Úterý 19. dubna 1988

Centrálními orgány je sice již rozhodnuto o výstavbě nových lázní, ale mimo území okresu Karviná. Stávající lázně budou do roku 1993 v důsledku důlní činnosti devastovány, nové však určitě ve stejném termínu nebudou v provozu. Nejhorší je na tom to, že dodavatelem této obrovské investice má být n. p. Bytostav, který je současně hlavním dodavatelem stavebních prací v okrese Karviná. Tato stavební organizace, jak už jsem řekl, neplní své úkoly v našem okrese, kromě účelové výstavby vypadává již 120 mil. Kčs také v komplexní bytové výstavbě. Otevřená je výstavba 1000 bytových jednotek. Řada staveb zařazených v plánu 8. pětiletky není převzata do jejich výrobního programu. Toto rozhodnutí tedy nepochybně přinese další odčerpání již tak nedostatečných stavebních kapacit z našeho okresu.

V posledním období se rovněž vyhrotila i potřeba odpovídajícího řešení náhradních bytů občanům žijícím v rodinných domcích, které jsou asanovány v oblastech Karviné-Darkova, Karviné-Lipin a Stonavy-Bonkova. Jde o lokality s dlouhodobými vztahy hornických a dělnických domácností starších občanů, kteří své rodinné domky postavili díky uskrovňování a osobním úsilím z dělnických mezd. Jejich přemístění do soustředěné panelové zástavby přináší zásadní zásahy do dosavadního způsobu života s ekonomickými a sociálními dopady. Jen v letošním roce bude takto řešeno více než 300 rodin. Právem tito občané požadují, aby se stejnou prioritou, jako je zajišťována těžba uhlí, byly řešeny i jejich životní podmínky.

Mají oprávněné požadavky, aby jim byly náhradou postaveny nové rodinné domky nebo alespoň v dodavatelské výstavbě zrealizovány atypické byty, které by se svou užitnou plochou a vybaveností přiblížily jejich dosavadnímu bydlení. Je třeba říci, že ani tyto oprávněné požadavky se nepodařilo dosud zajistit.

Soudružky a soudruzi, jsem toho názoru, že všechny uvedené problémy nastaly proto, že při dlouhodobé společenské preferenci rozvoje těžby uhlí v okrese Karviná nebyla v potřebné míře zajišťována odpovídající úroveň životních podmínek obyvatelstva, zejména realizace náhradní výstavby vyvolané důlní těžbou i ostatních záměrů rozvoje odvětví nevýrobní sféry. Tato nepříznivá situace je dále zhoršována dlouhodobým neplněním plánovaných úkolů stavební výrobou.

Na tyto problémy a navazující disproporce v komplexním sociálně ekonomickém rozvoji okresu upozorňovaly již několikrát v delší časové řadě okresní stranické a státní orgány nadřízené stupně řízení. Tato problematika byla předmětem i celé řady jednání těchto orgánů - jako kupříkladu společné zasedání rad ONV a Severomoravského KNV, jednání předsednictva severomoravského KV KSČ. Z těchto jednání vzešel jednoznačný názor, že problémy výše uvedené nebude možné uspokojivě dořešit bez pomoci centrálních orgánů. Byla proto problematika rozvoje okresu Karviná předložena k projednání vládě České socialistické republiky.

Česká vláda na svém zasedání dne 8. 12. 1987 souhlasila s řešením problémů rozvoje okresu Karviná tak, jak bylo navrženo radou Severomoravského KNV. Současně pověřila předsedu vlády České socialistické republiky předložit tuto zprávu vládě Československé socialistické republiky.

V této souvislosti jsme byli informováni, že předsednictvo vlády ČSSR schválilo 6. února 1988 usnesení č. 16 k zabezpečení výrobních úkolů koncernu OKR v 8. pětiletce. Po prostudování tohoto usnesení musím bohužel konstatovat, že celý obsah je zaměřen výhradně k rozvoji výrobních sil, bez potřebných vazeb na rozvoj území a životních podmínek obyvatelstva. Tento postup považujeme za nesprávný, protože znovu řeší rozvoj OKR bez širších souvislostí. Tato skutečnost vyvolala značnou nevoli u občanů ze všech poddolovaných částí okresu Karviná.

Celková situace v okrese je natolik vážná, že nelze dále odkládat řešení problémů spojených s těžbou uhlí. Obracíme se proto se žádostí, aby dokument k rozvoji okresu, schválený vládou ČSR 8. 12. 1987, byl v co nejkratším termínu předložen ke schválení federální vládě. To pokládám v současném období za jedinou cestu, jak dále neprohlubovat rozpory vyplývající z dopadu těžební činnosti na funkci území a životní podmínky občanů. Pro další období však bude nezbytné, aby rozvoj výrobních sil v OKR nebyl projednáván odděleně od problematiky rozvoje dotčených území, jak tomu bylo doposud a aby novelizace právních předpisů vyhlášek respektovala společensky nezbytné řešení potřeb občanů, aby se řešení škod a náhradní výstavby promítlo v metodice práce Státní plánovací komise a České plánovací komise.

Soudružky poslankyně a soudruzi poslanci, přes uvedené problémy doporučuji předložený návrh horního zákona schválit. Obracím se na předsedu federální vlády s požadavkem o řešení problémů spjatých s hornickou činností v okrese Karviná v pracovním pořádku vlády a v navazujících právních úpravách.

Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Štixovi. Více písemných přihlášek k projednávanému návrhu nemám. Hlásí se ještě někdo? (Nikdo se nehlásil.) Nikdo.

Přeje si závěrečné slovo soudruh Laco?

Místopředseda vlády ČSSR K. Laco: Spoločnému spravodajcovi poslancovi Blažkovi by som chcel zdôrazniť, že §23 návrhu zákona sa dotýka výstavby domov a lomov a písmeno "g" znie s dodatkom, ktorý sme spoločne prijali:

"Riešenie vzťahov k iným národohospodárskym odvetviam a celospoločenským záujmom chráneným zvláštnymi predpismi, a to nielen z hľadiska priamych následkov pripravovanej investičnej výstavby, ale aj z hľadiska následkov spojených s dobývaním výhradného ložiska a uvedením objektov a zariadení, za ktoré bude nutné plánovať náhradu." To je vážna vec, ktorá odpovedá na rad otázok, ktoré spravodajca predniesol.

Ďalej poslankyni Martinčicovej: predkladaný návrh zákona nevyvolá nároky na štátny rozpočet federácie. Preto sme ho zvlášť nezdôvodňovali. Ale, ak by išlo o to, aby ste boli informovaní, zabezpečenie požiadavky na pracovné sily a štátny rozpočet republík, ktoré súvisí s realizáciou zákona, vyriešilo už schválenie zásad zákona v roku 1985. Konkrétne do rozpočtu orgánov Štátnej banskej správy ČSR a SSR pripadá 1 milión 959 tisíc korún ročne.

Poslancovi Štixovi odpovedám: náhradu škody rieši tento zákon podľa Občianskeho zákonníka a zákona o štátnom podniku. Viac banským zákonom nevytvoríme - všetko čo sa týka zabezpečenia plánovania, finančných prostriedkov a hlavne vytvorenia kapacít, ktoré sú potrebné pre požiadavky, o ktorých bola reč, nie je možné banským zákonom vybaviť. A nie je to možné vybaviť ani presunom na rezort palív a energetiky, prípadne na ťažobné podniky. Je možno robiť opatrenia iného charakteru, o ktorých bola reč a s ktorými sme sa nestretli na tomto rokovaní po prvý raz.

Předseda FS A. Indra: Děkuji soudruhu Lacovi. Žádají slovo společní zpravodajové? (Nikdo se nehlásil.) Nežádají. Můžeme přistoupit k hlasování. Podle stavu na počítači jsou obě sněmovny usnášení schopné.

Nejdříve budou hlasovat poslanci Sněmovny národů.

Kdo souhlasí s návrhem zákona uvedeným v parlamentním tisku 49 ve znění společné zprávy výborů Sněmovny národů a podle doporučení společné zpravodajky výborů Sněmovny národů? (Hlasuje se.) Děkuji.

Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.

Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.) Nikdo.

Poslanci Sněmovny národů zákon schválili.

Nyní prosím o hlasování poslance Sněmovny lidu.

Kdo z nich souhlasí s návrhem zákona uvedeným v parlamentním tisku 49 ve znění společné zprávy výborů Sněmovny lidu a podle doporučení společného zpravodaje výborů Sněmovny lidu, nechť zvedne ruku. (Hlasuje se.) Děkuji.

Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.

Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.) Nikdo.

Také poslanci Sněmovny lidu zákon schválili.

Vzhledem k souhlasnému usnesení obou sněmoven konstatuji, že Federální shromáždění Československé socialistické republiky schválilo zákon o ochraně a využití nerostného bohatství (horní zákon).

Soudružky a soudruzi, prosím členy předsednictev obou sněmoven, aby hned po vyhlášení přestávky se sešli na schůzích svých předsednictev.

Přerušuji jednání do 13.30 hodin. Odpolední část jednání bude řídit místopředseda Federálního shromáždění a předseda Sněmovny lidu Vladimír Vedra.

(Jednání přerušeno ve 12.16 hodin)

(Jednání opět zahájeno ve 13.20 hodin)

(Řízení schůze převzal místopředseda Federálního shromáždění a předseda Sněmovny lidu V. Vedra.)

