Pan poslanec Anděl měl dále na mne dotaz,
jak bude zajištěna výuka dějepisu na
základních a středních školách,
tak, aby vycházela z pravdivých údajů
a skutečností o naší a světové
historii.
Výklad dějepisného kursu, uskutečňovaného
v 5. až 8. ročníku, a to na základní
škole, končí rokem 1945. Zpracování
nových učebnic dějepisu je vázáno
nejen na připravovaný projekt výchovně
vzdělávací soustavy, ale i na nové,
objektivní zhodnocení dějin Československa,
tedy na výsledky práce historické vědy.
Nicméně MŠMT zakupuje jíž nyní
pro školní knihovny publikace podávající
pravdivější a objektivnější
obraz našich i světových dějin, např.
samizdatovou učebnici pro gymnázia, a to od docenta
Hájka a spolupracovníků nazvanou Křižovatky
20. století, dále prof. Mencla a spolupracovníků
nazvanou T. G. Masaryk a vznik ČSR, která je vydána
v edici Slovo k historii v nakladatelství Melantrich.
Náhradou za učebnice dějepisu v gymnáziích,
středních odborných školách a
středních odborných učilišť
se bude používat prozatímní učební
text Svět a Československo ve 20. století
autorů M. Hájka a spolupracovníků.
Pro školní knihovny všech druhů středních
škol zabezpečuje ministerstvo školství,
mládeže a tělovýchovy ČSR titul
Křižovatky 20. století - Světlo na bílá
místa v nejnovějších dějinách
autorů V. Mencl a kolektiv. Do školních knihoven
je již dodán titul T. G. Masaryk a vznik ČSR
a dále je v nich k dispozici titul R. Kvačka A změněn
svět - a připravuje se vydání titulu
od téhož autora Českou národní
minul ostí.
Chtěl bych dále upozornit, že Komenium připravilo
ve spolupráci s Čs. filmovým ústavem
Praha ke 140. výročí narození T. G.
Masaryka školní film President T. G. Masaryk, dále
nabízí na pomoc učitelům základních
škol publikaci T. G. Masaryk s obrazovou přílohou
a dále se připravují další tituly
učebních pomůcek.
Chtěl bych říci, že se jedná
o velkou řadu titulů - uvedl bych Paloušův
Čas výchovy, Kaplanovo Československo v letech
1945 až 1953, 1953 až 1968, od Rumla Díra v hlavě
od Palouše Návrat Komenského, od Patočky
Studie k dějinám filosofie, I. a II. díl,
atd., nechci vás zdržovat, pokud máte zájem,
jsem k dispozici tyto věcí vám sdělit.
Pokud se zde mluvilo o pracovnících, kterým
by mělo být umožněno bez omezení
22 tis. Kčs pro důchod pracovat, je třeba
zapsat do této skupiny i pedagogy. Víme, že
nám učí ve školách velké
množství neaprobovaných pedagogů, např.
v Praze, a přitom jenom v ČKD pracuje přes
300 aprobovaných učitelů. Proč? Zřejmě
tam mají vyšší platy a lepší
zajištění. Tato situace je velmi vážná
a velká feminizace, která ve školství
je, je nepochybně v důsledku platových otázek.
Pan předseda vlády vás na to upozornil. Uvědomíme-li
si, že nejvyšší plat, který může
učitel dosáhnout, je lehce pod průměrem
výdělku v Československu, tak víme
jak tato skupina našich pracovníků je vlastně
finančně podhodnocena. Chceme-li školství
zlepšit, budeme muset zvyšovat platy, ale také
umožnit učitelům pracovat bez omezení
těch 22 tis. Kčs. Myslím také, že
pro pedagogický proces není dobré, že
když začne učit jeden důchodce a po
dosažení 22 tis. Kčs přeruší
výuku a potom vyučuje další učitel
tutéž třídu. To jistě k pedagogickému
procesu vzdělávacímu nepřispívá.
Pan poslanec Němčík uvedl, že v Československu
je malý počet kvalifikovaných sociálních
pracovníků. Doporučuje, aby se vláda
České republiky zabývala touto otázkou
a vytvořila systém sociálního školství.
Zatím o výuku v této oblasti se starají
střední školy sociálně právní
v pomaturitním studiu. Vysokoškolské vzdělání
mohou získat na filosofických fakultách UK
v Praze a Olomouci ve studiu oboru 75 - 22 - 8 "Výchova
a vzdělávání dospělých",
kde se určitý malý počet zaměřuje
na sociálně právní problematiku a
v oboru "Právo".
Předpokládáme, že na podkladě
nového vysokoškolského zákona půjde
o zřízení nižšího gradu
v tzv. tříletém studiu a chtěli bychom
také v rámci tohoto tříletého
studia zaměřit některou fakultu na oblast
sociální, zdravotní a sociálně
právní.
V současné době střední odborné
školství uplatňuje návrh na zrušení
pomaturitního studia na střední škole
sociálně právní v Praze a jeho nahrazení
prvním stupněm vysokoškolského vzdělání.
O novele zákona 29/84 jsem již mluvil - na to měla
dotaz paní poslankyně Röschová.
Pan poslanec Kovalčuk mluvil o administrativních
zábranách při vydávání
děl autorů v oblasti společenských
věd a politologie. Chtěl bych říci,
že ze strany ministerstva školství, mládeže
a tělovýchovy žádné zábrany
neexistují, nakladatelství mohou tato díla
zařadit do svých edičních plánů
bez omezení. Titul Otázky demokracie od dr. Čermáka
- podle informací, které jsem dostal od dr. Horákové,
šéfredaktorky SPN, nikdo nedal podnět k vydání
výše uvedeného titulu, pokud by měl
být vysokoškolskou učebnicí a zařazen
do edičního plánu, je třeba, aby jej
některá vysoká škola zařadila
do svého plánu a potom se stane garantem za vydání
takovéto knihy.
Když již mluvíme o učebnicích,
chtěl bych se ještě zmínit o svízelné
situací, která vznikne vzhledem ke stavu našeho
polygrafického průmyslu. Abychom tyto těžkosti
obešli, uvažujeme zatím o možnosti zřízení
vlastní tiskárny, která by pomohla k tomu,
abychom mohli zásobovat školy novými tituly.
Ještě byl na mne vznesen od pana poslance Roty dotaz
o uspořádání masových tělovýchovných
vystoupení v budoucnosti. Domnívám se, že
tento dotaz byl přednesen v předstihu. Asi těžko
se mohu vyjádřit k němu zcela definitivně,
protože víme, že se u nás obnovuje sokolské
hnutí, které jistě bude mít zájem
o masová tělovýchovná vystoupení,
o masové tělovýchovné slavnosti. Domníváme
se nicméně, že jakékoliv takové
slavnosti musí být výsledkem a vyvrcholením
soustavné dobrovolné tělovýchovné
činnosti, dobrovolného zájmu účastníků,
jako forma náplně volného času. Přitom
je vždy nezbytné důsledně sledovat nejvyšší
kulturnost a přiměřenost vynakládaných
prostředků. Podle podmínek je možné
počítat i s podílem škol - víte,
že např. v minulosti bývaly velmi úspěšně
pořádány středoškolské
hry. Nedomníváme se, že vysokoškolští
studenti by měli zájem o takovéto vystoupení,
neboť byli vždy orientováni spíše
na sportovní soutěže. Odpovídající
formou by mohly být i československé nebo
mezinárodní olympiády. Pokud by měli
zájem o nějaké navrhované nebo podiové
vystoupení, rádi k tomu poskytneme veškerou
pomoc.
Mám zde ještě dotaz od poslankyně Dondové
ke sklizni chmele. Tento dotaz je částečně
směrovaný na pana ministra zemědělství.
Chtěl bych říci, že nemám pocit,
že moje ministerstvo je v pozici, že by mohlo studentům
něco nařizovat. Myslím, že můžeme
dát možnosti, pokud studenti mají dobrovolný
zájem se těchto brigád zúčastnit.
Chápu celou problematiku pěstování
chmele, ale je třeba se o to postarat ještě
z jiných hledisek, než jenom řešením
formací studentských brigád. Nařizování
z naší strany by asi narazilo na velký odpor
a proto zemědělské podniky by měly
vstoupit v jednání s příslušnými
školami a snažit se, aby na bázi dobrovolnosti
jim studenti přišli pomoci. My, jako ministerstvo
nebudeme těmto věcem bránit, ale je třeba,
aby zemědělské podniky si to vyřídily
samy zejména s vysokými školami - je třeba,
aby vzhledem k akademickým svobodám jednaly s nimi
přímo.
Omlouvám se váženým poslankyním
a poslancům, že jsem neodpověděl na
některé dotazy ze včerejška, protože
je třeba, abychom věci promysleli. Např.
otázka pana poslance Bendy, jak budou financovány
církevní školy, žádá větší
úvahu a na to bych nechtěl nyní dávat
odpověď bez dodatečného prodiskutování
se všemi zainteresovanými. Děkuji za pozornost.
(Potlesk.)
Místopředseda ČNR Josef Kaňa:
Děkuji ministru školství, mládeže
a tělovýchovy Adamovi za jeho vystoupení.
Z členů vlády se ještě přihlásil
ministr zdravotnictví a sociálních věcí
pan Klener a předseda vlády pan Pithart.
My nyní přerušíme naše jednání
na 20 minut. Doporučil bych zároveň, zda-li
by bylo možné některé dotazy nebo písemně
podané přihlášky spojené s příslušnými
problémy vyřešit konzultací s příslušnými
resortními ministry. Ani já, ani pan předseda
ČNR nechce samozřejmě omezovat právo
vystoupení poslanců, ale myslím, že
bychom měli mít na zřeteli včerejší
zprávu, kterou přednesl předseda vlády
pan dr. Pithart, kterou bychom měli podpořit - to
jsme udělali ve všech vystoupeních včera
- a měli bychom na tomto základě vyslovit
plnou důvěru vládě.
Dovolil bych si ještě poznámku ke konkrétnímu
návrhu pana posl. Juráska. Doporučoval bych,
abychom i v tomto směru dali vládě i určitou
volnost - doporučoval bych, aby pan posl. Jurásek
konzultoval tuto záležitost s předsedou vlády.
Česká národní rada může
vládě ukládat, ale neměli bychom vládu
omezovat, jaký styl práce přijme pro řešení
konkrétních úkolů. Myslím,
že nikdo z poslanců nepochybuje o nutnosti řešit
problematiku lázeňství Karlových Var
apod., ale máme za to, že bychom učinili něco,
co by rozvinulo celou vlnu vládních komisí.
Tyto komise v minulosti byly, byly znakem totalitního systému
a mám pocit, že toho moc nevyřešily. Proto
bych doporučoval, aby vláda v tomto konkrétním
případě Českou národní
radu informovala jaké cesty zvolila k tomu, aby se k cíli,
o kterém mluvil pan poslanec Jurásek, dospělo,
ale žádal bych, aby pan poslanec Jurásek konzultoval
tuto záležitost s předsedou vlády a
pak zvážil svůj návrh na usnesení
v tomto směru.
Přerušuji nyní jednání na 20
minut.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Zahajuji přerušené jednání. Prosím,
uklidněte se. Děkuji. O slovo se přihlásil
pan ministr Klener. Pane ministře, máte slovo.
Ministr Pavel Klener: Vážený pane předsedo,
vážené paní poslankyně, vážení
páni poslanci, mé vystoupení bude krátké,
protože budu reagovat jen na některé podněty.
K odpovědi na jiné podněty je třeba
si připravit podstatnější podklady a
číselné údaje.
Také bych chtěl poděkovat panu poslanci Juráskovi,
protože mi páni ministři sdělili, že
tady hovořil o zřízení lázeňského
státního podniku Bristol.
Jenom jednou větou bych chtěl říci,
že skutečně ministerstvo zvažovalo všechny
možné alternativy a rozhodlo se pro státní
podnik, který považovalo za nejracionálnější
řešení z pohledu zdravotnictví jako
celku.
Pan poslanec Hubálek mě žádal, abych
zde poslance informoval o tom, jak to bylo s nevyřízeným
dopisem. Ověřil jsem si, že skutečně
na ministerstvo zdravotnictví přišel 10. prosince
dopis pana poslance, který byl předán k vyřízení
tehdejšímu prvnímu náměstkovi
a bohužel, vyřízen nebyl. Ale pana poslance
mohu ujistit, že tento náměstek už na
ministerstvu zdravotnictví v této funkci nepracuje.
A pokud jsem se dověděl, žádost pana
poslance pak byla vyřízena, jak to pan poslanec
říkal, panem dr. Poláčkem.
K panu poslanci Škodovi - jak je připraveno ministerstvo
zdravotnictví řešit nejpalčivější
problémy zdravotnictví.
Ministerstvo není připraveno, ministerstvo už
začalo řešit. Není to ale věc
jednoduchá. Předpokládáme, že
pro vytvoření nového modelu zdravotní
péče u nás by měla být určující
dlouhodobá perspektiva - vstup do sjednocené Evropy.
V jednotlivých evropských zemích probíhají
nyní reformy zdravotnictví a my se snažíme
připravit takový model zdravotnictví, který
by se těmto modelům evropských zemí
co nejvíce přibližoval.
Zabýváme se problémem financování
zdravotnictví, resp. komplexní péče
o zdraví obyvatelstva. Zjevně se nebude řešit
jen v rámci resortu zdravotnictví a sociálních
věcí. Financování zdravotnictví
má však pro struktury a funkce systému klíčový
význam. Museli jsme proto se seznámit s možnými
způsoby financování v několika variantách
a použít je jako východiska.
Do jaké míry se způsob financování
podobá nebo liší od modelu, který vzniká
na úrovni federální vlády jako součást
celého modelu sociálního zabezpečení,
nelze v současné době v této fázi
prací příliš přesně odhadnout.
Pokud je nám známo, orientuje se federální
ministerstvo práce a sociálních věcí
na Skandinávii, na skandinávské zkušenosti.
Definitivní koncepci našeho zdravotnictví bude,
samozřejmě, nutné sladit s modelem financování
této oblasti, který je zpracováván
federálním ministerstvem.
Za třetí, územní organizace a řízení
zdravotnictví. To je dnes svázáno s územním
uspořádáním státní správy.
Je zřejmé, že dojde k přechodu na dvoustupňový
systém územního uspořádání
s tím, že definitivní struktura bude ustavena
asi během dvou až tří let.
Položili jsme si otázku, zda by nebylo možné
přejít na oblastní uspořádání
zdravotnictví již dříve, vytvořením
tzv. přirozených spádových oblastí.
Domníváme se, že ano, protože nepředpokládáme,
že by bylo nutné v budoucnu dosáhnout naprostého
překrytí správních a zdravotnických
oblastí.
Na ministerstvu zdravotnictví pracuje několik týmů
odborníků, kteří zpracovávají
podněty, docházející od občanských
iniciativ, zdravotníků a ze zdravotnických
zařízení. Tyto týmy zpracovaly také
a analyzovaly modely zdravotnických systémů
vyspělých evropských států.
Není to práce jednoduchá, protože když
posuzujeme připomínky, a ty jsou někdy obsaženy
na jedné stránce, někdy to je celý
obsáhlý materiál, tak posuzovány samy
o sobě přinášejí mnoho podnětných
návrhů a zdají se smysluplné. Když
přečtete materiály jiné, zdají
se smysluplné, ale navrhují naprosto opačné
řešení. Najít syntézu nebo vypracovat
syntézu těchto návrhů, je velice obtížné.
Toto týmy odborníků připraví.
Máme to dokonce termínované. Některá
dílčí řešení jsou již
zpracována. Dáváme je k oponentuře
sboru pro reformu, který jsem jmenoval jako svůj
poradní orgán a ten je složen z pracovníků
terénu, a to nejen lékařů. A hlavně
- tento poradní orgán je zastoupen představiteli
nejrůznějších regionálních
oblastí, protože se domníváme, že
vytvoření určité koncepce pouze na
základě materiálů od zeleného
stolu by stejně bylo potom zdravotnickou veřejností
kritizováno. Čili - první takovou oponenturu
provádíme už sami na ministerstvu tímto
poradním sborem. Mimo to jsme v kontaktu se slovenským
ministerstvem zdravotnictví. Právě v tomto
týdnu máme dvoudenní jednání
na úrovni ministrů a náměstků
a vedoucích sekretariátů, kde ty připravené
koncepce chceme sladit.
Kromě toho bych chtěl informovat, že už
jsme některá opatření, která
lze provést, okamžitě učinili, především
jsem vydal příkaz k odstranění některých
byrokratických opatření, seznam různých
tiskopisů, které bylo nutné v minulosti vyplňovat,
se vyplňovat nebude. Příkaz vyjde v plném
znění tomto týdnu ve Zdravotnických
novinách.
Dále byl připraven návrh na zjednodušení
vystavování pracovní neschopnosti. V těchto
týdnech probíhá oponentura, protože
vystavování pracovní neschopnosti není
jen otázkou ministerstva zdravotnictví. Musí
se k tomu vyjádřit i ministerstvo práce a
sociálních věcí.
V oponentním řízení je i novelizace
předpisů o konkursním řízení.
Další zajímavá informace - jednali jsme
opakovaně s ministerstvem národní obrany,
a to velice úspěšně. A je téměř
jisté, že civilní zdravotnictví převezme
řadu vojenských objektů pro civilní
účely. Jednal jsem také s generálem
Dbalým, náčelníkem vojenské
nemocnice v Praze, se kterým je dohodnuto, že i část
tohoto zařízení bude k dispozici k civilním
účelům.
V připomínce pana poslance Škody byla ještě
zmínka o tom, že by byla vhodná svobodná
volba lékaře. S touto možností, samozřejmě,
počítáme, ale nebude to jako obecný
princip, protože by to vedlo k zahlcení jedněch
a k nečinnosti druhých, nehledě k tomu, že
každý lékař je vázán na
určitý komplement. Došlo by k zahlcení
i těch komplementárních služeb.
Na druhé straně si ale uvědomujeme, že
základním předpokladem úspěšné
léčby je vzájemná důvěra
mezi lékařem a pacientem, proto tuto možnost
svobodné volby lékaře ponecháme. Bude
pravděpodobně řešena tak, že v
rámci určitého spádového území
bude pacient mít možnost podat si žádost
o změnu svého lékaře, a to bez udání
důvodu. A tudíž, v případech,
kdy mu nebude jeho obvodní lékař vyhovovat,
by si mohl pacient lékaře změnit.
Nechci zdržovat, protože těch problémů,
které se řeší, je skutečně
mnoho. My se chystáme, protože informovanost veřejností
je nedostatečná, ačkoli se o ni všemožně
snažíme, zejména ve zdravotnických kruzích,
vydat soubor opatření, která se řeší
nebo už byla vyřešena, aby si široká
veřejnost nemyslela, že na ministerstvu zahálíme.
Chtěl jsem ještě reagovat na připomínku
pana posl. Adama o systému pojišťování.
Uvědomujeme si, že systémy pojišťování
jsou spojeny se zaváděním určitého
byrokratického aparátu a proto jsme se nerozhodli
zda bude pojišťovací systém zaváděn
- pravděpodobně ano, ale z analýz pojišťovacích
systémů i skandinávských zemí
vyplývá, že tyto pojišťovací
systémy přinášejí s sebou celou
řadu nevýhod.
Chtěl bych ale reagovat na poznámku pana posl. Adama,
komu má sloužit k volebnímu vítězství.
Chtěl bych ho ujistit, že na ministerstvu zdravotnictví
a já osobně sleduji těmito reformami nikoliv
nějaký cíl volebního vítězství,
ale cíl zlepšit naše zdravotnictví. (Potlesk.)
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Děkuji panu ministru Klenerovi. Hlásí se
ještě někdo z členů vlády
o slovo? (Nikdo se nehlásil.)
Slovo má pan předseda vlády Pithart.
Předseda vlády Petr Pithart: Vážený
pane předsedo, vážená Česká
národní rado, odpovím na stížnost
paní poslankyně Němcové. Také
česká vláda se skutečně ocitla
několikrát v situaci, kde se musela doprošovat,
aby denní tisk uveřejnil některé důležité
texty a přitom jsme málokdy uspěli, takže
jsme si plně vědomi neúnosného stavu.
Před několika týdny jsem uložil úřadu
vlády, aby hledal nějaké řešení,
které se v tuto chvíli již rýsuje. Samozřejmě,
že vládní deník je optimum nedosažitelné,
ale vládní týdeník, kterému
pro tuto chvíli říkáme - jako pracovní
název - Česká politika - začne vycházet
velmi brzy. Bude obsahovat ve své první části
významné projevy, nejen naše, ale i vaše.
Hovořil jsem již o tom s panem předsedou Šafaříkem,
že tento týdeník bude vydáván
Českou národní radou spolu s vládou.
Ve své prvé části bude obsahovat dokumenty,
usnesení, závěry, důležité
projevy a ve své druhé části, která
bude podle obsahu první větší nebo menší,
bude obsahovat politologickou, právnickou, historickou
publicistiku, takže první část bude
striktně objektivní, vládní, druhá
bude otevřená, pluralistická.