Úterý 13. února 1990

Obdobná je situace i na úseku sociálních věcí, včetně sociální péče. Souhlasím s tím, že odvětví zdravotnictví a odvětví sociálních věcí, musí úzce spolupracovat, ale zároveň je třeba poukázat na to, že jsou samostatnými odvětvími se vším, co k tomu náleží. Je proto logické, aby působily vzhledem ke svému poslání zcela samostatně.

Pojem zdravotně sociální péče, který dnes občas slyšíme, je nesmysl. Sociální péči garantují územní orgány - národní výbory, pouze malá část je zabezpečována územními ústavy sociálních služeb. Prioritním úkolem sociální péče však zůstává práce v terénu, která musí být dobudována a posílena včetně účasti dobrovolných a církevních organizací. Z psychologického hlediska i z hlediska profesní deformace je zajímavý přístup rozhodující většiny zdravotníků k této problematice. Většina z nich totiž z neznalosti pojmů "sociální zabezpečení" a "sociální péče" práci tohoto odvětví nedoceňuje. A konečně stav ústavů sociální péče, nedávno připomenutý televizním seriálem, je sám o sobě rukavicí vhozenou do tváře nám všem, kteří se dnes snažíme o odstranění nebo o opravu chyb minulých.

Občané dnes očekávají od nás, od svých poslanců, od svých vlád odpovídající změny. Je třeba, abychom jejich důvěru nezklamali a vytvořili všechny legislativní a další předpoklady pro řešení nedostatků, které minulý režim nebyl schopen nebo přímo nechtěl řešit. Dobrým počinkem by mohlo být opětovné vytvoření republikového ústředního orgánu práce a sociálních věcí, pověřeného řešením otázek, které jsem se pokusil ve svém vystoupení. nastínit. Jen pro zajímavost, pokud jsem dobře informován, slovenská vláda, Slovenská národní rada již návrh tohoto rozdělení zpracovává. Kromě toho si myslím, že i zdravotnictví a jeho stav vyžaduje vlastní republikový řídící orgán. (Potlesk.)

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji poslanci Němčíkovi, dále má slovo poslanec Vysloužil.

Poslanec Rostislav Vysloužil: Vážený pane předsedo, vážené poslankyně, vážení poslanci, před několika dny jsme dostali do rukou návrh zákona Federálního shromáždění o volbách do Federálního shromáždění. V mém volebním obvodě a nejen v něm - zavládla velká nespokojenost s navrhovaným rozdělení území do volebních krajů. Struktura navržených volebních krajů respektuje zřejmě pouze jedno hledisko a to pokud možno přibližně stejný počet voličů. Z pohledu spádovosti, přirozených hranic i historického vývoje jsou však těžkopádnými a zcela nepřirozenými organismy. S takovým rozdělením území, byť třeba jen pro účel voleb, nelze souhlasit, neboť je úplně nelogické, zvláště pro Moravu. Mimo jiné tím bylo rozděleno i území, na němž žije většina občanů polské národnosti a jsou to i jiné problémy.

Domnívám se, že je třeba vycházet z předpokládaného budoucího správního rozdělení území na oblasti. Pro tento případ by bylo vhodné uvažovat s rozdělením Moravy na 4 oblasti kolem spádových míst Ostravy, Olomouce, Brna a Zlína s přibližně stejným počtem voličů nad 700 tisíc. A podobně velké volební kraje by měly obvody v Čechách. Celý okres Šumperk by pak měl zcela logicky patřit do volebního kraje Olomouc, což jako názor všech správních orgánů a politických sil okresu zvlášť zdůrazňuji.

Celou otázku správního rozdělení území republiky bych navrhoval řešit v -souladu s požadavky Společnosti pro Moravu a Slezsko, která - mezi jinými - požaduje obnovení historických hranic mezi Čechami a Moravou a teprve potom by mělo následovat rozdělení na správní oblasti shodné s volebními kraji. Tento problém by měli naši odborníci v oblasti legislativy a práva vyřešit prioritně a odstranit tak základní nespravedlnost vůči Moravě z minulých let.

Pokud by mělo zůstat území ČSR rozděleno jen na navrhovaných 8 volebních krajů, pak navrhuji, aby okresy Šumperk a Přerov byly začleněny do volebního kraje Olomouc a okresy Frýdek-Místek a Vsetín začleněny do volebního kraje Ostrava, čímž by se zachoval původně navrhovaný počet voličů mezi 900 tisíc a 1 miliónem.

Žádám tímto předsednictvo ČNR, aby tento požadavek přeneslo na předsednictvo Federálního shromáždění v dohodě s ním, aby došlo k novému správnímu rozdělení dle mého návrhu. (Potlesk.)

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji poslanci Vysloužilovi za jeho podnětné připomínky, které bereme a kterými se budeme zabývat.

Dále diskutuje poslanec Vondráček.

Poslanec Josef Vondráček: Vážený pane předsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, měl bych požadavek k ministru školství. V oblasti školství se připravují podstatné změny, a to jak u základních, středních, učňovských i vysokých škol. Většina změn má vstoupit v platnost již od 1. září letošního roku. Jde o změny, které podstatně změní strukturu i obsah školské soustavy. Hovoří se o tom, že mají být opět deváté třídy, že mají být osmiletá gymnázia apod. Ministerstvu školství dochází stovky námětů ze škol i od veřejnosti.

Ministr školství i jeho náměstci informují různá shromáždění o předpokládaných záměrech ministerstva školství, ale všechno jde mimo výbor pro školství a vědu České národní rady. Poslanci tohoto výboru nejsou informováni o záměrech ministerstva školství a myslím tedy, že tento stav není normální. Vždyť ani my, členové tohoto výboru, nejsme schopni voličům podat základní informace v této oblasti.

Obracím se proto na ministra školství s požadavkem na informovanost výboru České národní rady pro školství a vědu o záměrech ministerstva školství v oblasti škol všech stupňů a s tím, aby o nových věcech, které mají zásadní význam, které ministerstvo školství připravuje, byl vždy informován výbor České národní rady pro školství a vědu, abychom my, ve výboru, jenom neregistrovali to, co ministerstvo již rozhodlo. Děkuji. (Potlesk.)

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji poslanci Vondráčkovi. Hovořit bude poslanec Jurásek, připraví se poslanec Valtr.

Poslanec Vítězslav Jurásek: Vážený pane předsedo, vážené dámy, vážení pánové poslanci, dostal jsem jeden z prvních úkolů ve svém volebním obvodu v Karlových Varech, abych na plnou hubu zařval o pomoc. Proč o pomoc?

Žádáme vládu o ustavení komise pro vypracování návrhu komplexního řešení problematiky Karlových Varů. Světové lázně Karlovy Vary již dávno nemají právo používat označení světových lázní a navíc životní prostředí v Karlových Varech se zhoršuje takovou měrou a takovým tempem, že dnes se děti ze škol z Karlových Varů odvážejí za zdravím do škol v přírodě.

Žádáme přiznání statutu lázeňského města vyňatého z řízení územních orgánů a přímo řízeného vládou. Je v zájmu nejen obyvatel Karlových Varů, ale celé republiky, aby lázeňskému městu Karlovým Varům se dostalo tohoto uznání a takového postavení v rámci celé republiky. Děkuji. (Potlesk.)

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji poslanci Juráskovi, hovořit bude poslanec Valtr, připraví se poslankyně Lišková.

Poslanec Vlastislav Valtr: Vážený pane předsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, jak již bylo dnes řečeno, vlády intenzívně připravují rozpočty. Chtěl bych upozornit na dvě záležitosti, které mohou jejich čerpání a stabilitu ovlivnit.

Za první jde o přežívající relikt stalinismu Národní fronty, ještě nedávno panující prostřednictvím KSČ nad politickými stranami a společenskými organizacemi, dnes bezradnou a nezaměstnanou, avšak čerpající státní rozpočet řádově ve stamiliónech. Navrhuji, aby do vyřešení bylo využito lidských i materiálových kapacit Národní fronty jako servisu politickým stranám a hnutím ve volbách.

Druhou záležitostí je civilní obrana, která čerpá z národního hospodářství řádově miliardy. Přitom tyto velké obnosy jsou nedostatečné ke krytí potřeb, které by byly skutečně efektivní a na úrovni ostatních vyspělých zemí. Vzniká otázka, zda dosavadní polovičatá opatření mají smysl a nejsou obrovským plýtváním financemi jinde tak potřebnými.

Mám za to, že vládě schází koncepce civilní obrany, která by odpovídala současným mezinárodním podmínkám a jejich vývoji.

Dovolte, abych se vyjádřil k projevu poslance Adámka. Lépe se nám poslouchají podobná slova z úst pana Pitharta než když je říká zástupce té strany, která do nedávné doby neměla naprosto žádné skrupule, pokud šlo o zneužívání moci.

Vážení poslanci a paní poslankyně, státní orgány jsou dnes a denně zasypávány požadavky. Všichni volají - dejte nám. Málo slyšíme, co kdo pro panstvím stalinismu vykrvácenou republiku může udělat. Máme dva velké nepřátele - neostalinismus a partikularismus. Děkuji vám za pozornost. Nedejme jim šanci. (Potlesk.)

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji poslanci Valtrovi. Slovo má poslankyně Lišková, připraví se poslanec Kříž.

Poslankyně Eva Lišková: Vážený pane předsedo, vážené poslankyně, vážení poslanci, obracejí se na mne učitelé základních a středních škol i část rodičovské veřejnosti, abych zde tlumočila jejich názor a stanovisko k novelizaci zákona č. 29/1984 Sb.

Učitelé především protestují, že zákon nebyl zatím předložen k veřejné diskusi a že neměli možnost se k němu vyjádřit.

Všichni shodně žádají devítiletou povinnou školní docházku na základní škole. Jsou přesvědčeni, že devět let povinné školní docházky je třeba rozčlenit na 5 let (nikoli 4) prvního stupně a 4 roky stupně druhého. Teprve 5 let prvního stupně základní školy může zajistit trvalejší upevnění znalostí, dovedností a návyků, na kterých lze stavět další vzdělávání.

Učitelé budoucích osmiletých gymnázií žádají, aby do prvního ročníku těchto škol přicházely děti až po absolvování páté třídy základní školy s tím, aby byla zajištěna maximální prostupnost mezi druhým stupněm základní školy a prvními čtyřmi ročníky osmiletých gymnázií.

Na ostatní typy středních škol by měly odcházet děti po absolvováni deváté třídy základní školy a případně i některé děti ze čtvrtého ročníku osmiletých gymnázií. Budou to děti stejně staré a budou mít ukončené a ucelené základní vzdělání.

Snahu řešit tento problém posunutím věkové hranice pro přijímání dětí na základní školy do první třídy z 1. září na 31. květen považují učitelé za snahu nevhodnou, protože se tím vlastně neřeší nic. Do vzdělávacího procesu jenom vstoupí děti v průměru o pár měsíců starší, ale jeden rok vyučování tak přece nelze nahradit.

Řešení, které předkládám, není vůbec nové, ale je dlouholetou praxí v minulosti ověřené.

Všichni moji voliči, a já také, se domnívám, že už nikdy nesmíme experimentovat s celou generací nebo dokonce generacemi našeho národa. Žádám proto, aby mé připomínky byly posouzeny s největší vážností. Děkuji. (Potlesk.)

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji poslankyni Liškové. Hovořit bude poslanec Kříž, připraví se poslanec Holomek.

Poslanec Karel Kříž: Vážený pane předsedo, vážené poslankyně, vážení poslanci, dovolte mi jenom dvě stručné poznámky, které mě napadly při studiu vládního programu.

Ve vládním programu je poznámka o prohloubení české státnosti. To je přirozeně potřeba uvítat. Ovšem poněkud mě tam chybí postižení a řešení problému moravské a slezské autenticity. A to, že moravské a slezské sebevědomí narůstá den ode dne, můžeme všichni dobře cítit. Domnívám se, že k tomuto problému je třeba okamžitě a otevřeně přistoupit.

To řešení by mělo být provedeno i na rovině republikové symboliky. Vedle českého lva by se tedy měla objevit i moravská a slezská orlice. Ale to už se děje, jak můžeme zjistit z návrhů poslanců České národní rady, který jsme dostali právě na stůl. To je třeba uvítat.

Myslím si, že po těch všech osvětlujících diskusích a připomínkách bychom měli přijímat jen takové zákony, které nebudou zdrojem nesvárů a pocitů frustrace pro některé části naší země.

Druhá připomínka je konkrétnější a vychází z podnětů z obvodu, který zastupuji. Na Sedlčansku jsou naštěstí ještě docela zdravé lesy, ale těží se i tam - i o tom byla dopoledne řeč ve vystoupení jednoho kolegy. Dřevo se stále ještě exportuje. I o tom je řeč ve vládním programu - o nutnosti omezit export. Ve vládním programu je také zmínka o tom, že je potřeba podporovat zpracování surovin, a tudíž i dřeva, v našich domácích výrobách.

Uvedl bych zase takový krátký příklad ze svého obvodu, z mé domovské obce. V Kosově Hoře je velice podnikavé JZD. V kooperaci s jednou italskou firmou zavádí výrobu zahradního nábytku a nábytku pro děti. Ale s vypětím všech sil si zajišťuje právě to dřevo, které tam kolem nás roste a na pilách je zpracováváno. Naráží na problém různých limitů, přídělů apod. Proto si myslím, že když už máme připravené podniky, které hodlají dřevo zpracovávat, tak jak to je v intencích vládního programu, měly by mít tyto podniky zajištěny k surovině přístup. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji poslanci Křížovi, slovo má poslanec Holomek, připraví se poslanec Dohnal.

Poslanec Karel Holomek: Pane předsedo, vážené paní poslankyně, páni poslanci, dovolte mi, abych při této příležitosti pronesl několik slov k rómské problematice. Jsem zástupcem jisté části Brna, ale i Rómů v českých zemích, v Čechách i na Moravě.

V usnesení vlády ČSR z 29. 11. 1989 č. 294 se konstatovalo ke zprávě o stavu a řešení problematiky romského obyvatelstva v České socialistické republice, že proces společenské integrace romského obyvatelstva neprobíhá v souladu s potřebami a možnostmi společnosti. Já se plně za toto stanovisko stavím také.

Rómové, kteří se poprvé objevili v tomto evropském prostoru, byli na počátku, ale zcela jistě již v polovině XV. století vždy nevítanými hosty. Byli nevítanými hosty v Rakousko-Uherské monarchii, ale i za první republiky, byli nevítanými hosty i v uplynulých 40 letech v naší zemi a jsou nevítanými hosty i dnes.

Mám zprávy, že se na Slovensku dokonce vyskytují určité příznaky pogromů a že státní orgány a do jisté míry i občanská fóra nejsou schopny tomuto stavu čelit.

byl bych neobjektivní a nespravedlivý, kdybych řekl, že v uplynulých 40 letech vláda nebo ostatní orgány se nesnažily tento velice citlivý a povážlivý sociální problém řešit. Řešily jej však pouze tak, jak jim to umožňoval sešněrovaný totalitní stalinský systém a představy a názory tomuto systému vlastní. Nikdy nebyl brán v úvahu vážně názor Rómů samých, nikdy nebyly vytvořeny týmy odborníků, které by se fundovaně a od základů, to je zkoumáním příčin nezdravých jevů, zabývaly.

Proto také řešení těchto problémů nepokročilo tak, jak bychom si představovali a jak bychom také předpokládali na základně vynaložených prostředků.

Výsledkem romské občanské iniciativy, která je, to jsem zapomněl říci, odnoží Občanského fóra a pracující na půdě OF od prvních okamžiků, je vytváření předpokladů a možností pro vznik politické strany Rómů, jejíž pracovní název je Romský demokratický kongres s výrazným programem sociálním a vzdělávacím.

Věřím, že tato strana s celostátní působností, protože jsme se dokázali sjednotit i se Slováky, se stane vážným a významným partnerem pro všechny státní orgány při projednávání romské problematiky.

A ještě jedna vážná připomínka. Byla zde řeč o lásce a tolerantnosti mezi lidmi. Rád bych položil řečnickou otázku: Nebylo by dobré podporovat tento do jisté míry blahosklonný a přívětivý stav i mezi romským a neromským obyvatelstvem, pomoci jim dostat se na úroveň celé společnosti? Vždyť romská otázka není jen otázkou úzké etnické menšiny, jak se mnozí domnívají. Je to problém celé společnosti, protože úroveň společnosti se měří podle nejníže položených vrstev. V tomto směru nás všechny očekává velká a nesmírně obtížná práce. Děkuji vám. (Potlesk.)

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji poslanci Holomkovi. Jako poslední písemně přihlášený poslanec vystoupí poslanec Dohnal, uděluji mu slovo.

Poslanec Vojtěch Dohnal: Vážené dámy, vážení pánové, jsem tajemníkem MNV v Turnově a budu hovořit o neschopnosti či neochotě Veřejné bezpečnosti zajišťovat veřejný pořádek.

V sobotu 10. února dopoledne mě informovali občané našeho města v mém bydlišti, že na náměstí je hrubým způsobem narušován veřejný pořádek. Na místě jsem zjistil, že skupina asi 10 opilců a jejich společnice se mezi sebou perou, obtěžují občany, brání průjezdu aut, rozbíjejí lahve od vína a piva, převrátili obrovský dekorační květináč s hlínou, jeden pobíhá oblečen pouze v trenýrkách. Proto jsem v 10.50 hod. telefonicky po svém představení požádal službu konajícího důstojníka Okresní správy VB v Semilech o zjednání pořádku. Ten mi pravil, že o výtržnosti již delší dobu ví, že však proti tak velké skupině opilců nemůže VB zasáhnout, neboť na to nemají dostatek příslušníků. Mám se prý obrátit na oddělení místní VB v Turnově, což jsme telefonicky okamžitě udělal. Příslušník VB mi sdělil, že o tom vědí a že již dávají dohromady po domovech příslušníky na zásah.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP