Já si myslím, že tady bylo několik triků,
které na nás komunistická strana používala
před tím, použito i v projevu poslance Mohority
teď. (Potlesk.).
Předsedající předseda SN J. Stank:
Ďakujem poslancovi Pospíšilovi. Vypočuli
sme si tu k tejto problematike v podstate tri návrhy. Jeden
návrh poslanca Kučeru, ktorý bol modifikovaný
návrhom poslanca Masopusta, a návrh poslanca Mohoritu.
Osobne sa domnievam, že tieto návrhy nie sú
vzájomne v rozpore, takže prosil by som, keby sme
mohli prípadne hlasovaním sa k tomu vyjadriť
- vidím, že je tu zdvihnutých aspoň
8 rúk, keby sme sa mohli k tomuto návrhu vyjadriť
hlasovaním, aby sme mohli pokračovať v ďalších
interpeláciách a aby sme neprešli na taký
bod programu, ktorý sme si vlastne neodsúhlasili.
Poslanec Stome.
Poslanec SN K. Stome: Pane předsedo, vážení
přítomní, já se domnívám,
že přednesené návrhy jsou tak bez dalšího
sladitelné, zejména pokud jeden návrh říká,
že přednesený předtím by z hlediska
právního byl nemožný.
Já bych chtěl upozornit na situaci, ve které
se nacházíme, ze dvou stran. Jednak se tvrdí,
že zde nějaké nadměrné majetky
existují, jejichž původ není jasný,
jednak se tvrdí, že se jedná o běžný
majetek, na jehož původu není nic zvláštního
ke zkoumání. To je věc jedna.
Uděláme-li závěr, tak musíme
dospět k tomu, že v dané situaci a v daném
momentě ani nám, ani veřejnosti, ani celé
naší společnosti takováto atmosféra,
takovéto politické klima nemůže prospívat.
Návrh předložený onou iniciativou klubů
poslanců, jak zde byl tlumočen poslancem Kučerou,
se snaží být návrhem nediskriminačním.
Já bych toto výrazně podtrhl a chtěl
bych, abychom si uvědomili začátek, co zde
bylo řečeno, že se snažíme - a
říkal to také poslanec Kučera ve svém
úvodu, spravit nebo vyrovnat politické klima.
Od těch návrhů diskriminačních,
zaměřených pouze na jednoho, bych výslovně
odhlédl. Domnívám se, že tak se na věc
lze dívat pouze z jedné strany.
Správně zde bylo řečeno, že má
být postižen majetek jeho evidencí. Ten se
má pouze spravovat. Pouze majetek, který byl nabyt
z neodůvodněných dotací či
bezplatných převodů nad rámec atd.,
atd., ten by měl podléhat tomu, že by připadl
státu, tedy onomu vyvlastnění. Je-li tomu
tak, jak zde bylo řečeno, jakoby obranně
jen z jedné strany, potom samozřejmě dospějeme
jenom k tomu, že se politické klima urovná,
prospěje to všem a nebudeme si muset vyčítat
věci, které v dohadech jsou často mnohem
horší, než ve skutečném zjištění
toho, jak se věci měly. To je běžná
zkušenost nás všech.
Když už mluvíme o jednotlivých subjektech,
které by mohly být postiženy, dovoluji si poukázat
ještě na takový zvláštní
subjekt, a to jsou fondy Národní fronty ČSSR,
resp. právního nástupce, a majetky Národní
fronty ČR a Národní fronty SR, včetně
fondů těmito organizacemi spravovaných, a
domnívám se, že by v tom návrhu, který
je adresován federální vládě,
měly být podchyceny i majetky této Národní
fronty, protože z diskuse jsme viděli, že řada
organizací je podezírána - ať už
větším či menším právem
z toho, že nějakým neodůvodněným
způsobem se i na těchto fondech podílí.
Já z tohoto důvodu i z toho důvodu, abychom
věděli, na čem jsme, se domnívám,
že návrh poslance Kučery je po právu.
Navrhoval bych, abychom ho přijali v obou formách,
tedy včetně prozatímního opatření
vládním nařízením, s doplněním
o majetek Národní fronty, jak jsem se o tom zmínil.
Chtěl bych ještě říci, že
žádný běžný chod organizace
nebude ochromen, protože v návrhu, prezentovaném
poslancem Kučerou, se na běžný chod
normálně pamatuje. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Předsedající předseda SN J. Stank:
Ďakujem poslancovi Stomemu. Hlási sa poslanec
Honner.
Poslanec SL K. Honner: Vážený
pán predseda, vážené poslankyne a poslanci,
k tejto problematike sa obraciam aj ja v mene volebného
obvodu č. 181 v Žiline, lebo táto problematika
je i tu nadmieru pálčivá. V prvom rade môžem
povedať to, že som rád, že pán poslanec
Kučera predniesol takýto iniciatívny návrh,
lebo táto problematika sa mala riešiť už
dávno, a hlavne z iniciatívy toho, kto túto
problematiku vyvolal. Už uplynulo dosť dlho od vtedy,
keď tento problém vyvstal. Aby som bol konkrétny.
V Žiline, ako aj v iných okresných mestách
- existuje budova okresného výboru strany, ktorej
hodnota je 70 miliónov korún. Keď sme skúmali
pôvod vlastníctva, tak sme prišli k zaujímavému
poznatku. Ani OV KSČ, ani KV KSČ do dnešného
dňa neboli schopní preukázať vlastníctvo.
Zrejme pre stranu tak ako nikdy neplatili zákony a nemusela
sa o ne poriadne starať, tak v absolútnom neporiadku
má aj toto vlastníctvo. Čiže ho nedokázal.
Keď sme za týmto vlastníctvom išli, tak
sme zistili, že investovaná bola výstavba tejto
budovy z účtu Štátnej banky československej
v Trenčíne, ktorého číslo,
keď dešifrujete, tak zistíte, že z tohoto
účtu sa hradila výstavba CO krytov. Nechávam
vám na uváženie, čo sa za tým
skrýva.
Druhá faktická poznámka. Túto budovu
sme získali dislokačnou komisiou v Žiline do
užívania. Pretože de iure ani de facto do dnešného
dňa toto vlastníctvo nie je jasné, a teda
nárokuje si to vlastníctvo OV KSČ, my sme
mu povinní hradiť nájomné. Podľa
doterajších platných smerníc toto nájomné
podľa hrubého odhadu činí ročne
do milióna korún. Akých korún a akým
právom okresný výbor strany a strana užíva,
alebo bude užívať toto nájomné
a na aké účely?
Ďalšia faktická poznámka. Keď sme
do tejto budovy vstúpili, bola demontovaná telefónna
ústredňa s poznámkou, že keď ju
chceme mať, zaplatíme za ňu 600 tisíc
Kčs, lebo táto telefónna ústredňa
je vyňatá z telekomunikačného zákona.
Interpelujem preto ministra spojov, aby na túto otázku
odpovedal, a keď takto v skutočnosti je, prosím,
aby táto záležitosť bola riešená
a v čo najkratšej dobe. Ďakujem. (Potlesk.)
Předsedající předseda SN J. Stank:
Ďakujem poslancovi Honnerovi. Interpelácia bude
zaslaná ministrovi spojov. Prosím ešte poslanca
Filkusa.
Poslanec SL R. Filkus: Dovoľte mi, vážené
zhromaždenie, dámy a páni, poznámku.
Z príspevku pána Kučeru som sa nijako nedozvedel,
že by mal niekto v úmysle konfiškáciu
majetku, ale z príspevkov pána Mohoritu som sa dozvedel,
že základom majetkovej podstaty komunistickej strany
bol skonfiškovaný majetok po roku 1948. Tlačiarne
a skonfiškovaný majetok. Pravda, viem si veľmi
ľahko spočítať a predstaviť, a veľmi
rád by som bol, keby to urobil aj pán Masopust,
aj pán Mohorita, že obrovský handicap všetkých
politických strán aj hnutí vo vzťahu
ku komunistickej strane je predovšetkým vo veľkom
hnuteľnom aj nehnuteľnom majetku, v organizácii,
v aparáte, v papieri atď., že to sú vyslovene
nerovnaké podmienky, ktoré, pravda, nemôžeme
porovnávať s ekonomickým mechanizmom - že
by som mal nejako vyrovnať podmienky a ísť do
tohoto. Rád by som bol, keby si to doktor Masopust uvedomil
najmä z toho hľadiska, že v tomto prípade,
podľa môjho názoru, nie sú rozhodujúce
rôzne právnické strechy, vykrúcačky,
ale ide o jednoduchý handicap všetkých politických
strán vo vzťahuk tejto strane, s ktorým sa
treba vyrovnať. (Potlesk.)
Předsedající předseda SN J. Stank:
Domnievam sa, že všetky vystúpenia, ktoré
tu odzneli, v podstate podporujú návrh, ktorý
predniesol poslanec Kučera, a preto navrhujem, aby sme
pristúpili k hlasovaniu. Hlási sa ešte poslanec
Muraško.
Poslanec SN P. Muraško: Vystupuji zde jako poslanec
z Prahy 6. V pondělí 12. března jsem byl
pozván na početné shromáždění
občanů Prahy 6, kde mně a mému kolegovi
ze Sněmovny lidu poslanci Bohumilu Doležalovi byl
předán dopis podepsaný pěti mluvčími
Koordinačního centra OF v Praze 6 s tím,
abychom při nejbližší příležitosti
veřejně tlumočili ve Federálním
shromáždění názory a stanoviska
zde obsažená.
Protože obsah tohoto dopisu se překrývá
s tím, co jsme zde již slyšeli, nebudu
číst tento dopis celý, vyjmu pouze krátké
ilustrativní úryvky.
Občané z Prahy 6 požadují:
"Podporujeme všechny iniciativy, směřující
k tomu, aby se KSČ po majetkové stránce spravedlivě
vyrovnala se státem, z jehož prostředků
byla v minulosti štědře dotována.
Protestujeme proti snaze KSČ odprodávat části
svého majetku, popřípadě vyvíjet
s tímto podnikatelskou aktivitu pod hlavičkou různých
státních podniků.
Požadujeme, aby veškeré náklady, spojené
s rehabilitací osob, postižených totalitním
režimem nebo alespoň jejich podstatnou část,
nesla KSČ jako původce utrpení a diskriminace
těchto lidí." (Potlesk.)
Toto stanovisko je zakončeno slovy: "Vyzýváme
KSČ, aby dokázala konkrétními činy,
že její tvrzení o definitivním rozchodu
z vlastní minulostí není jen líbivou
předvolební rétorikou." Za Koordinační
centrum Občanského fóra jsou podepsáni
jeho mluvčí Popovič, Cigánek, Kejvalová,
Nahodil a Čekal.
Jako poslanec, zastupující občany Prahy 6,
se připojují k návrhu přednesenému
zde poslancem Kučerou a samozřejmě souhlasím
s tím, aby se to všechno netýkalo pouze KSČ,
ale vůbec politických stran, politických
hnutí a společenských organizací.
Poslanec SL P. Kučera: Vážené
poslankyně, vážení poslanci, po konzultacích
s panem JUDr. Masopustem bych chtěl doplnit bod 5, který
jsem četl, změnu o členských příspěvcích.
Bod 5 by potom zněl: "Majetek, případně
to, co za něj bylo pořízeno, pocházející
z neodůvodněných dotacích, či
bezúplatných převodů (nad rámec
členských příspěvků,
obvyklých darování, či odkazů
nebo dědictví) či za nepřiměřeně
nízkou úhradu získaných do období
od 1. 1. 1948 do dne účinnosti tohoto zákona,
připadá státu." Pokud se týká
druhého návrhu, že tedy vyzýváme
k vydání podzákonné normy, chtěl
bych požádat profesora Jičínského,
aby uvedl krátké vysvětlení.
Předsedající předseda SN J. Stank:
Ďakujem. Chce slovo profesor Jičínský?
Místopředseda FS Z. Jičínský:
Já bych jenom řekl toto, vážení
přítomní. Ta problematika je samozřejmě
po právní stránce složitá, to,
co teď bychom měli přijmout, pokud přijmeme
návrh zákona předložený poslancem
Kučerou je v podstatě určitý politický
požadavek. Vzhledem k tomu, jaká je situace, že
už přece jenom jednáme hodně hodin,
a že nejsme, myslím, s to tuto otázku detailně
právně řešit, ale zároveň,
i když to nepovažuji za optimální, nepřijímáme
žádnou právní normu, dáváme
tu vládě určitý návrh; pokud
by vláda shledala, že právní možnosti
k takovému opatření nemá, tak je samozřejmě
nemůže, protože vláda nemůže
vydávat něco, co by bylo proti zákonu. Jak
říkám, není to optimální
řešení, ale v souvislosti bych souhlasil s
poslancem Filkusem, že politická závažnost
této problematiky, zájem na vyjasnění
těchto vztahů, o kterém hovořil i
poslanec Mohorita, je toho druhu, že bych nyní sám
ustoupil od určitých právních pochybností.
(Potlesk.) (Poslanec Masopust: Nenazval jsem to kličkami.)
Já jsem o žádných právních
kličkách sám nemluvil, čili necítím
se tím osloven. Doporučoval bych tedy v zájmu
věci toto řešení.
Když už mám slovo, dovolte ještě
jednu poznámku. V příštím období,
a začne to už zítra, se začnou projednávat
důležité vládní návrhy
zákonů i některé iniciativní
návrhy zákonů. Nechci nikoho omezovat, bylo
by to v rozporu s mým posledním vystoupením,
kdy jsem se zasazoval o to, aby poslanci nebyli zbavováni
svých práv, ale chtěl bych apelovat teď
z jiného hlediska na odpovědnost poslanců
za to, že jsme povinni vůči naší
veřejnosti, přijmout zákony během
měsíce března a dubna, které budeme
projednávat a kdybychom je projednávali tím
způsobem, jakým jsme jednali dneska, tak je neprojednáme.
Já nechci hájit nedostatky, třeba v koordinaci
výborů, ke kterým mohlo dojít, ale
mějme na zřeteli, že těžiště
pro projednávání věcných problémů
v návrzích zákonů je ve výborech.
Snažme se tedy maximálně o to, aby různé
problémy byly dořešeny v ústavně
právním výboru. Nepociťujme jako nějakou
osobní odpovědnost, nebo i politickou odpovědnost
za to, že každou změnu ke které jsme v
tom nebo onom výboru došli, ať už to byla
záležitost výboru, nebo záležitost
osobní, budeme přenášet na plénum,
protože plénum není v tomto ohledu vhodnou
formou pro projednávání změn návrhů
zákonů a mohli bychom se skutečně
při přijímání různých
změn zákonů na základě návrhů
v plénu dopustit větších chyb než
prospěchu, který získáme tím,
že ty či ony změny prosadíme. Čili
říkám to jenom proto, že nás
čekají vedle těchto politických zákonů
i důležité zákony hospodářské.
Soukromí podnikatelé čekají na to,
že schválíme zákon o soukromém
podnikání, či-li mějme na zřeteli,
že tady jsou určité věci důležitější
než ta či ona jednotlivá změna formulační,
protože jednotlivé změny formulační,
aniž je jakkoli chci podceňovat přece jen někdy
nejsou tak významné, jak se nám zdá.
Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)
Předsedající předseda SN J. Stank:
Ďakujem profesorovi Jičínskému.
Prosím poslanca Machalíka.
Poslanec SN J. Machalík: Vážený
pane předsedo, vážení poslanci byl jsem
přihlášen do rozpravy, takže svého
vystoupení se vzdám. Dovolte mi, abych řekl
svůj názor na zasedání Federálního
shromáždění k problematice, která
je zde projednávána. Zcela jednoznačně
to chápu a myslím, že nebudu sám, že
útoky, které jsou vedeny proti KSČ, jejímž
jsem členem, nesměřují zcela jednoznačně
k porozumění mezi národem, k naplňování
ideí se kterými jsme vzešli 17. listopadu.
Bylo mnoho členů strany, kteří je
podpořili a podporuje je i nové vedení strany
o čemž svědčí i ta skutečnost,
že to byli komunističtí poslanci, kteří
v zájmu národního porozumění
jednoznačně hlasovali pro našeho prezidenta
pana Václava Havla. Je i další věcí,
kdy jsme zcela jednoznačně prokázali, že
jsme ochotni a chceme jednat. Několikrát jsme řekli,
že nestojíme o nic, o čem by mohlo být
řečeno, že jsme to získali nezákonně.
A tuto myšlenku tady zdůrazňuji. My skutečně
nechceme a nemáme se starou minulostí strany nic
společného, ale z druhé strany nemůžeme
mlčet k tomu, že když jsme byli jako komunistická
strana registrováni do systému politických
stran, tyto hlasy nebyly. A já tedy říkám
svůj názor. Proč jsou tyto hlasy? Protože
v této společnosti existovaly kruhy které
myslely, že komunistická strana se rozpadne, že
už nebude, ale protože ona existuje, tak je potřeba
proti ní vystoupit. A to dnešní jednání
chápu i jako součást těchto útoků.
My jsme pro kontrolu tohoto majetku, ale ne pro rozdmychávání
antikomunistické hysterie, která nemůže
tomuto národu rozhodně prospět na cestě
k demokracii a pluralismu. (Potlesk.)
Předsedající předseda SN J. Stank:
Ďakujem, navrhoval by som aby sme hlasovali o návrhu
poslanca Kučeru. (Hlasy v sále.) Hlási sa
ešte poslankyňa Kocinová.
Poslankyně SN B. Kocinová: Vážení
poslanci, chtěla bych říci, že jsem
se chtěla přihlásit do diskuse na minulém
plenárním zasedání, kdy několik
poslanců a hlavně poslankyně Bartošková
vystoupila s tímto návrhem, tedy proti majetku KSČ.
Ona zřejmě považovala za nejdůležitější
bod tohoto jednání plenární zasedání,
aby s tímto vystoupila, protože potom odešla
a do dnešního dne, ani druhý den, ani dneska
se zasedání nezúčastnila. Proto se
mi dost těžko na to reaguje.
Chtěla bych ale říci, že jsem členkou
strany od roku 1959, manžel byl od roku 1945. Chtěla
bych říci za svoji osobu, že jsme oba z dělnických
rodin a jako dělníci pracujeme, respektive jsme
pracovali dokud manžel žil a já pracuji dodnes.
Za tu dobu - přes 30 let - jsme dali do strany za příspěvky
přes 100 tisíc korun, když připočítám
manžela a další členy rodiny, tak bych
chtěla říci, že jsme za to mohli mít
jako dělnická rodina krásnou vilu. Tu nemáme.
Bydlíme v činžákách a já
v družstevním, koupeném bytě. Myslím,
že takto by tu mohla vystoupit řada pracujících,
příslušníků dělnické
třídy, členů KSČ. Já
jsem třeba platila za členské příspěvky
za měsíc tolik, co někdo z jiných
politických stran neplatil ani za tři roky. To nemluvím
jen o sobě. Myslím, že každý z
nás, členů strany, by tady mohl vystoupit,
protože naše členské příspěvky
byly skutečně vysoké.
Chtěla bych tady říci, i když to není
předmětem jednání, že jsme se
možná z tohoto důvodu rozloučili s mnoha
mladými lidmi, kteří odmítli tyto
vysoké členské příspěvky
platit. Říkám to z toho důvodu, abyste
si uvědomili, že jestliže tu má někdo
rozhodovat o našem majetku, měli bychom to být
i my, řadoví členové strany, kteří
jsme skutečně obětavě a poctivě
členské příspěvky straně
odváděli a mimo členských příspěvků
jsme se také snažili jako dělníci poctivě
pro stranu pracovat, ať se jednalo o brigády nebo
o jakoukoliv práci v místě bydliště,
v závodě atd. Vždy jsme se snažili, aby
na nás, jako na členy strany, nikdo nemohl poukázat
a abychom nepošpinili naši stranu. Myslím, že
takto byste s námi měli jednat. Mít také
trochu citu vůči nám, vůči
dělnické třídě, která
skutečně byla jádrem komunistické
strany. (Potlesk.)
Předsedající předseda SN J. Stank:
Ďakujem poslankyni Kocinovej. Odporúčujem,
aby sme ďalej pokračovali v rozprave a na záver
predložili návrh uznesenia, ktoré tu bolo navrhnuté.
Ďalej sa do rozpravy prihlásil František Stütz.
Pripraví sa poslanec Roček.
Poslanec SN F. Stütz: Vážený
pane předsedo, vážené Federální
shromáždění, já už jsem
se jednou pokoušel předložit interpelaci vládě
a ministrovi vnitra ČSSR, proto mi dovolte, abych v této
věci vystoupil nyní. Jsem poslancem za volební
obvod č. 36, který zaujímá část
okresu Most a Louny. Jedná se o západní část
Severočeského kraje, kde se v posledním období
rapidně zvýšila - ostatně jako v celé
republice - kriminalita. Náš kraj patří
vedle Severomoravského a Středočeského
kraje k nejprůmyslovějším oblastem,
kde se vyskytuje kriminalita vyšší než v
jiných krajích republiky, což je dáno
velkou koncentrací lidí a pohybem pracovních
sil. Kriminalita se pohybuje především v násilné
trestné činnosti a v ekonomické oblasti zejména
rozkrádáním majetku ve společenském
a osobním vlastnictví. To pochopitelně vyvolává
velkou nespokojenost obyvatelstva, jelikož ani maximální
úsilí orgánů činných
v trestním řízení nestačí
tyto jevy eliminovat především pro nedostatečné
stavy příslušníků Veřejné
bezpečnosti, zvláště hlídkové
činnosti. Tyto stavy zdaleka neodpovídají
počtu a potřebám obyvatelstva Severočeského
kraje. Jde zejména o okresy Louny a Most, kde procento
trestných činů stále stoupá.