Žiadajú o slovo spoloční spravodajcovia?
(Ne.) Nežiadajú.
Obe snemovne sú uznášania schopné.
Môžeme pristúpiť k hlasovaniu.
Najskôr budú hlasovať poslanci Snemovne ľudu.
Kto súhlasí s návrhom zákona, uvedeným
v parlamentnej tlači č. 34 a podľa odporučenia
spoločnej spravodajkyne výborov Snemovne ľudu,
nech zdvihne ruku. (Hlasuje se.) Ďakujem.
Je niekto proti? (Nikdo.) Nikto.
Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikdo.) Nikto.
Poslanci Snemovne ľudu zákon schválili.
Teraz prosím o hlasovanie poslancov Snemovne národov.
Kto z nich súhlasí s návrhom zákona,
uvedeným v parlamentnej tlači č. 34 a podľa
odporučenia spoločného spravodajcu výborov
Snemovne národov, nech zdvihne ruku. (Hlasuje se). Ďakujem.
Je niekto proti? (Nikdo.) Nikto.
Zdržal sa hlasovania? (Nikdo.) Nikto.
Aj poslanci Snemovne národov zákon schválili.
Vzhľadom na súhlasné uznesenie oboch snemovní
konštatujem, že Federálne zhromaždenie Československej
socialistickej republiky schválilo zákon o výrobe,
rozvode a spotrebe tepla.
Súdružky a súdruhovia, ďalej máme
na programe
Návrh odôvodní minister palív a energetiky
ČSSR súdruh Ehrenberger.
Prosím, aby sa ujal slova.
Ministr paliv a energetiky ČSSR V. Ehrenberger: Vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky
a soudruzi poslanci, vážení hosté, k
projednání je předkládán vládní
návrh zákona o státní energetické
inspekci, který vychází ze zásad schválených
usnesením vlády ČSSR č. 275 z roku
1985 a následně projednaných příslušnými
výbory obou Sněmoven Federálního shromáždění,
České národní rady a Slovenské
národní rady.
V předkládaném návrhu jsou zohledněny
a začleněny připomínky a doporučení
orgánů zákonodárných sborů.
Návrh zákona byl předložen k připomínkám
všem ústředním orgánům
státní správy a všem krajským
národním výborům.
Nová právní úprava postavení
a úkolů Státní energetické
inspekce je projednávána v období, kdy je
v naší společnosti řešena otázka
přestavby hospodářského mechanismu.
V této souvislosti je nutno zdůraznit, že nová
úprava činnosti a poslání Státní
energetické inspekce je plně v souladu s cílem
zvýšit efektivnost a využívání
všech výrobních zdrojů, ke kterým
nesporně patří paliva a energie. Předpokládaná
zákonná úprava činnosti Státní
energetické inspekce má přispět k
dosažení rozhodného obratu v hospodaření
a spotřebě paliv a energií v celém
národním hospodářství. Proti
dosavadní právní úpravě projednávaný
zákon zdůrazňuje povinnost všech orgánů
a organizací využít všech poznatků
vědy a techniky pro racionalizaci a postupné snížení
energetické náročnosti ve výrobě
a přímé spotřebě paliv a energie.
Návrh zákona upravuje poslání, postavení
a organizaci Státní energetické inspekce,
působnost jejích orgánů v kontrolní
činnosti a úpravu forem a metod práce, které
na kontrolní činnosti navazují nebo z nich
čerpají. Návrh reaguje na územní
členění státu, který tvoří
Česká socialistická republika a Slovenská
socialistická republika tím, že zřizuje
Státní energetickou inspekci pro ČSR a Státní
energetickou inspekci pro SSR, které podřizuje ministru
paliv a energetiky ČSSR. Navržená úprava
vychází vstříc potřebám
úzké součinnosti orgánů Státní
energetické inspekce se zdokonalenou soustavou energetických
komisí vlád Československé socialistické
republiky, České socialistické republiky,
Slovenské socialistické republiky a krajských
národních výborů při plnění
úkolů, které vyplývají z potřeby
zajistit plynulé zásobování palivy
a energií po celé ploše státu.
Pro účely zákona byl zaveden nový
pojem: energetické hospodářství, který
postihuje všechny procesy užití paliv a energie
od jejich získávání až po konečnou
spotřebu. Na uvedené ustanovení zákona
navazuje činnost Státní energetické
inspekce tím, že kontroluje a vyhodnocuje hospodaření
s palivy v celé šíři jejich výroby
a spotřeby.
Navrhovaný zákon nově upravuje postup a povinnost
spolupráce pracovníků kontrolovaných
organizací s orgány Státní energetické
inspekce. Kontrolní orgány Státní.
energetické inspekce jsou oprávněny při
výkonu kontrolní činnosti ukládat
pokuty za nedostatky v energetickém hospodaření.
Podle návrhu zákona se zvyšují pokuty
organizacím na dvojnásobek proti stávající
právní úpravě a vypouští
se podmínka opětovného nedodržení
opatření-k zajištění hospodárného
užívání paliv a energie, kterou dosud
zákon stanovil. Nová úprava je operativnější
a důraznější v postihu za nedostatky
v hospodaření s palivy a energií, zejména
osobními pokutami, jejichž důsledné
odstraňování je podpořeno i nově
vytvořeným institutem pořádkové
pokuty.
Vážené soudružky a soudruzi poslanci,
bude účelné a vhodné, když v
této souvislosti uvedu některé údaje
z činnosti Státní energetické inspekce.
Za rok 1986 provedly orgány Státní energetické
inspekce 1055 kontrolních akcí a zjistily nedostatky
v energetickém hospodářství v 559
organizacích. Přitom zjištěné
odstranitelné energetické ztráty činily
v přepočtu 215 tun hnědého uhlí.
Mnohem větším ztrátám se zabraňuje
posuzováním energetické části
staveb. Za závažné a opakované nedostatky
bylo uloženo kolem 250 pokut v celkové výši
1 057 000 Kčs. Z tohoto počtu bylo uloženo
195 osobních pokut vedoucím pracovníkům
v celkové výši 81 550 Kčs. Uvedená
čísla prokazují celospolečenské
poslání Státní energetické
inspekce v prosazování skutečných
úspor paliv a energií a jsou dokladem rozhodného
postupu proti nedostatkům v energetickém hospodářství.
Zákon ukládá orgánům Státní
energetické inspekce při výkonu činnosti
spolupracovat se společenskými organizacemi při
rozvíjení iniciativy pro dosahování
úspor ve spotřebě paliv a energií.
Zákon opravňuje hlavní inspektory přibrat
k účasti na kontrole odborné pracovníky
jiných orgánů a organizací pro plnění
úkolů stanovených zákonem. Od navrhované
úpravy se očekává prohloubení
kontrolních akcí. Zcela nově upravuje zákon
spolupráci Státní energetické inspekce
v oblasti investiční výstavby. Uvedená
spolupráce je považována za efektivní,
přináší podstatné úspory
energetických zdrojů už v přípravě
staveb tím, že například doporučuje
změnu řešení stavby, způsobu
vytápění a využití jiných
zdrojů energie, které jsou v dané situaci
nedostatečně využívány. Zákon
přes zvýraznění kontrolní činnosti
Státní energetické inspekce postihuje svou
úpravou také jiné formy jejího působení
na zvýšení hospodárnosti ve spotřebě
paliv a energie, jakými jsou poradenství občanům
a organizacím, mimoškolní vzdělávání
odborných pracovníků energetického
hospodářství. Navržená úprava
akceptuje názory a požadavky poslanců tím,
že inspekce nebude jen kontrolovat, ale také aktivně
pomáhat a uplatňovat své odborné znalosti
a poznatky, jak racionálně využívat
paliv a energií.
Státní energetická inspekce je proto v pojetí
nového zákona také zdrojem poznatků,
které jsou plně využívány ve
sféře řízení a usměrňování
energetických potřeb, a to nejen z pozice resortů
paliv a energetiky, ale jsou předmětem projednávání
v energetické komisi vlády Československé
socialistické republiky, která napomáhá
řešit státní energetickou politiku.
Z uvedeného je patrné, že informace Státní
energetické inspekce z kontrolní a ostatní
činnosti jsou využívány při rozhodování,
nástrojích a formách řízení
energetické politiky státu.
Státní energetická inspekce plní zároveň
úkol sledování a vyhodnocování
celospolečenských dopadů jednotlivých
opatření, pokynů nebo rozhodnutí orgánů
vlády pro dosažení úspor paliv a energie
a jejich vliv na plynulost v zásobování národního
hospodářství palivy a energií.
Předkládaný zákon upravuje plnění
úkolů Státní energetické inspekce
v objektech a zařízeních v působnosti
federálního ministerstva národní obrany,
federálního ministerstva vnitra, ministerstva vnitra
České socialistické republiky a ministerstva
vnitra Slovenské socialistické republiky tak, že
v určených objektech budou plnit kontrolní
činnost tato ministerstva. Prováděcím
předpisem k zákonu bude upravena kontrolní
činnost Státní energetické inspekce
ve zvláštních objektech a zařízeních
federálního ministerstva spojů, ministerstva
spravedlnosti České socialistické republiky
a ministerstva spravedlnosti Slovenské socialistické
republiky.
Přijetí zákona nevyvolá požadavky
na státní rozpočet a pracovní síly.
Z projednávání vládního návrhu
zákona v zákonodárných sborech byly
navrženy doplňky zákona ve třech paragrafech.
S doplňujícími návrhy na úpravy
v ustanoveních zákona souhlasím, neboť
jsou pro zákon přínosem z hlediska působnosti,
ale i srozumitelnosti.
Soudružky a soudruzi poslanci, předkládaným
zákonem o Státní energetické inspekci
je plněn úkol vyplývající z
usnesení vlády Československé socialistické
republiky č. 190/1981 k zabezpečení zkvalitnění
činnosti Státní energetické inspekce
a usnesení vlády Československé socialistické
republiky č. 200/1984 k zabezpečení vyšší
efektivnosti práce Státní energetické
inspekce.
S přihlédnutím k tomu, že předkládaná
novela zákona umožní zvýšit účinnost
práce Státní energetické inspekce
a rozšířit její pravomoc, předpokládáme,
že bude konstruktivním nástrojem státní
správy k dosažení cíle, tj. snížení
energetické náročnosti národního
hospodářství, a tím přispívat
k rozvoji celé naší společnosti.
Vážené soudružky a soudruzi, očekávám,
že po projednání vládního návrhu
zákona o Státní energetické inspekci
vyslovíte se zákonnou úpravou, doplněnou
o navržené změny, souhlas.
Závěrem bych chtěl jménem vlády
Československé socialistické republiky i
jménem našeho ministerstva poděkovat všem
výborům za aktivní přístup
k tvorbě závažných právních
dokumentů, které dnes byly předloženy
k projednání.
Předsedající první místopředseda
FS J. Marko: Ďakujem súdruhovi Ehrenbergerovi.
Návrh prerokovali Výbory ústavnoprávne,
pre plán a rozpočet, pre priemysel, dopravu a obchod
a Výbory pre poľnohospodárstvo a výživu
oboch snemovní.
Výbory Snemovne ľudu poverili funkciou spoločnej
spravodajkyne členku Ústavnoprávneho výboru
poslankyňu Júliu Pančurovú, výbory
Snemovne národov člena Výboru pre plán
a rozpočet poslanca Miloslava Štancela. Prosím
najprv poslankyňu Júliu Pančurovú,
aby predniesla spravodajskú správu.
Společná zpravodajka výborů SL
poslankyně J. Pančurová: Vážený
súdruh predseda, vážené súdružky
poslankyne, vážení súdruhovia poslanci,
vážení hostia, náročnosť
ďalšieho rozvoja československého hospodárstva
vyžaduje zabezpečiť plný súlad
medzi palivovoenergetickými zdrojmi štátu a
jeho potrebami. Doterajší vývoj u nás
doma i v zahraničí potvrdil nevyhnutnosť prísne
hospodáriť so zdrojmi palív a energie v celom
našom národnom hospodárstve. Tým je
daná i opodstatnenosť návrhu zákona
o štátnej energetickej inšpekcii, ktorý
predkladá na prerokovanie vláde Československej
socialistickej republiky.
Energetické zdroje našej krajiny sú obmedzené
a ich zabezpečovanie je stále obťažnejšie
a nákladnejšie. Pri využívaní a
pri spotrebe týchto zdrojov sa stráca viac, než
zodpovedá technickému pokroku v priemyslovo vyspelej
spoločnosti. V porovnaní s ostatnými priemyslovo
vyspelými krajinami máme spotrebu palív a
energie stále pomerne vysokú. Pritom požiadavky
na všetky ich druhy stále rastú.
Stav spotreby palív a energie vyžaduje jednotné
riadenie, sledovanie a vytváranie podmienok pre rýchle
uplatňovanie poznatkov vedy a techniky v tejto oblasti.
Treba dosiahnuť zásadný obrat v hospodárení
so všetkými druhmi palív a energie a ich racionálne
využívanie.
Nástrojom na usmerňovanie spotreby a hospodárenia
s elektrinou, pevnými palivami, s teplom a tekutými
palivami sa stala Štátna energetická inšpekcia,
ktorá bola s týmto cieľom vytvorená
už v roku 1952. Komplexné sledovanie hospodárenia
so všetkými druhmi palív a energie bolo potom
zabezpečené vydaním dosiaľ platného
zákona č. 64/1962 Zb., ktorým sa rozšírila
pôsobnosť Štátnej energetickej inšpekcie.
Cieľom novej právnej úpravy je zvýšiť
účinnosť a efektívnosí práce
Štátnej energetickej inšpekcie. Nová právna
úprava podriaďuje orgány Štátnej
energetickej inšpekcie, ktorými sú Štátna
energetická inšpekcia pre Českú socialistickú
republiku a Štátna energetická inšpekcia
pre Slovenskú socialistickú republiku, priamo ministrovi
palív a energetiky Československej socialistickej
republiky. Rozširuje sa ich kontrolná právomoc,
posilňuje sa význam týchto orgánov
ako neopomenuteľných účastníkov
pri posudzovaní zámerov v energetickom hospodárstve
a vymedzuje sa spolupráca kontrolovaných subjektov
s orgánmi inšpekcie pri realizácii kontrolnej
činnosti. Štátna energetická inšpekcia
sa tak stáva špecializovanou kontrolou, poslaním
ktorej je strážiť celospolečenské
záujmy v tejto oblasti národného hospodárstva
a pomáhať realizovať štátnu palivovoenergetickú
politiku.
Domnievam sa preto, že pôsobnosť a metódy
práce Štátnej energetickej inšpekcie podľa
návrhu zákona zodpovedajú novým podmienkam
v národnom hospodárstve.
Návrh zákona prerokovali Výbory ústavnoprávne,
pre plán a rozpočet, pre poľnohospodárstvo
a výživu a pre priemysel, dopravu a obchod. Poslanci
týchto výborov vyslovili s predloženým
návrhom zákona súhlas s úpravami:
1. kvôli lepšej zrozumiteľnosti vypustiť
v § 1 odsek 1 v druhej vete slovo "k tomu",
2. z toho istého dôvodu upraviť spoločný
nadpis na § 2 takto: "Úkoly státní
energetické inspekce, postavení a organizace jejích
orgánů",
3. kontrolné úlohy podľa návrhu zákona
plnia hlavní inšpektori, krajskí inšpektori
a inšpektori. Preto v § 9 odsek 5 za slovo "hlavnému"
vložiť slovo "inšpektoru".
Z ústavnoprávneho hľadiska je návrh
zákona v súlade s článkom 8, článkom
24 a článkom 37 ústavného zákona
o československej federácii.
Súdružky a súdruhovia, ako spoločná
spravodajkyňa výborov Snemovne ľudu odporúčam
Snemovne ľudu schváliť návrh zákona
s úpravami, ktoré som uviedla. Ďakujem za pozornosť.
Předsedající první místopředseda
FS J. Marko: Ďakujem poslankyni Pančurovej. Prosím
poslanca Miloslava Štancela o prednesenie spravodajskej správy.
Společný zpravodaj výborů SN poslanec
M. Štanceľ: Vážený súdruh
predseda, vážené súdružky poslankyne,
vážení súdruhovia poslanci, vážení
hostia, výbory pri prerokúvaní uvedeného
návrhu zákona podporili uplatňovanie zvýšenej
kontrolnej funkcie tohto štátneho orgánu. Sú
však toho názoru, že základným
princípom musí byť predchádzanie nedostatkom.
Preto je žiadúce posilniť kontrolu už na
úrovni projektových riešení energetických
častí stavieb a pri vydávaní stanovísk
k žiadostiam o palivové a energetické základne
s tým, aby sa rešpektovali zásady celoštátnej
energetickej politiky a energetických generelov príslušných
oblastí.
V preventívnom pôsobení štátnej
energetickej inšpekcie treba viac ako doposiaľ uplatniť
racionalizačné poradenstvo v priemysle, v terciárnej
sfére a pre obyvateľstvo. Ako ukazujú skúsenosti
i zo zahraničia, práve takéto pôsobenie
prináša žiadúce úspory palív
a energie v širokom meradle.
Výbory preto považovali za správne zdôrazniť,
že organizátorsko-výchovný aspekt práce
Štátnej energetickej inšpekcie sa musí
odrážať od tvorby štátnej palivovoenergetickej
politiky, musí ovplyvňovať obsah a kontrolu
Štátneho cieľového programu racionalizácie
spotreby palív a energie a popularizáciu pokrokových
metód na spotrebu palív a energie.
Náročné požiadavky je tiež potrebné
uplatňovať pri ovplyvňovaní technicko-ekonomickej
úrovne spotrebičov palív a energie predovšetkým
z hľadiska ich energetickej účinnosti. Za týmto
účelom musí Štátna energetická
inšpekcia spolupracovať s výrobcami týchto
spotrebičov a s Úradom pre normalizáciu a
meranie, ako i s ich štátnymi skúšobňami.
Táto spolupráca musí byť uplatňovaná
pri posudzovaní vývoja, výroby, skúšok
i dovozu energeticky náročných výrobkov
a spotrebičov hromadného používania.
Považujeme za potrebné upozorniť, že pri
uplatňovaní predloženého zákona
sú možnosti Štátnej energetickej inšpekcie
na znižovanie energetickej náročnosti tvorby
národného dôchodku obmedzené. K naplneniu
tejto náročnej úlohy musí hlavne prispieť
vnútorný kontrolný systém a prístupy
riadiacich hospodárskych pracovníkov k zabezpečeniu
úloh v racionalizácii spotreby palív a energie.
Doterajšie skúsenosti z kontrol Štátnej
energetickej inšpekcie ukazujú, že v rade prípadov
tieto prístupy nie sú na žiadúcej úrovni,
o čom svedčí i časté nerešpektovanie
Smernice pre činnosť energetických útvarov
schválených uznesením vlády ČSSR
č. 4/1980 zo strany zmienených pracovníkov.
Z hľadiska praktického naplňovania kontrolnej
inšpekčnej činnosti na všetkých
úrovniach riadenia energetického hospodárstva
a vo všetkých územných celkoch považujú
výbory za veľmi dôležité i uskutočnenie
vnútornej reorganizácie kontrolného orgánu
Štátnej energetickej inšpekcie tak, aby nové
usporiadanie zodpovedalo novému rozsahu činnosti
a vytváralo lepšie podmienky pre územné
zabezpečovanie energetickej inšpekcie. Možno
povedať, že v súčasnosti prevláda
určitá nevyváženosť krajských
pobočiek vzhľadom na rozsah spotreby palív
a energie v okruhu ich pôsobnosti.
Celkove považujem predložený návrh za
pozitívny krok vpred v realizácii štátnej
energetickej politiky. Ako spoločný spravodajca
výborov Snemovne národov sa pripájam k odporučeniu
spoločnej spravodajkyne výborov Snemovne ľudu,
aby sa v návrhu zákona vykonali navrhnuté
zmeny a odporúčam Snemovni národov, aby s
návrhom zákona a s jeho úpravami vyslovila
súhlas.
Předsedající první místopředseda
FS J. Marko: Ďakujem poslancovi Štancelovi. Do rozpravy
k tomuto bodu sa písomne nikto neprihlásil. Pýtam
sa preto, či niekto z poslancov si žiada slovo? (Nikdo.)
Nikto si nežiada.
Môžeme preto pristúpiť k hlasovaniu.
Obidve snemovne sú uznášania schopné.
Najprv prosím o hlasovanie poslancov Snemovne národov.
Kto súhlasí s návrhom zákona, uvedeným
v parlamentnej tlači č. 33 a podľa odporúčania
spoločného spravodajcu výborov Snemovne národov?
(Hlasuje se.) Ďakujem.
Je niekto proti? (Nikdo.)
Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikdo.) Nikto.
Poslanci Snemovne národov zákon schválili.
Teraz prosím o hlasovanie poslancov Snemovne ľudu.
Kto z nich súhlasí s návrhom zákona,
uvedeným v parlamentnej tlači č. 33 a podľa
odporúčania spoločnej spravodajkyne výborov
Snemovne ľudu, nech zdvihne ruku! (Hlasuje se.) Ďakujem.
Je niekto proti? (Nikdo.) Nikto.
Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikdo.) Nikto
I poslanci Snemovne ľudu zákon schválili.
Vzhľadom na súhlasné uznesenie oboch snemovní
konštatujem, že Federálne zhromaždenie Československej
socialistickej republiky schválilo zákon o štátnej
energetickej inšpekcii.
Súdružky a súdruhovia, teraz prerokujeme
Vládny návrh odôvodní podpredseda vlády,
minister poľnohospodárstva a výživy ČSSR
súdruh Miroslav Toman.