Kdo je pro změnu uvedenou v § 10 odstavec 4, nechť
zvedne ruku. (Hlasuje se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Ne.) Není tomu tak.
Zdržel se někdo hlasování? (Devatenáct).
Devatenáct poslanců se zdrželo hlasování.
Nyní prosím o hlasování poslance Sněmovny
lidu.
Kdo z nich souhlasí s doplněním odstavce
4 v § 10, tak, jak zde byio uvedeno. (Hlasuje se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Ne.) Není tomu tak.
Zdržel se někdo hlasování? (Třicet
dva.) Třicet dva.
I poslanci Sněmovny lidu odsouhlasili doplnění
odstavce 4 do § 10.
Všechny pozměňovací návrhy byly
tedy odsouhlaseny.
Nyní přistoupíme k hlasování
o vlastním návrhu. Počet poslanců
se v zasedací síni nezměnil. Obě sněmovny
jsou usnášení schopné. Hlásí
se poslanec Bagín.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
P. Bagín: Musíme hlasovať o mojom
protinávrhu, ktorý som predniesol.
Předsedající první místopředseda
FS S. Kukrál: Prosím, kdyby jej mohl poslanec
Bagín přečíst.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
P. Bagín: Tak to je spoločný § 11
odst. 2: doplniť text o vetu: "úhrnem nesmí
tato prodloužení přesáhnout 21 dní".
Celý pozmeňujúci návrh: vyškrtnúť
§ 2 až 6, to sú tie komisie, a upraviť to
novým § 2, ktorý znie: "Písemným
prohlášením může občan odmítnout
výkon činné vojenské služby i
z důvodů uvedených v § 1 odst. 1. Prohlášení
podává okresní vojenské správě,
která jej postoupí příslušnému
národnímu výboru. Tímto prohlášením
se občan zbavuje povinnosti vykonávat vojenskou
činnou službu."
Na základe tejto úpravy je potrebná i úprava § 20. Nové znenie § 20.
"§ 20 odst. 1: Za branné pohotovosti státu
mohou podávat prohlášení o odmítnutí
vojenské činné služby pouze branci,
a to odvodní komisi při odvodním řízení.
Odst. 2: Občané, kteří jsou povinni
výkonem civilní služby místo vojenské
činné služby mohou být za branné
pohotovosti státu povoláni k osobním úkonům
pro potřeby ozbrojených sil."
Předsedající první místopředseda
FS S. Kukrál: Děkuji poslanci Bagínovi.
Přistoupíme tedy k hlasování o návrhu,
který přednesl poslanec Bagín. Ještě
se hlásí poslanec Soldát.
Poslanec SL M. Soldát: Chtěl bych
říci k pozměňujícímu
návrhu § 11 odstavec 2. "Prodloužení
nesmí trvat déle než 21 dní." Myslím,
že je to v rozporu s § 1 odstavec 4, který říká,
že "... nesmí vzniknout neodůvodněné
výhody proti občanům, kteří
vykonávají vojenskou činnou službu."
Pokud je mi známo, tak na vojně se nasluhuje třeba
i 50 dnů, i déle, takže si myslím, že
tato zábrana by tam asi neměla být, protože
i vojáci v činné službě musí
nasluhovat třeba tři měsíce - pokud
se to nastřádá. Myslím, že to
není v souladu s § 1 odstavec 4. Děkuji.
Předsedající první místopředseda
FS S. Kukrál: Děkuji poslanci Soldátovi.
Ptám se poslance Bagína - můžeme nechat
hlasovat o pozměňujícím návrhu
v úpravě, kterou přednesl poslanec Soldát?
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
P. Bagín: Ja si myslím, že to nie
je v rozpore s § 1 odstavec 4.
(Hlas z pléna: O každém pozměňujícím
návrhu bychom měli hlasovat zvlášť.)
Předsedající první místopředseda
FS S. Kukrál: Však jsme již hlasovali. Zbývá
nám poslední pozměňující
návrh pana poslance Bagína. Prosím poslance
Bagína, aby přednesl jeden pozměňující
návrh za druhým a budeme o nich hlasovat.
Společný zpravodaj výborů SL Poslanec
P. Bagín: Ja, pán predseda, som dal len jeden
návrh v tom celom kontexte s tým, že §
11 ods. 2 sa stotožňuje s návrhom, ktorý
tu predniesol pán Andrýsek, a to s tým, že
sa doplní § 11 odst. 2 o vetu: "Nesmí
tato prodloužení přesáhnout 21 dní."
Předsedající první místopředseda
FS S. Kukrál: Děkuji. Hlásí se
ještě poslanec Černý.
Poslanec SL A. Černý: Vážení
přátelé, redakční skupina,
která zpracovávala znovu tento návrh, byla
možná uvedena v omyl, protože bylo řečeno,
že 21 dní maximálně, které je
možné nasluhovat, odpovídá právě
armádní praxi. Bylo by možná dobré,
když je zde pan ministr národní obrany generálplukovník
Vacek, aby nám vysvětlil, jak to doopravdy je. Pokud
21 dní neodpovídá, pak by samozřejmě
asi bylo správné, abychom to tam nedávali.
Máme zřejmě rozporné informace.
Předsedající první místopředseda
FS S. Kukrál: Děkuji. Prosím ministra
národní obrany generálplukovníka Vacka,
aby se vyjádřil.
Ministr národní obrany ČSSR generálplukovník
M. Vacek: Za pana prvního místopředsedu
vlády Čarnogurského tedy odpovídám,
je to skutečně tak, že v průběhu
vojenské základní služby, pokud se voják
dopouští kázeňských přestupků,
může postupně být potrestán větším
počtem dnů vězení nebo vězení
po službě, vězení nasluhuje, to znamená,
každá neúčast na zaměstnání,
to je na výcviku, je nahrazována.
Velmi těžko si troufám aplikovat to do této
podoby, protože i když jsem se zákonem měl
co do činění při jeho tvorbě,
nedovedu si dost živě představit, jak vedoucí
nějaké instituce uplatňuje takto rázně
kázeňskou praxi. Mám-li odpovědět
na otázku, tak by tam omezení o 21 dnech nemělo
být, čili držet se původního
návrhu.
Předsedající první místopředseda
FS S. Kukrál: Děkuji ministru národní
obrany ČSSR panu Vackovi. Hlásí se pan Bagín.
Společný zpravodaj výborů SL Poslanec
P. Bagín: Na základe nových vysvetlení
a nových skutočností svôj návrh
beriem speť.
Předsedající první místopředseda
FS S. Kukrál: Děkuji. O slovo se hlásí
poslanec Sychra.
Poslanec SN M. Sychra: Změnu § 11 jsem navrhoval
já, nikoliv však odstavec 2, ale odstavec 3, protože
tam chyběla možnost odvolání odpírače
k civilnímu soudu. Já jsem skutečně
uvěřil těm 21 dnům, také proto,
že jsem nevoják, a protože to neznám z
praxe. Jestliže 21 dnů vypustíme, tak se zde
naskýtá - znovu to musím opakovat - možnost
šikanování a neomezeného prodlužování
této služby bez odvolání. To byl důvod,
proč jsme změnu podávali, je to nyní
otevřená otázka. Myslím, že to
nemůžeme jen tak přejít.
Předsedající první místopředseda
FS S. Kukrál: Děkuji. Slovo má poslanec
Sněmovny národů pan Andrýsek.
Poslanec SN M. Andrýsek: Dámy a pánové,
děkuji panu poslanci Sychrovi, který v podstatě
přesně vysvětlil naši filozofii, že
skutečně by mohlo k tomu docházet. Naše
představa byla taková, že pokud by byly kázeňské
přestupky dále se opakující, snad
by vládní nařízení, které
zřejmě bude doplňovat tento zákon,
mělo upřesnit, jak v takových případech
by vedoucí organizace měl postupovat. Z tohoto vycházela
naše filozofie.
Předsedající první místopředseda
FS S. Kukrál: Děkuji. Slovo má poslanec
Toman.
Poslanec SL P. Toman: Přátelé,
nechtěl bych vypadat, jako že chci ty, kteří
budou podstupovat civilní službu, držet o rok
déle. Vycházíme však z filozofie, že
by civilní služba s vojenskou měla být
nějakým způsobem porovnatelná.
Jestliže se podíváte do branného zákona,
§ 40 - jmenuje se nahrazování zameškané
vojenské činné služby - pokud jste vojáci,
víte, že tam můžete být o rok déle.
Mohou vás tedy tímto způsobem šikanovat.
Na druhé straně velitel vám může
nasluhování prominout. Tatáž úprava
byla navržena i u civilní služby, aby bylo možno
tresty do 70 dnů ukládat opakovaně do doby,
až by jich měl nastřádáno třeba
rok. Ale ve společné zprávě pod bodem
9 § 11 odst. 2 je uvedeno, že národní
výbor, který občana k výkonu civilní
služby přikázal, může na jeho žádost
prominout povinnost vykonat prodlouženou dobu trvání
civilní služby. Myslím si, že tím
je trochu kompenzována výhrada, že by byli
šikanováni atd. Zvláště toto u
civilních zaměstnání příliš
nehrozí.
Předsedajicí první mistopředseda
FS S. Knkrál: Děkuji poslanci Tomanovi.
Vážení poslanci, vzhledem k tomu, že poslanec
Bagín stáhl z pořadu svůj návrh,
nechám hlasovat o vlastním znění zákona.
Hlásí se ještě pan Bagín.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
P. Bagín: Pán predseda, o § 11 odst. 2,
pretože pán Andrýsek na tom trval, aj pán
Sychra ho podporil, musíme dať hlasovať. To je
podľa rokovacieho poriadku. Hlasujeme, páni a dámy,
o tom, že doplniť § 11 o vetu: "Úhrnem
nesmí tato prodloužení přesáhnout
21 dní." Po dodatočných vysvetleniach
iných poslancov myslím, že každý
z vás si urobil obraz o tom, ako bude hlasovať.
Předsedající prvuí místopředseda
FS S. Kukrál: Budeme hlasovat o návrhu, který
přednesl poslanec Andrýsek.
Kdo z poslanců Sněmovny lidu je pro návrh
poslance Andrýska, ať zvedne ruku. (Hlasuje se.) (Čtyři.)
Čtyři.
Je někdo proti? (Většina.) Většina.
Kdo se zdržel hlasování? (Počet neuveden.)
Z hlasování je vidět, že návrh
poslance Andrýska Sněmovna lidu nepřijala.
Nyní prosím o hlasování poslance Sněmovny
národů.
Kdo je pro návrh poslance Andrýska, ať zvedne
ruku? (Hlasuje se.) Děkuji.
Kdo je proti? (Většina.) Většina.
Kdo se zdržel hlasování? (Počet nebyl
uveden.)
Návrh poslance Andrýska Sněmovna národů
nepřijala.
Návrh poslance Andrýska nebyl přijat.
Slovo má poslanec Bagín.
Společený zpravodaj výborů SL Poslanec P. Bagín: Je tu ďalší protinávrh poslanca Takácse, a to doplniť §
12 o dodatkovú dovolenku. Presný text vám
bol prečítaný.
Předsedající první místopředseda
FS S. Kukrál: Děkuji. Vážené
poslankyně a poslanci, budeme hlasovat o návrhu
poslance Takácse, ohledně dodatkové dovolené.
Kdo z poslanců Sněmovny lidu je pro návrh
poslance Takácse, ať zvedne ruku. (Hlasuje se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Deset.) Deset.
Kdo se zdržel hlasování? (Třicet dva.)
Třicet dva.
Sněmovna lidu návrh poslance Takácse schválila.
Nyní budou hlasovat poslanci Sněmovny národů.
Kdo je pro návrh poslance Takácse, ať zvedne
ruku? (Hlasuje se.) Děkuji.
Kdo je proti? (Jeden.) Jeden.
Kdo se zdržel hlasování? (Čtrnáct.)
Čtrnáct.
Rovněž Sněmovna národů schválila
návrh poslance Takácse.
Slovo má poslanec Bagín.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
P. Bagín: Ještě se musí hlasovat
o mém protinávrhu k § 2 - vypouští
se § 2-6 z úvodního zákona o
civilní službě a úprava § 20 tak,
jak byla několikrát přečtena.
Předsedající první místopředseda
FS S. Kukrál: Děkuji. Budeme hlasovat o doplňujícím
návrhu poslance Bagína. Nejdříve budou
hlasovat poslanci Sněmovny národů.
Kdo z nich je pro návrh poslance Bagína, ať
zvedne ruku. (Hlasuje se.) Děkuji.
Kdo je proti? (Šest.) Šest.
Kdo se zdržel hlasování? (Devět.) Devět.
Sněmovna národů návrh poslance Bagína
schválila.
Nyní budou hlasovat poslanci Sněmovny lidu.
Kdo z nich je pro návrh poslance Bagína, ať
zvedne ruku. (Hlasuje se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Čtyři.) Čtyři.
Kdo se zdržel hlasování? (Třicet dva.)
Třicet dva.
Rovněž Sněmovna lidu návrh poslance
Bagína schválila.
Nyní budeme hlasovat o celkovém návrhu zákona.
Počet poslanců se v zasedací síni
nezměnil. Obě sněmovny jsou usnášení
schopné. Nejdříve budou hlasovat poslanci
Sněmovny lidu.
Kdo z nich souhlasí s návrhem zákona ve znění
společné zprávy a podle doporučení
společného zpravodaje výborů Sněmovny
lidu, ať zvedne ruku. (Hlasuje se.) Děkuji.
Kdo je proti? (Nikdo.) Nikdo.
Kdo se zdržel hlasování? (Tři.) Tři.
Poslanci Sněmovny lidu zákon schválili.
Nyní prosím o hlasování poslance Sněmovny
národů.
Kdo z nich souhlasí s návrhem zákona ve znění
společné zprávy výborů a podle
doporučení společné zpravodajky výborů
Sněmovny národů, ať zvedne ruku. (Hlasuje
se.) Děkuji.
Kdo je proti? (Nikdo.) Nikdo.
Kdo se zdržel hlasování? (Šest.) Šest.
Rovněž poslanci Sněmovny národů
zákon schválili.
Vzhledem k souhlasnému usnesení obou sněmoven
konstatuji, že Federální shromáždění
ČSSR schválilo zákon o civilní službě.
(Potlesk.)
(Poznámka redakce: usnesení FS č. 145, SL
č. 231, SN č. 241)