Nejdříve budou hlasovat poslanci Sněmovny
lidu.
Kdo z nich souhlasí s návrhem zákona uvedeným
v parlamentním tisku 191 a podle doporučení
společného zpravodaje výborů Sněmovny
lidu, nechť zvedne ruku. (Hlasuje se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Nikdo.
Konstatuji, že poslanci Sněmovny lidu zákon
schválili.
Nyní budou hlasovat poslanci Sněmovny národů
zvolení v České socialistické republice.
Kdo z vás souhlasí s návrhem zákona
uvedeným v parlamentním tisku 191 a podle doporučení
společného zpravodaje výborů Sněmovny
národů, nechť zvedne ruku. (Hlasuje se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Nikdo.
Poslanci Sněmovny národů zvolení v
České socialistické republice zákon
schválili.
Nyní budou hlasovat poslanci Sněmovny národů
zvolení ve Slovenské socialistické republice.
Kdo z vás souhlasí s návrhem zákona
uvedeným v parlamentním tisku 191, nechť zvedne
ruku. (Hlasuje se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Nikdo.
Také poslanci Sněmovny národů zvolení
ve Slovenské socialistické republice zákon
schválili.
Konstatuji, že zákon byl Sněmovnou národů
schválen. Vzhledem k souhlasnému usnesení
obou sněmoven konstatuji, že Federální
shromáždění ČSSR schválilo
zákon, kterým se mění a doplňuje
zákon č. 98 z roku 1987 Sb., o zvláštním
příspěvku horníkům.
(Poznámka redakce: usnesení FS č. 117, SL
č. 173, SN č. 179)
Nyní přistoupíme k projednání
posledního bodu našeho jednání, kterým
je
V parlamentním tisku 200 je uvedena činnost všech
orgánů Federálního shromáždění
od 15. schůze sněmoven v tomto roce.
Jsou k této zprávě nějaké otázky
nebo připomínky? (Nejsou.) Nejsou. Konstatuji, že
Federální shromáždění
vzalo zprávu na vědomí.
O slovo požádal nový předseda Federálního
shromáždění pan Kukrál.
Předseda FS S. Kukrál: Vážené
Federální shromáždění,
vážené poslankyně, vážení
poslanci, chci vás seznámit s tím, že
skupina poslanců mně předložila iniciativní
návrh ústavního zákona o volbě
prezidenta ČSSR všelidovým hlasováním,
kterým se mění a doplňuje zákon
č. 143/1968 Sb., o československé federaci
ve znění pozdějších ústavních
zákonů se žádostí o prominutí
zásad zákona vzhledem k tomu, že to vyžaduje
naléhavost ve smyslu § 34 zákona o jednacím
řádu. Žádost o prominutí zásad
projednám s předsedy obou sněmoven. Podle
§ 37 zákona o jednacím řádu Federálního
shromáždění postoupím návrh
zákona předsednictvům sněmoven, vládě
ČSSR, ČNR a SNR k zaujetí stanoviska.
Vážené poslankyně, vážení
poslanci, od poslanců Československé strany
lidové jsem rovněž obdržel iniciativní
návrh úpravy ústavního zákona
o některých změnách ústavy
a o dalších ústavních opatřeních.
Děkuji za pozornost.
Předsedající předseda SL J. Bartončík:
Děkuji předsedovi Federálního
shromáždění. Jenom maličkou poznámku
- to jsou dvě věci, které spolu souvisí.
Průvodní dopis se týkal toho předloženého
návrhu.
Hlásila se o slovo poslankyně Frýbortová.
Poslankyně SN D. Frýbortová: Vážený
pane předsedo, žádám o udělení
slova k faktické poznámce k vystoupení předsedy
FS Kukrála.
Před chvílí mě navštívila
delegace mých voličů z Prahy-západ
a předala mi prohlášení s žádostí
o jeho přečtení. Zároveň jsem
si telefonicky stačila ověřit z několika
dalších míst volebního obvodu Praha-východ
a z podniků obdobné stanovisko.
Okresní národní výbor Praha-západ
na svém plenárním zasedání,
které se konalo dnes - tj. 13. 12. se usnesl doporučit
Federálnímu shromáždění
prostřednictvím svého poslance, aby volby
prezidenta naší republiky se konaly formou všelidového
hlasování - referendem z více kandidátů.
Chtěla bych se z tohoto místa obrátit na
své voliče okresu Praha-západ a Praha-východ,
aby se zaktivizovali všichni občané, Občanské
fórum, podniky, Národní fronta, občanské
výbory tak, abych mohla dostat skutečně objektivní
názor, protože po včerejším dni
byli poslanci Federálního shromáždění
postaveni do situace, že vlastně byli zvoleni klíčem,
který není adekvátní a že v současné
době zajišťujeme pouze ústavnost naší
republiky do té doby, než budou moci být vypsány
nové volby.
Proto se domnívám, že poslanci jsou nyní
povinni přenést do Federálního shromáždění
právě názory svých voličů,
svých občanů a svého lidu. To je teď,
v současné době, jejich povinností.
(Potlesk.)
Vystupuji ohledně toho, abych mohla zastupovat svoje voliče
a ne sebe, jak to máme vyvěšeno po celé
cestě do Federálního shromáždění.
Předpokládám, že je povinností
každého poslance, aby si zajistil takový názor,
aby mohl zodpovědně říci, zda budeme
volit formou referenda, anebo zda nám bude dána
taková pravomoc, abychom v této situaci mohli volit
přímou volbou se všemi riziky, které
z toho vyplývají.
Je zapotřebí, aby si všichni občané
ale uvědomili, že ti, kteří to budou
organizovat, kteří nám to budou předávat,
musí udělat podklad, který by měl
být ověřen - tzn. aby tam nebylo najmenováno
100 jmen, která neodpovídají, aby tam byla
čísla "občanek", aby to bylo ověřitelné,
aby poslanci mohli se skutečně postavit za to, co
potřebují. (Rozruch v sále.) Je věcí
občanů, jak nám napomohou k tomu, aby to
bylo objektivní, jaká forma se zvolí.
Je tady rozruch, mohou se k tomu vyjádřit i ostatní.
Organizačně bude záležitost zřejmě
velice náročná, ale pravděpodobně
je to jediná objektivní možnost, jak by měly
poslanci přenést do Federálního shromáždění
názor svých voličů. Doufám,
že to projde jak tiskem, tak televizí, že už
ta cenzura skončila.
Předsedající předseda SL J. Bartončík:
Děkuji poslankyni Frýbortové. Hlásí
se předseda Sněmovny národů pan Blažej.
Předseda SN A. Blažej: Vážený
predseda Federálneho shromaždenia, vážené
poslankyne, vážení poslanci, dovoľte mi
na záver našej spoločnej schôdze oboch
snemovní, aby som povedal, po dohode s predsedom Federálneho
zhromaždenia, niekoľko slov o našich predstavách,
ako zlepšiť prácu Federálneho zhromaždenia,
ako zvýšiť autoritu poslancov i autoritu všetkých
orgánov Federálneho shromaždenia v nových
podmienkach politického systému. Toto rokovanie
oboch snemovní ukazuje, že sme schopní, že
máme predpoklady efektívne, kvalitne a tvorivo pracovať
v podmienkach politického pluralizmu i v podmienkach skutočnej
demokracie.
Chcem ubezpečiť občanov, našich voličov,
že chceme zvýšiť autoritu tohoto najvyššieho
zákonodarného orgánu. Chceme konkrétnymi
opatreniami, konkrétnymi výsledkami prehĺbiť
dôveru našich občanov, našich voličov.
Máme vo väčšine prípadov všetky
základné prostriedky plniť svoju funkciu poslancov
do nových volieb, ktoré by sa mali realizovať
v budúcom roku.
Chceme novým poslancom vytvoriť podmienky prechodu
právneho štátu, ktorý, podľa môjho
názoru, začína plniť svoju funkciu,
na prechod k demokratickému právnemu štátu,
čo je, pochopiteľne, zásadný rozdiel.
Ako poslanci Federálneho zhromaždenia chceme urýchliť,
podporit obrodný proces. Chceme vytvoriť podmienky
pre skutočnú demokraciu - teda vládu ľudu.
Najvyššia forma demokracie je teda referendum, o ktorom
sa začalo hovoriť, pretože umožňuje
každému občanovi priamo a bezprostredne sa
podieľať na riešení otázok alebo
problémov, ktoré sú predmetom referenda.
Väčšina poslancov, ako uviedol predseda Federálneho
zhromaždenia, už písomne potvrdila podpisom,
že podporuje referendum.
Referendum vytvára podmienky pre právny, demokratický,
socialistický štát. Vytvárame teda priestor
i v návrhu novej Ústavy, aby sa referendum zakotvilo
ako forma priameho rozhodovania ľudu o zásadných
otázkach tohto štátu.
Nevylučujeme možnosť prijať novú
Ústavu formou referenda. Chceme ubezpečiť,
že nikto nemá úmysel taktizovať v prípade
referenda na voľbu nového prezidenta. Predsa keď
sme dokázali zrušiť článok 4 Ústavy
o vedúcej úlohe strany a ďalšie úpravy
ústavného zákona o Národnom fronte,
o zrušení marxizmu-leninizmu ako štátnej
ideológie za 4 dni, prečo by sme odrazu nedokázali
v tomto prípade urobiť nový návrh zákona
o referende za 4 dni? (Potlesk.) Nevidím v tom žiadny
problém. Skutočne, pri ochote, pozitívnom
záujme a pri občianskej poslaneckej zodpovednosti,
ak to myslíme čestne s demokraciou, nemôžeme
teda hľadať umelé bariéry, procedurálne
alebo legislatívne komplikácie pre akceptovanie
referenda. Ak sú problémy ekonomické, čo
skutočne referendum môže vyvolať, neplánované
náklady a pravdepodobne sa teda vláda môže
obávať ekonomických nákladov, myslím
si, že sú formy i metódy, ako riešiť
i tento problém. Keď bude treba, mám konkrétny
návrh. Nechcem predbiehať udalosti. Ak sú obavy
technické či organizačné, tak verím,
že máme schopných ľudí, ktorí
zvládnu dôstojne a na adekvátnej úrovni
aj voľby hlavy štátu, ako to zodpovedá
kultúrnosti ľudu Československa, čo
dokázal mnohokrát v konkrétnych situáciách
a v ďaleko zložitejších, ako je potenciálny
problém, ktorý môže vyvolať urýchlené
vykonanie volieb prezidenta formou referenda.
Na podporu referenda, ja to nechcem čítať,
sme dostali veľké množstvo telegramov. Nikto
ich neobjednal. Ak máte záujem, prečítam
aspoň jeden list od študentov (Súhlas.)
Tu sa obracajú z mestskej vysokoškolskej rady SZM
Praha (Hluk v sále.) Předsedající
J. Bartončík: Prosím vás, pěkně,
klid.
Prečítam to v češtine: "Dovolte
nám, abychom tímto způsobem reagovali na
dnešní rozhodnutí Federálního
shromáždění zařadit na program
své společné schůze otázku
procedury volby prezidenta. Doufáme, že ve shodě
s poslaneckým sborem, je úřad prezidenta
republiky natolik významný, že je nutno, aby
k jeho obsazování bylo přistupováno
s maximální odpovědností i v této
době a s co nejširším uplatňováním
demokratických principů." Podľa nášho
názoru týmto princípom dnes zodpovedá
najlepšie všeľudové hlasovanie. K jeho zdaru
by iste zásadne prispela spoločná prezentácia
kandidátov v televízii a rozhlase, ich verejné
vystúpenie i zverejnenie programových koncepcií
v podmienkach čestnej súťaže. Domnievam
sa, že táto kampaň by nebola dľžkou
ani obsahom takého charakteru, aby mala akýkoľvek
negatívny vplyv na celkový stav našej spoločnosti.
Nech sa prejaví vôľa našich národov
demokratickým spôsobom už teraz, nie až
v priebehu slobodných volieb. Kto má záujem,
sú k dispozícii telegramy z podnikov, ústavov,
inštitúcií.
Okrem problematiky referenda by som chcel, vážené
poslankyne a poslanci, hovoriť o niektorých konkrétnych
možnostiach zlepšenia kvality práce Federálneho
zhromaždenia. Chcem ubezpečiť voličov,
že pripravujeme opatrenia na skvalitnenie práce všetkých
orgánov Federálneho zhromaždenia a skutočne
vytvárame podmienky pre zlepšenie výkonu funkcie
poslanca vo volebnom obvode. Plne si uvedomujeme, že dôveru
občanov, autoritu orgánov Federálneho zhromaždenia
nezvýšime žiadnym vyhlásením, žiadnymi
proklamáciami a výzvami, ale konkrétnymi
tvorivými činmi. Federálne zhromaždenie
musí plniť, podľa nášho názoru,
funkciu najvyššieho orgánu politickej moci ľudu
Československa nielen de iure, ale de facto, pretože
keď sme vytvorili podmienky pre nový politický
systém zrušením vedúcej úlohy
strany, ktorá bola zakotvená Ústavou, preberáme
plnú zodpovednosť za politickú moc ako najvyšší
zákonodarný orgán ČSSR. Túto
politickú realitu musia rešpektovať všetky
politické sily a prúdy, musí ju rešpektovať
každý občan tohto štátu. Inak nemôžeme
hovoriť o právnom štátu, nemôžeme
hovoriť o demokracii. Aby sme túto funkciu mohli plniť
v podmienkach politického pluralizmu, musíme prijať
nové formy a metódy práce Federálneho
zhromaždenia, jeho snemovní, Predsedníctva
Federálneho zhromaždenia, predsedníctiev obidvoch
snemovní, ale i novú prax práce výborov,
rovnako ako vyššiu aktivitu a iniciatívu v práci
jednotlivých poslancov.
Pokiaľ sa týka Predsedníctva Federálneho
zhromaždenia, chcem zdôrazniť, že tento orgán
sa zložením veľmi zásadne zmenil voľbami
nových členov predsedníctva, v ktorom sú
skutočne adekvátne zastúpené všetky
politické strany, ako i poslanci bez politickej príslušnosti.
Prvý raz v histórii za 40 rokov je predsedom Federálneho
zhromaždenia poslanec bez politickej príslušnosti.
Veľmi zásadne sa zmenilo personálne vedenie
Federálneho zhromaždenia, ktoré reprezentuje
10 členov, z toho štyria sú členovia
KSČ, teda žiadna polovica, dvaja z ČSS, jeden
z ČSL, 1 zo strany demokratickej, jeden zo Strany slobody
a jeden poslanec bez politickej príslušnosti.
Vysoké nároky na prácu Predsedníctva
FZ budú vyžadovať, aby sa predsedníctvo
schádzalo pravidelne jedenkrát za mesiac, a nie,
ako doteraz, štyrikrát do roka. Môj osobný
názor je, že členovia predsedníctva
by sa mali v budúcnosti profesionálne venovať
práci vo FZ. Odporúčame, aby sa vytvorili
podmienky v práci predsedníctva tak, aby sa dokázali
spojiť politika s vedou, to znamená, aby sme založili
politiku na vede v práci všetkých orgánov
FZ. Čo mám na zreteli? My musíme odstrániť
subjektivizmus, empirizmus a prakticionizmus v rozhodovacom procese.
70 % subjektívnych rozhodnutí je zlých. Musíme
objektivizovať naše politické rozhodnutia, ale
to vyžaduje zdroj informácií. Informačný
systém v rámci FZ prakticky neexistuje z hľadiska
modernej vedy rozhodovacích procesov. Preto odporúčame
vytvoriť pri predsedníctve ad hoc komisiu pre akčný
program FZ do volieb. Za druhé, vytvoriť stále
komisie expertov, komisie pre legislatívne otázky,
komisiu pre spoločenskú prestavbu a komisiu pre
ekonomickú prestavbu. V týchto komisiách
by pracovali popri členov Predsedníctva FZ experti
z pracovísk ČSAV, SAV, vysokých škôl
a vybraných rezortov. Dokonca sa domnievam, že títo
experti by mali byť platení, že by to mal byť
skutočne intelektuálny potenciál, ktorý
by mal byť k dispozícii orgánom FZ ; než
rozhodne nejaký problém, musí mať objektívne
kvalifikované posúdenie príslušnej komisie
expertov. Môžu vznikať námietky, že
to zvýši náklady na rozpočet. Myslím,
že by sme sa nemali na to pozerať tak úzkoprso.
Ak sa zvýšia náklady, musíme hľadať
zdroje a rezervy v iných oblastiach FZ, aby sme neprekročili
schválený rozpočet na budúci rok.
V tejto ekonomickej situácii nechceme a nebudeme vytvárať
podmienky pre to, aby sme zvyšovali rozpočet. Bolo
by to nerozumné a v tejto ekonomickej situácii neprijateľné.
Rovnako tak treba nové metódy a formy uplatňovať
v oblasti kontrolnej činnosti voči vláde,
na úrovni Predsedníctva FZ a voči jednotlivým
ministerstvám a centrálnym orgánom na úrovni
jednotlivých výborov. Vzniká nová
stiuácia. Skutočne kontrola vlády bude len
na úrovni FZ, teda v predsedníctve a vo výboroch.
Na tieto nové okolnosti treba, aby sa poslanci oveľa
zodpovednejšie pripravovali.
Pretože zasadania výborov, zasadania obidvoch snemovní,
zasadania klubov poslancov budú častejšie ako
tomu bolo v minulosti, bude nutné vytvoriť adekvátne
podmienky pre výkon funkcie poslancov. Hovoril som o niektorých
otázkach na samostatnej schôdzi Snemovne národov,
chcem ale tieto veci upresniť po dohode s predsedom Federálneho
zhromaždenia. Obraciam sa na zamestnávateľov
našich poslancov, aby vytvárali lepšie podmienky
pre prácu poslancov a vychádzali im v ústrety,
aby poslanci mohli skutočne reprezentovať názory,
námety a pripomienky svojich voličov, ale i svojich
spolupracovníkov. Zároveň je povinnosťou
Federálneho zhromaždenia, aby sme požiadali o
pridelenie do správv Federálneho zhromaždenia
stranícky hotel Praha, alebo iný adekvátny
hotel v Prahe, pre uby tovanie poslancov. Tak ako naši mimopražskí
poslanci bývajú, to nie je ani v rozvojových
krajinách. Nepoznám jediný prípad,
kedy by parlament nemal svoju budovu, kde by poslanec nemal trvale
svoju miestnosť počas celého funkčného
obdobia.
My bývame v hoteloch III. a IV. kategórie dvaja,
traja na jednej izbe a po každý raz v inom hoteli.
Skutočne si myslím, že je to nedôstojné
pre tento zákonodarný orgán, pre poslanca
Federálneho zhromaždenia a rozhodne môj názor
je, že to budeme musieť urýchlene vyriešiť,
už v januári budúceho roku. (Potlesk.)
Vážené poslankyne, vážení
poslanci, funkcia poslanca bola, je a vždy bude politickou
funkciou. Väčšina z nás nie sme, ani sme
nikdy neboli profesionální politickí pracovníci.
Ak sme však dali svoje áno pri výbere kandidátov
za poslancov a boli sme zvolení, tak sme prevzali osobnú
zodpovednosť za splnenie funkcie poslanca v záujme
svojich voličov, v záujme našich občanov,
v záujme a ku prospechu našej Československej
socialistickej republiky. Nové politické podmienky
v súvislosti s politickým pluralizmom, vznikom koaličnej
vlády, uplatňovaním demokracie, vytváraním
podmienok pre fungovanie právneho, demokratického
štátu, prípravou novej Ústavy československej
federácie, potrebou urýchleného prijatia
nových zákonov a novelizácie niektorých
zastaralých zákonov ešte do demokratických
volieb prináša skutočne neformálne,
nové nároky na prácu poslancov.