Předsedající předseda SN J.
Stank: Ďakujem poslancovi Raševovi, slovo má
poslanec Olej, pripraví sa poslanec Palouš.
Poslanec SN J. Olej: Vážený pán
predseda, vážené zhromaždenie, vážení
hostia, budem veľmi stručný. Ak dovolíte,
začnem pasážou zo správy premiéra
pána Čalfu.
Závažnou úlohou pre všetkých, čo
sa usilujú o plynulý prechod k demokratickej správe
vecí verejných, je podpora práce bezpečnosti
a prokuratúry v tomto prechodnom období. Pravdou
totiž je, že po stabilizácii kriminality v minulom
roku zaznamenávame v posledných troch mesiacoch
rad nepriaznivých tendencií. Osobitne znepokojujúci
je vzrast počtu krádeží všetkého
druhu, a to najmä formou násilného vlúpania.
Nepriaznivý stav v odhaľovaní páchateľov
tejto trestnej činnosti sa nedarí zlepšiť.
Trvá tiež veľké množstvo útokov,
namierených proti životu a zdraviu občanov,
vrátane takých, ktoré majú najzávažnejšie
následky. Je to stav a pasáž, ktorá
konštatuje realitu. Realitu súčasného
obdobia. Niet dôvodu o tejto pasáži pochybovať.
Je jednoznačne nevyhnutné ozaj podporiť požiadavku,
aby sme podporili prácu bezpečnosti a prokuratúry.
Ja preto by som sa spýtal pána ministra Sachera,
aké obsahové, organizačné, technické
či iné opatrenia v budúcnosti tento rezort
prijme na zmenu tohto nepriaznivého stavu?
Nazdávám sa, že určitým východiskom
v tomto smere z hľadiska obsahového zamerania budú
už aj v pláne zahrnuté novely trestnoprávnych
predpisov, ktoré ja osobne považujem, ako odborník,
za najlepšie z celého radu tých noviel, ktoré
sme mali počas 17 rokov, kedy sa novely trestno-právnych
noriem predkladali. Predpokladám, že po pripomienkovom
konaní v odborných orgánoch i Federálne
zhromaždenie tieto novely iste prijme.
Druhá otázka, ktorá ma zaujíma, a
takisto smeruje k pánu ministrovi Sacherovi, je otázka
štruktúry tohto ministerstva, kde popri iných
útvaroch v rámci Federálneho ministerstva
vnútra vzniká úrad tohto ministerstva pre
ochranu Ústavy a demokracie. Zaujímalo by ma, aké
konkrétne úlohy má plniť tento úrad
a akým právnym predpisom je upravená jeho
kompetencia, rozsah práv a povinností jeho pracovníkov.
Význam odpovede je o to dôležitejší,
že plne sa stotožňujem s názorom pána
poslanca doktora Stomeho, že mali by sme podporiť požiadavku
zriadenia Ústavného súdu, ktorý máme
zakotvený v našej Ústave od roku 1968. Preto
tu bude zaujímavá otázka vzťahu tohto
úradu pre ochranu Ústavy a demokracie a tohto Ústavného
súdu. Ďakujem.
Předsedající předseda SN J. Stank:
Ďakujem poslancovi Olejovi, slovo odovzdávam poslancovi
Paloušovi, pripraví sa poslanec Kos, ako posledný
z prihlásených.
Poslanec SL M. Palouš: Vážený pane
předsedo, vážené kolegyně, vážení
kolegové, jmenuji se Martin Palouš, zastupuji volební
obvod č. 45 a patřím ke skupině poslanců
Občanského fóra.
Omezím se pouze na tři stručné poznámky.
Ta první navazuje na vystoupení kolegy Dymáčka,
který hovořil o embargu na dovoz vyspělé
techniky do Československa.
Americký ministr zahraničních věcí
James Baker když byl v Praze, a poté to opakoval i
ve Washingtonu, prohlásil, že západní
země jsou ochotny toto embargo odstranit, pokud československá
vláda bude skýtat záruky, že tato technika
nebude zneužita. Proto bych rád položil otázku
příslušným ministrům, do jaké
míry je takováto podmínka z hlediska Československa
přijatelná, do jaké míry československá
vláda o takovýchto zárukách uvažuje
a kdy bychom mohli případně očekávat
výsledky takového jednání.
Druhá moje poznámka se týká vědy.
Nedomnívám se, že argument použitý
ve zprávě ministerského předsedy,
který říkal, že 25 mld. investovaných
do výroby, resp. investice skýtající
návratnost, byl správný. Mne ten argument
připadá do značné míry demagogický,
už jen z hlediska hospodářského systému
stávajícího a navíc, a to zejména,
z hlediska principu vědy samé.
Argument, který je dále ve zprávě
uváděn, a to, že jednotlivé ústavy
Akademie budou de facto v budoucnosti působit v podobných
podmínkách, jako jsou podniky, se mně také
příliš nelíbí.
S ministrem Klausem souhlasím v tom, že jistě
lze z rozpočtu věnovaného na vědu
v mnohých položkách ušetřit; samozřejmě
je tam mnoho byrokracie a jsou jistě i ústavy, které
možná vědecké nejsou, i když si
vědecké říkají, ale nicméně
domnívám se, že čistě ekonomickým
metrem by se zde měřit nemělo.
V této souvislosti mě zaujala jedna věc,
které nerozumím, a proto to také kladu jako
otázku do vzduchu, protože nevím komu. Bylo
řečeno, že v Československu je relativně
vysoký, ba snad až příliš vysoký
počet vědeckých a výzkumných
pracovníků. Současně se v téže
zprávě tvrdí, že podíl vysokoškoláků
v Československu je povážlivě malý.
Moje otázka je, kdo vlastně se v Československu
vědou zabývá?
Třetí a poslední moje poznámka je
všeobecná, je to v podstatě návrh. Domnívám
se, že možná by bylo praktické, kdyby
vláda, nějaký její mluvčí
mohl jednou týdně informovat veřejnost i
nás v hromadných sdělovacích prostředcích
o svém počínání sumárně,
abychom věděli, co zrovna chystají a co bude
vydáno. Myslím, že by to veřejnosti
velice prospělo, nám poslancům by to ulehčilo
práci a možná diskuse, které se dnes
vlečou celý den, by potom mohly být kratší.
Děkuji.
Předsedající předseda SN J. Stank:
Ďakujem poslancovi Paloušovi. Prosím, poslanec
Ivo Novák.
Faktická poznámka: Som Ivo Novák, poslanec
VPN, len krátka pripomienka k poznámke 2 predošlého
rečníka. Skupina 49 poslancov navrhuje do uznesenia
k zpráve predsedu vlády následovný
text:
Odporúčame rozlišovať medzi vedou ako
nástrojom poznávania a súčasťou
kultúry a vedeckotechnickým rozvojom ako prostriedkom
zefektívnenia národného hospodárstva.
Žiadame preto, aby sloboda vedeckého bádania
a prirodzené spojenie vedy s výchovou za zákonné
zakotvili v Ústave a organizačne zabezpečili
vytvorením Federálneho fondu pre vedu so štatútom
štátneho nadvládneho orgánu.
Poslanci: Novák, Úlehla, Holčík, Mesík,
Kučera Petr, Macek Miroslav, Filkus, Zelenay, Némethová,
Vácha, Kužílek, Petrová, Štern,
Langoš, Jankovič, Šútovec, Marton, Bubeník,
Křivský, Sláma, Seman, Suchán, Ctibor,
Hladík, Valko, Kováč Štefan, Balgavý,
Juriš, Malý Michal, Soldát, Kusý, Bakšay,
Haško, Šremer, Parkánová, Malina, Pospíšil,
Fuková, Šašek, Rašev, Kučerák,
Kočtúch, Kačicová, Zeman Miloš,
Němcová, Šimúth, Palouš, Bezecný,
Šilhán.
Předsedající předseda SN J.
Stank: Ďakujem. Bolo by dobré, keby ste to uplatnili
v návrhovej komisi, keď chcete, aby to bolo pojaté
do uznesenia. Práve zasadá návrhová
komisia v 026.
Slovo má poslanec Kos.
Poslanec SN J. Kos: Vážený pane předsedo,
pane předsedající, dámy a pánové
poslanci, vážení hosté, jmenuji se Kos,
jsem poslancem za volební obvod 68 a jsem členem
komunistické strany.
Protože v posledních příspěvcích
tady byla otevřena otázka investic, chtěl
bych krátce zareagovat, protože to je můj obor.
Pouze hodnocením a požadavky na státní
dotace tuto oblast, která neúměrně
zatěžuje naši ekonomiku, nic nevyřešíme.
Musím zde říci, že celý stávající
systém investiční politiky byl dosud nesmyslný
a pro lidi pracující v této branži zbytečně
složitý. Dosud platná legislativa je natolik
rozsáhlá a rozporuplná, že kdybychom
ji chtěli do důsledku dodržovat, mám
obavy, že bychom nejen nic nepostavili, ale ani bychom nic
nemohli začít stavět. Těžkopádnost
systému je a bude brzdou naší ekonomiky, pokud
jej společně rychle nezměníme. Investiční
výstavba váže obrovské prostředky,
které byly a jsou orientovány do dnes již neproduktivních
odvětví, kde jsou často zbytečně
a neefektivně utráceny, a tento jev přetrvává.
Proto si myslím, že změna legislativy a změna
celého systému investování s přebujelou
administrativou a byrokracií, je kámen úrazu
celého našeho hospodářství. Je
proto možné uvolnit si ruce pro další
rozvoj, ale především uvolnit základní
prostředky potřebné pro restrukturalizaci
národního hospodářství. Celou
tuto oblast musíme profesionalizovat a bohužel budou
muset odejít lidé, ať jsou to členové
KSČ či ostatní, kteří přivykli
byrokratickému a často laickému systému
řízení. Investovat můžeme jen
natolik, nakolik máme, a stranou musí zcela jít
resortní zájmy.
Přestože ve zprávě byla tato oblast
řešena jen okrajově, věřím,
že vláda toto řeší a má
s ní nemalé problémy. Tato oblast je řešitelná
i když postupnými kroky, které však je
nutno řešit teď, protože každým
dnem přicházíme o další prostředky.
Prvními kroky je změna legislativy, vhodná
úvěrová politika a především
odbourání práce pro práci.
Nebudu k této problematice hovořit víc, protože
toto můžeme řešit v jednotlivých
výborech i mimo ně.
Závěrem bych si dovolil jednu větu, která,
jak se domnívám, je pro tuto oblast vystihující
a měli bychom se jí řídit: úroveň
naší dnešní výroby je důsledkem
minulých investic. Dnešní investice limitují
budoucí úroveň naší výroby
a tím i stupeň úrovně naší
ekonomiky.
Předsedající předseda SN J.
Stank: Ďakujem poslancovi Kosovi. Poslanec Kos bol
posledný zo 73 poslancov a poslankýň, prihlásených
do rozpravy k správe o stave a vývoji československej
federácie.
Chcel by som pripomenúť v tejto súvislosti,
že k mnohým diskutovaným problémom sa
budeme môcť ešte vrátiť pri jednotlivých
zákonoch, hlavne ekonomických, ale aj politických,
pri prerokúvaní jednotlivých kapitol štátneho
rozpočtu, a to už v najbližšom čase,
teda v priebehu mesiaca marca, a potom na spoločnej schôdzi
obidvoch snemovní 27. a 28. marca.
Napriek tomu sa pýtam. Hlási sa ešte niekto
o slovo? (Nikdo.) Nikto sa nehlási o slovo. Takže
končím rozpravu.
V priebehu diskusie boli predsedovi vlády ČSSR a
členom položené mnohé otázky.
K týmto otázkam by som navrhoval, keby sa jednotliví
poverení, kompetentní členovia vlády
vyjadrili po prestávke, ktorú musíme teraz
uskutočniť v súvislosti s časom večere.
Takže, keď dovolíte, prerušujem zasadanie
na 3/4 hodiny a budeme pokračovať v 18.45 hodin.
(Jednání přerušeno v 18.00 hodin.)
(Jednání opět zahájeno v 18.52 hodin.)
Předsedající předseda SN J. Stank:
Vážené poslankyne, vážení
poslanci, budeme pokračovať v rokovaní. Na
vaše otázky, námety a podnety budú reagovať
teraz jednotliví členovia federálnej vlády.
Najprv minister Klaus, potom podpredseda vlády Čarnogurský,
ďalej pán minister Barčák, podpredseda
vlády Dlouhý, minister Vacek, pán minister
Sůva a na záver vystúpi prvý podpredseda
federálnej vlády pán Komárek.
Prosím pána ministra Klausa, aby sa ujal slova.
Ministr financí ČSSR V. Klaus: Dovolil bych
si stručně vystoupit zejména proto, že
jméno ministerstva financí zde bylo vysloveno poněkud
častěji než jména jiných ministerstev.
Myslím, že to je správné, protože
se jedná o peníze státu, to je věc
i občanů, občané se o to začínají
zajímat - a vy jste jejich reprezentanti, takže já
myslím, že je to naprosto správné a
je to potřebné.
Chtěl bych říci několik velmi stručných
poznámek, protože za chvíli bude začínat
speciální seminář o státním
rozpočtu. Navíc o státním rozpočtu
zde budeme jednat za tři čtyři týdny.
Přesto bych chtěl říci několik
poznámek, které mají předurčovat
řadu dalších věcí.
Za prvé - jsme si vědomi toho, že fázování
transformace ekonomiky, ekonomické reformy je nesmírně
složitá věc. To uznává veškerá
světová ekonomická literatura. Je možné
mít různé názory na různé
kroky, na to, čím začít, co bude v
druhé etapě, ve třetí etapě,
ale jeden krok je naprosto jasný a evidentní: udržet
v ekonomice neinflační situaci. V tom se skutečně
všichni shodují a v tom není mezi ekonomy skutečně
rozporu.
Víte dobře, že udržet neinflační
situaci neznamená neprovést jednorázové
nezbytné změny cen. To zde bylo mnohokrát
řečeno a já myslím, že s tím
je třeba vyjádřit souhlas. Ale je jasné,
že naše ekonomika se nachází v inflační
situaci, a proto pokus převést původně
připravený deficitní státní
rozpočet do rozpočtu přebytkového
je skutečně jediná možná politika.
Objevilo se zde několik návrhů, jak jinak
docílit žádoucí vývoj státního
rozpočtu - zvýšit jeho příjmy.
My se neodvažujeme zvýšit příjmy.
Přece zdanění podniků, zdanění
soukromě hospodařících rolníků,
zdanění obyvatelstva, je na maximální
úrovni, jít takto ještě dál v
žádném případě není
možné. My musíme státní rozpočet
zmenšovat, takže usilovat o zvyšování
příjmů nemůže být naší
základní filosofií. Státní
rozpočet musí být v budoucnu k národnímu
důchodu menší, takže opravdu musíme
jít směrem ubírání výdajové
stránky. To je jedna věc.
Druhá věc : Transformace ekonomiky znamená
změny. Je naprosto evidentní, že změny
bolí, změny se musí někoho dotýkat,
jinak to prostě nejsou změny.
V celé řadě vystoupení bylo hovořeno
o rasantnosti postupu zda je dostatečná, nebo malá.
Já si myslím, že je malá. Sám
mám strach, že státní rozpočet
si nesmírně málo troufnul udělat -
a to je můj hlavní argument při odrážení
útoků, že toho udělal až příliš
mnoho. Myslím, že to je první malý krůček
a rasantnost skutečně není tak velká.
Ale uvědomme si, že zde se prolínají
dvě tendence. Jedna je volání po velkých
změnách, které zaznívá z některých
hlasů, ale na druhé straně je to volání
po další a další pomoci ze státního
rozpočtu. Myslím, že jsme to zde všichni
slyšeli v řadě příspěvků.
Obě tyto věci není možné současně
dosáhnout.
Ekonomika musí zeštíhlet, to znamená,
že něco v ní musí zmizet. To neznamená,
že dnes všichni mohou dostat šanci se zase dále
rozvíjet, že se každému dá znova
šance, řadě neúspěšných
článků ekonomiky znovu dotace, znovu levné
úvěry a zase se řekne - ještě
pět let se zkusí, zda to náhodou něco
nepřinese. Toto přece byla politika posledních
40 let. Ukazuje se, že tato politika v žádném
případě úspěšná
nebyla. Proto je zcela jasné, že jedinou cestou je
tlak, ekonomické přinucení a tak teprve bude
možné hledat, co je, nebo není správné.
Klíčová věc je, že v rámci
záchrany celku musíme obětovat nějakou
jednotlivost. To je přece v rámci ochrany spotřebitele,
v rámci ochrany všech občanů jako celku.
Samozřejmě se musí obětovat jednotlivost,
ale to neznamená, že jednotlivec. My stále
odlišujeme dopady na člověka jako výrobce
od dopadu na člověka jako spotřebitele. Samozřejmě,
že nehrozí, že by neexistovaly připravené
prostředky ve státním rozpočtu na
rekvalifikační programy. Byl zde na to dotaz: Fond
na rekvalifikace je v rozpočtové soustavě
zatím připraven v hodnotě 1,5 mld. Kčs.
Co konkrétního si necháme na speciální
rozpočtové debaty? Byly zde náznaky otázek
- rudy, železnice, zemědělství, dálniční
síť, potraviny, speciální výroba,
příhraniční oblasti, věda,
ekologie atd. Myslím, že neočekáváte
konkrétní odpověď na všechny tyto
věci. Myslím, že budeme mít další
příležitosti.
Chtěl bych se vyjádřit k dvěma věcem,
které mě pálí a k nimž dostávám
písemně jeden dotaz za druhým - daně
soukromým rolníkům. Jedna věc je,
že protesty se především týkají
požadavků na rok 1989. Nemůžeme změnit
a vy neodhlasujete změnu platných zákonů
pro rok 1989. To je vypořádání roku
1989 - daňové přiznání. Bylo
zde sděleno panem Václavem Bendou, že skutečně
v zákoně je umožněno zmocnění
národním ministerstvům financí a národním
výborům různých stupňů
- snížit odečitatelný základ
daně až o 20 000 korun. My dáme impuls, aby
národní výbory v tomto vycházely vstříc.
Tím není vůbec nic řečeno o
daňovém hospodaření roku 1990. Připravuje
se novela různých částí daňové
soustavy - pravděpodobně v měsíci
dubnu. Tam bude rozhodnuto a vámi schváleno to,
co se stane s daněmi soukromě hospodařících
zemědělců za rok 1990, které budou
platit po skončení tohoto roku.
Chtěl bych se zmínit o zemědělství.
Říkáme-li že se budou snižovat
dotace zemědělství, tím vůbec
nikdo nemluví o tom, že by to byla nějaká
vina zemědělství a zemědělců.
Všichni samozřejmě víme, že dosavadní
systém donutil zemědělce vyrábět
masově, výrobu maximálně zvyšovat,
zajišťovat soběstačnost našeho zemědělství,
osívat i naprosto nevhodné půdy, dosahovat
za každou cenu zvýšení objemu produkce
atd., takže to v žádném případě
není vina zemědělství a myslím,
že to zde nikdo nevyslovil. O tom, že díky takto
vytvořenému klimatu je zemědělství
skutečně nesmírně nákladné,
v žádném případě není
pochyb.
I ten argument, že zemědělství je v
některých západních zemích
dotováno, je myslím trochu falešný.
Uvědomme si, že zahraniční dotace mají
zcela jinou logiku než u nás. My s trochou nadsázky
dotujeme zemědělce v Peci pod Sněžkou,
aby osázel kukuřicí svahy Sněžky
a za to, že se mu podaří něco vyprodukovat,
on dostane tolik a tolik dotací. V západních
státech je dotace obrácená. Tam se dají
peníze zemědělci, aby chraň bůh
nepěstoval kukuřici na Sněžce, aby udržel
pokud možno svou chaloupku v pořádku a pěstoval
tam ovce. Myšlenka, že jsou tam také dotace,
kterou se často argumentuje, je naprosto falešná
a pokusme se ji nerozvíjet dále.