Úterý 10. listopadu 1987

Žiadajú o slovo spoloční spravodajcovia? (Ne.) Nežiadajú.

Obe snemovne sú uznášania schopné.

Môžeme pristúpiť k hlasovaniu.

Najskôr budú hlasovať poslanci Snemovne ľudu.

Kto súhlasí s návrhom zákona, uvedeným v parlamentnej tlači č. 34 a podľa odporučenia spoločnej spravodajkyne výborov Snemovne ľudu, nech zdvihne ruku. (Hlasuje se.) Ďakujem.

Je niekto proti? (Nikdo.) Nikto.

Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikdo.) Nikto.

Poslanci Snemovne ľudu zákon schválili.

Teraz prosím o hlasovanie poslancov Snemovne národov.

Kto z nich súhlasí s návrhom zákona, uvedeným v parlamentnej tlači č. 34 a podľa odporučenia spoločného spravodajcu výborov Snemovne národov, nech zdvihne ruku. (Hlasuje se). Ďakujem.

Je niekto proti? (Nikdo.) Nikto.

Zdržal sa hlasovania? (Nikdo.) Nikto.

Aj poslanci Snemovne národov zákon schválili.

Vzhľadom na súhlasné uznesenie oboch snemovní konštatujem, že Federálne zhromaždenie Československej socialistickej republiky schválilo zákon o výrobe, rozvode a spotrebe tepla.

Súdružky a súdruhovia, ďalej máme na programe

6

Vládny návrh zákona o štátnej energetickej inšpekcii (tisk 33).

Návrh odôvodní minister palív a energetiky ČSSR súdruh Ehrenberger.

Prosím, aby sa ujal slova.

Ministr paliv a energetiky ČSSR V. Ehrenberger: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky a soudruzi poslanci, vážení hosté, k projednání je předkládán vládní návrh zákona o státní energetické inspekci, který vychází ze zásad schválených usnesením vlády ČSSR č. 275 z roku 1985 a následně projednaných příslušnými výbory obou Sněmoven Federálního shromáždění, České národní rady a Slovenské národní rady.

V předkládaném návrhu jsou zohledněny a začleněny připomínky a doporučení orgánů zákonodárných sborů. Návrh zákona byl předložen k připomínkám všem ústředním orgánům státní správy a všem krajským národním výborům.

Nová právní úprava postavení a úkolů Státní energetické inspekce je projednávána v období, kdy je v naší společnosti řešena otázka přestavby hospodářského mechanismu. V této souvislosti je nutno zdůraznit, že nová úprava činnosti a poslání Státní energetické inspekce je plně v souladu s cílem zvýšit efektivnost a využívání všech výrobních zdrojů, ke kterým nesporně patří paliva a energie. Předpokládaná zákonná úprava činnosti Státní energetické inspekce má přispět k dosažení rozhodného obratu v hospodaření a spotřebě paliv a energií v celém národním hospodářství. Proti dosavadní právní úpravě projednávaný zákon zdůrazňuje povinnost všech orgánů a organizací využít všech poznatků vědy a techniky pro racionalizaci a postupné snížení energetické náročnosti ve výrobě a přímé spotřebě paliv a energie.

Návrh zákona upravuje poslání, postavení a organizaci Státní energetické inspekce, působnost jejích orgánů v kontrolní činnosti a úpravu forem a metod práce, které na kontrolní činnosti navazují nebo z nich čerpají. Návrh reaguje na územní členění státu, který tvoří Česká socialistická republika a Slovenská socialistická republika tím, že zřizuje Státní energetickou inspekci pro ČSR a Státní energetickou inspekci pro SSR, které podřizuje ministru paliv a energetiky ČSSR. Navržená úprava vychází vstříc potřebám úzké součinnosti orgánů Státní energetické inspekce se zdokonalenou soustavou energetických komisí vlád Československé socialistické republiky, České socialistické republiky, Slovenské socialistické republiky a krajských národních výborů při plnění úkolů, které vyplývají z potřeby zajistit plynulé zásobování palivy a energií po celé ploše státu.

Pro účely zákona byl zaveden nový pojem: energetické hospodářství, který postihuje všechny procesy užití paliv a energie od jejich získávání až po konečnou spotřebu. Na uvedené ustanovení zákona navazuje činnost Státní energetické inspekce tím, že kontroluje a vyhodnocuje hospodaření s palivy v celé šíři jejich výroby a spotřeby.

Navrhovaný zákon nově upravuje postup a povinnost spolupráce pracovníků kontrolovaných organizací s orgány Státní energetické inspekce. Kontrolní orgány Státní. energetické inspekce jsou oprávněny při výkonu kontrolní činnosti ukládat pokuty za nedostatky v energetickém hospodaření. Podle návrhu zákona se zvyšují pokuty organizacím na dvojnásobek proti stávající právní úpravě a vypouští se podmínka opětovného nedodržení opatření-k zajištění hospodárného užívání paliv a energie, kterou dosud zákon stanovil. Nová úprava je operativnější a důraznější v postihu za nedostatky v hospodaření s palivy a energií, zejména osobními pokutami, jejichž důsledné odstraňování je podpořeno i nově vytvořeným institutem pořádkové pokuty.

Vážené soudružky a soudruzi poslanci, bude účelné a vhodné, když v této souvislosti uvedu některé údaje z činnosti Státní energetické inspekce. Za rok 1986 provedly orgány Státní energetické inspekce 1055 kontrolních akcí a zjistily nedostatky v energetickém hospodářství v 559 organizacích. Přitom zjištěné odstranitelné energetické ztráty činily v přepočtu 215 tun hnědého uhlí. Mnohem větším ztrátám se zabraňuje posuzováním energetické části staveb. Za závažné a opakované nedostatky bylo uloženo kolem 250 pokut v celkové výši 1 057 000 Kčs. Z tohoto počtu bylo uloženo 195 osobních pokut vedoucím pracovníkům v celkové výši 81 550 Kčs. Uvedená čísla prokazují celospolečenské poslání Státní energetické inspekce v prosazování skutečných úspor paliv a energií a jsou dokladem rozhodného postupu proti nedostatkům v energetickém hospodářství.

Zákon ukládá orgánům Státní energetické inspekce při výkonu činnosti spolupracovat se společenskými organizacemi při rozvíjení iniciativy pro dosahování úspor ve spotřebě paliv a energií. Zákon opravňuje hlavní inspektory přibrat k účasti na kontrole odborné pracovníky jiných orgánů a organizací pro plnění úkolů stanovených zákonem. Od navrhované úpravy se očekává prohloubení kontrolních akcí. Zcela nově upravuje zákon spolupráci Státní energetické inspekce v oblasti investiční výstavby. Uvedená spolupráce je považována za efektivní, přináší podstatné úspory energetických zdrojů už v přípravě staveb tím, že například doporučuje změnu řešení stavby, způsobu vytápění a využití jiných zdrojů energie, které jsou v dané situaci nedostatečně využívány. Zákon přes zvýraznění kontrolní činnosti Státní energetické inspekce postihuje svou úpravou také jiné formy jejího působení na zvýšení hospodárnosti ve spotřebě paliv a energie, jakými jsou poradenství občanům a organizacím, mimoškolní vzdělávání odborných pracovníků energetického hospodářství. Navržená úprava akceptuje názory a požadavky poslanců tím, že inspekce nebude jen kontrolovat, ale také aktivně pomáhat a uplatňovat své odborné znalosti a poznatky, jak racionálně využívat paliv a energií.

Státní energetická inspekce je proto v pojetí nového zákona také zdrojem poznatků, které jsou plně využívány ve sféře řízení a usměrňování energetických potřeb, a to nejen z pozice resortů paliv a energetiky, ale jsou předmětem projednávání v energetické komisi vlády Československé socialistické republiky, která napomáhá řešit státní energetickou politiku. Z uvedeného je patrné, že informace Státní energetické inspekce z kontrolní a ostatní činnosti jsou využívány při rozhodování, nástrojích a formách řízení energetické politiky státu.

Státní energetická inspekce plní zároveň úkol sledování a vyhodnocování celospolečenských dopadů jednotlivých opatření, pokynů nebo rozhodnutí orgánů vlády pro dosažení úspor paliv a energie a jejich vliv na plynulost v zásobování národního hospodářství palivy a energií.

Předkládaný zákon upravuje plnění úkolů Státní energetické inspekce v objektech a zařízeních v působnosti federálního ministerstva národní obrany, federálního ministerstva vnitra, ministerstva vnitra České socialistické republiky a ministerstva vnitra Slovenské socialistické republiky tak, že v určených objektech budou plnit kontrolní činnost tato ministerstva. Prováděcím předpisem k zákonu bude upravena kontrolní činnost Státní energetické inspekce ve zvláštních objektech a zařízeních federálního ministerstva spojů, ministerstva spravedlnosti České socialistické republiky a ministerstva spravedlnosti Slovenské socialistické republiky.

Přijetí zákona nevyvolá požadavky na státní rozpočet a pracovní síly. Z projednávání vládního návrhu zákona v zákonodárných sborech byly navrženy doplňky zákona ve třech paragrafech. S doplňujícími návrhy na úpravy v ustanoveních zákona souhlasím, neboť jsou pro zákon přínosem z hlediska působnosti, ale i srozumitelnosti.

Soudružky a soudruzi poslanci, předkládaným zákonem o Státní energetické inspekci je plněn úkol vyplývající z usnesení vlády Československé socialistické republiky č. 190/1981 k zabezpečení zkvalitnění činnosti Státní energetické inspekce a usnesení vlády Československé socialistické republiky č. 200/1984 k zabezpečení vyšší efektivnosti práce Státní energetické inspekce.

S přihlédnutím k tomu, že předkládaná novela zákona umožní zvýšit účinnost práce Státní energetické inspekce a rozšířit její pravomoc, předpokládáme, že bude konstruktivním nástrojem státní správy k dosažení cíle, tj. snížení energetické náročnosti národního hospodářství, a tím přispívat k rozvoji celé naší společnosti.

Vážené soudružky a soudruzi, očekávám, že po projednání vládního návrhu zákona o Státní energetické inspekci vyslovíte se zákonnou úpravou, doplněnou o navržené změny, souhlas.

Závěrem bych chtěl jménem vlády Československé socialistické republiky i jménem našeho ministerstva poděkovat všem výborům za aktivní přístup k tvorbě závažných právních dokumentů, které dnes byly předloženy k projednání.

Předsedající první místopředseda FS J. Marko: Ďakujem súdruhovi Ehrenbergerovi.

Návrh prerokovali Výbory ústavnoprávne, pre plán a rozpočet, pre priemysel, dopravu a obchod a Výbory pre poľnohospodárstvo a výživu oboch snemovní.

Výbory Snemovne ľudu poverili funkciou spoločnej spravodajkyne členku Ústavnoprávneho výboru poslankyňu Júliu Pančurovú, výbory Snemovne národov člena Výboru pre plán a rozpočet poslanca Miloslava Štancela. Prosím najprv poslankyňu Júliu Pančurovú, aby predniesla spravodajskú správu.

Společná zpravodajka výborů SL poslankyně J. Pančurová: Vážený súdruh predseda, vážené súdružky poslankyne, vážení súdruhovia poslanci, vážení hostia, náročnosť ďalšieho rozvoja československého hospodárstva vyžaduje zabezpečiť plný súlad medzi palivovoenergetickými zdrojmi štátu a jeho potrebami. Doterajší vývoj u nás doma i v zahraničí potvrdil nevyhnutnosť prísne hospodáriť so zdrojmi palív a energie v celom našom národnom hospodárstve. Tým je daná i opodstatnenosť návrhu zákona o štátnej energetickej inšpekcii, ktorý predkladá na prerokovanie vláde Československej socialistickej republiky.

Energetické zdroje našej krajiny sú obmedzené a ich zabezpečovanie je stále obťažnejšie a nákladnejšie. Pri využívaní a pri spotrebe týchto zdrojov sa stráca viac, než zodpovedá technickému pokroku v priemyslovo vyspelej spoločnosti. V porovnaní s ostatnými priemyslovo vyspelými krajinami máme spotrebu palív a energie stále pomerne vysokú. Pritom požiadavky na všetky ich druhy stále rastú.

Stav spotreby palív a energie vyžaduje jednotné riadenie, sledovanie a vytváranie podmienok pre rýchle uplatňovanie poznatkov vedy a techniky v tejto oblasti. Treba dosiahnuť zásadný obrat v hospodárení so všetkými druhmi palív a energie a ich racionálne využívanie.

Nástrojom na usmerňovanie spotreby a hospodárenia s elektrinou, pevnými palivami, s teplom a tekutými palivami sa stala Štátna energetická inšpekcia, ktorá bola s týmto cieľom vytvorená už v roku 1952. Komplexné sledovanie hospodárenia so všetkými druhmi palív a energie bolo potom zabezpečené vydaním dosiaľ platného zákona č. 64/1962 Zb., ktorým sa rozšírila pôsobnosť Štátnej energetickej inšpekcie.

Cieľom novej právnej úpravy je zvýšiť účinnosť a efektívnosí práce Štátnej energetickej inšpekcie. Nová právna úprava podriaďuje orgány Štátnej energetickej inšpekcie, ktorými sú Štátna energetická inšpekcia pre Českú socialistickú republiku a Štátna energetická inšpekcia pre Slovenskú socialistickú republiku, priamo ministrovi palív a energetiky Československej socialistickej republiky. Rozširuje sa ich kontrolná právomoc, posilňuje sa význam týchto orgánov ako neopomenuteľných účastníkov pri posudzovaní zámerov v energetickom hospodárstve a vymedzuje sa spolupráca kontrolovaných subjektov s orgánmi inšpekcie pri realizácii kontrolnej činnosti. Štátna energetická inšpekcia sa tak stáva špecializovanou kontrolou, poslaním ktorej je strážiť celospolečenské záujmy v tejto oblasti národného hospodárstva a pomáhať realizovať štátnu palivovoenergetickú politiku.

Domnievam sa preto, že pôsobnosť a metódy práce Štátnej energetickej inšpekcie podľa návrhu zákona zodpovedajú novým podmienkam v národnom hospodárstve.

Návrh zákona prerokovali Výbory ústavnoprávne, pre plán a rozpočet, pre poľnohospodárstvo a výživu a pre priemysel, dopravu a obchod. Poslanci týchto výborov vyslovili s predloženým návrhom zákona súhlas s úpravami:

1. kvôli lepšej zrozumiteľnosti vypustiť v § 1 odsek 1 v druhej vete slovo "k tomu",

2. z toho istého dôvodu upraviť spoločný nadpis na § 2 takto: "Úkoly státní energetické inspekce, postavení a organizace jejích orgánů",

3. kontrolné úlohy podľa návrhu zákona plnia hlavní inšpektori, krajskí inšpektori a inšpektori. Preto v § 9 odsek 5 za slovo "hlavnému" vložiť slovo "inšpektoru".

Z ústavnoprávneho hľadiska je návrh zákona v súlade s článkom 8, článkom 24 a článkom 37 ústavného zákona o československej federácii.

Súdružky a súdruhovia, ako spoločná spravodajkyňa výborov Snemovne ľudu odporúčam Snemovne ľudu schváliť návrh zákona s úpravami, ktoré som uviedla. Ďakujem za pozornosť.

Předsedající první místopředseda FS J. Marko: Ďakujem poslankyni Pančurovej. Prosím poslanca Miloslava Štancela o prednesenie spravodajskej správy.

Společný zpravodaj výborů SN poslanec M. Štanceľ: Vážený súdruh predseda, vážené súdružky poslankyne, vážení súdruhovia poslanci, vážení hostia, výbory pri prerokúvaní uvedeného návrhu zákona podporili uplatňovanie zvýšenej kontrolnej funkcie tohto štátneho orgánu. Sú však toho názoru, že základným princípom musí byť predchádzanie nedostatkom. Preto je žiadúce posilniť kontrolu už na úrovni projektových riešení energetických častí stavieb a pri vydávaní stanovísk k žiadostiam o palivové a energetické základne s tým, aby sa rešpektovali zásady celoštátnej energetickej politiky a energetických generelov príslušných oblastí.

V preventívnom pôsobení štátnej energetickej inšpekcie treba viac ako doposiaľ uplatniť racionalizačné poradenstvo v priemysle, v terciárnej sfére a pre obyvateľstvo. Ako ukazujú skúsenosti i zo zahraničia, práve takéto pôsobenie prináša žiadúce úspory palív a energie v širokom meradle.

Výbory preto považovali za správne zdôrazniť, že organizátorsko-výchovný aspekt práce Štátnej energetickej inšpekcie sa musí odrážať od tvorby štátnej palivovoenergetickej politiky, musí ovplyvňovať obsah a kontrolu Štátneho cieľového programu racionalizácie spotreby palív a energie a popularizáciu pokrokových metód na spotrebu palív a energie.

Náročné požiadavky je tiež potrebné uplatňovať pri ovplyvňovaní technicko-ekonomickej úrovne spotrebičov palív a energie predovšetkým z hľadiska ich energetickej účinnosti. Za týmto účelom musí Štátna energetická inšpekcia spolupracovať s výrobcami týchto spotrebičov a s Úradom pre normalizáciu a meranie, ako i s ich štátnymi skúšobňami. Táto spolupráca musí byť uplatňovaná pri posudzovaní vývoja, výroby, skúšok i dovozu energeticky náročných výrobkov a spotrebičov hromadného používania.

Považujeme za potrebné upozorniť, že pri uplatňovaní predloženého zákona sú možnosti Štátnej energetickej inšpekcie na znižovanie energetickej náročnosti tvorby národného dôchodku obmedzené. K naplneniu tejto náročnej úlohy musí hlavne prispieť vnútorný kontrolný systém a prístupy riadiacich hospodárskych pracovníkov k zabezpečeniu úloh v racionalizácii spotreby palív a energie. Doterajšie skúsenosti z kontrol Štátnej energetickej inšpekcie ukazujú, že v rade prípadov tieto prístupy nie sú na žiadúcej úrovni, o čom svedčí i časté nerešpektovanie Smernice pre činnosť energetických útvarov schválených uznesením vlády ČSSR č. 4/1980 zo strany zmienených pracovníkov.

Z hľadiska praktického naplňovania kontrolnej inšpekčnej činnosti na všetkých úrovniach riadenia energetického hospodárstva a vo všetkých územných celkoch považujú výbory za veľmi dôležité i uskutočnenie vnútornej reorganizácie kontrolného orgánu Štátnej energetickej inšpekcie tak, aby nové usporiadanie zodpovedalo novému rozsahu činnosti a vytváralo lepšie podmienky pre územné zabezpečovanie energetickej inšpekcie. Možno povedať, že v súčasnosti prevláda určitá nevyváženosť krajských pobočiek vzhľadom na rozsah spotreby palív a energie v okruhu ich pôsobnosti.

Celkove považujem predložený návrh za pozitívny krok vpred v realizácii štátnej energetickej politiky. Ako spoločný spravodajca výborov Snemovne národov sa pripájam k odporučeniu spoločnej spravodajkyne výborov Snemovne ľudu, aby sa v návrhu zákona vykonali navrhnuté zmeny a odporúčam Snemovni národov, aby s návrhom zákona a s jeho úpravami vyslovila súhlas.

Předsedající první místopředseda FS J. Marko: Ďakujem poslancovi Štancelovi. Do rozpravy k tomuto bodu sa písomne nikto neprihlásil. Pýtam sa preto, či niekto z poslancov si žiada slovo? (Nikdo.) Nikto si nežiada.

Môžeme preto pristúpiť k hlasovaniu.

Obidve snemovne sú uznášania schopné.

Najprv prosím o hlasovanie poslancov Snemovne národov.

Kto súhlasí s návrhom zákona, uvedeným v parlamentnej tlači č. 33 a podľa odporúčania spoločného spravodajcu výborov Snemovne národov? (Hlasuje se.) Ďakujem.

Je niekto proti? (Nikdo.)

Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikdo.) Nikto.

Poslanci Snemovne národov zákon schválili.

Teraz prosím o hlasovanie poslancov Snemovne ľudu.

Kto z nich súhlasí s návrhom zákona, uvedeným v parlamentnej tlači č. 33 a podľa odporúčania spoločnej spravodajkyne výborov Snemovne ľudu, nech zdvihne ruku! (Hlasuje se.) Ďakujem.

Je niekto proti? (Nikdo.) Nikto.

Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikdo.) Nikto

I poslanci Snemovne ľudu zákon schválili.

Vzhľadom na súhlasné uznesenie oboch snemovní konštatujem, že Federálne zhromaždenie Československej socialistickej republiky schválilo zákon o štátnej energetickej inšpekcii.

Súdružky a súdruhovia, teraz prerokujeme

7

Vládny návrh zákona o veterinárnej starostlivosti (tlač 29), spoločnú správu výborov Snemovne ľudu a spoločnú správu výborov Snemovne národov (tlač 39).

Vládny návrh odôvodní podpredseda vlády, minister poľnohospodárstva a výživy ČSSR súdruh Miroslav Toman.

Prosím, aby sa ujal slova.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP