Druhý príklad je z mladého, ani nie tri roky
samostatne pracujúceho podniku - Závod valivých
ložísk Kolárovo, ktorý ešte zápasí
s plnením plánu výroby a ekonomickými
ukazovateľmi, ale už hľadá svoje perspektívne
miesto v medzinárodnej deľbe práce. Našiel
ho vo výrobnej kooperácii a špecializácii
so závodom na výrobu motocyklov v Rige v Sovieskom
zväze, s ktorým už v tomto roku bude spoločne
zabezpečovať výrobu nového typu malolitrážnych
motocyklov Stella. Uvedený motocykel bude obohacovať
sortiment týchto obľúbených prostriedkov
v Sovietskom zväze i u nás. Iniciatíva oboch
podnikov sa stretla s plnou podporou svojich ministerstiev.
Chcel by som súčasne zdôrazniť, že
tento náležitý prístup k rozvoju priamych
vzťahov treba v budúcom období podporiť
a ešte viacej rozvinúť. Veď sú prínosom
pre obe ekonomiky. Zároveň je potrebné ďalej
postúpiť s úpravou niektorých právnych
noriem, smerníc, a tak vytvoriť priestor pre nadväzovanie
priamych vzťahov v podnikovej sfére. Na druhej strane
však treba zabrániť takým prejavom, keď
sa pod rúškom priamych vzťahov zakrývajú
rôzne prejavy chytračenia podnikov a podniky si vymieňajú
hotové výrobky, ktoré by inak nedostali na
vnútornom trhu.
Kritériom pri rozhodovaní o priamych vzťahoch
zostáva predovšetkým širšia a vzájomná
ekonomická výhodnosť, dosiahnutie lepších
efektov pre národné hospodárstvo a spoločnosť,
prirodzene iba v ekonomicky samostatnom rozhodovaní podnikov.
K tomu je však potrebné racionalizovať hodnotové
vzťahy vnútorné a kontraktné ceny, devízové
kurzy atď. Z vystúpenia súdruha Štrougala
vyplýva, že vláda chce postupovať práve
touto cestou. V tejto súvislosti pozitívne oceňujeme
nedávno podpísanú dohodu medzi ČSSR
a Sovietskym zväzom o využívaní národných
mien pri zúčtovaní priamych vzťahov
podnikov.
Riešením uvedených, ale i ďalších
námetov a pripomienok, ktoré sa stále častejšie
ozývajú na rôznych fórach, by sa vytvorili
širšie možnosti pre ďalšie prehĺbenie
spolupráce medzi našimi krajinami. Preto musí
byť úlohou všetkých zainteresovaných
orgánov a organizácií vytvárať
čo najširšie predpoklady pre našu účasť
v medzinárodnej deľbe práce a mať záujem
na tom, aby si spolupráca so Sovietskym zväzom udržala
príkladnú úroveň, takú, ktorá
by dokumentovala prednosti spolupráce našich dvoch
socialistických krajín.
Prestavba hospodárskeho mechanizmu, ktorá dynamicky
prebieha i na pôde Federálneho zhromaždenia
prijímaním príslušných zákonov,
využitie špičkových technologických
vedomostí a skúseností, najnovších
výsledkov vedy a techniky, poznatkov z efektívnej
organizácie a riadenia výrobných a kooperačných
procesov, potreba rozvoja modernej štruktúry našej
ekonomickej základne a zlepšovanie zásobovania,
to všetko si žiada, aby sme všestrannú spoluprácu
so Sovietskym zväzom využívali ako určujúci
prvok v plnení úloh nášho sociálno-ekonomického
programu.
K tomu musí byť zameraná práca všetkých
zodpovedných orgánov. Za našu významnú
politickú úlohu považujem všestranne podporiť
vládu a účinne jej napomáhať
pri uskutočňovaní zámerov stanovených
7. a 9. zasadaním Ústredného výboru
Komunistickej strany Československa v praktickom živote.
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Hlaváčovi.
Slovo má poslanec Procházka, připraví
se poslanec Češka.
Poslanec SL F. Procházka: Vážené
soudružky a soudruzi poslanci, vážení
hosté, otázky spojené s přestavbou
hospodářského mechanismu jsou v pracovních
kolektivech zemědělských a potravinářských
podniků vysoce aktuální. Vždyť
do komplexního uplatnění přestavby
v zemědělsko-potravinářském
komplexu od 1. ledna 1989, tak jak to uložilo 7. zasedání
ÚV KSČ, zbývá necelých osm
měsíců. Tuto dobu je třeba využít
pro dokončení příprav v centru, ale
zejména v podnicích a pracovních kolektivech.
V předstihu jsme měli možnost seznámit
se s pracovní verzí jedné z rozhodujících
právních norem přestavby hospodářského
mechanismu - návrhem zákona o zemědělském
družstevnictví. Skupina poslanců posoudila
návrh zákona na jednáních pracovních
komisí, navrhla upřesnění právní
úpravy principů družstevní demokracie,
předmětu hospodářské činnosti,
družstevních fondů, členského
poměru apod. Předkladatelé tyto návrhy
v zásadě akceptovali, takže vládní
návrh zákona o zemědělském
družstevnictví již v sobě odráží
účast poslanců. Myslím, že tato
úzká spolupráce poslanců a ústředního
orgánu přispěla ke kvalitě návrhu
této právní normy a současně
přinese i úroveň jejího projednávání.
Poslanci se tedy stali bezprostředními spolutvůrci
návrhu zákona.
Federální ministerstvo zemědělství
a výživy, osobně soudruh ministr Toman, pravidelně
informuje výbory pro zemědělství a
výživu obou sněmoven o přípravě
přestavby. Máme tak možnost seznámit
se se stavem prací, ale současně také
přispět svými názory a praktickými
zkušenostmi k úspěšnému postupu
prací. Vzhledem k tomu, že tato problematika je velmi
živá, chtěl bych zaujmout stanovisko k některým
závažným otázkám.
Snad nejvíce je zemědělskou veřejností
diskutována otázka nové kategorizace zemědělských
podniků, tedy jejich zařazení do produkčně
ekonomických skupin. Je to pochopitelné, vždyť
zařazení rozhodne o významných ekonomických
otázkách - o výši daně z pozemků
a sazbě diferenciálních příplatků.
Změna zařazení dostává zcela
konkrétní podobu statisíců, ale i
miliónů korun. Je proto zájem vedení
podniku o tyto otázky pochopitelný.
Příprava a projednávání zařazení
probíhá již řadu měsíců
a stále ještě není ukončeno.
Zemědělskou výrobu ovlivňuje celá
řada faktorů. Jejich kořeny i intenzita působení
je však různá. Je proto v současné
době těžké stanovit absolutně
objektivní metodu posouzení výrobních
a ekonomických podmínek jednotlivých zemědělských
podniků, avšak v zájmu dalších
prací na přestavbě bude nezbytné co
nejdříve diskuse kolem principu kategorizace uzavřít.
Při přípravě hospodářského
mechanismu se v ekonomických nástrojích pro
zemědělství vychází z jednotných
principů platných pro celé národní
hospodářství. Uplatňuje se 4,5 % míra
zisku k výrobním fondům, 50 % daň
z objemu mezd a odměn i 50 % daň ze zisku. Pokládám
to za správné mimo jiné i proto, aby mohly
skončit diskuse o ekonomickém zvýhodňování
zemědělství, o úrovni jeho efektivnosti
apod. Zemědělci se nebojí těchto podmínek,
protože od vzniku jednotných zemědělských
družstev pracují v klimatu chozrasčotu a samofinancování,
a proto pokud zůstává zachován vztah
ke státnímu rozpočtu, dochází
pouze ke spravedlivějšímu ohodnocení
aktivity a schopnosti jednotlivých podniků.
Ze zkušeností minulých období však
vidím jedno nebezpečí. Rozhodující
ekonomické nástroje, především
nákupní ceny, jsou na určité období
stanoveny jako pevné. Na jedné straně je
vytvářena jistota cen zemědělských
výrobků, na straně druhé však
chybí odpovídající zabezpečení
proti vlivu růstu cen vstupů a ten není malý.
Tak například porovnáme-li cenové
relace roku 1987 s průměrem let 1961, 1965, pak
ve srovnatelných ukazatelích stoupla cena traktoru
o 185 %, sklizňové mlátičky o 75 %
a třířádkového vyoravače
cukrovky o 278 %.
V rozporu s těmito fakty jsou však cenové indexy
Federálního statistického úřadu,
které žádné enormní nárůsty
cen traktorů, zemědělských strojů,
agrochemikálií a dalších zemědělských
potřeb neukazují. To je však spíš
vlivem použité statistické metody než
cenové stability. I dílčí inovace
se většinou promítnou do značného
růstu cen. Cenové zvýhodnění
při ocenění výrobku zaplatí
spotřebitel, ale cenové znevýhodnění
při nižších parametrech se odbytových
cen nedotkne. To se mně nezdá logické.
Tak jako v ostatních odvětvích národního
hospodářství, i v zemědělství
je snaha docilovat nejmenší spotřeby pohonných
hmot. Proto poslanci se zájmem sledovali, jak postupuje
příprava na výrobu traktoru třetí
unifikované řady, kde dochází k nižší
měrné spotřebě pohonných hmot.
Na základě poznatků, které jsem získal
v podniku Zetor Brno se dá konstatovat, že existují
sice usnesení předsednictva vlády Československé
socialistické republiky z let 1978, 1980, 1981 a 1985 o
dalším rozvoji podniku a výrobě traktorů,
ale žádné z těchto usnesení však
nebylo splněno beze zbytku. Teprve když vstoupily
do řešení tohoto problému stranické
orgány v čele s Městským výborem
Komunistické strany Československa v Brně,
v situaci nastal obrat. Podle informací z generálního
ředitelství Agrozetu Brno probíhá
v současnosti montáž prototypové série
a za předpokladu, že všichni dodavatelé
technologií splní závazky, ke kterým
je vláda svými usneseními zavázala,
můžeme očekávat, že sériová
výroba bude zahájena místo v roce 1986, jak
uložilo předsednictvo vlády Československé
socialistické republiky usnesením číslo
212 z 10. prosince 1981, teprve v roce 1990.
Nebylo by tedy vhodné v příštím
období více vyžadovat důslednosti a
odpovědnosti resortů za plnění usnesení
vlád, než veškeré problémy uzavírat
dalšími usneseními?
Vážené soudružky a soudruzi, při
realizaci přestavby hospodářského
mechanismu podstatně stoupne úloha dodavatelsko-odběratelských
vztahů a hospodářských smluv. Nevím,
zda zemědělské podniky budou rovnocennými
partnery se svými dodavateli. V mnoha případech
se zavazujeme dodat zemědělské produkty,
např. obilí, cukrovku, maso apod. v přesně
vymezené kvalitě a čase. Na druhé
straně však při podpisu smluv, např.
na dodávky hnojiv, uzavíráme smlouvy pouze
na čisté živiny, neboť sortiment, formu
a kvalitu hnojiv nám nikdo nezaručí a zemědělské
podniky jsou odkázány na vůli výrobců
a dodavatelů.
V mém volebním obvodu na okrese Třebíč
je průmyslových hnojiv v poslední době
dostatek. Velmi nepříznivá situace je však
zejména v sortimentu dusíkatých a fosforečných
hnojiv. Pociťujeme citelný nedostatek kapalného
dusíkatého hnojiva DAM 390, kdy optimální
potřeba 3000 tun čistých živin je kryta
pouze z jedné třetiny až jedné poloviny
a rozdíl je kryt zvýšenými dodávkami
síranu a močoviny. Rychle rozpustné formy
dusíkatých hnojiv však působí
negativně. Výskyt dusičnanů v pitné
vodě představuje v současné době
závažný zdravotní a hygienický
problém přesto, že zemědělské
podniky dodržují systém hospodaření
a hnojení v ochranných pásmech zdrojů
pitné vody. Přitom se v Československé
socialistické republice používá v průměru
jen kolem 130 kg čistých dusíkatých
živin na 1 ha orné půdy, zatímco např.
v Anglii 230 kg, v Belgii 240 kg a v Holandsku dokonce kolem 550
kg, a to bez podstatných negativních důsledků.
Je třeba i u nás více vyrábět
a používat pomalu rozpustné formy hnojiv, ze
kterých mohou rostliny čerpat více živin
s menším nebezpečím úniku do
spodních vrstev.
Značné problémy při skladování
a aplikaci působí dodávky hnojiv z dovozu
v době mimo aplikační sezónu. Např.
dusičnan amonný je dodáván ve druhém
pololetí roku pro aplikaci na jaře příštího
roku, a tím dochází k tvrdnutí a znehodnocení.
U fosforečných hnojiv se zvyšují dodávky
nízkoobsahových superfosfátů a tím
jsou skladovací kapacity nedostatečné a nedokonalá
aplikace vyžaduje mnoho pojezdů, což se projevuje
ve zvýšené spotřebě nafty na
1 ha zemědělské půdy.
Vážené soudružky a soudruzi, v minulém
období se v procesu intenzifikace výroby potravin
osvědčily kooperace a integrace jako metody propojování
zájmů a koncentrace sil a prostředků
k realizaci zásadních změn. V první
etapě se kooperace a integrace začaly prosazovat
především uvnitř odvětví
zemědělství a později se postupně
rozšiřují do celého zemědělskopotravinářského
komplexu jako propojování sil mezi zemědělskými
a potravinářskými podniky.
Přestavba hospodářského mechanismu
však vyžaduje jít ještě dál.
Zvláštnosti produkce potravin, především
biologický charakter výroby, výkyvy ve sklizni,
malá skladovatelnost zemědělských
výrobků a jiné přímo volají
po co nejtěsnějším ekonomickém
a organizačním propojení produkce surovin
a jejím zpracování. Tedy po přechodu
od kooperace a integrace ke kombinování výrob,
k zemědělsko potravinářským,
případně i zemědělsko průmyslovým
kombinátům. Lze očekávat, že
se tato forma projeví v rozhodujících ekonomických
přínosech. Ve vyšším stupni využití
surovin, v optimálnějším využití
pracovníků, v růstu produktivity práce,
zkrátka ve zvýšení efektivnosti výroby
jako celku.
Kombinátní forma však vyžaduje i odpovídající
předpoklady v mechanismu řízení. V
zájmu jednotného ekonomického klimatu a vyloučení
i případných spekulací by tímto
základním předpokladem mělo být
sjednocení nástrojů mechanismu řízení
navazujících odvětví. Jde zejména
o takové zásadní principy, jako např.
propojení cenových okruhů, jednotnou daňovou
a odvodovou politiku apod. Z informací, které máme,
je zřejmé, že z různých příčin
se ne ve všech případech záměr
propojování nástrojů daří.
V nejbližších týdnech bychom např.
měli projednávat zákon o zemědělské
dani. Bylo by prospěšné, kdyby konstrukce daní
byla shodná pro celý zemědělsko potravinářský
komplex, a to i v takových otázkách, jako
je nezdanitelné minimum. Zde nejde o zvýhodňování
zemědělské výroby, ale o respektování
vysoké rizikovosti výroby, která se promítá
i do tvorby hospodářských výsledků
jak zemědělských, tak i navazujících
zpracovatelských podniků.
Jak jsem již na začátku svého vystoupení
uvedl, měli jsme možnost seznámit se se stavem
prací na přípravě přestavby.
Poněvadž zemědělství a potravinářský
průmysl přejde na novou soustavu o rok dříve,
tedy již od 1. 1. 1989, chtěl bych požádat
soudruha ministra Tomana, aby v krátkosti informoval poslance,
jak postupuje příprava ekonomických nástrojů
pro přestavbu v zemědělsko potravinářském
komplexu.
Pozorně jsem sledoval výklad soudruha Štrougala
a jsem přesvědčen, že vytyčené
zásady, směry a opatření povedou k
úspěšnému splnění našeho
společného cíle.
Programové prohlášení federální
vlády podpoříme nejen slovy, ale i poctivou
prací.
Děkuji za pozornost.
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Procházkovi,
prosím poslance Češku, připraví
se místopředseda Federálního shromáždění
Zbyněk Žalman.
Poslanec SL Z. Češka: Vážený
soudruhu generální tajemníku, vážený
soudruhu předsedo, soudružky a soudruzi poslanci,
Komunistická strana Československa věnuje
soustavnou pozornost otázkám rozvoje socialistické
demokracie ve všech jejích aspektech, počínaje
aktivizací všech složek našeho politického
systému, přes zapojování pracujících
do řízení státu a společnosti,
rozvoj jejich aktivity a iniciativy, až po formování
základů socialistické samosprávy lidu
v leninském pojetí.
Projevuje se to i v programovém prohlášení
vlády, které nám bylo předloženo.
Také naše Federální shromáždění
musí v tomto směru hledat nové cesty za aktivní
účasti všech nás - jeho poslanců.
Nelze jen pasívně vyčkávat, až
se přestavba v oblasti národního hospodářství
jaksi "automaticky" promítne do oblasti politického
systému. Aktivní úloha nadstavby se musí
projevit v tom, že rozvoj a prohlubování socialistické
demokracie, aktivizace lidského činitele, půjde
ruku v ruce s uvedenými procesy v oblasti národního
hospodářství a někde je bude předbíhat.
Federální shromáždění
jako nejvyšší orgán státní
moci a jediný zákonodárný sbor čs.
federace bude muset v tomto procesu komplexní přestavby
naší společnosti sehrát významnou,
i když nelehkou úlohu. Jeho úkolem je dát
přestavbě pevný právní základ
a zapojit socialistické právo, celý jeho
účinný potenciál, plně do jejích
služeb. Socialistické právo je velkou sociální
hodnotou naší společnosti a nástrojem
realizace politiky KSČ, stejně tak jako zájmů
všech pracujících. Tím, že ve spolupráci
s vládou Československé socialistické
republiky dáme linii přestavby právní,
a to zdůrazňuji - zákonný - podklad,
vytvoříme významné předpoklady
jejího naplnění. Jsme si plně vědomi
toho, že socialistická demokracie a samospráva
nejsou anarchií, ale že se mohou rozvíjet jen
na pevné půdě zákona.
Změny v oblasti našeho právního řádu
kladou a budou klást značné nároky
na činnost nejvyšších státních
orgánů čs. federace. Z tohoto hlediska je
dnešní projednávání programového
prohlášení vlády Československé
socialistické republiky aktem závažného
státně politického dosahu. Podle mého
názoru tím vlastně v ústavně
politické rovině přistupujeme k naplňování
linie komplexní přestavby naší společnosti.
Tato linie se tak stává závazným programem
pro všechny subjekty na všech úrovních,
po celé ose řízení.
Tím, že dnes Federální shromáždění
- jak jsem přesvědčen schválí
předložené programové prohlášení
vlády Československé socialistické
republiky, bere na sebe - jako představitel všeho
našeho pracujícího lidu - zároveň
závazek a státně politickou odpovědnost
za jeho realizaci, a to především cestou odpovědného
výkonu svých kontrolních pravomocí.
Proto také budou v nastávajícím období
v centru pozornosti nás poslanců, a především
členů ústavně právních
výborů, takové úkoly, jaké
představuje zajištění souladu práva
s rozvojem společenských vztahů, se zájmy
pracujících a s nejnovějšími
výsledky vědy.
S ohledem na rozvoj samosprávy a její povahu budeme
muset ještě více než v minulosti dbát
na to, aby zákony byly srozumitelné, používaly
jednotnou terminologii, aby byl zajištěn vnitřní
i vnější vzájemný soulad zákonů
a tím vytvořeny předpoklady jejich relativně
dlouhodobé aplikace.
Odpovědnost Federálního shromáždění
je tu nabíledni. Svědčí o tom zkušenosti
nás poslanců z činnosti ve volebních
obvodech. Stejně jako já jste se jistě všichni
na předvolebních shromážděních
i během výkonu své poslanecké funkce
setkali jak se souhlasnými vyjádřeními
ke konkrétní zákonné úpravě,
tak s kritickými připomínkami. Přestože
většina návrhů nových federálních
zákonů je předkládána vládou
Československé socialistické republiky, činí
občané - a to právem - odpovědným
za kvalitu zákonů orgán, který tyto
zákony schvaluje, a to je právě Federální
shromáždění. Je proto žádoucí,
aby vláda předkládala návrhy nových
zákonů v potřebné kvalitě a
natolik včas, aby poslanci měli dostatek příležitosti
k získání názorů svých
voličů, ale i národních výborů
a jiných státních orgánů i
hospodářských a společenských
organizací ve svých volebních obvodech stran
chystané zákonné úpravy. Nelze říci,
že bychom v uvedeném směru zaznamenali v minulém
období vždy jen dobré zkušenosti. Naproti
tomu nelze neocenit úsilí vlády o včasné
plnění rozsáhlého legislativního
programu týkajícího se přeměny
hospodářského mechanismu, jak o něm
dopoledne hovořil předseda vlády soudruh
Štrougal ve vládním prohlášení.
Zejména jsme kladně přijali, že poslancům
bylo umožněno zúčastnit se legislativního
procesu ještě před předložením
vládních návrhů nových zákonů
Federálnímu shromáždění.
Je potěšitelné, že našim občanům
není otázka zákonů a jejích
kvality lhostejná. Vždyť součástí
prohlubování socialistického právního
vědomí občanů je právě
jejich úcta k zákonům, přesvědčení,
že jsou to jejich zákony, a že je třeba
je také důsledně dodržovat. Veřejné
diskuse k návrhům zákonů o státním
podniku a o družstevnictví ukázaly živý
zájem veřejnosti o navrhovanou právní
úpravu a bude tomu tak nepochybně i pokud jde o
veřejnou diskusi k novelizaci zákoníku práce.
A jsou to právě též připomínky
občanů, které napomáhají konečné
úpravě zákonů tak, aby byly společností
přijaty s plným porozuměním. Proto
je také třeba na připomínky občanů
citlivě reagovat. Veřejná diskuse ostatně
poskytuje i poslancům širší prostor pro
přípravu na projednávání vládních
návrhů nových zvláště
závažných zákonů. V současné
době je ovšem nezbytné věnovat prvořadou
pozornost zákonům, souvisejícím s
přestavbou hospodářského mechanismu,
ale stranou nesmějí zůstat ani podněty
občanů k právní úpravě
bydlení, boje proti alkoholismu a jiným toxikomániím,
ochrany ovzduší atd.