Formulaci bodu a) - regulační odvody v oblasti mzdové
a investiční se v plném rozsahu odmítly
jako nedostatečné. Pokud jde o § 11 byli poslanci
panem ministrem upozorněni, že u regulačních
odvodů z investic a mezd se zatím neuvažuje
od 1. ledna s jeho zavedením. Není však vyloučeno,
že k němu bude muset v průběhu roku
vláda přistoupit. Vláda tím bude reagovat
na situaci v národním hospodářství
a využije ho při běžném usměrňování
ekonomiky.
Upozorňuji však, aby byla v usnesení provedena
úprava závěrečné zprávy
(tisk 205) , kde došlo pravděpodobně k tiskové
chybě v odstavci prvním, kde je uvedeno ...při
uplatňování jednotlivých sazeb uloženo...
Správný text zní ...při uplatňování
jednotných sazeb...
Dále bych chtěla dát do souladu zpravodajskou
zprávu s předloženým návrhem
ministra financí Klause, který jsme před
chvílí konzultovali, co se týká §
9. Doporučujeme, aby byl zákon a souběžně
s ním závěrečná zpráva
výborů doplněna tak, že § 9 doporučujeme
v souladu s předloženým návrhem vypustit.
Navrhuji, abychom jako poslanci Federálního shromáždění
ocenili, že tento návrh zákona je prvním
krokem ke zvýšení kontrolní činnosti
Federálního shromáždění
v odvodové oblasti a k prosazení nových principů
a odvodů v národním hospodářství.
Po zvážení reálné hospodářské
situace v roce 1990 vyslovily výbory souhlas s využitím
maximálního rozpětí odvodů
ze zisku a mezd o 10 bodů.
S přihlédnutím ke všem důvodům
doporučuji Sněmovně národů,
aby v souladu se stanovisky jednotlivých výborů
předložený návrh vládního
návrhu zákona číslo 174, upravený
podle společné zprávy výborů
(tisk 205) , která bude ještě doplněna
v souladu s touto zprávou, byl schválen.
Předsedající předseda SL J. Bartončík:
Děkuji poslankyni Frýbortové. Prosím
o slovo společného zpravodaje výborů
Sněmovny lidu poslance Zdeňka Radu.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
Z. Rada: Vážený pane předsedo, vážené
poslankyně, vážení poslanci, jako společný
zpravodaj výborů Sněmovny lidu nejprve vyjadřuji
svou podporu předloženému vládnímu
návrhu zákona o odvodech do státního
rozpočtu (tisk 174), který tu přednesl ministr
financí ČSSR, jakož i společná
zpravodajka výborů Sněmovny národů
poslankyně Frýbortová.
Současná právní úprava vychází
ze zákona č. 161/1982 Sb., který byl novelizován
s účinností od 1. ledna 1989 zákonem
č. 171/1988 Sb., v souladu s postupnou přípravou
nových ekonomických podmínek. Uvedenou novelou
bylo třeba změnit především výši
sazeb příspěvků na sociální
zabezpečení a rozšířit okruh
subjektů tohoto příspěvku o organizace
peněžnictví a pojišťovnictví,
podléhající odvodu volného zůstatku
zisku a o Státní banku československou.
Celý dosavadní systém odvodů sice
zabezpečuje rozpočtové státní
příjmy, avšak nepůsobí dostatečně
ve své motivační funkci na zvyšování
efektivnosti a hospodárnosti, zvláště
vlivem nepříznivého působení
praktikovaného systému přerozdělovacích
procesů, které nakonec tlumí aktivitu jednotlivých
subjektů v této soustavě.
Tyto důvody jsou zásadní pro přípravu
a přijetí nové právní úpravy
odvodů do státního rozpočtu federace,
která bude odpovídat potřebám přestavby
naší ekonomiky. Nová funkce právní
úpravy odvodů tu byla vysvětlena. Nebudu
ji proto dále rozebírat. Dovolte mi jen několik
poznámek.
V průběhu projednávání ve výborech
sněmoven i v odborných komisích byla značná
pozornost věnována otázce omezení
regulačních odvodů. Plně souhlasím
se stanoviskem poslanců, kteří zdůrazňovali,
že jejich vymezení uvedené v § 11 odst.
1 vládního návrhu je nedostatečné
a že je třeba podrobněji stanovit základní
zásady a kritéria pro jejich ukládání
přímo v zákoně. Úprava, která
byla přijata ve společné zprávě
výborů nyní plně odpovídá
požadavkům poslanců. Společná
zpráva výborů obsahuje další
úpravy vládního návrhu, které
přispějí ke zpřesnění
a srozumitelnosti zákona, a proto se s nimi ztotožňuji.
K ústavně právní stránce návrhu
zákona bych rád doplnil, že právní
úprava podnikových daní a odvodů je
podle článku 12 odstavec 2 ústavního
zákona o čs. federaci v působnosti ČSSR,
a proto musí být upravena zákonem Federálního
shromáždění.
Vážené poslankyně, vážení
poslanci, jako společný zpravodaj výborů
Sněmovny lidu doporučuji sněmovně
vládní návrh zákona o odvodech do
státního rozpočtu schválit ve znění
společné zprávy výborů sněmoven
(tisk 205).
Předsedající předseda SL J. Bartončík:
Děkuji poslanci Radovi. Přistoupíme k
rozpravě. Vážené kolegyně, vážení
kolegové, kdo se hlásí do rozpravy k tomuto
bodu jednání? Prosím.
První místopředseda FS J. Stank: Vážené
poslankyne, vážení poslanci, mal som možnosť
viesť skupinu poslancov - spravodajcov s odborníkmi
vedy a praxe k tomuto zákonu. Chcel by som povedať,
že to, čo bolo prednesené pánom ministrom
Klausom je úplne v súlade s pripomienkami, ktoré
mali k tým trom častiam tohto zákona jednotliví
odborníci prípadne poslanci - spravodajci. Odporúčam
tak, ako to bolo navrhnuté teraz spravodajkyňou
Frýbortovou a pánom ministrom, aby zákon
bol takýmto spôsobom s týmito úpravami
schválený.
Předsedající předseda SL J. Bartončík:
Děkuji prvnímu místopředsedovi
Federálního shromáždění
panu Stankovi. Prosím, kdo se hlásí dál?
Poslanec Bezecný.
Poslanec SL J. Bezecný: Vážené
poslankyně, vážení poslanci, vystupuji
jenom proto, že nesouhlasím se zprávou přednesenou
zpravodajem Sněmovny lidu, protože nelze uplatnit
jednotné sazby u odvodů u SBČS.
Můj názor jsem přednesl již při
schvalování zákona o SBČS, že
Státní banka československá jako taková
(nemluvím o obchodních bankách) je ústředním
orgánem, který plní i funkce z toho vyplývající.
To za prvé.
Za druhé - může sama stanovením úrokových
sazeb ovlivnit svou výši zisku, což samozřejmě
je neúčelné vzhledem k tomu, že její
první povinnost je zajišťování
pevné měny.
Za třetí. Je nutno u úrokových sazeb
a zisku ústřední banky tlumit i některé
sociální záležitosti - jako například
nízké úrokové sazby u bytové
výstavby soukromníků, snížené
úrokové sazby jednoprocentní u stavebních
bytových družstev a další.
Domnívám se, že zcela správné
by bylo řešit i formu přímého
napojení na státní rozpočet.
Ještě jednu připomínku k panu ministru
financí. Myslím si, že demonopolizaci naší
výroby nelze zajistit bez vzniku dalších, třeba
i soukromých, podniků v malovýrobě,
která na rozdíl od jiných socialistických
států v našem hospodářském
spektru úplně schází. A na to, jak
se domnívám, by měla vláda v nejbližší
době zaměřit svůj návrh zákona.
To je všechno. Děkuji vám.
Předsedající předseda SL J. Bartončík:
Děkuji poslanci Bezecnému. Kdo další
má zájem vystoupit v rozpravě? (Nikdo.) Nikdo.
Tím bychom mohli považovat rozpravu za skončenou.
Ptám se pana ministra Klause, zda odpoví na otázky,
které mu byly adresovány, případně
zda pronese závěrečné slovo.
Ministr financí ČSSR V. Klaus: Nevím,
jak odpovědět na poslední otázky,
pokud jde o jednotné sazby u SBČS. Určitá
racionalita v tom, co tu bylo řečeno, je. Myslím
ale, že při dosavadních diskusích tento
názor nepřevážil ani u většiny
odborníků, ani u převážné
části poslanců. Pokud by větší
počet poslanců toto nechtěl zásadně
navrhovat, doporučoval bych, aby to zůstalo tak,
jak je to předloženo. Je to řešeno v různých
zemích různě, není třeba to
zde dnes blíže vysvětlovat.
Manipulace s úrokovými sazbami, co se bude dělat,
to je otázka všech budoucích úprav,
slaďování a dopracování daňového
zákona a nejen daňového. Bude možné
k tomu přihlédnout i v budoucnu. Nedoporučoval
bych, aby se to v této chvíli měnilo.
Vláda ČSSR stanoví pro SBČS výši
odvodu ze zisku a způsob jeho provádění.
Mohli bychom jedině vetovat tu možnost, aby to stanovila
vláda a aby si to nechalo FS. (Posl. Bezecný ze
sálu: Nikoliv obecná sazba.) Rozumím té
otázce, je naprosto evidentní. Než si na to
učiníme názor, tak k dalším dílčím
otázkám.
Demonopolizace předkládá uvolnění
prostoru provizorních různých typů
vlastnictví, to je naprosto evidentní. Jestli 65
je vysoký nebo nízký podíl odvodů,
na to jsou názory velmi různé. To závisí
na ekonomické situaci, na stavu ekonomické rovnováhy,
zákonitě na celém komplexu věcí
z druhé strany, to znamená dotací atd.
Padla zde i zmínka o tom, nakolik rozpočet má
nebo nemá uvažovat v kategoriích věcných,
jak bylo uvedeno, jde o ledničky, pračky atd. Myslím,
že nové pojetí financí jasně
zdůrazňuje, že financím nemůže
jít o pračky, ledničky, že jim jde o
jiné veličiny.
Předsedající předseda SL J. Bartončík:
Přijímá poslanec Bezecný tuto
reakci?
Poslanec SL J. Bezecný: V zákoně o
Státní bance československé je to
tím způsobem, který jsem navrhoval, je to
tak řešeno, ale ve zpravodajské zprávě
se objevil názor, aby to bylo řešeno obecnou
formou, což v tomto případě není
možné z důvodů, o nichž jsem mluvil.
Proto jsem to znovu připomněl.
Předsedající předseda SL J. Bartončík:
Prosím předsedu SBČS pana Potáče,
aby podal vysvětlení.
Předseda SBČS poslanec SL S. Potáč:
Vážené poslankyně a poslanci, když
se projednával zákon o Státní bance,
tato otázka byla diskutována. Skutečnost
je, že nikde na světě ústřední
banka státu, která má střežit
hlediska objektivity a měnové zájmy, nemůže
být spojována se ziskem. Jestli dělá
politiku podpory, rozvoje, aktivní politiku pro podnikatele,
to je pro banky, snižuje diskontní sazbu, čili
sazbu, za kterou poskytuje úvěry těmto bankám.
Ty dělají úvěrovou expanzi. A naopak,
jestli je situace, kdy je potřeba utlumit hospodářský
rozvoj, dělá protiinflační politiku,
zvyšuje úrokové sazby. Čili diskontní
sazby pro banky a spořitelny. V důsledku toho tam
nemůže být kritérium zisk.
Pokud jde o přechod, přijali jsme zásadu,
že jednoprocentní úroková sazba z družstevní
bytové výstavby zůstane zachována.
Kdybych chtěl ještě pokračovat, tak
sociální půjčky na byty u spořitelen
a novomanželské půjčky budou v původních
úrokových sazbách. Tíhu zatím
neponese státní rozpočet, zatím ji
ponese bankovní sektor, čili Státní
banka. Z těchto důvodů plně podporuji,
co říkal soudruh Bezecný a doporučuji,
máme možnost se k tomu kdykoliv vrátit v nejbližší
budoucnosti. Zatím nemáme zkušenosti. Podporuji
to, co bylo přijato při zákonu o Státní
bance, a to, co říkal poslanec Bezecný. Argumenty
jsou skutečně a nedají se zatím měnit.
Předsedající předseda SL J. Bartončík:
Děkuji. Prosím, aby pan ministr ještě
odpověděl na dotaz zpravodajky Frýbortové
a pak prosím pana předsedu vlády, aby reagoval
na dotaz.
Ministr financí ČSSR V. Klaus: Byl zde další
dotaz, jak o tomto zákonu informovat podniky. Mohu slíbit,
že během dvou dnů ministerstvo financí
rozhodne o nejvýhodnější formě,
ale jako ministr, který funguje druhý den nejsem
schopen na tuto otázku detailně odpovědět.
Uspořádáme tiskovou konferenci, předáme
texty sdělovacím prostředkům.
Předseda vlády ČSSR M. Čalfa: Vážené
Federálne zhromaždenie, poslankyňa Frýbortová
vzniesla otázku, ako je to so zvyšovaním právomoci
národných výborov v oblasti financií,
že tento zákon ju nerieši, alebo ju nerieši
uspokojivo, ale skôr nerieši.
Tento zákon nerieši otázky určenia výnosov
daní. Toto je otázka rozpočtových
pravidiel. Problém nadviazať odvody podnikov na národné
výbory, ktoré sú v tom mieste, vyvoláva
okamžite nerovnoprávne postavenie národných
výborov vzhľadom na to, že v rôznych miestach
republiky je nerovnomerná koncentrácia priemyslu.
Treba vytvoriť všeobecné pravidlá. Niektoré
národné výbory by na tom boli oveľa
lepšie, niektoré v menej industrializovaných
oblastiach oveľa horšie. V tejto odvodovej oblasti sa
preto ráta s tým, že odvody idú do rozpočtu
a cez tento rozpočet sa potom dávajú určité
prídely národným výborom.
Sme si ale vedomí toho, že treba riešiť
príjmy národných výborov. Je to otázka,
podľa môjho názoru, miestnych poplatkov.
Táto vec by sa mala vyriešiť v súvislosti
s celým postavením národných výborov
o ich činnosti, teda s novým zákonom o národných
výboroch. My sme doposiaľ rátali, že nový
zákon o národných výboroch by mal
byť sprevádzajúcim zákonom k Ústave.
Budeme ešte musieť tieto časové hľadiská
prehodnotiť. V každom prípade, ak nedôjde
k inému deleniu pôsobnosti, ide o otázky,
ktoré sú v pôsobnosti republík. Ďakujem.
Předsedající předseda SL J. Bartončík:
Děkuji panu předsedovi vlády. Hlásí
se ještě někdo? (Nikdo.) Nikdo.
Přejí si slovo zpravodajové?
Společná zpravodajka výborů SN
poslankyně D. Frýbortová: Já bych
jen chtěla říci, že poslanci jistě
uvítají postup předsedy vlády, který
dospěl k stejnému názoru, že je potřeba
postavení národních výborů
řešit znovu a nově. Děkuji.
Předsedající předseda SL J. Bartončík:
Děkuji. Můžeme tedy přistoupit k
hlasování. Při schvalování
tohoto zákona platí podle čl. 42 odst. 2
písm. d) zákona o československé federaci
zákaz majorizace. To znamená, že ve Sněmovně
národů hlasují odděleně poslanci
zvolení v ČSR a odděleně poslanci
zvolení v SSR. V zasedacím sále je přítomno
163 poslanci Sněmovny lidu, 56 poslanců Sněmovny
národů zvolených v ČSR a 62 poslanci
Sněmovny národů zvolení v SSR. Obě
sněmovny jsou tedy usnášení schopné.
Vážené kolegyně, vážení
kolegové, tady bych se na okamžik zastavil. Prosil
bych, aby při hlasování prováděli
sčítání hlasů skrutátoři.
Souhlasíte s tím? Je velmi pracné od předsednického
stolu po celé ploše sálu počítat.
Je taková tradice, že zpravidla hlasy sčítají
v jednotlivých řadách krajně sedící
po obou stranách. Můžeme se držet této
linie. Hlavně bude potřeba podchytit potom počet
těch, kteří případně
hlasují proti nebo se zdrží hlasování.
Přistoupíme tedy k hlasování. Nejdříve
budou hlasovat poslanci Sněmovny lidu.
Kdo z nich souhlasí s návrhem zákona ve znění
společné zprávy výborů Sněmovny
lidu a podle doporučení společného
zpravodaje výborů Sněmovny lidu, nechť
zvedne ruku. (Hlasuje se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.) Není.
Zdržel se někdo hlasování? (Dvanáct.)
Dvanáct.
Poslanci Sněmovny lidu zákon schválili.
Nyní prosím o hlasování poslance Sněmovny
národů zvolené v ČSR.
Kdo z nich souhlasí s návrhem zákona ve znění
společné zprávy výborů Sněmovny
národů a podle doporučení společné
zpravodajky výborů Sněmovny národů,
nechť zvedne ruku. (Hlasuje se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.
Zdržel se někdo hlasování? (Tři.)
Tři.
Poslanci Sněmovny národů zvolení v
České socialistické republice zákon
schválili.
Nyní prosím o hlasování poslance Sněmovny
národů zvolené ve Slovenské socialistické
republice.
Kdo z nich souhlasí s návrhem zákona ve znění
společné zprávy výborů Sněmovny
národů a podle doporučení zpravodajky
výborů Sněmovny národů, nechť
zvedne ruku. (Hlasuje se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.
Zdržel se někdo hlasování? (Šest.)
Šest. Děkuji vám.
Také poslanci Sněmovny národů zvolení
ve Slovenské socialistické republice zákon
schválili.
Konstatuji, že zákon byl Sněmovnou národů
schválen.
Vzhledem k souhlasnému usnesení obou sněmoven
konstatuji, že Federální shromáždění
ČSSR schválilo zákon o odvodech do státního
rozpočtu.
(Poznámka redakce: usnesení FS č. 111, SL
č. 167, SN č. 174)
Nyní uděláme 20 minut přestávku.
Sejdeme se k dalšímu jednání v 10.20
hodin.
(Jednání přerušeno v 9.56 hodin.)