Provedli jsme poslanecké průzkumy v SOU NHKG v Ostravě
Kunčicích, v hornickém učilišti
v Havířově, v SOU strojírenském
a potravinářském v Kroměříži
a v SOU strojírenském a oděvním v
Prešově. Z mnoha problémů, se kterými
se poslanci setkali, bych upozornila alespoň na některé
z nich, jako např.
- nedostatky vyplývající z dvojího
řízení SOU (tj. výrobní resort
a resort školství)
- neúměrné nároky na teoretickou výchovu
žáků na úkor odborné přípravy
- problémy s absolventy dvouletých oborů,
kteří do 18 let věku nemohou pracovat ve
výrobních provozech
- nedostatky v materiálně technickém vybavení
SOU, např. až 30 let zastaralé strojní
vybavení
- stejně jako neplnění dodávek učebních
pomůcek z n. p. Komenium, které od něj lze
požadovat
- problémy výběru a společenského
ocenění práce mistrů odborné
výchovy a vychovatelů
- problémy organizace učebních oborů
z hlediska rajonizace v určených okresech, důsledky
náborování některých z nich
a mnoho dalších.
Chci těmito několika příklady, dá
se říci zobecněných nedostatků,
připomenout jejich společenskou závažnost
a současně i naléhavost řešení.
Samotné resorty školství, které nyní
provedly hlubokou analýzu celé výchovně
vzdělávací soustavy a kterou bych chtěla
při této příležitosti vysoko
ocenit a podpořit, na vyřešení všech
problémů a nedostatků nestačí.
Proto znovu připomínám, že nejde o resortní
záležitost, ale o celospolečenské záležitosti
s celospolečenskými dopady.
Uvědomujeme si, že v hierarchii globálních
problémů rozvoje společnosti má zákonitě
výrobně hospodářská sféra
prioritu, avšak na jedno z předních míst
musí být v současné době povýšena
i oblast výchovy nového člověka, schopného
tvořivého přístupu k práci,
a to nejen proklamativně, ale především
prakticky.
Soudružky a soudruzi poslanci, chtěla bych závěrem
podpořit nové programové prohlášení
vlády, které považuji za správné
a plně se s ním ztotožňuji. Avšak
vzhledem k tomu, o čem jsem ve svém diskusním
příspěvku hovořila, považuji
za nutné vyjádřit politování
nad tím, že na rozdíl od předchozího
programového prohlášení vlády
před dvěma lety, není v novém programu
vlády věnována sféře kultury,
výchovy a vzdělávání odpovídající
pozornost.
Děkuji vám za pozornost.
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslankyni Pekařové.
Slovo má poslanec Hašana.
Poslanec SL J. Hašana: Vážený súdruh
generálny tajomník ÚV KSČ, vážený
súdruh predseda, vážené súdružky
a súdruhovia poslanci, predovšetkým chcem podporiť
a vyjadriť súhlas s programovým vyhlásením
vlády ČSSR, ktoré predniesol jej predseda
súdruh Lubomír Štrougal. Tento dokument plnohodnotne
vyjadruje záujmy a potreby ľudu našej krajiny,
výrazne sleduje úlohy prestavby a demokratizácie
a v jednote s tým i spoľahlivej obrany mierovej a
tvorivej práce našich pracujúcich.
Obrana vlasti a vymožeností socializmu bola a zostáva
vrcholnou povinnosťou všetkých našich občanov.
Komunistická strana a vláda ČSSR venovali
a venujú upevňovaniu obranyschopnosti a bezpečnosti
krajiny trvalú pozornosť. Vychádzajú
pritom z reálneho hodnotenia medzinárodnej situácie,
ktorá je i napriek pozitívnym tendenciám
a výsledkom dosiahnutým zásluhou konštruktívnej
mierovej politiky Sovietskeho zväzu a socialistických
krajín, naďalej zložitá a rozporuplná.
Starostlivosť ÚV KSČ, štátnych
orgánov i najvyššieho zastupiteľského
zboru ČSSR o ČSĽA je motivovaná objektívnou
potrebou čoraz cieľavedomejšie a kvalitnejšie
prehlbovať jednotu výstavby a obrany socialistickej
spoločnosti. Potvrdili to aj závery 7. a 9.zasadania
ÚV KSČ, z ktorých vyplýva, že
celkový systém prestavby ekonomických vzťahov
musí - okrem nutnosti rastu životnej úrovne
a sociálneho rozvoja, zmeny štruktúry a modernizácie
výrobnotechnickej základne národného
hospodárstva, zabezpečiť aj potreby obrany
krajiny.
Vážené súdružky a súdruhovia
poslanci, dynamický charakter života našej spoločnosti
sa v plnom rozsahu premieta a ovplyvňuje i dianie v armáde.
Jej príslušníci aktívne pristupujú
k plneniu úlohy, ktorá bola ČSĽA uložená
XVII. zjazdom KSČ, aby v úzkom zväzku so Sovietskou
armádou a ďalšími armádami Varšavskej
zmluvy bola všestranne politicky a odborne pripravená
a materiálne zabezpečená na zaručenie
spoľahlivej ochrany socialistickej výstavby a mierového
života nášho ľudu.
Túto líniu sme rozpracovali na celoarmádnom
straníckom aktíve do rozhodujúcich oblastí
výstavby a ďalšieho zdokonaľovania ČSĽA.
Hlavným zmyslom prijatých a postupne realizovaných
opatrení je stále zvyšovanie bojovej pohotovosti
a všestrannej pripravenosti armády. Na čele
tohto zápasu, v jednotnom úsilí s veliteľmi
a politickými pracovníkmi stojí armádna
stranícka organizácia. Trvalú pozornosť
venujeme konkrétnej práci s ľuďmi, starostlivosti
o ich potreby, zdokonaľovaniu riadiacej práce všetkých
stupňov, upevňovaniu vojenskej disciplíny
a zvyšovaniu účinnosti ideologickej práce.
Sme v ustavičnom spojení s naším ľudom
a všestranne rozvíjame bratské internacionálne
zväzky so Sovietskou armádou a ostatnými armádami
členských štátov Varšavskej zmluvy.
Stratégia urýchlenia, prestavby a demokratizácie
spoločenského života i opatrenia prijaté
7. a 9. zasadaním ÚV KSČ nachádzajú
u príslušníkov ČSĽA plnú
podporu. V súlade s tým kriticky prehodnocujeme
účinnosť našej práce a posilňujeme
riadenie, realizačnú disciplínu, efektívne
využívanie času a pridelených prostriedkov,
politickú a vojenskú výchovu kádrov,
aj ich zodpovednosť za výchovu, odborné a politické
vedenie podriadených.
Zmyslom prestavby v armáde je predovšetkým
vysoko organizovaná, účelná a kvalitná
činnosť veliteľov, politických pracovníkov,
štábov, pracovných a vojenských kolektívov,
ako aj každého jednotlivca. Nie je možno ju realizovať
len naprávaním jestvujúcich nedostatkov a
riešením čiastkových problémov.
Musí viesť k dosahovaniu trvalej vysokej bojovej pohotovosti,
všestrannej technickej a materiálnej pripravenosti
k zaisteniu nedotknuteľnosti a bezpečnosti našej
socialistickej vlasti a jej pracujúceho ľudu.
Výsledky, ktoré dosahujeme v upevňovaní
bojovej pohotovosti a pripravenosti ČSĽA nás
však nevedú k sebauspokojeniu. Uvedomujeme si existujúce
nedostatky. Ich hlavná príčina spočíva
v nižšej úrovni riadenia vojenských kolektívov,
v často neúčinnej a formálnej práci
s ľuďmí, v tom, že prijímané
opatrenia sa v praxi presadzujú pomaly, čo bráni
rovnomernému a kvalitnému plneniu úloh.
Máme však dosť síl a pevnej vôle
sa s týmito a ďalšími problémami
vyrovnať. Potrebné opatrenia k tomu už pre nasledujúce
obdobie boli stanovené.
Vážené súdružky a súdruhovia
poslanci, za jeden z určujúcich faktorov obrany
našej socialistickej vlasti sme vždy právom považovali
a považujeme jej všeľudový charakter. Úroveň
jej spoľahlivosti od jestvujúcich ľudských
a materiálnych zdrojov, ktorými naša spoločnosť
disponuje.
Na základe uznesenie Predsedníctva ÚV KSČ
k jednotnému systému brannej výchovy obyvateľstva
a zákona o brannej výchove z roku 1973 je pod vedením
strany, štátnymi, hospodárskymi orgánmi
i spoločenskými organizáciami proces tejto
výchovy rozvíjaný. Cieľavedomé
úsilie je vedené k tomu, aby každý občan
ČSSR cítil vysoků zodpovednosť za osud
svojej socialistickej vlasti a bol vždy pripravený
postaviť sa na jej obranu.
Treba konštatovať, že u väčšiny
občanov a mládeže sa prejavuje uvedomelý
vzťah k obrane krajiny a celého socialistického
spoločenstva, že rastú aj potrebné branno-odborné
a technické znalosti.
V tejto súvislosti by som však chcel uviesť,
že nás znepokojujú i niektoré negatívne
skutočnosti. Poznatky ukazujú, že časť
občanov plne nechápe úlohu armády
v mieri a jednotlivci ju považujú za zbytočnú.
Stretávame sa aj s názormi o mrhaní prostriedkami
na obranu, s požiadavkami na skrátenie vojenskej služby,
s invektívami na adresu vojákov z povolania a pod.
Chcem zdôrazniť, že v súčasnosti
je potrebné si uvedomiť, že preceňovanie
dosiahnutých výsledkov v odzbrojovacích rokovaniach
medzi ZSSR a USA vedie ku vzniku a rastu prejavov pacifizmu, niekde
až k strate bdelosti voči imperializmu. Niektorí
ako keby zabudli na historické skúsenosti, na leninské
hodnotenie podstaty imperializmu. Také prístupy
sa potom najvýraznejšie prejavujú vo vzťahu
k armáde, majú negatívny vplyv na získavanie
mládeže k štúdiu na vojenských
školách a pod. Nepríjemným zistením
je i znížená kvalita povolancov nastupujúcich
na vojenskú základnú službu, najmä
ich nízka politická úroveň. To sťažuje
celý systém práce s nimi pri napĺňaní
základného výchovného cieľa ČSĽA
pripravovať ideovo pevného, strane a ľudu oddaného
obrancu a budovateľa socialistickej vlasti.
Prirodzene, branné vedomie, vzťah k armáde
i rast jej autority v spoločnosti je výrazne ovplyvňovaný
samotnou činnosťou armády, jej pripravenosťou
ubrániť vlasť a západnú hranicu
socialistického spoločensva i dôverou občanov
v túto schopnosť. Premietajú sa tu aj výsledky
výcviku a výchovy, celého procesu vojenského
života, organizovanosti a poriadku, ktoré musia vyústiť
do vysokého morálnopolitického stavu a disciplíny
u všetkých príslušníkov armády.
Cesty k zvyšovaniu branného vedomia našich občanov,
najmä však mladej generácie, musia viesť
cez intenzívnejšiu prácu štátnych
orgánov, aktivizáciu komisií brannej výchovy,
národných výborov, spoločenských
organizácií, predovšetkým Zväzarmu,
SZM a našich škôl. Svoju nezastupiteľnú
a ešte väčšiu úlohu musí v
tomto procese zohrať i Československá ľudová
armáda.
Vážené súdružky a súdruhovia,
v súčasnosti sa intenzívne pracuje - ako
bolo povedané - na tvorbe rôznych normatívnych
aktov a mnohé z nich budeme posudzovať vo Federálnom
zhromaždení. Domnievam sa, že v nich bude potrebné
presne vyjadriť požiadavky na upevňovanie obranyschopnosti
a zaistenie bezpečnosti ako záležitosti celej
spoločnosti, každého občana. V rámci
prestavby hospodárskeho mechanizmu nie je možno opomenúť
zabezpečenie nevyhnutnej dostatočnosti prostriedkov
pre obranu krajiny. Vyplýva to i zo záverov XVII.
zjazdu KSČ, úloh zakotvených aj v programovom
vyhlásení vlády ČSSR.
Z všestrannej analýzy súčasnej medzinárodnej
a vojenskopolitickej situácie a perspektív jej ďalšieho
vývoja vyplýva, že účinnosť
mierovej politiky ZSSR a socialistických krajín
sa ďalej prehlbuje a pozitívne ovplyvňuje medzinárodné
vzťahy. Táto skutočnosť bola plne preukázaná
na berlínskom zasadaní Politického poradného
výboru v máji minulého roku prijatím
Dokumentu o vojenskej doktríne členských
štátov Varšavskej zmluvy, ktorá je výrazne
obranná a podriadená dvojjedinej úlohe: nepripustiť
vojnu jadrovú ani konvenčnú a spoľahlivo
uchrániť vymoženosti socialismu. Na tomto celkovom
úsilí krajín socialistického spoločenstva
sa výrazne podieľa aj ČSSR, čo potvrdzuje
i návrh generálneho tajomníka ÚV KSČ
súdruha Miloša Jakeša na vytvorenie pásma
dôvery, spolupráce a dobrých susedských
vzťahov na línii dotyku Varšavskej zmluvy a NATO.
Prístup kapitalistických štátov je však
aj naďalej protichodný. Dokumenty prijaté v
marci na mimoriadnej schôdzke najvyšších
predstaviteľov štátov NATO i zasadanie ich ministrov
obrany v minulom týždni, obsahujú rad nereálnych
prístupov atlantickej aliancie k vojenskému uvoľňovaniu.
Podstatou naďalej zostáva politika z pozície
sily a potvrdená bola aj platnosť doterajšej
stratégie "jadrového odstrašovania"
a "pružnej odvety".
Príznačné je to, že v dokumentoch nie
je ani riadok o nutnosti dodržiavania zmluvy o obmedzení
systému protiraketovej obrany ani o problematike prostriedkov
dvojakého určenia.
Zložitosť vojensko-politickej situácie v Európe
i vo svete vyžaduje, aby sme nepodliehali žiadnym ilúziám.
Naša krajina spolu s ďalšími členskými
štátmi Varšavskej zmluvy naďalej pôjdu
cestou mierovej ofenzívy a odzbrojenia. Neusilujú
sa o vojenskú prevahu, ale ani ju nepripustia nad sebou.
Sú pre udržanie vojensko-strategickej rovnováhy
na čo najnižšej úrovni. Práve preto
zaostáva princíp dostatočnosti, ktorého
podstata spočíva v udržiavaní takého
počtu ozbrojených síl a výzbroje,
ktorý je nevyhnutný pre zaistenie spoľahlivej
obrany.
Za tejto situácie je našou povinnosťou všestranne
zabezpečovať trvalú bojaschopnosť a pripravenosť
ČSĽA, aby bola kedykoľvek schopná spolu
so Sovietskou armádou a ďalšími armádami
štátov Varšavskej zmluvy splniť svoju vlasteneckú
a internacionálnu povinnosť.
Ubezpečujem vás, súdružky a súdruhovia
poslanci, že nebudeme šetriť svoje sily v záujme
obrany, zaistenia mieru a pokojnej práce nášho
ľudu.
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Hašanovi,
který byl posledním z písemně přihlášených
řečníků. Hlásí se ještě
někdo z poslanců o slovo? (Nikdo.) Není tomu
tak.
Prosím soudruha ministra Tomana, aby reagoval na žádost
soudruha poslance Procházky.
Ministr zemědělství a výživy
ČSSR M. Toman: Vážený soudruhu generální
tajemníku ústředního výboru
Komunistické strany Československa, vážený
soudruhu předsedo Federálního shromáždění,
vážené soudružky poslankyně a soudruzi
poslanci, v mé odpovědi na otázku soudruha
poslance Františka Procházky chci stručně
informovat, jaký je stav přípravy na přestavbu
hospodářského mechanismu v zemědělsko-potravinářském
komplexu, která je v různé názorové
hladině diskutována od počátku její
přípravy v široké zemědělské
veřejnosti.
Nejdříve k časovému postupu: první
pracovní variantu jsme projednali na poradě ministrů
s vybranou skupinou poslanců v minulém týdnu
a nyní ji podle připomínek připravujeme
k projednání v zemědělské komisi
ústředního výboru Komunistické
strany Československa a meziresortnímu projednání
tak, aby závěrem měsíce mohl být
návrh dopracován a předložen vládě
a v měsíci červnu předsednictvu ÚV
KSČ. S účinností počítáme
od 1. 1. 1989 komplexně tak, že naše podniky
budou znát půl roku předem ekonomické
podmínky, za kterých budou hospodařit.
Součástí přestavby ekonomického
mechanismu je i návrh nového zákona o zemědělské
dani, který byl posuzován ve vládním
výboru pro plánovité řízení.
I když jsou některé principy ještě
uváděny ve variantách, domníváme
se, že gestor zákona o zemědělské
dani ministr financí ČSSR soudruh Žák
dokončí tyto práce tak, aby po projednání
ve vládě v tomto měsíci mohl být
návrh předložen Federálnímu shromáždění
k projednání na podzimním zasedání.
Tolik, vážené soudružky poslankyně
a soudruzi poslanci, stručné shrnutí stavu
prací na úpravě ekonomických nástrojů.
Nyní mi dovolte několik poznámek k některým
otázkám, které jsou nejvíce diskutovány
v souvislosti s přestavbou. Soudruh poslanec Procházka
se jich rovněž dotkl, a to především
k úhradě zvýšených odvodů
ze zisku a mezd ve výši 50 % a zařazení
zemědělských podniků do produkčně
ekonomických skupin.
K celkové sumě úhrady je třeba říci,
že mimo zapracované snížení materiálových
nákladů, plánované pro 8. pětiletku
pro jednotlivá odvětví národního
hospodářství, tj. v zemědělství
o 1,3 mld. Kčs, se vztah k státnímu rozpočtu
nemění. Uplatnění odvodu z mezd znamená
největší zásah, představuje zvýšení
nákladů zhruba o 14,7 mld. Kčs u zemědělské
výroby a 3,3 mld. Kčs v přidružené
výrobě. Obdobně je tomu u odvodu ze zisku,
kde se očekává zvýšený
odvod o 1,7 mld. Kčs.
Souběžně se ukázalo potřebné
provést i úpravu daně z pozemků, která
musí lépe než dosud ocenit výrobní
podmínky, ve kterých zemědělské
podniky hospodaří, a proto v návrhu jsou
podniky zařazeny do 42 produkčně ekonomických
skupin. Současné sazby daně z pozemků
s ohledem na rychlejší růst intenzity výroby
v lepších přírodních podmínkách
nejsou již schopny plně odčerpat diferenciální
rentu - zvýšení daně z pozemků
představuje cca 1,5 mld. Kčs při snížení
diferenciálních příplatků o
4,5 mld. Kčs. Jde o sjednocení ekonomických
podmínek s ostatními odvětvími národního
hospodářství při respektování
sjednocení zemědělské a potravinářské
výroby, v souladu s připravovanými zákony
o státním podniku, o zemědělském
družstevnictví.
Sjednoceny budou ekonomické podmínky celého
zemědělskopotravinářského komplexu
vzhledem k uvažované vzájemné integraci
mezi zemědělstvím a potravinářskou
výrobou, abychom mohli za stejných podmínek
umožnit podnikům realizovat základní
zemědělskou výrobu i finalizaci na potravinářské
výrobky.
V neposlední řadě odstranit diskuse o účelnosti
a co hlavně, o ekonomické preferenci přidružené
výroby ve vztahu k ostatním odvětvím
v národním hospodářství.
Jak chceme řešit úhradu zvýšených
nákladů, které se z těchto opatření
promítají: zvýšení nákupních
cen o 20 % a příplatků k nákupním
cenám o další téměř 4
% (celkem 23,6 %) formou příplatků k nákupním
cenám uplatníme zejména tam, kde je výrazný
dopad u pracovně náročných výrobků
(zelenina, brambory a produktů z chovu skotu) a kde současně
existuje úzká vazba nákupních a maloobchodních
cen. Současně uplatněním mimocenových
nástrojů ve výši cca 4,5 mld. Kčs.
Právě zde dochází ke značnému
nedorozumění, protože při prosté
kalkulaci o kolik se zvýší zemědělským
podnikům odvody a některým zemědělská
daň, se nebere v úvahu, že v zemědělství
je dosud uhrazováno 83,5 % nákupními cenami
a zbývající část doplňkovými
cenovými nástroji, jako jsou příplatky
k nákupním cenám, diferenciální
příplatky, prémie a další, včetně
nástrojů k omezení rizikovosti zemědělské
výroby. Tady právě dochází
k nepřesnostem při kalkulaci zemědělských
podniků, protože samotné nákupní
ceny nedávají souhrnnou představu o úhradě
prodávané zemědělské produkce.
V souhrnu při promítnutí všech ekonomických
nástrojů do zemědělsko-potravinářského
komplexu předpokládáme, že úroveň
nákladové rentability zisku k užití
bude v roce 1989 při dosažení plánovaných
úkolů 8,74 %, ke skutečné rentabilitě
v roce 1986 9,93 %. Podrobně analyzujeme dopady různých
variant úprav nástrojů. Vycházíme
přitom z modelových propočtů až
do úrovně každého JZD a státního
statku.