Návrh zákona České národní
rady o hornické činnosti, výbušninách
a o státní báňské správě
se zabývá třemi základními
okruhy činnosti.
Je to v prvé řadě hornická činnost
od vyhledávání a průzkumu výhradních
ložisek až po jejich vydobytí a likvidaci hlavních
důlních děl a lomů včetně
tzv. zvláštních zásahů do zemské
kůry.
Druhou oblastí je činnost, která sice nesměřuje
k vydobytí výhradního ložiska, ale která
je vykonávána technologiemi a způsoby práce,
které jsou velmi blízké nebo totožné
s hornickými pracemi.
Třetím okruhem je používání
výbušnin v celém národním hospodářství,
tedy i mimo hornickou oblast.
Pokud jde o používání výbušnin,
je problematika upravena v návrhu zákona velmi podrobně
a zahrnuje nejen vlastní používání
výbušnin, ale i jejich skladování a
evidenci. Nová úprava této důležité,
ale i dosti rizikové činnosti je odůvodněna
především tím, že používání
výbušnin se značně rozšířilo
i mimo tradiční oblasti.
Kromě běžných způsobů
použití výbušnin při trhacích
pracích pro rozpojování hornin při
těžbě nerostů, kde se používá
převážné množství výbušnin,
je možno poukázat na používání
výbušnin ve stavebnictví, při destrukčních
pracích, v zemědělství a lesnictví,
při vodohospodářských pracích,
při pracích v hutnických provozech, při
uvolňování lavin a odstraňování
ledových a sněhových zátarasů
a další. Přitom zachází s výbušninami
stále větší počet lidí
a do styku s problematikou výbušnin se dostává
široký okruh pracovníků včetně
řídících a kontrolních pracovníků.
Tato závažná oblast činnosti v různých
odvětví nebyla dosud upravena komplexně,
ale úprava byla roztříštěna do
řady předpisů. Považuji za velmi dobré,
že návrh zákona České národní
rady o hornické činnosti, výbušninách
a o státní báňské správě
tento nedostatek odstraňuje a že problematika se soustřeďuje
do jednoho zákona, což je velmi výhodné
pro praxi.
Z hlediska rizikovosti při používání
výbušnin považuji za správné, že
úprava v této oblasti je značně podrobná.
To se týká například problému,
který dosud nebyl předpisem upraven a který
je velice důležitý pro náš Severočeský
hnědouhelný revír, kde pracuji. Jde o zhotovování
některých jednoduchých druhů výbušnin
v organizaci, kde se tyto výbušniny v provozu spotřebují.
Je důležité, že z hlediska celospolečenských
zájmů je v návrhu zákona věnována
velká pozornost i problematice zacházení
s výbušninami a jejich evidenci. Mám přitom
na mysli nejen ustanovení o přivádění
výbušnin k výbuchu, jejich zneškodňování
a ničení a řízení prací
s tím spojených, ale i ustanovení o kvalifikaci
střelmistrů a technických vedoucích
odstřelů. Jde o odpovědné funkce,
kde selhání pracovníků může
způsobit rozsáhlou havárii.
Proto považuji za správné, že například
odbornou způsobilost posuzuje a oprávnění
k výkonu funkce technického vedoucího odstřelů
vydává Český báňský
úřad.
Chtěl bych též uvést, že přes
značně podrobnou úpravu v oblasti výbušnin
návrh zákona ponechává dostatečný
prostor dalšímu technickému rozvoji.
Činnost vykonávaná hornickým způsobem
je velmi širokou oblastí. Byla již dříve
vymezena zákonem České národní
rady číslo 24/1972 Sb. o organizaci a o rozšíření
dozoru státní báňské. správy,
kterým tato činnost byla podřízena
státnímu odborného dozoru státní
báňské správy. Jde o práce,
které nepodléhají hornímu zákonu,
ale převážně jsou povolovány
podle stavebního zákona a stavebních předpisů.
Poněvadž tyto práce jsou vykonávány
technikou a technologií podobnou nebo totožnou s hornickou,
byla její úprava pojata do návrhu zákona
České národní rady. Typickým
příkladem jsou ražby metra a tunelů,
a to nejen u nás, ale i v zahraničí. Jak
je známo ze sdělovacích prostředků,
jsou na zřizování metra v Polské lidové
republice nasazeni ve značném počtu právě
horníci.
Návrh zákona České národní
rady upravuje i oblast prací a činnosti prováděné
hornickým způsobem komplexně a v úplnosti.
K části návrhu zákona České
národní rady, který se týká
hornické činnosti, bych se chtěl vyjádřit
především z hlediska svých praktických
zkušeností, které jsem získal při
práci v Severočeském hnědouhelném
revíru, především na jednom z největších
hnědouhelných velkolomů, a to na velkolomu
Maxim Gorkij.
