je ukládán i trest propadnutí majetku. Praxe soudů se v důsledku našeho dlouhodobého úsilí zlepšila také v tom, že již v trestním řízení se častěji rozhoduje o náhradě škody způsobené trestným činem.

Mimořádně škodlivým jevem je úplatkářství, které je současně zdrojem neoprávněného obohacování pachatelů trestného činu přijímání úplatků. Opatření Nejvyššího soudu ČSR k realizaci Dopisu předsednictva ÚV KSČ a směrnice o úkolech soudního dozoru se proto výslovně týkají i této problematiky, zdůrazňují především nezbytnost ukládání peněžitých trestů, resp. i jiných trestů majetkové povahy a dále ukládání zákazu činnosti. Problémem však zůstává, že přes určité zvýšení v posledních letech jsou před soudy stíhány případy úplatkářství pouze v malém počtu, který zjevně neodpovídá skutečnému rozsahu, v němž se tato trestná činnost vyskytuje, a že navíc jsou stíhány spíše méně závažné případy. Souvisí to s obtížnou odhalitelností těchto trestných činů a s obtížným zjišťováním objektivní pravdy v těchto věcech.

Případy neoprávněného majetkového prospěchu získaného z nepoctivých zdrojů jsou však postihovány též v občanském soudním řízení. Jde o takové případy, kdy pachatel získává prospěch způsobem, který je v rozporu se socialistickou morálkou a je tedy prospěchem z nepoctivých zdrojů.

Vítáme, že stále častěji je využíváno oprávnění prokurátora navrhnout připadnutí plnění státu, a to zejména v souvislosti s majetkem získaným uvedeným způsobem občany.

Ani zde ovšem nelze výskyt těchto negativních jevů řešit jenom trestním postihem nebo občansko-právním postihem, ale jde především o odstranění nedostatků umožňujících takovou trestnou činnost nebo neoprávněné obohacování jednotlivců. Soudy jsou proto vedeny, aby zkoumaly a zjišťovaly příčiny takové protizákonné činnosti a aby nedostatky v činnosti jiných orgánů, které takový postup jednotlivců umožňují, signalizovaly příslušným organizacím nebo jejich nadřízeným organizacím a vyžadovaly také zprávy o opatřeních, která byla učiněna k odstranění takových nedostatků.

Dovolte mi ještě, soudružky a soudruzi, abych se stručně zmínil o dvou příčinách kriminality a jiných negativních jevů. Je to především nadměrné požívání alkoholu, které nejen nepříznivě ovlivňuje rodinné vztahy a výchovu dětí, ale zůstává i nadále závažným faktorem nepříznivě ovlivňujícím stav a vývoj kriminality. V dlouhodobém průměru se jedna čtvrtina všech odsouzených dopouští trestné činnosti pod vlivem alkoholu. U některých trestných činů je tento podíl ještě vyšší, např. u výtržnictví přes 70 %, u rvaček a znásilnění přes 50 %, u úmyslného ublížení na zdraví přes 40 %.

Soudy ovšem mnohem častěji než v minulých letech zjišťují u těchto pachatelů podmínky pro uložení ochranného protialkoholního léčení a ukládají je z větší části v ambulantní formě vzhledem k četným problémům s realizací léčení formou ústavní. Ukazuje se také, že u řady odsouzených osob výkon ochranného léčení ambulantní formou neplní svůj účel a požívání alkoholických nápojů u nich pokračuje. Nezbývá než uložit ochranné léčení opakovaně.

V posledních letech se dostaly před soud i případy týkající se trestné činnosti spočívající v přípravě, přechovávání a užívání různých omamných látek. Za trestný čin nedovolené výroby a držení omamných prostředků a jedů jsou ukládány ve vyšší míře nepodmíněné tresty odnětí svobody, zejména jde-li o recidivisty nebo o pachatele, kteří kromě tohoto trestného činu se dopustili také dalších trestných činů, zejména ohrožování mravní výchovy mládeže. U více než poloviny pachatelů, kteří také sami omamné prostředky užívali, soudy ukládají ochranné léčení pokud byla lékařsky zjištěna chorobná závislost na těchto prostředcích.

Soudružky a soudruzi, poznatky Nejvyššího soudu ČSR svědčí o tom, že soudy vykonaly velký kus práce - o množství této práce hovořil ve svém diskusním vystoupením soudruh ministr Kašpar. My však nemůžeme být spokojeni - a tak to samozřejmě v lidské činnosti bývá - s každým jednotlivým rozhodnutím, se způsobem a včasností projednání každé jednotlivé věci, s činností a plněním úkolů každého jednotlivého soudce. Proto metoda kritické náročnosti musí být trvalým rysem řídící činnosti, a tedy i soudního dozoru, s cílem pozvednout úroveň práce všech soudců a státních notářů na vyšší stupeň. Za tím účelem Nejvyšší soud ČSR stále hodnotí účinnost používání forem a metod výkonu soudního dozoru a usiluje o jejich zdokonalování. Základním principem v této činnosti je uplatňování vedoucí úlohy KSČ a důsledná realizace právní politiky strany.

Pozornost věnujeme rovněž otázkám etiky práce každého soudce a státního notáře, energicky vystupujeme proti projevům nezdravé nadřazenosti vůči účastníkům řízení i byrokratickému přístupu k občanům a dbáme o vysokou kulturnost soudního jednání a jednání státního notářství.

K tomu pochopitelně vedeme i nižší články soudního dozoru, tj. krajské soudy a předsedy okresních soudů, kteří právě na základě znalostí kvality jednotlivých pracovníků mohou volit konkrétnější a diferencované prostředky k odstraňování zjištěných nedostatků a tak přispívat ke zvyšování úrovně práce celé justice, což je cílem zásadní politické směrnice prosazované v rámci soudního dozoru Nejvyšším soudem České socialistické republiky. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji předsedovi Nejvyššího soudu České socialistické republiky Karlu Kejzlarovi za vystoupení a přerušuji nyní jednání na polední přestávku. Další jednání zahájíme ve 14.25 hodin. V diskusi bude pokračovat poslanec Čestmír Adam a dále se připraví poslanec Jan Škrobánek.

Předseda ČNR Josef Kempný: Soudružky a soudruzi, budeme pokračovat v přerušeném jednání. Jako první po přestávce v rozpravě vystoupí poslanec Čestmír Adam, připraví se poslanec Jan Škrobánek.

Poslanec Čestmír Adam: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky a soudruzi, výbor pro obchod, služby a dopravu na své 11. a 12. schůzi projednal nejen zprávu generálního prokurátora naší republiky o celkovém stavu dodržování socialistické zákonnosti, ale i zprávy ministrů obchodu a vnitra o ochraně majetku a poznatcích z vyřizování stížností.

Jsme zneklidněni nejen zjištěnými škodami a počty osob stíhaných pro porušování zákonů, ale veškerou protispolečenskou činností, i když nebyla podchycena a i když nepředstavuje porušení platných zákonů. Přitom nejde jen o rozkrádání a ničení národního majetku, ale i o neochotu se podřizovat a dodržovat kázeň ve výrobě, v obci, v dopravě, ale i v rodině a o chamtivou touhu po majetku, která se nezastavuje ani před podvody a okrádáním lidí, podniků a státu.

Ale vzrušení, pohoršení a odsouzení nám nepomohou, nenajdeme-li proveditelný způsob, jak se s těmito zápornými jevy vypořádat. A na to jsme se v našem výboru zaměřili. Podle nás je třeba rozebrat příčiny, nalézt způsoby jejich odstranění a vypracovat dlouhodobý podrobný postup při předcházení činům, které naší společnosti škodí. Vycházíme z toho, že pro uskutečnění závěrů stanovených XVII. sjezdem KSČ na poli rozvoje hospodářství a prohlubování demokracie jsou důležité také nehmotné hodnoty, jako je např. výrobní a provozní zkušenost kolektivů pracovníků výroby, obchodu a služeb a především obecná a bezpodmínečná kázeň a vysoká úroveň mravního uvědomění. Koneckonců právě ta nám pomohla ubránit se proti nacistům a ta byla také hlavní hnací silou v období kladení základů socialistické společnosti a její průmyslové základny. Vždyť socialismus je přece vyšší stupeň společenského řádu, je to vyšší společenský řád, mravnější.

Budeme muset umět formulovat soubor mravních pravidel socialistické společnosti a z toho vyplývajících pravidel chování a požadovat a vynucovat, aby rodina, škola i společenské organizace vychovávaly k jejich osvojení a dodržování děti a mládež, počínaje mateřskou školou a pak dospělé po celý život počínaje výkonem vojenské služby. Budeme muset učit mnohé mladé rodiče umění vychovávat děti, neboť velká část mladých lidí to nezná a neumí. Není totiž myslitelné, aby ve věku vysokého uplatnění vědy a techniky, kterých lze rafinovaně zneužívat proti jednotlivcům i proti celé společnosti, děti sice ovládaly práci s počítači, ale nevěděly, že se nesmí lhát a krást, co je to národní majetek, aby nevěděly, že mají povinnosti vůči rodičům, sourozencům, spolužákům, spolupracovníkům a sousedům a vůči celé své socialistické vlasti, aby nevěděly, že musí dodržovat pravidla slušného chování, socialistické mravní zásady a socialistický právní řád.

A pak musíme dodržování všech těchto pravidel učinit jedním z hlavních hodnotících měřítek každého občana bez jakýchkoliv výjimek a uplatňovat zásadu, že veřejně činní a vedoucí pracovníci v oblasti hospodářství musí být příkladem dodržování těchto pravidel, aby se zakořenilo vědomí, že je lepší přijít o majetek než o čest, stanovit pravidlo, že narušování těchto pravidel bere člověku mravní oprávnění být veřejně činný a zastávat činnosti ve vedení lidí. Přitom musíme prosazovat poznání, že cílem a smyslem činnosti člověka není hromadit majetek a mít moc nad spoluobčany, že štěstí člověka je v poctivé práci a v poctivém přístupu k lidem a ke svým povinnostem a že tedy štěstí je v uznání čestnosti a jeho zásluh o lidi a společnost.

Po osvobození a při budování socialismu jsme ani nedocenili význam společenského dozoru a opatření vedoucích k vynucení dodržování zákonů a stanovených pravidel k plnění usnesení a úkolů. Asi bez velkých zábran jsme zrušili sbory stráže pořádku v obcích a městech a na nikoho jsme jejich úkoly nepřenesli. A tak zmizel veřejný dozor z ulice i z polností, v dopravních prostředcích zmizeli průvodčí, kteří se také starali o veřejný pořádek. V dopravních prostředcích dnes obsazují děti, mladí a zdraví místa vyhražena invalidům, nemocným a starým lidem a těžko se daří sjednávat v dopravních prostředcích pořádek. Zatímco venkovští hospodáři odjakživa a také za pomoci stráže chránili úrodu na polích, loukách, v sadech i v lese, dnes si beztrestně výletníci usednou nebo i lehnou do obilí, v lesích se bez povolení kácí stromy, lidé si jezdí do sadů a alejí natrhat ovoce a dnes jezdí dokonce auty.

Nedostatek dozoru vede často k šizení na váze už ve výrobě, k odesílání neúplných zásilek, ke zhoršování jakosti, k vykazování nepravdivých údajů. A nemají-li v prodejně dost pracovníků na řádnou přejímku zboží - a leckde, jak víte, nemají - vznikají manka, která musí pracovnice prodejen zaplatit, což nakonec vede k tomu, že práci v prodejnách opouštějí.

Řada lidí i veřejných činitelů vidí, že někteří lidé si pořizují majetky, na něž si nemohli vydělat prací, a přece se jim jejich nepoctivost nezatrhne. Poctivost, spravedlnost a čestnost vyžadují, aby se důsledně bojovalo proti jejich porušování, a to i v obecných opatřeních i v soustavě odměňování, zdaňování atd. Samozřejmě musíme být zásadoví. Nelze jedněm pracovníkům platit za každou přesčasovou hodinu mzdu s přesčasovým příplatkem a jiným pracovníkům, např. pracovníkům v nočních a nedělních službách v lékárnách a ve zdravotnictví dávat třeba jenom 8 Kčs za hodinu, což je méně než jejich základní hodinová mzda.

Zejména pracovníci národních výborů a veřejných úřadů musí být příkladem citlivého vztahu k lidem a důsledného uplatňování socialistických pravidel mravnosti, čestnosti, spravedlnosti, poctivosti. A myslíme si, že by pracovníci těchto veřejných institucí také měli skládat služební slib, vždyť slib skládají také všichni poslanci - od místních národních výborů po zákonodárné sbory.

Veřejný dozor a schopnost zjistit každé porušení zákona a spravedlivě je postihnout bezprostředně po činu jsou důležitým výchovným opatřením. Musíme se smířit s tím, že inspekce veřejného pořádku nenahradila a ani nahradit nemohla bývalou obecní a městskou stráž veřejného pořádku a že řešení této otázky musí být založeno na vydání zákona, na zajištění rozpočtových prostředků i příslušných pracovníků. Přimlouvám se za obnovu oněch pouličních přivolávacích zařízení, která v Praze dlouho byla, která by měla být umístěna např. v pražském metru, aby se občan mohl dovolat pomoci příslušníků Veřejné bezpečnosti. Je samozřejmé, že na tyto úkoly musí být Veřejná bezpečnost, prokuratury, soudy i advokacie vybaveny tak, aby mohly řádně, plně a pohotově konat své povinnosti, aby každý řádný občan v nich viděl záštitu bezpečnosti své osoby i svého osobního poctivě nabytého majetku i ochranu celospolečenských zájmů, aby se nemusel bát ani shovívavosti vůči přestupníkům, ani nespravedlivého postihu. Podle názorů mých voličů i přestupky by měly být stíhány soudy, neboť soudy u nás mají větší vážnost než komise národních výborů. Tyto komise by se měly zaměřit na postihování porušení v oblasti správního práva.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP