Jakým způsobem tento kruh na jedné stran
rostoucích nároků na prostředky výdajů
ve zdravotnictví a na druhé straně stagnující
situace ve zdravotnictví řešit?
Jistě, mnozí často poukazují na to,
že ve zdravotnictví se musí odhalit vlastní
rezervy. Ověřil jsem si však, že na otázku
jaké, že jsou to rezervy?, odpovědět
mnozí funkcionáři kvalifikovaně neznají,
přestože tuto argumentaci velice často používají.
Je potřebné zdůraznit, že zdravotníci
a vedení resortu zná rezervy a těmito se
jistě bude zabývat. Mám na mysli například
rozbujelou administrativu, racionální uspořádání
sítě zdravotnických zařízení,
účelné rozmístění a
využívání techniky a kádrů,
nadměrnou tendenci k institucionalizaci péče,
což je v rozporu se světovými trendy apod.
Je potřebné však zdůraznit, aby těmto
skutečnostem nebylo dáváno většího
ekonomického významu, nežli ve skutečnosti
mají. Jsem přesvědčen, že i při
radikální minimalizaci uvedených jevů
se ekonomická situace zdravotnictví a sociální
péče podstatnějším způsobem
nemůže změnit.
Jestliže bychom uvažovali ve starých dimenzích,
museli bychom se smířit s konstatováním,
že můžeme mít zdravotnictví pouze
takové, jaké máme zdroje, jakou produktivitu
práce, jak výkonnou ekonomiku. Je-li produktivita
práce u nás průměrná, tedy
i úroveň nevýrobní sféry bude
průměrná. To je jistě realistické
hodnocení, ale život ukazuje, že jak pacient,
tak zdravotník toto vysvětlení nepřijímají.
Oba se shodují v tom, že chtějí mít
lepší zdravotní a sociální péči.
V současné době tedy dle našeho názoru
nezbývá, než hledat nové netradiční
formy financování zdravotnictví. Pokud hovořím
o netradičních formách mám na mysli
netradiční z pohledu uplynulých 40 let. Je
nezbytné se rázně rozejít s mylným
a široce rozšířeným mýtem
o bezplatnosti našeho zdravotnictví. K ekonomizaci
zdravotnických služeb může dojít
spoluúčastí občana na jejich financování.
Tato spoluúčast již nyní existuje, a
to v podobě daně ze mzdy. Není však
zřejmá a zcela se vytrácí její
příznivý vliv na ekonomizaci vztahů
ve zdravotnictví, což je podle mne důležité.
O ekonomické náročnosti jednotlivých
úkonů ve zdravotnictví v současné
době prakticky nic neví nemocný, a bohužel
i velmi často zdravotnický pracovník. Tuto
situaci je potřebné odstranit.
Zásadně je však potřebné říci,
že v této době nemůže být
příkře opuštěn dosavadní
princip našeho tak zvaného bezplatného zdravotnictví
u základní zdravotní péče,
a to do té doby, dokud nebude konstituován princip
jiný. Pro naše podmínky se jeví optimální
použít systém nemocenských pojišťoven,
tak jak tyto systémy dobře fungují například
ve Skandinávských zemích, pochopitelně
s přihlédnutím k našim specifickým
podmínkám.
Tyto uvedené skutečnosti však podle mého
názoru nevylučují již v blízké
budoucnosti zavést některé zdravotnické
služby jako placené nebo částečně
placené. Půjde pochopitelně o služby
nad rámec základní zdravotní péče.
To je potřebné zdůraznit a rozptýlit
tím obavy některých spoluobčanů,
že nebudou mít na zaplacení svého lékaře.
I tyto obavy se rozšiřují a v podstatě
destabilizují veřejné mínění.
Jaké to budou tyto částečně
placené zdravotnické služby? Na to dá
odpověď rozpracovaný akční program
ministerstva zdravotnictví a sociálních věcí
České republiky. Na tomto dokumentu se intenzívně
pracuje, je shromážděno velké množství
často protichůdných námětů.
Tyto náměty přicházejí nejenom
na resort, ale i na půdu zdravotního a sociálního
výboru České národní rady.
Je nutno však říci, že ne všechny
je možné akceptovat.
Mnohým je společné to, že chápou
problematiku zdravotnictví a sociální péče
z úzkého pohledu bez vazby na úroveň
a možnosti ekonomiky, rozvojové záměry
ekonomiky, politické reality apod. Jakékoliv unáhlené
kroky při tvorbě tohoto dokumentu nejsou dle našeho
názoru na místě. Budou vypracována
variantní řešení a ta budou předložena
k diskusi. Varianty budou variantami kompromisními, ne
všem požadavkům bude moci být vyhověno.
Dle legislativního pořádku vlády ČR
bude tento dokument projednán dle našich informací
ve vládě v měsíci květnu či
červnu t. r. s předpokladem zahájení
realizace v podzimních měsících tohoto
roku. V některých kruzích však lze cítit
netrpělivost a změny by se chtěly rychleji,
než je možné. přesto se domníváme,
že některé zcela nadbytečné,
například administrativní, úkony by
bylo možné odbourat ihned.
Uvedený časový rozvrh přípravy
dokumentu je dle našeho názoru minimálním
časem k přípravě tak závažného
dokumentu.
V tomto smyslu budou i poslanci - členové zdravotního
a sociálního výboru České národní
rady ve svých volebních i obvodech informovat své
voliče.
Děkuji. i
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Hovořil poslanec MUDr. Domas. Slovo má poslanec
Tvrdoň, připraví se poslanec Lom.
Poslanec Čeněk Tvrdoň: Vážený
pane předsedo, vážené poslankyně,
vážení poslanci, vážení
přátelé, rád bych se ve stručnosti
vrátil k minulému plenárnímu zasedání
k vystoupení pana předsedy vlády pana dr.
Petra Pitharta. Mně osobně se jeho projev líbil
a zaráží mě, že tato zpráva
o české státnosti nebyla v plném znění
publikována v tisku. Voliči z mého obvodu
číslo 171 - zastupuji Krnov, se dotazují,
jestli není možné, aby takto podstatné
zprávy v současné době nebylo možné
dostat do novin, aby byl přehled o práci České
národní rady i o práci české
vlády.
Nyní bych měl dva dotazy k členům
vlády. Dotaz k ministru školství, mládeže
a tělovýchovy: Jak se ministerstvo školství,
mládeže a tělovýchovy bude snažit
vyřešit problematiku učitelů a aprobací
ruštiny? Co mám na mysli? Je všeobecně
známo, že počet podaných žádostí
na rekvalifikaci této aprobace je mnohonásobně
vyšší než počet, který mohou
pedagogické fakulty přijmout. Na dnešním
semináři ministr zahraničních věcí
Jiří Dienstbier řekl, že budou na naše
území vysláni učitelé angličtiny
z Kanady.
Proto se ptám, jestli si je budou moci volat i jednotlivé
obce, anebo budou ministerstvem dosazováni. Domnívám
se, že by bylo možné, aby vyučovali anglický
jazyk i soukromí učitelé a v případě
jednotných osnov pro Pedagogické fakulty i pro soukromé
učitele angličtiny se ptám, jestli by to
finančně zabezpečoval národní
výbor nebo ministerstvo školství.
Druhý dotaz mám k ministru životního
prostředí, který tady není. Ale byl
bych rád, aby to bylo zaevidováno. zda už se
projednávalo využití hydrometalurgického
závodu v Bruntálu, a pokud ano, tak jaká
jsou navrhovaná řešení?
Nyní bych ve stručnosti v krátkosti řekl
pár slov o dnešním jednání. Slyšeli
jsme zcela obsáhlou neradostnou zprávu, ale zato
zcela pravdivou, od předsedy vlády. Všechny
nahromaděné problémy z různých
odvětví se mohou seřadit na startovní
čáru. Které oblasti však v současné
revoluční době máme dát přednost?
Osobně se domnívám, že to jsou všechno
problémy tzv. spojené nádoby. Zastávám
názor, že by se urychleně mělo preferovat
životní prostředí a výživa
obyvatel.
Již bylo řečeno, že naše strava je
velmi špatná. Teď co vám řeknu
zde, sem asi nepatří. Ale sám jsem prodělal
léčebnou kůru z nádorového
onemocnění, léčil jsem ji ve Výzkumném
ústavu klinické a experimentální onkologie
v Brně. Mohu vám říci, že jsem
přišel na racionální stravu. Všem
vám to doporučuji, protože nežijeme proto,
abychom jedli, ale jíme proto, abychom žili.
Děkuji za pozornost.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Děkuji poslanci Tvrdoňovi. Hovoří
poslanec Petr Lom a připraví se po přestávce
poslanec Škoda.
Poslanec Petr Lom: Jmenuji se Petr Lom, volební
obvod číslo 9, Praha 4. Poslanec Občanského
fóra.
Pane předsedo, vážení hosté,
dámy a pánové, setrvačnost je jev
nikoliv fyzikální. po naší revoluci
se musíme vypořádat i s určitou setrvačností
při realizaci investičních záměrů.
Dovolte, abych byl konkrétní a stručný.
Hovořím nyní o pražském zdravotnictví.
Od poválečných let Prahou obchází
strašidlo. Říká se mu generel a má
věčný život. Generel je představa
o investiční výstavbě ve zdravotnictví
na území hlavního města Prahy. Představa
velmi chudičká se skromnou perspektivou, spočívající
v nesmělých záměrech tu postavit jeden
pavilón či tam zrekonstruovat jinou budovu. Přesto
není tento generel, ač tisíckrát diskutovaný
a schvalovaný, plněn. vyznačuje se stále
opakovanými typickými skluzy do dalších
a dalších pětiletek, desetiletek a bůhví
jakých kolikaletek.
Někdy z něho několikrát schválená
investice prostě tiše vymizí a stejně
tak nenápadně v něm zaujme místo zcela
jiný investiční záměr, nikdy
nediskutovaný a obecně neschválený.
A tak byla - jeden příklad za mnohé - zařazena
dodatečně do generelu výstavba úzce
specializovaného pavilónu s 20 lůžky
za 39 miliónů korun a vyškrtnuta generální
rekonstrukce havarijní nemocniční budovy
základního lékařského oboru
s 200 lůžky. Na obojí pravděpodobné
peníze nebyly.
osobní známosti s přáteli starých
pořádků v době jejich slávy
mnohdy byly rozhodující pro zařazení
té či oné investice do pověstného
generelu, který ve své současné podobě
setrvačností přežil do naší
doby. Na tomto místě není čas a prostor
pro podrobnější rozbor, ale domnívám
se, že je nutné pražský generel nejen
zrevidovat, ale i doplnit.
Současný generel je nevyhovující po
mnoha stránkách, nejen pro nevyváženost
perspektivní investiční politiky. Jeho rekonstrukce
však musí být vyňata z výlučné
pravomoci několika úředníků
či funkcionářů. Musí se na
ní podílet také odborná veřejnost,
odborné společnosti, kterých se to týká,
Teprve pak může být - a s prioritou, kterou
jsem již na tomto místě pro zdravotnictví
požadoval - generel urychleně realizován včetně
výstavby velkých nemocničních celků,
jakými budou satelitní nemocnice Košík
v Praze 4 a nemocnice na Proseku.
Děkuji.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Děkuji panu poslanci Lomovi. vyhlašuji přestávku,
přerušuji jednání. Sejdeme se zde v
17.50 hodin.
(Po přestávce.)
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Vážené poslankyně, vážení
poslanci, budeme pokračovat v přerušeném
jednání.
Hovořit bude dr. Škoda, s faktickou poznámkou
se přihlásil poslanec Hájek.
Poslanec Jiří Hájek: Vážený
pane předsedo, vážené poslankyně,
vážení poslanci!
Jsem poslanec Hájek, volební obvod č. 70,
jsem bezpartijní.
Mám faktickou poznámku k tomu, jak je zde vedeno
jednání. Vždycky jsem se domníval, že
Česká národní rada je tělesem
pracovním, nikoli literárním. Mnoho příspěvků,
které zde byly řečeny, bylo podstatných,
ale toho důležitého - ve srovnání
s časem, který zde trávíme - bylo
jako šafránu. Vzhledem k délce příspěvků
některé podstatné věci opravdu zanikají.
Myslím si, že nemá smysl, abychom zde mnohomluvně
a mnohoslovně souhlasili s vystoupením pana předsedy
vlády, protože přece víme, že s
ním souhlasíme všichni, protože je pravdivé.
Myslím si, že bylo tak dokonalé, že není
třeba se k němu dál vyjadřovat a dále
ho rozmělňovat.
Lapidárně řečeno - pan předseda
vlády tady řekne, že situace je zoufalá,
a k tomu vystoupí 10 poslanců, aby řeklo,
že u nich je právě nejzoufalejší.
(Potlesk.)
Dále - mnohonásobně nabádáme
ministry, aby se starali o své resorty a své resorty
sledovali. přitom je nám jasné, že to
je jejich profese a že jsou to lidé, kteří
nemají jiný zájem, než tyto resorty
dostat na patřičnou úroveň.
Uvádíme zde příklady, které
už byly řečeny mnohokrát, kdyby říkal
každý takové příklady, budeme
zde týden.
Mluvíme zde např. o problémech různých
obcí a měst. Ale ty problémy jsou všude.
V současné době v Československu není
místo, kde by problémy nebyly. Nemá smysl
je tady evokovat všechny. Zdržujeme tím nejen
vládu, ale i sami sebe. Mohli bychom za tu dobu udělat
spoustu důležité práce.
Dále si myslím, že by se zde mělo mluvit
konkrétně, telegraficky a stručně,
bez jakýchkoli dlouhých záležitostí,
jako je tomu třeba v polském sejmu. proč
připravené příspěvky sáhodlouhé?
Myslím si, že způsob, jakým je zde jednání
vedeno, je velice nekonstruktivní, nepružný.
Byl jsem u zrodu studentské stávky a u zrodu občanského
fóra a myslím si, že kdybychom bývali
takto nekonstruktivně postupovali, tak nás ještě
dnes diriguje ÚV KSČ.
Připadá mi, že tady pohřbíváme
starý systém, starý režim, i ale jsme
tady jako na pohřbu, na kterém nestačí,
aby promluvil jenom farář a všichni příbuzní,
ale jako na pohřbu, kde je nutné, aby mluvili všichni
přítomní za každou cenu.
Nezlobte se, ale mám tu jeden konkrétní dotaz
- co se zde dnes konkrétního projednalo a řešilo?
Děkuji. (Potlesk.)
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Přesto, že vám poslanci dávají
za pravdu bouřlivým potleskem, musím říci,
že jsme parlament a jak říká mpř.
FS Jičínský - nemůžeme omezovat
poslance a poslankyně v tom, co považují za
nutné říci.
Nyní hovoří poslanec Škoda, připraví
se poslanec Krátký.
Poslanec Vladimír Škoda: Vážený
pane předsedo, dámy a pánové!
Už tu bylo dneska hodně hovořeno o školství.
Dovolte mi jenom jednu krátkou faktickou připomínku
k problému školství.
Hovoříme o různých typech škol,
ale zapomněli jsme na jeden typ školy, a to jsou lidové
školy umění. V současné době
je situace taková, že jsou řazeny fakticky
na úroveň školní družiny - odpolední,
nebojím se to říci, odkládání
dětí, ale oficiálně je to školské
zařízení.
Tím se zapomnělo, že by lidová škola
umění měla vychovávat talenty pro
uměleckou činnost, i když většinou
amatérskou. Je to asi důsledek toho, že se
naše školství příliš neúčelně
orientovalo na technickou stránku vzdělání,
aniž by akcentovalo tu stránku umělecko-citovou.
A to samozřejmě pak má své vazby na
citovou deprivaci mládeže, vzrůst agresivity
atd., ale o tom nechci hovořit.
Chtěl bych jenom upozornit, že toto základní
umělecké školství není toho času
dobře technicky zajištěno, a to jak personálně,
tak co do budov a hlavně - pokud jde o hudební obory
- z hlediska hudebních nástrojů. My je vyvážíme
do celého světa, jak praví reklamní
slogan, ale nástroj pro výuku svého dítěte
nekoupíte. A stejně tak to vypadá s notovým
materiálem.
Čili je potřeba, aby ministerstvo školství
udělalo náležité kroky k tomu, aby lidové
školy umění byly považovány za
součást základního školství
- snad by neškodila i změna názvu na "základní
umělecká škola" - a aby se všechny
čtyři obory školství uměleckého
základního mohly náležitě rozvíjet.
Jinak problémy jsou tam stejné jako ve všech
školských zařízeních - feminizace,
nízké platové ohodnocení -, které
ovšem v lidových školách umění
vedou k tomu, že učitelé se nevěnují
plně výuce, ale učitelé hudebního
oboru mnohdy večer hrají v různých
zařízeních, aby si zvýšili životní
úroveň a nemyslí tak kvalitně na školu.
Tolik k lidovým školám umění.
Další složka školství, která
zase je pro děti méně talentované,
ale proto bychom na ni neměli zapomínat, jsou zvláštní
školy, popř. školy pomocné, a to pro děti,
které zvládají ještě méně.
Není tady dobrá návaznost na učňovské
školství a vůbec kádrové, prostorové
podmínky a náhled na tyto školy ve společnosti
jsou takové podivné.
Se zvláštními školami souvisí jeden
zajímavý jev. Jsme asi jedním z mála
států, který děti pro neznalost vyučovacího
jazyka přeřazuje do zvláštních
škol. Mám tady na mysli děti buď cikánského
původu nebo cikánské národnosti, jmenujme
to, jak chceme, ale fakt je, že ti prvňáčci
neznají pořádně česky či
slovensky, nestačí sledovat vyučování
a jsou šmahem posíláni do zvláštních
škol. Ne všude a ne všichni, ale mnohdy opravdu
je neznalost vyučovacího jazyka důvodem k
tomu, aby dítě bylo zařazeno do zvláštní
školy.
Dávám k úvaze, zda je v jejich mateřštině
nevyučovat alespoň první dva ročníky
základní školy a um nit tak těm dětem,
které nemají vadu intelektu, ale pouze znají
vyučovací jazyk, aby se v životě uplatnily.
To je všechno, co jsem chtěl říci, děkuji
vám za pozornost. (Potlesk.)
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Děkuji poslanci Škodovi, hovoří poslanec
Jiří Krátký, připraví
se poslankyně Sobotová.