Poslanec SL Z. Masopust: Omlouvám se vám
všem i panu poslanci, který vznesl dotaz, že
ve chvíli, kdy tak učinil, jsem nebyl v této
místnosti. Byl jsem však o dotazu informován
a odpověď mohu poskytnout. Zastupuji zároveň
poslance Dr. Mikule, který je předsedou ústavně
právního výboru Sněmovny národů
a nyní je nemocen.
Ústavně právní výbor Sněmovny
lidu má 22 členů, z nichž 9 je členů
KSČ. Ústavně právní výbor
Sněmovny národů má 18 členů,
z toho je 8 členů KSČ.
Předsedající první místopředseda
FS S. Kukrál: Děkuji poslanci Masopustovi za
zodpovězení otázky. Přeje si závěrečné
slovo ministr národní obrany? (Nepřeje.)
Ne. Přejí si závěrečné
slovo zpravodajové? (Nepřejí.) Ne.
Vážené poslankyně a poslanci, vzhledem
k tomu, že v průběhu rozpravy se objevily některé
návrhy a připomínky, přerušuji
schůzi do 16 hodin. Žádám, aby předsedové
výborů branných a bezpečnostních,
výborů ústavně právních
a poslanci, kteří navrhli změny a doplňky,
se sešli a zpracovali přesný pozměňovací
návrh s přesnou formulací.
(Jednání přerušeno v 15.40 hodin.)
(Jednání opět zahájeno v 17.18 hodin.)
Předsedající první místopředseda
FS S. Kukrál: Vážené poslankyně,
vážení poslanci, budeme pokračovat v
přerušeném jednání. Vzhledem
k tomu, že v průběhu rozpravy došlo k
několika protinávrhům, prosím zpravodaje
poslance Bagína, aby je uvedl.
Společný zpravodaj výborů
SL poslanec P. Bagín: Vážené kolegyne,
kolegovia, milí hostia. Chcel by som najskôr ospravedlniť
dĺžku rokovania, ktoré si vyžiadalo taký
časový priestor, ale vzhľadom na závažnosť
prerokúvanej situácie a tým, že vznikli
zásadné protinávrhy, komisia, ktorá
tieto veci riešila, sa dohodla na tom, aby som ako spoločný
spravodajca, a ja s týmto protinávrhom, ktorý
teraz prečítam, vyslovujem súhlas, a odporúčam
snemovniam, aby sa tento protinávrh prijal.
Tento môj protinávrh teraz ako spoločného
spravodajcu obidvoch snemovní si vyžiada novú
formuláciu v prvej časti, ktorá bude znieť:
"Organizácia civilnej služby". Ďalej
namiesto § 2 až 6 nahradiť tieto jediným
paragrafom tohto znenia: § 2 "Písemným
prohlášením může občan odmítnout
výkon vojenské činné služby z
důvodů uvedených v § 1, odstavec 1.
Prohlášení podává Okresní
vojenské správě, která jej postoupí
příslušnému národnímu
výboru. Tímto prohlášením se
občan zbavuje povinnosti vykonávat vojenskou činnou
službu".
Na základe tejto mojej pripomienky je nutné upraviť
aj § 20, v ktorom nové znenie bude nasledovné:
(Čítam upravený text):
" § 20, odstavec 1 - za branné pohotovosti státu
mohou podávat prohlášení o odmítnutí
vojenské činné služby pouze branci,
a to odvodní komisi při odvodním řízení.
Odstavec 2 - občané, kteří jsou povinni
výkonem civilní služby místo vojenské
atd. (text pokračuje tak, ako je v pôvodnom znení).
Táto úprava, ak bude prijatá, by si vyžiadala
vypustenie bodu 2 až 5 v spoločnej správe výborov
(tlač 298), ktorú máte pred sebou.
Ďalej by som zaujal stanovisko ako spoločný
spravodajca k návrhu, o ktorom budeme musieť hlasovať
(poslanec Andrýsek), ktorý odporučil zmenu
§ 10 odsek 2, 3 a 4, kde ako spoločný spravodajca
neodporúčam snemovniam túto úpravu
a odporúčam ponechať pôvodný text.
Stotožňujem sa s úpravou § 11, odsek 2,
kde snemovniam odporúčam doplniť odsek 2 o
vetu: "úhrnem nesmí toto prodloužení
přesáhnout 21 dnů".
Celkom na záver ako spoločný spravodajca
na základe návrhu, ktorý tu v diskusii predložil
pán Fojtík, odporúčam, aby sa o ňom
nehlasovalo, ale aby bola problematika riešená iným
právnym predpisom, a to v zákonoch národných
rád. K tomuto by som prosil, aby sa autor vyjadril. Ďakujem.
To je všetko.
Předsedající první místopředseda
FS S. Kukrál: Děkuji za přednesení
dvou pozměňovacích návrhů poslanci
Bagínovi. Má někdo připomínku?
Poslanec Pospíšil.
Poslanec SL J. Pospíšil: Vzhledem k tomu, že
takto formulovaný poslední návrh zahrnuje
to, co jsem navrhoval já, odstupuji od svého návrhu.
Předsedající první místopředseda
FS S. Kukrál: Děkuji poslanci Pospíšilovi.
Hlásí se poslanec Sychra.
Poslanec SN M. Sychra: Vzhledem k tomu, že v §
11, odstavec 3 byly provedeny změny, odstupuji od svého
návrhu. Chtěl bych požádat pana zpravodaje,
protože všichni poslanci ještě nebyli přítomni,
zda by to nemohl přečíst ještě
jednou.
Předsedající první místopředseda
FS S. Kukrál: Děkuji. Slovo má společný
zpravodaj výborů Sněmovny lidu Pavol Bagín.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
P. Bagín: Pristupujem k opetovnému prečítaniu
tohto návrhu. Mám otázku: celé tak
ako to tu bolo? (Hlasy: Ne.) Len tú poslednú časť,
ktorá sa dotýka pána poslanca Sychru.
V § 11 odst. 2 doplnit text o větu: "Úhrnem
nesmí tato prodloužení přesáhnout
21 dní."
Ono to spolu súvisí aj s branným zákonom.
To som odporučil snemovňam, aby to schválili.
Předsedající první místopředseda
FS S. Kukrál: Děkuji poslanci Bagínovi.
O slovo se přihlásil poslanec Andrýsek.
Poslanec SN M. Andrýsek: Vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
já bych znovu chtěl podtrhnout, že na svých
požadavcích, které jsem přednesl za
Klub poslanců Československé strany lidové,
Křesťansko-demokratického hnutí, Strany
sľobody a Křesťansko-demokratické strany,
trvám. Chtěl bych tyto požadavky znovu zdůvodnit.
Pokud se týká § 10 odst. 2, tam se jedná
o to, že pokud necháme původní text,
nebude se moci občan, který bude v civilní
službě, vůbec vzdálit z objektu. Je
to velice přísné nařízení.
My navrhujeme, aby nemohl pouze opustit komplexně buď
místo, obec, v našem původním návrhu
se jednalo o místo, my to dnes upřesňujeme
na obec. Nebo-li, pokud my tento návrh přijmeme,
tak doporučíme jenom, aby mohl opustit obec se souhlasem
vedoucího organizace. Takže na tomto znění
znovu trváme.
Co se týká § 10 odst. 3: Pokud to necháme
v původním znění, tak nemůžeme
na rozdíl od vojáka, který vykonává
základní službu, tento občan, který
vykonává civilní službu, vykonávat
uměleckou, vědeckou činnost v rámci
svého volna. To znamená - zhoršujeme mu další
podmínky pro jeho civilní službu. Posuďte
sami. V každém případě trvám,
aby bylo hlasováno o našem třetím návrhu,
který se týká duchovních. V našem
prvním návrhu, který jsme navrhli ve výboru
branném a bezpečnostním, jsme žádali,
aby bohoslovci byli úplně zbaveni branné
povinnosti. Vzhledem k tomu, že skutečně přišly
určité návrhy a názory, že by
bohoslovci měli zájem sloužit za určitých
podmínek v armádě, upustili jsme od tohoto
návrhu a doporučili jsme, aby duchovní mohli
vykonávat pastorační činnost jako
součást civilní služby. Byl to - znovu
opakuji - návrh výboru branného a bezpečnostního,
který byl předložen výboru ústavně
právnímu. My jsme na základě toho,
že tento návrh nebyl přijat, přišli
na třetí návrh - znovu ho opakuji duchovní
státem uznávaných církví a
náboženských společností mají
právo vykonávat pastorační činnost
po splnění povinností uložených
v tomto zákoně.
Je to to nejjemnější znění, jaké
jsme mohli navrhnout, které zaručuje duchovnímu,
aby vůbec mohl vykonávat tuto činnost, pokud
by představeným v určitém objektu,
kde bude vykonávat civilní službu, event. mu
mohlo být v této činnosti bráněno.
Takže znovu žádám, aby o tomto třetím
bodu bylo rovněž hlasováno.
Pokud se týká bodu 4, byl přijat. Rovněž
tak problematika komisí byla, dá se říci,
vyjasněna. Děkuji za pozornost.
Předsedající první místopředseda
FS S. Kukrál: Děkuji poslanci Andrýskov!.
Vážené poslankyně, vážení
poslanci, poslanec Andrýsek tady uvedl některé
náměty. Bude nutno, abychom o nich hlasovali, jestli
se přijmou. Ještě se hlásí poslanec
Macek.
Poslanec SL J. Macek: Já bych měl jen faktickou
připomínku k tomu, co tady poslanec Andrýsek
ještě opomněl zdůraznit. Totiž
ona ta pastorační činnost vyplývá
z jeho povinností, které mu plynou z toho, že
na sebe vzal dobrovolně závazek, že bude tuto
činnost vykonávat. Čili, nejde jen o jakési
právo, ale přímo je to povinnost vyplývající
i z profese. Děkuji za pozornost.
Předsedající první místopředseda
FS S. Kukrál: Děkuji poslanci Mackovi. Ještě
někdo se hlásí? Poslanec Jansta.
Poslanec SL M. Jansta: Používá se zde
pojem "státem uznané církve". Chtěl
bych se zeptat, co tím myslíme. Vysvětloval
jsem, že tento pojem byl zrušen, a proto se musíme
pokusit naformulovat to jinak, než bude přijat zákon
o církvích, který bude určitý
postup při uzavírání církví
stanovit. Prosím tedy, kdybyste to mohli nějak jinak
naformulovat.
Předsedající první místopředseda
FS S. Kukrál: Děkuji poslanci Janstovi. Dále
se hlásí poslanec Macek.
Poslanec SL J. Macek: Jde o nedorozumění.
Jak bylo již dříve vysvětlováno,
co nebylo povoleno, nemůže být ani zakázáno.
Proto jsme hledali formulaci, aby byly vyloučeny některé
projevy náboženství, které by byly v
rozporu s morálkou nebo cítěním obyvatelstva.
Tento pojem má tedy vymezovat o jaké církve
by se mělo jednat.
Předsedající první místopředseda
FS S. Kukrál: Děkuji poslanci Mackovi. Hlásí
se poslanec Jansta.
Poslanec SL M. Jansta: Toto vysvětlení nemohu
přijmout. Uvedu případ: Hare Krišna
byla uznána a registrována církevním
odborem ministerstva kultury, ale po krátké době
bylo toto odvoláno. Byla státem uznána nebo
nebyla uznána? Zde tedy vzniká určitá
právní nejistota. Mně jde jenom o formulaci.
Vůbec se proti tomu nestavím, jde o to, abychom
nevytvářeli v právním řádu
nějaké zbytečné formulační
průlomy.
Předsedající první místopředseda
FS S. Kukrál: Děkuji poslanci Janstovi. Dále
hovoří poslanec Stome.
Poslanec SN K. Stome: Jsem jeden ze spoluautorů
iniciativního návrhu. Když se jednalo o zákonu
o hospodářském zabezpečení
církví, tak se tam vypustilo označení
"státem uznaných církví",
protože 40 let to neexistuje. Když tento pojem nyní
zavedeme, budeme zavádět vágní termín
a museli bychom zkoumat kdy byly uznány nebo zda si myslíme,
že to budou jakési historické exkurse. Proto
navrhuji, aby formulace "státem uznaných"
byla vypuštěna a bylo tam ponecháno "duchovní
církví a náboženských společností"
a víc abychom tam nedávali. To je asi jediné
řešení, které můžeme v této
situaci přijmout.
Předsedající první místopředseda
FS S. Kukrál: Děkuji poslanci Stomemu, dále
se hlásí poslanec Takács.
Poslanec SL l. Takács: Vážení
kolegovia, mal som ako návrh doplniť do § 12
odseku 2 vetu "Včetně dodatkové dovolené."
Pretože § 14 odsek 1, kde by sme to dopĺňali
podľa navrhovaného dodatku, tam je "použití
stanovení zákoníka práce o dodatkové
dovolené není vyloučeno." Tieto dve
dikcie nie sú zhodné. Tá, čo navrhujem,
dáva právny nárok a táto dáva
možnosť. Kdežto zákonník dáva
právo každému, kde je rizikové pracovisko,
a vykonáva rizikovú prácu, má nárok
na dodatkovú dovolenku. Podľa toho, ako je to navrhované,
nárok nemá.
Předsedající první místopředseda
FS S. Kukrál: Děkuji poslanci Takácsovi.
Přistoupíme k hlasování - nejdříve
k návrhu poslance Andrýska. Hlásí
se ještě poslanec Bagín.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
P. Bagín: Ako spoločný spravodajca mohu
prečítať text, ktorý predložil
pán Andrýsek.
V § 10 odst. 2 změnit text takto: Občan, vykonávající
civilní službu může opustit obec, kde
vykonává civilní službu jen se souhlasem
vedoucího organizace nebo jeho statutárního
zástupce.
§ 10, odst. 3 doplnit tak, že nový text odstavce
bude: Občan, vykonávající civilní
službu nesmí být výdělečně
činný v pracovním nebo obdobném poměru.
§ 10 odst. 4 je tohto znenia: zde sme sa dohodli na formulácii,
ktorou prednesol JUDr. Stome - duchovní mají právo
vykonávat pastorační činnost po splnění
povinností uložených v tomto zákoně.
§ 11 odst. 2 doplnit o větu: Úhrnem nesmí
toto prodloužení přesáhnout 21 dní.
Prosím, aby sa hlasovalo o tomto ako o mojom protinávrhe,
čili, aby sa hlasovalo iba o troch pozmeňovacích
návrhoch, ktoré predkladá pan Andrýsek.
Předsedající první místopředseda
FS S. Kukrál: Děkuji poslanci Bagínovi.
Vážené poslankyně, vážení
poslanci, budeme nyní jednotlivě hlasovat - máme
zde tři pozměňovací návrhy.
V zasedací místnosti je přítomno 158
poslanců Sněmovny idu, 55 poslanců Sněmovny
národů zvolených v ČR a 56 poslanců
Sněmovny národů zvolených v SR. Jsme
tedy schopni se usnášet. Nejdříve budeme
hlasovat o pozměňovacím návrhu č.
1, jak ho přednesl společný zpravodaj výborů
Sněmovny lidu Pavol Bagín.
Prosím o hlasování poslance Sněmovny
lidu. Kdo je za? Hlásí se pan poslanec Bagín.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
P. Bagín: Dúfam, že teraz snemovne nepochopili,
že sa hlasuje o mojom protinávrhu. Hlasuje je sa o
§ 10 odstavec 2 a prosil by som pána predsedajúceho
keby zdôraznil vždy tak, ako som mu to predložil.
Práve tie paragrafy, pretože to sú pozmeňujúce
návrhy.
Předsedající první místopředseda
FS S. Kukrál: Budeme tedy hlasovat o změně
§ 10 odstavce 2. Prosím tedy o hlasování
poslance Sněmovny lidu.
Kdo je pro? (Hlasuje se.) Děkuji.
Kdo je proti? (Jeden.) Jeden.
Kdo se zdržel hlasování? (Deset.) Deset se
zdrželo hlasování.
Sněmovna lidu odsouhlasila změnu § 10 odstavec
2.
Nyní prosím o hlasování poslance Sněmovny
národů.
Kdo je pro? (Hlasuje se.) Děkuji.
Kdo je proti? (Nikdo.) Nikdo.
Kdo se zdržel hlasování? (Dvacet tři.)
Dvacet tři.
I Sněmovna národů odsouhlasila změnu
§ 10 odstavec 2.
Nyní budeme hlasovat o změně v § 10
odstavec 3, jestli tomu tak rozumím, jak je zde uvedeno.
Prosím nyní o hlasování poslance Sněmovny
národů.
Kdo je pro změnu tak, jak byla přednesena? (Hlasuje
se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Ne.) Není tomu tak.
Zdržel se někdo hlasování? (Dvacet čtyři.)
Dvacet čtyři.
Poslanci Sněmovny národů odsouhlasili změnu
§ 10 odstavec 3.
Nyní prosím o hlasování poslance Sněmovny
lidu.
Kdo souhlasí se změnou uvedenou v § 10 odstavec
3, nechť zvedne ruku. (Hlasuje se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Ne.) Ne.
Zdržel se někdo hlasování? (Dvacet šest.)
Dvacet šest.
Rovněž Sněmovna lidu odsouhlasila změnu
odstavce 3 v § 10.
Dále se navrhuje doplnit § 10 o odstavec 4, tak,
jak zde byl přednesen. Prosím o hlasování
poslance Sněmovny národů.