Přechod od administrativně direktivních forem
řízení musí znamenat omezení
živné půdy pro bujení resortní
normotvorby, která se oproti komplexní regulaci
cestou zákona může stát vážnou
překážkou rozvoje samosprávy a samostatnosti
budoucích státních podniků. Tady bude
zvláště platit osvědčené
pravidlo legislativy, podle kterého se vyplatí vydávat
nové předpisy jen tehdy, když užitek z
toho převáží negativní důsledky
změn v právním řádu, a že
se také vyplatí vydat jen tolik právních
předpisů, kolik je možno skutečně
realizovat. My, poslanci, plně sdílíme názory
a obavy svých voličů z podzákonné
normotvorby, které byly vyjádřeny například
v rámci diskuse k návrhu zákona o státním
podniku.
Stavíme-li před sebe velké cíle, musíme
také hledat odpovídající záruky
jejich naplnění. Ve vztahu k výkonným
orgánům naší federace to je opět
Federální shromáždění
se svou kontrolní funkcí, která se v příštím
období v souladu se závěry XVII. sjezdu Komunistické
strany Československa stane jedním z nejdůležitějších
prostředků pro prosazování přestavbové
linie, při kontrole toho, jak se tato linie, vyjádřená
v zákonech Federálního shromáždění,
uplatňuje prostřednictvím činnosti
státního aparátu a hospodářské
sféry. V této souvislosti bych chtěl. s uspokojením
konstatovat, že tuto potřebu si plně uvědomují
i výkonné orgány v čele s vládou.
Směrnice k zabezpečení komplexní přestavby
hospodářského mechanismu vymezují
také ústavně politické kontrole ze
strany nejvyšších zastupitelských sborů
odpovídající místo.
Pro vztah Federálního shromáždění
a vlády je určující to, že oba
tyto státní orgány sice realizují
tutéž politickou linii Komunistické strany
Československa a Národní fronty, ale každý
z nich svými vlastními metodami a prostředky
(přičemž vláda je za konkretizaci a
realizaci této linie ústavně odpovědna
Federálnímu shromáždění).
Realizace kontrolních oprávnění Federálního
shromáždění musí ještě
více než v minulosti přispívat k dosažení
cílů urychlení sociálního a
hospodářského rozvoje i demokratizace veškerého
života naší společnosti. Přitom
výkon kontrolní funkce chápeme právě
jako jeden z projevů socialistické demokracie.
Federální shromáždění
je představitelem pracujících, obou našich
národů a národností. Právě
jeho postavení i struktuře musí odpovídat
povaha a způsob provádění kontroly.
Jde o kontrolu ústavně politickou, kterou mohou
provádět jedině volení poslanci, opírající
se stále více o poznatky a aktivitu svých
voličů na závodech, v místě
bydliště, v organizacích Národní
fronty i jinde.
Kontrola, prováděná Federálním
shromážděním, nemůže být
chápána jako souhrn nebo završení ostatních
druhů společenské kontroly v Československé
socialistické republice, ale jako zvláštní
druh vrcholné - ústavně politické
kontroly, jejímž východiskem jsou politické
směrnice Komunistické strany Československa,
politika Národní fronty, zákony Federálního
shromáždění, požadavky voličů,
jakož i jiná ústavně politická
měřítka.
Při výkonu svých kontrolních oprávnění
se proto musíme řídit příkladem
ústředního výboru Komunistické
strany Československa, jehož jednání
jsou dokladem kritičnosti, náročnosti a adresnosti
při vyžadování důsledného
plnění přijatých a závazných
usnesení.
Zaměření naší kontrolní
činnosti dostane po přijetí přestavbových
zákonů i novou dimenzi. Na své minulé
schůzi jsme schválili ústavní zákon,
který nově upravil strukturu centrálních
orgánů, vytvořil předpoklady pro jejich
nové, koncepční působení a
otevřel dveře uplatnění socialistické
samosprávy. Před Federální shromáždění
byl tak postaven úkol - sledovat a zajišťovat,
jak se daří samosprávu rozvíjet a
zda se v praxi neprojevují tendence k jejímu narušování.
Závěrem bych rád zdůraznil, že
realizace přestavby bude záviset nejen na naší
schopnosti formulovat nové úkoly, ale také
na tom, jak se dokážeme otevřeně podívat
na pravý stav věcí a kriticky k němu
jménem pracujících zaujmout vlastní
stanovisko.
Doporučuji Federálnímu shromáždění,
aby na základě předloženého mu
programového vládního prohlášení
vyslovilo nově jmenované vládě Československé
socialistické republiky svou důvěru.
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Češkovi.
Slovo má poslanec Žalman, připraví se
poslanec Šimúth.
Místopředseda. FS Z. Žalman: Vážený
soudruhu generální tajemníku, vážený
soudruhu předsedo, soudružky a soudruzi, v programovém
prohlášení vlády Československé
socialistické republiky, které jsme projednávali
v roce 1986, i v dnešním návrhu pracovního
programu vlády je věnována mimořádná
pozornost dalšímu vývoji a zabezpečení
sociálně ekonomického rozvoje naší
společnosti, v souladu se závěry XVII. sjezdu
Komunistické strany Československa. Významné
místo v tomto rozvoji má vnitřní trh.
Můžeme říci, že má dokonce
svoji nezastupitelnou společensko-ekonomickou úlohu.
Jeho dobré fungování působí
nejen na vyváženost mezi příjmy a výdaji
obyvatelstva, ale výrazně ovlivňuje spokojenost
občanů a vytváří zdravý
tlak na jejich výkonnost a růst pracovní
iniciativy. V této souvislosti byly také zavázány
vlády i ústřední orgány státního
a družstevního obchodu, důsledně se
zabývat problematikou vnitřního trhu a energičtěji
odstraňovat jeho nedostatky.
Věcné cíle v oblasti vnitřního
trhu a obchodu pro další období jsou také
obsaženy v "Hlavních úkolech hospodářské
a sociální politiky Komunistické strany Československa
na léta 1986-1990".
Posuzujeme-li proto plnění programového prohlášení
za dva roky 8. pětiletky s dosavadní realizací
úkolů XVII. sjezdu KSČ v oblasti vnitřního
trhu a obchodu, pak musíme konstatovat, že přes
určitý pozitivní posun není situace
na tomto úseku dosud uspokojivá a vnitřní
trh dosud nesehrává svoji úlohu tak, jak
by mu patřila ve vyspělé socialistické
společnosti. Předpokládaný růst
tržní osobní spotřeby byl sice v objemovém
vyjádření i v základní struktuře
na podkladě vývoje peněžních
příjmů obyvatelstva překročen,
a to jak na úseku potravin, tak i v průmyslovém
zboží. Přesto však se dále projevovaly
a přetrvávaly některé negativní
tendence.
Stále přetrvává nevyváženost
růstu peněžních příjmů
obyvatelstva a maloobchodního obratu s dynamikou a kvalitou
dodávek spotřebního zboží, což
se projevuje v nižším uspokojování
poptávky i v poklesu zásob vnitřního
obchodu. Na straně nabídky spočívají
současné příčiny strukturálních
problémů vnitřního trhu především
v tom, že domácí produkce není dostatečně
přizpůsobivá rostoucím nárokům
spotřebitelů a kvalitativním trendům
ve vývoji sortimentu spotřebního zboží,
tak jak se běžně projevují ve světě.
S tím souvisí dosud i nižší zainteresovanost
výrobců na dodávkách pro vnitřní
trh než pro export, přetrvávající
problémy v materiálovém, technologickém
a kapacitním vybavení výroby i nedostačující
zájem na soustavné inovaci nabídky a vysoké
jakosti zboží. Nabídka zboží dlouhodobé
spotřeby je negativně ovlivněna úzkým
a konečně i nedostatkovým sortimentem výrobků
strojírenského a elektrotechnického průmyslu
jako jsou barevné televizory, chladničky, mrazničky,
sportovní jízdní kola, moderní sporáky,
videotechnika, přehrávače, osobní
počítače, ale mnohdy i osobní automobily
v různých cenových relacích. Svým
způsobem zvláštní kapitolou tohoto problému
je otázka náhradních dílů k
těmto i nedostatkovým výrobkům, a
to jak v obchodě, tak i ve vlastních servisních
zařízeních.
Není možné opominout ani problémy a
nedostatky, které přetrvávají v nabídce
a krytí potřeb trhu zbožím textilního
a obuvnického průmyslu, a to jak ve standardním
zboží, tak i v nedostatečném výběru
módních textilních a oděvních
výrobků.
Spotřebitelé trvale poukazují a - zcela jistě
oprávněně - na řadu nedostatků,
poukazují na nedostatečný sortiment velikostí
i modelů, který by uspokojoval všechny věkové
ročníky. Připomínají, že
o těchto otázkách se hovoří
již moc dlouho, ale opatření, která
by věci konečně řešila, že
není nikde vidět. Jak z tohoto začarovaného
kruhu? Z pozice obchodu lze říci, že může
prodávat jen to, co dodá výroba, to znamená
průmysl. Ale i obchod by měl k řešení
přispět. Dokonalým průzkumem spotřební
poptávky v prodejnách s následným
tlakem na výrobce. Někdy zase vy týká
výroba obchodu, že jeho nákupčí
nemají zájem o některé - podle názoru
výroby - dobré, prodejné výrobky.
Co kdyby si to výroba ověřila ve svých
vlastních průzkumových prodejnách?
Pro doplnění a oživení vnitřního
trhu má, a i v budoucnu bude mít, stále větší
význam výměnný dovoz. Zde bych chtěl
připomenout, že z vládního prohlášení
dnes předneseného vyplývá, že
vláda počítá také se zvýšením
dovozu spotřebního zboží pro náš
vnitřní trh. Mimo kvantitu je však třeba,
aby výroba, ale i obchod, věnovaly stálou
pozornost kvalitě. Oprávněnost této
připomínky potvrzují údaje z konce
minulého roku, v nichž se uvádí, že
uplatnění reklamací v obchodě stouplo
za 5 let zhruba o polovinu a v roce 1986 dosáhlo hodnoty
600 mil. Kčs. Je třeba hledat nové formy
a přístupy i v této oblasti. Je třeba
splnit požadavek spotřebitelů, aby potřebné
zboží nesháněli, ale aby ho bez problémů
nakupovali, aby se v obchodech setkávali s ochotou, aby
se do písmene naplnilo i dlouho propagované heslo
"nakupujte u odborníků".
Poněkud příznivější situace
než je u průmyslového zboží je
na úseku potravin, i když přes celkově
příznivou realizaci poptávky a nabídky
potravinářského zboží se dosud
nedaří zabezpečit plný sortiment inovací
a jakost těchto výrobků i úrovně
jejich balení.
Soudružky a soudruzi, není možné a nebylo
to ani mým cílem, abych zde ve svém vystoupení
analyzoval všechny příčiny a neduhy,
kterými trpí náš vnitřní
trh, a to ať již z pohledu centrálního
plánu, jeho dodavatelů i vlastní práce
ministerstev a organizací obchodu. Těmito problémy
i opatřeními na jejich odstranění
se zabývala i federální vláda ČSSR,
která tak svým usnesením schválila
některé zásadní dokumenty pro další
práci vnitřního obchodu v podmínkách
přestavby hospodářského mechanismu
a přijala i významná opatření
ke zkvalitnění nabídky vnitřního
trhu ČSSR. Bude proto i na nás, poslancích
zákonodárných sborů, abychom v plné
míře podpořili úsilí vlády
na tomto úseku a současně naší
kontrolou napomáhali, aby vnitřní trh přestal
být distributorem zboží, ale byl skutečným
garantem zájmů spotřebitelů i aktivním
článkem reprodukce ovlivňující
vývoj spotřebitelské poptávky a její
krytí při rozvíjení materiálových,
ekonomických i sociálních podmínek
své činnosti.
Soudružky a soudruzi, neméně závažnou
a významnou politickou i ekonomickou oblastí každé
vyspělé společnosti, a tedy i naší,
jsou služby. Jejich další úloze i vývoji
věnoval proto plnou pozornost, právě tak
jako vnitřnímu trhu, XVII. sjezd Komunistické
strany Československa i následná zasedání
ÚV KSČ i vlády ČSSR, neboť urychlení
rozvoje terciárního sektoru je jedním z významných
směrů přestavby naší ekonomiky.
