Celkové příjmy souhrnu státních
rozpočtů čs. federace, ČSR a SSR,
stejně tak jako jejich výdaje dosáhly téměř
315 mld. Kčs a byly ve srovnání s plánem
nižší o 3 mld. Kčs.
Příjmy státního rozpočtu čs.
federace dosáhly celkem 205 mld. Kčs. Z toho bylo
použito na výdaje federálně řízených
orgánů a organizací 67 mld. Kčs a
na dotace do státních rozpočtů republik
včetně navrženého poskytnutí
mimořádných dotací 138 mld. Kčs.
V této souvislosti chci poznamenat, že vzhledem ke
značnému podílu dotací na krytí
rozpočtových výdajů republik a jejich
rozdílné výši věnují vlády
problematice vztahů federálního rozpočtu
k rozpočtům republik soustavnou pozornost. V roce
1987 došlo k určitému snížení
těchto rozdílů mezi ČSR a SSR. Přitom
k posuzování objemu dotací do rozpočtů
republik je nutno přistupovat komplexně, zejména
neporovnávat absolutní výši dotací
pouze v relaci k počtu obyvatel bez zřetele na specifika
ekonomiky na území republik, ať již jde
o různou strukturu výroby, různý stupeň
její finalizace, rozdílné přírodní
podmínky, přepravní vzdálenosti apod.
Ukazuje se však jako žádoucí, aby ministerstva
financí věnovala podstatně větší
pozornost objasňování a zdůvodnění
vývoje základních příjmových
a výdajových položek státních
rozpočtů včetně redistribuce finančních
prostředků v rámci celé rozpočtové
soustavy při jejich projednávání v
zákonodárných sborech. V tomto směru
chceme zkvalitnit naši práci již v souvislostech
s návrhem státního rozpočtu na příští
rok.
Podrobnější hodnocení plnění
jednotlivých druhů rozpočtových příjmů
a výdajů v minulém roce ukazuje na některé
výrazné odchylky od plánovaných záměrů,
především u výnosu daně z obratu
a odvodů hospodářských organizací.
Daň z obratu dosáhla celkové výše
88 mld. Kčs. Její plánovaný výnos
nebyl tak splněn o 6 mld. Kčs zejména vlivem
neplnění plánovaných dodávek
do tržních fondů a překročení
objemu dodávek výrobků s nízkou nebo
zápornou daní z obratu. Takovým příkladem
jsou zejména dodávky paliv, jejichž objem byl
v minulém roce v důsledku dlouhé zimy výrazně
překročen. Nebyly splněny ani plánované
dovozy pro vnitřní trh. Poněvadž problémy
v uspokojování poptávky na vnitřním
trhu pokračovaly i v letošním roce, vláda
se problematikou zkvalitňování vnitřního
trhu zabývala a přijala řadu zásadních
opatření k posílení dodávek
zboží od našich výrobců i z dovozu.
Situace na vnitřním trhu a tím i inkaso daně
z obratu souvisí i s malou pružností výroby,
která často zanedbává inovaci výrobků,
umožňující přes vyšší
užitné hodnoty lepší uspokojování
potřeb spotřebitelů. Někteří
výrobci si pod inovací představují
jen zvýšení ceny, bez toho, že by výrobek
nějak podstatně zlepšili. To jsou společensky
škodlivé jevy se všemi negativními dopady
na spokojenost našich lidí, kterým je třeba
se vší rozhodností čelit, a to nejen
ze strany kontrolních orgánů, ale i organizací
vnitřního obchodu.
Při celkovém objemu odvodů hospodářských
organizací v rozsahu 179 mld. Kčs a dotací
ve výši 62 mld. Kčs dosáhl čistý
finanční přínos hospodářských
organizací pro státní rozpočet téměř
117 mld. Kčs. Nejvýznamnější
podíl na tvorbě těchto zdrojů měl
průmysl, a to 78 mld. Kčs, stavebnictví v
rozsahu více než 12 mld. Kčs. Záporné
saldo vztahů hospodářských organizací
zemědělskopotravinářského komplexu
ke státnímu rozpočtu dosáhlo 9,3 mld.
Kčs a ve srovnání s rokem 1986 se snížilo
o 1,6 mld. Kčs.
Celkový objem neinvestičních dotací
dosáhl 41 mld. Kčs a v zásadě odpovídal
stanoveným záměrům. V souladu s uloženými
úkoly byly prověřovány možnosti
jejich omezení nebo zrušení. Prověrky
ukázaly značnou podmíněnost poskytovaných
dotací stanovenými úkoly hmotného
a finančního plánu i existující
soustavou cen. Proto se v minulém roce podařilo
prosadit pouze dílčí opatření.
Plně si uvědomujeme závažnost a složitost
této problematiky a v návaznosti na výsledky
komplexní přestavby velkoobchodních a nákupních
cen a postupné uplatňování principů
nového hospodářského mechanismu chceme,
při respektování všech základních
sociálně ekonomických hledisek, přistoupit
k zásadnějšímu řešení
tohoto významného okruhu přerozdělovacích
procesů.
Celkové rozpočtové příjmy národních
výborů dosáhly v minulém roce téměř
139 mld. Kčs a byly ve srovnání s plánem
vyšší o více než 6 mld. Kčs.
V těchto příjmech jsou zahrnuty dotace ze
státních rozpočtů republik ve výši
69 mld. Kčs. Výdaje národních výborů
dosáhly 137 mld. Kčs, při překročení
jejich plánované výše o 4,7 mld. Kčs.
Vyšší objem rozpočtů národních
výborů byl umožněn vyšší
tvorbou doplňkových zdrojů, které
se v plném rozsahu nerozpočtují. Tyto prostředky
jsou v souladu s platnými principy hmotné zainteresovanosti
národních výborů hlavním zdrojem
financování akce "Z" a spolu s účelovými
prostředky poskytnutými ze státních
rozpočtů republik umožnily ve vyšším
rozsahu krýt i potřeby na úseku oprav, údržby
i materiálových výdajů ve školství,
zdravotnictví a kultuře.
Charakteristickým rysem státních rozpočtů
i rozpočtů národních výborů
je jejich stále výraznější orientace
na zabezpečování sociálních
a kulturních potřeb našich občanů.
Celkový objem rozpočtových výdajů
na společenské služby a činnosti pro
obyvatelstvo dosáhl v minulém roce částky
téměř 192 mld. Kčs. K růstu
rozpočtových výdajů pro obyvatelstvo
o 7,4 mld. Kčs ve srovnání s rokem 1986 přispěla,
kromě vyšších prostředků
rozpočtů národních výborů
a státních rozpočtů republik, i realizace
I. etapy sociálních opatření vyplývajících
z usnesení předsednictva ústředního
výboru Komunistické strany Československa,
vlády Československé socialistické
republiky, předsednictva Ústřední
rady odborů a předsednictva ústředního
výboru Socialistického svazu mládeže
z dubna minulého roku. Projevil se zde i vliv platových
úprav provedených ve školství, zdravotnictví
a kultuře.
Polovinu celkového objemu rozpočtových výdajů
na společenské služby a činnosti pro
obyvatelstvo tvoří dávky sociálního
zabezpečení. Z této částky
bylo na důchodové zabezpečení vynaloženo
56 mld. Kčs, včetně výdajů
na úpravu nejnižších důchodů,
které jsou jediným zdrojem příjmu,
provedenou od 1. října loňského roku.
Ve výdajích na nemocenské pojištění,
které v minulém roce dosáhly 28,5 mld. Kčs,
se promítla opatření uskutečněná
k 1. 7. minulého roku na úseku společenské
pomoci rodinám s dětmi.
S vědomím naléhavosti pokročit rychleji
ve zkvalitňování zdravotní péče
se trvale zvyšují neinvestiční výdaje
na zdravotnictví. Oproti roku 1986 vzrostly o 5,4 % a dosáhly
částky více než 29 mld. Kčs.
Trvale rychle rostou zejména výdaje na léky
a speciální zdravotnický materiál,
které se zvýšily o 560 mil. Kčs, tj.
o více než 7 % a dosáhly částky
8,3 mld. Kčs.
Neinvestiční rozpočtové prostředky
na školství se ve srovnání s rokem 1986
zvýšily o 4,4 % a dosáhly celkové výše
29 mld. Kčs. Výdaje na školy v přírodě
dosáhly částky 691 mil. Kčs a na program
elektronizace ve školství bylo určeno 248 mil.
Kčs.
Z celkového objemu neinvestičních výdajů
na kulturu, které v roce 1987 dosáhly 5,7 mld. Kčs,
představují více než dvě třetiny
příspěvky na provoz divadel, kulturních
domů a jiných kulturních zařízení.
Na rekonstrukce a modernizace památkových objektů
bylo v loňském roce vynaloženo 885 mil. Kčs.
Celkové rozpočtové výdaje na bytovou
výstavbu a bytové hospodářství
dosáhly 28 mld. Kčs. Rozpočet nebyl splněn
téměř o 2 mld. Kčs vlivem neplnění
plánovaných záměrů v komplexní
bytové výstavbě. V minulém roce bylo
dokončeno ve všech formách bytové výstavby
79 628 bytů, což je ve srovnání s plánovaným
úkolem o 5621 bytů méně. Nebyl splněn
ani plánovaný úkol v počtu zahájených
bytů vlivem územní, projektové a investorské
nepřipravenost. Prostředky na úhradu ztráty
podniků bytového hospodářství
činily 5,7 mld. Kčs.
Stále naléhavějším problémem,
na který se upírá pozornost široké
veřejnosti, je péče o životní
prostředí. Základní opatření
v této oblasti směřují do sféry
investiční výstavby. Proto byl na základě
úkolu XVII. sjezdu Komunistické strany Československa
vypracován na 8. pětiletku jmenovitý program
ekologických investic o objemu zhruba 17 mld. Kčs.
Z prověrky zabezpečení programu ekologických
investic a z vývoje v prvních dvou letech pětiletky
vyplývá, že bez přijetí mimořádných
opatření by nebylo možno stanovené záměry
v plném rozsahu zabezpečit. V tomto směru
se vláda na svém nedávném zasedání
těmito otázkami zabývala a přijala
odpovídající závěry.
Není pochyb o tom, že řešení ekologických
problémů se ne. obejde bez změny postojů
všech orgánů a organizací, které
zdaleka neodpovídají naléhavosti, ba přímo
životní nutnosti řešit ekologické
problémy současně s rozvojem ekonomiky. Příliš
jsme si zvykli měřit výsledky na tuny nebo
koruny. Znečišťujeme ovzduší, vodu
i půdu a zapomínáme na to, že každá
koruna, kterou dnes na ekologii ušetříme, nás
zítra může stát nesrovnatelně
více.
Nedílnou součástí hodnocení
výsledků minulého roku je posuzování
výsledků hospodářské činnosti
organizací. Z celkového počtu 1981 ústředně
řízených organizací splnilo všechny
rozhodné ukazatele plánu necelých 69 % organizací,
což představuje ve srovnání s rokem
1986 jen nepatrné zlepšení. Přitom v
porovnání s rokem 1986 zhoršilo celkovou úroveň
hospodaření 27 % organizací.
Neméně závažným problémem
je ztrátové hospodaření řady
podniků. Počet ústředně řízených
hospodářských organizací, jejichž
hospodaření skončilo ztrátou, prakticky
stagnuje. V roce 1986 hospodařilo se ztrátou 201
podniků, v roce 1987 to bylo 193 podniků. Vykázaná
ztráta poklesla pouze o 100 mil. Kčs, tj. na rovných
9 mld. Kčs.
Ke snížení ztráty došlo zejména
u organizací bývalého federálního
ministerstva hutnictví a těžkého strojírenství
a organizací ministerstev průmyslu obou republik.
Ke zhoršení naopak došlo u bývalého
federálního ministerstva všeobecného
strojírenství, kde vzrostla jak celková ztráta
o 263 mil. Kčs, tak i počet ztrátových
organizací..
Je třeba uvést, že z celkové ztráty
u ústředně řízených
organizací je téměř 60 % soustředěno
v resortu federálního ministerstva paliv a energetiky,
kde je i největší počet ztrátových
organizací (42). Zde ztráta do značné
míry souvisí se stále se zhoršujícími
přírodními podmínkami těžby.
Skutečnost, že ztráta podniků působící
v této oblasti, vzrostla z 3,5 mld. Kčs v roce 1981
na více než 5 mld. Kčs v roce 1987, ukazuje
jednoznačně na nutnost výrazněji snížit
palivoenergetickou náročnost naší ekonomiky
a efektivněji hospodařit i v samotném palivoenergetickém
komplexu.
V rámci věcných a systémových
předpokladů přestavby hospodářského
mechanismu vláda uložila odvětvovým
ústředním orgánům zabezpečit
důsledně prověrky zejména ve ztrátových
podnicích neplnících své závazky
a přijmout konsolidační programy ke zjednání
nápravy nejpozději do roku 1990.
Významnou úlohu při zvyšování
tlaku na hospodárné využívání
svěřených prostředků mají
orgány finanční kontroly, které provedly
v minulém roce celkem 40 687 kontrolních akcí.
Doměrky a sankční odvody do státních
rozpočtů a rozpočtů národních
výborů dosáhly téměř
700 mil. Kčs. Obdobně jako v minulých letech
byly zjišťovány případy zkreslování
hospodářských výsledků fakturací
neprovedených prací, fiktivního snižování
stavu zásob a nadhodnocování tržeb.
V řadě organizací byly zjištěny
závažné nedostatky týkající
se správy a ochrany národního majetku.
Soudružky a soudruzi poslanci, dosavadní vývoj
v letošním roce ukazuje, že i přes určité
zlepšení se i nadále projevují nepříznivé
tendence v plnění úkolů státního
plánu a rozpočtu. Překračování
plánovaných podílů materiálových
a finančních nákladů se promítá
do výpadků zisku v hospodářských
organizacích. To negativně ovlivňuje vývoj
odvodů hospodářských organizací
a vyvolává napětí v rozpočtovém
hospodářství. Pokračují odchylky
od plánované struktury výroby i v jejím
odbytu, není plněn plán vývozu do
nesocialistických zemí. Přetrvávají
problémy ve vývoji zásob v průmyslu
a ve stavebnictví, které ve spojení s nedostatečnou
tvorbou finančních zdrojů a nerovnoměrností
výroby a realizace vedou k vysoké platební
neschopnosti organizací.
Překonání těchto nepříznivých
tendencí a odchylek od plánovaných záměrů
vyžaduje maximální úsilí vedoucích
pracovníků všech stupňů i pracovních
kolektivů, orgány finanční soustavy
nevyjímaje. Klademe důraz i na přiměřenost
výdajů ve všech oblastech výrobní
i nevýrobní sféry a na účelné
využívání finančních a
úvěrových zdrojů.
V souvislosti s projednáváním státního
závěrečného účtu vláda
schválila rozšíření programu
hospodárnosti v 8. pětiletce. V oblasti služebního
autoprovozu se jedná o další snížení
počtu služebních automobilů a řidičů
v návaznosti na reorganizaci ústředních
orgánů státní správy i podnikové
sféry. Do konce roku 1989 budou omezeny výdaje na
provoz čs. zastupitelských úřadů
a obchodních oddělení o 30 %, byl vydán
zákaz zahajování výstavby nových
účelových výchovných a vzdělávacích
zařízení (mimo resort školství),
bude posouzena opodstatněnost poskytování
materiálních výhod pracovníkům
řídících článků
v některých odvětvích.
V návaznosti na změny obsahu, organizace a metod
práce ústředních orgánů
bylo rozhodnuto o snížení jejich aparátu.
Celkově se počet pracovníků ústředních
orgánů státní správy snižuje
o 30 %, v některých resortech bude toto snížení
ještě výraznější. Ve federálních
ústředních orgánech, v jejichž
čele je člen vlády ČSSR, se sníží
počet pracovníků o 2470, v ústředních
orgánech ČSR o 1446 a v ústředních
orgánech SSR o 1063, celkem tedy o 4979 pracovníků.
Snížení počtu pracovníků
v ostatních ústředních orgánech
bude řešeno při stanovení jejich nových
funkcí a organizační struktury. Připravuje
se rovněž racionalizace činnosti účelových
organizací přímo řízených
ústředními orgány.
K všestrannému posilování hospodárnosti
v nevýrobní sféře by měl přispět
i připravovaný experiment v rozpočtových
a příspěvkových organizacích.
Jeho cílem je ověřit možnosti dlouhodobějšího
plánování a financování těchto
organizací, objektivizovat objemy jejich rozpočtů
a uplatnit účinnější systém
hmotné zainteresovanosti pracovních kolektivů
i jednotlivců na dosahovaných výsledcích
hospodaření, především na překračování
plánovaných příjmů a úsporách
vybraných druhů výdajů.
Připravuje se rovněž zásadní
posílení vlastní příjmové
základny rozpočtů zejména městských
národních výborů a národních
výborů ve střediskových obcích
s cílem dosáhnout zvýšení jejich
soběstačnosti a tím i zvýšení
jejich pravomoci a odpovědnosti.
V rámci prací na novém hospodářském
mechanismu se v současné etapě práce
ministerstev financí koncentrují na přestavbu
soustavy odvodů a daní organizací placených
do státního rozpočtu. Připravuje se
jak dílčí novelizace zákona o odvodech
do státního rozpočtu a o důchodové
dani, nový zákon o zemědělské
dani, tak i komplexní úprava odvodů hospodářských
organizací a důchodové daně od roku
1991. Závažným problémem je řešení
vyrovnání rozdílné výchozí
základny organizací, které je nezbytným
předpokladem pro uplatnění jednotných
ekonomických pravidel pro hospodaření budoucích
státních podniků. Jedná se o rozdíly
v míře opotřebení základních
prostředků, ve vybavení organizací
obratovými fondy a rozdílné míře
jejich investiční zadluženosti. V těchto
oblastech se vlivem minulého vývoje nahromadila
řada problémů, které, jak se ukazuje,
nelze vyřešit jednorázově, ale postupně
v zásadě od počátku příští
pětiletky.
Značnou pozornost věnujeme vytváření
nového systému finančního hospodaření
organizací v podmínkách zákona o státním
podniku a v novém uspořádání
výrobnětechnické základny. Usilujeme
o to, aby tento systém byl co nejúčinnější,
ale zároveň co nejjednodušší. Na
devizově finančním úseku jsou vytvářeny
systémové předpoklady pro širší
rozvoj přímých vztahů mezi hospodářskými
a vědeckotechnickými organizacemi členských
zemí RVHP. Jde především o překonání
bariér bránících využívání
národních měn při vzájemném
zúčtování přímých
vztahů.
Značný význam pro zabezpečení
přechodu k novému hospodářskému
mechanismu bude mít sestavení návrhů
státních rozpočtů na rok 1989 a 1990,
které musí být v souladu s direktivami vlády
o posílení peněžní rovnováhy
vypracovány jako přebytkové.
Jsme si vědomi, že se nacházíme v etapě,
kdy stávající hospodářský
mechanismus je málo účinný a nový
bude plně uplatněn až od roku 1991. To však
nemůže vést k oslabení našeho úsilí,
ale naopak je nutno mobilizovat všechny síly a prostředky
k plnění každodenních úkolů.
Jak zdůraznil na 9. zasedání ÚV KSČ
generální tajemník ÚV KSČ s.
Miloš Jakeš: "Je třeba doslova rozvinout
zápas za vyšší výkonnost národního
hospodářství, za dosažení úspornosti
a vysoké efektivnosti výroby a zejména snižování
výrobní spotřeby. Rychlejší postup
v těchto směrech jistě brzdí stávající
mechanismus a proto ho také měníme. Ale nelze
na jeho vrub přičítat všechny problémy.
Existuje nemálo subjektivních chyb, nedostatků
v řídící práci a také
v rozhodování, od centrálních orgánů
počínaje a podnikovou sférou konče."
(Konec citátu.)
Soudružky a soudruzi poslanci, v duchu vzrůstající
kritické náročnosti a otevřenosti
v posuzování dosahovaných výsledků
byly projednávány i jednotlivé kapitoly a
celý státní závěrečný
účet v orgánech Federálního
shromáždění. Chtěl bych touto
cestou poděkovat poslancům za celou řadu
kritických poznatků, podnětů a připomínek,
které jsou prospěšné pro zkvalitnění
naší další práce.
Jménem vlády ČSSR navrhuji, aby Federální
shromáždění schválilo předložený
návrh státního závěrečného
účtu československé federace za rok
1987.
Předseda FS A. Indra: Děkuji soudruhu Žákovi.
Jednotlivé kapitoly státního závěrečného
účtu československé federace za rok
1987 projednaly všechny výbory obou sněmoven
kromě výborů mandátových a
imunitních. Prosím nyní společného
zpravodaje výborů Sněmovny lidu poslance
A. Hůlu, aby přednesl zpravodajskou zprávu.
Společný zpravodaj výborů SN poslanec
A. Hůla: Vážený soudruhu generální
tajemníku, vážený soudruhu prezidente,
vážený soudruhu předsedo, soudružky
a soudruzi poslanci, z podkladových materiálů,
které mají poslanci a výbory sněmoven
Federálního shromáždění
k dispozici ke státnímu závěrečnému
účtu za rok 1987, i z vystoupení ministra
financí soudruha Žáka je zřejmá
úzká souvislost problémů, které
máme v rozvoji ekonomiky a výsledků rozpočtového
hospodaření. Napětí mezi rozpočtovými
příjmy a výdaji se přitom projevilo
nejen v roce 1987, ale i v roce 1986. Vzniká proto otázka,
jakým způsobem bude zabezpečována
vyrovnanost rozpočtu ve zbývajících
letech 8. pětiletky. Chci v této souvislosti připomenout,
že zásada vyrovnanosti státního rozpočtu
je zakotvena v zákonu o 8. pětiletém plánu.
Při projednávání státního
závěrečného účtu československé
federace za rok 1987 ve výborech pro plán a rozpočet
jsme se podrobněji zabývali výsledky rozpočtového
hospodaření a bylo konstatováno, že
v tomto směru se podařilo snížit napětí
v rozpočtu tím, že vláda ČSSR
přijala opatření k omezení některých
rozpočtových výdajů. Považujeme
tento postup v dané situaci za opodstatněný.
Zároveň se však domníváme, že
těžiště řešení problému
vyrovnanosti rozpočtu by mělo být především
ve zvýšení tvorby finančních
zdrojů na základě růstu efektivnosti.
Považujeme za správné, že vláda
soustředila pozornost resortů mimo jiné na
problém ztrátovosti hospodaření podniků
a na problém zhoršování výsledků
hospodaření. Že nejde o okrajovou záležitost
dokazují údaje, které uvedl soudruh ministr
Žák.
Hodnocení výsledků resortů za první
roky 8. pětiletky ukazuje nejen na značné
rozdíly zejména v oblasti efektivnosti ve srovnání
s původními záměry pětiletého
plánu, ale dokonce na neustále se prohlubující
nedostatky především v oblasti nákladů,
snižování úrovně hospodaření,
zásob a platební neschopnosti podniků. Snižování
podílu materiálových nákladů
na výkonech se neustále zpomaluje, tak jak se vyčerpávají
snadněji dostupné zdroje úspor související
se zjevnou nehospodárností při spotřebě
materiálů, surovin a energie. Dlouhodobé
zdroje úspor, které spočívají
v aplikaci výsledků vědeckotechnického
rozvoje ve výrobě a v prohlubování
efektivní kooperace a specializace v rámci RVHP,
se stále nedaří v dostatečné
míře aktivizovat. To se týká i tak
důležitého zdroje úspor, jakým
je snižování energetické náročnosti
našeho národního hospodářství.
V minulém roce se náročnost ekonomiky na
spotřebu palivoenergetických zdrojů dokonce
zvýšila. Porovnáme-li průměrný
roční úkol ve snižování
energetické náročnosti tvorby hrubého
národního důchodu podle 8. pětiletky,
má být dosahováno 2,90 % - v roce 1986 bylo
dosaženo 1,65 %, ale v loňském roce nebylo
dosaženo prakticky téměř nic. To svědčí
o ekonomické absenci na tomto důležitém
národohospodářském úkolu -
nad tím by se měli vážně zamyslet
odpovědní hospodářští
pracovníci i celá naše vědeckotechnická
základna a již konečně něco dělat.