Předsedající předseda SN J. Stank:
Ďakujem. Slovo má poslanec Kučera. Pripraví
sa poslanec Mohorita.
Poslanec SL P. Kučera: Pane předsedající,
dámy a pánové, jak uvedl poslanec Malý,
objevily se v poslední době v široké
veřejnosti velmi silné tendence postihnout neodůvodněné
majetkové výhody některých společenských
organizací, politických stran a politických
hnutí. Soudíme, že Federální
shromáždění by mělo přispět
k vyjasnění této otázky, a to jak
s přihlédnutím k probíhajícím
změnám v naší ekonomice, tak zejména
s ohledem na blížící se volby. Z iniciativy
Klubu poslanců OF, VPN, ČSS, ČSL, Strany
sľobody, Křesťansko-demokratického hnutí
a Demokratické strany předkládáme
dva následující návrhy, jejichž
cílem je faktické zklidnění politické
atmosféry a odstranění dohadů, často
neodůvodněných.
Federální shromáždění
vyzývá vládu ČSSR, aby mu urychleně
předložila návrh zákona o vyvlastnění
a rozdělení majetku nespravedlivě nabytého
politickými stranami, politickými hnutími
a společenskými organizacemi od 1. 1. 1948 do 31.
12. 1989.
Návrh by měl sledovat tyto zásady:
1. Zajistí se majetek a hodnoty včetně nároků
a práv (dále jen majetek) politických stran,
politických hnutí a společenských
organizací podle stavu ke dni účinnosti tohoto
zákona.
2. Zjistí se výše globálních
dotací a účelových dotací poskytnutých
politickým stranám a politickým hnutím
a společenským organizacím od 1. 1. 1948
do 31. 12. 1989.
3. Zjistí se hodnota majetku znárodněného
nebo jinak bezúplatně převedeného
od 1. 1. 1948 do dne účinnosti tohoto zákona
z vlastnictví týchž politických stran,
politických hnutí a společenských
organizací do vlastnictví státu nebo politických
hnutí nebo společenských organizací.
Tyto subjekty jsou povinny v určené lhůtě
předložit přiznání o tomto majetku
a uvést způsob a důvod jejich nabytí.
4. Majetek politických stran, politických hnutí.
jakož i společenských organizací podléhá
správě státu až do další
úpravy.
5. Majetek pocházející z neodůvodněných
dotací či bezúplatných převodů
(nad rámec obvyklých darování či
odkazů nebo dědictví) či za nepřiměřeně
nízkou úhradu získaný v období
od 1. 1. 1948 do dne účinnosti tohoto zákona
připadá státu.
6. Vláda ČSSR stanoví pravidla, podle nichž
se politickým stranám a politickým hnutím,
uvedeným v § 9 zákona č 15/1990 Sb.,
o politických stranách, a politickým stranám,
které předloží platné kandidátní
listiny podle § 18 zákona o volbách do Federálního
shromáždění, části majetku
vyvlastněného podle předchozích bodů
přidělí k zajištění volební
kampaně v roce 1990. Přidělení podle
těchto pravidel provede federální ministerstvo
financí, respektive ministerstva financí České
a Slovenské republiky.
7. Vláda ČSSR stanoví rovněž
pravidla, podle nichž federální ministerstvo
financí respektive ministerstva financí České
a Slovenské republiky přidělí politickým
stranám, politickým hnutím a společenským
organizacím část majetku vyvlastněného
podle předchozích bodů k jejich činnosti.
Přitom se přihlédne k účelu
i k předchozímu užívání
tak, aby byla šetřena zásada přiměřeného
využití.
8. Obdobně federální ministerstvo financí
nebo ministerstva financí České a Slovenské
republiky stanoví pravidla přidělení
majetku politickým stranám, politickým hnutím
a společenským organizacím, které
se rozštěpily v období od 1. 1. 1948 do dne
účinnosti tohoto zákona nebo těm subjektům,
které v uvedeném období na jejich místě
vznikly.
Návrh druhý: na přechodné období
Federálního shromáždění
vyzývá vládu ČSSR, aby bezodkladně
vydala vládní nařízení, kterým
se až na další zakazují, a vůči
státu prohlašují za neúčinná
veškerá právní jednání,
majetkové převody, majetková začlenění
a vytváření právních subjektů
disponujících majetkem politických stran,
politických hnutí a společenských
organizací. k nimž došlo v posledních
6 měsících - přede dnem účinnosti
tohoto nařízení a která přesahují
hranice přiměřeného řádného
hospodaření.
Platnost tohoto nařízení se navrhuje ode
dne vyhlášení do dne účinnosti
právě navrhovaného zákona.
Děkuji vám. (Potlesk.)
Předsedající předseda SN J.
Stank: Ďakujem poslanci Kučerovi. Navrhujem,
aby sme postupovali tak, že vzhľadom na to, že
ide skutočne o komplexný návrh, ktorý
sa týka majetku KSČ, aby teraz vystúpil poslanec
Mohorita a aby sme potom eventuálne pristúpili k
hlasovaniu o tomto návrhu.
Poslanec SL V. Mohorita: Dámy a pánové,
vážené Federální shromáždění.
Je mojí povinností reagovat na některé
požadavky, které byly vzneseny na poslední
společné schůzi sněmoven Federálního
shromáždění, na dnešním
jednání a v posledních týdnech a dnech
je vznášejí zástupci různých
politických stran a hnutí vůči majetku
KSČ.
Argumenty pro takové požadavky spočívají
především v tvrzení, že strana
nemohla získat svůj majetek pouze z výnosu
členských příspěvků,
že musela být dotována vysokými částkami
ze státního rozpočtu. Uvedu fakta, která
již byla zveřejněna, ale znovu na ně
upozorním.
Po roce 1945 tvořily majetek KSČ, stejně
jako jiných stran hlavně konfiskáty, z nichž
část přinášela zisk. V roce 1946
přijala KSČ tiskárenské kapacity,
z nichž po roce 1948 předala postupně státu
61 tiskáren. Disponovala nadále podniky Rudé
právo, tiskárnou Pravda a pobočkami v Brně,
Ostravě a Žilině. Odevzdala prodejny knih v
každém okrese, které se staly základem
podniku Kniha, řadu dělnických domů
s restauračními zařízeními,
pražskou Lucernu, Slovanský dům. Po roce 1954
byly předávány veškeré budovy
a zařízení národním výborům.
Všechno lze doložit.
Po roce 1968 bylo k 1. 1. 1972 provedeno vyúčtování
investiční výstavby na základě
rámcové dohody o úpravě majetkosprávních
vztahů a financování investiční
výstavby budov, účelových zařízení
používaných KSČ. Na jeho základě
byly budovy sekretariátů a škol postavených
před uvedeným datem převedeny bezplatně
do majetku československého státu.
FMF poskytovalo straně zálohu na investiční
výstavbu, která byla vrácena na základě
každoročního vyrovnání finančních
prostředků po závěrečném
vyúčtování každé stavby.
To vše lze opět doložit příslušnými
doklady. Všechny tyto stavby byly tedy převedeny do
majetku státu, a to každá ve vyšší
hodnotě, neboť se převádělo i
zabudované vybavení stavby financované ze
stranických prostředků. Zde tedy strana státu
nic nedluží. Z jejich financí pak byla financována
i údržba i další zvelebování
těchto objektů.
Jak jsme již zveřejnili, byla v roce 1969 podepsána
i dohoda mezi ÚV KSČ a federální vládou
o refundaci některých nákladů celospolečenského
charakteru hrazených z prostředků naší
strany. Jednalo se o podíl na financování
aktivů a porad v oblasti hospodářských
organizací, pro funkcionáře NF, národních
výborů. Dále potom o náklady vysokých
škol na výuku posluchačů zvyšujících
si kvalifikaci, zejména v oblasti národních
výborů, ústředních orgánů
státní správy, ozbrojených složek
a podnikové sféry. Dále šlo o provoz
muzeí a nákup materiálů a techniky
Lidových milicí ve výši 75 %. Tato technika
byla předána armádě. Jednalo se celkově
o částku 70 mil. Kčs ročně.
Při přepočtu na jednoho člena strany
to bylo např. v roce 1988 41,10 Kčs. Dovoluji si
upozornit, že v témže období činily
státní dotace např. pro ČSL 352 Kčs
na jednoho člena.
Co se týká známého tvrzení,
že podle logického úsudku nemohly příspěvky
strany pokrýt mzdy a provoz aparátu strany, mohu
zopakovat údaje za rok 1988, kdy tyto náklady tvořily
necelých 66 % částky z příjmů
ze stranických příspěvků. To
jsem chtěl předeslat řekněme, jako
věcnou stránku problémů.
Jsou zde však i další momenty, o kterých
se nelze nezmínit v souvislosti s touto problematikou.
Diskuse o konfiskaci majetku KSČ, či jak to chceme
nazývat, a různé návrhy s tím
spojené vycházejí mimo jiné z toho,
že strana, která měla v republice vedoucí
úlohu je zodpovědná za přehmaty a
veškeré chyby, k nimž v minulosti došlo.
Tedy strana jako celek. Tato koncepce tak fakticky vyjadřuje
tézi o kolektivní vině všech členů
KSČ, kteří by ji nyní měl odpykat
mimo jiné i tím, že by zaplatili majetkem strany.
V této souvislosti chci upozornit, že přes
70 % členů KSČ do ní vstoupilo po
roce 1972. Jde tedy o lidi, kteří se ani na poúnorových
přehmatech, ani na normalizačních procesech
po roce 1968 nepodílely. Až na úzkou garnituru
těch, kteří z členství v KSČ
profitovali, valná většina našich členů
z toho nic neměla a když, tak povinnosti navíc.
A to už nechci mluvit o těch, kteří
byli po rozchodu se stranou i existenčně postiženi.
Zároveň chci připomenout, že KSČ
je stranou zcela legálně evidovanou jako již
existující strana vzniklá a při její
evidenci nebylo shledáno nic, co by tomuto aktu bránilo.
Jsme tedy stranou, která se aktivně zúčastní
procesu společenských přeměn, stranou
ne vládnoucí, ale vládní, která
se podílela na vytvoření vlády národního
porozumění. V této souvislosti - podle mého
názoru - znamenají pokusy o zabavení jejího
majetku ve svých důsledcích omezování
jejích práv, tedy zpochybňování
její legality a tím i celkového pojetí
procesu u nás, neboť dokonce - a takové názory
slyšíme - stupňování takových
požadavků nutně vede k otázce, zda není
cílem této aktivity zlikvidovat naši stranu
a zbavit se tak vážného politického
soupeře.
Zároveň je třeba upozornit, že konfiskace
majetku politické strany zcela legálně existující
či přijetí jakéhokoliv opatření,
které jí brání tímto majetkem
volně nakládat, vytváří velmi
nebezpečný precedens, protože přestanou
existovat záruky, že k podobnému postupu nedojde
u jiných politických stran či právních
subjektů včetně jednotlivců. To by
znamenalo i vytvoření právní nejistoty
vůči komukoliv. Je tedy možné, zda země,
která přijme zákon, usnesení zákonodárného
sboru, které bez oprávněného podezření
z nezákonného nabytí majetku bude znamenat
vážné ohrožení jeho držení
a volného nakládání s ním,
poskytuje, že se podobně nezachová vůči
komukoliv jinému, když to bude z politických
či jiných důvodů vyhovovat určité
skupině či politické síle.
Ještě bych rád informoval vážené
Federální shromáždění,
že o otázkách financování KSČ
budu v pátek jednat s panem ministrem Klausem. Zároveň
je mojí povinností vás informovat, dámy
a pánové, o tom, že se vyskytly některé
nepravdivé informace týkající se zdrojů,
s nimiž KSČ disponuje. Mohu s plnou odpovědností
prohlásit, že 1,2 mld. Kčs byla sice pro rok
1990 plánována, ale z této částky
měla suma 1,1 mld. Kčs sloužit na refundaci
dalších budov, které by se staly majetkem státu.
Konkrétně šlo o refundování výstavby
nové redakční budovy Rudého práva,
předpokládaný podíl na modernizaci
tiskárny v Brně, refundaci sekretariátu strany.
Stejně tak neexistuje vůbec žádná
transakce s časopisem Dikobraz, která by vynesla
KSČ jedinou korunu, natož pak minule uváděnou
částku přes půl miliardy. Naopak,
Dikobraz - jak již bylo zveřejněno v denním
tisku - se zrušil a redakce přešla pod jiného
zakladatele bez jediné koruny vyrovnání.
A ještě něco. Podle mého názoru
- a ten sdílí celá řada členů
naší strany - se budeme ve straně muset - pokud
nám to stav jejího majetku dovolí, protože
naše příjmy prudce poklesly - nad tím,
jak jej dále užívat, vážně
zamyslet, včetně toho, jak s jeho pomocí
nahradit alespoň něco z toho, co naši předchůdci
pokazili, či nespravedlivě poškodili řadu
lidí. O tom ale nemůže rozhodnout pouze ústřední
výbor, to je záležitostí sjezdu strany,
protože majetek strany je majetkem všech jejích
členů. Myslím, že najdeme způsob,
jak naše prostředky využívat i pro veřejně
prospěšné účely. Nemyslím
ale, že bychom měli v současné době
stavět ultimáta. Jejich vznášení
je také pokusem o konfrontaci a napomáhá
těm silám, které myšlence národního
porozumění nepřejí. Je tedy třeba
volit, zda i nadále potrvá atmosféra spolupráce
a porozumění nebo zda budou rozdmýchávána
nová a nová ohniska konfrontace.
KSČ si přeje mít skutečně v
otázce majetkových vztahů se státem
jasno, proto navrhuji, aby naše dnešní schůze
přijala závěr o vytvoření nezávislé
komise Federálního shromáždění,
která zhodnotí a zpracuje analýzu finančních
vztahů mezi rozpočtem československé
federace, republik a politickými stranami. Doporučuji
stanovit následující úkoly této
komise: vyhodnotit poskytované dotace politickým
stranám z rozpočtů československé
federace národních republik a národních
vlád, a to v otázkách investičních
i dotací do provozních prostředků,
vyhodnotit předávání nemovitostí
z majetku Komunistické strany Československa do
majetku československého státu. Domnívám
se, že splněním těchto úkolů
dojde k vyjasnění situace a také k odstranění
důvodů, které v současné době
vedou k neustálým útokům vůči
Komunistické straně Československa. Děkuji.
(Potlesk.)
Předsedající předseda SN J. Stank:
Ďakujem poslancovi Mohoritovi. O faktickú pripomienku
sa prihlásil poslanec Zeman.
Poslanec SN M. Zeman: Vážený pane předsedo,
vážené Federální shromáždění,
chtěl bych podporovat návrh, který zde předložil
poslanec Kučera, a konstatovat, že v tomto návrhu
se slovem nemluvilo o konfiskaci majetku komunistické strany.
Z tohoto důvodu se domnívám, že pan
poslanec Mohorita reagoval spíše na předchozí
diskusní příspěvek, který ale
nebyl předmětem nyní diskutovaného
návrhu.
Domnívám se, že naplňujeme pouze duch
i literu volebního zákona, který má
zaručit každé politické síle
rovné šance ve volebním boji. Pokud existuje
oprávněné podezření, že
jakákoliv z těchto politických sil disponuje
neoprávněně nabytým majetkem, je zapotřebí
nejen takové podezření prověřit,
ale zabránit tomu, aby v procesu předvolební
kampaně bylo možné tohoto majetku zneužít.
Tak jsem také rozuměl návrhu poslance Kučery.
Pokud se potvrdí to, co zde řekl pan poslanec Mohorita
- to znamená, že komunistická strana dokonce
věnovala značnou část svého
majetku státu - není vyloučeno, že výsledkem
navrhovaných opatření, s nimiž souhlasí
i všechny ostatní politické síly, může
být dokonce i to, že tento majetek odevzdaný
státu bude naopak komunistické straně vrácen
a tím značně zvýší svoje
finanční aktiva. Děkuji vám za pozornost.
(Potlesk.)
Předsedající předseda SN J. Stank:
Ďakujem. S ďalšou faktickou poznámkou
k návrhu poslanca Kučeru sa prihlásil poslanec
Masopust.
Poslanec SL Z. Masopust: Dámy a pánové,
budu se snažit být velice stručný. Jsem
členem tohoto shromáždění od
30. ledna. Snad se mně podařilo alespoň některé
z vás přesvědčit, že nejsem typ,
který někoho napadá, nebo se snaží
vyvolávat emoce a napětí, spíše
snad naopak.
Z tohoto pohledu snad jen jednu nebo dvě poznámky
k návrhu pana poslance Kučery. Myslím, že
problematika vyrovnávání účtů
se společností se v současnosti klade naprosto
pochopitelně, že je to velice logický důsledek
atmosféry, ve které žijeme. Já nad tím
vůbec žádný podiv nevyjadřuji.
Mne v tuto chvíli - ne jako straníka, ale jako právníka
- zarazila jedna věc. Totiž nedostatek právní
nebo ústavně právní fundace návrhu,
který jsme vyslechli, zvláště v té
jeho druhé části. Skutečně
nevím, zda si přejeme, aby některé
zákonné předpisy byly derogovány na
úrovni podzákonných předpisů.
Kromě toho si myslím, že ve smyslu § 100
současného znění hospodářského
zákoníku, se - jak víme - podle zákona
o politických stranách vztahuje na hospodaření
politických stran. Proto nevím, proč v té
části, kde činí určitou výjimku
ze svého návrhu bohužel ho nemám v písemné
podobně u sebe - kde mluví o obvyklých darováních
atd. atd., nevzpomenul to základní, o čem
hovoří § 100, totiž, že vlastní
majetek společenských organizací se vytváří
zejména z příspěvků členů
a z činností organizací. Tam vlastně
ten hlavní zdroj příjmů vůbec
není uveden tak, jak o něm hovoří
hospodářský zákoník.
Já mám dojem, a tím bych chtěl skončit,
že tady skutečně stojíme před
vážným problémem. Ten problém
bude vážný, ať chceme nebo ne a že
to skutečně nelze vyřešit jen na úrovni
emocí nebo naopak jejich hašení, ale že
bychom se nad tím měli zamyslet i z hledisek ústavně
právních. Myslím, že z tohoto důvodu
by opravdu stálo za to podrobit návrh velice serióznímu
prozkoumání, o němž velice pochybuji,
že jsme schopni v této chvíli jej učinit.
Předsedající předseda SN J. Stank:
Ďakujem poslancovi Masopustovi. K tejto problematike chce
ešte vystúpiť poslanec Bezecný za Československú
stranu socialistickú.
Poslanec SL J. Bezecný: Chtěl bych prohlásit
jménem Klubu poslanců Československé
strany socialistické, že plně souhlasíme
s postupem navrženým poslancem Kučerou, který
se týká samozřejmě nejen komunistické
strany, ale i všech jiných politických stran
a hnutí, protože Československá strana
socialistická patří k těm, kteří
po roce 1948 přišly prakticky o celý majetek
strany a ty nepatrné dotace, které v průběhu
let dostávala, sloužily především
k údržbě toho dočasně propůjčeného
majetku pro její činnost.
K vystoupení poslance Mohority bych chtěl mít
jen jednu poznámku. Samozřejmě věřím
tomu, že komunistická strana v dalších
letech darovala značnou část majetku státu,
ale spíš asi je zajímavější,
jak k tomu majetku, který potom darovala, přišla.
(Potlesk.)
Předsedající předseda SN J. Stank:
Ďakujem poslancovi Bezecnému. Ďalší
faktická poznámka. Poslanec Pospíšil.
Poslanec SL J. Pospíšil: Měl bych několik
také technických poznámek k tomu, co nám
řekl poslanec Mohorita. Komunistická strana darovala
státu 60 tiskáren nebo tak nějak a nechala
si jenom dvě: Rudé právo a tiskárnu
v Brně, která, pokud vím, patřila
sociálním demokratům původně
- možná, že by se dalo říci - sloučily
se. A komunistická strana také darovala státu
spoustu budov. Zapomněla říci, že jich
používala i nadále po darování.
Komunistická strana předala státu muzea.
Stát je plně financoval. Poslanec Mohorita zapomněl
říci, která muzea, kdo tam chodil a kolik
lidí mělo zájem třeba o muzeum dělnického
hnutí v Českých Budějovicích.
Nevím, jestli víte o tom, jak bylo veliké
dělnické hnutí v Českých Budějovicích,
ale vím, že je tam veliké muzeum. To všechno
na náklady československého státu
a sloužilo to i po tom darování státu
právě cílům a práci komunistické
strany. Není pravda, že komunistická strana
darovala domy včetně vybavení, protože
u nás v Českých Budějovicích
se bavíme o 8 miliónech, které komunistická
strana chce za vnitřní vybavení, chce za
to jiný dům, že to přenechá státu,
když jí dáme jiný dům, Schwarzenberský
palác, kde je asi odhadem 40 místností. Ona
tam bude provozovat svou hospodářskou činnost
a bude tam mít těch 12 nebo 15 nebo 8 aparátníků,
kteří jí zůstanou a takto skromně
chce předat majetek státu.