Úterý 10. listopadu 1987

Místopředseda vlády a ministr zemědělství a výživy ČSSR M. Toman: Vážený soudruhu předsedo, soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, z pověření vlády Československé socialistické republiky předkládám Federálnímu shromáždění k projednání a schválení návrh zákona o veterinární péči, který má nahradit zákon č. 66/1961 Sb., který splnil svou úlohu ve významné etapě výstavby socialistické zemědělské velkovýroby. V tomto období, během více než dvou desítek let, byly postupně budovány specializované velkochovy v živočišné výrobě. To kladlo vysoké nároky na kvalifikovaný výkon veterinární služby a odpovědný přístup většiny zemědělských podniků, který se projevil v dosažených výrazných změnách náročné přestavby československého socialistického zemědělství. V naší živočišné výrobě byly postupně utlumeny nebezpečné nákazy, mezí nimi především tuberkulóza a brucelóza skotu a některé další významné nemoci hospodářských zvířat.

Byl vytvořen ucelený systém preventivní ochrany chovů i našeho státního území před nákazovými vlnami. Současně s tím byl vytvářen hygienický dohled na kvalitu potravin, zejména masa a masných výrobků.

Chtěl bych proto pozitivně ocenit podíl pracovníků veterinární služby na těchto výsledcích a poděkovat jim i za nemalé úsilí, kterým přispěli k vytváření podmínek pro růst intenzity živočišné výroby.

S dosavadními výsledky se však nemůžeme spokojit. I na úseku veterinární služby je nutné reagovat na měnící se podmínky, v nichž se rozvíjí zemědělská výroba a výroba potravin. Metody, formy a účinnost působení veterinární služby jsou nedílně spjaty se stupněm rozvoje výrobních sil, s vědeckým poznáním, s prostředím a podmínkami, v nichž se zemědělská a potravinářská výroba rozvíjí, a především s cíli, které v oblasti zemědělské a výživové politiky vytyčila Komunistická strana Československa na svém XVII. sjezdu.

Je proto nezbytné, aby tato služba i v nových náročnějších podmínkách komplexnějším pojetím své činnosti aktivně přispívala k splnění těchto úkolů a cílů.

Je to především orientace na komplexní veterinární prevenci, kontrolu a odborný dozor ve všech fázích výrobního procesu v zemědělské a potravinářské výrobě, při manipulaci, přípravě a skladování surovin a hotových výrobků, a to v úzké součinnosti s orgány hygienické služby a orgány státní zemědělské a potravinářské inspekce.

Pokládám za důležité, aby veterinární služba účinně působila na zabezpečení péče o zdraví zvířat opravdu komplexně, včetně hygieny jejich prostředí, ošetřování, plemenitby, přepravy a též dozorem na zdravotní a dietetickou nezávadnost krmiv a na ochranu životního prostředí před škodlivými vlivy.

Vycházíme mimo jiné z toho, že v podmínkách uplatnění nového hospodářského mechanismu bude dán zemědělským a potravinářským podnikům větší prostor pro volbu vhodných způsobů chovatelské práce, zooveterinární péče a technologických procesů při výrobě potravin. Na trh budou přicházet i potravinářské výrobky vyráběné přímo zemědělskými podniky. O to více bude nutné posílit společenskou kontrolu a dozor, aby byly dodržovány státní normy zabezpečující zdravotní nezávadnost a kvalitu potravin. Již dnes máme v tomto směru vybudován kontrolní systém a mohu odpovědně prohlásit, že naše potravinářské výrobky jsou spolehlivě chráněny. Naše normy jsou náročné a snesou mezinárodní srovnání, jak to dokazuje i úspěšný export řady našich potravinářských výrobků do nejvyspělejších zemí.

To však neznamená, že není třeba dále pokročit ve zdravotní a hygienické ochraně potravin. Veterinární služba, v souladu s příslušnými ustanoveními návrhu zákona, bude v tomto směru ještě účinněji působit jak preventivně, tak následnou kontrolou.

Požadujeme, aby ve srovnání se současným stavem se zejména prohloubil dozor nad výrobou a zpracováním mléka se zvláštním zřetelem na některé specifické druhy výrobků, především kojeneckou výživu, výrobky pro diabetiky a další specifické skupiny obyvatel.

Úsilí o zvýšení účinnosti veterinární péče v této oblasti je doprovázeno i procesem zpevňování norem jakosti potravinářských výrobků.

Od 1. ledna příštího roku bude v plném rozsahu uplatněna nová norma jakosti u mléka, která klade podstatně vyšší nároky na mikrobielní čistotu mléka a její porušení bude mít i výrazné ekonomické dopady pro zemědělské podniky. Připravuje se zpevnění normy kvality masa a masných výrobků a postupné uplatnění mezinárodního Codexu alimentaris v našich československých podmínkách.

Konečně novým opatřením, které rovněž reaguje na změněné podmínky, v nichž probíhá živočišná výroba ve specializovaných vysoce produktivních velkochovech, je možnost výkonu veterinární služby i podnikovými veterinárními lékaři.

Nelze zastírat, že o tomto opatření bylo hodně diskusí. Byly vyslovovány obavy, zda tím nepoklesne úroveň veterinární péče, vliv státní veterinární správy, neoslabí se jednotné řízení veterinární služby. Po pravdě motivace takových připomínek byly v některých případech úzce osobní, spojené s obavou, zda přechod určité části veterinárních lékařů do zemědělských podniků nepovede k poklesu jejich společenské prestiže. Jsme toho názoru, že žádná z těchto připomínek nemá opodstatnění.

Rozsah činnosti podnikové veterinární služby vymezí příslušný prováděcí předpis. Podnikový veterinář bude pracovat v místě, což povede k větší pružnosti a operativnosti některých preventivních i kurativních zásahů, jejichž včasné provedení hraje značnou roli, aby se předešlo vážnějším škodám. Státní veterinární služba byla někdy kritizována právě za to, že se svými zákroky přichází pozdě, že není dost operativní. Kompetence a odpovědnost veterinární správy, její právo kontroly zůstávají nedotčeny.

Zákon předpokládá jednotný postup a úzkou součinnost státní a podnikové veterinární služby. A pokud jde o zmíněnou prestiž, její úroveň nevytváří úřad, ale především odborná schopnost a uznání z dosahovaných výsledků. Toho si nejvíce cení společnost, to především dokáží nejlépe ocenit i podnikové kolektivy.

Vážené soudružky poslankyně a soudruzi poslanci, realizace opatření vyplývajících ze zákona povede k přiměřenému snížení nároků na státní rozpočty federace a národních republik a plán pracovních sil. Sleduje se jimi i snížení administrativní náročnosti v oblasti veterinární péče a vytvářejí se podmínky pro další racionalizační opatření, která v souvislosti s přestavbou hospodářského mechanismu budou uplatněna ve státní správě.

Z toho, co jsem uvedl je zřejmé, že návrh zákona o veterinární péči, který je vám dnes předkládán k projednání a schválení, je důležitým právním nástrojem k intenzifikaci živočišné výroby. Je však současně jedním z významných celospolečenských opatření a nástrojů státní zdravotní a výživové politiky.

Doporučuji proto, vážený soudruhu předsedo, soudružky poslankyně a soudruzi poslanci, jménem vlády Československé socialistické republiky, aby návrh veterinárního zákona byl schválen v předloženém znění se změnami uvedenými ve společné zprávě výborů ústavně právních a výborů pro zemědělství a výživu Sněmovny lidu a Sněmovny národů Federálního shromáždění.

Současně mi dovolte, abych vám všem poděkoval za připomínky a pomoc při jeho přípravě a projednávání.

Předsedající první místopředseda FS J. Marko: Ďakujem súdruhovi Tomanovi. Návrh prerokovali Výbory ústavnoprávne a pre poľnohospodárstvo a výživu oboch snemovní. Prosím spoločného spravodajcu výborov Snemovne ľudu poslanca Stanislava Zamazala, aby predniesol spravodajskú správu.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec S. Zamazal: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky a soudruzi poslanci, vážení hosté, zajišťování vysoké úrovně výživy lidu je úkolem mimořádného politického významu. Proto také naše stranické a státní orgány věnují trvalou a mimořádnou pozornost proporcionálnímu rozvoji socialistické zemědělské velkovýroby a potravinářského průmyslu. Mimo jiné jde také o zabezpečení soběstačnosti ve výrobě potravin i dalších zemědělských produktů.

Významný a nezastupitelný podíl na úspěšném plnění toho to vysoce náročného cíle mají i technické a biologické služby včetně veterinární. Základní poslání veterinární služby je dáno zejména jejími úkoly v péči o zdraví hospodářských zvířat, v péči o zdravotní a hygienickou nezávadnost a biologickou hodnotu potravin živočišného původu, zajišťování ochrany státního území před zavlečením nákaz a jiných hromadných onemocnění zvířat nebo látek škodlivých pro zdraví lidí a zvířat, jakož i v úsilí o tvorbu zdravého životního prostředí z hlediska jeho znečišťování zdroji živočišného původu. Ve svém konečném efektu se tak mnohostranné působení veterinární služby stává nejen důležitým nástrojem dalšího rozvoje našeho socialistického zemědělství a realizace strategické linie zabezpečení soběstačnosti ve výrobě potravin a dalších zemědělských produktů, ale také specifickou složku komplexní péče socialistické společnosti o zdraví lidu.

Základy současné právní úpravy veterinární péče byly položeny v době ukončení první etapy výstavby veterinární služby na socialistických principech na samém počátku sedmdesátých let - zákonem č. 66/1961 Sb., o veterinární péči, a na něj navazujícími prováděcími předpisy - v době upevňování a rozvíjení socialistických výrobních vztahů v našem zemědělství.

Za období více než čtvrt století se však výrazně změnily výrobně ekonomické podmínky v zemědělsko-potravinářském komplexu a ukazuje se stále více, že mnohá ustanovení současné právní úpravy jsou již překonána a stávají se brzdou dalšího potřebného rozvoje v této oblasti.

Proto bylo přistoupeno k přípravě nové právní úpravy veterinární péče, ve snaze vytvořit na podkladě rozboru dosavadních zkušeností, současného stavu a předpokládaného dalšího vývoje koncepčně sladěnou právní úpravu všech otázek týkajících se této oblasti. Bylo přitom využito i poznatků a zkušeností získaných z obdobných právních úprav v jiných státech a zejména v socialistických zemích.

Soudružky a soudruzi poslanci, když jsme v ústavně právních výborech a výborech pro zemědělství a výživu projednávali v květnu 1983 zásady nové právní úpravy veterinární péče, konstatovali jsme, že aktuálnost této úpravy je věcně, politicky, ale i logicky odůvodněna. Naše jednání tehdy vyústilo v plnou podporu přípravy nové právní úpravy v této oblasti. Plně proto souhlasím také se zdůvodněním, které tu k vládnímu návrhu zákona přednesl místopředseda vlády Československé socialistické republiky a ministr zemědělství a výživy soudruh Toman. Nicméně mi dovolte vyjádřit se k některým otázkám v zákoně obsaženým.

Úspěchy naší státní veterinární služby v minulosti při likvidaci nebezpečných a velmi nebezpečných nákaz, prohloubení ochrany hospodářských zvířat před šířením těchto nákaz nebo jejich zavlečením ze zahraničí a zvýšení úrovně řízení industrializovaných provozů koncentrované živočišné výroby výrazně zlepšily nákazovou situaci a umožnily soustředění pozornosti, sil a prostředků na aktivní ochranu zdraví hospodářských zvířat, na soustavné zvyšování jejich produkčních a reprodukčních schopností a na maximální snižování ztrát. Z toho důvodu se na tomto úseku veterinární péče právem klade v návrhu důraz zejména na komplexní prevenci a na větší zapojení veterinárních lékařů do řízení biologické části živočišné výroby. Z tohoto hlediska jsem pevně přesvědčen o užitečnosti umožnění výkonu odborných veterinárních činností též veterinárním lékařům a veterinárním technikům socialistických organizací.

