Odůvodnění

Uzákonění licenčních smluv k ochranným známkám si vyžádal rozvoj dělby práce, zejména vzájemná kooperace mezi státy RVHP. Licenční smlouvy k ochranným známkám umožní řešit otázky spojené s označováním výrobků vzniklých v kooperaci.

Licenční smlouvy k ochranným známkám nyní již částečně upravuje zákon č. 42/1980 Sb., o hospodářských stycích se zahraničím. Týká se však pouze vztahů, v nichž je jednou ze stran zahraniční subjekt. Nutnost souhlasu Úřadu s licenční smlouvou je stanovena pouze v resortním předpisu /směrnice federálního ministerstva pro technický a investiční rozvoj č. 8 z roku 1980/. Uvedené směrnice upravují licenční smlouvy pouze částečně, nedotýkají se např. smluvních vztahů mezi dvěma čs. organizacemi nebo mezi dvěma zahraničními subjekty na území ČSSR. Zásada má proto za cil uvedené nedostatky odstranit a licenční smlouvy k ochranným známkám upravit jednotně.

Souhlas k uzavřeni licenční smlouvy s právnickými nebo fyzickými osobami; které nemají na území ČSSR bydliště nebo sídlo, bude vyžadován v rámci řízení dle zákona č. 42/1980 Sb., v ostatních případech přímo dle těchto zásad.

Pro žádost o zápis licenční smlouvy do rejstříku ochranných známek není třeba stanovit pořádkovou lhůtu, nebo sankcí je zde neúčinnost licenční smlouvy.

Zákaz uzavření licenční smlouvy v případech uvedených v odst. 4 je motivován stejným záměrem jako u převodu práva k ochranné známce.

Zásada XIX

Majitel ochranné známky a smluvní uživatelé jsou povinni ochrannou známku užívat, a to ve formě, v jaké je zapsána v rejstříku. O jejím užívání jsou povinni uchovávat doklady v průběhu ochranné doby ochranné známky.

Odůvodnění

Nová právní úprava zavádí institut povinného užívání zapsaných ochranných známek. Uzákonění tohoto institutu si vyžádala nutnost uvést do souladu předpis o ochranných známkách jednak s Typovým zákonem RVHP, jednak se stávající světovou praxí.

Ustanovení má dále zabránit tomu, aby ochranná známka byla užívána v odlišné formě, tj. ve formě, která se liší od formy uvedené v rejstříku ochranných známek.

Užívání ochranné známky a uchovávání dokladů o jejím užívání je dosud stanoveno pouze pro organizace zahraničního obchodu /Věstník FMZO, částka 4/1980, výnos č. 9, o postupu při uzavírání a provádění zahraničně-obchodních operací - dále jen "výnos FMZO č. 9/1980"/.

Smluvními uživateli se rozumí právnické nebo fyzické osoby, kterým vzniklo právo užívat určitou ochrannou známku z titulu smlouvy. Lze rozlišit 2 případy:

- smluvní uživatel či uživatelé, oprávnění na základě licenční smlouvy,

- smluvní uživatel či uživatelé, oprávnění na základě smlouvy o přihlášce a užívání kolektivní ochranné známky. U kolektivní známky mohou totiž sdružené či jinak spjaté fyzické nebo právnické osoby vystupovat buď všechny jako majitelé kolektivní ochranné známky, nebo pouze některé z nich jako majitelé a ostatní jako smluvní uživatelé; to bude vždy v konkrétním případě záviset na ustanoveních smlouvy.

Zásada XX

Právo k ochranné známce zaniká:

a/ uplynutím ochranné doby, nebyl-li zápis ochranné známky obnoven,

b/ zánikem právní subjektivity majitele ochranné známky, nebylo-li právo k ochranné známce převedeno na nového majitele,

c/ prohlášením majitele ochranné známky, že se svého práva vzdává; právo zaniká dnem, kdy prohlášení dojde Úřadu,

d/ výmazem.

Odůvodnění

Způsoby zániku práva k ochranné známce jsou převzaty z dosavadní právní úpravy, nově přistoupil pouze zánik práva zánikem právní subjektivity majitele ochranné známky. Ztratí-li majitel požadovanou právní subjektivitu, přestává být schopen vystupovat ve známkoprávních vztazích svým jménem a pozbývá tudíž i všech práv k ochranné známce.

Zásada XXI

/1/ Úřad vymaže ochrannou známku, jestliže v řízení zahájeném, z vlastního podnětu nebo na návrh třetí osoby shledá,

a/ že byla zapsána v rozporu s ustanoveními tohoto zákona; rozhodnutí o výmazu má účinek, že známka se posuzuje tak, jako by vůbec nebyla zapsána,

b/ že nebyla v ČSSR užívána po dobu 5 let předcházejících řízení o výmazu a majitel ochranné známky její neužívání nezdůvodní. Užívání ochranné známky smluvním uživatelem /zásada X. odst. 3 a zásada XVIII/ se považuje za užívání jejím majitelem.

/2/ Úřad vymaže zaměnitelnou ochrannou známku, jestliže v řízení zahájeném na návrh majitele prioritně starší známky shledá, že napadená známka je zapsána pro výrobky nebo služby téhož druhu a od zápisu napadené ochranné známky neuplynulo více než 5 let.

/3/ Úřad vymaže ochrannou známku, jestliže v řízení zahájeném na návrh majitele prioritně starší proslulé ochranné známky shledá, že napadená známka je s touto proslulou ochrannou známkou zaměnitelná a jestliže od zápisu napadené ochranné známky neuplynulo více ne 5 let.

Odůvodnění

Účelem odst. 1 této zásady je zrušit ochranné známky zapsané např. na podkladě nepravdivých údajů a odstranit z rejstříku tzv. mrtvé ochranné známky, které se neužívají a brání zápisu ochranných známek pro jiného majitele. Pro užívání ochranné známky je stanoveno období minimálně 5 let, kratší lhůta by nebyla vhodná, nebo zavedení ochranné známky na trh často vyžaduje delší časové období.

Ustanovení odst. 2 a 3 zabezpečují uplatnění práv majitelů starších ochranných známek oproti známkám prioritně mladším. Základním předpokladem pro výmaz v případě odst. 2 je vzájemná zaměnitelnost obou známek a jejich zápis pro výrobky nebo služby téhož druhu. Proslulé ochranné známky jsou chráněny bez ohledu na druh výrobků nebo služeb. Stanovení pětileté lhůty, ve které lze podat návrh na výmaz, má zvýšit právní jistotu přihlašovatelů a majitelů

Účinky rozhodnutí o výmazu dle odst. 1 písm. b/ a odst. 2 a 3 nastávají podle obecných předpisů o správním řízení.

Zásada XXII

Úřad vede rejstřík ochranných známek a vydává Věstník; ve kterém zveřejňuje zápisy ochranných známek, uznáni ochranné známky za proslulou a jiné důležité skutečnosti, které se jich týkají.

Odůvodnění

Uvedené ustanovení je převzato ze stávající úpravy, nebo se v praxi osvědčilo.

Jinými důležitými skutečnostmi se rozumí převod a licenční smlouva, obnova zápisu, zánik práva k ochranné známce apod.

Zásada XXIII

/1/ Majitel ochranné známky je povinen oznamovat Úřadu změnu názvu, sídla nebo jména, příjmení a bydliště, změnu předmětu činnosti vztahující se k ochranné známce, a to nejpozději do 6 městců, ode dne, kdy k této změně došlo.

/2/ Majitel ochranné známky, který má sídlo nebo bydliště v ČSSR, je povinen oznamovat Úřadu též zápisy, změny, obnovy a zániky práv ke své ochranné známce v zahraničí a známkové spory, a to bez zbytečného prodlení.

Odůvodnění

Účelem oznamovací povinnosti je zajistit, aby v dokumentačních fondech Úřadu byly zaznamenány všechny skutečnosti týkající se ochranných známek a rejstřík průběžně aktualizován, a tím umožnit řádný průzkum ze strany Úřadu a informovanost zainteresovaných osob.

Zásada XXIV

Právnické osoby mající sídlo a fyzické osoby mající bydliště na území ČSSR, jsou povinny vyžádat si souhlas Úřadu:

a/ k upuštění od udržování zápisu ochranné známky v zahraničí,

b/ k převodu práva k ochranné známce zapsané v zahraničí,

c/ k uzavření licenční smlouvy k ochranné známce zapsané v zahraničí

d/ ke změně názvu organizace, který tvoří ochranné známka nebo který ochrannou známku obsahuje,

e/ ke změně licenční smlouvy nebo smlouvy o přihlášce a užívání kolektivní ochranné známky.

Bez souhlasu Úřadu je změna smluv uvedených v ustanovení písm. e/ neplatná.

Odůvodnění

Tato ustanovení jsou motivována snahou o účelné vynakládání a zhodnocení již vynaložených devizových prostředků, snahou zabránit porušování zájmů čs. organizací na zahraničních trzích a snahou o ochranu spotřebitelů před klamáním /např. uzavření licenční smlouvy k ochranné známce, která obsahuje zeměpisný údaj/. V nutnosti souhlasu Úřadu se v uvedených případech projevuje jeho řídící funkce jako federálního ústředního orgánu státní správy ve vztahu k čs. organizacím a osobám.

Není nutné vyžadovat předchozí souhlas Úřadu se zápisem ochranné známky v zahraničí, nebo dle zásady XIV je taková přihláška možná až po přihlášení v ČSSR. Tím lze podchytit ty přihlášky, které by byly v zahraničí většinou zamítnuty.

Souhlas Úřadu s úkony dle písm. a/, b/, c/ se týká čs. právnických nebo fyzických osob pouze ve vztahu k ochranným známkám zapsaným v zahraničí, kdežto v zásadách XVII odst. 2 a 3 a XVIII odst. 2 se jedná o ochranné známky zapsané v ČSSR.

Sankcí za porušení povinností uvedených v této zásadě v písm. a/ až d/ je pouze možnost uložení pokuty. Jiný důsledek, např. neplatnost uvedených úkonů by byl nereálný, např. jestliže majitel bez souhlasu Úřadu upustí od udržování ochranné známky v zahraničí, nemůže Úřad vyslovením neplatností tohoto úkonu navrátit na konkrétním teritoriu situací do původního stavu.

Vyslovení neplatnosti úkonů dle písm. d/ by komplikovalo výkon státní správy, např. Úřad by byl nucen vyslovovat neplatnost resortních rozhodnutí v částech týkajících se názvů organizací apod. K tomuto účelu slouží jednak výslovná povinnost dle zásady XXV, jednak hrozba sankcí dle zásady XXVI.

Bod e/ má za cíl zabránit obcházeni ustanovení licenčních smluv a smluv o kolektivních známkách, jakož i klamání spotřebitelů. Sankcí při nedostatku souhlasu Úřadu je neplatnost úkonu.

Souhlas dle písm. b/, c/ se bude poskytovat v rámci schvalovacího řízení dle zákona č. 42/1980 Sb., o hospodářských stycích se zahraničím, případy písmen a/, d/ a e/ nejsou v uvedeném zákoně upraveny.

Zásada XXV

Ústřední orgány a národní výbory, které řídí organizace, zabezpečují, aby zejména při organizačních změnách byla práva k ochranným známkám zachována.

Odůvodněni

Tato povinnost byla do zásady převzata z přílohy usnesení vlády ČSSR č. 678 z 7.9. 1963 o opatřeních pro činnost státních a,hospodářských orgánů v oboru ochranných známek, označení původu a chráněných vzorů.

Pro organizace provádějící zahraničně-obchodní činnost jsou některé další povinnosti stanoveny ve výnosu federálního ministerstva zahraničního obchodu č. 9 z roku 1980.

Cílem zásady je omezit, popř. zcela vyloučit, neodůvodněné zániky práv k ochranným známkám, neboř je velmi obtížné a ve většině případů zcela nemožné navracet přerušené ochranné doby a zanikl známková práva do původního stavu, což má za následek nepříznivé finanční i jiné dopady na majitele a vede k dezorientaci spotřebitelů.

Zásada XXVI

/1/ Úřad je oprávněn ukládat právnickým a fyzickým osobám pokuty:

a/ není-li kolektivní ochranná známka užívána společně s individuální ochrannou známkou, popř. s plným názvem právnické osoby nebo se jménem fyzické osoby /zásada X odst. 5 /,

b/ byla-li ochranná známka přihlášena do zahraničí před podáním přihlášky v ČSSR /zásada XIV/,

c/ nebyla-li splněna oznamovací povinnost dle zásady XXIII

d/ byly-li úkony uvedené v zásadě XXIV provedeny bez souhlasu Úřadu.

/2/ Pokuty se ukládají právnickým osobám až do částky Kčs 100.000.-, a fyzickým osobám až do částky Kčs 10.000,-; při opakovaném porušení povinností, za jejichž nedodržení byla již pokuta uložena, se ukládají opakovaně. Při stanovení výše pokut se přihlíží zejména k závažnosti důsledků postihovaného jednání, okolnostem a důvodům, které vedly k porušení uložené povinnosti, a u fyzických osob i k míře zavinění.

/3/ Uloženou pokutu je třeba zaplatit na účet příslušné finanční správy do jednoho měsíce ode dne, kdy rozhodnutí o jejím uložení nabylo právní moci.

/4/ Dokutu lze uložit do jednoho roku ode dne, kdy se Úřad o porušení zákona dověděl, nejpozději však do tří let následujících po roce, ve kterém k porušení zákona došlo.

/5/ Výnos pokut plyne do státního rozpočtu federace.

Odůvodnění

Zavedení postihu právnických nebo fyzických osob, které neplní stanovené povinnosti, má několik hlavních cílů:

- přispívat k ochraně spotřebitelů před klamáním o původu výrobků nebo služeb /odst. 1 písm. a//,

- zabránit neefektivnímu vynakládání devizových prostředků, sledovat a ovlivňovat zhodnocování prostředků jíž vynaložených /odst. 1 písm. b/ a d//,

- udržovat údaje, obsažené v dokumentačních fondech Úřadu v souladu se skutečností,např. při změnách názvů, převodech, změnách předmětu činnosti majitelů tak, aby mohly být účinně využívány zájemci z řad čs. i zahraničních subjektů /odst. 1 písm. c/.

Předpokládá se, že možnost ukládání sankcí.povede ke zvýšení známkové disciplíny na všech stupních.

Souběžně s pokutami jsou v návrhu zásad zákona zavedeny i sankce neplatnosti a výmazu při neužívání ochranné známky apod. Sankce uložení pokuty byla zvolena zejména v případech, kdy jiná sankce nepřichází v úvahu nebo kdyby komplikovala výkon státní správy /např. zásada XXIV písm. a/, resp. d//.

Zásada XXVII

/1/ Ustanovení mezinárodních smluv, jimiž je ČSSR vázána, zůstávají nedotčena.

/2/ Majitelé ochranných známek, kteří nemají sídlo nebo bydliště na území státu, který je členem mezinárodni smlouvy týkající se ochranných známek, jíž je ČSSR vázána, mají za podmínek vzájemnosti stejná práva a povinnosti jako majitelé ochranných známek, kteří mají v ČSSR sídlo nebo bydliště.

/3/ Majitelé ochranných známek, kteří nemají v ČSSR sídlo nebo bydliště, musí být v řízení před Úřadem zastoupeni organizaci nebo členem organizace k tomu zvlášť oprávněné; jejich seznam zveřejní Úřad ve Věstníku.

Odůvodnění

Ustanovení o zastupování zahraničních majitelů ochranných známek v řízení Před Úřadem je obvyklé ve všech předpisech z oblasti průmyslových práv. Tato praxe je běžná a nutná již s ohledem na jazykové překážky.

Zástupci pověřenými k zastupování cizinců v ČSSR jsou v současné době členové advokátních poraden č. 1 a 10 v Praze a Ústav technického rozvoje a informací /UTRIN/, účelová organizace, Praha.

Zásada XXVIII

/1/ Pro řízení před Úřadem platí obecné předpisy o správním řízení s odchylkami uvedenými v tomto zákoně a s výjimkou ustanovení § 29, 39 a 49 zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení /správní řád/.

/2/ Každé podání u Úřadu se činí písemně, podání se může týkat pouze jedné ochranné známky.

/3/ V řízení nelze prominout zmeškání lhůty při uplatnění práva přednosti a při žádostí o obnovu zápisu ochranné známky.

/4/ Práva nabytá třetími osobami v dobré víře v době mezi zmeškáním lhůty a jejím prominutím zůstávají nedotčena.

Odůvodnění

Specifičnost řízení o ochranných známkách si vyžádala nutnost stanovení několika výjimek z obecných předpisů o správním řízení.

Užití ustanovení správního řádu o přerušení řízení je nadbytečné vzhledem k existenci institutu právní domněnky upuštění od přihlášky ochranné známky /zásada XII odst. 2 / pro formální nedostatky /jestliže je přihlašovatel přes výzvu Úřadu neodstranit/. Přihlašovatel má možnost, vyskytnou-li se překážky /např. zdlouhavé opatřování dokladů ze zahraničí/, požádat Úřad o prodloužení lhůty k odstranění formálních nedostatků přihlášky. Současná praxe je taková, že Úřad lhůtu třikrát prodlužuje a poté stanoví lhůtu konečnou. Při přerušení řízení dle § 29 správního řádu by docházelo /jestliže by přihlašovatel nedostatky přihlášky neodstranil/ k neúměrnému i několikaletému prodlužování řízení. Tato situace by měla za následek vznik právní nejistoty přihlašovatelů, kteří by si chtěli přihlásit shodné nebo zaměnitelné označení.

Čestné prohlášení nelze připustit, nebo rozhodné skutečnosti a důkazy je třeba prokazovat v oblasti ochranných známek ověřenými doklady.

Lhůty k rozhodnutí stanovené v § 49 správního řádu nelze v oblasti ochranných známek aplikovat, nebo průměrná doba zápisného řízení je cca 8 měsíců, u výmazového řízení je závislá zejména na době doručování návrhů a rozhodnutí do zahraničí prostřednictvím federálního ministerstva zahraničních věcí a činí zhruba 12 měsíců.

Prodlužování lhůt pro rozhodnutí dle § 49 odst. 2.správního. řádu odvolacím orgánem by vzhledem k velkému počtu přihlášek ochranných známek /cca 450 měsíčně/ vedlo k neúměrnému zatěžování pracovníků odvolacího orgánu a z toho vyplývající nutnosti na zvýšení počtu pracovních sil.

Požadavek obligatorní písemné formy je dán potřebou jasného prokázání všech skutečností rozhodných pro ochrannou známku /např. vznik prává přednosti, předmět činnosti majitele ochranné známky apod./. Omezení podání pouze na jednu ochrannou známku má za cíl zabránit obcházení předpisů o správních poplatcích.

Promíjení zmeškání lhůt, které jsou stanoveny pro prokázání a uplatnění práva přednosti, nebo lhůt pro obnovu zápisu ochranné známky, by bylo v rozporu s mezinárodní a vnitrostátní praxí v oblastí průmyslového vlastnictví a vyvolávalo by právní nejistotu přihlašovatelů nových ochranných známek.

Zásada XXIX.

Sporné otázky mezi majiteli ochranných známek, kteří mají sídlo nebo bydliště v ČSSR, nebo organizacemi zahraničního obchodu, související se zápisem, udržováním v platnosti, převodem, licenční smlouvou a porušením práva k ochranné známce v ČSSR nebo v zahraničí, projednávají účastníci s Úřadem; Úřad jim doporučuje smírné řešení.

Odůvodnění

Uvedené otázky byly do současné doby projednávány ve zvláštní komisi pro ochranné známky, která byla zřízena dle vládního usnesení č. 678 z roku 1963. Činnost této komise se za více než 20ti leté působeni v praxi velmi osvědčila, a proto se smírné řešení sporných otázek předpokládá i v tomto zákoně.

Zásada XXX

Úřad upraví obecně závazným předpisem:

a/ podrobnosti řízení o zápisu a obnově zápisu ochranné známky, o změně ochranné známky, nebo jejího majitele, licenční smlouvě; zániku práva k ochranné známce,

b/ které skutečnosti se zapisuji do rejstříku ochranných známek, - do osvědčení o zápisu ochranné známky a které se zveřejňují ve Věstníku Úřadu,

c/ náležitosti smlouvy o přihlášce a užíváni kolektivní ochranné známky,

d/ podrobnosti řízení o uznání ochranné známky za proslulou a náležitosti pro toto uznání,

e/ postup při projednávání sporných otázek podle zásady XXIX,

f/ podmínky, za nichž si, může přihlásit k zápisu jako ochrannou známku označení, obsahující údaje shodné nebo zaměnitelné s označením původu, zapsaný uživatel takového označení původu.

Odůvodnění

Zásada obsahuje zmocňovací ustanovení pro vydání prováděcího předpisu. Předpokládá se, že prováděcí předpis bude předložen současně s návrhem paragrafovaného znění zákona a současně s ním nabude účinnosti.

Zásada XXXI

/1/ Vztahy z ochranných známek,zapsaných do rejstříku před nabytím účinnosti tohoto zákona se řídí, pokud dále není stanoveno jinak, ustanoveními tohoto zákona do nabytí účinnosti tohoto zákona se tyto vztahy řídí dosavadními předpisy.

/2/ Právo majitele ochranné známky a držitele nezapsané značky domáhat se výmazu ochranné známky dle § 12 zákona č. 8/1952 Sb. zůstává zachováno ještě po dobu dvou let od nabytí účinnosti tohoto zákona.

/3/ Řízení o ochranných známkách, které před nabytím účinnosti tohoto zákona dosud pravomocně neskončilo, dokončí se podle tohoto zákona.

Odůvodnění

Obsahem zásady jsou přechodná ustanovení. Zásada vylučuje retroaktivní působení nové právní úpravy na existenci práv k ochranným známkám zapsaným podle dosud platných předpisů.

Zavedení nového institutu - zamítání přihlášek shodných ochranných známek ex offo a opuštění dosud platného institutu držitele nezapsané značky - si vyžádalo stanovení výjimky, jejímž účelem je zvýšení právní jistoty majitelů ochranných známek po přechodné období od zrušení platného zákona do uvedení nového zákona o ochranných známkách do praxe.

Zásada XXXII

Zrušují se:

/1/ zákon č. 8/1952 Sb., o ochranných známkách a chráněných vzorech, ve znění vládního nařízení č. 48/1953 Sb. a zákona č. 84/1972 Sb.,

/2/ nařízení ministra - předsedy Státního úřadu plánovacího č. 15/1952 Sb., k provedení zákona č. 8/1952 Sb.o ochranných známkách a chráněných vzorech, ve znění vládního nařízení č. 48/1953 Sb. a zákona č. 84/1972 Sb.

Odůvodnění

Zákon č. 8/1952 Sb. a nařízení č. 15/1952 Sb., byly změněny vládním nařízením č. 48/1953 Sb., o změnách v příslušnosti a v řízení ve věcech vynálezů, zlepšovacích námětů, ochranných známek a chráněných vzorů.

Zákonem č. 84/1972 Sb., o objevech, vynálezech, zlepšovacích. návrzích a průmyslových vzorech byly zrušeny § 14 - 31 zákona č. 8/1952 Sb., § 15 - 25 nařízení č. 15/1952 Sb. a § 26 - 37 téhož předpisu v částech, týkajících se chrněných vzorů, takže z obou uváděných předpisů zůstala v platnosti zhruba polovina ustanovení. Navrhovaná.úprava má za cíl zrušit jak zákon č. 8/1952 Sb., tak i nařízení č. 15/1952 Sb. v celém rozsahu.

V Praze dne 30. října 1986

Předseda vlády ČSSR


Místopředseda vlády ČSSR a předseda

Státní komise pro vědeckotechnický

a investiční rozvoj


Politický a ekonomický rozbor

k zásadám zákona o ochranných známkách

Socialistický stát spolu s rozvojem výroby v průmyslu, zemědělství, stavebnictví a v ostatních odvětvích národního hospodářství věnuje velkou pozornost kvalitativním nárokům na rozvoj ekonomiky.

Významné místo v rozlišováni kvality výrobků, jejich původu a odpovědnosti výrobce v zájmu uživatele či spotřebitele, patří u nás i v zahraničí ochranným známkám.

Úloha ochranných známek vzrůstá v současné etapě, kdy. vrcholné stranické a státní hospodářské orgány právem kladou mimořádný důraz na kvalitu výrobků jak z hlediska potřeb vnitřního, tak i zahraničního trhu.

Hlavními funkcemi ochranných známek jsou funkce:

a/ rozlišovací - odlišuje výrobky různých výrobců a tím usnadňuje odběrateli či spotřebiteli výběr,

b/ propagační - v závislosti na technické dokonalosti a stupni, užitných vlastností výrobku a jeho jakostním provedení přesvědčuje uživatele či spotřebitele o spolehlivosti a serioznosti výrobního kolektivu a trvalé péči věnované kvalitě jeho výrobků, což je důležité zejména na zahraničních trzích,

c/ ochranná - chrání určité výrobky a brání užívání shodných označení pro shodné nebo podobné výrobky.

Ochranná známka poskytuje spotřebiteli jistotu o výrobci a tradici jeho výrobků. Proto také § 174 hospodářského zákoníku /úplné znění vyhlášeno pod č. 45/1983 Sb./ ukládá užití ochranné známky, přednostně před použitím plného názvu výrobce a jeho sídla.

Dosavadní právní úprava, to jest zákon č. 8/1952 Sb., o ochranných známkách a chráněných vzorech a nařízení ministra - předsedy Státního úřadu plánovacího č. 15/1952 Sb., k provedení zákona č. 8/1952 Sb., oba předpisy ve znění vládního nařízení č. 48/1953 Sb., o změnách v příslušnosti a řízení ve věcech vynálezů, zlepšovacích námětů, ochranných známek a chráněných vzorů, a zákona č. 84/1972 Sb., o objevech, vynálezech, zlepšovacích návrzích a průmyslových vzorech, prosadil a upravil institut ochranné známky i v podmínkách socialistického výrobního způsobu jako nepostradatelnou součást reprodukčního procesu a výraz odpovědnosti výrobců za jakost výrobků.

V uplynulých třech desetiletích vzrostl celkový fond ochranných známek v ČSSR z cca 200.000 v roce 1952 na cca 250.000 v současné době. Fond vlastních československých ochranných známek v uvedeném období v důsledku koncentrace výroby a vytváření menšího počtu velkých výrobních jednotek zaznamenal mírný pokles, a stabilizoval se na počtu cca 14.000 známek. V zahraničí udržují československé organizace průběžně asi 2.000 ochranných známek, každou v průměru přibližně v 10 zemích.

Z uvedeného celkového fondu známek i čs. národního fondu známek připadá asi 1/3 na obor chemického a farmaceutického průmyslu, asi 1/3 na výrobky všeobecného strojírenství a zbytek na ostatní průmyslová odvětví.

V průběhu uvedeného období si kvalitou průzkumu přihlášek ochranných známek a jeho hloubkou vydobylo Československo obecný respekt ve světě, čehož důkazem je i účast čs. odborníků na budování známkových systémů v řadě rozvojových zemí. Rovněž přímý devizový přínos z titulu poplatků a kvality průzkumu představuje pro Československo roční částku asi 1 milion švýcarských franků /Úřad pro vynálezy a objevy a organizace provádějící zastupitelskou činnost/.

Neméně významná je dlouholetá činnost ČSSR v Madridské dohodě o mezinárodním zápisu továrních nebo obchodních známek /zveřejněna vyhláškou ministra zahraničních věcí ČSSR č. 65/1975 Sb., a vyhláškou č. 78/1985 Sb., dále jen "Madridská dohoda"/, stejně jako aktivní účast ČSSR na revizích Pařížské úmluvy na ochranu průmyslového vlastnictví v roce 1958 a 1967 /vyhláška ministra zahraničních věcí ČSSR č. 64/1975 Sb. a vyhláška č. 81/1985 Sb., dále jen "Pařížská úmluva" /.

Uvedené revize naznačily budoucí vývoj v oblasti ochranných. známek např. zvýrazněním ochrany tzv. proslulých známek, kolektivních známek, známek služeb apod. V současné době se v rámci Pařížské úmluvy řeší otázka vztahu ochranné známky a zeměpisného označeni původu výrobků.

Úlohu Úřadu pro vynálezy a objevy při řízeni oblasti ochranných známek v národním hospodářství zdůraznil i zákon č. 84/1972 Sb.

Péče resortů a výrobních organizaci o známkovou ochranu jejich výrobků v období mezi rokem 1952 a současností závisela jednak.od stupně tradičního povědomí, že známka symbolizuje čest organizace a že představuje morální závazek příslušného výrobního kolektivu za trvalou kvalitu známkou označované produkce, jednak od tlaku, jímž působila konkurence při umísťováni výrobků na zahraničních trzích, zejména kapitalistických. V tom směru si aktivně vedly zejména k. p. Škoda, n.p. Tatra, n. p. Spofa, k. p. Blanické strojírny, generální ředitelství Tukových závodů, Spolek pro chemickou a hutní výrobu. n. p. Závody MDŽ, n. p. Karlovarské sklo, n. p. Budějovický Budvar a další organizace.

Prohlubující se socialistická integrace vyvolala v uvedeném období i nové nároky na otázky známkové ochrany mezi členskými státy RVHP.

Zvláštní pozornost byla ve stálém orgánu pro vynálezectví členských států RVHP věnována zejména unifikaci zákonodárství v oblastí známkové ochrany. V roce 1976 byl vypracován Typový zákon o ochranných známkách členských států RVHP a zpracovány další metodické materiály směřující k sjednocení předpisů i průzkumové praxe a k provádění jednotné známkové politiky členských států RVHP ve Světové organizaci duševního vlastnictví.

Rozvoj spolupráce na dlouhodobých perspektivách mezi členskými státy RVHP, prohlubovaní kooperace a specializace, realizace Komplexního programu vědeckotechnického pokroku členských států RVHP do roku 2000, postupný vznik společných podniků a další opatření, kladou stále větší nároky i na otázky známkové ochrany a na posilování odpovědností výrobce za vysokou kvalitu výrobků i na zabezpečení zájmů a potřeb uživatelů.

Práva k ochranným známkám jsou v současných podmínkách rozvinutého světového trhu významným prostředkem k upevňování pozice na trhu a k zajišťování větší prodejnosti výrobků, s nimiž jsou spjata.

Zvýšené nároky na vysokou kvalitu a konkurenceschopnost výroby a výrobků přináší s sebou i situace na zahraničním trhu, kde dochází k velkému střetu výrobků s ohledem na stav krizové situace v kapitalistickém světě. To si vyžaduje opatření k prohloubení ochrany čs. proslulých známek, jakými jsou např. ŠKODA, ČKD, TATRA, LIAZ, POLDI, TONAK, SELLIER + BELLOT, CEBO, BARUM, MATADOR, MAKYTA, MANET, BUDĚJOVICKÝ BUDVAR, PLZEŇSKY PRAZDROJ, a další, které v důsledku dlouhodobých tradic kvality jimi označovaných výrobků přispívají k úspěšnosti realizace čs. výrobků na zahraničních trzích.

K posílení známkové ochrany a konkurenceschopnosti čs. výrobků významně přispělo i úsilí ČSSR o uzavření mnohostranné Dohody o ochraně označení původu výrobků mezi členskými státy RVHP a uzavření dvoustranných dohod s některými kapitalistickými státy /Švýcarsko, Rakousko, Španělsko, Portugalsko/. Stejnému účelu napomohlo i vydání zákona o ochraně označení původů výrobků /zákon č. 159/1973 Sb./.

Návrh československého zákona o ochranných známkách je připravován v úzké součinnosti se Státním výborem SSSR pro vynálezy a objevy, který z obdobných důvodů jako československý Úřad pro vynálezy a objevy rovněž pracuje na novém předpisu o ochranných známkách. Cílem je dosáhnout co nejužšího přiblížení uvedených předpisů. Předkládaný návrh zásad zákona je v základních ustanoveních obsahově shodný s připravovaným předpisem ČSSR.

I když zákon č. 8/1952 Sb. zavedl socialistický právní pořádek do upravovaných vztahů a umožnil dále realizovat výhody plynoucí z používání ochranných známek a po právní stránce se v podstatě osvědčil, nemůže již v současné době sehrát úlohu účinného nástroje, plně odpovídajícího nárokům na posílení vědomí odpovědnosti výrobce za kvalitu výrobků jak vůči domácím, tak i zahraničním odběratelům, ani nárokům, jež na otázky známkové ochrany klade prohlubující se socialistická integrace a realizace Komplexního programu vědeckotechnického pokroku členských států RVHP do roku 2000.

V zájmu posílení ochrany celospolečenských zájmů a vlivu ochranných známek na kvalitu výrobků se jeví vhodným zavést povinná užívání zapsaných ochranných známek, což zdůrazní morální odpovědnost výrobního kolektivu za kvalitu známkou označované produkce a přispěje i k eliminování označení těch výrobků, které se kvalitativně neosvědčily.

Zvýšená úloha známkové ochrany, zejména ve vztahu k exportu a k posílení konkurenceschopnosti čs. výrobků, se projeví zdůrazněním vazby kvality výrobků na příslušné označení, zejména ve spojení s proslul;Smi známkami. Prohloubí se tím vztah daného pracovního kolektivu k trvalému udržení vysoké kvality výroby a posílí se možnost obrany takových významných známek proti jejich napodobování nebo zneužívání jak event. na vnitřním trhu, tak především na zahraničních trzích.

Navrhovaným zavedením institutu kolektivní známky se vytvoří právní báze pro označování výrobků společnými známkami při kooperaci a specializaci nebo při vytváření společných podniků. Bude jich možno rovněž využít i při hospodářské činnosti v rámci koncernové formy řízeni.

Vypracováním zákona na společných principech Typového zákona o ochranných známkách členských států RVHP a vzájemným sblížením československého a sovětského známkového předpisu se usnadní vzájemná spolupráce při ochraně,případně obraně známkových práv organizací socialistických států.

Nově navrhovaná právní úprava vytvoří dostatečné podmínky pro řídící a organizátorskou činnost v oblasti ochranných známek stanovením úkolů orgánů hospodářského řízení. Umožní rovněž zavedení finančního postihu majitelů a smluvních uživatelů ochranných známek, kteří neplní povinnosti stanovené zákonem.

Jako faktor zvýšení ochrany bude působit i zavedení karenční lhůty, jež má zabránit tomu, aby si ochranné známky po jejich event. zániku bezprostředně přihlásil k zápisu jiný výrobce a tím klamal spotřebitele o původu výrobků.

Nově navrhovaná právní úprava uvede do souladu s ustanovením Madridské dohody neměnnost jednou zapsané ochranné známky, zamezit možnostem slučování známek a rozšiřování seznamů známkou chráněných výrobků. To je v souladu s právními předpisy převážné většiny zemí.

V souladu s ustanovením Typového zákona o ochranných známkách členských států RVHP i Pařížské úmluvy je čelné provést v zásadách zákona podrobnější specifikaci označení, která nemohou být ochrannými známkami nebo která jsou vyloučena ze zápisu. Cílem této specifikace je ochrana celospolečenských zájmů, zájmů spotřebitelů, starších práv třetích osob, zapsaných uživatelů označení původu a plnění závazků vyplývajících z mezinárodních smluv.

Návrh zásad zákona vypouští dosavadní institut držitele nezapsané značky /právo předchozího uživatele/, který se v praxi neosvědčil.

Vzhledem k tomu, že návrh zásad zákona o ochranných známkách respektuje současné tendence v posilování odpovědnosti majitele známky za vysokou kvalitu výrobků a zabezpečení zájmu a potřeb uživatelů, potřeby socialistické integrace i současné nároky Pařížské úmluvy a Madridské dohody, vytváří předpoklad pro dlouhodobé uplatnění navrhované úpravy do budoucna.

Návrh nové právní úpravy předpokládá vydání nového zákona o ochranných známkách. Navrhované změny jsou natolik závažné, že by pouze dílčí novelizace stávajícího zákona byla na úkor srozumitelnosti tohoto předpisu. Kromě toho byly v zákoně č. 8/1952 Sb. již zrušeny části týkající se chráněných vzorů, a to zákonem č. 84/1972 Sb.

Návrh zásad zákona neklade zvýšené nároky na státní rozpočet federace ani republik, rovněž nevyžaduje zvýšení počtu pracovních sil v řadě pro vynálezy a objevy ani v ostatních ústředních orgánech státní správy nebo v organizacích.

Zákonodárná pravomoc Federálního shromážděni k vydání nového zákona o ochranných známkách vyplývá z ustanovení čl 37 odst. 1 písm. b/ a čl. 24 odst. 2, písm. d/ ústavního zákona o čs. federaci. Ochranné známky patří do kategorie průmyslových práv, jejichž úprava náleží do působnosti Československé socialistické republiky. Federální shromáždění má zákonodárnou pravomoc patřící do společné působnosti Československé socialistické republiky a obou republik, a to v části svěřené Československé socialistické republice.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP