Centrálními orgány je sice již rozhodnuto
o výstavbě nových lázní, ale
mimo území okresu Karviná. Stávající
lázně budou do roku 1993 v důsledku důlní
činnosti devastovány, nové však určitě
ve stejném termínu nebudou v provozu. Nejhorší
je na tom to, že dodavatelem této obrovské
investice má být n. p. Bytostav, který je
současně hlavním dodavatelem stavebních
prací v okrese Karviná. Tato stavební organizace,
jak už jsem řekl, neplní své úkoly
v našem okrese, kromě účelové
výstavby vypadává již 120 mil. Kčs
také v komplexní bytové výstavbě.
Otevřená je výstavba 1000 bytových
jednotek. Řada staveb zařazených v plánu
8. pětiletky není převzata do jejich výrobního
programu. Toto rozhodnutí tedy nepochybně přinese
další odčerpání již tak
nedostatečných stavebních kapacit z našeho
okresu.
V posledním období se rovněž vyhrotila
i potřeba odpovídajícího řešení
náhradních bytů občanům žijícím
v rodinných domcích, které jsou asanovány
v oblastech Karviné-Darkova, Karviné-Lipin a Stonavy-Bonkova.
Jde o lokality s dlouhodobými vztahy hornických
a dělnických domácností starších
občanů, kteří své rodinné
domky postavili díky uskrovňování
a osobním úsilím z dělnických
mezd. Jejich přemístění do soustředěné
panelové zástavby přináší
zásadní zásahy do dosavadního způsobu
života s ekonomickými a sociálními dopady.
Jen v letošním roce bude takto řešeno
více než 300 rodin. Právem tito občané
požadují, aby se stejnou prioritou, jako je zajišťována
těžba uhlí, byly řešeny i jejich
životní podmínky.
Mají oprávněné požadavky, aby
jim byly náhradou postaveny nové rodinné
domky nebo alespoň v dodavatelské výstavbě
zrealizovány atypické byty, které by se svou
užitnou plochou a vybaveností přiblížily
jejich dosavadnímu bydlení. Je třeba říci,
že ani tyto oprávněné požadavky
se nepodařilo dosud zajistit.
Soudružky a soudruzi, jsem toho názoru, že všechny
uvedené problémy nastaly proto, že při
dlouhodobé společenské preferenci rozvoje
těžby uhlí v okrese Karviná nebyla v
potřebné míře zajišťována
odpovídající úroveň životních
podmínek obyvatelstva, zejména realizace náhradní
výstavby vyvolané důlní těžbou
i ostatních záměrů rozvoje odvětví
nevýrobní sféry. Tato nepříznivá
situace je dále zhoršována dlouhodobým
neplněním plánovaných úkolů
stavební výrobou.
Na tyto problémy a navazující disproporce
v komplexním sociálně ekonomickém
rozvoji okresu upozorňovaly již několikrát
v delší časové řadě okresní
stranické a státní orgány nadřízené
stupně řízení. Tato problematika byla
předmětem i celé řady jednání
těchto orgánů - jako kupříkladu
společné zasedání rad ONV a Severomoravského
KNV, jednání předsednictva severomoravského
KV KSČ. Z těchto jednání vzešel
jednoznačný názor, že problémy
výše uvedené nebude možné uspokojivě
dořešit bez pomoci centrálních orgánů.
Byla proto problematika rozvoje okresu Karviná předložena
k projednání vládě České
socialistické republiky.
Česká vláda na svém zasedání
dne 8. 12. 1987 souhlasila s řešením problémů
rozvoje okresu Karviná tak, jak bylo navrženo radou
Severomoravského KNV. Současně pověřila
předsedu vlády České socialistické
republiky předložit tuto zprávu vládě
Československé socialistické republiky.
V této souvislosti jsme byli informováni, že
předsednictvo vlády ČSSR schválilo
6. února 1988 usnesení č. 16 k zabezpečení
výrobních úkolů koncernu OKR v 8.
pětiletce. Po prostudování tohoto usnesení
musím bohužel konstatovat, že celý obsah
je zaměřen výhradně k rozvoji výrobních
sil, bez potřebných vazeb na rozvoj území
a životních podmínek obyvatelstva. Tento postup
považujeme za nesprávný, protože znovu
řeší rozvoj OKR bez širších
souvislostí. Tato skutečnost vyvolala značnou
nevoli u občanů ze všech poddolovaných
částí okresu Karviná.
Celková situace v okrese je natolik vážná,
že nelze dále odkládat řešení
problémů spojených s těžbou uhlí.
Obracíme se proto se žádostí, aby dokument
k rozvoji okresu, schválený vládou ČSR
8. 12. 1987, byl v co nejkratším termínu předložen
ke schválení federální vládě.
To pokládám v současném období
za jedinou cestu, jak dále neprohlubovat rozpory vyplývající
z dopadu těžební činnosti na funkci
území a životní podmínky občanů.
Pro další období však bude nezbytné,
aby rozvoj výrobních sil v OKR nebyl projednáván
odděleně od problematiky rozvoje dotčených
území, jak tomu bylo doposud a aby novelizace právních
předpisů vyhlášek respektovala společensky
nezbytné řešení potřeb občanů,
aby se řešení škod a náhradní
výstavby promítlo v metodice práce Státní
plánovací komise a České plánovací
komise.
Soudružky poslankyně a soudruzi poslanci, přes
uvedené problémy doporučuji předložený
návrh horního zákona schválit. Obracím
se na předsedu federální vlády s požadavkem
o řešení problémů spjatých
s hornickou činností v okrese Karviná v pracovním
pořádku vlády a v navazujících
právních úpravách.
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Štixovi.
Více písemných přihlášek
k projednávanému návrhu nemám. Hlásí
se ještě někdo? (Nikdo se nehlásil.)
Nikdo.
Přeje si závěrečné slovo soudruh
Laco?
Místopředseda vlády ČSSR K. Laco:
Spoločnému spravodajcovi poslancovi Blažkovi
by som chcel zdôrazniť, že §23 návrhu
zákona sa dotýka výstavby domov a lomov a
písmeno "g" znie s dodatkom, ktorý sme
spoločne prijali:
"Riešenie vzťahov k iným národohospodárskym
odvetviam a celospoločenským záujmom chráneným
zvláštnymi predpismi, a to nielen z hľadiska
priamych následkov pripravovanej investičnej výstavby,
ale aj z hľadiska následkov spojených s dobývaním
výhradného ložiska a uvedením objektov
a zariadení, za ktoré bude nutné plánovať
náhradu." To je vážna vec, ktorá
odpovedá na rad otázok, ktoré spravodajca
predniesol.
Ďalej poslankyni Martinčicovej: predkladaný
návrh zákona nevyvolá nároky na štátny
rozpočet federácie. Preto sme ho zvlášť
nezdôvodňovali. Ale, ak by išlo o to, aby ste
boli informovaní, zabezpečenie požiadavky na
pracovné sily a štátny rozpočet republík,
ktoré súvisí s realizáciou zákona,
vyriešilo už schválenie zásad zákona
v roku 1985. Konkrétne do rozpočtu orgánov
Štátnej banskej správy ČSR a SSR pripadá
1 milión 959 tisíc korún ročne.
Poslancovi Štixovi odpovedám: náhradu škody
rieši tento zákon podľa Občianskeho zákonníka
a zákona o štátnom podniku. Viac banským
zákonom nevytvoríme - všetko čo sa týka
zabezpečenia plánovania, finančných
prostriedkov a hlavne vytvorenia kapacít, ktoré
sú potrebné pre požiadavky, o ktorých
bola reč, nie je možné banským zákonom
vybaviť. A nie je to možné vybaviť ani presunom
na rezort palív a energetiky, prípadne na ťažobné
podniky. Je možno robiť opatrenia iného charakteru,
o ktorých bola reč a s ktorými sme sa nestretli
na tomto rokovaní po prvý raz.
Předseda FS A. Indra: Děkuji soudruhu Lacovi.
Žádají slovo společní zpravodajové?
(Nikdo se nehlásil.) Nežádají. Můžeme
přistoupit k hlasování. Podle stavu na počítači
jsou obě sněmovny usnášení schopné.
Nejdříve budou hlasovat poslanci Sněmovny
národů.
Kdo souhlasí s návrhem zákona uvedeným
v parlamentním tisku 49 ve znění společné
zprávy výborů Sněmovny národů
a podle doporučení společné zpravodajky
výborů Sněmovny národů? (Hlasuje
se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Nikdo.
Poslanci Sněmovny národů zákon schválili.
Nyní prosím o hlasování poslance Sněmovny
lidu.
Kdo z nich souhlasí s návrhem zákona uvedeným
v parlamentním tisku 49 ve znění společné
zprávy výborů Sněmovny lidu a podle
doporučení společného zpravodaje výborů
Sněmovny lidu, nechť zvedne ruku. (Hlasuje se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Nikdo.
Také poslanci Sněmovny lidu zákon schválili.
Vzhledem k souhlasnému usnesení obou sněmoven
konstatuji, že Federální shromáždění
Československé socialistické republiky schválilo
zákon o ochraně a využití nerostného
bohatství (horní zákon).
Soudružky a soudruzi, prosím členy předsednictev
obou sněmoven, aby hned po vyhlášení
přestávky se sešli na schůzích
svých předsednictev.
