Úterý 6. března 1990

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji panu poslanci Vysloužilovi, hovoří poslanec Adámek, připraví se poslanec Sedláček.

Poslanec František Adámek: Vážený pane předsedo, vážení kolegové, dovolte mi několik poznámek k předloženému návrhu zákona o volbách do České národní rady.

Vážené poslankyně, vážení poslanci, věřím, že vás tento výklad dostatečně přesvědčil o tom, že je nezbytně třeba změnu, kterou navrhuji, do zákona zapracovat a že pro ni budete hlasovat.

proti případné námitce, že zákon o volbách do České národní rady musí být totožný se zákonem o volbách do Federálního shromáždění, který už byl přijat, chci předem namítnout, že se v tomto případě nemůžeme podvolovat nepřímému tlaku Federálního shromáždění a přijmout zákon, který by měl uvedenou slabinu.

Příště bychom měli v takových případech, kdy je třeba docílit u federálního a národního zákona shody, volit jiný postup buď společné jednání nebo nejdřív projednání v národních orgánech.

Jsem také toho názoru, že na dodatečné projednání potřebných změn v již odhlasovaném federálním zákoně je ještě dostatek času.

Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji panu poslanci Vysloužilovi, hovoří poslanec Adámek, připraví se poslanec Sedláček.

Poslanec František Adámek: Vážený pane předsedo, vážení kolegové, dovolte mi několik poznámek k předloženému návrhu zákona o volbách do České národní rady.

Klub komunistických poslanců pokládá tento návrh volebního zákona za rozumný. Odpovídá potřebě vytvořit pluralitní politický systém, zabezpečit na principu poměrného zastoupení reprezentaci všech politických stran a hnutí. Využití tzv. preferenčních hlasů pomůže oživit tento systém i některými prvky většinového systému založeného na výběru osobností, které požívají přirozenou autoritu. Jsme přesvědčeni, že tento zákon celkem spravedlivě vyjádří skutečný poměr politických sil ve společnosti. Bude záležet na nově zvolených parlamentech, aby posoudily, jak se tento zákon osvědčil.

Včerejší diskuse ke zprávě předsedy vlády mě vede k další poznámce, která se týká politické atmosféry před nadcházejícími volbami. Aby nevzniklo nedorozumění. Chtěl bych Českou národní radu ujistit. že jsme vyslechli s porozuměním vážnou zprávu české vlády o stavu republiky i prohlášení jejího předsedy o potřebě času i dalších zkušeností k přijetí jednotlivých reformních kroků, které by s potřebnou jistotou i perspektivou nedostatky řešily. Jde mi totiž o několik ojedinělých vystoupení v diskusi, která požadovala zabavení majetku komunistů, zákaz činnosti komunistické strany atp. Zákaz strany jako takové a podobné další požadavky ve vystoupeních nepřispívají k vytvoření žádoucího politického prostředí, o kterém hovořil včera pan předseda vlády dr. Pithart.

Na tomto místě vás chci znovu ujistit, že KSČ, její členové, dělníci, družstevní rolníci, technici, inteligence, kteří jsou občany této země a kterou mají rádi, pro kterou vesměs poctivě pracovali a pracují, nechtějí a nemají nic společného s bývalým totalitním režimem, s postátněnou stranou, s žádnými praktikami minulosti. Věřte mi, myslím to zcela upřímně, že nám poslancům, kteří jsme členy této strany, se v takových případech nepracuje dobře. A to, samozřejmě, neprospívá společné věci.

Tuto poznámku tady reprezentuji jen z tohoto důvodu. Nepodezírejte nás, že se cítíme ukřivděni, ale jde nám o to, aby předvolební kampaň probíhala ve slušných podmínkách, bez zbytečných emocí. Nechceme žádná privilegia nebo výhody. Ani zvláštní ohledy. předpokládáme, že navrhovaný volební zákon vytvoří seriózní právní základ pro to, abychom se v demokratických volbách mohli ucházet o úlohu jedné ze stran politické levice.

Děkuji za pozornost.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji poslanci Adámkovi, hovoří poslanec Sedláček, připraví se poslanec Sapák.

Pan poslanec Josef Sedláček: Milé poslankyně, vážení poslanci, vážení hosté, zákon o volbách do České národní rady považuji za záležitost velice politickou. Rád bych jménem Klubu poslanců Československé strany socialistické zde tlumočil naše stanovisko k tomuto návrhu.

Jestliže něco naše společnost potřebuje, pak je to konsens. A plně jsme pochopili, že tak důležitý zákon, jakým zákon o volbách do České národní rady nesporně je, musí být také předmětem jednání u kulatého stolu politických sil. Oproti našim původním koncepcím doznal zákon změny ve dvou bodech.

Především bylo zakotveno, že ve volbách může kandidovat pouze ta politická strana, která má 10 000 členů nebo kterou podpoří svými podpisy 10 000 voličů. Tento požadavek je pochopitelný, neboť na jedné straně po čtyřiceti letech totality je třeba zajistit možnosti svobodného vstupu politických stran na politickou arénu, ale na druhé straně by nebylo nic horšího, než kdyby došlo až k absurdní atomizaci celého politického života.

Druhá změna předkládaná Občanským fórem spočívala v tom, aby se do parlamentu dostala pouze strana, která získá pětiprocentní kvórum voličů. Nebudeme zastírat, že tato změna nebyla námi přijímána jednoznačně, a to ne kvůli naší straně, ale obávali jsme se o osud těch menších politických stran. Stanovení tohoto kvóra má samozřejmě své výhody, ale na druhé straně i nevýhody. Výhodou nepochybně bude, že v parlamentu budou strany prakticky nejsilnější a celý parlament se bude skládat z části provládní a z části opoziční, ale jak vládní strany, tak i strany opoziční budou nepochybně velmi silné. To na jedné straně zajistí vládní většině prosadit své záměry, které - a to je třeba již dnes vidět - budou se nepochybně hluboce dotýkat každého z nás. Na druhé straně i opozice nebude slabou opozicí, ale bude představovat tolik potřebnou, výraznou oponenturu vládní politice. Nevýhodou stanovení tohoto kvóra je určité omezení názorové plurality v parlamentu.

I v průběhu jednání expertů politických sil prosazovali naši zástupci určité korekce, které nakonec našly svůj výraz v konečném znění zákona. Šlo především o požadavek, aby volební komise byla tvořena delegací jednotlivých politických stran a sil a nikoliv jednostranně jmenována vládou. Prosadili jsme rovněž požadavek, aby předseda volební komise byl určován losem, neboť jsme se obávali, a jistě právem, že by opět nastávala situace, že by předseda volební komise byl jaksi představitelem nejsilnější politické síly.

V rámci expertních porad prosazovala socialistická strana rovněž, aby každá politická strana získala ze státního rozpočtu za jeden hlas 10 korun. Vycházeli jsme ze skutečnosti, že volby budou nepochybně záležitostí nákladnou. A je třeba brát ohled zejména na ty strany, které nově vznikají.

Za největší klad navrhovaných zákonů pokládáme princip poměrného zastoupení. Jde o otázku nanejvýš diskutovanou, otázku, která byla na jedné straně příznivě přijímána a na druhé straně negativně odmítána. Většinový systém, který by byl jednou alternativou, by skutečně přivedl do parlament větší osobnosti, ale na druhé straně jeho průvodním znakem je skutečnost, že kupříkladu politická strana, pro kterou by bylo souhrnu odevzdáno více hlasů, ve skutečnosti bude mít menší zastoupení. Ale to by samo o sobě nebylo ještě to nejhorší, daleko závažnější je skutečnost, že většinový systém výrazně omezuje tolik potřebnou názorovou a v tomto smyslu i zajímavou pluralitu. Proto naše strana jednoznačně za tímto principem stojí, neboť jej pokládá za princip, který v současné době vidí jako nejúnosnější.

Volební období - jak se očekává všeobecně - bude pouze dvouleté. Mimo vší pochybnost se v tomto období podstatně prohloubí diferenciace politického života. Domníváme se, že příští volební zákony by podstatně větší měrou mohly akcentovat potřeby volby výrazných osobností. Vůbec lze říci, že příští dva roky budou obdobím, kdy se budeme reálně určitě demokracii učit, kdy začneme na věci nahlížet bez apriorních soudů, kdy postupně poroste individuální odvaha říci jasné ano či ne, kdy v závěru zřejmě dojde i k určitému ustálení kontur politického života. Pro nové volby nepochybně budou vytvořeny podmínky, aby byly určeny nové způsoby výběru nejlepších členů zastupitelského sboru.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji poslanci Sedláčkovi. Slovo má poslanec Sapák.

Pan poslanec Jan Sapák: Pane předsedo, milé poslankyně, milí poslanci, budu z těch nemnohých, kteří svým hlasem nemohou návrh tohoto zákona podpořit. A to nikoli z avanturismu. Nemyslím si také, ze by tento zákon byl nedemokratický. Jistě je zákon velkým pokrokem a zajistí spravedlivé rozložení reprezentace politických stran a hnutí v parlamentu. Myslím si ale, že ještě nezajistí plnou pluralitu politického života.

Pluralita - to je prostě nástroj, mechanismus. který zajišťuje plnokrevnost politického života ve všech, i těch nejodlehlejších periferiích. Politický život nekončí za zdmi parlamentu a není vymezen jenom pro klubovny politických stran.

Vím, že zákon byl v dané době a v dané situaci asi nutností. Nicméně musíme počítat s tím, že velká část společnosti zůstane mimo vybarvená politická hnutí, velká část společnosti nebude nadále chovat důvěru k větším politickým stranám, které účinkovaly již v nedávné minulosti a také stranou práce v politických stranách zůstane řada politických osobností.

Většinou tento zákon neumožní přístup těmto lidem k podílu na parlamentní práci a odradí možná značnou část voličů, nebo alespoň pravděpodobně značnou část voličů, od veřejného života.

Věřím, že v budoucnu se podaří najít cestu k některému z kombinovaných volebních zákonů tak, abychom politický život rozvíjeli opravdu plnokrevně, do všech jeho periferií a nejenom podle stranických příslušností.

Děkuji za pozornost.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji poslanci Sapákovi. Přeje si ještě někdo promluvit? Poslanec Benda. připraví se poslankyně Stiborová.

Pan poslanec Marek Benda: Vážený pane předsedo, vážená Česká národní rado, jmenuji se Marek Benda a jsem člen křesťansko-demokratické strany a poslanec studentů. Mám jen jednu drobnost.

V § 53 bylo výborem pro školství doporučeno, aby v odst. 4 bylo doplněno za větu ... za větou čárka a stejně tak, jako je to v odst. 2 by tam bylo: požádá-li o to kandidát. Aby nemusel zbytečně ... Prostě, pokud to ten kandidát nebude chtít, je zbytečné, aby mu to strana vyplácela. To je jedna poznámka.

Druhou poznámku bych měl k panu poslanci, který tu referoval o paragrafu 21. Není mi přesně jasné, co se mu na současném znění tohoto paragrafu nelíbí: Kandidát se může do 48 hodin před zahájením voleb vzdát písemně své kandidatury. Do téhož okamžiku může zmocněnec politické strany jeho kandidatúru stejným způsobem odvolat. Vám se tato formulace nelíbí, já se domnívám, že je nutná. Je nutné do nějakého časového okamžiku před volbami tuto kandidaturu odvolat, protože řada stran není ještě vyjasněna, členská základna strany je třeba splácnutá během tří měsíců a ty strany nemohou vědět, jestli se jim tam nedostane někdo, s kým zásadně nebudou souhlasit, jestli se jim tam nedostane agent jiné strany, agent bývalé StB atd. Prostě - musí tu být ještě možnost ty lidi odvolat.

Pak bych jen kratičce něco řekl k panu místopředsedovi Šloufovi a panu Adámkovi. Vůbec se mi nelíbí, že se tady v České národní radě dělá propagační kampaň toho,. jak se ti komunisté za ty tři měsíce polepšili, jak jsou vlastně strašně hodní. Já nemám nic proti předvolebním kampaním, ale neměly by se dělat v České národní radě.

A ještě jednu poznámku - samozřejmě, že chcete demokracii, pluralitní systém, ale přitom jdete do toho pluralitního systému s nesmírnou výhodou proti všem malým stranám a této výhody nejste ochotni se vzdát.

Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji. Hovoří poslankyně Stiborová. Připraví se poslankyně Janů.

Poslankyně Marie Stiborová: Vážený pane předsedo, dámy a pánové, chtěla bych ve svém návrhu podpořit poslankyně Marvanovou s návrhem, aby platnost zákona byla omezena. Vyplývá to i z naší diskuse.

Jak slyšíme, jsou určité pochybnosti o tom, zda skutečně, v této době, je předložený zákon úplně nejlepší. Domnívám se, že politika je skutečně otázkou kompromisů a v této době je situace taková, že zákon ji řešit může.

Čili - podporuji návrh poslankyně Marvanové s tím, aby ten poslední paragraf byl ještě pregnantněji definován z toho důvodu, že omezíme-li ji tedy pouze na dobu 2 roky, může dojít i k tomu, že příští volby budou poslanci zákonodárných sborů voleni vlastně podle stejného zákona.

To je všechno. Děkuji za pozornost.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji. Já, jestli si mohu dovolit poznámku, tak - to stejně ovlivní příští parlament, nikoli my, ale prosím, samozřejmě.

Poslankyně Janů.

Poslankyně Ivana Janů: Vystupují za Klub poslanců Čs. strany lidové, za tento klub s vědomím nedostatků předloženého návrhu, o kterém zde bylo hovořeno. Doporučuji, aby návrh volebního zákona do České národní rady byl přijat s úpravami, které vyplynuly a jsou obsaženy v tisku 172 a 172 a) včetně požadavků, které vznesl Klub bezpartijních prostřednictvím dr. Marvanové.

Děkuji. (Potlesk.)

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji paní poslankyni. Hlásí se ještě někdo do rozpravy? Prosím, pane poslanče.

Poslanec Rostislav Vysloužil: Nebudu to dlouho zdržovat. Chtěl bych jenom říci, že pokud bude odhlasován návrh podle tisku 172, tak netrvám na svém návrhu, samozřejmě.

Děkuji.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Ano, děkuji. Ještě někdo? Nikdo. Uzavírám rozpravu. Přeje si vystoupit společný zpravodaj? Prosím, pane doktore.

Poslanec Pavel Peška: Nemohu vystupovat jménem navrhovatelů, protože jsem neměl možnost se s nimi dohodnout. Přednesl bych jen několik osobních reakcí na to, co bylo řečeno.

Pan poslanec Vysloužil se vzdal svého návrhu. Podle mého osobního názoru je možné stanovit dobu zákona na volební období. Samozřejmě, když nová Česká národní rada, resp. ústavodárná Česká národní rada bude souhlasit, tak může říci jedním odstavcem, že tento zákon platí i v dalším volebním období.

Ten návrh, který zde byl, aby se využilo kandidátní listiny s preferencemi, neruší možnost společného zákona.

Závažné bylo vystoupení pana poslance Wantuly. Pokud jde o zastoupení národnostních menšin, pak nevidím řešení.

Já jsem se tím zabýval a naskýtají se dvě možnosti. Jedna možnost byla, že ve volebním skrutiniu druhém - tam by se zúčastnily ty kandidátky národnostních menšin. Ovšem to by bylo porušení rovnosti volebního práva. Ještě bych se tedy zmínil o jednom návrhu, a to, že by byli přivoleni zástupci národnostních menšin s poradním hlasem. Ale představte si tu jejich situaci. Mohli by do všeho mluvit, ale ne hlasovat. Byli by poloprávnými poslanci. Jsou další návrhy, ale žádné jiné řešení nevidím, než to řešení politické.

Myslím si. že v Severomoravském kraji hlavní politické síly budou mít zájem, aby je, řekněme těch 40 000 voličů polské národnosti volilo, a že dokonce se tam na přední místa může dostat více kandidátů než bychom čekali.

Znovu říkám, že zákon je rozumný. My musíme získat zkušenosti z prvních voleb a zkušenosti s demokracií, tzn. i s tou krystalizací, plnokrevností politického života, jak tu bylo řečeno.

Děkuji. (Potlesk.)

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji panu poslanci Peškovi. Uzavírám tak rozpravu k tomuto - pane poslanče nebývá zvykem, že po společném zpravodaji hovoříme dále, ale prosím.

Hlas z pléna: Jde o faktickou připomínku. Neurčili jsme počet poslanců, jak bude Česká národní rada velká a jak budou vypadat kandidátní listiny.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Ano, já vysvětlím proč. Počet určíme příští týden, 13., kdy se sejdeme ke státním znakům a počtu poslanců. Je to z politických důvodů, ale jsem ochoten to každému vysvětlit tady venku po skončení schůze až to bude bez zápisu. Souvisí to, samozřejmě, s jednáním u kulatého stolu a počtem poslanců SNR a ČNR.

Prosím, poslanec Benda.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP