K dosažení zásadního obratu v zabezpečení
jakosti jsou ovšem nezbytná další opatření.
Proto vláda v první polovině t. r. projedná
návrh zásad systému řízení
jakosti jako součást prací na přestavbě
hospodářského mechanismu.
Podrobně hodláme pokračovat v boji proti
ztrátám, které národnímu hospodářství
přináší nadměrný růst
zásob. Jednoznačný krok v tomto směru
vláda učinila na sklonku minulého roku, kdy
rozhodla, že nebudou akceptovány požadavky na
jejich dodatečné úvěrování.
Toto opatření bylo odůvodněné,
neboť provozní úvěry mnohdy představují
jeden ze způsobů, jakým se v konečných
důsledcích kryje málo efektivní a
málo kvalitní - a je třeba říci
i nepotřebná - výroba v nežádoucí
struktuře.
V průběhu tohoto pololetí budou přijata
další potřebná opatření,
která mají směřovat k obnově
vnitřní ekonomické rovnováhy, zpřísňují
jak samotné plánování a normování
zásob, tak celou emisní a úvěrovou
politiku.
V průběhu minulého roku došlo k dalšímu
pozitivnímu posunu v oblasti spolupráce a integrace
se zeměmi Rady vzájemné hospodářské
pomoci, zejména se Sovětským svazem. Aktivně
se účastníme prací na realizaci závěrů
z pracovního setkání generálních
tajemníků bratrských komunistických
a dělnických stran v listopadu loňského
roku, které naznačilo nové cesty progresívní
hospodářské a vědeckotechnické
součinnosti. Podílíme se na přípravě
přestavby mechanismu socialistické ekonomické
integrace a činnosti Rady vzájemné hospodářské
pomoci i na vypracování kolektivní koncepce
mezinárodní socialistické dělby práce
na příštích 15-20 let s vědomím,
že jde o životně důležitý
zájem celého společenství a tedy i
Československé socialistické republiky. Proto
také usilujeme o to, aby jak integrace, tak činnost
Rady vzájemné hospodářské pomoci
fungovaly jako dynamizující prvek ekonomického
rozvoje každé členské země i
celého společenství. Plné uplatnění
ekonomických kritérií v takto pojaté
dělbě práce považujeme za nezbytnost.
Se stejnou pozorností se věnujeme realizaci dlouhodobého
programu rozvoje hospodářské a vědeckotechnické
spolupráce se Sovětským svazem do roku 2000
i součinností v tomto směru s ostatními
socialistickými zeměmi. Naplňování
tohoto programu není bez obtíží, je
dosud poplatné málo efektivním, zastaralým
přístupům. Začalo se s organizací
přímých vztahů, rovněž
tak ve vybraných případech společně
se sovětskou stranou začínáme zřizovat
společná sdružení a podniky. Počítáme
s tím, že získané zkušenosti nám
umožní již v nejbližším období
postupovat rychleji a na širší frontě.
Dostatečně pružný a vývoji na
světových trzích odpovídající
postup vyžaduje i obchod a ekonomická spolupráce
s nesocialistickými zeměmi. V loňském
roce se zvýšil vývoz strojů a zařízení
do vyspělých kapitalistických států
a vzrostl tak jejich podíl na celkovém vývozu
do tohoto teritoria v porovnání s rokem 1985. V
celkovém vývozu však výrobci i organizace
zahraničního obchodu nedosáhli lepších
vývozních cen a efektivnost vývozu se dále
zhoršila.
Přetrvávající nedostatečná
přizpůsobivost československého vývozu
ve vztahu k požadavkům stále náročnějších
zahraničních trhů se vedle problémů
cenových odráží i v platebních
podmínkách, za nichž se naše výrobky
realizují. Výrobci, podniky zahraničního
obchodu i banka musí více dbát na zabezpečení
rovnováhy platebních vztahů v konkrétních
obchodních operacích i ve vztazích k jednotlivým
obchodním teritoriím. Počítáme
také s účinnější mobilizací
aktiv vázaných v zahraničních pohledávkách.
Ještě v tomto pololetí vláda projedná
konkrétní postup ke zvýšení efektivnosti
našeho vývozu a dovozu, prohloubení spolupráce
a kooperace se zahraničními partnery do roku 1990.
Federální vláda plní také svůj
závazek týkající se dlouhodobého
výhledu do roku 2000. Projednala postup prací, které
organizují Státní plánovací
komise a Státní komise pro vědu a techniku,
a vymezila povinnosti centrálních orgánů
i místo, které v této oblasti má podniková
sféra.
Od samého začátku usilujeme o to vtisknout
těmto pracem charakter, který odpovídá
velikosti úkolů, novosti doby, potřebě
urychlit rozvoj na bázi intenzifikace celého hospodářství.
Snažíme se nalézt východiska, jejichž
uskutečnění by podstatně zvýšilo
kvalitu a výkonnost národního hospodářství
a tím i jeho postavení ve světě.
Vycházíme z toho, že sami nemůžeme
zvládnout ani technický rozvoj v celé potřebné
šíři současných tendencí
rozvoje vědy a techniky, ani zavádět a udržovat
všechny struktury výroby, které moderní
společnost potřebuje. O to je naše rozhodování
složitější a odpovědnější.
Proto je pochopitelné, že tyto práce velmi
úzce souvisejí s pracemi, které jsou organizovány
v rámci celého socialistického společenství.
Mám tu na zřeteli jak Komplexní program vědy
a techniky do roku 2000, tak i přípravu dlouhodobé
koncepce dělby práce v rámci Rady vzájemné
hospodářské pomoci.
Základním aktivním činitelem hospodářského
rozvoje je promyšlená sociální politika
a v jejím rámci odměňování
za práci.
Vycházíme z reálných možností
růstu mezd založeného v 8. pětiletém
plánu, z toho, že musí být v přísném
souladu s růstem společenské produktivity
práce. Proto jsme stanovili v porovnání s
předchozím pětiletím náročnější
podmínky pro tvorbu a užívání
mzdových prostředků, proto realizujeme v
celé sféře materiální výroby
program zvýšení ekonomické účinnosti
mzdových soustav.
V letošním roce zhodnotí federální
vláda účinnost těchto opatření.
Kritické hlasy z pracovišť svědčí
o často uplatňovaném formálním
přístupu ve mzdové politice, o zúžení
prostoru pro možnou diferenciaci výdělků
i o nadměrném zasahování centra do
odpovědnosti podniků v této sféře.
Bude proto nezbytné zásadněji přehodnotit
dosavadní praxi a podstatně zvýšit odpovědnost
organizací zejména při rozdělování
nadtarifních složek mzdy.
V nejbližší době posoudíme situaci
v některých oborech a profesích, kde výdělková
úroveň prokazatelně a neodůvodněně
zaostala. Jde o vybrané skupiny pracovníků
státního a družstevního obchodu, městské
hromadné a autobusové dopravy, potravinářského
průmyslu, školství a kulturních zařízení
spravovaných národními výbory.
Hlavní směry hospodářského
a sociálního rozvoje přijaté XVII.
sjezdem KSČ orientovaly m. j. vládu a příslušné
orgány k přijetí dalších sociálních
opatření, jež by měla zkvalitnit životní
úroveň některých kategorií
důchodců a rodin s dětmi.
K tomu bych chtěl uvést, že vláda si
je plně vědoma naléhavosti tohoto úkolu
a že připravujeme i potřebné návrhy.
Nemůžeme však zastírat skutečnost,
že nedostatky v plnění kvalitativních
stránek rozvoje ekonomiky do jisté míry limitují
rozsah prostředků, které pro účely
dalšího zlepšení životní úrovně
určených skupin obyvatelstva můžeme
vynaložit.
Jedním z ukazatelů, který vyjadřuje
míru úspěšnosti hospodářského
rozvoje, je nesporně kvalita fungování vnitřního
trhu a služeb všeho druhu Jsme si vědomi,
že tu zdaleka není vše v pořádku
a že občané právem poukazují
na řadu nedostatků. Vláda proto uložila
uspíšit práce na té části
přestavby hospodářského mechanismu,
která se týká právě uvedené
sféry.
Ještě v tomto pololetí posoudíme, v
jakém rozsahu bude možné již od příštího
roku přikročit k výraznému zjednodušení
plánovacího procesu, racionálnějšímu
uspořádání dodavatelsko-odběratelských
vztahů v této oblasti, prosazení prvků
socialistické podnikavosti podložené potřebnou
motivací, k odstranění zbytečných
územních, organizačních a dalších
omezení bránících dosud hladkému
fungování obchodu a služeb. Že chceme
v této souvislosti zlepšit i platové podmínky
vymezených kategorií pracovníků obchodu,
jsem se již zmínil. Budeme ovšem požadovat
od nich kvalitnější práci a větší
zájem o zákazníka.
Existují rovněž oprávněné
připomínky k dopravě a spojům.
Středem zájmu všech pracovníků
dopravy musí bát důsledný boj za zvýšení
úrovně kultury cestování. Nemůžeme
také ustoupit od požadavku na výrazné
zhospodárnění tohoto odvětví
a podstatné snížení jeho ztrátovosti.
Vedle zvýšení úrovně kvality
a rychlosti i podstatného rozšíření
spojových služeb, zvláště televize,
pokládáme za nutné uspíšit proces
zdokonalování platebního styku, rozšiřování
bezhotovostních plateb obyvatelstva a zajistit pro tuto
inovaci i příslušné technické
vybavení.
Pokud jde o bytovou výstavbu, věnuje vláda
trvale pozornost zabezpečení stanoveného
programu jak co do počtu a kvality bytů,
které mají být dokončeny, tak i co
do občanské a technické vybavenosti. Budeme
vyžadovat, aby příslušné orgány
energičtěji překonávaly nedostatky
v připravenosti bytové výstavby, které
vedou k nadměrné koncentraci dokončovaných
bytů opět do závěrečných
let pětiletky. Přitom musíme zvážit
zvýšení rozsahu bytové výstavby
v hlavním městě Praze.
I když je rozsah bytové výstavby v současné
době do značné míry limitován
vysokými nároky na investování ve
výrobním sektor u včetně vývozu
stavebních kapacit na integrační akce, je
třeba bezodkladně odstranit ty překážky,
které souvisejí s úrovní řízení,
nízkou výkonností, pracovní disciplínou
a pořádkem na stavbách.
Ve druhé polovině minulého roku přijala
federální vláda a vlády obou republik
komplexní dokument směřující
k výraznému zlepšení stavu v bytovém
hospodářství. S realizací však
nemůžeme být spokojeni. Usilujeme o to, aby
koordinované plnění stanovených úkolů
se co nejdříve pozitivně projevilo v údržbě
bytového fondu, v jeho rychlejší modernizaci
a v kvalitnějších službách spojených
s bydlením.
Spolu s řešením úkolů národního
hospodářství věnovala vláda
pozornost i otázkám zdravotnictví, školství
a kultury.
Ve zdravotnictví šlo především
o další rozvoj obvodních služeb jako jednoho
ze základů léčebné prevence.
Dosáhli jsme stavu, kdy v průmyslu a zemědělství
je v péči závodních lékařů
již více než 75 % pracujících.
Jako naléhavý úkol vidí vláda
podstatné zvýšení kvality ambulantní
a lůžkové péče. V nejbližší
době bude uskutečněn v některých
okresech České socialistické republiky experiment,
který umožní občanům volit si
ve svém obvodu v určitých kategoriích
lékaře podle vlastního uvážení.
Měl by mimo jiné prověřit účinnost
a kvalitu práce zdravotnických pracovníků
i nové formy jejich hodnocení.
Zavádění moderních, efektivnějších
diagnostických a léčebných metod,
pohotové využívání výsledků
lékařského výzkumu v praxi a zkvalitnění
poskytovaných služeb se neobejde bez zlepšování
prostorového a technického zabezpečení
příslušných zařízení.
Jsme si vědomi, že některé medicínské
obory zaostávají v přístrojovém
vybavení za světovou úrovní. V mnohých
případech pak tato technika, často velmi
drahá, není účelně rozmístěna
a proto ani efektivně využívána. Příslušná
ministerstva proto mají za úkol ještě
v tomto roce federální vládě předložit
program zabezpečení zdravotnické techniky
na tuto i následující pětiletku i
na její lepší využití.
Složitá zůstává také situace
v investiční výstavbě zdravotnických
zařízení, a to jak vinou projektové
a investorské nepřipravenosti, tak i dodavatelských
organizací. To se týká zejména hlavního
města Prahy. Je proto nutné zkvalitnit tuto oblast
práce na ministerstvech zdravotnictví, v národních
výborech i v resortech stavebnictví.
Pokud jde o léčiva, lze předpokládat,
že úkol zvýšit jejich výrobu v
této pětiletce o cca 40 % bude splněn. Přesto
však přetrvávají nedostatky v požadované
sortimentní skladbě, zejména u léčiv
nových druhů, zvláště těch,
které jsou vyráběny v licencích. Ani
specializace a kooperace výroby léčiv v rámci
Rady vzájemné hospodářské pomoci
není dosud na potřebné úrovni.
Problémy v zásobování obyvatelstva
léky jsou vládě známy a víme
také o potížích, které někdy
mají nemocní s jejich obstaráváním.
Vláda se snaží tuto situaci v rámci
možností zlepšit mimořádnými
příděly deviz na dovoz léků
i na nákup surovin pro jejich výrobu.
Tím více musíme proto zdůrazňovat
také druhý aspekt tohoto problému, totiž
vážné nedostatky, které stále
existují v hospodaření s léky a zdravotnickým
materiálem. Je to zejména neodůvodněně
vysoká spotřeba některých jejich druhů,
která dosahuje bohužel světové úrovně
v některých strukturách.
Je zřejmě nezbytné, aby příslušná
ministerstva podrobila tuto oblast a současně i
celý systém zdravotnictví analýze
z hlediska efektivity, hospodárnosti a kvality a podle
výsledků i potřeb optimalizovala řízení
a organizaci zdravotnictví na všech jeho úrovních
- od ministerstva až po nemocnici, zdravotní obvod,
farmaceutický výrobní podnik či lékárnu.
Vývoj naší společnosti se všemi
změnami, které ho provázejí nebo podmiňují,
se nemůže nepromítnout v tak důležité
sféře, jakou je výchova a vzdělání.
Všechny otázky s tím spojené musí
naše výchovně vzdělávací
soustava důkladně promýšlet a včas
se nové situaci přizpůsobovat.
V tomto duchu bude pokračovat i přestavba školství,
zahájená před deseti lety, která se
nyní uskutečňuje hlavně na středním
stupni.
Počet žáků na středních
školách se v této pětiletce zvyšuje
o celou čtvrtinu. To je závažná skutečnost,
která vyvolává nejen nové požadavky
na kádry i prostory. Je ovšem také nutné
průběžně optimalizovat síť
těchto škol s přihlédnutím k
dlouhodobému vývoji této věkové
populace. To jsou úkoly, které musí resorty
školství urychleně zvládnout včetně
zlepšení péče o všechny pedagogické
pracovníky, zejména v Praze, kde je v tomto směru
- vedle Severočeského kraje - situace nejtíživější.
V loňském roce jsme přijali program elektronizace
školství pro léta 1986-1990. Všechny druhy
škol jsou postupně vybavovány potřebným
zařízením a také příslušnými
programy. Vynakládáme na to 3 a půl miliardy
korun. Je to nezbytná, potřebná investice
do nastupující generace. Příslušné
resorty by ovšem měly vyvinout úsilí
k jejich urychlené realizaci.
Rozvoj vědy a techniky vůbec vyžaduje zintenzívnit
péči o talentované žáky a studenty.
Uskutečněná opatření jsou zatím
jen dílčí a ministerstva školství
by měla v tomto směru účinněji
spolupracovat se všemi zainteresovanými institucemi
a složkami.
Nesmíme zapomínat ani na to, abychom u schopných
mladých lidí účinněji budili
zájem o technické směry a o studium přírodních
věd.
Rozsáhlý vědeckovýzkumný potenciál
vysokých škol je třeba více spojit s
praxí, koncentrovat na nejdůležitější
směry rozvoje společnosti, na řešení
úkolů Komplexního programu vědy a
techniky zemí Rady vzájemné hospodářské
pomoci do roku 2000, na budování dalších
společných vědeckovýrobních
sdružení. Je třeba urychleně vyřešit
otázku zainteresovanosti vysokých škol na dosažených
výsledcích v této oblasti v tzv. vedlejší
činnosti vědeckovýzkumných pracovišť
vysokých škol.
Ve svém programovém prohlášení
si dala vláda za úkol nadále věnovat
náležitou pozornost přípravě
mládeže na dělnická povolání.
V roce 1986 jsme přijali nové zásady finančního
a hmotného zabezpečení žáků
středních odborných učilišť.
Pokud jde o kritizované osnovy výuky, ministerstva
školství po dohodě s příslušnými
resorty připravila návrhy změn, které
budou realizovány počátkem nového
školního roku. Je však nutno připomenout,
že příslušné ústřední
orgány a podniková sféra by měly více
spolupracovat s krajskými národními výbory,
v jejichž působnosti je výchova dělnické
mládeže, aby se podstatně zvýšilo
tempo výstavby nových školních kapacit
a dílen a zabezpečil dostatek pedagogických
pracovníků.
V souladu se svým programovým prohlášením
se vláda zabývala ekonomickými otázkami
v kultuře a umění. Schválila řadu
opatření v ekonomickém řízení
kulturních organizací, směřující
k potlačení nežádoucích komercializačních
tendencí, které negativně ovlivňovaly
skladbu edičních a dramaturgických plánů
a další aspekty kulturní činnosti.
Rovněž modernizace materiálně technické
základny v tomto od větví byla na programu
jednání vlády. Bylo rozhodnuto o zahájení
výstavby rozhlasového střediska Praha a dalších
staveb Československé televize na Kavčích
horách. Pokračuje rekonstrukce veletržního
paláce - Galérie moderního umění,
výstavba Slovenského národního divadla,
abych jmenoval alespoň ty nejdůležitější.
Plně si uvědomujeme, že ochrana životního
prostředí je velice závažnou společensko-politickou
otázkou, a to zejména v některých
oblastech republiky.
V průběhu roku 1986 bylo u nás rozestavěno
celkem 230 významnějších ekologických
staveb s rozpočtovými náklady téměř
13 mld. Kčs.
Stále však nemůžeme být spokojeni
s přístupem všech stupňů řízení,
orgánů a složek k ekologickým otázkám.
V řadě případů přetrvává
přezíravý nepružný postoj ke
komplexnímu zabezpečení investic sloužících
životnímu prostředí. Vzpomeňme,
kolikrát v uplynulém roce byla naše veřejnost
oprávněně pobouřena případy
lajdáctví, které způsobilo únik
jedovatých zplodin do ovzduší či vodních
toků. Přitom řadu problémů
jsme schopni vyřešit i bez velkých investic
- stačí kázeň, důslednost,
zvýšená pozornost na každém pracovišti,
vyvozování přísných závěrů
proti viníkům.
Soudružky a soudruzi poslanci, v programovém prohlášení
federální vlády jsme zdůraznili, že
za klíčový úkol považujeme přestavbu
hospodářského mechanismu. Na ni jsme koncentrovali
síly našich ekonomů, pracovníků
výrobní i teoretické sféry, využili
zkušeností zejména Sovětského
svazu.