Proto také ze strategie urychlení ekonomického,
sociálního a společenského rozvoje
vyplývají rostoucí požadavky na úroveň
a kvalitu placených služeb. Je třeba si připomenout,
že zásadnímu rozvoji placených služeb
obyvatelstvu dalo přímý podnět 6.
zasedání ÚV KSČ v roce 1982, které
vytvořilo zásadní podmínky pro zastavení
poklesu jejich úrovně i úrovně řídící
práce organizací a zvýšení odpovědnosti
národních výborů za zkvalitnění
služeb poskytovaných občanům i organizacím.
Vlivem soustředěného úsilí
politických a státních orgánů
i národních výborů se podařilo
na tomto úseku již mnoho změnit k lepšímu.
Byly zavedeny nové druhy služeb, rozšířily
se stávající, zvýšil se počet
provozoven a sběren a mnohde se zkrátily i dodací
lhůty a zlepšila jejich časová dostupnost.
Nemělo by asi smysl, abych zde uváděl počty
provozoven i jednotlivců, které mohou vykonávat
různé služby a jejich počet dále
roste. Přes řadu těchto pozitivních
výsledků přetrvávají však
dosud některé problémy a překážky,
které brzdí jejich urychlený rozvoj a na
jejíchž základě lze usuzovat, že
dosavadní chápání a pojetí
služeb a vůbec celého terciárního
sektoru ekonomiky stále ještě zaostává
za potřebami a úkoly dnešních dnů
i za strategií urychlení sociálního
a ekonomického rozvoje naší společnosti.
Bylo by proto jen prospěšné, aby se naše
některé ekonomické představy i praxe
urychleně zbavily přežívajících
stereotypních a zaostávajících přístupů
k této oblasti, které zaujímá ve vyspělých
průmyslových zemích nenahraditelné
místo, což nejlépe dokumentuje i vydání
za služby, které je minimálně třikrát
tak vysoké než u nás. Proto také v zájmu
lepšího uspokojování službami počítá
8. pětiletka se zvýšením jejich objemu
o více než 14 až 15 %. Není to sice jistě
mnoho, ale přece by to znamenalo určitý posun
ke zlepšení situace.
Dosavadní potíže se zkvalitňováním
služeb se netýkaly pouze jejich organizace a řízení,
ale svoji negativní úlohu zde sehrála a dosud
sehrává i jejich zastaralá výrobní
zařízení i nedostatečná materiálně
technická základna, a to i přes skutečnost,
že příslušným resortním
ministerstvům a jejich organizacím bylo uloženo
zabezpečovat organizaci služeb dodávkami surovin,
materiálů i náhradních dílů.
Rozsah služeb je v podstatné míře ovlivňován
i kvalitou výrobků průmyslových odvětví.
Jejich nízká kvalita klade vysoké nároky
na servisní opravny, které téměř
ze 60 % své kapacity věnovaly garančním
opravám nekvalitních výrobků.
V této souvislosti je třeba si položit otázku,
jak asi obstojí tito producenti nekvalitních výrobků
po překonání bariér monopolní
výroby a v podmínkách, že jen ten, kdo
bude vyrábět lépe, rychleji a kvalitně,
své výrobky prodá na domácím
či zahraničním trhu.
Kritéria "lépe, rychleji a kvalitně"
se však dotýkají v plné míře
i úseku služeb. Lze proto i v souvislosti s dnešním
naším jednáním přivítat
a ocenit, že federální vláda na svém
jednání dne 3. prosince minulého roku schválila
"Návrh na zvýšení úrovně
služeb v 8. pětiletce a přestavbu jejich hospodářského
mechanismu". Tento dokument také projednalo v lednu
tohoto roku předsednictvo ústředního
výboru Komunistické strany Československa.
Jde o zásadní a významný dokument,
jehož hlavním cílem je vytvořit podmínky
pro rychlejší rozvoj placených služeb,
pro lepší uspokojování potřeb
občanů i organizací, což je jistě
i snahou a cílem nás, poslanců, a je proto
nutné, abychom tomuto úsilí dali plnou naši
podporu.
Soudružky a soudruzi poslanci, měl jsem v úmyslu
zmínit se také o cestovním ruchu, který
je rovněž výrazem stupně životní
úrovně a pokud jde o aktivní zahraniční
cestovní ruch, je významným faktorem pro
naše národní hospodářství,
pro naši ekonomiku. Čas mi to nedovoluje. Proto chci
jen vyjádřit přesvědčení,
že i tomuto úseku bude federální vláda
věnovat potřebnou pozornost ve smyslu usnesení
č. 252 z 10. září 1987 a dalších
opatřeních z poslední doby, která
byla na podporu cestovního ruchu přijata.
Soudružky a soudruzi, vláda ve svém programovém
prohlášení hovoří o nových
formách a přístupech k práci jí
samotné a vyjadřuje vůlí udělat
vše pro realizaci přestavby národního
hospodářství a celé socialistické
společnosti, a to v součinnosti s celou Národní
frontou. Po vystoupení předsedy vlády soudruha
Štrougala můžeme vládě oprávněně
vyslovit důvěru a ujistit ji podporou nás
poslanců. Tuto důvěru a podporu chci na závěr
svého vystoupení vyslovit i jménem klubu
poslanců - členů Československé
strany lidové, která se na svém IV. sjezdu
jednoznačně přihlásila k závěrům
XVII. sjezdu KSČ i dalším významným
usnesením na podporu dalšího rozvoje socialismu
a jeho společnosti.
Předseda FS A. Indra: Děkuji místopředsedovi
Federálního shromáždění
Z. Žalmanovi, nyní prosím místopředsedu
Federálního shromáždění
J. Šimútha.
Místopředseda FS J. Šimúth: Vážený
súdruh predseda Federálneho zhromaždenia, vážený
súdruh generálny tajomník ÚV KSČ,
vážený súdruh predseda federálnej
vlády, vážené súdružky a
súdruhovia poslanci, dovoľte, aby som zaujal stanovisko
k niektorým skutočnostiam programového vyhlásenia
vlády, týkajúce sa vedeckotechnického
rozvoja.
Využitie existujúceho vedeckotechnického potenciálu
v spoločenskej praxi je v priamej úmere so schopnosťou
praxe jeho vstupy realizovať.
V tomto zmysle uskutočnili vlani Výbory ľudovej
kontroly ČSSR z podnetu Federálnej vlády
previerku tridsiatich šiestich úloh z celkového
počtu 347 štátnych úloh aplikovaného
výskumu. U väčšiny kontrolovaných
úloh sa zistilo, že nedosiahli stanovené ciele,
zväčša chýbalo porovnanie so svetovou
špičkou. V správe sa konštatuje, že
ani jeden výsledok z preverených výskumných
riešení nedosahoval svetové parametre.
Je preto opodstatnené, že vláda pristupuje
k riešeniu problémov vedeckotechnického rozvoja
ako k svojej superpriorite, pretože ona podmieňuje
rozvoj našej spoločnosti v intenciách XVII.
zjazdu KSČ. Za závažné vo vládnom
vyhlásení súdruha predsedu vlády Štrougala
pociťujeme, že v analýze súčasného
nepriaznivého stavu uplatnenia vedy a techniky vláda
vidí v zmenách hospodárskeho mechanizmu u
nás východiská pre plné využitie
existujúcich výrobných síl, pre motiváciu
vzniku nových vedeckých poznatkov a pre vytvorenie
systému nerušeného, prirodzeného prenikania
vedeckých poznatkov do spoločenskej praxe. Oceňujeme
ďalej rozhodnosť vlády, s akou pristupuje k ochrane
životného prostredia. Je to základná
povinnosť každého z nás, lebo do sumy
hodnôt životnej úrovne patrí kvalita
životného prostredia tak, ako spotreba mlieka, mäsa
apod. Vláda však môže ešte viac urobiť
v preventívnej ochrane, už pri rozhodovaní
o investičných zámeroch. Tak ako sa nepovolí
stavba, ktorá nemá potrebnú statiku základov
budovy, tak isto by sa nemala začať investičná
akcia, ktorá narušuje životné prostredie.
Technická úroveň nášho priemyslu
i možnosti výskumu sa však ešte plne nevyužívajú
v zlepšení životného prostredia. Napríklad
strojné zariadenia našich čističiek
odpadových vôd v porovnaní so špičkovými
zariadeniami v zahraničí spotrebujú dvojnásobné
množstvo elektrickej energie a celkové náklady
na ich prevádzku sú zbytočne vysoké,
nakoľko sa neuplatňuje výkonná regulačná
a meracia technika.
Ďalej treba zdôrazniť, že k tomu, aby bol
výskum a technický rozvoj hnacou silou našej
ekonomiky, musí byť sám o sebe moderný
a vyspelý, musí byť na špičkovej
svetovej úrovni. Spomínané previerky totiž
poukazujú na značnú zastaralosť prístrojového
vybavenia, veľmi nepružnú a obmedzenú
informáciu o príslušnom probléme. Vychádzať
pri riešení vedeckotechnických problémov
len z literárnych údajov, už zverejnených,
znamená mať informácie o tom, čo bolo
a nie to, čo konkurent teraz vo vývoji pre výrobu
pripravuje.
Za správne rozhodnutie politických a vládnych
orgánov treba preto považovať, že sa vytvára
priestor pre priamy kontakt so svetovou špičkou už
vo vývoji a následne vo výrobe. Vyplýva
to i zo súčasnej stratégie realizácie
Komplexného vedeckého programu krajín RVHP,
kde gestorské organizácie dostávajú
veľké práva a kompe tencie, ktoré by
sa mali premietnuť do užšej spolupráce s
vedeckými inštitúciami, ktoré riešia
celoeurópske problémy, ako je napr. spoluúčasť
na vedeckom programe európskeho vedeckého združenia
Eureka. To sú nové prvky v našom konaní
a som presvedčený, že aj nepriaznivá
situácia v aplikovanom výskume sa nutne zmení
k lepšiemu aj cez zákony, ktoré sa majú
kodifikovať na budúcej spoločnej schôdzi
snemovní Federálneho zhromaždenia.
Samozrejme, že jedna stránka veci sú uznesenia,
prognózy, zákony a druhá, tá podstatná,
je ich realizácia v praxi. Aby sa základný
výskum mohol rozvíjať v potrebnom predstihu,
musí mať voľnosť v manévrovaní.
Predovšetkým treba na celoštátnej úrovni
zaviesť systém, ktorý by umožňoval
zabezpečiť potrebné prostriedky formou určitých
úľav a zvýhodnení v otázkach
výstavby a materiálno-technického zabezpečenia.
Toto konštatovanie nie je nové, nové sú
ale podmienky, ktoré vláda dnes pred nás
postavila. Netreba sa obávať, že by tieto úľavy
a opatrenia nejako ohrozili národné hospodárstvo,
lebo na základný výskum idú len desatiny
percent z celkových zdrojov. Pritom je základný
výskum schopný a tiež musí podstatne
zvýšiť efektívnosť celého
hospodárstva.
Svetové skúsenosti ukazujú, že na každú
korunu vynaloženú do oblasti základného
výskumu je treba vložiť zhruba 10 korún
na zavedenie do výroby, prieskum trhu a organizáciu
odbytových a servisných služieb. Na tento vzťah
1: 10: 100 plánovacie orgány často zabúdajú
a tak sa oneskoruje realizácia výsledkov základného
výskumu, alebo k nej ani nedôjde.
Za úvahu by stála účasť Federálneho
zhromaždenia ako najvyššieho zákonodarného
orgánu na ovplyvňovaní rozvoja vedy a techniky
najmä v tom, že by malo viac ako doteraz brať zreteľ
na zvýšení účinnosti kontroly
nad realizáciou úloh vedeckotechnického rozvoja,
a to už aj pri schvaľovaní návrhov vlády
o smeroch výskumu a kontrole dotácií na výskum
a vývoj. Poslanci by pre svoje rozhodovanie a informáciu
mali mať k dispozícii kvalifikované expertízy
o projektoch vedeckotechnického rozvoja od špecialistov
v príslušných oblastiach. Zdôrazňujem,
že by išlo o účasť odborníkov
- vedcov a nie pracovníkov inštitúcií
podliehajúcich vláde. Expertíza sa stala
vo vyspelých štátoch neoddeliteľnou a
časove náročnou súčasťou
vedeckej práce. Od spoľahlivosti tejto expertízy
závisí úspech vo vede i prosperita štátu.