Předsedající předseda SL V. Vedra: Vážené Federální shromáždění, soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, vážení hosté, budeme pokračovat v našem jednání.

Vítám srdečně mezi námi mimořádného a zplnomocněného velvyslance Svazu sovětských socialistických republik Viktora Pavloviče Lomakina a mimořádného a zplnomocněného velvyslance Německé demokratické republiky Helmuta Ziebarta. (Potlesk.)

Na pořadu je

3

Vládní návrh, kterým se předkládá Federálnímu shromáždění Československé socialistické republiky k souhlasu Dohoda mezi Československou socialistickou republikou, Svazem sovětských socialistických republik a Německou demokratickou republikou o inspekcích v souvislosti se Smlouvou mezi Svazem sovětských socialistických republik a Spojenými státy americkými o likvidaci jejich raket středního doletu a kratšího doletu, podepsaná v Berlíně dne 11. prosince 1987, a úmluva sjednaná výměnou nót mezi Československou socialistickou republikou a Spojenými státy americkými o inspekcích na území Československé socialistické republiky ze dne 18. prosince 1987 a 4. ledna 1988 (tisk 59).

Návrh odůvodní ministr zahraničních věcí ČSSR soudruh Bohuslav Chňoupek. Prosím, aby se ujal slova.

Ministr zahraničních věcí ČSSR B. Chňoupek: Vážený súdruh generálny tajomník ÚV KSČ, vážený súdruh predseda, vážené súdružky poslankyne a súdruhovia poslanci, v mene vlády ČSSR predkladám Federálnemu zhromaždeniu návrh na vyslovenie súhlasu s dvoma zmluvnými dokumentami: s trojstrannou Dohodou medzi ČSSR, ZSSR a NDR o inšpekciách v súvislosti so Zmluvou medzi Sovietskym zväzom a USA o likvidácii rakiet stredného a kratšieho doletu, podpísanou vo Washingtone v decembri minulého roku, a s Dohovorom medzi ČSSR a USA o inšpekciách v sovietskych vojenských objektoch na našom území, uzavretým formou výmeny diplomatických nót.

Je to vôbec po prvý raz, čo poslanci nášho najvyššieho zákonodárného zboru rokujú o dokumentoch tohto druhu.

V 60. a 70. rokoch vyslovilo Federálne zhromaždenie súhlas s viacerými významnými mnohostrannými zmluvami na úseku odzbrojenia - o nešírení jadrových zbraní, o mierovom využívaní kozmického priestoru, o neumiestňovaní zbraní hromadného ničenia na dne morí a oceánov a s niektorými ďalšími.

Tento raz však ide o dokument zásadne rozdielneho charakteru, ktorý má prispieť k úspešnej realizácii spomenutej washingtonskej Zmluvy. Touto Zmluvou ľudstvo vstúpilo do doteraz nepoznanej éry - éry reálneho jadrového odzbrojenia. Nie regulovania tých či oných smerov pretekov zbrojenia - tohto morálneho ekvivalentu vojny, ale skutočného znižovania, efektívnej likvidácie hneď celých dvoch tried jadrových zbraní.

O washingtonskej zmluve sa povedalo už veľa. K jej významu zaujalo stanovisko aj socialistické Československo. Zdôrazním preto iba to hlavné - táto historická zmluva je víťazstvom celého ľudstva.

K jej uzatvoreniu rozhodujúcim spôsobom prispel Sovietsky zväz - svojím novátorským prístupom, novým videním dnešného rozporného, ale súčasne vzájomne prepojeného sveta. Je prvým konkrétnym výsledkom nového politického myslenia v oblasti odzbrojenia.

Jej význam sa zďaleka neobmedzuje iba na známych 4 či 5 percent jadrového arzenálu sveta, - ako tvrdia odporcovia, ktoré ostatne môžu celkom zotrieť z povrchu zemského európsky kontinent. Jej zmysel a dosah je oveľa širší. Ukazuje, že cesta k jadrovému odzbrojeniu je reálna. Potvrdzuje, že sovietsky program úplnej likvidácie jadrových zbraní do roku 2000 vyhlásený súdruhom Gorbačovom v januári 1986 nie je neuskutočniteľná vízia, ale realistický návod k činu. Socialistické krajiny sa usilujú, aby táto Zmluva neostala zábleskom - hoci oslnivým - v dejinách ľudstva. Veríme, že ju budú nasledovať ďalšie významné dohody, či už na úseku jadrového, chemického alebo konvenčného odzbrojenia.

Obidva predkladané dokumenty predstavujú konkrétny príklad realizácie zahraničnopolitickej línie XVII. zjazdu KSČ. Sú odrazom aktívneho podielu našej krajiny na spoločnom úsilí socialistických štátov o bezjadrový, nenásilný svet.

Každý z oboch dokumentov je samostatný, hoci spolu úzko súvisia. Nadobudnú platnosť súčasne so sovietsko-americkou zmluvou.

Budú aplikované počas vykonávania inšpekcií na našom území v súlade s washingtonskou zmluvou a protokolom k nej.

Chcem zdôrazniť, že inšpekcie na našom území, podobne ako na území ďalších ôsmich európskych krajín, sú súčasťou naprosto bezprecedentných, ešte prednedávnom nemysliteľných kontrolných opatrení, ktoré washingtonská zmluva stanoví. Výzva doby si však žiada nové neštandardné postupy a opatrenia. Inšpekcie sú jedným z nich.

Dohoda z Berlína medzi ČSSR, ZSSR a NDR upravuje právny režim amerických inšpektorov a členov posádok lietadiel, ktorí budú vykonávať inšpekcie v sovietskych vojenských objektoch na našom území. Rovnako ako NDR budeme poskytovať americkým inšpektorom a členom posádok lietadiel výsady a imunity v obdobnom rozsahu, ako to stanoví Viedenský dohovor o diplomatických stykoch - táto všeobecne uznávaná univerzálna kodifikácia diplomatického práva.

Trojstranná dohoda samozrejme adekvátne chráni záujmy prijímaných krajín - teda ČSSR a NDR. Predovšetkým tým, že zakotvuje zásadu nezasahovania inšpektorov a posádok lietadiel do vnútorných záležitostí a povinnosť dodržiavania zákonov a predpisov prijímajúceho štátu.

Naše záujmy sú chránené tiež ustanovením, podľa ktorého môžu čs. úrady odoprieť poskytnutie výsad a imunít nežiadúcim osobám - napríklad v prípade, že niektorý z inšpektorov alebo členov posádky lietadla poruší podmienky inšpekčnej činnosti alebo sa dopustil v minulosti na našom území alebo na území ZSSR trestného činu a bol za tento čin právomocne odsúdený alebo vyhostený.

Trojstranná dohoda stanoví veľmi presne postup pri oznamovaní inšpekcií, povinnosti a úlohy kontrolovanej a kontrolujúcej strany - ZSSR a USA, ako aj štátov rozmiestnenia - ČSSR a NDR.

Z rovnakých zásad vychádza aj bilaterálna dohoda s USA. Americká strana sa v nej zaväzuje prísne rešpektovať podmienky konania inšpekcií a československá strana zase poskytnúť v príslušnom rozsahu výsady a imunity.

Americká strana má právo vykonávať inšpekcie na našom území vo vzťahu k sovietskemu vojenskému objektu v Hraniciach na Morave po dobu 13 rokov od nadobudnutia platnosti dohody. Celkový limit pre počet inšpekcií na území ČSSR, ZSSR a NDR po celú dobu platnosti zmluvy je stanovený na 185 inšpekcií. Na tom nič nemení skutočnosť, že - ako všetci vieme - sovietska strana sa v dohode s vládami ČSSR a NDR rozhodla odsunúť z ich územia rakety kratšieho doletu OTR-22 ešte pred ratifikáciou washingtonskej zmluvy. Odsun sa začal 25. februára 1988 a k 25. marcu t. r. bol ukončený. Socialistické krajiny tak znovu prejavili dobrú politickú vôľu, dali najavo svoj konštruktívny prístup k otázke jadrového odzbrojenia.

Vážené súdružky poslankyne, vážení súdruhovia poslanci, zástupcovia Federálneho zhromaždenia sa zúčastnili rokovania o ratifikácii washingtonskej zmluvy v Najvyššom soviete ZSSR. Náš najvyšší zákonodarný zbor sa má dnes vysloviť k dokumentu, ktorý s touto zmluvou úzko súvisí. Vyjadrujem presvedčenie, že prerokovanie obidvoch dokumentov na tejto vysokej úrovni opakovane potvrdí mierovú orientáciu našej zahraničnej politiky, jej konkrétny príspevok do procesu upevňovania pozitívnych tendencií v súčasných medzinárodných vzťahoch.

Z týchto dôvodov odporúčam v mene vlády ČSSR dnešnej spoločnej schôdzi snemovní Federálneho zhromaždenia, aby s predloženými dokumentami vyslovila súhlas.

Předsedající předseda SL V. Vedra: Děkuji soudruhu ministru Chňoupkovi. Návrh projednaly výbory ústavně právní, zahraniční, branné a bezpečnostní obou sněmoven.

Prosím společného zpravodaje výborů Sněmovny lidu poslance Jaroslava Matyáše, aby přednesl zpravodajskou zprávu.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP