Řada jednání proti zájmům společnosti
není dnes dle platných zákonů postižitelná.
Při utváření nového souboru
trestně právních předpisů -
o nichž zde hovořil soudruh ministr spravedlnosti
- by se mělo dát poslancům dost času,
aby už projekt těchto předpisů mohli
v klidu, v době dvou tří měsíců,
ve svých volebních obvodech důkladně
projednat a pak, aby mohli bez časové tísně
projednat tyto návrhy také ve svých výborech.
Všechna tato opatření musíme začít
dělat ihned, vždyť na jejich kladný účinek
pro rozvoj naší společnosti budeme čekat
dlouhou řadu let. A v našem zápase proti moci
starého kapitalistického řádu je právě
řešení této věci klíčovou
otázkou naší síly. Neboť řešení
těchto otázek bude významně napomáhat
při rozvoji naší socialistické společnosti,
při dosahování oněch cílů,
které jsme v souladu se závěry XVII. sjezdu
KSČ všichni přijali za své. Děkuji
vám za pozornost. (potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
poslanci Čestmíru Adamovi, slovo má poslanec
Jan Škrobánek, připraví se poslanec
Pavel Krubl.
Poslanec Jan Škrobánek: Vážený
soudruhu předsedo, soudružky poslankyně, soudruzi
poslanci, jedním z rušivých jevů směřujících
ve svých důsledcích proti společenskému
pokroku je trestná činnost. Objektivně ohrožuje
základní zájmy socialismu, jeho společenské
i státní zřízení, práva
i zájmy občanů. Proto boj s kriminalitou
je z uvedeného pohledu významným faktorem
ovlivňujícím všestranný rozvoj
naší společnosti.
Dovolím si ve svém příspěvku
uvést některé nedostatky, s nimiž se
v této oblasti potýkáme v Severomoravském
kraji.
Problém, který jsme v uplynulém období
nedokázali zvládnout a který zaznamenal další
zvýšení, je trestná činnost recidivistů.
Přijatá opatření nevedla ke snížení
kriminálně závadových osob na spáchané
trestné činnosti, takže tento podíl
např. u krádeží vloupáním
do soukromých objektů dosahuje v Severomoravském
kraji 70 % oproti 48 % v České socialistické
republice a u příživnictví je to téměř
80 %.
Recidivitu se nepodařilo omezit ani ustanovením
ochranného dohledu podle zákona č. 44/73
Sb. Mimo jiné i proto, že nárůst počtu
osob v ochranném dohledu v našem kraji vzrostl za
10 let o více než 65 %. Proto byl na základě
vyhodnocení zkušeností s uplatňováním
uvedeného zákona zpracován Generální
prokuraturou návrh novelizace, která by měla
zvýšit jeho účinnost. A je na místě
položit otázku, proč dosud nebyla tato právní
úprava předložena ke schválení?
Vyšší účinnost prevence s kriminálně
závadovými osobami eliminuje přetrvávání
relativního nedostatku pracovních sil. Tento stav
podporuje fluktuaci pracovníků s nízkou pracovní
morálkou, kteří využívají
rozdílů ve finanční stimulaci u různých
podniků k nátlakům na své nadřízené.
Dochází k narušování pracovní
kázně a nárůstu dalších
negativních jevů v pracovních kolektivech,
což mnohdy končí až trestnou činností.
Rovněž pracovní kolektivy dosud neuplatňují
dostatečně svou výchovnou funkci vůči
pracovníkům, kteří byli do kolektivu
zařazeni po návratu z výkonu trestu odnětí
svobody. Naopak, brání se přijetí
recidivistů do svých řad, znemožňují
sociální přizpůsobení takového
člověka a svým odmítavým postojem
pěstují u kriminálně závadových
osob odpor ke společnosti jako celku. Ten se zpětně
odráží v odvetě odmítavého
jedince, tj. ve spáchání další
trestné činnosti.
S přijetím zákona o státním
podniku lze očekávat, že problémy s
umisťováním osob propuštěných
z výkonu trestu odnětí svobody dále
narostou. Zvýší se nezájem hospodářských
organizací přijímat do pracovního
poměru bulače a příživníky,
snaha bude propouštět tyto osoby z různých
důvodů ve zkušební lhůtě.
Jako aktuální se proto jeví otázka
návrhu na zřízení středisek
nuceného pracovního působení pro zvlášť
narušené recidivisty s povinností pobytu v
tomto středisku po propuštění z výkonu
trestu odnětí svobody na určitou dobu. Neřešení
tohoto problému jinak povede k dalšímu nárůstu
recidivy.
Rozhodujícím článkem sociální
prevence a převýchovy recidivistů by se měl
stát sociální kurátor. K zásadní
změně může vést podstatné
zvýšení počtu kurátorů,
omezení feminizace jejich řad (vzhledem ke struktuře
kriminálně závadových osob) a konkrétní
vymezení postavení v komplexním systému
výchovné péče. V Severomoravském
kraji se jejich počet pohybuje kolem 23 a je nedostačující.
Počty sociálních kurátorů bude
tedy potřeba dávat více do souladu se skutečnou
potřebnou v jednotlivých krajích.
Závažným jevem s negativním dopadem
v oblasti morální, sociální i ekonomické
- a to nejen v našem kraji - je nadměrné požívání
alkoholu. Máme právní normy a přesto
jsme dosud nedokázali jeho vliv na růst negativních
jevů, včetně trestné činnosti,
omezit. Musí se proto kvalitativně změnit
postup v boji proti alkoholismu, a to např. i zásadními
změnami v hodnocení prodejních a restauračních
zařízení, která jsou dnes závislá
prakticky na množství prodaného alkoholu. Nedílnou
součástí tohoto postupu musí být
nekompromisní uplatňování zákona
o alkoholismu a urychlené provedení jeho novelizace.
Důslednější kontrolní roli zde
musí sehrát orgány národních
výborů i příslušníci Veřejné
bezpečnosti.
Mimořádnou pozornost zasluhuje, jak zaznělo
i ve zprávě generálního prokurátora,
utváření právního vědomí
mladých lidí, neboť dnešní generace
bude zítra ovlivňovat vývoj společnosti
a určovat její kvalitu. Setkáváme
se někdy s pesimistickými názory na profil
mládeže a nemáme vždy dosti vytříbený
smysl rozlišovat, co je následkem přirozené
bezstarostnosti a nezkušenosti mladého člověka
a co patologický prvek v chování.
Na co je potřeba zvlášť orientovat pozornost,
to je hledání nových forem využívání
volného času mládeže. V tomto směru
nenabízí řada rodičů, ale ani
společnost mládeži velký výběr
pozitivních alternativ. Obvykle je to buď televize
nebo sídliště, kde se však při
výstavbě občanské vybavenosti nejčastěji
na mládež zapomnělo. A tak jsme svědky
toho, že v mnoha restauracích utrácí
mládež nemalé částky za alkohol.
I nadále přece ale platí usnesení
vlády ČSR č. 73 z roku 1985 o "Zásadách
společenského ovlivňování volného
času dětí a dospívající
mládeže". Přitom mnohdy jako bychom je
vůbec neznali. Jak jsem si u nás ověřil,
v řadě případů není
umožněno využívat např. tělocvičny
škol, plavecké bazény i jiné sportovní
objekty mladými lidmi, často ze subjektivních
důvodů. Majitelé těchto zařízení
by sami měli mít zájem na tom, aby je v co
nejširším měřítku mohli
navštěvovat mladí lidé a účelně
i zdravě tak trávili svůj volný čas.
Ještě jeden poznatek. Zavedením nové
školské soustavy, která sama o sobě
přinesla řadu pozitivních změn, nám
však na druhé straně vznikla nová kategorie
záškoláků. Jsou učni, kteří
se nechtějí vyučit v oboru, do kterého
byli zařazeni a učiliště nemá
možnost přeřadit je jinam ani vyloučit,
neboť musí dokončit povinnou desetiletou školní
docházku. Jakékoliv výchovné působení
zde selhává, neboť učni jsou si tohoto
stavu dobře vědomi. Jejich přítomnost
v kolektivu však vážně narušuje celý
výukový a výchovný proces. Z touhy
po dobrodružství potom mladý člověk
začíná chodit za školu, zkouší
fetovat a z nadbytku volného času při záškoláctví
začíná páchat zejména majetkovou
trestnou činnost. Tento jev má hlubší
povahu a bude potřeba se nad ním při analýze
dosavadní realizace výchovně vzdělávací
soustavy zamyslet a hledat nějaké účinné
řešení.
Soudružky a soudruzi, posláním socialistického
právního řádu je chránit společnost
před negativními jevy a každému jejímu
občanovi zaručit klid potřebný k tvořivé
práci. Chtěl bych v této souvislosti tlumočit,
podle mého názoru oprávněný
požadavek voličů, kteří žádají
rozhodnější postih narušovatelů
veřejného pořádku, případů
výtržnictví, násilí a vandalství.
V zájmu jistoty občanů je potřeba
zvážit rozšíření pochůzkové
služby příslušníků Sboru
národní bezpečnosti, která by asi
byla v řadě případů účinnější,
než náhodný průjezd již zdálky
viditelným služebním vozidlem.
Vypořádat se bude rovněž potřeba
s lhostejností a nevšímavostí občanů
při potlačování kriminality. Má
to svůj původ zřejmě i ve složitosti
dokazování v trestním řízení
pomocí svědků. Občané jsou
v přípravném řízení,
u soudu i v odvolacím řízení vícekrát
předvoláváni a vyslýcháni.
Tato skutečnost, umocněná nedobrými
zkušenostmi občanů z nevhodného jednání
obhájců v průběhu výslechu
u soudu, vyvolává spíše pasivitu k páchané
trestní činnosti, než snahu trestnou činnost
oznamovat. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
poslanci Škrobánkovi. Slovo má poslanec Pavel
Krubl a po něm poslanec Jan Onderka.
Poslanec Pavel Krubl: Vážený soudruhu
předsedo, vážené soudružky poslankyně,
soudruzi poslanci, vážení hosté, jak
vyplývá ze zprávy generálního
prokurátora ČSR, patří Severočeský
kraj výskytem kriminality v poměru k počtu
obyvatel mezi nejvíce exponované v ČSR. Nejde
o jednorázový jev, tento stav trvá již
několik let. Mezi hlavní příčiny
nesporně patří zhoršující
se struktura obyvatel z hlediska jejich dosavadního způsobu
života. Rozsáhlá investiční výstavba,
zejména v západní části kraje,
vyvolává mj. i zvýšenou potřebu
pracovních sil, včetně méně
kvalifikovaných, jejichž příliv je přirozeně
motivován i finančním zvýhodněním
v různých formách. Přitom jde mnohdy
i o osoby s kriminální minulostí nebo o osoby
dosud netrestané, mající však sklony
k páchání trestné činnosti.
Např. v okrese Chomutov není a nebyl podíl
těchto osob v souvislosti s výstavbou palivo-energetické
základny zanedbatelný.
V posledních 5 letech se v tomto okrese zvýšil
počet osob stíhaných pro trestné činy
a přečiny z 2072 v roce 1982 na 2448 v roce 1986,
i když v průměru za celý Severočeský
kraj kriminalita v podstatě stagnuje. Chci tím zdůraznit,
že ani v jednotlivých okresech Severočeského
kraje není frekvence kriminality stejná a v důsledku
toho není stejná ani pracovní náročnost
na orgány trestního řízení,
tj. pracovníky bezpečnosti, prokuratury a soudu.
Pokud jde o stavy pracovníků v těchto orgánech,
nedošlo v okrese Chomutov za uvedené období
k podstatným změnám. Přírůstky
v počtu pracovníků sotva stačí
nahradit úbytky způsobené jednak odchodem
do důchodu, jednak, a to zejména, přechodem
pracovníků při eventuálním
setrvání v resortu do oblastí s nižší
kriminalitou, tedy nižší pracovní náročností
a s příznivějším životním
prostředím, často mimo Severočeský
kraj.
Současná výše preferenčních
příplatků nepůsobí dostatečně
na získání nových pracovníků
ani na stabilizaci stávajících. Celková
úroveň odměňování pracovníků
prokuratury nedosahuje stavu v jiných státních
orgánech a v hospodářských orgánech
a organizacích.
Bylo by žádoucí, aby vysoké kvalifikační
požadavky, vzrůstající pracovní
zatížení a společenský význam
této činnosti byly přehodnoceny s cílem
výrazné diferenciace podle oblastí s trvale
vysokým výskytem kriminality.
V souvislosti s přípravou novelizace zákona
o přestupcích bych chtěl upozornit na některé
obavy, které jsou vyslovovány zejména u městských
národních výborů II. a III. kategorie
našeho okresu. Jde o to, že již v současné
době, kdy v našem okrese dlouhodobě přetrvává
vysoká přestupkovost, jsou národní
výbory těchto kategorií doslova přetíženy
jejich řešením. Přitom lze předpokládat,
že po schválení navrhovaného zákona
se počet přestupků, které budou národní
výbory muset řešit, podstatně zvýší,
přičemž u těchto kategorií národních
výborů není počítáno
s posílením aparátu. Navíc bude potom
nová situace, vzniklá přijetím zákona,
vyžadovat i zvýšené požadavky na
kvalifikaci pracovníků národních výborů,
kteří na tomto úseku pracují.
Jde tedy o to, abychom úkoly, které dosud spadaly
do kompetence prokuratury a soudu, nepřenesly jen mechanicky
na národní výbory bez vytvoření
všech podmínek, které budou pro zvládnutí
těchto úkolů nezbytné.
Z tohoto pohledu by pak i jistě stálo za úvahu
maximálně zjednodušit administrativní
a procesní náročnost na tomto úseku
tak, aby při samozřejmém dodržování
socialistické zákonnosti bylo možné
přestupky pružně a rychle řešit.
Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
poslanci Krublovi. Slovo má poslanec Jan Onderka, připraví
se hlavní arbitr ČSR soudruh František Krpata.
Poslanec Jan Onderka: Vážený soudruhu
předsedo, soudružky a soudruzi, vážení
hosté, v posledních několika letech stojí
v popředí zájmu stranických i státních
orgánů všestranné upevňování
socialistické zákonnosti, společenské
a státní disciplíny. Je to zcela pochopitelné,
neboť jde o součást zápasu, který
naše společnost podstupuje v souvislosti s přechodem
na intenzívní cestu rozvoje národního
hospodářství ve stále složitějších
podmínkách.
Jak bylo zdůrazněno ve zprávě generálního
prokurátora, nevyhnutelnost prohlubování
a stále důslednějšího uplatňování
socialistické zákonnosti v politicko-právní
praxi naší socialistické společnosti
a státu je dána tím, že socialistická
zákonnost je jediná a jedině možná
metoda právního zprostředkování
moci dělnické třídy a jejích
třídních spojenců. Je to metoda řízení
společnosti pomocí práva, která spočívá
v tvorbě práva odpovídajícího
dané vývojové etapě a jeho přísném
a přesném zachovávání státními
orgány, organizacemi a všemi občany v jeho
jednotě. Z tohoto hlediska je pak nepochybné, že
jakékoli podceňování významu
co nejpřísnějšího dodržování
zákonnosti, snižování její úlohy
může mít vážné politické
důsledky a negativně působit jak na výchovu
lidí, tak na intenzitu růstu ekonomiky.
Z předložené zprávy generálního
prokurátora vyplývá, že nejzávažnější
formou porušování socialistické zákonnosti
je trestná činnost, která ještě
stále zůstává hromadným jevem
i v naší společnosti, a že její
celkový vývoj v posledních letech není
příznivý. V plném rozsahu se toto
konstatování vztahuje i na okres Opava, do něhož
spadá i můj volební obvod. Podle údajů,
které mi poskytli soudruzi z okresní prokuratury,
dochází v našem okrese od roku 1980 k postupnému
nárůstu zjištěné kriminality,
když předtím v letech 1976-1979 byl zaznamenán
její soustavný pokles. Konkrétně mohu
uvést, že v roce 1986 bylo v okrese stíháno
pro trestné činy a přečiny celkem
2626 osob, což je o 737 osob více než v roce
1979 a představuje to nárůst o plných
39 %.
I v podmínkách opavského okresu patří
k faktorům, které rozhodujícím způsobem
dlouhodobě negativně ovlivňují trestnou
činnost, zejména recidivu, trestná činnost
mladých lidí ve věku od 15 do 29 let, alkohol
a hospodářská trestná činnost.
Především vliv alkoholu na trestnou činnost
je v našich podmínkách značný
- v roce 1986 činil 41,7 %, když z 1166 obžalovaných
osob se jich 486 dopustilo trestného činu pod vlivem
alkoholu. Domnívám se, že pouhým přijetím
nového zákona o boji proti alkoholismu se problém
alkoholismu nevyřeší, neboť jde o problematiku,
která vyžaduje zásadní a komplexní
přístup. Vždyť ani možnosti dané
stávající právní úpravou
nejsou zejména ze strany národních výborů
a hospodářských organizací odpovídajícím
způsobem využívány. Rovněž
velice vážným problémem i nadále
zůstává hospodářská
kriminalita a vůbec porušování zákonnosti
v oblasti národního hospodářství.
Jak je zřejmé z předložené zprávy,
útoky proti socialistickému vlastnictví a
socialistickému hospodářství představují
celorepublikově asi jednu čtvrtinu veškeré
trestné činnosti. Na druhé straně
se však domnívám, že trestní postih
pracovníků socialistických organizací
neodpovídá rozsahu porušování
zákonnosti a hospodářské disciplíny.
Platí to zejména o jednáních naplňujících
znaky některého z trestných činů
proti hospodářské kázni, jejichž
postih je doposud i v našem okrese celkem nepatrný
a spíše výjimečný. Podle mého
názoru jsou jednou z příčin tohoto
neuspokojivého stavu nedostatky ve využívání
poznatků kontrolních orgánů a nedostatečná
kvalita jejich kontrolní činnosti, zejména
pokud jde o vnitřní kontrolu, i když musím
zdůraznit, že podle poznatků z mého
volebního obvodu, došlo v posledních třech
letech i na tomto úseku k podstatnému zlepšení.
Tak např. jestliže jsme byli nuceni konstatovat, že
v roce 1983 oznámily kontrolní orgány okresní
prokuratury v Opavě pouze 2 případy podezření
z trestné činnosti, v roce 1985 to bylo již
47 případů a v roce 1986 okolo 40 případů.
Uvedený zlepšený stav je nepochybně
důsledkem pozornosti, která byla v poslední
době této oblasti věnována předsednictvem
ÚV KSČ i vládami ČSR a ČSSR,
ale také okresními stranickými a státními
orgány. Z tohoto hlediska se v našich okresních
podmínkách osvědčilo pravidelné
pořádání aktivů a seminářů
vedoucích hospodářských pracovníků
a kontrolních pracovníků k aktuálním
otázkám kontrolní činnosti, na nichž
vystupují se svými poznatky mj. zástupci
bezpečnosti, prokuratury, národních výborů
a vnějších kontrolních orgánů.
Poslední takovýto aktiv se uskutečnil v listopadu
loňského roku a zúčastnilo se ho více
než 300 osob. Přes uvedenou pozornost, která
je kontrolním orgánům v okrese věnována,
však nemůžeme zdaleka říci, že
by bylo všechno v pořádku. I nadále
se v jejich činnosti vyskytuje řada nedostatků
spočívajících zejména v nedostatečné
spolupráci s odbornými útvary prověřované
organizace, v nesprávném postupu při vyžadování
vysvětlivek od odpovědných osob, v podceňování
vyvozování osobní odpovědnosti za
zjištěné nedostatky a v opožděném
plnění oznamovací povinnosti.
Soudružky a soudruzi, závěrem svého
vystoupeních bych chtěl zdůraznit, že
boj proti porušování socialistické zákonnosti
neznamená pouze trestní postih, ale především
cílevědomé odstraňování
přežitků v myšlení a chování
lidí, úsilí o prohlubování
socialistického vědomí člověka,
v němž nemá místo lhostejnost, individualismus,
nesoudružské chování a lajdáctví.
Důraz je nutno položit na zvyšování
organizovanosti a uvědomělé sebekázně
pracujících, na vytváření ovzduší
všeobecného odsouzení kolem narušitelů
pravidel a norem socialistického soužití, na
to, aby každý náš občan svědomitě
a čestně plnil své povinnosti. Jen přihlásit
se k těmto zásadám však zdaleka nestačí.
V současné době je rozhodující
přejít od slov k činům. Toto stanovisko
zaujímá i náš výbor pro průmysl
a stavebnictví. Děkuji vám. (Potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
poslanci Janu Onderkovi. Slovo má hlavní arbitr
ČSR soudruh František Krpata, připraví
se poslankyně Alena Hanzlová.
Hlavní arbitr ČSR František Krpata:
Vážený soudruhu předsedo, vážené
soudružky poslankyně a soudruzi poslanci, dovolte
mi, abych ve svém vystoupení stručně
poukázal na to, jak je podle poznatků arbitrážních
orgánů v ČSR dodržována socialistická
zákonnost mezi organizacemi a orgány hospodářského
řízení při regulaci dodavatelsko-odběratelských
vztahů.