Také na úseku zabezpečování zdravotní nezávadnosti a biologické hodnoty potravin a surovin živočišného původu má veterinární péče své nezastupitelné místo, a to jak z hlediska vytváření vhodných hygienických podmínek pro jejich výrobu, tak i z hlediska kontroly dodržování požadavků veterinární péče a zásad péče o zdraví a výživu lidu. V návrhu se v této souvislosti jednak rozšiřují a prohlubují povinnosti zpracovatelských organizací, jednak zpřísňuje veterinární hygienický dozor a zvyšuje jeho účinnost. To je důležité v zájmu zvýšení kvality potravin živočišného původu a snížení ztrát ve všech fázích výrobního procesu až po skladování a expedici výrobků, zejména v zájmu zabezpečení ochrany zdraví spotřebitelů.

Náročné úkoly veterinární péče vyžadují i účinné prostředky k zajištění jejich náležitého plnění. Domnívám se, že i na ně se v předloženém návrhu přiměřeně pamatuje. Mám na mysli hlavně oprávnění národních výborů a orgánů veterinární péče ukládat různá opatření, jakož i pokuty za porušení povinností stanovených právními předpisy o veterinární péči.

Konečně považuji za prospěšné, že se v návrhu projevuje racionální úsilí o nezbytné sjednocování postupů při plnění úkolů na úseku výroby a dovozu veterinárních biopreparátů a léčiv.

Při projednávání vládního návrhu zákona ve výborech jsme s uspokojením konstatovali, že realizace nové právní úpravy veterinární péče nemá být spojena s novými požadavky a nároky na státní rozpočet, ani na plán pracovních sil.

Soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, při projednávání vládního návrhu zákona o veterinární péči ve výborech ústavně právních a pro zemědělství a výživu byly posouzeny došlé návrhy na úpravy a změny v návrhu z výborů České národní rady a Slovenské národní rady, jakož i připomínky poslanců našich výborů a zapracovány do společné zprávy výborů obou sněmoven, která vám byla rozdána.

Na závěr bych chtěl jako společný zpravodaj výborů Sněmovny lidu vyslovit přesvědčení, že nová právní úprava veterinární péče bude nesporným krokem vpřed a účinným právním nástrojem ke zdokonalení veterinární péče a zvýšení úrovně práce veterinární služby v zájmu intenzívního rozvoje živočišné výroby a stále lepšího uspokojování potřeb občanů potravinami a surovinami živočišného původu.

Po zvážení všech těchto okolností navrhuji Sněmovně lidu, aby s předloženým návrhem zákona o veterinární péči vyslovila souhlas se změnami uvedenými ve společné zprávě výborů obou sněmoven.

Předsedající první místopředseda FS J. Marko: Ďakujem poslancovi Zamazalovi, slovo má spoločná spravodajkyňa výborov Snemovne národov poslankyňa Anna Vargová.

Společná zpravodajka výborů SN poslankyně A. Vargová: Vážený súdruh predseda, vážené súdružky a súdruhovia poslanci, plne súhlasím s tým, čo tu povedal vo svojej spravodajskej správe spoločný spravodajca výborov Snemovne ľudu súdruh poslanec Zamazal a som presvedčená, že nová právna úprava veterinárnej starostlivosti je potrebná a že hlavné ciele a myšlienky predloženého návrhu zodpovedajú spoločenskému poslaniu veterinárnej starostlivosti a veterinárnej služby v súčasných podmienkach. Stotožňujem sa aj s názorom, že tento návrh smeruje k tomu, aby nová právna úprava veterinárnej starostlivosti pomáhala pri presadzovaní intenzifikačných opatrení v živočíšnej výrobe, pri mobilizácii rezerv a obmedzovaní strát, pri zvyšovaní produkcie potravín živočíšneho pôvodu a pri hospodárnejšom zhodnocovaní surovín v celom poľnohospodársko-potravinárskom komplexe.

Okrem toho, že vytvára predpoklady pre lepšie plnenie úloh veterinárnej starostlivosti v terajšej etape rozvoja poľnohospodárskej a potravinárskej výroby, sleduje predložený návrh v niektorých smeroch aj zdokonaľovanie nášho právneho poriadku.

Svedčí o tom predovšetkým nová právna koncepcia - vrátane zákonov republík, ktorá na základe skúseností z uplynulého obdobia potvrdzuje existenciu sústavy orgánov veterinárnej starostlivosti a veterinárnej služby, organizačne oddelených od národných výborov. Tým bude odstránený rozpor medzi doterajším zákonom a skutočným postavením organizácií veterinárnej služby, ktoré sa konštituovali po vyčlenení z riadiacej sféry národných výborov spolu s orgánmi štátneho hospodárskeho riadenia poľnohospodárstva. Myslím si, že prenesenie výkonu štátnej správy na úseku veterinárnej starostlivosti, ku ktorému treba vysoko odborných znalostí, na samotné orgány veterinárnej starostlivosti je účelné a nie je v rozpore s požiadavkou posilňovania postavenia a právomoci národných výborov.

Nemenej dôležité je rozdelenie úloh medzi veterinárnou a hygienickou službou, prodovšetkým určenie rozsahu pôsobnosti veterinárneho hygienického dozoru a podrobnejších pravidiel spolupráce veterinárnej služby s hygienickou službou.

Na potrebu optimalizácie výživy hospodárskych zvierat a racionálneho využívania krmív reaguje návrh zvýšením úlohy veterinárnej služby pri dozore nad zdravotnou, hygienickou a dietetickou bezchybnosťou krmív.

Vážené súdružky a súdruhovia, na záver by som chcela vysloviť presvedčenie, že predložený návrh federálneho zákona o veterinárnej starostlivosti a zákonov republík umožní dobrú, komplexnú právnu úpravu týchto spoločných vzťahov, ktorá bude v súlade s potrebami našej socialistickej spoločnosti a podporí ciele vytýčené poľnohospodárskou politikou Komunistickej strany Československa.

Prispeje k dôslednejšiemu, zodpovednému a disciplinovanému plneniu povinností všetkými orgánmi, organizáciami a občanmi, na dosiahnutie vyššej kvality a efektívnosti v tejto významnej oblasti.

So zreteľom na to navrhujem Snemovni národov, aby vládny návrh zákona o veterinárnej starostlivosti - so zmenami uvedenými v spoločnej správe Výborov ústavnoprávnych a pre poľnohospodárstvo a výživu Snemovne ľudu a Snemovne národov - schválila.

Předsedající první místopředseda FS J. Marko: Ďakujem poslankyni Vargovej za prečítanie spravodajskej správy. Naše rokovanie bude pokračovať rozpravou. Písomne sa zatiaľ do rozpravy prihlásili poslanci Jiří Ládr a Rudolf Říman. Otváram rozpravu a udeľujem slovo poslancovi Jiřímu Ládrovi, pripraví sa poslanec Rudolf Říman.

Poslanec SL J. Ládr: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky a soudruzi poslanci, zákon o veterinární péči se po svém schválení stane účinným právním nástrojem k prohlubování socialistické veterinární péče v zájmu dalšího rozvoje zemědělsko-potravinářského komplexu a posílení záruk ochrany lidského zdraví. Bude jím nahrazen nynější zákon o veterinární péči č. 66 z roku 1961, který přejde do historie stejně slavné jako byla celá tehdejší doba budování socialistického zemědělství. Doba, kdy se všichni učili všechno, v níž se pokládaly pevné základy socialistické budoucnosti naší země. Je užitečné si připomenout tento čas, kdy zemědělci v obtížných podmínkách a za minimální odměnu vynakládali nemálo obětavosti a houževnatosti při budování nových socialistických podniků. Je dobře vzpomenout stovek a tisíců žen, které bez oddechu trpělivě a poctivě pracovaly ve stájích den co den. Kolik práce vykonali první zootechnici, staří dobří hospodáři s bohatými praktickými zkušenostmi, kteří řídili prvé kroky společných chovů. Oni to byli, kteří svojí prací, umem a hlavně citem pro zvíře zakládali spolu s veterináři a plemenáři zdravá stáda zvířat a vytvářeli předpoklady budoucí vysoké užitkovosti. Jak nevzpomenout při této příležitosti na tehdejší počátky státní veterinární služby, která teprve v socialistických podmínkách se mohla v poměrně krátké době zformovat v jednotnou státní službu a stát se účinným pomocníkem a rádcem zemědělských podniků v jejich úsilí o rozvoj živočišné velkovýroby i o zvyšování úrovně výroby kvalitních potravin.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP