Z toho, co jsem uvedla vyplývá, že ve výboru
byl vládní návrh pozitivně hodnocen.
Proto jménem výboru doporučuji, aby dnešní
jednání České národní
rady schválilo předložený vládní
návrh zákona ve znění společné
zprávy. Čili po doplnění o doporučení
uvedené ve společné zprávě
i doporučení uvedených ve zprávě
společného zpravodaje. Děkuji za pozornost.
(Potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
poslankyni Libuši Horákové.
Soudružky a soudruzi, zjišťuji, že promluvili
všichni přihlášení řečníci.
Přeje si ještě někdo z poslanců
vystoupit? (Nikdo.)
Přeje si slovo někdo z členů vlády?
(Nikdo.)
Přeje si slovo společný zpravodaj poslanec
Mečl? (Nepřál.) Děkuji.
Můžeme přistoupit k hlasování.
Připomínám, že je přítomno
185 poslanců České národní
rady, a že jsme usnášení schopní.
Doporučuji hlasovat o celém návrhu najednou.
Máte k tomuto způsobu hlasování nějaké
připomínky nebo námitky? (Nebyly.)
Kdo tedy souhlasí s vládním návrhem
zákona České národní rady o
změnách v organizaci a působnosti ministerstev
a jiných ústředních orgánů
státní správy ČSR podle sněmovního
tisku 67 ve znění společné zprávy
výborů ČNR obsažené ve sněmovním
tisku č. 66, nechť zvedne ruku. (Hlasuje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.) Kdo se zdržel hlasování?
(Nikdo.) Děkuji.
Schválením tohoto zákona jsme projednali
první bod našeho pořadu.
Můžeme projednat druhý bod pořadu, to
je
Z pověření vlády České
socialistické republiky odůvodní vládní
návrh zákona její místopředseda
soudruh Jaroslav Tlapák. Prosím, aby se ujal slova.
Místopředseda vlády Jaroslav Tlapák:
Vážený soudruhu předsedo, vážené
soudružky poslankyně, vážení soudruzi
poslanci!
Vláda České socialistické republiky
vám předkládá k projednání
a schválení návrh zákona ČNR
o hornické činnosti, výbušninách
a o státní báňské správě.
Hornická činnost vyžaduje s ohledem na objektivní
rizika i specifický přístup při zajišťování
vysoké bezpečnosti báňských
provozů, zejména pak dolů, lomů a
jiných podzemních prací.
Proto předkládaný vládní návrh
zákona je zaměřen především
na zpřísnění ochrany pracovního
prostředí, ve kterém jsou vykonávány
hornické práce. Důraz je přitom kladen
zejména na otázky bezpečnosti a ochrany zdraví
pracovníků při práci, na odbornou
způsobilost těch, kteří na tomto úseku
působí, na bezpečnost provozu a užívání
technických zařízení, na prevenci
a likvidaci případných havárií,
zjišťování příčin
provozních nehod a pracovních úrazů.
Vzhledem k tomu, že důlně měřičská
a geologická dokumentace má zásadní
význam pro řádné provádění
hornických prací a je také důležitou
součástí havarijních plánů,
bylo třeba také tyto oblasti navrhnout k zákonné
úpravě.
Bez spolehlivých údajů nelze totiž -
zejména při hlubinném dobývání
- zajistit racionální využívání
ložisek a bezporuchový provoz.
Technologie používaná v hornictví, ale
i v dalších odvětvích průmyslové
činnosti, nese s sebou často nutnost pracovat s
výbušninami. Z toho důvodu je navržena
k zákonné úpravě také oblast
používání výbušnin, a to
nejen v hornictví ale i v průmyslu a jinde.
Vládní návrh zákona neopomíjí
ani řešení nezbytných zásahů
do cizích nemovitostí při hornické
činnosti. Ty jsou nevyhnutelné zejména při
hlubinném dobývání. Jde například
o sledování vlivů důlní činnosti
na povrchové objekty a zařízení.
V souvislosti s tím bylo nutno upravit i vypořádání
škod, které při takových zásazích
vzniknou. Nelze přehlédnout ani skutečnost,
že dosavadní působnost Státní
báňské správy se rozšiřuje
o některé úkoly, které vyplývají
z nového horního zákona. Je to v prvé
řadě povinnost stanovit chráněné
území, na němž se ložisko nachází,
a to již ve stadiu jeho vyhledávání
a průzkumu.
Další závažnou činností
báňských úřadů je povolování
plánů přípravy, otevírky a
dobývání výhradních ložisek.
Tuto problematiku bylo nutno navrhnout k úpravě
proto, že stavební zákon vyňal z působnosti
stavebních úřadů důlní
díla, důlní stavby pod povrchem a stavby
v lomech. Při povolování je kladen důraz
na bezpečnost provozu a racionální využití
nerostných zásob a na maximální zmírnění
účinků hornických prací na
životní prostředí.
V souvislosti se zpřesněním ustanovení
o bezpečnosti práce provozu a ochrany zdraví
při práci jsou zpřísňována
ustanovení o sankcích za porušení horních
a bezpečnostních předpisů.
Vážené soudružky poslankyně, vážení
soudruzi poslanci, jménem vlády České
socialistické republiky doporučuji navržený
zákon ke schválení, včetně
úprav doporučených výbory České
národní rady, které jsou uvedeny v jejich
společné zprávě v tisku č.
58. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
místopředsedovi vlády soudruhu Tlapákovi
za odůvodnění vládního návrhu
zákona a prosím společného zpravodaje
výborů ČNR poslance Josefa Brisudu, aby přednesl
zpravodajskou zprávu.
Zpravodaj poslanec Josef Brisuda: Vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky
a soudruzi poslanci, vážení hosté!
České národní radě je předložen
k posouzení návrh zákona ČNR o hornické
činnosti, výbušninách a o státní
báňské správě. Návrh
zákona ČNR náleží do soustavy
horních předpisů a spolu s návrhem
horního zákona upravuje hornickou problematiku komplexně
a v úplnosti. Dělba mezi problematikou upravenou
horním zákonem a zákonem České
národní rady je dána především
ústavním zákonem č. 143/1968 Sb.,
o československé federaci, zejména pak článkem
24 odst. 2 písm. f) uvedeného ústavního
zákona.
Vláda ČSR schválila návrh zákona
ČNR o hornické činnosti, výbušninách
a o státní báňské správě
usnesením ze dne 14. 7. 1987 č. 186.
Dovolte, vážené soudružky a soudruzi poslanci,
abych stanovisko jako zpravodaj přednesl především
z hlediska svého zaměstnání, jako
dlouholetý havíř a předák na
hlubinných dolech, který zná podrobně
hornickou problematiku z vlastní dlouholeté zkušenosti.
Návrh zákona České národní
rady navazuje na návrh horního zákona a oba
zákony se navzájem doplňují. Návrh
zákona ČNR upravuje právní vztahy
při hornické činnosti a činnosti vykonávané
hornickým způsobem, především
z hlediska ochrany zdraví a bezpečnosti při
práci a bezpečnosti provozu. Tato ustanovení
jsou velmi důležitá pro hornickou činnost
zejména na hlubinných dolech, kde jde přes
všechen technický pokrok o boj s přírodou,
která klade naší práci někdy
značné překážky a rizika. Při
převážném komorovém dobývání
na hlubinných dolech v Severočeském hnědouhelném
revíru, kde pracuji, je to především
nebezpečí náhlých závalů
na komorách, poněvadž jde o dobývání
bez výztuže, nebezpečí ohňů,
průvalů vod a kuřavky a samozřejmě
nebezpečí plynoucí z uhelného prachu
a metanu. Dodržování bezpečnostních
předpisů a správných hornických
zásad je nejen ochranou jednotlivých pracovníků,
ale i celých kolektivů i osazenstva dolů.
Měl jsem rovněž možnost seznámit
se s poměry na dolech Ostravsko-karvinského revíru
a s problematikou zvýšeného nebezpečí
horských otřesů, výbuchů plynů
a uhelného prachu, průtrži hornin a průvalů
vod. Proto pokládám za důležité,
že v návrhu zákona je řešena nejen
otázka bezpečnosti obecně, ale že obsahuje
i konkrétní ustanovení, které se týkají
strojů, přístrojů, zařízení
a pomůcek, které jsou nasazovány do hornických
provozů. Zařízení zejména elektrická,
jejichž poruchu lze na povrchu lehce likvidovat a opravit,
mohou být v podzemí, zejména na plynujících
dolech, zdrojem nebezpečí vzniku velkých
havárií, které mohou ohrozit celé
úseky dolu nebo celý důl. Je proto nezbytné,
aby tato zařízení, ať již domácí
výroby nebo z dovozu, byla před nasazením
do důlního provozu důkladně posouzena
a ve stanovených případech jejich typy povoleny
Státní báňskou správou.
Geologické poměry se ve všech revírech
zhoršují. Proto je nutné, aby ustanovení,
která se týkají ochrany zdraví a bezpečnosti
při práci a bezpečnosti provozu, bylo přísnější.
To platí i pro povrchové dobývání,
kde při nasazení velkostrojů jsou v provozu
značné majetkové hodnoty. Podporuji proto
plně uvedená ustanovení návrhu zákona
České národní rady a předpokládám,
že zvýšené požadavky na bezpečnost
se příznivě promítnou do hornického
provozu.
Stejně tak považuji za správné, že
zákon obsahuje ustanovení o havarijní prevenci
a o pracovnících na úseku ochrany zdraví
a bezpečnosti při práci a bezpečnosti
provozu. Havarijní plány mají velký
význam při likvidaci vzniklých havárií,
a to jak jejich pohotovostní části, kterými
se řídí povolání a činnost
jednotlivých pracovníků při havárii,
tak i části operativní, podle níž
se postupuje při odvolání osádek z
ohrožených prostorů a při likvidaci
havárie.
S touto problematikou souvisí ustanovení o báňské
záchranné službě. Pokládám
za významné, že poprvé postavení
a úkoly báňské záchranné
služby budou upraveny zákonem. Záchranáři
pracují často ve velmi těžkých
a rizikových podmínkách, například
při uzavírání důlních
požárů a ohňů, při průvalech,
závalech apod.
Mohu vás ujistit z vlastní zkušenosti, že
například vyprošťování pracovníka,
který se ocitl za závalem, v komorovém porubu,
není jednoduchou záležitostí a stejně
tak zmáhání závalů ve stěnových
porubech, chodbách nebo prorážkách,
za nimiž se nacházejí pracovníci, často
ve značně stísněných poměrech
a je nutno postupovat rychle, poněvadž jsou ohroženy
lidské životy.
Proto je nezbytné, aby báňská záchranná
služba včetně báňských
inspektorů - záchranářů státní
báňské správy, která má
rovněž vlastní sbor záchranářů,
byla jako instituce připravena zákonem.
Činnost báňské záchranné
služby není omezena pouze na hlubinné doly,
poněvadž například naše velkolomy
v Severočeském hnědouhelném revíru
pracují v dobývacích prostorech, které
byly již dříve dobývány hlubinně
a kde při otevření hlubinných důlních
děl vznikají důlní ohně, které
je nutno v předpolí povrchového dobývání
likvidovat.
Návrh zákona umožňuje zřízení
báňské záchranné služby
i mimo hornickou činnost, tj. při činnosti
prováděné hornickým způsobem
tam, kde to podmínky vyžadují. Tak například
byla již zřízena báňská
záchranná služba pro ražbu metra a některé
další podzemní práce prováděné
hornickým způsobem.
Návrh zákona upravuje podrobně i činnost
vykonávanou hornickým způsobem. Jde o takový
druh činnosti, která nesměřuje k dobývání
výhradních ložisek, ale prostředky a
způsob práce jsou blízké nebo totožné
s hornickou činností. Jde například
o ražbu metra a tunelů, hydrogeologické vrty
apod. Tyto práce vykonávají v některých
případech osádky, které jinak pracují
v hornictví.
V návaznosti na horní zákon upravuje zákon
České národní rady i postup při
povolování zvláštních zásahů
do zemské kůry. Jsou to uskladňování
plynů nebo kapalin v přírodních horninových
strukturách a v podzemních prostorech (podzemní
zásobníky plynů a kapalin), uskladňování
radioaktivních a jiných průmyslových
odpadů v podzemních prostorech a průmyslové
využívání tepelné energie zemské
kůry.
Je rovněž upraveno povolování zajišťování
a likvidace starých důlních děl, což
je činnost velmi důležitá pro Českou
socialistickou republiku, kde stará hornická činnost
má velkou tradici a kde se též vyskytuje velké
množství starých důlních děl.
Tak například v oblasti ostravsko-karvinského
revíru existuje řada starých těžních
a větrných jam, na Sokolovsku je jich evidováno
135. V oblasti Severočeských hnědouhelných
dolů existovalo 1639 hlubinných dolů. V oblasti
dolu Cínovec bylo před znárodněním
opuštěno 15 jam a v oblasti Příbrami
je evidováno 145 jam a 338 štol.
Hlavní nebezpečí ze starých důlních
děl vzniká, dojde-li k jejich náhlému
zavalení. Příkladem může být
propadnutí jámy Pokrok v Severočeském
hnědouhelném revíru, které znamenalo
ohrožení části osady Pokrok, kde v roce
1970 muselo být vystěhováno 30 rodin.
Na hlubinných dolech v Severočeském hnědouhelném
revíru i při lomovém dobývání
v tvrdších vrstvách se používá
v rozsáhlé míře trhací práce.
Značné množství trhavin se spotřebuje
při trhacích pracích v ostatních uhelných
a rudných revírech. Převážná
část výbušnin pro trhací práce
je spotřebována v hornictví. Tak jako různá
strojní a elektrická zařízení
při poruchách, tak i chybné nebo neoprávněné
použití výbušnin může být
zdrojem velké havárie, zejména na hlubinných
dolech. Bylo by možno v tomto směru uvést příklady
z našich i zahraničních hornických revírů.
Návrh zákona České národní
rady sjednocuje v části o výbušninách
až dosud značně roztříštěné
předpisy na tomto důležitém úseku
prací. V zákoně je upraveno nejen používání
výbušnin, ale i jejich skladování a
evidence a značná pozornost je věnována
i výuce a kvalifikaci střelmistrů, vedoucích
trhacích prací a dalších pracovníků.
Část návrhu zákona České
národní rady, která se týká
státní báňské správy,
její organizace a úkolů, stanoví podrobně
povinnosti Českého báňského
úřadu, obvodních báňských
úřadů a ústředních i
obvodních báňských inspektorů.
Činnost státní báňské
správy znám z vlastní zkušenosti a jsem
přesvědčen, že její úloha
právě v období přestavby národního
hospodářství nabývá ještě
větší důležitosti, a to jak na
úseku ochrany zdraví při práci a bezpečnosti
provozu, tak i v oblasti ochrany právem chráněných
zájmů.
Tyto tři složky racionálního využívání
výhradních ložisek jsou neoddělitelné
a jedna ovlivňuje podstatně druhou. U státní
báňské správy nejde o velký
kolektiv odborných pracovníků, ale jsem přesvědčen,
že jejich příspěvek k zajištění
racionálního využívání
našeho nerostného bohatství je značný.
Návrh zákona České národní
rady o hornické činnosti, výbušninách
a o státní báňské správě
byl pečlivě posuzován z hlediska přestavby
hospodářského mechanismu v Československé
socialistické republice a bylo konstatováno, že
není se zásadami přestavby v rozporu. V návrhu
zákona jsou uplatněny tendence, které povedou
ke snížení administrativní náročnosti
a ke zjednodušení podkladů pro schvalovací
účely. To se týká především
povolování otvírky, přípravy
a dobývání, kde státní báňská
správa podle návrhu zákona České
národní rady, podle horního zákona
a v souladu se stavebním zákonem vykonává
funkci stavebního úřadu.
Pokud jde o prováděcí předpisy k zákonu
České národní rady, dochází
k značnému zjednodušení. Předpokládá
se vydání jednoho nařízení
vlády České socialistické republiky,
které se týká racionálního
využívání nevyhrazených nerostů
a tří vyhlášek Českého
báňského úřadu, které
se týkají výbušnin, báňské
záchranné služby a vybraných strojních
zařízení. Přitom se předpokládá
zrušení 23 dosud platných předpisů.
Návrh zákona České národní
rady byl projednán v ústavně právním
výboru České národní rady,
výboru České národní rady pro
plán a rozpočet, výboru pro průmysl
a stavebnictví a ve výboru pro školství
a vědu. Ve společné zprávě
číslo 58 uvedené výbory doporučily,
aby předložený návrh Česká
národní rada schválila a současně
doporučily některé drobnější
legislativně technické úpravy.
Vážené soudružky a soudruzi poslanci,
poněvadž návrh zákona České
národní rady o hornické činnosti,
výbušninách a o státní báňské
správě řeší problematiku našeho
hornictví i činností vykonávaných
hornickým způsobem v souladu se zájmy rozvinuté
socialistické společnosti, doporučuji, aby
Česká národní rada schválila
uvedený zákon. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
společnému zpravodaji poslanci Josefu Brisudovi.
Do rozpravy se přihlásil poslanec Václav
Berenreiter. Prosím ho, aby se ujal slova.
Poslanec Václav Berenreiter: Vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky
a soudruzi poslanci!
Projednáváme návrh zákona České
národní rady o hornické činnosti,
výbušninách a o státní báňské
správě. Návrh tohoto zákona schválila
vláda České socialistické republiky
usnesením číslo 186 ze dne 14. 7. 1987.
Ve Slovenské národní radě je projednáván
návrh zákona Slovenské národní
rady o hornické činnosti, výbušninách
a o státní báňské správě,
který je obsahově shodný. Oba uvedené
zákony navazují na horní zákon a upravují
hornickou problematiku v úplnosti.