Jsou však i problémy - dá se říci
- organizační. Tak například v mnoha
závodech, zejména v autodílnách, garážích
apod., jsou před vstupem do kanalizace instalována
důležitá zařízení, lapače
olejů tzv. Lapoly. Ty však je třeba pravidelně
čistit a shromážděný odpad pravidelně
odstraňovat. To se ale zpravidla neděje. Lapoly
pak neplní svou funkci, olej odchází přímo
do kanalizace a nejčastěji i do vodních toků.
Ptáte se, proč tomu tak je? Ve většině
případů tuto službu není nikdo
ochoten provozovat a kromě toho nejsou k dispozici skládky,
na které by mohl být nebezpečný odpad
ukládán, nejsou ani spalovací zařízení
k likvidaci těchto zbytků.
Ani v hlavním městě není ještě
tento problém uspokojivě vyřešen. Domnívám
se, že národní výbory by v takových
případech měly více využívat
své pravomoci.
Soudružky a soudruzi, v 7. pětiletce nejen nenastal
pokles emisí a havárií, ale naopak pokračovalo
další prohlubování nežádoucích
vlivů na životní prostředí. Touto
situací se zabývala dvakrát vláda
ČSSR. V roce 1984 a rovněž v roce 1985 byly
usneseními vlády ČSSR č. 226 přijaty
a předsednictvem ÚV KSČ schváleny
zásady státní koncepce tvorby a ochrany životního
prostředí a racionálního využívání
přírodních zdrojů. Bylo uloženo
zpracovat v letošním roce státní koncepci
do roku 2000. Tím byly položeny základy ke
stěžejnímu programovému dokumentu životního
prostředí, který by byl podkladem pro formulaci
státní politiky v této oblasti především
v 9. až 10. pětiletce.
Závěry XVII. sjezdu ukládají vyčlenit
na jmenovité ekologické akce účelové
prostředky v objemu minimálně 17,1 mld. Kčs,
tj. téměř dvojnásobek proti 7. pětiletce.
Ukládají současně posílit ve
strojírenské výrobě a ve stavebnictví
v 8. až 9. pětiletce potřebné kapacity
pro zajištění dodávek technologických
a stavebních prací pro realizaci opatření
k ochraně ovzduší, vod, využití
a likvidaci odpadů.
Na základě prověrky zabezpečení
jmenovitého programu ekologických staveb v 8. pětiletce
je možno konstatovat, že stále není realizaci
těchto staveb jak investorsky, tak v dodavatelské
oblasti, přisuzována taková závažnost,
jaká byla problematice životního prostředí
dána XVII. sjezdem.
V porovnání s úkolem vyplývajícím
z 8. pětiletky dochází u těchto staveb
ke skluzu v zajišťování investic ve výši
cca 1 mld. Kčs. Této nepříznivé
situaci odpovídá rovněž stav zahajování
ekologických staveb. V roce 1986 se plánovalo, že
bude zahájeno 65 staveb na území ČSSR,
ale ve skutečnosti bude nebo bylo zahájeno jen 53.
Z plánovaných 17,1 mld. Kčs v 8. pětiletce
není v současné době zajištěno
cca 2,2 mld. Kčs. Chci proto apelovat zejména na
pracovníky v průmyslu a stavebnictví, ale
i v ostatních odvětvích, aby prověřili
své schopnosti tak, aby bylo možno zabezpečit
dosud nezajištěných cca 2,2 mld. Kčs.
Dále bylo třeba připravit a uplatnit takové
ekonomické nástroje, které by nejen investory,
ale i dodavatele více zainteresovaly na plnění
stanovených úkolů.
Nezanedbatelnou úlohu v péči o ochranu životního
prostředí musí sehrát národní
výbory, Národní fronta a občané
v akci "Z". Je přirozené, že se nelze
spolehnout na to, že pouze velké investiční
akce vyřeší všechny problémy ochrany
životního prostředí.
Příklady několika nedávných
havárií ukázaly, jak důležitá
je disciplína, odpovědnost, svědomitost i
odborná kvalifikace pracovníků, kteří
obsluhují energetická a vodohospodářská
zařízení. Nic nám nepomohou nákladná
filtrační a čisticí zařízení,
budou-li s nimi pracovat neodpovědní lidé.
Výchova lidí, morální i odborná,
musí proto jít ruku v ruce s investičními
opatřeními. Tisíce příkladů
drobných neinvestičních akcích, kterými
občané, organizace Národní fronty,
občanské výbory zkrášlují
okolí svých bydlišť a pracovišť,
pečují o zeleň, vodní toky, chrání
ohrožené živočichy apod., současně
dokazují, že i bez velkých investic lze pro
životní prostředí mnoho udělat.
Proto i takové hnutí, jako je svazácký
Brontosaurus a činnost Svazu ochránců přírody,
soutěže o "Rozkvetlou ulici" a další,
zasluhují maximální podporu.
Vážené soudružky a soudruzi poslanci,
ani Československá strana socialistická ve
své činnosti nemůže přirozeně
nereagovat na tak klíčové momenty v naší
společnosti, jakými je ochrana životního
prostředí. Ve zprávě přednesené
na nedávné 9. celostátní konferenci
naší strany bylo naléhavě požadováno
vytvoření náročného společenského
ovzduší, v němž jak svědomí
občanů, tak i bezvýjimečný
trestní občanskoprávní postih zabrání
dalšímu znečišťování
životního prostředí. Naši členové
svou aktivní činností, ať už zapojováním
do příslušných orgánů
zabývajících se ochranou životního
prostředí či péčí o
jeho zlepšení v praxi dokazují, jak vážně
nám tyto problémy leží na srdci.
Soudružky a soudruzi poslanci, z pověření
klubu poslanců Československé strany socialistické
ve Federálním shromáždě-ní
si vám dovoluji sdělit, že my, poslanci Československé
strany socialistické, plně podporujeme vládu
Československé socialistické republiky v
plnění jejího programového prohlášení
a že nebudeme litovat svých sil, abychom důsledným
uplatňováním poslaneckých práv
a povinností přispívali svým dílem
k jeho úspěšné realizaci. Děkuji
za pozornost.
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslankyni Řehkové.
Uděluji slovo poslankyni Vávrové, připraví
se poslanec Vondrouš.
Poslankyně SL D. Vávrová: Vážený
soudruhu předsedo, soudružky poslankyně, soudruzi
poslanci, XVII. sjezd KSČ vytyčil pro oblast normotvorby
úkol zkvalitňovat zákonodárnou činnost
a zabezpečit, aby československý právní
řád účinně chránil naše
socialistické zřízení, společenské
vlastnictví a plně zaručoval právní
jistotu občanů. Poukázal přitom na
nezbytnost omezování značného množství
předpisů a směrnic, z nichž mnohé
nepomáhají ani výrobě ani společnosti,
ale naopak věci a život zbytečně komplikují.
Ta prvořadý úkol naší normotvorby
označil sjezd přípravu nové ústavy
ČSSR. Vláda ČSSR ve svém programovém
prohlášení reagovala na tyto závěry
XVII. sjezdu a stanovila si úkoly v legislativě,
přezkoumávání účinnosti
předpisů i v oblasti posilování socialistického
právního vědomí a důsledného
dodržování socialistické zákonnosti.
Jak je splnila, slyšeli jsme z úst soudruha Štrougala.
Dovolte mi, abych se k některým problémům
na tomto úseku vyjádřila. Na zdokonalování
čs. právního řádu má
zásadní vliv proces tvorby práva, který
tvoří základ socialistické zákonnosti.
Je známo nejen z teorie, ale víme i z praktické
zkušenosti, že právní úprava společenských
vztahů může účinně napomáhat
hospodářskému a společenskému
rozvoji, ale že jej může také brzdit.
Proto nás znepokojuje, že v poslední době
dynamika hospodářského a sociálního
rozvoje je podstatně rychlejší než dynamika
vývoje našeho právního řádu.
To je základní a vážný rozpor.
Zdlouhavým procesem tvorby právních norem
zapříčiněných především
nejasností věcných řešení
se oslabuje rozvoj samosprávní činnosti,
zvyšování aktivity a iniciativy občanů,
trpí jím posilování úcty k
zákonům a upevňování právních
jistot občanů. Poslanci Federálního
shromáždění dostávají
v poslední době dobré aktuální
informace o stavu legislativních prací na úrovni
federace i republik a jsou informováni i o legislativních
záměrech jednotlivých resortů. Z nich
je zřejmé, že je sice rozpracována celá
řada návrhů zákonů, ale zákonná
úprava nespěje k žádoucímu konci,
i když v praxi se na ně čeká.
Soudruh Štrougal dnes ve svém vystoupení uvedl,
že již dostaneme do FS návrh zákona o
veterinární péči, jehož zásady
jsme již téměř zapomněli, protože
byly schváleny ve výborech sněmoven Federálního
shromáždění v roce 1982, a návrh
zákona o výrobě, rozvodu a spotřebě
tepla, jehož zásady projednaly výbory sněmoven
Federálního shromáždění
v roce 1984. Domnívám se, že by bylo třeba
zrychlit práce i na novelizaci trestního práva
hmotného a procesního a na novelizaci zákona
o výkonu trestu odnětí svobody. Orgány
Federálního shromáždění
byly informovány, že k přípravě
zásad těchto zákonů přistoupily
příslušné resorty na základě
mnoholetých analýz účinnosti trestních
předpisů, které byly v převážné
míře vykonány počátkem 80.
let. Návrh zásad trestně právních
novel, předložený federální vládě
koncem roku 1984, obsahoval i nedořešené problémy,
z nichž některé nejsou dořešeny
dodnes. Na tyto novely veřejnost čeká. Už
to ukázala diskuse na shromážděních
občanů před volbami do zastupitelských
sborů i na nedávných schůzích
výborů sněmoven FS.
V roce 1980 při projednávání a schvalování
zákona o vysokých školách jsme byli
informováni, že v návaznosti na tento zákon
bude neprodleně započato s přípravou
zákona o postgraduálním studiu. K jeho předložení
Federálnímu shromáždění
dosud nedošlo. Takto bych mohla hovořit o některých
dalších potřebných, ale jen rozpracovaných
legislativních návrzích.
Prvořadým úkolem je proto přijetí
opatření k urychlení celého legislativního
procesu, aby jeho obsah a kvalita odpovídaly sou. časným
potřebám nezdržovat už připravené
návrhy např. pouze odchylným stanoviskem
jednoho resortu. V legislativní činnosti a postoji
k ní je třeba nastolit takové metody a přístupy
k obsahu i tvorbě zákonů, které by
byly v souladu s potřebami rozvoje celé společnosti,
s potřebami přestavby mechanismu řízení
a plánování našeho národního
hospodářství.
Všichni víme - a soudruh Štrougal dnes také
uvedl - že přestavba si vyžádá
i řady změn v dosavadní právní
úpravě, a to jak v podobě novelizací
některých platných zákonů,
např. hospodářského zákoníku
a zákoníku práce, tak v nezbytnosti vydání
nových, zejména zákona o podniku. Půjde
tedy v nejbližší době o to, aby přes
pravděpodobnou časovou tíseň byly
vypracovány a schvalovány předpisy kvalitní,
předpokládající a umožňující
nejen další vývoj naší společnosti,
ale i zrušení těch předpisů,
které ztratily svou funkčnost a tvoří
zatím právní bariéry V zájmu
dalšího zdokonalení našeho zákonodárství
by měla vlád a vést důsledněji
resorty k tomu, aby takto přistupovaly k přípravě
návrhů zákonných norem.
K dosažení potřebných výsledků
je třeba spojit úsilí všech orgánů
podílejících se na zákonodárném
procesu. Myslím, že bychom v tomto směru měli
my všichni ve Federálním shromáždění,
v národních radách, ve federální
vládě i národních vládách
daleko úžeji spolupracovat, abychom společným
úsilím překonali nedostatečnou dynamičnost
našeho socialistického právního řádu.
Jedině tak můžeme dosáhnout stavu, aby
poslanci Federálního shromáždění
dostávali legislativní návrhy včas,
měli potřebný čas na jejich pro jednávání
se svými voliči, s kolektivy odborníků
ve volebních obvodech a na přípravu k jejich
projednávání v orgánech Federálního
shromáždění.
Přestože kritika vyslovená na XVII. sjezdu
KSČ na množství předpisů směřuje
především proti inflaci různých
řídicích aktů v hospodářské
sféře, je třeba tento úkol realizovat
i v oblasti obecně závazných právních
předpisů. Oceňujeme prověrky, které
provedly ve zmíněném úseku federální
vláda v ekonomice a národní vlády
v oblasti týkající se národních
výborů, jakož i opatření, která
v nedávné době k omezení právních
předpisů vlády přijaly. Byl to ale
jen první krok a v tomto úsilí je třeba
ve všech resortech pokračovat. Souběžně
však musí nastupovat i zjednodušené formy
řízení.
Ke zlepšení stavu přispívají
i nová legislativní pravidla, která zpřísňují
resortní normotvorbu. Součástí systémových
opatření je i příprava nové
zákonné právní úpravy vyhlašování
obecně závazných právních předpisů
ve Sbírce zákonů, která by měla
přispět především ke snížení
počtu registrovaných předpisů a k
dalšímu zvýšení přehlednosti
právního řádu i dostupnosti právních
předpisů. Tento legislativní návrh
nám, jak řekl dnes soudruh Štrougal, federální
vláda v nejbližší době předloží.
Soudružky a soudruzi, dodržování socialistické
zákonnosti je nezbytným předpokladem pro
další utváření, rozvíjení
a upevňování společenských
vztahů. Vedle převažujících pozitivních
výsledků se bohužel stále vyskytují
a přežívají jevy, které jsou
v rozporu s principy práva, morálky, síly
naší společnosti. Proto je nutné, aby
se s prohlubováním aktivní účasti
občanů na dalším rozvoji společnosti
posilovalo též vědomí odpovědnosti
každého z nás za postoje a jednání
vůči státu a společnosti, aby byla
dále pěstována úcta k zákonům
a byl veden soustavný a nesmlouvavý boj proti porušování
právního řádu.
Úsilí vlády, všech státních,
hospodářských orgánů, společenských
organizací Národní fronty i občanů
musí směřovat ještě k energičtějšímu
vystupování proti jakémukoliv narušování
práva a morálky i proti všemu, co brzdí
rozvoj naší společnosti.
Pro zvýšení úrovně právního
vědomí občanů potřebujeme nadále
rozvíjet právní výchovu a propagandu
ve všech jejích formách a nepřehlížet
projevy občanské lhostejnosti, na které stále
ještě často narážíme. To
si ovšem mimo jiné žádá seznamovat
pracující vhodnými formami se základními
zásadami našeho socialistického právního
řádu, ale nejen s právy, ale i s povinnostmi.
Soudružky a soudruzi poslanci, jsem přesvědčena,
že jedině úzká součinnost, zájem
a odpovědnost všech, kteří se na legislativní
činnosti podílejí, včetně Federálního
shromáždění, může zabezpečit,
aby se legislativní proces urychlil, zkvalitnil a aby náš
právní řád v podmínkách
federativního státoprávního uspořádání
tvořil jednotný jak ideově, tak věcně
souladný celek a byl skutečným nástrojem
realizace politiky Komunistické strany Československa
na všech úsecích našeho života.
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslankyni Vávrové.
Prosím členy návrhové komise, aby
se ve 14.30 hodin shromáždily v určené
místnosti, v č. 030 v přízemí.
Slovo má poslanec Vondrouš, připraví
se poslankyně Silvanová.
Poslanec SL V. Vondrouš: Vážený
soudruhu předsedo Federálního shromáždění,
vážené soudružky poslankyně, vážení
soudruzi poslanci, poslankyně Marie Řehková
ve svém vystoupení dnes uvedla, že úmluva
o dálkovém znečišťování
ovzduší, přecházející
hranice států, zavazuje jednotlivé země
provádět účinnou národní
politiku a strategii boje proti vypouštění
látek znečišťujících ovzduší
s cílem dosáhnout do roku 1995 redukci emisí
oxidu siřičitého nejméně o
30 %.
V této souvislosti bych chtěl vznést dvě
otázky na místopředsedu vlády ČSSR
a předsedu Státní komise pro vědeckotechnický
a investiční rozvoj soudruha doc. Obzinu:
- Především by mě zajímalo, zda
máme k dispozici takové měřicí
systémy, které jsou schopny spolehlivě na
celém území Československé
socialistické republiky registrovat stav znečištění
ovzduší.
- Dále mne zajímá, jaká opatření
jsou přijímána ke splnění již
zmíněného závazku snížit
emise oxidu siřičitého do roku 1995 nejméně
o 30 %.
Děkuji za pozornost.
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Vondroušovi.
Prosím poslankyni Silvanovou, připraví se
poslanec Rusov.
Poslankyně SN E. Silvanová: Vážený
súdruh predseda Federálneho zhromaždenia, súdružky
poslankyne a poslanci! Úplné a bezplatné
poskytovanie základnej zdravotnej starostlivosti všetkým
občanom u nás je jednou z veľkých vymožeností
socialistického zriadenia a jednou zo základných
záruk sociálnej istoty obyvateľstva. Socialistické
zdravotníctvo má podmienky pre predchádzanie
chorôb a prehlbovanie prevencie v najširšom slova
zmysle. V prípade choroby je občanom poskytovaná
kvalitná liečebná starostlivosť, zodpovedajúca
úrovni súčasnej lekárskej vedy a možnostiam
našej spoločnosti. Celkové výdavky na
zdravotnícku starostlivosť boli v roku 1985 v Českej
socialistickej republike na 1 obyvateľa 1930 Kčs a
v Slovenskej socialistickej republike 1748 Kčs.
Zdravotnícka činnosť si vyžaduje stále
rozširovanie okruhu vedomostí a nové poznatky
a v nadväznosti na to aj modernizáciu zdravotníckej
techniky, diagnostických prípravkov a liečiv.
Z tohto aspektu sa stretávame s nevyhnutnosťou riešiť:
- zvyšovanie technickej úrovne zdravotníckych
zariadení novými prostriedkami zdravotníckej
techniky
- udržiavanie a zlepšenie starostlivosti o existujúcu
zdravotnícku techniku a jej priebežnú inováciu
- rozširovanie a doplňovanie sortimentu diagnostických
a liečebných prípravkov.
V súlade s rozširovaním poznatkov sú
skoro vo všetkých zdravotníckych zariadeniach
krajského pôsobenia v činnosti prístroje
počítačovej tomografie, používajú
sa sonografické a izotópové vyšetrovacie
metódy. Ministerstvá zdravotníctva zabezpečíli
výrobu, alebo dovoz diagnostických a liečebných
prípravkov na prevenciu sérovej žltačky
a prípravky na diagnostiku AIDS. V Slovenskej socialistickej
republike je zabezpečený pre potreby transfúznej
služby dosť diagnostických prípravkov
na laboratórnu diagnostiku AIDS a od októbra 1986
sú všetci darcovia krvi na transfúznych oddeleniach
podrobení tomuto laboratórne a ekonomicky náročnému
vyšetrovaniu. Tým je zaručená ochrana
obyvateľstva pred týmto závažným
ochorením po podaní krvi a krvných prípravkov.
Ministerstvá zdravotníc tva v nových koncepciách
pasportizovali tiež vybavenie zdravotníckych zariadení
modernou zdravotníckou technikou. Treba však konštatovať,
že toto vybavenie je v jednotlivých zariadeniach nerovnomerné
a často závislé od lokálnych podmienok
a osobných záujmov riadiacich pracovníkov.
Zdravotnícke zariadenie často nakupujú prístroje
v zahraničí vo veľmi širokom sortimente.
Nákup nie je účelne koordinovaný a
usmerňovaný, čo sťažuje tíež
servisnú službu a zabezpečovanie náhradných
súčiastok.
V programovom vyhlásení federálnej vláky
dňa 24. júna 1986 jej predseda súdruh Štrougal
uviedol, že nám ide o podstatné zlepšenie
úrovne ambulantnej a lôžkovej starostlivosti
a jej organizácie najmä v obvodoch a v závodoch,
s dôrazom na skracovanie a postupné odstraňovanie
čakacích a objednávacích časov.
Realizácia tohto zámeru však nie je možná
bez modernizácie vybavenia ambulancií obvodných
a závodných lekárov a spoločných
vyšetrovacích zložiek. Obvodní lekári
majú napr. pri návštevnej službe v ťažkej
koženej brašni tradičný tlakomer, fonendoskop,
teplomer a iné, tak isto ako pred 50 rokmi. Nik pre nich
nevyrobil u nás ľahký malý tlakomer
alebo testačný materiál pre rýchlu
diagnostiku, ktorú by potrebovali. aj transfúzne
oddelenia na skrátenie času vyšetrovania darcov
krvi. Transfúzne oddelenia by si to to vybavenie tiež
zaslúžili, veď zabezpečujú stálu
lekársku starostlivosť pre 10 % obyvateľov v
produktívnom veku, ktorí sú darcami krvi.
Existujú takéto prístroje vo svete, ale na
ich dovoz nie je dosť finančných prostriedkov,
prípadne keď sa rozhoduje čo skôr, riadiace
orgány sa rozhodnú častejšie pre vybavenie
pracovísk v lôžkových zariadeniach, ako
pre zlepšenie vybavenosti polikliník.