Stejně tak jako v hlubinných dolech, tak i při
povrchovém dobývání hnědého
uhlí se vyskytují při práci rizika,
která jsou vytvářena přírodními
podmínkami. Jde především o nebezpečí
skluzů zemin, zdolávání ohňů
a o ochranu proti vodě. Řízení velkostrojů
a ostatních strojních zařízení
při dobývání, řízení,
dálkové pasové dopravy i zakladačů
na výsypkách je složitou záležitostí.
V provozu jsou značné majetkové hodnoty ve
strojních zařízeních a v pohybu obrovská
množství materiálu, ať již na skrývce
nebo při dobývání uhlí. I při
lomovém dobývání dochází
v současné době ke zhoršení přírodních
podmínek. Lomové dobývání postupuje
do větších hloubek, skrývkový
poměr je méně příznivý,
jsou větší problémy s odvodňováním
apod. V sokolovském revíru musí být
při lomovém dobývání respektována
a přísně dodržována opatření
pro ochranu přírodního léčivého
zdroje Karlovy Vary a v Severočeském hnědouhelném
revíru je v současné době řešen
postup velkolomu v blízkosti Krušných hor.
Návrh zákona České národní
rady o hornické činnosti, výbušninách
a o státní báňské správě
upravuje hornickou činnost a činnost prováděnou
hornickým způsobem především
z hlediska ochrany zdraví a bezpečnosti při
práci a bezpečnosti provozu. Přitom obsahuje
základní podmínky uvedených činností,
klasifikuje jejich druhy a stanoví podmínky, které
je nutno při provádění hornické
činnosti a činnosti vykonávané hornickým
způsobem, splnit. Zdůrazňuji zejména
tuto část návrhu zákona České
národní rady jako velmi důležitou pro
bezpečný a bezporuchový provoz v hornických
organizacích a podporuji plně ustanovení,
která směřují ke zvýšení
bezpečnosti hornického provozu, ať již
jsou to požadavky na některá strojní
a elektrická zařízení nebo úkoly
týkající se báňské záchranné
služby a povinnosti orgánů a organizací.
Zvýšené riziko hornické činnosti
vyžaduje, aby organizace důsledně dbaly o bezpečnost
a ochranu zdraví při práci, o bezpečnost
provozu a na dodržování bezpečnostních
předpisů, hygienických předpisů
a pracovních podmínek. K ustanovení v této
oblasti náleží i ustanovení o důlně
měřičské a geologické dokumentaci,
která je důležitou složkou podkladů
pro bezpečné řízeni provozu. Bez spolehlivé
důlně měřičské a geologické
dokumentace nelze bezpečně stanovit postup hornických
prací, a to jak při hlubinném, tak i povrchovém
dobývání.
S uvedenou problematikou úzce souvisí ustanovení
o povinnostech a působnosti státní báňské
správy ČSR. Návrh zákona České
národní rady Zde vychází z dosavadních
předpisů, které se osvědčily.
Český báňský úřad
spolu s obvodními báňskými úřady
tvoří soustavu orgánů státní
báňské správy v ČSR. Činnost
Českého báňského úřadu
a obvodních báňských úřadů
je významnou složkou hornické činnosti.
Nejde jen o inspekční a kontrolní činnost.
Státní báňská správa
vykonává důležitou úlohu stavebního
úřadu, a to zejména při povolování
otvírky, přípravy a dobývání
výhradních složek. Jde o Značně
složitou záležitost, poněvadž musí
být dány do souladu tři základní
požadavky hornické činnosti, tj. co nejlepší
využití nerostných zásob, bezpečnost
provozu a ochrana celospolečenských zájmů.
tyto tři složky se vzájemně podstatně
ovlivňují a je značně složitým
úkolem nalézt optimální řešení.
Se zpřísněním požadavků
na ochranu a bezpečnost při práci a bezpečnosti
provozu souvisí i zpřísnění
sankcí. Tato úprava vyplývá především
z požadavku zvýšit tlak na dodržování
předpisů při hornické činnosti
a činnosti prováděné hornickým
způsobem.
Vážené soudružky a soudruzi poslanci!
Návrh zákona České národní
rady o hornické činnosti, výbušninách
a o státní báňské správě
v souladu s přestavbou národního hospodářství
v ČSSR snižuje počet platných předpisů,
A to i pokud jde o prováděcí předpisy
k zákonům. znamená rovněž snížení
administrativy a zjednodušení v oblasti povolování
hornické činnosti.
Podle výsledku projednání ve výborech
České národní rady bylo ve společné
zprávě č. 58 doporučeno, aby Česká
národní rada předložený návrh
schválila.
Dovolte tedy, abych doporučil, aby vzhledem k významu
pro praxi a zejména pro hornictví v ČSR Česká
národní rada předložený návrh
zákona schválila. Spolu s novým horním
zákonem se stane komplexní úpravou hornické
činnosti a zařadí se tak k podobným
zákonným předpisům v socialistických
státech. Děkuji za pozornost. (potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
poslanci Berenreiterovi. Ptám se, zda se ještě
někdo chce přihlásit do diskuse? (Nikdo.)
Přeje si slovo soudruh místopředseda vlády
Tlapák? (Nepřál.)
Soudružky a soudruzi, můžeme přistoupit
k hlasování o celém návrhu najednou.
Máte k tomuto způsobu hlasování nějaké
připomínky? (Nebyly.)
Kdo souhlasí s vládním návrhem zákona
České národní rady o provádění
hornické činnosti, o výbušninách
a o státní báňské správě,
podle sněmovního tisku 54, ve znění
společné zprávy výborů ČNR
obsažené ve sněmovním tisku 58 a Jejího
dodatku podle tisku 65, který vám byl před
schůzí rozdán, nechť zvedne ruku. (Hlasuje
se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Kdo se zdržel hlasování? (Nikdo.) Děkuji.
Tím jsme projednali druhý bod. Můžeme
přistoupit k projednání bodu 3, kterým
je
Z pověření vlády České
socialistické republiky odůvodní i tento
vládní návrh zákona místopředseda
vlády ČSR soudruh Jaroslav Tlapák. Prosím,
aby se ujal slova.
Místopředseda vlády Jaroslav Tlapák:
Vážený soudruhu předsedo, vážené
soudružky poslankyně, vážení soudruzi
poslanci!
Předkládaný vládní návrh
zákona ČNR o geologických pracích
a o Českém geologickém úřadu
má odstranit především nedostatek v
právní úpravě projektování,
provádění, vyhodnocování a
využívání výsledků geologických
prací. Dosud není tato oblast náležitě
zákonem upravena, řídí se převážně
resortními předpisy.
Zákonná úprava uvedených otázek
bude mít značný význam pro zabezpečení
potřeb národního hospodářství.
Na výsledcích geologických prací totiž
závisí současná i budoucí těžba
nerostných surovin, v podstatné míře
i řešení vodohospodářských
problémů, ověřování
a ochrana léčivých a minerálních
vod, racionální a bezpečné zakládání
staveb, bonitní klasifikace půdy, perspektivní
využití zemského tepla k energetickým
účelům, budování podzemních
zásobníků a v neposlední řadě
i objasňování geologických faktorů
ovlivňujících životní prostředí.
Pro ilustraci chci uvést, že na výsledcích
geologických prací závisí především
současná i budoucí těžba nerostných
surovin.
V ČSR dosahuje nyní těžba ročně
více než 260 mil. tun, v hodnotě pak více
než 35 mld Kčs. Značné úbytky
zásob těžbou je geologický průzkum
schopen nejen nahrazovat, ale jejich stavy i zvyšovat. To
prokazují dosažené výsledky u tuhých
paliv i stavy zásob nerudných a stavebních
surovin, zejména kaolinu, žáruvzdorných
jílovců, živců, bentonitu, fluoritu.
grafitu, písku, kamene apod.
Vznikly nové základny pro rozvoj těžby
rud v Jeseníkách, Krušných horách,
ve středních a východních Čechách.
Geologie přispěla výzkumnými a průzkumnými
pracemi i k řešení vodohospodářských
problémů. Tím pomohla i k lepšímu
zásobení obyvatelstva kvalitní vodou z veřejných
vodovodů.
Jestliže před 30 lety žilo v Československu
jen 48 % obyvatel v obcích s veřejnými vodovody,
stoupl jejich podíl do současné doby téměř
na 90 %.
Na financování geologických prací
se v ČSR vynakládá ročně 3
miliardy Kčs ze zdrojů státního rozpočtu
a z prostředků podniků a organizací.
V navrhovaném zákoně je vymezena i působnost
Českého geologického úřadu
jako ústředního orgánu státní
správy pro oblast geologického výzkumu a
průzkumu. Dosud nebyla tato oblast stanovena zákonem.
Je upravena vládním nařízením
o organizaci státní geologické služby
č. 11/1958 Sb.
