Úterý 6. března 1990

VII.

Návrh skupiny poslanců na vydání zákona České národní rady o volbách do České národní rady

Návrh zákona jste dostali jako sněmovní tisk 171 již dříve, společná zpráva výborů, to je sněmovní tisk 172, vám byla včera rozdána.

Návrh skupiny poslanců České národní rady odůvodní poslanec Pavel Peška, předseda ústavně právního výboru, kterého prosím, aby se ujal slova.

Poslanec Pavel Peška: Vážený pane předsedo, dámy a pánové, dovolte mi, abych jménem skupiny poslanců zdůvodnil návrh na zákon našeho Sněmu, o volbách České národní rady.

Je to nejen tisk 171 a tisk 172. Já bych ještě doplnil pana předsedu, že dnes byl rozdán ještě jeden tisk, 172 a), který bude také předmětem jednání.

Já bych chtěl konstatovat, že výbory vyjádřily souhlas s tímto iniciativním návrhem a zároveň bych chtěl obzvlášť upozornit na jednu věc, která je podle mého soudu velmi závažná. Totiž na to, že my, ačkoli jsme sbor svrchovaný, jsme v tomto okamžiku závislí na schváleném zákonu o volbách do Federálního shromáždění. A nejen tím, že principy musejí být shodné, ale také tím, že některé jednotlivé podobné instituty, třeba otázka okrskových komisí, musejí být také shodné. To nám, bohužel, dnes svazuje možnost jednání.

Nechtěl bych mluvit dlouze. Je vám znám text zákona. Uvedl bych jenom některé zásadní otázky, které byly na výborech sporné nebo které by mohly být sporné a které mají zásadnější charakter. Nechci opakovat to, co je obecně známo, že zákon vychází z principu poměrného zastoupení. Říkám to proto, že mezi mladými lidmi, i mezí mladými poslanci, byly někdy pochybnosti o tom, zda přece jen tento systém není nejlepší, zda by neměl být více kombinován s principem většinovým.

Já si myslím, že je správné, že v tomto okamžiku stojíme na stanovisku, že rozdělení politických sil v národě se má obrazit adekvátním rozdělením politických sil v našem parlamentu. Myslím, že potom každá úvaha o případném jiném systému by nutně (volby se blíží) oddálila okamžik voleb a navíc toto soutěžení, princip soutěžení politických stran, je výsledkem politických dohod.

Myslím, že pro ustavení parlamentní demokracie, pro pluralismus v naší společnosti je to princip nejvhodnější, odstraňuje to případnou nedemokratickou jednobarevnost. Strohost tohoto systému soutěžení politických stran je zmírněna oněmi preferenčními hlasy, o kterých bylo ve výborech mluveno. Za druhé bylo uvažováno o pětiprocentní klauzuli. Myslím, že byla dostatečně zdůvodněna ve zprávě, že směřuje proti roztříštěnosti parlamentu, posiluje dělnost parlamentu, že podtrhuje možnost pevné vlády i relativně zřetelné opozice.

Ve výborech byla diskutována otázka, a u toho bych se nechtěl déle zdržet, volebních krajů. Jak víte, v návrhu je už obsaženo to, po čem poslanci volali, aby byla totožnost krajů volebních s kraji administrativními. Federální shromáždění (ne snad z toho důvodu, že jsme to my požadovali) přijalo zákon sledující identitu volebních krajů a krajů administrativních.

Také byla postavena otázka zastoupení národností - že by tam případně neplatila 5% klauzule, ale já myslím, že musíme umožnit i našim národnostním menšinám, aby se politicky diferencovaly. Neměli bychom vyhrocovat nacionální charakter zastoupení jednotlivých národností, konkrétně polské, německé, rómské. Myslím si, že bychom měli být pro řešení politické. Jestliže budou chtít politické strany prosadit své kandidáty, budou se muset snažit o získání hlasů národností, a to na místech předních.

Dále se objevily hlasy, že platnost tohoto zákona by měla skončit za dva roky. Je to jistě myšlenka zajímavá v tom smyslu, že by se znovu po zkušenostech měl projednávat nový zákon. Nejen po zkušenostech červnových voleb, ale též voleb listopadových do místních zastupitelských orgánů. Myslím, že event. je možné o tomto návrhu uvažovat. Musíme vědět, že dnes valná část národních výborů je volena v jednomandátových obvodech.

Námět, který byl uváděn v diskusi, myslím, že to byl výbor pro obchod, služby a dopravu, byl podán návrh - nevím, zda byl přijat - zákaz poslaneckého reversu, který je znám z první republiky, dnes není v dostatečné míře odůvodnitelný. Neexistuje volební soud. Už asi také nemůžeme zabránit tomu, abych třeba jako poslanec in bianco podepsal celou rezignaci bez data. To je otázka občanské odvahy - nepodpisovat. A je to, myslím, i otázka slušnosti ve volebním procesu.

Nakonec mám jednu prosbu. Nechci se tím nikterak dotknout suverenity našeho parlamentu. Ale mít výhrady k samotnému volebnímu systému, které se objevily - já mám spíš sympatie a řada z nás i k zdůraznění politických osobností - znamenalo by to odložit volby na podzim a tím by se porušily politické dohody.

Pokud jde o podrobnosti, obsažené ve zprávě skupiny poslanců - rozdaný tisk 172 - nechci slova tohoto tisku opakovat, ale jsou to podrobnosti, které vylepšují zákon a jsou svázány s federálním zákonem. Jestliže někdo bude považovat některé z těchto doplněných změn za zásadní, tak myslím, že je může uplatnit, i když je možné přijmout jedině ty, které by nenarušovaly jednotný systém voleb - volby jsou konány jeden den s volbami do Federálního shromáždění.

Navrhovatelé si nemyslí, že jde o ideální volební zákon, ale domnívám se, že jde o zákon, který po době, kdy jsme volby neprováděli, všichni co jsme zde, mimo nejmladší, víme, jak tyto volby dopadaly. Nebyl to ani plebiscit, nebyla možnost zajistit tajné hlasování, aby ani ten jediný kandidát byl škrtnut.

Rozhodně jde o zákon, který v dané době, v době restaurace demokracie a pluralismu v naší společnosti je po mém soudu zdařilý. Je to zákon svým způsobem historický, protože poprvé dojde s výjimkou doplňovacích voleb v roce 1968, které měly své jisté demokratické prvky - k demokratickým volbám v České národní radě.

Navrhuji jménem skupiny poslanců, aby byl přijat navrhovaný zákon tisk 171 a to ve znění zprávy obsažené v tisku 172 a tisku 172 a). Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji společnému zpravodaji posl. Peškovi a zahajuji rozpravu k tomuto návrhu zákona. Dosud se do ní přihlásili tito poslanci: Vysloužil, Wantula, poslankyně: Marvanová a Röschová. Dámy mají přednost, hovořit bude poslankyně Röschová.

Poslankyně Anna Röschová: Pane předsedo, dámy a pánové, v klubu poslanců bez stranické příslušnosti vzešel návrh na poměrně drobnou úpravu tohoto zákona. Tento návrh se týká § 49, to jest nastupování náhradníků.

Dovolila bych si vám přečíst první větu po tomto návrhu úpravy:

Uprázdní-li se mandát, nastupuje náhradník téže politické strany podle pořadí v jakém byl uveden na kandidátní listině pro volbu ve volebním kraji, v němž byl kandidován poslanec, jehož mandát se uprázdnil, a to podle pořadí stanoveného s přihlédnutím k přednostním hlasům a to ve smyslu ustanovení § 29, odst. 4.

Domníváme se, že by tato vedlejší věta do tohoto § náležela, protože celý volební zákon je koncipován právě s přihlédnutím k preferenčním hlasům jednotlivých kandidátů a týká se v podstatě preference na tzv. volebních místech, to jest na prvních místech, kde kandidát má šanci se stát poslancem nebo obdržet mandát v České národní radě. Pakliže tato vedlejší věta by nebyla v tomto § 49, týkající se nastupování náhradníků, pak by tato možnost preferenčních hlasů ohledně náhradníků ztratila svůj význam a byla by svým způsobem proti smyslu celého preferenčního systému.

Je to v podstatě ne příliš složitá úprava a domníváme se zároveň, že nejde ani proti duchu volebního zákona do Federálního shromáždění a ani po technické stránce by to neměl být problém.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji poslankyni Röschové, dále hovoří poslankyně Marvanová.

Poslankyně Hana Marvanová: Pane předsedo, dámy a pánové, jménem poslaneckého klubu bezpartijních bych chtěla navrhnout doplnění zákona o volbách do České národní rady a to v tom smyslu, aby ustanovení o účinnosti zákona bylo omezeno pouze na volební období České národní rady zvolené v červnových volbách. Šlo by o drobné doplnění § 58. Konkrétní text uvedený doposud v § 58 by se označil jako odstavec 1 a za něj by se zařadil odstavec 2 tohoto znění:

Tento zákon pozbývá účinnosti dnem skončení volebního období České národní rady zvolené v roce 1990.

Nyní mám krátké zdůvodnění, které hovoří pro tento návrh.

Domnívám se, že vyjádřím objektivní skutečnost, když řeknu, že předložený návrh volebního zákona není mezi občany přijímán jednoznačně. Ozývá se řada kritických hlasů, upozorňující na drobné chyby a nedostatky, či žádající jiný volební systém. Nechci se však zde těmito připomínkami zabývat, protože to považuji dnešního dne již za zbytečné. Všichni víme, že za situace, kdy je již schválen zákon o volbách do Federálního shromáždění, nám nezbývá nic jiného, než přijmout zákon o volbách do ČNR, který se pokud možno nebude příliš lišit od zákona federálního. Nebylo by správné, kdybychom alespoň nekonstatovali, že z hlediska právního a ústavního jde o značné omezení suverenity zákonodárného orgánu České republiky a neodpovídá to tolik zdůrazňovanému požadavku posilování české státnosti.

Zároveň jsme si, myslím, vědomi toho, že tento volební zákon projednáváme ve velké časové tísni a ve velkém spěchu. Je pochopitelné, že nelze jinak, chceme-li, aby volby proběhly v červnu letošního roku.

Žijeme v mimořádné době a mimořádnou dobou se dá všechno toto omluvit. Neměli bychom si však na tento postup zvyknout a brát jej jako něco samozřejmého. Rychlost s jakou přijímáme zákony je z obecného hlediska nežádoucí a může negativně ovlivnit kvalitu těchto zákonů.

Zejména tak závažný zákon, jakým zákon o volbách beze sporu je, by měl být nejen řádně a důkladně projednán parlamentem samým, ale právě proto, že se bezprostředně dotýká života všech občanů a podoby naší vznikající demokracie, měl by být předložen k veřejné diskusi, a to v několika variantách. Nestalo-li se tak, máme určitý, i když námi nezaviněný a v mimořádné porevoluční době přirozený dluh demokracii. Tento dluh by byl mnohem menší, kdybychom dali otevřeně najevo, že tento zákon chápeme jako prozatímní a kdybychom budoucí parlament morálně a politicky zavázali k tomu, aby tak důležitý zákon znovu projednal, a to při respektování všech demokratických principů a poté, kdy budou zhodnoceny zkušenosti z nastávajících voleb.

Samozřejmě, z pohledu čistě formálně-právního není problém, aby nový parlament prodloužil účinnost tohoto zákona, resp. omezení jeho účinnosti zrušil. Chtěla bych však zdůraznit, že to co se z právního hlediska třeba jeví jako nepodstatné, může mít z politického hlediska velký význam.

Jsem přesvědčena, že omezení účinnosti tohoto volebního zákona by občané přijali s uspokojením jako symbolickou záruku toho, že v budoucnu již nebude žádného důležitého zákona, jehož návrh by nebyl předložen k diskusi a k připomínkám nejširší veřejnosti.

Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji paní poslankyni Marvanové, dále hovoří poslanec Wantula.

Poslanec Tadeusz Wantula: Vážený pane předsedo, paní a pánové poslanci, vážená Česká národní rado, jsem poslancem z Ostravska, byl jsem doporučen národnostní komisí koordinačního centra OF a polskou sekcí OF.

Byl jsem svými spoluobčany polské národností požádán předložením nesouhlasu České národní radě s dnešní podobou volebního zákona. Považujeme jej za diskriminující pro národnostní menšiny. Možnost obsazení poslaneckého křesla prostřednictvím některé ze stran nebo hnutí, je iluzorní a í kdyby se takto podařilo síti volebního řádu protlačit kteréhokoliv člena národností, nebude bohužel, reprezentantem zájmů národnosti, leč strany nebo hnutí, které jej na volební listinu designovalo.

Je zřejmé, že ta která národnostní skupina by měla sama rozhodnout, kdo ji bude reprezentovat.

Znakem humanitní kultury je chránění ohrožených a slabších. Měli bychom pamatovat, že Evropa, k níž chceme rovnoprávně patřit, přihlíží nejen k politickým, ekonomickým ale i společenským proměnám u nás. Máme historickou šancí, abychom byli vzorem nekonfliktního soužití a společného budování státu občanů mnoha národností. Maďaři, kteří mají stát podstatně menší se nebojí pojmenovat a volebním zákonem ochraňovat práva národnostních menšin. Myslím, že i my, když budeme přijímat zákon o volbách, měli bychom se nad tím zamyslet a když to neuděláme dnes, tak bychom to měli připravit pro další volby.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji. Hovořit bude poslanec Vysloužil, připraví se poslanec Adámek.

Poslanec Rostislav Vysloužil: Vážený pane předsedo, vážené poslankyně, vážení poslanci, zákon o volbách do České národní rady vzbuzuje podobně jako zákon o volbách do Federálního shromáždění značnou pozornost okresních center všech politických stran a hnutí i orgánů státní správy a také, samozřejmě, všech občanů, kteří se v posledních měsících politicky aktivizovali.

Návrhy obou zákonů jsem na uvedené úrovni konzultoval a na jednání ÚPV jsem pak k tomu přednesl několik připomínek, které jsem obdržel. K prosazení té nejzávažnější úpravy jsem však ve výboru nezískal potřebnou podporu, a proto se pokusím ji na poslední chvílí získat od tohoto pléna.

Chci proto na chvíli obrátit vaši pozornost k obsahu prvního odstavce § 21 navrhovaného zákona, který upravuje vzdání se a odvolání kandidatury a který svým zněním vzbudil největší nevoli všech konzultantů. Praví se v něm, že: Kandidát se může do 48 hodin před zahájením voleb, to je podle tisku 172, vzdát písemně své kandidatury. Do téhož okamžiku může zmocněnec politické strany jeho kandidaturu stejným způsobem odvolat - a právě tato věta, promiňte, přečtu to podle původního znění, protože ta úprava podle § 172 už tomu neodpovídá. Tedy znovu: Kandidát se může do okamžiku vyhlášení výsledku volby (tak bylo původně v návrhu) vzdát písemně své kandidatury apod. Ta věta vyvolává nespokojenost a nesouhlas, protože umožňuje hrubě narušovat proklamovanou demokratičnost tohoto zákona. Do poslední chvíle před vyhlášením výsledku voleb mohou zmocněnci politické strany odvolat kteréhokoli z kandidátů. Tím vlastně zasahují do preferenčních hlasů. Dá se zcela jistě předpokládat, že tím voliči mnohdy nežádoucím způsobem budou zasahovat do záměrů a představ ústředí politických stran a hnutí, ale v tom je právě chápána ona demokratičnost zákona, která umožní voliči při uplatnění systému poměrného zastoupení výběr strany a současně při použití prvku většinového způsobu voleb i výběr osobností, kterým chce dát důvěru. Pak ale není možné připustit, aby kdokoli do jejich práva zasahoval, a proto navrhuji, aby druhá věta prvního odstavce § 21 po úpravě první věty tohoto paragrafu byla upravena ve smyslu výkladu, který je uveden ve zvláštní části návrhu na straně 5, takto:

Do okamžiku zahájení voleb může zmocněnec politické strany jeho kandidaturu stejným způsobem odvolat. Je to také možné ještě upravit podle znění první věty: do 48 hodin před zahájením voleb. Jsou tady tedy vlastně dva návrhy, které nyní předkládám. Záleží na tom, jestli odhlasujeme návrh podle tisku 172. Domnívám se, že teprve tato navrhovaná úprava umožní, aby se plně realizovala vůle voličů a aby se naplnil demokratický duch tohoto zákona.

Pokud by voliči širokým uplatňováním přednostní volby způsobili, že by některým kandidátům, jejichž volba je pro tu či onu stranu žádoucí, nemohl být v prvním skrutiniu přidělen mandát, tak zůstává ústředním centrům stran reálná možnost prosadit některé z těchto kandidátů ve druhém skrutiniu podle § 44, ve kterém budou podle laického odhadu obsazovat 2 - 5 mandátů.

Vážené poslankyně, vážení poslanci, věřím, že vás tento výklad dostatečně přesvědčil o tom, že je nezbytně třeba změnu, kterou navrhuji, do zákona zapracovat a že pro ni budete hlasovat.

Proti případné námitce, že zákon o volbách do České národní rady musí být totožný se zákonem o volbách do Federálního shromáždění, který už byl přijat, chci předem namítnout, že v tomto případě nemůžeme podvolovat nepřímému tlaku Federálního shromáždění a přijmout zákon, který by měl uvedenou slabinu.

Příště bychom měli v takových případech, kdy je třeba docílit u federálního a národního zákona shody, volit jiný postup buď společné jednání nebo nejdřív projednání v národních orgánech. -

Jsem také toho názoru, že na dodatečné projednání potřebných změn v již odhlasovaném federálním zákoně je ještě dostatek času.

Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP