Úvodem bych chtěl zdůraznit, že k porušování
zákonnosti dochází už při jejich
formování. V právním řádu
jsou stanoveny postupy, jejichž cílem je včas
existující rozpory mezi dodavateli a odběrateli
odhalit a vyřešit je dříve, než
nastane období realizace plánu. V řadě
případů však ani podniky, ani řídící
orgány podle těchto právních pravidel
nepostupují. Rozpory, které jsou známé
již v období přípravy plánu,
jsou mnohdy řešeny teprve v době, kdy již
má být vyráběno a dodáváno
a mnohé rozpory nejsou vyřešeny vůbec.
To nutně vyvolává nedostatky ve fungování
dodavatelsko-odběratelských vztahů.
Bylo by však nesprávné poruchy v dodavatelsko-odběratelských
vztazích pokládat jen za důsledek porušování
zákonnosti. Příčiny jsou daleko hlubší
a mají kořen ve věcných otázkách
ekonomiky. Dosavadní ekonomické nástroje
prozatím nijak citelně nenutí výrobce,
aby se v celé řadě případů
příliš zajímal o potřeby odběratelů
a snažil se o jejich uspokojení. Přesto však
k mnohým kritizovaným nedostatkům by v současné
době nemuselo vůbec docházet, kdyby organizace
a orgány řízení důsledně
plnily to, co jim právní předpisy ukládají.
Arbitrážní orgány, až na výjimky,
nemohou svým rozhodnutím nahrazovat činnost
řídících orgánů a řešit
věcné problémy ekonomiky. Uzavírají
smlouvy tam, kde to stanoví právní předpisy,
pokud je organizace neuzavřou dobrovolně. Zjištěné
nesprávnosti postupně signalizují příslušným
orgánům řízení. Otevřeně
je však třeba říci, že i když
v jednotlivých případech dojde k rozhodnutí
arbitráže - už o tom zde byla zmínka -
k nápravě vždy dochází v období,
kdy vzniklé poruchy narušily hladký průběh
fungování dodavatelsko-odběratelských
vztahů. Soudruh generální prokurátor
již ve svém vystoupení konstatoval, jak závazné
negativní důsledky má nerespektování
právních předpisů v oblasti investiční
výstavby.
Arbitrážní orgány opakovaně zjišťují,
že v rozporu s právní úpravou řídící
orgány schvalují mnohdy přípravnou
a projektovou dokumentaci se závadami, které znemožňují
řádné a včasné formování
závazkových vztahů mezi investorem a ostatními
účastníky investiční výstavby.
Ve schválené dokumentaci často nejsou vyřešeny
rozpory v plánu organizace výstavby, včas
nebývají určeni rozhodující
dodavatelé a poddodavatelé. To vede k prodlužování
termínů dokončení výstavby
a k prodražování staveb.
Arbitrážní orgány v takovýchto
případech uzavírají smlouvy tam, kde
to stav dokumentace umožní. Ani zde však nemohou
nahrazovat nečinnost nebo vleklé řešení
rozporů řídícími hospodářskými
orgány. Prováděné signalizace v jednotlivých
případech vedou sice k nápravě, avšak
k té dojde až v době, kdy již dodávky
měly být realizovány.
Soudružky a soudruzi, problematickou je sféra dodávek
náhradních dílů. Novela hospodářského
zákoníku zavedla pro dodavatele povinnost uzavírat
smlouvy na dodávky náhradních dílů
pro jimi vyráběné finální výrobky.
Jsme si plně vědomi, že uzavřením
smluv na dodávku náhradních dílů,
byť i rozhodnutím arbitráže, nebude ještě
dostatečný počet náhradních
dílů zabezpečen. Máme však za
to, že včasným projednáním potřeb
náhradních dílů ze strany odběratelů
s příslušnými dodavateli a i využíváním
právem daných možností domáhat
se uzavření smlouvy byl by vytvářen
potřebný tlak na tyto dodavatele. Co je však,
soudružky a soudruzi, překvapující -
to je fakt, že se setkáváme s poměrně
malým počtem případů, kdy odběratelé
si dodávky náhradních dílů
vynucují, ačkoliv stížnosti na tuto
produkci jsou poměrně časté. Jednostranně
a v rozporu s právními předpisy někdy
přistupují podniky i orgány hospodářského
řízení k úpravám výrobních
programů. Snaha je po zúžení vyráběného
sortimentu výrobků a po specializaci, která
přináší potřebný efekt
při zvyšování produktivity práce
a při snižování vlastních nákladů,
bývá někdy realizována jen z hlediska
podnikových nebo resortních zájmů
bez přihlédnutí k ohrožení úkolů
celého řetězce odběratelských
organizací.
Závažný význam mají hospodářské
spory, jejichž předmětem je vypořádání
práv z odpovědnosti za vady. O této otázce
se rovněž již zmínil soudruh generální
prokurátor ve své zprávě.
Podíl těchto reklamačních sporů
představuje v posledních obdobích zhruba
13 % celkového rozsahu rozhodovací agendy arbitráže.
Z tohoto údaje nelze však dospět k závěru,
že dodavatelé věnují kvalitě
dodávek náležitou pozornost, nebo že i
odběratelé při uplatňování
svých práv z odpovědnosti za vady jim dodaných
výrobků, prací a služeb postupují
důsledně. Podle poznatků arbitrážních
orgánů je skutečností pravý
opak. Je totiž nepochybné, že mnohé nekvalitní
dodávky jsou realizovány, a to ke škodě
jak samotných odběratelů, tak i celé
společnosti, aniž se arbitráž jimi a jejich
nepříznivými důsledky mohla ve sporech
věcně zabývat. Je tomu tak proto, že
oprávněné organizace, tedy odběratelé,
svých práv vůči dodavatelům
nevyužívají a neuplatňují je
včas u arbitráže. To pochopitelně neznamená,
že máme málo sporů, ale důslednějším
postupem odběratelů by byl daleko více respektován
zájem samotného spotřebitele. Čili
je to citlivá politická otázka.
Jaké prostředky, soudružky a soudruzi, v tomto
směru arbitráž používá nebo
může používat?
Jedním z důležitých nástrojů
působících na zvyšování
účinnosti hospodářských smluv
a majetkových sankcí jsou odvody do státního
rozpočtu, které orgány hospodářské
arbitráže ukládají, zjistí-li
při projednávání sporu, že organizace
neúčtují a včas nevymáhají
majetkové sankce. K prvnímu pololetí letošního
roku byl odvod uložen ve 43 případech. K upevňování
socialistické zákonnosti v hospodářsko-právních
vztazích přispívají dále i
hospodářské pokuty, které arbitráž
ukládá v případech, kdy organizace
se dopouštějí v zákoně taxativně
stanovených závažných protispolečenských
jednání. V poslední době byly uloženy
hospodářské pokuty v pěti případech
v celkové výši 2 470 000 Kčs. Ovšem
i tady otázka možností, kdy arbitráž
může zasáhnout, je především
věcí oprávněné organizace.
Podle mého názoru proto ani tato opatření
nejsou příliš pro národní hospodářství
a pro zlepšení daného stavu dostačující
a dost důsledná.
Soudružky a soudruzi, v zájmu posilování
hospodářské kázně a upevňování
socialistické zákonnosti dohodla Státní
arbitráž ČSR s Generální prokuraturou
ČSR zásady součinnosti orgánů
hospodářské arbitráže s orgány
prokuratury. při hodnocení této součinnosti
za minulá období bylo konstatováno, že
orgány prokuratury využily podkladů ze strany
arbitrážních orgánů v 1500 případech.
Forma spolupráce arbitráže s prokuraturou se
nadále prohlubuje a rozvíjí, přičemž
zvláštní pozornost je věnována
především těm případům,
kdy vyvstalo důvodné podezření z trestných
činů nebo přečinů jednotlivých
pracovníků socialistických organizací,
nebo kdy je třeba zajistit, aby organizace uplatňovaly
vůči svým pracovníkům odpovědnost
za vzniklou škodu. K upevnění státní
a smluvní disciplíny je zaměřena též
dohoda o vzájemné spolupráci uzavřená
mezi Státní arbitráží ČSR
a Výborem lidové kontroly ČSR. Také
tato spolupráce se dále prohlubuje a rozvíjí
s cílem odstraňovat přetrvávající
aktuální poruchy v hospodářských
vztazích mezi socialistickými organizacemi.
Soudružky a soudruzi, arbitrážní orgány
postupují, v mezích své pravomoci, důsledně
a nekompromisně, mohou však vyvozovat potřebný
tlak prakticky jen v těch případech, které
jsou jim předloženy k rozhodnutí. Přitom
počet arbitrážních sporů neustále
vzrůstá. Tak např. za I. až III. čtvrtletí
letošního roku bylo v ČSR zahájeno celkem
32 992 sporů, což představuje zvýšení
oproti stejnému období loňského roku
o 8821 případů. Přitom před
arbitrážní orgány se dostává
jen část poruch, jež ve vztazích mezi
podniky vznikají. Tento vzestupný trend sporů
jde však již nad rámec současného
stavu pracovníků a materiálně technického
zabezpečení.
Proto by bylo podle mého názoru správné,
aby se usnesení z dnešního plenárního
zasedání ČNR zabývalo i otázkami
vytvářet příznivé podmínky
pro kádrové a materiálně technické
zabezpečení orgánů Státní
arbitráže ČSR.
Soudružky a soudruzi, je žádoucí, aby
se všechny vztahy mezi hospodářskými
organizacemi utvářely a realizovaly v mezích
právního řádu a aby v činnosti
socialistických organizací byla zákonnost
nejen proklamována, ale každodenně respektována.
Jde o to, aby socialistické organizace i orgány
hospodářského řízení
znaly svá práva i povinnosti, aby je důsledně
využívaly a nepřipouštěly jejich
deformace, přehlížení a zneužívání.
Arbitrážní orgány v ČSR proto
pokládají ze jeden ze svých významných
úkolů i do budoucna prohlubovat a dále rozvíjet
preventivní činnost s cílevědomým
působením i prostřednictvím aktivu
hospodářských právníků
při jednotlivých arbitrážních
orgánech, kde jde o kolektiv zhruba 760 pracovníků,
k tomu, aby principy právní úpravy se dostaly
do povědomí nejen právníků,
ale všech hospodářských pracovníků,
zejména pracovníků řídících.
Jsem přesvědčen, vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky
a soudruzi poslanci, že takto soustředěným
působením je možno dosáhnout ve vztazích
mezi socialistickými organizacemi podstatného zlepšení
a že upevněním socialistické zákonnosti
v naší ekonomice lze výrazně přispět
k dosažení těch cílů, které
jsou sledovány i v etapě přestavby našeho
hospodářského mechanismu, tedy v etapě,
která je v poslední době na prvním
místě pozornosti celé naší veřejnosti.
(Potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
soudruhu Krpatovi. Slovo má poslankyně Alena Hanzlová,
připraví se poslanec Josef Meier.
Poslankyně Alena Hanzlová: Vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky
a soudruzi poslanci, před dvěma roky jsem vystoupila
na schůzi České národní rady
v rozpravě ke zprávě Nejvyššího
soudu ČSR o stavu socialistické zákonnosti
a zabývala se problémy týkajícími
se mládeže. Dovolte mi, abych se těmito problémy
zabývala i dnes.
Každý z nás si jistě vzpomíná
na letošní návštěvu Michaila Gorbačova
v Československu. Při procházce po pražské
pěší zóně byl on a členové
jeho doprovodu doslova neseni na vlnách přátelství
a nadšení. A byli to zejména mladí lidé,
kteří se drali kupředu, aby mu byli co nejblíže.
Stejně tak má každý z nás v paměti
nedávné nejvyšší rokování
našich mládežníků, vyznačující
se zápalem pro věc a chutí řešit
problémy dneška i budoucnosti. To je jedna část
mládeže. Máme však i mládež,
naštěstí se jedná o výjimky,
která podléhá drogám, dopouští
se trestných činů a jiného protispolečenského
jednání včetně vzrůstajícího
vandalismu, jak se o tom také zmínil soudruh Husák
na jednání sjezdu SSM. I to je část
naší mládeže.
Máme však i mládež, která nepatří
ani do jedné z uvedených kategorií, mládež,
která se sice nedopouští trestných činů,
ale na druhé straně její vztah k hodnotám
naší společnosti je spíše vlažný,
řekla bych - nijaký.
Jestliže se však naši mladí nechovají
vždy podle našich představ, jestli máme
někdy pocit, že část z nich se jen tak
potuluje životem od diskotéky k diskotéce,
z kina do kina, aniž by v něco velkého věřila
a hlavně o to usilovala, je to jen jejich chyba? Můžeme
my, více či méně starší,
jednoznačně říci, že se chováme
vždy tak, aby mládež jednala dle našich
představ? Nenutíme ji někdy svým vlastním
chováním plným nezdravých kompromisů,
neschopnosti říci to pravé slovo v pravý
čas, k tomu, že pochybují o nás a vědomě
si z nás nechtějí brát příklad?
Krátce řečeno, to, aby nás mladí
pochopili, to, aby jednali v duchu našich představ,
je závislé ha jejich výchově. Na naší
IX. celostátní konferenci jsme se i my, příslušníci
Čs. strany socialistické, nemohli vyhnout tak významnému
problému, jako je výchova mládeže. Domnívám
se, že musíme více poskytovat mladým
lidem nejen základní vědomosti a nejen znalosti
metod, jak je rozšiřovat, ale také a především
umění poznat jací jsou. Za nanejvýš
žádoucí považujeme také prohloubení
výuky českých i československých
dějin, zeměpisu, literatury i českého
jazyka jako jednu z důležitých cest posilování
národního uvědomění a humanistického
základu posilování politického uvědomění.
Čili jinak řečeno - přes logickou
potřebu růstu technického vzdělání
- je zároveň zapotřebí pečovat
o žádoucí proporcionalitu humanistického
vzdělání, které vždy bylo základem
formování společenských názorů
i hodnot.
Projednáváme dnes stav socialistické zákonnosti
a chtěla bych se v tomto smyslu zabývat i kriminalitou
mládeže. Je důležité, že po
každoročním růstu od roku 1980 do roku
1984 udržuje se kriminalita na úrovni tohoto posledního
roku. Určitým kladem, který však nelze
přeceňovat, je skutečnost, že ve srovnání
s rokem 1977 došlo v roce 1986 k poklesu podílu pachatelů
věkové kategorie mladých lidí do 29
let na celkovém počtu všech známých
pachatelů trestných činů a přečinů
z 54,6 % na 50 %. Ovšem na druhé straně se
počet mladistvých pachatelů, tj. pachatelů
od 15 do 18 let věku v období od roku 1977 do roku
1986 zvýšil o plných 41,7 %, i když je
třeba vidět, že tento nárůst
byl ovlivněn i početností ročníků,
které dozrály do tohoto věku. Pokud jde o
charakter trestné činnosti, je bohužel trestná
činnost provázena vzrůstající
bezohledností, surovostí i skupinovým charakterem
páchání. Jen tento krátký pohled
nám ukazuje, že dosažený stav kriminality
mládeže nás nemůže nechat na pokoji
a že již přijatá opatření
je třeba daleko důsledněji uvádět
do praxe.
Hovořila jsem o problematice výchovy a ráda
bych se nyní zastavila u některých otázek
právní výchovy či spíše
právního vědomí. V souvislosti s přípravou
svého vystoupení jsem se seznámila se zajímavou
prací doc. dr. Jany Slunéčkové o právním
vědomí a i když jsem ji pochopitelně
- jako laik - nestudovala v celé komplexnosti, zaujaly
mě údaje charakterizující znalost
naší mládeže o právním řádu.
Upozorňuji, že údaje byly získány
u 445 vysokoškolských studentů různých
fakult University Karlovy. Zastavme se u jejich znalostí
o institucích našeho politického systému.
Otázku, které politické strany působí
v ČSSR, zodpovědělo z celkového počtu,
znovu opakuji, 445 vysokoškolských studentů,
pouze 13,3 %. Jen pro zajímavost: studenti pedagogické
fakultury, připravující se na obor občanská
nauka, zodpověděli tuto otázku správně
v 23,5 %, tedy sice v počtu vyšším než
byl celkový průměr, ale na studenty, kteří
později budou vysvětlovat tyto otázky žákům,
se mi to zdá málo. O mnoho lepší nebyla
ani situace ohledně znalosti o zákonodárných
sborech v ČSSR. Pouze 30 % z celkového počtu
vědělo, že existují 3 zákonodárné
sbory, tedy Federální shromáždění
a Česká a Slovenská národní
rada. A znovu, jen pro zajímavost: znalost studentů
pedagogické fakulty s aprobací občanská
nauka byla ještě slabší, než v předchozím
případě a otázku zodpovědělo
správně pouze 21,6 % dotázaných. Tato
čísla odkrývají hlubokou neznalost
a měli bychom se zamyslet nad úrovní naší
právní výchovy, ale i nad účinností
propagandy našich sdělovacích prostředků
ohledně institucí našeho politického
systému.
Autorka se ve své práci zabývala též
úrovní znalosti v oblasti trestního práva.
Některé údaje ukazují opět
až neuvěřitelnou neznalost. Kupříkladu,
když se měli dotázaní rozhodnout, zda
je či není trestným činem jednání
spočívající v tom, že někdo
věnuje láhev skotské whisky obvodnímu
lékaři ve spojitosti s prodloužením
pracovní neschopnosti, pouze 52 % si uvědomovalo,
že se jedná o trestný čin podplácení.
Ještě hůře řešili otázku,
zda je či není trestné ponechat si nalezenou
peněženku s částkou 500 Kčs.
72 % dotázaných v tom neshledávalo nic protizákonného.
Všichni víme, že v trestním právu
platí zásada "neznalost zákona neomlouvá".
O to závažnější je, jestliže
právní vědomí je tak nízké,
a to u části mládeže, u které
by - s ohledem na její vzdělání -
mělo být nejvyšší.
Kromě výchovy a právní výchovy
má značný význam i správné
využití volného času. Když jsem
se seznamovala s těmito otázkami ve svém
svitavském okrese, dospěla jsem k názoru,
že za poslední dva roky se změnila řada
věcí z hlediska používaných forem,
ať již jde o klubovou činnost či o spolupráci
SSM a ROH. Dalším impulsem by měla být
konkretizace usnesení IV. sjezdu SSM. Kladem je dále
zintenzívnění letní aktivity 14 až
16 leté mládeže, kdy se loni v okrese uskutečnilo
13 turnusů, letos již 23. Stálým problémem
však zůstává pedagogický dozor
z řad učitelů, neboť zajišťování
dozoru studenty pedagogických škol není nejvýhodnější.
Pokud jde o činnost pionýrských oddílů,
na jedné straně je kladem, že všechny
mají své patronátní organizace, které
jim vypomáhají kádrově, finančně,
ale i organizačně. Avšak na druhé straně
se stále vyskytují problémy s uvolňováním
pionýrských vedoucích ze zaměstnání,
i když zde v poslední době nastal také
určitý pozitivní posun. Zlepšení
situace však nenastalo ve společenském a finančním
ohodnocení skupinových vedoucích. Problémy
jsou ale často i jiného rázu: na okrese jsou
kupříkladu stanice mladých přírodovědců
a mladých techniků, ale i když už tyto
stanice mají potřebné finanční
prostředky, mají zase problémy, co za ně
koupit. Například nemůže se zakoupit
počítač, protože ho nelze prodávat
na fakturu, nelze koupit potřebný materiál
pro modeláře, protože prostě není
k dostání. Je tedy vidět, že problémy
stále jsou a musíme hledat účinnější
metody k vytvoření podmínek pro správné
a hodnotné využití volného času.
Soudružky a soudruzi, je samozřejmě nemožné
se v krátkém diskusním příspěvku
zabývat všemi problémy spojenými s touto
problematikou. Chtěla jsem, aby z mé úvahy
vyznělo, že se více musíme zamýšlet
nad tím, jak pomoci mládeži aktivně
a smysluplně se zařadit do života. Říkám-li,
že se musíme více zamyslet, nemám tím
na mysli, že bychom snad měli více omlouvat
jejich výstřelky či protispolečenské
chování. Musíme si však být vědomi,
že trestní represe by měla být až
tou poslední formou výchovy a ideálním
stavem je situace, aby nikdy - zejména u mladých
lidí - nemusela nastoupit. A o to se musíme společně
přičinit. Děkuji. (Potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
poslankyni Aleně Hanzlové. Slovo má poslanec
Josef Meier, připraví se poslankyně Mária
Koudelová.
Poslanec Josef Meier: Vážené soudružky
poslankyně, vážení soudruzi poslanci,
pravidelné projednávání otázek
socialistické zákonnosti nám umožňuje
porovnávat vývojové trendy ve všech
těch částech, které do této
oblasti lze zahrnout. Současně lze přesněji
sledovat i vytváření podmínek pro
uplatňování příslušných
zákonných a jiných legislativních
norem, a co je nejdůležitější,
také sílu působícího právního
vědomí našich občanů.
Z těchto hledisek jsme se především
zamýšleli ve výboru nad bezpečností
práce v zemědělství, potravinářském
průmyslu lesním a vodním hospodářství.
Ukazuje se, že v oblasti zemědělství
a výživy je nejvíce smrtelných úrazů
ze všech resortů naší ekonomiky. Přesto,
že v počtu úrazů nastal pokles proti
minulosti, tento stav nás vedl k vážnému
zamyšlení. Tyto smutné skutečnosti samozřejmě
mají celou řadu příčin od zastaralé
techniky až po roztříštěná
pracoviště, nevhodné pracovní ochranné
pomůcky, jejich nedostatek atd. Jedna věc se však
zdá nejzávažnější, a to
je, že pracovníci v těchto případech
podceňují nebezpečí, které
jim hrozí z nedodržování zásad
bezpečnosti práce.