V zákonu navrhovaná působnost odpovídá
převážně dosavadním úkolům
úřadu. Rozšiřuje se však o úkoly
vyplývající z nového horního
zákona. Jde především o správu
ložisek v průzkumu a ložisek nevyužívaných,
schvalování výpočtů zásob
ložisek v průzkumu, vedení souhrnné
evidence zásob výhradních ložisek, jejich
odpisy, úkoly na úseku ochrany nerostného
bohatství.
Za neplnění povinností uložených
zákonem bude moci Český geologický
úřad ukládat přísné
sankce.
Vážené soudružky poslankyně, vážení
soudruhu poslanci, jménem vlády ČSR doporučuji
navržený zákon ke schválení včetně
úprav doporučených výbory ČNR,
které jsou uvedeny v jejich společné zprávě,
tisk č. 59, i v dodatku k němu. Děkuji za
pozornost. (Potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
místopředsedovi vlády ČSR soudruhu
Tlapákovi za odůvodnění vládního
návrhu zákona a prosím společného
zpravodaje poslance Josefa Šůrala, aby přednesl
zprávu výborů ČNR.
Zpravodaj poslanec Josef Šůral: Vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky
a soudruzi poslanci, vážení hosté!
V těchto dnech projednávají zákonodárné
orgány Československé socialistické
republiky, České socialistické republiky
a Slovenské socialistické republiky návrhy
zákonů, které upravují hospodářsky
závažný okruh činnosti, sahající
od poznávání geologické stavby státního
území, ověřování jeho
nerostných zdrojů, ochrany a využití
nerostného bohatství až po úpravu hornické
činnosti a výkon státní báňské
správy. Jde o širokou problematiku, řešenou
v souladu s ústavním zákonem. Podle něho
přísluší stanovit zásady ochrany
a využití nerostného bohatství federaci,
úpravu provádění geologických
prací a hornické činnosti republikám.
Federální shromáždění
schválilo již 19. dubna 1988 federální
horní zákon a dnes je na pořadu jedná
ní České národní rady návrh
zákona ČNR o geologických pracích
a o Českém geologickém úřadu.
Je známo, že příprava celého
souboru zákonů byla dlouhá, nesnadná,
vzájemně podmíněná a že
kladla na zpracovatele návrhů značné
nároky. Výsledkem je ucelená, homogenní
a navzájem propojená soustava zákonů,
v níž má své patřičné
místo i projednávaný návrh zákona.
Geologickými pracemi se objasňuje geologická
stavba státního území, ověřují
se jeho nerostné zdroje a zjišťují jiné
hospodářsky a technicky významné charakteristiky.
Provádějí se k mnoha účelům:
pro poznání a dokumentování geologické
stavby, pro vyhledávání a průzkum
ložisek nerostů, k vyhledávání
a ověřování zdrojů podzemních
vod včetně přírodních vod léčivých
a stolních minerálních, ověřují
se inženýrskotechnické a geostatické
charakteristiky stavenišť, hodnotí se geologické
faktory významné pro tvorbu a ochranu životního
prostředí a pro další hospodářské
a technické potřeby.
Běží o rozsáhlou a mnohostrannou aktivitu,
při níž se užívají různé
druhy geologických prací, zejména geologické
mapování, hloubení vrtů, důlní
průzkumné práce, povrchové výkopy
a rýhy, geofyzikální a geochemická
měření, zkoušky a rozbory. Jde o práce
studijní, terénní a laboratorní, o
discipliny tradiční, ale stále častěji
o metody patřící k nejnáročnějším
v současné vědě a technice.
Výbory České národní rady měly
příležitost seznámit se v tomto volebním
období, ale i v obdobích předcházejících
s bohatou činností české geologie.
Projednávala výsledky prací Českého
geologického úřadu k rozvoji nerostné
základny státu, jeho výzkumy ke zjištění
působení průmyslových hnojiv a unikajících
škodlivin na jakost podzemních vod s doporučením
potřebných opatření, sledovala péči
úřadu o ochranu nerostného bohatství
a výsledky činnosti jeho organizací v zahraničí.
Také v denní praxi našich revírů
se setkáváme s prací geologů, kteří
nejen rozšiřují a ověřují
naši nerostnou základnu, ale hledají i úspěšné
cesty, jak báňsko-technicky zpřístupnit
sloje uhlí a lignitu, jak zvládnout obtížný
problém jejich odvodnění.
Jednání ve výborech České národní
rady i praktické zkušenosti dokládají
význam geologie pro mnoho oblastí hospodářského
a sociálního života i šíři
geologické práce. Nepodílejí se na
ní jen organizace Českého geologického
úřadu, ale i organizace těžební,
vodohospodářské, projektové, výstavbové
a organizace a zařízení, které zkoumají
a řeší problematiku tvorby a ochrany životního
prostředí.