Poslankyně Hadačová vznesla dotaz na financování
družstevní bytové výstavby. Jasně
naznačila problém, který je nastolen. Dosud
se ze státního rozpočtu krylo, jak ona řekla,
(já dokonce to číslo neznám nazpaměť),
v průměru 60 % nákladů. Ona řekla
další číslo, které všichni
dobře známe, že se poskytuje úvěr
na 40 let za úrokovou sazbu 1 %. Prohlašuji, že
to je naprostý světový unikát. Čtyřicetiletý
úvěr s jednoprocentní úrokovou sazbou
při míře inflace daleko vyšší
než 1 % je ve světě unikátní
forma podpory bytové výstavby. Ze státního
rozpočtu dnes novým osamostatněným
komerčním bankám kryjeme další
miliardy na rozdíl mezi tímto úrokem a úrokem,
který by tyto banky mohly dostat, kdyby peníze půjčily
jinam. Jen krytí tohoto úrokového salda ze
státního rozpočtu v letošním
roce, který schvalujete, dosahuje přes 2 miliardy
Kčs. Dokud jsme neměli samostatné komerční
banky, tak tento problém tolik nevyvstával. Samostatné
komerční banky, pracující v současné
době na ziskovém základě, nejsou ochotny
nikomu dávat úvěr za jedno procento a já
myslím, že mají pravdu. Chci říci,
že není možné uvažovat jinak než
že státní příspěvek po
zvýšení některých cen, které
již bylo zmíněno, v žádném
případě zvýšen být nemůže
a musí samozřejmě být nesen samotnými
družstevníky.
Uznávám postřeh poslance Zemana o odlišnosti
rozlišovací úrovně, na druhé
straně však také platí argument, že
někde jsou znaménka minus a někde jsou znaménka
plus. To je také velmi významná rozlišovací
úroveň. Já jsem možná přecenil
jednu na úkor toho, abych mohl zdůraznit druhou
výraznou rozlišovací úroveň.
Poslanec Zeman řekl, že po volbách by bylo
možné modifikovat zákon o státním
rozpočtu. Já si to nemyslím. To je skutečně
nedorozumění. Tato země bude mít nadále
státní rozpočet, bude mít své
příjmy a výdaje, bude nadále bojovat
s inflací, bude nadále odbourávat dotace.
Předpoklad, že se v polovině roku po volbách
může něco změnit, je iluzorní.
Můžeme udělat s poslanci seminář
o inflaci, ale já bych se chtěl stručně
vyjádřit k laciné tézi, že inflace
bude a je důsledkem minulosti. Chtěl bych říci,
že tomu tak je i není. Na inflaci nepochybně
budou působit v letošním roce tři základní
jevy. Prvním jevem, který na ni bude působit,
je výchozí nebo chcete-li zděděná
ekonomická situace. To je složka, kde jsme něco
zdědili z minulosti. Za druhé: na inflaci v letošním
roce budou působit exogenní tedy vnější
impulsy, které na nás dopadnou, ať si to zasloužíme
nebo nezasloužíme, ve světové nebo domácí
ekonomice. Třetím vlivem jsou vlivy endogenní,
domácí, naše hospodářská
politika. Letošní míra inflace bude konglomerátem
těchto tří vlivů, nikoliv pouze jednoho.
Bylo by trochu laciné ji svádět pouze na
výchozí situaci.
Vlivy na to, jaká bude inflace, jsou tedy částečně
nezaviněné a částečně
zaviněné. Právě proto, abychom se
jim co nejvíce mohli bránit, volíme tento
přebytkový státní rozpočet,
volíme tuto restriktivní měnovou politiku
Státní banky československé.
Chtěl bych se vyjádřit ještě
k vykupování spotřebních předmětů
návštěvníky z cizích zemí.
Myslím, že jsme se už pokoušeli vysvětlovat
to mnohokrát a neřekneme určitě nic
nového, avšak tento dotaz tady vznesen byl. Všichni
víme, že vykupování je velmi nepříjemnou
věcí. Je to krátkodobá daň
za otevírání naší ekonomiky.
Je třeba to vidět v tomto kontextu. Vyloučíme-li
možnost opětného uzavírání
naší ekonomiky, tak je naprosto zjevné, že
máme před sebou tři varianty řešení:
1. Jediným dlouhodobě možným řešením,
které má vliv na celý komplex naší
ekonomické reformy a její urychlení, je celý
komplex zásahů zejména do racionalizace cenové
struktury. Čím dříve to provedeme,
tím kratší dobu a menší daň
budeme za otevírání naší ekonomiky
platit.
2. Malá část řešení je
v problematice kursové.
3. Nejmenší část řešení
je v administrativní blokaci toho či onoho, v kontrole
na hranicích a podobně.
Pořadí řešení je samozřejmě
v těchto třech blocích problémů.
Je samozřejmé, že snadno rozhodnutelná
administrativní řešení, která
má vláda v rukou, hrají daleko nejmenší
roli.
O cenách se tu mluvilo, i když v alternativních
pohledech. Já se zmíním alespoň o
kursové problematice. Řada z vás si
možná všimla, že minulý týden
federální vláda vypověděla
dohody o utváření neobchodních kursů
se zeměmi RVHP, což nám po vypršení
tříměsíční lhůty
umožní, abychom na dvoustranném základě
nacházeli daleko vhodnější a příhodnější
kursy než které máme s některými
z těchto zemí, s některými z těchto
měn. Je však třeba jasně říci,
že tato jednání nebudou jednoduchá,
protože není pravda, že jsme vykupováni
jen my a že jsme i v minulosti byli vykupováni jen
my. Já myslím, že naši občané
také vykupují leccos v některých sousedních
státech a podobně. Řešení nebude
jednoduché.
Co se týče zemí s konvertibilní měnou,
tam jde skutečně o to, že řešení
je jedině v tom, jestli přijmeme kurs, který
je československá veřejnost ochotna platit
za tyto měny anebo jestli tento kurs nepřijmeme.
Když ho přijmeme, tak se zdá leckomu nepříznivý,
nicméně snaží se o blokaci černého
trhu s valutami. Když ho nepřijmeme a zvolíme
kurs úplně jiný, který neodpovídá
poměrům na trhu, dojde s uvolněním
celkového společenského procesu k neuvěřitelnému
nárůstu černého obchodu s valutami.
Proto bylo voleno řešení takové, jaké
bylo voleno.
K učňovskému školství bych chtěl
říci, že hledáme optimální
systém racionálního řízení
středního učňovského školství,
ale co se týče platnosti existujícího
systému, chtěl bych naprosto jasně říci,
že náklady na výuku učňů
samozřejmě musejí hradit podniky, je to dokonce
v dosavadním systému jejich cenové tvorby
zakalkulováno do velkoobchodních cen. Jestliže
nezměníme tento systém - proto říkám,
že je to koncepční otázka - tak pokud
by některé podniky nechtěly provozovat učňovská
zařízení, pak bychom nepochybně museli
ve spolupráci s cenovým úřadem provést
určité odvody cenového charakteru do státního
rozpočtu, které by jim to, co podniky získávají
a získaly při minulé cenové reformě,
okamžitě zase odčerpaly. Takže učňovské
školství samozřejmě zatím nesou
podniky v tom smyslu, jak to zde bylo vysvětleno, tu jeho
část.
Poslanec Kontra navrhoval posílit postavení národních
výborů. Ano, já jsem se o tom zmiňoval.
Nová rozpočtová pravidla pozmění
celou strukturu toho, o čem je rozhodováno i finančně
na úrovni federace, republik a národních
výborů všech stupňů. Budeme o
tom diskutovat později.
Pokles výroby tady byl zmíněn. Několikrát
jsme se k tomu vyjadřovali. Myslím si, že tento
jev nesmíme podceňovat, ale v žádném
případě ho nesmíme přeceňovat.
Pokles výroby v prvních dvou měsících
byl relativně malý, byl způsoben několika
konkrétními jevy a počkejme si před
rychlými a zásadními soudy o naší
ekonomice na další data.
Chtěl bych ještě jednou poděkovat všem
poslancům za připomínky, budeme s nimi pracovat.
Doporučil jsem, abychom si některé otázky
prodiskutovali na seminářích s poslanci,
podobně jako jsme to udělali v minulosti. Ještě
jednou bych chtěl poděkovat za pozornost. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS B. Kučera: Děkuji ministru Klausovi za závěrečné
slovo. Žádají o slovo společní
zpravodajové? Prosím, aby se rovněž
vyjádřili k pozměňovacímu návrhu.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
J. Bezecný: Myslím, že poslanec Zeman i
další jasně obhájili naše stanovisko.
Mluvil o tom zde i pan ministr. Chtěl bych znovu doporučit
přijetí usnesení tak, jak bylo přijato
na společném zasedání výborů
pro plán a rozpočet a výborů ústavně
právních.
Společný zpravodaj výborů SN poslanec
B. Servus: Především žádný
poslanec nenapadl rozpočet a schválení rozpočtu
jako takového, jak byl doporučen ve zpravodajské
zprávě. Pokládám to za zcela správné.
Pan místopředseda vlády Stračár
říká, že zpráva našeho výboru
neodpovídá tomu, co bylo na výboru pro průmysl,
dopravu a obchod, protože byly požadavky na tvrdší
limity. Uvedl jsem: "Z nedobrého hodnocení
situace v resortu logicky vyplývá i podpora požadavku
na dočasné bilancování vybraných
položek, což nutně konzervuje dřívější
direktivní metody řízení". Podle
mého názoru nejsme v rozporu s tím, konstatoval
jsem, co výbor ve svém usnesení přijal.
Je tady další problém, a to je snížení
rozpočtu pro kapitolu SKVTIR. Pan místopředseda
Reichel zde uvádět to a ono. Domnívám
se, že naše doporučení, které říká,
že je potřeba převést organizace VVZ,
které jsou rozpočtové urychleně na
organizace hospodářské, je schůdné.
Tím zároveň odpovídám i poslankyni
Moltašové, která doporučila, abychom
nešli tak dalece na restrikci, ale domnívám
se, že tak, jak jsme to navrhli, tak to odpovídá.
Jsme pro to, abychom schválili tento zákon o státním
rozpočtu podle tisku 307 a po doplnění podle
tisku 331.
Předsedající místopředseda
FS B. Kučera: Děkuji společným
zpravodajům. Vážené Federální
shromáždění, přistoupíme
nyní k hlasování.
Při schvalování vládního návrhu
zákona o státním rozpočtu československé
federace platí podle čl. 42, odst. 2, písm.
e) zákona o československé federaci zákaz
majorizace, to znamená, že ve Sněmovně
národů hlasují odděleně poslanci
zvolení v České republice a odděleně
poslanci zvolení ve Slovenské republice.
Vzhledem k tomu, že paní poslankyně Moltašová
trvá na svém návrhu, prosím, aby jste
si vzali k ruce společnou zprávu výborů,
což je tisk 331. Na str. 2 by se měla upravit SKVTIR
na 223 784 tis. Kčs. Upozorňuji, že by toto
zvýšení šlo na vrub celkového kladného
výsledku, který v rozpočtu je zapsán,
kdyby se takto rozhodlo.
V zasedacím sále jsou v současné době
přítomni 164 poslanci Sněmovny lidu, 67 poslanců
Sněmovny národů zvolených v České
republice a 61 poslanec Sněmovny národů zvolený
ve Slovenské republice. Obě sněmovny jsou
tedy usnášení schopné.
Nejdříve budou hlasovat poslanci Sněmovny
lidu.
Kdo z nich souhlasí s pozměňovacím
návrhem poslankyně Moltašové, nechť
zvedne ruku. (Hlasuje se.) Děkuji.
Kdo je proti? (Sedmdesát šest.) Sedmdesát šest
hlasů.
Kdo se zdržel hlasování? (Dvacet devět.)
Dvacet devět poslanců.
Sněmovna lidu tedy zamítla návrh poslankyně
Moltašové.
Nyní budou hlasovat poslanci Sněmovny národů
zvolení v České socialistické republice.
Kdo z nich je pro návrh poslankyně Moltašové?
(Hlasuje se.) (Osm.) Osm. Děkuji.
Kdo se zdržel hlasování? (Patnáct.)
Patnáct.
Můžeme konstatovat, že poslanci Sněmovny
národů zvolení v České socialistické
republice návrh odmítli.
(Faktická poznámka): Chtěl bych upozornit
pana předsedajícího, že ČNR i
SNR přijaly název Česká republika
a Slovenská republika a měl by si tento fakt uvědomit.
Nyní budou hlasovat poslanci Sněmovny národů
zvolení ve Slovenské republice.
Kdo z nich je pro návrh poslankyně Moltašové?
(Hlasuje se.) (Sedm.) Sedm. Děkuji.
Kdo je proti? (Většina.) Většina.
Kdo se zdržel hlasování? (Šestnáct.)
Šestnáct.
Poslanci Sněmovny národů zvolení ve
Slovenské republice rovněž odmítli návrh
poslankyně Moltašové.
Nyní můžeme přikročit ke hlasování
o návrhu zákona o státním rozpočtu
ve znění zprávy výborů pro
plán a rozpočet a výborů ústavně
právních SL a SN. Počet v zasedací
síni, jak poslanců SL i SN se nezměnil. Obě
sněmovny jsou usnášení schopné.
Nejdříve budou hlasovat poslanci Sněmovny
lidu.
Kdo z nich souhlasí s vládním návrhem
zákona o státním rozpočtu československé
federace na rok 1990, ve znění společné
zprávy, nechť zvedne ruku. (Hlasuje se.) (Většina.)
Děkuji. Většina.
Kdo se zdržel hlasování? (Osm.) Osm.
Hlasováním s vládním návrhem
zákona o státním rozpočtu československé
federace na rok 1990 vyslovili poslanci Sněmovny lidu souhlas.
Nyní budou hlasovat poslanci Sněmovny národů
zvolení v České republice.
Kdo je pro tento návrh? (Hlasuje se.) (Většina.)
Děkuji. Většina.
Konstatuji, že s vládním návrhem zákona
ke státnímu rozpočtu československé
federace na rok 1990 vyslovili poslanci Sněmovny národů
zvolení v České republice souhlas.
Nyní prosím o hlasování poslance Sněmovny
národů zvolené ve Slovenské republice.
Kdo z nich souhlasí s vládním návrhem
zákona uvedeným v parlamentním tisku 307
a se společnou zprávou výborů, nechť
zvedne ruku. (Hlasuje se.) (Většina.) Děkuji.
Kdo se zdržel hlasování? (Tři.) Tři.
S vládním návrhem zákona o státním
rozpočtu československé federace na rok 1990
souhlasí také poslanci Sněmovny národů
zvolení ve Slovenské republice. (Potlesk.)
Sněmovna národů schválila návrh
zákona.
Vzhledem k souhlasnému usnesení obou sněmoven
konstatuji, že Federální shromáždění
Československé socialistické republiky schválilo
zákon o státním rozpočtu čs.
federace na rok 1990.
(Poznámka redakce: usnesení FS č. 149, SL
č. 236, SN č. 246)
Doporučuji nyní udělat na 30 minut přestávku,
jednání začne v 17.50 hodin.
Další jednání společné
schůze povede první místopředseda
FS poslanec Stanislav Kukrál.
Jednání přerušeno v 17.20 hodin.)
Jednání opět zahájeno v 18.08 hodin.)
Řízení schůze převzal první
místopředseda FS S. Kukrál.)
Předsedající první místopředseda
FS S. Kukrál: Vážené Federální
shromáždění, budeme pokračovat
v projednávání dalších bodů
programu.
Vládní návrh zákona o sdružování
občanů (tisk 281) a společnou zprávu
výborů Sněmovny lidu a výborů
Sněmovny národů (tisk 329).
Prosím prvního místopředsedu federální
vlády JUDr. Jána Čarnogurského o výklad
k předloženému návrhu.
První místopředseda vlády ČSSR
J. Čarnogurský: Vážený pán
predsedajúci, vážené Federálne
zhromaždenie, federálna vláda vám predložila
na posúdenie tri návrhy zákonov, zabezpečujúcich
základné politické práva občanov.
Je to návrh zákona o združovaní občanov,
návrh zákona o práve zhromažďovacom
a návrh zákona o práve petičnom. Tieto
tri návrhy zákonov pretavili do reči práva
požiadavky našich občanov, ktoré zaznievali
v našich mestách a obciach v uplynulých mesiacoch.
O význame týchto zákonov svedčí
skutočnosť, že práve porušovanie
práv zabezpečených týmito návrhmi
zákonov v prípade ich prijatia viedlo a podstatným
spôsobom prispelo práve k vzniku nespokojnosti občanov
a revolúcii, ktorú sme zažili.
Predloženie návrhov týchto troch zákonov
je zároveň súčasťou plnenia programového
vyhlásenia federálnej vlády. Vláda
chce tý mito návrhmi zákonov uskutočniť
ďalší krok pri uvádzaní nášho
právneho poriadku do súladu s medzinárodnými
paktami o ľudských právach.