Pondělí 9. listopadu 1987

Cílevědomě je rozvíjena spolupráce na smluvním základě formou tématických příloh nebo společných projektů, v rámci kulturních dohod, meziústavních dohod, ale také prostřednictvím Státní komise pro vědeckotechnický a investiční rozvoj.

Mimo rámec smluvních vztahů mají svůj význam a vzestupnou tendenci vyslání na náklady zvoucí strany. Téměř 50 % z celkového počtu vyslání do kapitalistických zemí ročně. Kritiku tohoto rostoucího počtu je však nutno obezřetně a racionálně analyzovat, nepaušalizovat, ale hodnotit s cílem uskutečňovat tyto styky důsledně z hlediska zájmů a realizace státní vědní politiky.

V kontextu s internacionalizací vědy nebývale vzrůstá počet a význam mezinárodních vědeckých organizací. Při ČSAV a SAV je primární spolupráce s UNESCO, zejména na vědních programech, jako je Mezinárodní hydrologický program, Mezivládní program Člověk a biosféra, Mezinárodní program geologické korelace, dále na odborných projektech v oblasti elektrochemie, biofyziky a biotechnologií.

Významnou platformou pro širokou komunikaci se světovou vědou jsou mezinárodní nevládní organizace. Tomu odpovídá i zapojení ČSAV a SAV do jejich činnosti, především v rámci Mezinárodní rady vědeckých unií a prostřednictvím 20 mezinárodních vědeckých unií.

Účast ČSAV a SAV v práci mezinárodních nevládních organizací je přínosná z odborného i politického hlediska. V koordinaci s ostatními socialistickými státy umožňuje ovlivňovat zaměření činnosti těchto organizací, náplň mezinárodních vědeckých setkání a výrazně přispívá k prezentaci výsledků práce našich vědeckých pracovišť.

Dříve než skončím, rád bych upozornil, že přijaté smluvní úkoly ve všech formách mezinárodní spolupráce jsou zabezpečovány devizovými a bezdevizovými prostředky, které má ČSAV a SAV k dispozici. Tak celkem dnes omezené devizové prostředky neumožňují ČSAV a SAV při maximální hospodárnosti obesílat v žádaném a rozumném rozsahu nejdůležitější světové kongresy a konference. Dalším limitujícím faktorem jsou i ubytovací kapacity ČSAV a SAV pro mezinárodní vědecké styky.

Závěrem bych chtěl shrnout hlavní cíle současné i budoucí etapy mezinárodní vědecké spolupráce ČSAV a SAV při přechodu od extenzity k intenzifikaci, a to takto:

1. Aktivně a účinně zajišťovat prioritní úkoly v procesu integrace socialistické vědy zakládáním kvalitativně nových přístupů a forem v rámci dvoustranné spolupráce Akademií věd zemí socialistického společenství. Zde jde konkrétně o formy projektové práce s adresnými úkoly a cíli s rozdělením řešitelské práce školící a zajišťovací, včetně informačního zajištění.

2. Ve spolupráci s odděleními věd ČSAV a SAV zajišťovat návratnost přísně účelových informačních a kooperačních kontaktů s vybranými, strategicky důležitými úseky vědy kapitalistických států za výběru a také přípravy vědeckých kádrů.

3. Cílevědomě rozšiřovat vědecké styky s rozvojovými zeměmi, zvláštní pozornost věnovat zemím, které nastoupily cestu socialistické orientace.

4. Aktivně zabezpečovat komplexní úkoly čs. zahraniční politiky na mezinárodním vědeckém fóru a v úzké koordinaci s Akademií věd SSSR ovlivňovat činnost mezinárodních vládních a nevládních organizací, se zvláštním zřetelem na účinné prosazování mírové politiky SSSR a zemí socialistického společenství.

5. Vytvářet teoretické zázemí přestavby využíváním a aplikací vědeckých poznatků společenských věd a jejich tvořivým rozvíjením přispět k zrychlenému sociálně ekonomickému rozvoji ČSSR.

Nakonec bych rád vyjádřil plný souhlas naší vědy se zprávou ministra zahraničních věcí.

Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Římanovi. Nyní prosím poslance Trávníčka, aby se ujal slova.

Poslanec SN T. Trávníček: Soudruhu předsedo, soudružky a soudruzi poslanci, Velká říjnová socialistická revoluce zahájila právě před 70 lety svým prvním dekretem - Dekretem o míru - historický, vpravdě revoluční zápas za prosazení leninské myšlenky mírového soužití a soutěžení států s různým společenským zřízením.

Velký říjen tak poprvé v historii otevřel sice dosud strastiplnou a dokonce obětiplnou, ale reálnou cestu k tomu, aby všechny rozpory, vznikající v neustále se vyvíjejícím světě byly řešeny jen mírovým jednáním a již nikdy za pomoci zbraní, válkou, politikou z pozice síly.

Je to mimořádně vpravdě osudově důležité dnes, kdy člověk uvolnil nepředstavitelně mocné síly, schopné vytvářet zdroje, umožňující na jedné straně při vzájemně výhodné spolupráci vyřešení všech velkých všelidských úkolů, na druhé straně však zničit všechen život, včetně člověka samého na naší modré planetě Zemi, život, který je možná jedinečným jevem v celém vesmíru.

Jen strana velkého Lenina, Komunistická strana Sovětského svazu, sovětský lid a stát, mohly na této křižovatce dějin v zájmu člověka, lidstva a života vůbec vyhlásit prostřednictvím M. S. Gorbačova nezbytnost nového myšlení, otevřít cestu jak ke zvýšení přitažlivosti socialismu doma i ve světě, tak i ke světu bez nebezpečí všezničující jaderné války, ke světu vzájemné spolupráce a mírového soutěžení. Tuto politiku přijala Komunistická strana Československa na XVII. sjezdu za svou, přijala ji za svou celá Národní fronta, všechen československý lid, protože odpovídá jeho životním zájmům, jistotám a perspektivám, jeho citům a přesvědčení, protože je v zájmu budoucích generací.

Národní fronta, politické strany, společenské a zájmové organizace v ní sdružené a každý náš občan, mají neomezené možnosti tuto politiku podpořit konkrétními činy. Platí to plně i pro oblast mezinárodní mírové politiky. Vždyť orgány Národní fronty, politické strany a společenské zájmové organizace v Národní frontě sdružené rozvíjejí na tomto poli rozsáhlou, bohužel, ne vždy poslancům a našim občanům dostatečně známou činnost Představitelé orgánů Národní fronty, společenských organizací a politických stran se například zúčastňují příprav a jednání v mnohých světových nevládních organizacích, jako je Světová mírová rada, Světová odborová federace, Světová federace demokratických žen, Světová federace demokratické mládeže, Mezinárodní svaz studentstva, Světová organizace novinářů, Družstevní světová organizace, mezinárodní Červený kříž, mezinárodní sportovní a tělovýchovné organizace, světové církevní organizace a mnoho dalších. Dnes je bojovým úkolem našich představitelů v nich otevřít v zájmu nového myšlení dialog i s těmi organizacemi, které takovýto dialog s odůvodněním své nepolitičnosti i někdy dosud z nepřátelských, ideových a politických pozic odmítaly a ještě odmítají.

Rozsáhlé jsou dvoustranné a mnohostranné styky partnerských jednotlivých organizací. Souborně řečeno, jsou to stovky a stovky výjezdů našich a příjezdů zahraničních delegací. Zájem o rozvoj dialogu, o vzájemné poznání a pochopení dnes díky rostoucímu chápání nezbytnosti nového myšlení mimořádně roste. Činitelem omezujícím účinnost naší práce se stávají naše znalosti, naše připravenost a schopnost vést tento dialog a z nich vyplývající nedostatečné přesvědčivé působení. Někdy je to i nedostatek prostředků, zejména devizových. Nejde však o počet a rozsah těchto styků, ale o jejich účinnost. Tu je nezbytné hodnotit podle toho, jak se daří odstraňovat často neuvěřitelnou neznalost o našem životě, o politickém systému socialistické společnosti, o reálných občanských a politických právech a svobodách našich občanů, o našich úspěších i problémech. Rozhodujícím ukazatelem účinnosti naší práce však musí být, s jakým úspěchem vedeme zápas o získání spojenců pro nové myšlení, pro uskutečňování toho, co nás všechny dnes v zájmu všeho lidstva spojuje.

Také každodenní uplatňování a prohlubování spolupráce, koordinace postupu s bratrskými organizacemi socialistických zemí, jejich stále sílící jednota jsou mocnou zbraní v tomto zápase. To vše platí i pro rozsáhlou činnost, kterou v této oblasti vyvíjejí i samotné orgány Národní fronty a v jejich rámci působící československé mírové hnutí, Československý výbor solidarity s národy Asie, Afriky a Latinské Ameriky i Výbor pro evropskou bezpečnost a spolupráci.

Národní fronta sama má specifické možnosti podělit se s různými politickými stranami, s organizacemi a hnutími podobného typu, jako je Národní fronta, s národně osvobozeneckými hnutími. stranami z kapitalistických a rozvojových zemí o své velké zkušenosti ze zápasu o demokratická práva lidu, proti nebezpečí fašismu a války, z národně osvobozeneckého boje i úsilí o dosažení cílů národní a demokratické revoluce, o to, jak pokojnou cestou přejít k budování socialismu.

Můžeme přesvědčivě na svých vlastních, někdy i bolestných zkušenostech ukázat, že jen jednota všech vlasteneckých, demokratických a pokrokových sil, jednota vytvářená na základě politiky odpovídající životním zájmům lidu, může přinést úspěch v boji za svobodu, sebeurčení národů, skutečnou nezávislost, za mír a společenský pokrok.

Významným činitelem při získávání spojenců ve světě jsou i projevy upřímné solidarity s jejich zápasem. Solidarity morální, politické a kde je toho zapotřebí i hmotné. Tomu slouží fond míru a solidarity Národní fronty. Je tvořen naprosto dobrovolnými příspěvky našich občanů, je určen především pro opravdu lidskou, humanitární pomoc těm, kteří jsou v nouzi, kteří pomoc potřebují, i k pomoci těm organizacím, které za mír a pokrok ve světě bojují. Fond se řídí svým statutem, o užití jeho prostředků rozhoduje po politickém posouzení předsednictvo ústředního výboru Národní fronty, je pravidelně kontrolován ústřední revizní komisí Národní fronty.

Potřeba této solidární pomoct stále roste. Proto prosím poslance Federálního shromáždění, aby jeho význam a poslání při své masové politické práci zdůrazňovali. Vždyť projevy solidarity mají i svůj nezastupitelný význam pro internacionální výchovu našich občanů.

Kladně je možné hodnotit upřímnou soudružskou spolupráci orgánů Národní fronty, všech organizací v ní sdružených, s orgány státu, s Federálním shromážděním, československou skupinou Meziparlamentní unie, s národními výbory, závody, družstvy a různými dalšími vědeckými, kulturními, sportovními a dalšími institucemi.

Bez ní, bez této spolupráce, by nebylo možné uskutečnit v Československu ani v zahraničí velké celospolečenské, mezinárodněpoliticky významné akce, jako byl například dosud největší mírový Kongres za mír a život proti jaderné válce v roce 1983 v Praze, který razil cestu k otevřenému dialogu různých mírových sil, jako byly Světový mírový kongres v Kodani, Mezinárodní cyklistická jízda míru, Světový rok mládeže, jako v letošním roce byly Palmeho pochody a další významné akce, jako byly, jsou a budou světové festivaly mládeže a studentstva, žen apod.

Bez této spolupráce by nebyl možný úspěšný průběh Roku míru OSN v ČSSR, za nějž byl vyznamenán generálním tajemníkem OSN titulem Posel míru československý vládní výbor pro tento Rok OSN, Posel míru, titul, který převzal z rukou představitele OSN předseda vládního výboru pro tento Rok soudruh ministr Chňoupek. Stejný titul převzal za Československý mírový výbor akademik Švestka, předseda Československého mírového výboru i předseda hnutí katolických duchovních PACEM in terris.

Bez této spolupráce je nemožné si představit i úspěch významného zasedání předsednictva Světové rady míru v Československu v roce 1988, jehož cílem bude další rozvoj dialogu nejrůznějších mírových organizací, směrů a hnutí, dohodnutí společných činů v zájmu míru.

Soudružky a soudruzi poslanci, vést trpělivý zápas za prosazení nového myšlení, provedení společenských přeměn, prosazení leninských myšlenek soužití a soutěžení států s různým společenským zřízením, vyžadují i vaši denní spoluúčast. Vždyť někteří naši občané se nás ptají, jak bojovat za mír, ptají se na to, zda má smysl, aby prostý člověk bojoval za mír. Smysl tohoto boje, účast každého občana v mezinárodní politice vyložil ve svém vystoupení soudruh Chňoupek. Kombinace ušlechtilých, soustavných iniciativ Sovětského svazu, zemí socialistického společenství spolu s tvůrčí aktivitou, iniciativou stamiliónových mas jsou jednou z příčin posunu v oblasti mezinárodní politiky v posledních měsících.

Ještě však není dobojováno. Smlouva není ratifikována, další postup v odzbrojování není jasný. Vždyť třídní boj pokračuje a boj za mír a mírové soužití jsou v dnešních dobách jednou z nejvýraznějších forem třídního boje v zájmu dělnické třídy, pracujícího člověka, v zájmu každého člověka, který si přeje žít v míru.

Druhou otázkou, kterou nám kladou naši občané, je: "A jak tedy konkrétně můžeme my svými činy přispět k tomuto velikému zápasu?" Odpověď je jednoznačná: spojit tento zápas s velkými přeměnami, urychlením sociálního a ekonomického rozvoje a říkat našim občanům, že každý kilogram ušetřeného materiálu, každá kilowatthodina ušetřené energie, každý kvalitní výrobek je tím konkrétním příspěvkem v oblasti naší ekonomiky, v oblasti změn, které předpokládá změna hospodářského mechanismu. A samozřejmě, každý vynález, každý zlepšovací návrh, každý tvůrčí čin v oblasti vědy, kultury, to je konkrétní příspěvek každého jednotlivce, celých pracovních kolektivů tomuto velkému zápasu.

A nakonec bych chtěl dodat: nezužujme úlohu na úlohu lidského faktoru, na tuto ekonomickou terminologii, ale v zápase za mír a společenský pokrok vizme vždy před sebou člověka jako lidskou bytost s rozumem, který má, i s citem, který má, tak, aby soustředil a koncentroval všechny své rozumové a citové síly k řešení osudových otázek svých vlastních, své rodiny, budoucnosti příštích generací, věci míru a společenského pokroku na naší planetě

Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Trávníčkovi. Slovo má poslanec Kapitola, připraví se poslankyně Bušíková.

Poslanec SL L. Kapitola: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky a soudruzi poslanci, vážení hosté, v současném světě se stále výrazněji projevuje kladný vliv mezinárodní veřejnosti, lidu jednotlivých zemí na utváření mezinárodních vztahů. Hovořil o tom ve svém vystoupení soudruh ministr zahraničních věcí. Je to především důsledek otevřené politiky Sovětského svazu, která se obrací svými velkorysými iniciativami nejen na odpovědné politiky a státníky, ale v prvé řadě k národům, k lidu jednotlivých zemí. I v tomto směru navazuje Sovětský svaz na tradice Velké říjnové socialistické revoluce, symbolizované proslulým Dekretem o míru, který byl adresován nejprve národům a teprve poté vládám válčících stran. Tlak lidových mas a jejich vliv na celkovou mezinárodní atmosféru nemohou západní politikové nebrat na vědomí, a to ani ti, kteří stojí na pozicích nebezpečného agresívního protisovětského militarismu.

Soudružky a soudruzi, stejně jako je tomu v dalších socialistických zemích, i lid ČSSR je aktivním činitelem nejen vnitřní, ale též zahraniční politiky našeho socialistického státu, na jejíž tvorbě i provádění se stále účinněji podílí. Tento jeho postoj vyplývá zákonitě ze samé podstaty socialistického zřízení a naší stále se rozvíjející socialistické demokracie.

Naši občané dobře vědí, že vůdčím principem naší zahraniční politiky, která vyplývá z humanistického charakteru socialistického zřízení, je úsilí o udržení míru, o porozumění a přátelskou spolupráci mezi národy. Proto také vyjadřují na manifestačních shromážděních i dalších akcích spontánní podporu zahraniční politice KSČ a vlády ČSSR a zároveň ovšem také jednoznačnou podporu neúnavné mírové politice Sovětského svazu. Právě vůle po míru je jedním z výrazných sjednocujících faktorů, spojující komunisty, členy dalších politických stran, občany bez stranické příslušnosti, jakož i příslušníky všech mnohotvárných organizací Národní fronty.

Jako poslanci, kteří jsme zvolenými zástupci našich občanů, přirozeně plně sdílíme vůli našeho lidu po životě v míru, bez Damoklova meče hrozby jaderných, ale i nejaderných válečných katastrof. Proto také z hlubokého přesvědčení, plně a aktivně podporujeme zásadovou mírovou linii Komunistické strany Československa, mírovou politiku naší vlády, tak jak se promítá v činnosti ministerstva zahraničních věcí. To mohu prohlásit zcela jednoznačně i jménem poslanců, členů Československé strany socialistické.

Významnou pravomocí Federálního shromáždění vyplývající přímo z ústavních předpisů je jednat o zásadních otázkách zahraniční politiky. Děje se tak z rozhodnutí příslušných orgánů Federálního shromáždění na společných zasedáních Sněmovny lidu a Sněmovny národů i na schůzích zahraničních výborů obou sněmoven. Důležitým ústavním právem Federálního shromáždění je vyslovovat souhlas s významnými mezinárodními smlouvami politickými i s mezinárodními hospodářskými smlouvami obecné povahy. Mezinárodní problematikou se zabývá Federální shromáždění rovněž v souvislosti se svou kontrolní funkcí, a to jednak při projednávání zpráv o plnění vládního programu, jednak při kontrole činnosti specializovaných vládních orgánů působících směrem do zahraničí, především federálního ministerstva zahraničních věcí a federálního ministerstva zahraničního obchodu.

Zásadní důležitost mají oficiální styky Federálního shromáždění, které se uskutečňují výměnou oficiálních delegací s parlamenty druhých zemí. O jejich významu svědčí skutečnost, že obvykle bývají vedeny předsedou Federálního shromáždění. Takové styky jsou rozvíjeny, možno říci už tradičně, s Nejvyšším sovětem SSSR a s parlamenty dalších bratrských socialistických zemí. Rozvětvené oficiální styky existují také s parlamenty řady zemí rozvojového světa. V tomto směru bych chtěl jmenovat zejména Indii, Sýrii, Alžírsko, Angolu, ale také Kypr, Mexiko, Argentinu a nejnověji Nikaraguu. Pokud jde o vyvinuté kapitalistické státy, Federální shromáždění má oficiální kontakty s nejvyššími zákonodárnými sbory prakticky všech západoevropských zemí, ze zemí mimoevropských pak především s Japonskem a Kanadou. Pro ilustraci bych chtěl uvést, že v tomto volebním období, to je od září roku 1986, bylo v našem Federálním shromáždění přijato 9 oficiálních delegací a 6 bylo vysláno. Z toho se čtyři akce týkaly socialistických zemí, pět zemí rozvojových a šest průmyslově vyspělých kapitalistických států. Čtyři akce znamenaly obnovení výměny oficiálních parlamentních delegací po mnoha letech. Bylo tomu tak v případě Čínské lidové republiky, Argentiny, Egypta a Kanady. V případě Spolkové republiky Německa šlo o zahájení takovýchto výměn vůbec. Letos také došlo k užitečnému prvnímu neoficiálnímu kontaktu se socialistickou frakcí tzv. Evropského parlamentu. Byly také přijaty dvě delegace severoamerických kongresmanů. Přijetí bylo charakterizováno konstruktivním dialogem, což v minulosti vždy nebývalo.

Zásadní význam mělo letošní červencové setkání předsedů parlamentů členských států Varšavské smlouvy. Z jejich jednání vyplynulo, že napříště takováto forma mnohostranné spolupráce bude pravidelná, a to v podobě každoročních setkání, která se budou uskutečňovat v jednotlivých členských státech Varšavské smlouvy na podkladě rotace. Smyslem těchto jednání bude prohloubení spolupráce a výměna zkušeností z činnosti parlamentů členských států Varšavské smlouvy v současné mimořádně významné etapě budování a rozvoje socialismu, kterou tyto země procházejí. Pozornost bude věnována také dalšímu prohlubování úlohy socialistických parlamentů v souvislosti s rozvíjením socialistické demokracie.

Specifický charakter má aktivita uskutečňovaná po linii Meziparlamentní unie. Zde jde totiž o činnost československé národní skupiny Meziparlamentní unie, jejích delegací, popřípadě jednotlivých poslanců jako členů skupiny. Československá národní skupina Meziparlamentní unie se účastní prostřednictvím svých delegací pravidelně nejen řádných konferencí Meziparlamentní unie, které se konají - jak známo - dvakrát do roka, ale také jí pořádaných sympozií a mimořádných konferencí, jako byla například konference k evropské bezpečnosti nebo letos konaná konference k problematice životního prostředí. Po linii Meziparlamentní unie dochází k výměně delegací i s některými parlamenty. Tak tomu bylo v případě Japonska, Belgie nebo Finska.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP