Dovolte, abych i já splatil dluh této tradici a
občanům z Plzeňska (jsem za obvod 27, OF
Plzeň-sever a Rokycany), splatil jednu odpověď,
totiž pokud jde o obchvat dálnice D 5 kolem Plzeňska.
Pan ministr dopravy Podlena o případu ví,
o otázce byl informován a otázka obchvatu
se bude řešit zákonným postupem. Dovolte
mi, abych ještě reagoval na příspěvek
poslance Semana. Za svou osobu považuji otázky menšin
za důležité. Domnívám se, že
existují i menšiny sociální, nikoliv
pouze menšiny na národnostním principu a často
i národnostní principy menšin nereflektují
sociální dopady, jsou to třeba i invalidé,
nejsou to jen Rómové, jsou to i staří
lidé a za svou osobu jsem ochoten s kýmkoli a kdekoli
spolupracovat na této otázce.
Ke zprávě pana premiéra - zaujala mě
otázka idejí. K novým vztahům
k zákonodárné a výkonné moci
- domnívám se, že bychom neměli zapomínat
na zřízení Ústavního soudu,
které by do této kategorie velmi zapadalo. Za druhé
chci připomenout otázku justice.
Je třeba doplnit stavy soudců, neboť soudy
jsou poddimenzovány. Udělali jsme ze soudů
výrobny rozsudků. Soudcům jsou evidovány
rozsudky podle nápadu - tzn. poměru očekávaných
případů řešených a případů
vyřešených tak, že soudci jsou v neustálém
stresu. Bude to třeba i pro rehabilitace.
U soudu je třeba obsadit vedoucí soudní funkce
a zde musíme dát pozor na to, aby soudci ze starých
struktur sami za sebe nenavrhovali další a nové
funkcionáře na úkor těch soudců,
kteří se angažovali v naší něžné
revoluci. Řešení se podává nejenom
u těch soudců, kteří museli odejít,
ale i u těch, kteří odešli, protože
chtěli soudit, ne sloužit. Posléze je to další
otázka, že soudcům musíme platit.
Padla kdysi slova, že justice je pokleslá, ale nebyla
natolik pokleslá, aby se bývalému režimu
vyplatilo soudce řádně platit. Tři
tisíce Kčs měsíčního
příjmu pro okresního soudce je skutečně
plat velice podivuhodný.
Dále jsem byl zaujat slovy pana Čalfy, otázkou
objektivních informací, vysoce profesionálních
komentářů a zejména informací
informace jako rozměru lidské svobody. Domnívám
se, že do té svobody patří informace
získané tím, že občan nakoukne
do zahraničí. Jestli se domníváte,
že okovy jsou tím nejlepším, jak odstranit
hospodářské potíže i s tím,
že někdo nakoukne za hranice a potom jeho soused nakoukne
k němu, tak se mýlíte. Podívejme se,
jaký význam má to, že nás někdo
může vykupovat. To je ten rozdíl toho hospodaření,
který jsme si vysloužili, to je rozdíl v hodnotě
měn, kterého jsme za 40 let dosáhli. Dříve
koruna nebo šilink nebo marka byly jedno, ba dokonce, koruna
bývala těžší.
V této souvislosti ve zprávě pana premiéra
je zmínka o budoucím zrušení Úřadu
pro tisk a informace na úrovni federální.
Chtěl bych reflektovat to, co se zde odehrálo včera.
Tento existující úřad nebránil
televizi, aby včera vysílala, tak jak měla,
tj. plynule. Občan má právo na objektivní
informaci. Objektivní informace je nejenom komplexní,
ale také kompletní. Přerušení
včerejšího vysílání představovalo
to, že veřejnost přišla o ten závažný
fakt, že nezjistila vzájemný účinek
argumentací jednoho poslance k druhému, respekt
poslanců k argumentům druhých, i když
zůstal ten druhý třeba neústupný
a setrval na svém názoru. Domnívám
se, že tato malá ukázka práce parlamentu
a tato malá škola demokracie si zasloužila být
vysílána v jednom tahu. Proč to říkám?
Televize doplatila své dluhy, ale je to jako s dlužnými
alimenty - za rok zaplatil dodatečně to, co měl
platit plynule, ale dítě chce jíst každý
den.
Posléze bych se zmínil ještě k otázce,
která zde zazněla z příspěvků
pana poslance Janči, Kocába a poslankyně
Fukové - ti ukázali na závažnost roku
1968. On není jen odchod, on je také vstup. A o
tom panuje nejistota, kterou je třeba, podle mého
názoru, odstranit. To bílé místo bolí
a vadí. Vadí z mnoha důvodů. Jednak
mezinárodně politicky pro vztah k Sovětům,
kde představuje platformu pro nejistotu a nedůvěru.
Přátelé si navzájem přece pravdu
říkají a archívy prý existují
... Dále potom vnitropoliticky - ani právně
- není lhostejné, zda sem armády vstoupily
samy od sebe, nebo zda je někdo pozval. Pak se musíme
ptát, kdo, na základě jakých pravomocí,
a to i pro důležitou otázku oprávněnosti
mandátů těch, kteří rozhodovali
na základě faktické i právní
okupace, jak jsme vázáni tímto aktem a rozhodnutími
a případně zda rozhodovali i na základě
zrady vlastního státu. Děkuji vám
za pozornost. (Potlesk.)
Předsedající předseda SN J. Stank:
Ďakujem poslancovi Stome. Dávam slovo poslancovi
Hranaiovi, pripraví sa poslanec Servus.
Poslanec SL K. Hranai: Vážený pán
predseda, vážený pán predsedajúci,
kolegyne, kolegovia, vážení hostia, som z volebného
obvodu 147 - Levice, Demokratická strana.
V správe pána predsedu federálnej vlády
Mariána Čalfu sa na strane 11 uvádza: "Úroveň
zdravotníckej starostlivosti je u nás všeobecne
kritizovaná ako nízka, i keď počet lekárov
v porovnaní s počtom obyvateľstva je u nás
v priemere až o polovicu vyšší ako napr.
v niektorých krajinách západnej Európy.
Je snáď vhodné pripomenúť, že
zdravie je vo všeobecnosti najcennejším majetkom
nielen pre jednotlivca, ale i pre spoločnosť, a to
predovšetkým v štáte typu Československa,
ktorý žije a bude žiť prevažne z umu,
šikovnosti a práce svojich obyvateľov. Preto
sa oprávnene žiada zvýšenie úrovne
poskytovanej zdravotníckej starostlivosti. Riešenie
iste nie je v ďalšom zvyšovaní počtu
lekárov, ale v podstatnom zlepšení priestorového
i prístrojového vybavenia zdravotníckych
pracovísk, zvýšenie znalostí predovšetkým
u lekárov prvého kontaktu, to sú obvodní
a závodní lekári tak, aby odpadlo 30-50 %
dispečerovania pacientov po ďalších odborných
vyšetreniach, ktoré by sa mohli urobiť na pôde
územnej ambulancie. Ďalej treba zlepšiť
materiálne zabezpečenie i zdravotníckych
pracovníkov, predovšetkým mladých lekárov,
aby nemali po reálnom znevýhodnení šesťročným
stúdiom značné starosti s živením
rodiny, keď si ju založili, ale aby sa mohli venovať
odbornému medicínskemu rastu, tak potrebnému
v ďalšom živote pre našich pacientov.
Ďalej sme povinní zaviesť systém starostlivosti
o zdravie taký, ktorý podstatne zvýhodní
lekára odborne zdatného, obetavého a vystupujúceho
eticky na výške, predovšetkým keď
ošetrí viac pacientov než iní kolegovia
a kvalitne. Pokladám za nevyhnutné, aby nám
všetkým ako občanom záležalo na
tom, aby sme mali eminentný záujem na udržaní
svojho zdravia ako základného predpokladu, alebo
jedného zo základných predpokladov úspešnej
osobnej, teda i ekonomickej realizácie.
Priznávanie prostriedkov na investičnú výstavbu
v zdravotníctve bolo v minulosti pochybené. Preto
treba zásadne prihliadať na to, že niektoré
okresy boli veľmi dotované alebo až nadmerne
im dávaná prednosť. Preto treba v tejto dobe
disponibilné investičné prostriedky pre zdravotníctvo
orientovať na okresy, ktoré patrónov vo vládnúcej
špičke nemali a vo výstavbe zdravotníckych
zariadení výrazne zaostali, teda 10-30 rokov nestavali
prakticky vôbec. Keď bude poskytovaná zdravotnícka
starostlivosť naďalej zabezpečovaná prevažne
inštitucionálne, bolo by spravodlivé poskytovať
centrálne delené finančné prostriedky
podľa počtu obyvateľov v rajóne zdravotníckeho
zariadenia, a to predovšetkým na mzdy zdravotníckych
pracovníkov, aby sa tak mohli stať teraz neatraktívne
lokality pre lekárov a stredných zdravotníckych
pracovníkov atraktívne. Inak by to muselo byť
s nemocnicami a klinikami.
Prirodzenou reguláciou snahy lekárov o odbornosť,
správne etické chovanie i dôslednosť
v starostlivosti o pacienta by malo byť, okrem osobného
záujmu, i príjmové ohodnotenie podľa
počtu pacientov, teda v minulosti len proklamovanej a do
života neuvedenej kvantity a kvality vykonanej lekárskej
práce.
Ďakujem za pozornosť.
Předsedající předseda SN J. Stank:
Ďakujem poslancovi Hranaiovi. Slovo má poslanec
Servus, pripraví sa poslanec Doležal.
Poslanec SL B. Servus: Jsem z volebního obvodu Prostějov,
příslušník ČSL. Vážené
Federální shromáždění,
v současné době se stává otázka
postavení Moravy v ČSR velmi živým diskusním
tématem. Reagoval na ni i pan prezident Václav Havel
při své návštěvě v Brně,
když řekl: "Uchovat si své postavení
a svou svébytnost musí Morava sama. Především
se musí kulturně osamostatnit, obnovit své
duchovní sebevědomí a navázat na své
kulturní tradice", Těmito slovy Václav
Havel vyjádřil bezprostřední dějinný
smysl kulturního dědictví v národním
povědomí. Jestliže mnozí hnutí
za samosprávu Moravy nechápou, pak je to dáno
tím, že historické postavení Moravy,
její dějinný význam a funkce v minulosti
byly v národním povědomí záměrně
potlačovány. Potlačovány zejména
proto, že duchovní sebevědomí na Moravě
vyrůstá z toho, že Morava je kolébkou
naší duchovní kultury, jejíž základy
položili sv. Cyril a Metoděj a z níž čerpala
základy své vzdělanosti řada slovanských
zemí včetně Čech.
Nechci tu podat historický vývoj Moravy. Je třeba
však zdůraznit, že Morava byla vždy zemí
samostatnou a svéprávnou s vlastním sněmem.
Za prvé republiky byla země Moravskoslezská
jednou ze zemských politických jednotek státu.
V roce 1945 přešla země Moravskoslezská
jako zemská politická jednotka se zemským
národním výborem do nového československého
státu. Centralizační a nivelizující
koncepce KSČ přivodily v roce 1949 zrušení
Moravy jako země. Tento zásah způsobil pokles
významu země, její ekonomickou, politickou
a kulturní diskriminaci, největší od
dob Velké Moravy. Pozdější vytvoření
dvou moravských krajů zůstalo jen polovičatým
kompromisem k opětné obnově Moravskoslezské
země.
Je proto pochopitelné, že v současné
době kdy obnovujeme demokratické státní
zřízení a napravujeme chyby minulosti, se
občané na Moravě a ve Slezsku domáhají
samosprávy. Tento oprávněný požadavek
vychází z vědomí historické
kontinuity, tradic a zemské samosprávnosti, z vědomí
specifických zvláštností, ekonomických
a kulturně historických hodnot země. Toto
vědomí moravanství není jen nostalgickým
připomínáním historických tradic
Moravy předcházejících generací
na Moravě, ale současně je i přirozenou
obrannou reakcí proti centralistickým snahám.
Československá strana lidová se plně
staví za rehabilitaci země Moravskoslezské,
za takové hospodářské a kulturní
postavení, jaké jí právem náleží.
Myslíme si, že v kontextu přípravy nové
ústavy bude třeba řešit otázku
celkového uspořádání a tedy
i postavení Moravy. Do té doby bude nutno, aby se
cílová představa upřesnila na samotné
Moravě, ale aby si svůj vztah k postavení
Moravy ujasnily i další části naší
federace. Děkuji vám za pozornost.
Předsedající předseda SN J. Stank:
Ďakujem poslancovi Servusovi. Ďalej bude hovoriť
poslanec Doležal, pripraví sa poslanec Sehnal.
Poslanec SL B. Doležal: Vážený
pane předsedo, vážený pane předsedající,
dámy a pánové, cítím se zavázán
svou dopolední faktickou připomínkou, budu
mluvit krátce.
Hlavní dilema, před kterým stojíme,
je rychlá a důsledná reforma na jedné
straně. To, čemu se říká sociální
jistoty na druhé straně. Kolegové z KSČ
jednoznačně upřednostňují zachování
sociálního bezpečí. Zpráva
vlády je vyvážená. Je pro reformu, ale
tak, aby se pokud možno nikomu neublížilo. Ostatní
řečníci se bohužel většinou
k tomuto tématu vůbec nevyjadřovali. Friedrich
von Hajek kdysi napsal, že smíšenina ekonomického
socialismu a kapitalismu je horší než každý
ze systémů sám o sobě.
Obávám se, že směs ekonomických
reforem a sociálního bezpečí je horší
než každá z těchto krajností. Sám
se domnívám, že ekonomické reformy se
neobejdou bez sociálního dopadu, který se
sice dá poněkud zmírnit, ale ne úplně
odstranit. Když budeme reformy tlumit, dojde ke zhoršení
sociální situace, sice později, ale o to
s větší silou. Je třeba se rozhodnout
a já jsem pro rychlé a zásadní ekonomické
reformy, i když za ně budeme muset všichni platit
a hodně platit. Měli bychom to brát jako
naši individuální investici do budoucnosti,
investici, která se vyplatí. Když ji neuděláme,
přijde nás to všechny v této zemi o
hodně dráž. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Předsedající předseda SN J. Stank:
Ďakujem. Slovo má poslanec Sehnal, pripraví
sa poslanec Rašev.
Poslanec SL V. Sehnal: Jmenuji se Vlastimil Sehnal, zastupuji
volební obvod Boskovice-Blansko, Občanské
fórum a jsem malý, soukromý podnikatel.
Vážený pane předsedo, vážené
shromáždění, premiér Čalfa
se ve svém projevu včera krátce zmínil
o živnostenském zákonu. Na tento zákon
netrpělivě čekají tisíce občanů,
kteří mají zájem o soukromé
podnikání, zároveň tím zanikne
zákon o soukromém podnikání dodnes
platný, který nebyl určen pro rozvoj podnikání,
ale okrádání odvážných
jedinců, kteří nesou riziko podnikání.
Se živnostenským zákonem musí být
ale současně přijat daňový
zákon nebo předpis, který by rozvoj podnikání
podporoval. Soukromí podnikatelé jsou velmi snaživí
a vynalézaví lidé, ale v některých
případech nám musí pomoci vláda
nebo instituce na vládní úrovni. Jedná
se o nákup zahraničních strojů a zařízení,
které jsou na našem trhu nedostupné. Nechceme
žádné dary ani dotace, ale zrušení
nesmyslných vyhlášek a nařízení,
které nás přímo diskriminují.
Vláda by měla uvažovat o celních úlevách
nebo úplném osvobození od cla na stroje a
zařízení prokazatelně určené
k podnikání.
Aby byl rozvoj soukromého podnikání co nejrychlejší,
bude velmi nutné osvobodit začínající
podnikatele na určitou dobu úplně nebo částečně
od daní z příjmu třeba i s tím,
že by museli prokázat řádné využití
ušetřených prostředků např.
rozšíření služby podniků
anebo nákup zařízení apod. Umožnit
zahraniční podnikání soukromým
podnikatelům bez zprostředkovatelské organizace
zahraničního obchodu. Rovněž zároveň
řešit způsob vzniku akciových společností
soukromých podnikatelů a využití zahraničního
kapitálu. Samozřejmě musí být
náležitě zajištěno, aby tato kooperace
se zahraničím obdobně jako u jiných
forem podnikání nevedla k lacinému výprodeji
našich zdrojů. Soukromníci podporují
vládu národního porozumění
a věříme, že tuto podporu najdeme i
u vlády.
Předsedající předseda SN J. Stank:
Ďakujem poslancovi Sehnalovi, prosím poslanca Raševa,
aby sa ujal slova, pripraví sa poslanec Olej.
Poslanec SN P. Rašev: Vážený pán
predseda, vážený pán predsedajúci,
dámy a páni. Volám sa Peter Rašev, volebný
obvod 133 - Košice, Verejnosť proti násiliu.
Dovolím si len malú úvahu. Včera sme
si vypočuli 61stránkovú správu premiéra
vlády. Dnes niekoľko desiatok príspevkov kolegov
poslancov k tejto správe. V žiadnom prípade
si netrúfam hodnotiť ich kvalitu a konštruktívny
prístup. Rád by som ale povedal jedno. Nazdávam
sa, že vláda nám predložila to, čo
v danom momente stihla a mohla. Ak hovoríme z tejto tribúny
o tisíckach problémoch v našich regiónoch,
skúsme to násobiť počtom týchto
regiónov našej vlasti a uvážme, koľko
problémov musí naša vláda riešiť.
A to problémy každodenné, aj nahromadené
minulosťou a popri tom všetkom vymyslieť koncepciu
riešenia problémov budúcich. Ak ju dnes niekto
obviňuje z toho, že niektoré jej rozhodnutia
sú rázu "urobme to, a uvidíme",
považujem toto obviňovanie za neseriózne. Bolo
tu na adresu vlády poukázané na nedomyslené
otvorenie hraníc s Rakúskom a následné
vykupovanie našich miest turistami z Rakúska. Prečo
poslanec za komunistickú stranu nehovoril o sovietskych
turistoch, ktorí nás takto na východnom Slovensku
vykupujú už roky. Hovoril o istej živelnosti
v práci novej vlády. Ja mám otázku:
keď pred rokmi stará komunistická vláda
udelila predstaviteľovi jedného z najreakčnejších
režimov na svete Šáhovi Páhlavímu
Čestný doktorát Karlovej Univerzity, a najvyššie
štátne vyznamenanie, bolo to živelné,
alebo premyslené? Ak premyslené, bolo to o to horšie.
O Ceauceskovom vyznamenaní už ani nehovorím.
Ja si myslím, že našej vláde treba veriť.
A myslím si, že ostatne staré príslovie
hovorí: "Každý štát má
takú vládu, akú si zaslúži."
Zaslúžme si ju. Ďakujem. (Potlesk.)