Přerušuji jednání do 13.30 hodin. Odpolední
část jednání bude řídit
místopředseda Federálního shromáždění
a předseda Sněmovny lidu Vladimír Vedra.
(Jednání přerušeno ve 12.16 hodin)
(Jednání opět zahájeno ve 13.20 hodin)
(Řízení schůze převzal místopředseda
Federálního shromáždění
a předseda Sněmovny lidu V. Vedra.)
Předsedající předseda SL V. Vedra:
Vážené Federální shromáždění,
soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, vážení
hosté, budeme pokračovat v našem jednání.
Vítám srdečně mezi námi mimořádného
a zplnomocněného velvyslance Svazu sovětských
socialistických republik Viktora Pavloviče Lomakina
a mimořádného a zplnomocněného
velvyslance Německé demokratické republiky
Helmuta Ziebarta. (Potlesk.)
Na pořadu je
Návrh odůvodní ministr zahraničních
věcí ČSSR soudruh Bohuslav Chňoupek.
Prosím, aby se ujal slova.
Ministr zahraničních věcí ČSSR
B. Chňoupek: Vážený súdruh
generálny tajomník ÚV KSČ, vážený
súdruh predseda, vážené súdružky
poslankyne a súdruhovia poslanci, v mene vlády ČSSR
predkladám Federálnemu zhromaždeniu návrh
na vyslovenie súhlasu s dvoma zmluvnými dokumentami:
s trojstrannou Dohodou medzi ČSSR, ZSSR a NDR o inšpekciách
v súvislosti so Zmluvou medzi Sovietskym zväzom a
USA o likvidácii rakiet stredného a kratšieho
doletu, podpísanou vo Washingtone v decembri minulého
roku, a s Dohovorom medzi ČSSR a USA o inšpekciách
v sovietskych vojenských objektoch na našom území,
uzavretým formou výmeny diplomatických nót.
Je to vôbec po prvý raz, čo poslanci nášho
najvyššieho zákonodárného zboru
rokujú o dokumentoch tohto druhu.
V 60. a 70. rokoch vyslovilo Federálne zhromaždenie
súhlas s viacerými významnými mnohostrannými
zmluvami na úseku odzbrojenia - o nešírení
jadrových zbraní, o mierovom využívaní
kozmického priestoru, o neumiestňovaní zbraní
hromadného ničenia na dne morí a oceánov
a s niektorými ďalšími.
Tento raz však ide o dokument zásadne rozdielneho
charakteru, ktorý má prispieť k úspešnej
realizácii spomenutej washingtonskej Zmluvy. Touto Zmluvou
ľudstvo vstúpilo do doteraz nepoznanej éry
- éry reálneho jadrového odzbrojenia. Nie
regulovania tých či oných smerov pretekov
zbrojenia - tohto morálneho ekvivalentu vojny, ale skutočného
znižovania, efektívnej likvidácie hneď
celých dvoch tried jadrových zbraní.
O washingtonskej zmluve sa povedalo už veľa. K jej významu
zaujalo stanovisko aj socialistické Československo.
Zdôrazním preto iba to hlavné - táto
historická zmluva je víťazstvom celého
ľudstva.
K jej uzatvoreniu rozhodujúcim spôsobom prispel Sovietsky
zväz - svojím novátorským prístupom,
novým videním dnešného rozporného,
ale súčasne vzájomne prepojeného sveta.
Je prvým konkrétnym výsledkom nového
politického myslenia v oblasti odzbrojenia.
Jej význam sa zďaleka neobmedzuje iba na známych
4 či 5 percent jadrového arzenálu sveta,
- ako tvrdia odporcovia, ktoré ostatne môžu
celkom zotrieť z povrchu zemského európsky
kontinent. Jej zmysel a dosah je oveľa širší.
Ukazuje, že cesta k jadrovému odzbrojeniu je reálna.
Potvrdzuje, že sovietsky program úplnej likvidácie
jadrových zbraní do roku 2000 vyhlásený
súdruhom Gorbačovom v januári 1986 nie je
neuskutočniteľná vízia, ale realistický
návod k činu. Socialistické krajiny sa usilujú,
aby táto Zmluva neostala zábleskom - hoci oslnivým
- v dejinách ľudstva. Veríme, že ju budú
nasledovať ďalšie významné dohody,
či už na úseku jadrového, chemického
alebo konvenčného odzbrojenia.
Obidva predkladané dokumenty predstavujú konkrétny
príklad realizácie zahraničnopolitickej línie
XVII. zjazdu KSČ. Sú odrazom aktívneho podielu
našej krajiny na spoločnom úsilí socialistických
štátov o bezjadrový, nenásilný
svet.
Každý z oboch dokumentov je samostatný, hoci
spolu úzko súvisia. Nadobudnú platnosť
súčasne so sovietsko-americkou zmluvou.
Budú aplikované počas vykonávania
inšpekcií na našom území v súlade
s washingtonskou zmluvou a protokolom k nej.
Chcem zdôrazniť, že inšpekcie na našom
území, podobne ako na území ďalších
ôsmich európskych krajín, sú súčasťou
naprosto bezprecedentných, ešte prednedávnom
nemysliteľných kontrolných opatrení,
ktoré washingtonská zmluva stanoví. Výzva
doby si však žiada nové neštandardné
postupy a opatrenia. Inšpekcie sú jedným z
nich.
Dohoda z Berlína medzi ČSSR, ZSSR a NDR upravuje
právny režim amerických inšpektorov a
členov posádok lietadiel, ktorí budú
vykonávať inšpekcie v sovietskych vojenských
objektoch na našom území. Rovnako ako NDR budeme
poskytovať americkým inšpektorom a členom
posádok lietadiel výsady a imunity v obdobnom rozsahu,
ako to stanoví Viedenský dohovor o diplomatických
stykoch - táto všeobecne uznávaná univerzálna
kodifikácia diplomatického práva.
Trojstranná dohoda samozrejme adekvátne chráni
záujmy prijímaných krajín - teda ČSSR
a NDR. Predovšetkým tým, že zakotvuje
zásadu nezasahovania inšpektorov a posádok
lietadiel do vnútorných záležitostí
a povinnosť dodržiavania zákonov a predpisov
prijímajúceho štátu.
Naše záujmy sú chránené tiež
ustanovením, podľa ktorého môžu
čs. úrady odoprieť poskytnutie výsad
a imunít nežiadúcim osobám - napríklad
v prípade, že niektorý z inšpektorov alebo
členov posádky lietadla poruší podmienky
inšpekčnej činnosti alebo sa dopustil v minulosti
na našom území alebo na území
ZSSR trestného činu a bol za tento čin právomocne
odsúdený alebo vyhostený.
Trojstranná dohoda stanoví veľmi presne postup
pri oznamovaní inšpekcií, povinnosti a úlohy
kontrolovanej a kontrolujúcej strany - ZSSR a USA, ako
aj štátov rozmiestnenia - ČSSR a NDR.
Z rovnakých zásad vychádza aj bilaterálna
dohoda s USA. Americká strana sa v nej zaväzuje prísne
rešpektovať podmienky konania inšpekcií
a československá strana zase poskytnúť
v príslušnom rozsahu výsady a imunity.
Americká strana má právo vykonávať
inšpekcie na našom území vo vzťahu
k sovietskemu vojenskému objektu v Hraniciach na Morave
po dobu 13 rokov od nadobudnutia platnosti dohody. Celkový
limit pre počet inšpekcií na území
ČSSR, ZSSR a NDR po celú dobu platnosti zmluvy je
stanovený na 185 inšpekcií. Na tom nič
nemení skutočnosť, že - ako všetci
vieme - sovietska strana sa v dohode s vládami ČSSR
a NDR rozhodla odsunúť z ich územia rakety
kratšieho doletu OTR-22 ešte pred ratifikáciou
washingtonskej zmluvy. Odsun sa začal 25. februára
1988 a k 25. marcu t. r. bol ukončený. Socialistické
krajiny tak znovu prejavili dobrú politickú vôľu,
dali najavo svoj konštruktívny prístup k otázke
jadrového odzbrojenia.
Vážené súdružky poslankyne, vážení
súdruhovia poslanci, zástupcovia Federálneho
zhromaždenia sa zúčastnili rokovania o ratifikácii
washingtonskej zmluvy v Najvyššom soviete ZSSR. Náš
najvyšší zákonodarný zbor sa má
dnes vysloviť k dokumentu, ktorý s touto zmluvou úzko
súvisí. Vyjadrujem presvedčenie, že
prerokovanie obidvoch dokumentov na tejto vysokej úrovni
opakovane potvrdí mierovú orientáciu našej
zahraničnej politiky, jej konkrétny príspevok
do procesu upevňovania pozitívnych tendencií
v súčasných medzinárodných
vzťahoch.
Z týchto dôvodov odporúčam v mene vlády
ČSSR dnešnej spoločnej schôdzi snemovní
Federálneho zhromaždenia, aby s predloženými
dokumentami vyslovila súhlas.
Předsedající předseda SL V. Vedra:
Děkuji soudruhu ministru Chňoupkovi. Návrh
projednaly výbory ústavně právní,
zahraniční, branné a bezpečnostní
obou sněmoven.
Prosím společného zpravodaje výborů
Sněmovny lidu poslance Jaroslava Matyáše, aby
přednesl zpravodajskou zprávu.