Místopředseda vlády a ministr zemědělství
a výživy ČSSR M. Toman: Vážený
soudruhu předsedo, soudružky poslankyně, soudruzi
poslanci, z pověření vlády Československé
socialistické republiky předkládám
Federálnímu shromáždění
k projednání a schválení návrh
zákona o veterinární péči,
který má nahradit zákon č. 66/1961
Sb., který splnil svou úlohu ve významné
etapě výstavby socialistické zemědělské
velkovýroby. V tomto období, během více
než dvou desítek let, byly postupně budovány
specializované velkochovy v živočišné
výrobě. To kladlo vysoké nároky na
kvalifikovaný výkon veterinární služby
a odpovědný přístup většiny
zemědělských podniků, který
se projevil v dosažených výrazných změnách
náročné přestavby československého
socialistického zemědělství. V naší
živočišné výrobě byly postupně
utlumeny nebezpečné nákazy, mezí nimi
především tuberkulóza a brucelóza
skotu a některé další významné
nemoci hospodářských zvířat.
Byl vytvořen ucelený systém preventivní
ochrany chovů i našeho státního území
před nákazovými vlnami. Současně
s tím byl vytvářen hygienický dohled
na kvalitu potravin, zejména masa a masných výrobků.
Chtěl bych proto pozitivně ocenit podíl pracovníků
veterinární služby na těchto výsledcích
a poděkovat jim i za nemalé úsilí,
kterým přispěli k vytváření
podmínek pro růst intenzity živočišné
výroby.
S dosavadními výsledky se však nemůžeme
spokojit. I na úseku veterinární služby
je nutné reagovat na měnící se podmínky,
v nichž se rozvíjí zemědělská
výroba a výroba potravin. Metody, formy a účinnost
působení veterinární služby jsou
nedílně spjaty se stupněm rozvoje výrobních
sil, s vědeckým poznáním, s prostředím
a podmínkami, v nichž se zemědělská
a potravinářská výroba rozvíjí,
a především s cíli, které v oblasti
zemědělské a výživové
politiky vytyčila Komunistická strana Československa
na svém XVII. sjezdu.
Je proto nezbytné, aby tato služba i v nových
náročnějších podmínkách
komplexnějším pojetím své činnosti
aktivně přispívala k splnění
těchto úkolů a cílů.
Je to především orientace na komplexní
veterinární prevenci, kontrolu a odborný
dozor ve všech fázích výrobního
procesu v zemědělské a potravinářské
výrobě, při manipulaci, přípravě
a skladování surovin a hotových výrobků,
a to v úzké součinnosti s orgány hygienické
služby a orgány státní zemědělské
a potravinářské inspekce.
Pokládám za důležité, aby veterinární
služba účinně působila na zabezpečení
péče o zdraví zvířat opravdu
komplexně, včetně hygieny jejich prostředí,
ošetřování, plemenitby, přepravy
a též dozorem na zdravotní a dietetickou nezávadnost
krmiv a na ochranu životního prostředí
před škodlivými vlivy.
Vycházíme mimo jiné z toho, že v podmínkách
uplatnění nového hospodářského
mechanismu bude dán zemědělským a
potravinářským podnikům větší
prostor pro volbu vhodných způsobů chovatelské
práce, zooveterinární péče
a technologických procesů při výrobě
potravin. Na trh budou přicházet i potravinářské
výrobky vyráběné přímo
zemědělskými podniky. O to více bude
nutné posílit společenskou kontrolu a dozor,
aby byly dodržovány státní normy zabezpečující
zdravotní nezávadnost a kvalitu potravin. Již
dnes máme v tomto směru vybudován kontrolní
systém a mohu odpovědně prohlásit,
že naše potravinářské výrobky
jsou spolehlivě chráněny. Naše normy
jsou náročné a snesou mezinárodní
srovnání, jak to dokazuje i úspěšný
export řady našich potravinářských
výrobků do nejvyspělejších zemí.
To však neznamená, že není třeba
dále pokročit ve zdravotní a hygienické
ochraně potravin. Veterinární služba,
v souladu s příslušnými ustanoveními
návrhu zákona, bude v tomto směru ještě
účinněji působit jak preventivně,
tak následnou kontrolou.
Požadujeme, aby ve srovnání se současným
stavem se zejména prohloubil dozor nad výrobou a
zpracováním mléka se zvláštním
zřetelem na některé specifické druhy
výrobků, především kojeneckou
výživu, výrobky pro diabetiky a další
specifické skupiny obyvatel.
Úsilí o zvýšení účinnosti
veterinární péče v této oblasti
je doprovázeno i procesem zpevňování
norem jakosti potravinářských výrobků.
Od 1. ledna příštího roku bude v plném
rozsahu uplatněna nová norma jakosti u mléka,
která klade podstatně vyšší nároky
na mikrobielní čistotu mléka a její
porušení bude mít i výrazné ekonomické
dopady pro zemědělské podniky. Připravuje
se zpevnění normy kvality masa a masných
výrobků a postupné uplatnění
mezinárodního Codexu alimentaris v našich československých
podmínkách.
Konečně novým opatřením, které
rovněž reaguje na změněné podmínky,
v nichž probíhá živočišná
výroba ve specializovaných vysoce produktivních
velkochovech, je možnost výkonu veterinární
služby i podnikovými veterinárními lékaři.
Nelze zastírat, že o tomto opatření
bylo hodně diskusí. Byly vyslovovány obavy,
zda tím nepoklesne úroveň veterinární
péče, vliv státní veterinární
správy, neoslabí se jednotné řízení
veterinární služby. Po pravdě motivace
takových připomínek byly v některých
případech úzce osobní, spojené
s obavou, zda přechod určité části
veterinárních lékařů do zemědělských
podniků nepovede k poklesu jejich společenské
prestiže. Jsme toho názoru, že žádná
z těchto připomínek nemá opodstatnění.
Rozsah činnosti podnikové veterinární
služby vymezí příslušný
prováděcí předpis. Podnikový
veterinář bude pracovat v místě, což
povede k větší pružnosti a operativnosti
některých preventivních i kurativních
zásahů, jejichž včasné provedení
hraje značnou roli, aby se předešlo vážnějším
škodám. Státní veterinární
služba byla někdy kritizována právě
za to, že se svými zákroky přichází
pozdě, že není dost operativní. Kompetence
a odpovědnost veterinární správy,
její právo kontroly zůstávají
nedotčeny.
Zákon předpokládá jednotný
postup a úzkou součinnost státní a
podnikové veterinární služby. A pokud
jde o zmíněnou prestiž, její úroveň
nevytváří úřad, ale především
odborná schopnost a uznání z dosahovaných
výsledků. Toho si nejvíce cení společnost,
to především dokáží nejlépe
ocenit i podnikové kolektivy.
Vážené soudružky poslankyně a soudruzi
poslanci, realizace opatření vyplývajících
ze zákona povede k přiměřenému
snížení nároků na státní
rozpočty federace a národních republik a
plán pracovních sil. Sleduje se jimi i snížení
administrativní náročnosti v oblasti veterinární
péče a vytvářejí se podmínky
pro další racionalizační opatření,
která v souvislosti s přestavbou hospodářského
mechanismu budou uplatněna ve státní správě.
Z toho, co jsem uvedl je zřejmé, že návrh
zákona o veterinární péči,
který je vám dnes předkládán
k projednání a schválení, je důležitým
právním nástrojem k intenzifikaci živočišné
výroby. Je však současně jedním
z významných celospolečenských opatření
a nástrojů státní zdravotní
a výživové politiky.
Doporučuji proto, vážený soudruhu předsedo,
soudružky poslankyně a soudruzi poslanci, jménem
vlády Československé socialistické
republiky, aby návrh veterinárního zákona
byl schválen v předloženém znění
se změnami uvedenými ve společné zprávě
výborů ústavně právních
a výborů pro zemědělství a
výživu Sněmovny lidu a Sněmovny národů
Federálního shromáždění.
Současně mi dovolte, abych vám všem
poděkoval za připomínky a pomoc při
jeho přípravě a projednávání.
Předsedající první místopředseda
FS J. Marko: Ďakujem súdruhovi Tomanovi. Návrh
prerokovali Výbory ústavnoprávne a pre poľnohospodárstvo
a výživu oboch snemovní. Prosím spoločného
spravodajcu výborov Snemovne ľudu poslanca Stanislava
Zamazala, aby predniesol spravodajskú správu.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
S. Zamazal: Vážený soudruhu předsedo,
vážené soudružky a soudruzi poslanci,
vážení hosté, zajišťování
vysoké úrovně výživy lidu je
úkolem mimořádného politického
významu. Proto také naše stranické a
státní orgány věnují trvalou
a mimořádnou pozornost proporcionálnímu
rozvoji socialistické zemědělské velkovýroby
a potravinářského průmyslu. Mimo jiné
jde také o zabezpečení soběstačnosti
ve výrobě potravin i dalších zemědělských
produktů.
Významný a nezastupitelný podíl na
úspěšném plnění toho to
vysoce náročného cíle mají
i technické a biologické služby včetně
veterinární. Základní poslání
veterinární služby je dáno zejména
jejími úkoly v péči o zdraví
hospodářských zvířat, v péči
o zdravotní a hygienickou nezávadnost a biologickou
hodnotu potravin živočišného původu,
zajišťování ochrany státního
území před zavlečením nákaz
a jiných hromadných onemocnění zvířat
nebo látek škodlivých pro zdraví lidí
a zvířat, jakož i v úsilí o tvorbu
zdravého životního prostředí
z hlediska jeho znečišťování zdroji
živočišného původu. Ve svém
konečném efektu se tak mnohostranné působení
veterinární služby stává nejen
důležitým nástrojem dalšího
rozvoje našeho socialistického zemědělství
a realizace strategické linie zabezpečení
soběstačnosti ve výrobě potravin a
dalších zemědělských produktů,
ale také specifickou složku komplexní péče
socialistické společnosti o zdraví lidu.
Základy současné právní úpravy
veterinární péče byly položeny
v době ukončení první etapy výstavby
veterinární služby na socialistických
principech na samém počátku sedmdesátých
let - zákonem č. 66/1961 Sb., o veterinární
péči, a na něj navazujícími
prováděcími předpisy - v době
upevňování a rozvíjení socialistických
výrobních vztahů v našem zemědělství.
Za období více než čtvrt století
se však výrazně změnily výrobně
ekonomické podmínky v zemědělsko-potravinářském
komplexu a ukazuje se stále více, že mnohá
ustanovení současné právní
úpravy jsou již překonána a stávají
se brzdou dalšího potřebného rozvoje
v této oblasti.
Proto bylo přistoupeno k přípravě
nové právní úpravy veterinární
péče, ve snaze vytvořit na podkladě
rozboru dosavadních zkušeností, současného
stavu a předpokládaného dalšího
vývoje koncepčně sladěnou právní
úpravu všech otázek týkajících
se této oblasti. Bylo přitom využito i poznatků
a zkušeností získaných z obdobných
právních úprav v jiných státech
a zejména v socialistických zemích.
Soudružky a soudruzi poslanci, když jsme v ústavně
právních výborech a výborech pro zemědělství
a výživu projednávali v květnu 1983
zásady nové právní úpravy veterinární
péče, konstatovali jsme, že aktuálnost
této úpravy je věcně, politicky, ale
i logicky odůvodněna. Naše jednání
tehdy vyústilo v plnou podporu přípravy nové
právní úpravy v této oblasti. Plně
proto souhlasím také se zdůvodněním,
které tu k vládnímu návrhu zákona
přednesl místopředseda vlády Československé
socialistické republiky a ministr zemědělství
a výživy soudruh Toman. Nicméně mi dovolte
vyjádřit se k některým otázkám
v zákoně obsaženým.
Úspěchy naší státní veterinární
služby v minulosti při likvidaci nebezpečných
a velmi nebezpečných nákaz, prohloubení
ochrany hospodářských zvířat
před šířením těchto nákaz
nebo jejich zavlečením ze zahraničí
a zvýšení úrovně řízení
industrializovaných provozů koncentrované
živočišné výroby výrazně
zlepšily nákazovou situaci a umožnily soustředění
pozornosti, sil a prostředků na aktivní ochranu
zdraví hospodářských zvířat,
na soustavné zvyšování jejich produkčních
a reprodukčních schopností a na maximální
snižování ztrát. Z toho důvodu
se na tomto úseku veterinární péče
právem klade v návrhu důraz zejména
na komplexní prevenci a na větší zapojení
veterinárních lékařů do řízení
biologické části živočišné
výroby. Z tohoto hlediska jsem pevně přesvědčen
o užitečnosti umožnění výkonu
odborných veterinárních činností
též veterinárním lékařům
a veterinárním technikům socialistických
organizací.
Také na úseku zabezpečování
zdravotní nezávadnosti a biologické hodnoty
potravin a surovin živočišného původu
má veterinární péče své
nezastupitelné místo, a to jak z hlediska vytváření
vhodných hygienických podmínek pro jejich
výrobu, tak i z hlediska kontroly dodržování
požadavků veterinární péče
a zásad péče o zdraví a výživu
lidu. V návrhu se v této souvislosti jednak rozšiřují
a prohlubují povinnosti zpracovatelských organizací,
jednak zpřísňuje veterinární
hygienický dozor a zvyšuje jeho účinnost.
To je důležité v zájmu zvýšení
kvality potravin živočišného původu
a snížení ztrát ve všech fázích
výrobního procesu až po skladování
a expedici výrobků, zejména v zájmu
zabezpečení ochrany zdraví spotřebitelů.
Náročné úkoly veterinární
péče vyžadují i účinné
prostředky k zajištění jejich náležitého
plnění. Domnívám se, že i na
ně se v předloženém návrhu přiměřeně
pamatuje. Mám na mysli hlavně oprávnění
národních výborů a orgánů
veterinární péče ukládat různá
opatření, jakož i pokuty za porušení
povinností stanovených právními předpisy
o veterinární péči.
Konečně považuji za prospěšné,
že se v návrhu projevuje racionální
úsilí o nezbytné sjednocování
postupů při plnění úkolů
na úseku výroby a dovozu veterinárních
biopreparátů a léčiv.
Při projednávání vládního
návrhu zákona ve výborech jsme s uspokojením
konstatovali, že realizace nové právní
úpravy veterinární péče nemá
být spojena s novými požadavky a nároky
na státní rozpočet, ani na plán pracovních
sil.
Soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, při
projednávání vládního návrhu
zákona o veterinární péči ve
výborech ústavně právních a
pro zemědělství a výživu byly
posouzeny došlé návrhy na úpravy a změny
v návrhu z výborů České národní
rady a Slovenské národní rady, jakož
i připomínky poslanců našich výborů
a zapracovány do společné zprávy výborů
obou sněmoven, která vám byla rozdána.
Na závěr bych chtěl jako společný
zpravodaj výborů Sněmovny lidu vyslovit přesvědčení,
že nová právní úprava veterinární
péče bude nesporným krokem vpřed a
účinným právním nástrojem
ke zdokonalení veterinární péče
a zvýšení úrovně práce
veterinární služby v zájmu intenzívního
rozvoje živočišné výroby a stále
lepšího uspokojování potřeb občanů
potravinami a surovinami živočišného původu.
Po zvážení všech těchto okolností
navrhuji Sněmovně lidu, aby s předloženým
návrhem zákona o veterinární péči
vyslovila souhlas se změnami uvedenými ve společné
zprávě výborů obou sněmoven.
Předsedající první místopředseda
FS J. Marko: Ďakujem poslancovi Zamazalovi, slovo má
spoločná spravodajkyňa výborov Snemovne
národov poslankyňa Anna Vargová.
Společná zpravodajka výborů SN
poslankyně A. Vargová: Vážený
súdruh predseda, vážené súdružky
a súdruhovia poslanci, plne súhlasím s tým,
čo tu povedal vo svojej spravodajskej správe spoločný
spravodajca výborov Snemovne ľudu súdruh poslanec
Zamazal a som presvedčená, že nová právna
úprava veterinárnej starostlivosti je potrebná
a že hlavné ciele a myšlienky predloženého
návrhu zodpovedajú spoločenskému poslaniu
veterinárnej starostlivosti a veterinárnej služby
v súčasných podmienkach. Stotožňujem
sa aj s názorom, že tento návrh smeruje k tomu,
aby nová právna úprava veterinárnej
starostlivosti pomáhala pri presadzovaní intenzifikačných
opatrení v živočíšnej výrobe,
pri mobilizácii rezerv a obmedzovaní strát,
pri zvyšovaní produkcie potravín živočíšneho
pôvodu a pri hospodárnejšom zhodnocovaní
surovín v celom poľnohospodársko-potravinárskom
komplexe.
Okrem toho, že vytvára predpoklady pre lepšie
plnenie úloh veterinárnej starostlivosti v terajšej
etape rozvoja poľnohospodárskej a potravinárskej
výroby, sleduje predložený návrh v niektorých
smeroch aj zdokonaľovanie nášho právneho
poriadku.
Svedčí o tom predovšetkým nová
právna koncepcia - vrátane zákonov republík,
ktorá na základe skúseností z uplynulého
obdobia potvrdzuje existenciu sústavy orgánov veterinárnej
starostlivosti a veterinárnej služby, organizačne
oddelených od národných výborov. Tým
bude odstránený rozpor medzi doterajším
zákonom a skutočným postavením organizácií
veterinárnej služby, ktoré sa konštituovali
po vyčlenení z riadiacej sféry národných
výborov spolu s orgánmi štátneho hospodárskeho
riadenia poľnohospodárstva. Myslím si, že
prenesenie výkonu štátnej správy na
úseku veterinárnej starostlivosti, ku ktorému
treba vysoko odborných znalostí, na samotné
orgány veterinárnej starostlivosti je účelné
a nie je v rozpore s požiadavkou posilňovania postavenia
a právomoci národných výborov.
Nemenej dôležité je rozdelenie úloh medzi
veterinárnou a hygienickou službou, prodovšetkým
určenie rozsahu pôsobnosti veterinárneho hygienického
dozoru a podrobnejších pravidiel spolupráce
veterinárnej služby s hygienickou službou.
Na potrebu optimalizácie výživy hospodárskych
zvierat a racionálneho využívania krmív
reaguje návrh zvýšením úlohy
veterinárnej služby pri dozore nad zdravotnou, hygienickou
a dietetickou bezchybnosťou krmív.
Vážené súdružky a súdruhovia,
na záver by som chcela vysloviť presvedčenie,
že predložený návrh federálneho
zákona o veterinárnej starostlivosti a zákonov
republík umožní dobrú, komplexnú
právnu úpravu týchto spoločných
vzťahov, ktorá bude v súlade s potrebami našej
socialistickej spoločnosti a podporí ciele vytýčené
poľnohospodárskou politikou Komunistickej strany Československa.
Prispeje k dôslednejšiemu, zodpovednému a disciplinovanému
plneniu povinností všetkými orgánmi,
organizáciami a občanmi, na dosiahnutie vyššej
kvality a efektívnosti v tejto významnej oblasti.
So zreteľom na to navrhujem Snemovni národov, aby
vládny návrh zákona o veterinárnej
starostlivosti - so zmenami uvedenými v spoločnej
správe Výborov ústavnoprávnych a pre
poľnohospodárstvo a výživu Snemovne ľudu
a Snemovne národov - schválila.
Předsedající první místopředseda
FS J. Marko: Ďakujem poslankyni Vargovej za prečítanie
spravodajskej správy. Naše rokovanie bude pokračovať
rozpravou. Písomne sa zatiaľ do rozpravy prihlásili
poslanci Jiří Ládr a Rudolf Říman.
Otváram rozpravu a udeľujem slovo poslancovi Jiřímu
Ládrovi, pripraví sa poslanec Rudolf Říman.
Poslanec SL J. Ládr: Vážený soudruhu
předsedo, vážené soudružky a soudruzi
poslanci, zákon o veterinární péči
se po svém schválení stane účinným
právním nástrojem k prohlubování
socialistické veterinární péče
v zájmu dalšího rozvoje zemědělsko-potravinářského
komplexu a posílení záruk ochrany lidského
zdraví. Bude jím nahrazen nynější
zákon o veterinární péči č.
66 z roku 1961, který přejde do historie stejně
slavné jako byla celá tehdejší doba
budování socialistického zemědělství.
Doba, kdy se všichni učili všechno, v níž
se pokládaly pevné základy socialistické
budoucnosti naší země. Je užitečné
si připomenout tento čas, kdy zemědělci
v obtížných podmínkách a za minimální
odměnu vynakládali nemálo obětavosti
a houževnatosti při budování nových
socialistických podniků. Je dobře vzpomenout
stovek a tisíců žen, které bez oddechu
trpělivě a poctivě pracovaly ve stájích
den co den. Kolik práce vykonali první zootechnici,
staří dobří hospodáři
s bohatými praktickými zkušenostmi, kteří
řídili prvé kroky společných
chovů. Oni to byli, kteří svojí prací,
umem a hlavně citem pro zvíře zakládali
spolu s veterináři a plemenáři zdravá
stáda zvířat a vytvářeli předpoklady
budoucí vysoké užitkovosti. Jak nevzpomenout
při této příležitosti na tehdejší
počátky státní veterinární
služby, která teprve v socialistických podmínkách
se mohla v poměrně krátké době
zformovat v jednotnou státní službu a stát
se účinným pomocníkem a rádcem
zemědělských podniků v jejich úsilí
o rozvoj živočišné velkovýroby
i o zvyšování úrovně výroby
kvalitních potravin.