Přítomno:
183 poslanci Sněmovny lidu
64 poslanci Sněmovny národů zvolení
v České socialistické republice
67 poslanců Sněmovny národů zvolených
ve Slovenské socialistické republice
Omluveni poslanci
Sněmovny lidu:
Axmann, Bibeň, Češka, Dubová, Fekete,
Flösslerová, Hruškovič, Chňoupek,
Jirásek, Kliha, Z. Kučera, Kuželová,
Malý, Pekařová, Svoboda, Urban, Zelenka
Sněmovny národů zvolení v České
socialistické republice:
Brabec, Ehrenberger, Fojtík, Havlín, Hrdličková,
Kabrhelová, Mevald, Saul, Strnadová, Švestka,
Toman
Sněmovny národů zvolení ve Slovenské
socialistické republice:
Andrejová, Boďa, Csémi, Hanes, Lúčan,
Rusnák, Šagát, Škoviera
Předseda FS A. Indra: Vážené
soudružky poslankyně, vážení soudruzi
poslanci, vážení hosté, všechny
vás srdečně vítám a zahajuji
4. společnou schůzi V. volebního období
Sněmovny lidu a Sněmovny národů Federálního
shromáždění Československé
socialistické republiky.
Především mi dovolte, abych jménem všech
přítomných co nejupřímněji
přivítal generálního tajemníka
ústředního výboru Komunistické
strany Československa, prezidenta republiky soudruha Gustáva
Husáka. (Potlesk.)
Upřímně vítám i další
vedoucí představitele ústředního
výboru Komunistické strany Československa,
funkcionáře orgánů Národní
fronty, společenských organizací a politických
stran. Vítám i členy federální
vlády, vedené jejím předsedou soudruhem
Lubomírem Štrougalem. (Potlesk.)
Soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, svým
dopisem ze dne 20. března tohoto roku oznámil prezident
republiky, že odvolal soudruha Josefa Korčáka
z funkce místopředsedy vlády ČSSR
a jmenoval soudruha Ladislava Adamce místopředsedou
vlády Československé socialistické
republiky.
Dopisem z 27. února tohoto roku svolal prezident republiky
podle článku 61 ústavního zákona
o československé federaci Federální
shromáždění k jarnímu zasedání
dnem 2. března 1987.
10. března navrhla předsednictva Sněmovny
lidu a Sněmovny národů konat společnou
schůzi sněmoven s pořadem, který jste
obdrželi na pozvánkách.
Jsou k tomuto návrhu předsednictev sněmoven
a k navrženému programu nějaké připomínky?
(Nebyly.) Nikdo se nehlásí.
V této chvíli jsou ve Sněmovně lidu
přítomni 182 poslanci, ve Sněmovně
národů 64 poslanci zvolení v České
socialistické republice a 66 poslanců zvolených
ve Slovenské socialistické republice. Obě
sněmovny jsou tedy schopné usnášení.
Nejdříve prosím o hlasování
poslance Sněmovny lidu.
Kdo souhlasí s návrhem předsednictva Sněmovny
lidu na konání společné schůze
sněmoven s navrženým pořadem? (Hlasuje
se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Není tomu tak.
Sněmovna lidu návrh schválila.
Nyní prosím, aby se vyjádřili poslanci
Sněmovny národů.
Kdo z vás, soudružky a soudruzi, souhlasí s
návrhem předsednictva své sněmovny
na konání společné schůze s
navrženým programem? (Hlasuje se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Není tomu tak.
I Sněmovna národů schválila návrh.
Vzhledem k výsledku hlasování konstatuji,
že obě sněmovny se usnesly v souladu s článkem
34 odst. 2 ústavního zákona o československé
federaci na konání společné schůze
Sněmovny lidu a Sněmovny národů
a schválily její pořad.
Soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, přistoupíme
k projednání prvního bodu, kterým
je
Do funkce místopředsedy Federálního
shromáždění je navrhován včera
nově zvolený předseda Sněmovny národů,
člen předsednictva Federálního shromáždění
soudruh Ján Janík. Na včerejších
schůzích klubů jednotlivých politických
stran a na schůzi poslanců bez stranické
příslušnosti vám byl tento návrh
zdůvodněn.
Na včerejší schůzi Sněmovny národů
byla zvolena šestičlenná volební komise
k tajné volbě místopředsedy Federálního
shromáždění. Nyní má tuto
povinnost před sebou i Sněmovna lidu. Předsednictvo
Sněmovny lidu doporučuje schválit volební
komisi k tajné volbě místopředsedy
Federálního shromáždění
v tomto složení poslanci Stanislav Janda, Josef Kryll,
Jiří Ládr, Ján Lichner, Jozef Škula
a Marcela Vrábelová.
Má někdo z poslanců Sněmovny lidu
dotaz nebo připomínku k tomuto návrhu? (Nikdo.)
Není tomu tak.
Doporučuji, abychom volební komisi zvolili aklamací.
Jsou námitky proti tomuto způsobu volby? (Nebyly.)
Nikoliv.
Kdo tedy z poslanců Sněmovny lidu souhlasí
s předloženým návrhem na složení
volební komise? (Hlasuje se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Nikoliv.
Volební komise Sněmovny lidu k volbě místopředsedy
Federálního shromáždění
byla zvolena.
Hlasovací lístky vám budou rozdány
do lavic. Volba se uskuteční vložením
hlasovacího lístku do urny v zasedací síni.
Pro každou sněmovnu je určena zvláštní
zřetelně označená volební urna.
Žádám volební komise, aby se ujaly svých
funkcí.
Zahajuji tímto volbu místopředsedy Federálního
shromáždění a prosím všechny
poslance, aby se po vykonání volby vrátili
na svá místa.
(Probíhá tajná volba místopředsedy
Federálního shromáždění.)
Soudružky a soudruzi poslanci, dostal každý z
vás hlasovací lístek nebo si ještě
někdo přeje volit? (Nikdo se nehlásil.) Nikdo
se nehlásí.
Vyhlašuji volbu místopředsedy Federálního
shromáždění za skončenou.
Výsledek volby vám bude oznámen v průběhu
našeho jednání.
Přistoupíme ke druhému bodu našeho pořadu,
kterým je
Kontrolou plnění programového prohlášení
vlády uplatňuje Federální shromáždění
jednu ze svých nejdůležitějších
ústavních funkcí. Činíme tak
v čase, jehož tep je určován závěry
XVII. sjezdu Komunistické strany Československa
a 4. a 5. zasedání ústředního
výboru Komunistické strany Československa.
K důslednějšímu uskutečňování
strategie urychlení nás vybízejí i
zásadní myšlenky o nezbytnosti zdokonalování
socialistické demokracie, které vyslovil soudruh
Gorbačov na lednovém plénu ústředního
výboru Komunistické strany Sovětského
svazu.
Jménem všech poslanců ubezpečuji naše
občany i vedoucí orgány Komunistické
strany Československa a Národní fronty, že
Federální shromáždění
nezůstane ani v současných podmínkách
nic dlužno svým povinnostem. Ve svých volebních
obvodech jsme odhodláni podílet se aktivněji
na uskutečňování politiky KSČ
a Národní fronty. Federální shromáždění
bude ještě iniciativněji a rozhodněji
plnit své úkoly a uplatňovat svá práva.
Soustředíme se na další zdokonalování
zákonodárství a zvyšování
účinnosti naší kontroly vůči
výkonným orgánům. Bylo by jen ku prospěchu
věci, kdyby se to projevilo už v našem dnešním
jednání.
Prosím soudruha Štrougala, aby se ujal slova.
Předseda vlády ČSSR L. Štrougal:
Vážený soudruhu generální
tajemníku ústředního výboru
Komunistické strany Československa a prezidente
republiky, vážený soudruhu předsedo
Federálního shromáždění,
vážení hosté, soudružky a soudruzi
poslanci, uplynul rok od XVII. sjezdu Komunistické strany
Československa, jehož závěry vešly
do podvědomí jako strategická linie urychlení
sociálně ekonomického rozvoje naší
socialistické společnosti.
Z této linie vycházelo programové prohlášení
federální vlády.
Dovolte, abych složil Federálnímu shromáždění
účet ze závazků, které tímto
prohlášením na sebe přijala vláda.
Hospodářský vývoj patnácti
měsíců osmé pětiletky není
v plném souladu s požadavky intenzifikace obsaženými
v Hlavních směrech hospodářského
a sociálního rozvoje, které schválil
XVII. sjezd strany. Rozpornost, která charakterizovala
vývoj hospodářství v uplynulém
pětiletí, se v některých směrech
dokonce projevuje ještě ostřeji než dříve.
Pokročili jsme v sociálně ekonomickém
rozvoji, neboť dynamika národního důchodu
se přiblížila k předpokládanému
tempu a vzrostla o 3,4 %, tj. o 20,6 mld. Kčs. Plán
výroby splnila nebo překročila téměř
všechna odvětví. I zemědělství
dosáhlo zhruba ročního plánu díky
relativně vysokému překračování
plánovaných úkolů v živočišné
výrobě. Ovšem výpadek více než
600 tis. tun obilí proti plánu je více než
citelný. A to tím spíše, že dlouhotrvající
zima zpožďuje včasný a tolik potřebný
nástup do jarních prací. Zemědělské
podniky musí být proto důkladně připraveny,
abychom eliminovali tuto nepříznivou okolnost.
Obdobně to platí u spotřeby paliv
a energie, která vzrostla o 1,6 mil. tun měrného
paliva a vyžaduje proto všude opatření
k maximální hospodárnosti.
Plnění objemových ukazatelů plánu
ovšem nepředstavuje jádro problémů
a těžkostí, se kterými se potýkáme.
To hlavní a nejdůležitější
spočívá v kvalitativních odchylkách
od plánovaného vývoje. Svědčí
o tom, že se nám nedaří zabezpečovat
sjezdem stanovené záměry intenzifikace. To
se vztahuje k efektivnosti výroby, k úrovni jejího
zhodnocování na domácím i zahraničním
trhu, ke kvalitě výrobků a technologií,
k poruchám v materiálně technickém
zásobování, k nedostatkům v investiční
výstavbě a v hospodaření se zásobami
i k nižší úrovni vývozu do nesocialistických
zemí.
To jsou nejužší a kritická místa
našeho současného hospodářského
vývoje.
Jedna z hlavních příčin spočívá
v nedostatečném a nepružném přístupu
podnikově hospodářské sféry
k zavádění výsledků vědeckotechnického
pokroku do výrobní praxe, jak to znovu kritizovalo
poslední zasedání ústředního
výboru KSČ.
Ovšem nejobecnější příčina
našeho pomalejšího postupu na hlavním,
strategickém tahu - tj. v zajištění
nové kvality ekonomického růstu - spočívá
v neuspokojivé úrovni řízení,
v nedostatečné pracovní a technologické
disciplíně, v nedůsledném respektování
a prosazování celospolečenských zájmů.
To platí jak pro ústřední orgány,
federální vládu, tak i pro podnikově
hospodářskou sféru, kde se navíc
rozmáhá alibismus, snaha vidět jen své
vlastní zájmy a neochota podstoupit rizika a konflikty.
V nejbližších dnech se bude vláda zabývat
otázkami zabezpečení 8. pětiletky
a státního plánu na rok 1987, včetně
upřesnění jeho některých úkolů.
Nepůjde a nemůže jít o komplexní
úpravu, o změkčení plánu na
rok 1987 a celou pětiletku, jak se některé
resorty, výrobní hospodářské
jednotky a podniky domnívají.
Vyhovět návrhům, které předložily
podniky, by znamenalo v tomto roce zpomalit růst národního
důchodu pouze na 2 %. Budeme trvat na tom, že je nejen
nezbytné, ale i reálné, zabezpečit
úkoly stanovené XVII. sjezdem KSČ a nesplněné
úkoly prvního roku maximálně nahradit
v tomto roce a v některých případech
v dalších letech 8. pětiletky.
To platí i o neplnění výroby v prvních
měsících tohoto roku. V podnicích
a VHJ je třeba stanovit konkrétní postup
jak v krátkém čase tyto výpadky nahradit,
a to nejen z hlediska plnění upravených vlastních
výkonů, ale zvláště z hlediska
struktury a sortimentu výroby. To pozitivně ovlivní
rytmičnost výroby i nedostatky v materiálně
technickém zásobování. Takový
postup je ovšem nutné dohodnout mezi dodavateli a
odběrateli.
V podnicích a výrobních hospodářských
jednotkách, které neplní plánované
úkoly, je třeba vypracovat konkrétní
programy a opatření k jejich zabezpečení.
Hospodářské plány na 8. pětiletku
musí být neodkladně dopracovány a
potvrzeny nadřízenými orgány.
Jestliže podstatou našich problémů je
kvalita práce a řízení, musíme
hledat jejich řešení právě v
této oblasti, a nikoli snižovat cíle, které
jsme přijali na sjezdu a které jsou zakotveny v
zákoně o osmé pětiletce. To je v současné
době hlavní obsah práce vlády a obsah
opatření, které pro ozdravení hospodářského
rozvoje jsme připraveni přijímat.
Pokud jde o věcná opatření, která
mají zabezpečit dynamický a rovnovážný
vývoj ekonomiky, soustřeďujeme pozornost zejména
na investiční výstavbu a růst zásob.
Ukazuje se jako zcela nezbytné už v letošním
roce snížit rozsah zahajování nových
staveb o cca 8 mld. Kčs. Jde o stavby, kde prověrky
prokázaly podprůměrnou technickou úroveň
nebo jejich nedostatečnou připravenost. Hlavní
rezervy budeme hledat u nejméně efektivních
a nejnákladnějších akcí. Další
snížení objemu nově zahajovaných
staveb o 20-30 mld.Kčs se připravuje pro rok 1988.
Je zřejmé, že nejde o jednorázová
opatření. I nadále budeme přísněji
zvažovat i přehodnocovat investiční
záměry. Jen tak lze řešit stav, kdy
na jedné straně se podnikům nedostávají
prostředky na efektivní modernizaci a restrukturalizaci
výrobní základny a na druhé straně
se realizují akce, které nepřinášejí
slibovaný efekt. Vláda ještě v tomto
roce projedná návrh na řešení
nedostatků v této oblasti s cílem zajistit
zvýšení efektivnosti reprodukce základních
fondů.
Otázka je nedílně spjata s efektivním
uplatňováním výsledků vědy
a techniky v praxi, jejíž nespornou prioritu znovu
vyzvedlo poslední zasedání ÚV KSČ.
Federální vláda projedná v nejbližším
období výsledky a závěry tohoto zasedání
a přijme věcná a organizační
opatření k jejich důslednému zabezpečení
jak v základním a aplikovaném výzkumu,
tak i ve výrobní sféře.
I když základními předpoklady zvýšení
technickoekonomické úrovně výroby
a konkurenceschopnosti výrobků jsou inovace a technické
přezbrojení výrobní základny,
nemalé rezervy spočívají v jakosti
čs. výrobků. Její vývoj v roce
1986 potvrdil dlouhodobější ne zcela příznivý
trend projevující se velkými materiálními
a morálními ztrátami jak na našem, tak
i na zahraničním trhu.
S cílem čelit tomuto vývoji jsme přijali
známá opatření ke zvýšení
jakosti čs. produkce, včetně zpřísnění
kontrolních zásahů tam, kde si to situace
vyžádá. Taková kontrola byla již
zavedena v pěti podnicích. Z dosavadních
výsledků šetření vyplývá,
že těžiště problémů
je v nedodržování technologických postupů
a v oblasti technické kontroly. Na základě
zásahu kontrolních skupin byla dočasně
pozastavena expedice některých kontrolovaných
výrobků. Současně byla přijata
opatření v oblasti organizace technologických
procesů, zpřísnění prováděcích
zkoušek a zintenzívnění údržby
výrobních zařízení.