Zásada č. 36
Je-li starobní, invalidní nebo vdovský důchod
anebo sirotčí důchod oboustranně osiřelého
dítěte jediným zdrojem příjmu
důchodce a nedosahuje částky 1 000 Kčs
měsíčně, zvyšuje se na tuto částku;
má-li důchodce též jiný příjem
(důchod) a úhrn důchodu a tohoto příjmu
nedosahuje částky 1 000 Kčs měsíčně,
zvyšuje se důchod tak, aby úhrn důchodu
a příjmu (důchodu) činil 1 000 Kčs
měsíčně.
Je-li na starobní nebo invalidní důchod,
který nedosahuje částky 1 700 Kčs
měsíčně, odkázán též
rodinný příslušník důchodce,
důchod se zvyšuje na tuto částku; má-li
důchodce nebo takový rodinný příslušník
též jiný příjem (důchod),
zvyšuje se důchod tak, aby úhrn tohoto důchodu
a jiného příjmu (důchodu) činil
1 700 Kčs měsíčně. Splňují-li
podmínky pro zvýšení důchodu
oba manželé, zvýší se jen důchod
náležející manželovi o rozdíl
mezi částkou 1 700 Kčs a úhrnem důchodů
a jiných příjmů manželů.
Důchod se zvyšuje na uvedené částky,
jen nemůže-li si důchodce nebo rodinný
příslušník pro stáří,
zdravotní stav nebo jiné vážné
důvody zvýšit životní úroveň
vlastní prací; to se nevztahuje na poživatele
starobního nebo invalidního důchodu. Při
zvýšení důchodu se nehledí k
výchovnému, ke zvýšení důchodu
pro bezmocnost, k příspěvkům sociální
péče, k odměně za výkon pěstounské
péče, výkon dobrovolné pečovatelské
služby, k pracovnímu příjmu důchodce
nebo jeho rodinného příslušníka
z činnosti, která netrvá déle než
60 pracovních dnů v kalendářním
roce, k pracovnímu příjmu důchodce
nebo jeho rodinného příslušníka
staršího 70 let, ani k příjmu ze záhumenku.
Zvýšení důchodu se nezapočítává
do výše důchodu rozhodné pro výpočet
důchodů pozůstalých ani důchodu
částečného invalidního. Občanu,
který byl umístěn do ústavu sociální
péče pro občany tělesně postižené,
tělesně postižené s přidruženým
mentálním postižením nebo smyslově
postižené, do domova důchodců nebo do
léčebny pro dlouhodobě nemocné, nenáleží
počínajíc čtvrtou měsíční
splátkou jeho důchodu po dni umístění
zvýšení důchodu z důvodu jediného
zdroje příjmu.
Odůvodnění:
Možnost zvýšení nízkých
důchodů z titulu jediného zdroje příjmu
se osvědčila a je stále plně odůvodněna.
Nadbytečné se však stalo ustanovení
o zvýšení invalidního důchodu,
který je jediným zdrojem příjmu, o
100 Kčs měsíčně. Na úseku
sociální péče došlo totiž
v průběhu let k řadě opatření,
která nyní umožňují řešit
životní situaci invalidního důchodce
mnohem výhodněji než tomu bylo v minulosti.
Proto také toto ustanovení nebylo v praxi využíváno.
V souladu s novou úpravou poskytování důchodů
do ústavů sociální péče
a do léčeben dlouhodobě nemocných
se stanoví, že počínajíc čtvrtou
splátkou důchodu po dni umístění
do některého z těchto zařízení
se nebude poskytovat zvýšení důchodu
z titulu jediného zdroje příjmu.
Úprava je bez finančních nákladů.
Zásada č. 37
Důchod manželky náleží manželce
pracujícího (občana), který získal
dobu zaměstnání potřebnou pro nárok
na invalidní nebo starobní důchod nebo důchod
za výsluhu let, jestliže není výdělečně
činná ani nemá nárok na jiný
důchod a dosáhla věku 65 let, nebo je plně
invalidní. To platí obdobně i pro manželky
poživatele důchodu starobního, invalidního
(částečného invalidního) nebo
důchodu za výsluhu let. Výše důchodu
manželky činí 200 Kčs měsíčně.
Odůvodnění:
Dosud je důchod manželky fakultativní dávkou,
která se přiznává v rozmezí
100 - 300 Kčs měsíčně. Směrnice
pro jeho přiznávání národními
výbory nebyly ani uveřejňovány v publikačních
sbírkách obecně přístupných
občanům. Navíc byly do určité
míry rámcové a to nevylučovalo různorodost
praxe u jednotlivých národních výborů.
Vedle dalších skutečností se přihlíželo
zejména k výši manželova příjmu
(důchodu). Navrhovaná zásada je v souladu
s principem stejného posuzování žádostí
všech občanů. Pamatuje na ty ženy, které
sice nezískaly potřebnou dobu zaměstnání
pro nárok na důchod starobní nebo invalidní,
ale svou péčí o domácnost a rodinu
vytvářely dobré rodinné zázemí.
V souvislosti s opatřením, že se nadále
nebude vyžadovat pro nárok na starobní nebo
invalidní důchod trvání zaměstnání
až do okamžiku splnění ostatních
podmínek, měl by se v budoucnu počet žen,
jimž bude přiznáván důchod manželky,
dále snížit. Navrhuje se, aby se důchod
manželky stal dávkou nárokovou bez ohledu na
výši manželova důchodu (příjmu)
a vyplácel se po dobu trvání manželství.
Jako nárokový by se vyplácel jednotnou částkou
200 Kčs s tím, že dosud vyplácené
důchody, pokud jsou vyšší, se v dosavadní
výši ponechají.
V roce 1988 bude vypláceno zhruba 35 tisíc důchodů
manželek. Z nich je asi 40 % nižších než
200 Kčs měsíčně. Náklady
na jejich úpravu budou činit cca 10 mil. Kčs
ročně. Nově získá nárok
na důchod manželky zhruba 15 tisíc žen.
Náklady na nově přiznané důchody
manželek by měly činit v prvním roce
36 mil. Kčs ročně, v dalších
letech se však budou rychle snižovat.
Zásada č. 38
Zvlášť zasloužilým občanům
pracujícím v oboru hospodářství,
vědy, školství, kultury, obrany a bezpečnosti
vlasti v oboru státní správy a v jiných
úsecích veřejné činnosti a
pozůstalým po nich může být přiznán
osobní důchod. Bližší podmínky
upraví vláda Československé socialistické
republiky. Osobní důchod nahrazuje jiné důchody
z důchodového zabezpečení (pojištění)
a vyplácí se za stejných podmínek,
za nichž se vyplácí důchod, který
osobní důchod nahrazuje.
Odůvodnění:
Zachovává se institut osobního důchodu
pro pracující, kteří získali
mimořádné zásluhy v oboru hospodářství,
vědy, školství, kultury, obrany a bezpečnosti
vlasti, v oboru správy apod. V osobním důchodu
mé být jako dosud vyjádřena míra
zásluh i výše příjmů z
doby pracovní aktivity těchto občanů.
Zásada č. 39
Sociální důchod může být
přiznán potřebným občanům,
jestliže
a) dosáhli věku 65 let, nebo
b) jsou plně invalidní.
Sociální důchod se poskytuje až do výše
1 000 Kčs měsíčně, má-li
důchodce též jiný příjem
(důchod), může být sociální
důchod přiznán až do takové
výše, aby úhrn tohoto důchodu a jiného
příjmu (důchodu) činil 1 000 Kčs
měsíčně. Je-li na důchod odkázán
též rodinný příslušník
též jiný příjem (důchod),
může být sociální důchod
přiznán až do takové výše,
aby úhrn tohoto důchodu a jiného příjmu
(důchodu) činil 1 700 Kčs měsíčně.
Splňují-li podmínky pro přiznání
sociálního důchodu oba manželé
(druh a družka), může jim být přiznán
společný sociální důchod až
do výše rozdílu mezi částkou
1 700 Kčs a úhrnem příjmů obou
manželů (druha a družky).
Odůvodnění:
Sociální důchod má ještě
své opodstatnění. Stále jsou občané,
kteří nezískali nárok na některou
z dávek důchodového zabezpečení,
a pro vysoký věk nebo invaliditu nejsou schopni
pracovat. V případě sociální
potřebnosti je nutno tyto občany zabezpečovat
sociálním důchodem jako dosud. V současné
době se vyplácí více než 25 tisíc
sociálních důchodů.
Sociální důchod bude možno poskytnou
až do výše minimálních částek
platných obecně v případech, kdy důchod
je jediným zdrojem příjmu důchodce.
Zásada č. 40
Výchovné náleží na každé
nezaopatřené dítě poživatele
důchodu starobního, invalidního, důchodu
za výsluhu let, osobního a sociálního,
Poživatelce vdovského důchodu náleží
výchovné na každé nezaopatřené
dítě, jestliže není účastna
nemocenského zabezpečení a má v přímém
zaopatření aspoň jedno dítě
ve věku do tří let, nebo dítě,
které je dlouhodobě těžce zdravotně
postižené a vyžaduje mimořádnou
péči. Výchovné náleží
i na dítě svěřené poživateli
některého z uvedených důchodů
do pěstounské péče. Výchovné
nenáleží na dítě, kterému
se poskytuje invalidní důchod.
Výchovné činí měsíčně
k invalidnímu důchodu | ||||
k jinému důchodu |
a zvyšuje se na každé další dítě
o 350 Kčs měsíčně.
Jde-li o nezaopatřené dítě starší
jednoho roku, které je podle posudku příslušného
národního výboru dlouhodobě těžce
zdravotně postižené a vyžaduje mimořádnou
péči, poskytuje se k výchovnému příplatek
ve výši 500 Kčs a jde-li o dítě,
které vyžaduje mimořádnou péči
zvlášť věcně a časově
náročnou, 600 Kčs měsíčně.
Podmínkou přitom je, že dítě
není umístěno v zařízení
as týdenním nebo celoročním pobytem
pro takové děti. Podmínkou poskytnutí
vyššího příplatku je, že dítě
není umístěno ani v zařízení
s denním pobytem, Výchovné náleží
do skončení povinné školní docházky;
poté náleží a vyplácí
se za stejných podmínek jako sirotčí
důchod.
Jestliže by mělo nárok na výchovné
na totéž dítě několik důchodců,
náleží výchovné tomu, kdo má
nárok na vyšší výchovné
a při stejné výši výchovného
tomu, kdo má dítě v přímém
zaopatření. Je-li dítě v přímém
zaopatření jiné osoby než důchodce,
vyplácí se výchovné této osobě,
Výchovné na dítě, které je
v plném přímém zaopatření
ústavu (zařízení) pro péči
o takové děti nebo mládež z jiných
důvodů než z důvodů léčení,
se vyplácí tomuto ústavu. Výplata
výchovného místnímu národnímu
výboru, není-li o dítě řádně
pečováno, je upravována zvláštními
předpisy. Má-li se výchovné na více
dětí téhož oprávněného
vyplácet různým příjemcům,
rozdělí se celkové částka připadající
na všechny děti stejnou poměrnou částí
na každé dítě; přitom se haléřové
částky zaokrouhlují na celé koruny
nahoru.
Odůvodnění:
Dosavadní zásady pro poskytování výchovného
k důchodům se mění v tom, že
se okruh důchodců, kteří mají
nárok na výchovné, zužuje o poživatele
částečného invalidního důchodu.
Navržené zásada zabrání zneužívání
výhod sociálního zabezpečení
ze strany nepracujících poživatelů těchto
důchodů, kteří, přestože
předpisy o sociálním zabezpečení
předpokládají jejich pracovní činnost,
nepracují. Odstraňuje se zároveň neodůvodněné
zvýhodnění poživatelů uvedeného
důchodu ve srovnání s pracovníky,
kteří musí pro nárok na obdobnou dávku
- přísavky na děti - mít pracovní
úvazek odpovídající stanovené
týdenní pracovní době a odpracovat
všechny pracovní dny v měsíci. Pokud
poživatelé částečného
invalidního důchodu budou pracovat, získají
jako osoby se změněnou pracovní schopností
nárok na přídavky na děti již
při polovičním úvazku.
Nově se navrhuje, aby výchovné k vdovskému
důchodu náleželo též v případě,
kdy žena pečuje o dlouhodobě těžce
zdravotně postižené dítě, které
vyžaduje mimořádnou péči.
Stávající právní úprava
příplatku k výchovnému (obdobně
i k přídavkům na děti v nemocenském
pojištění, resp. zabezpečení),
platné od roku 1968 a její praktické provádění
byly předmětem kritiky laické i odborné
veřejnosti. Docházelo k určité nejednotnosti
v posuzování, výhrady byly k výši
příplatku, k okruhu poživatelů dávky
apod. Dosavadní pojem "invalidní dítě
s potřebou stélé péče"
nevystihoval okruh oprávněných. U dítěte
ve smyslu předpisů o sociálním zabezpečení
se nejedná o "invaliditu". Jednotné vymezení
poskytované péče jako "stálé"
a jediná výše příplatku - 500
Kčs měsíčně - neumožňovaly
vyjádřit skutečné rozdílnosti
v časové a věcné náročnosti
péče zajišťované rodinou dítěte
u jednotlivých druhů postižení i v jednotlivých
případech. Proto je v zásadě vyjádřena
nové úprava, poskytující prostor ke
zlepšení stávající situace. Přesněji
se vymezuje základní okruh eventuálních
oprávněných. Pojem "invalidní
dítě" je nahrazen pojmem "dlouhodobě
těžce zdravotně postižené dítě"
a pojem "stálá péče" pojmem
"mimořádné péče".
Tou se rozumí individuální péče,
která svým rozsahem a nároky podstatně
převyšuje rozsah a nároky péče
o zdravé dítě přibližně
stejného věku. Nově zaváděný
druhý, tj. vyšší, stupeň příplatku
je počítán pro případy, kdy
důsledky těžkého zdravotního
postižení jsou tak závažné, že
dítě potřebuje mimořádnou péči
zvláště věcně a časově
náročnou, prakticky nepřetržitou, a
tuto péči v plném rozsahu zajišťuje
rodina dítěte.
Základní kriteria pro přiznávání
jednotlivých stupňů příplatku
budou upravena prováděcím předpisem
spolu s výkladem základních pojmů,
Počítá se s tím, že přílohou
prováděcího předpisu bude seznam konkrétních
zdravotních postižení (diagnos).
Příplatek nebude nadále poskytován
k zaopatřovacímu příspěvku.
Praxe prokázala, že tato možnost byla nadbytečná.
Příplatek se k této dávce vlastně
stejně neposkytoval, protože dítě vojáka
bylo vždy zabezpečeno přídavky na děti,
popř. výchovným, k nimž při splnění
podmínek uvedený příplatek náleží.
Předpokládá se, že příplatek
k výchovnému a k přídavkům
na děti pro dlouhodobě těžce zdravotně
postižené dítě ve vyšší
výměře se poskytne asi jedné třetině
dětí, které byly uznány za invalidní
s nutností stálé péče, tj.
cca 10 tis. případů. Současně
se předpokládá určité rozšíření
okruhu poživatelů příplatku, a to cca
o 3 tisíce případů.
Roční náklady na úpravu se odhadují
na cca 30 mil.Kčs. Zhruba 83 % z těchto nákladů
se týká výdajů na příplatky
poskytované k přídavkům na děti.
Zvýšení výdajů na příplatky
k výchovnému bude činit ročně
asi 5 mil. Kčs.
Zásada č. 41
Je-li důchodce trvale tak bezmocný, že potřebuje
ošetření a obsluhy jinou osobou, jeho důchod
se zvýší o 200 Kčs měsíčně,
jde-li o částečnou bezmocnost; o 400 Kčs
měsíčně, jde-li o převážnou
bezmocnost a o 600 Kčs měsíčně,
jde-li o úplnou bezmocnost.
Důchodce je částečně bezmocný,
jestliže potřebuje dlouhodobě ošetření
a obsluhu jinou osobou při některých nezbytných
životních úkonech. Důchodce je převážně
bezmocný, jestliže potřebuje dlouhodobě
a pravidelně ošetření a obsluhu jinou
osobou při hlavních životních úkonech.
Důchodce je úplně bezmocný, jestliže
potřebuje trvale ošetřování a
obsluhování jinou osobou při všech životních
úkonech.
Důchod spolu se zvýšením pro bezmocnost
nesmí přesáhnout částku
a) 3 800 Kčs, jde-li o pracujícího, který
odpracoval aspoň 10 roků v zaměstnáních
v hornictví se stálým pracovištěm
pod zemí v uranových hlubinných dolech nebo
aspoň 15 roků v zaměstnáních
v hornictví se stálým pracovištěm
pod zemí v ostatních hlubinných dolech nebo
se stal plně invalidním následkem pracovního
úrazu nebo nemoci z povolání vzniklých
v těchto zaměstnáních anebo jde-li
o účastníka odboje,
b) 3 250 Kčs, jde-li o pracujícího, který
splní podmínky pro přiznání
důchodu z I. pracovní kategorie a nesplňuje
podmínku písm. a),
c) 2 900 Kčs, jde-li o pracujícího, který
splní podmínky pro přiznání
důchodu z II. pracovní kategorie a nesplňuje
podmínky písm. a) nebo b),
d) 2 800 Kčs v ostatních případech.
Sirotčí důchod se zvyšuje pro bezmocnost
nejdříve od sedmého roku věku dítěte.
Zvýšení pro bezmocnost se neposkytuje, je-li
poživatel dávky umístěn v léčebném
ústavu nebo v ústavu sociální péče
s týdenním nebo celoročním pobytem,
a to od čtvrté měsíční
splátky po umístění.
Odůvodnění:
Dosud platné částky zvýšení
důchodu pro bezmocnost nebyly upravovány již
10 let. Finanční nároky na úhradu
dlouhodobé pravidelné pomoci při převážné
a úplné bezmocnosti se však stále zvyšují.
Výše úhrady za úkony, které je
třeba shora uvedeným občanům poskytovat,
činí podle současných sazeb stanovených
pro výkon pečovatelské služby u převážně
bezmocných cca 600 - 800 Kčs měsíčně,
u úplně bezmocných cca 800 - 1 000 Kčs
měsíčně. Přitom do těchto
částek není započítáno
poskytování potřebných služeb
o sobotách a nedělích, trvalá noční
služba, plné zabezpečení celodenního
stravování apod.
Navrženou úpravou se zvýšení důchodu
pro bezmocnost vzhledem k růstu finančních
nákladů zvyšuje u převážné
bezmocnosti o 100 Kčs, u úplné bezmocnosti
o 200 Kčs měsíčně.
V souvislosti se zvýšením částek
bezmocnosti se zvyšuje i platná hranice 2 000 Kčs
měsíčně pro souběh důchodu
a bezmocnosti. Důchod spolu se zvýšením
nesmí přesáhnout nejvyšší
výměru důchodu příslušné
pracovní kategorie. Zvýšení důchodu
pro bezmocnost, které nebylo přiznáno, protože
by důchod spolu se zvýšením přesáhl
částku 2 000 Kčs měsíčně,
nebo které bylo z tohoto důvodu přiznáno
v nižší částce, se přizná
nebo upraví s přihlédnutím k nové
hranici od účinnosti nových předpisů.
Počítá se s tím, že za převážně
bezmocné budou uznáváni i občané
nevidomí. Důsledky úplné slepoty jsou
mimořádně závažné pro
soběstačnost, samostatný pohyb, orientaci
apod. Kromě toho výrazně omezují možnosti
pracovního uplatnění takto postižených
i výši výdělků, Dosud byla těmto
občanům, kteří jsou trvale odkázáni
na pomoc druhé osoby, přiznávána pouze
bezmocnost částečná.
Zvýšení pro bezmocnost přiznaná
k výchovnému před 1. říjnem
1988 se navrhuje vyplácet v dosavadní výši
bez ohledu na event. změnu stupně bezmocnosti.
Úpravy se budou týkat 66 tis. důchodců
(49 tis. převážně bezmocných
a 17 tis. úplně bezmocných) a vyžádají
si zvýšení výdajů o 100 mil.
Kčs ročně. Z této částky
bude v prvním roce převážná část
určena na úpravu vyplácených zvýšení
pro bezmocnost.
Zásada č. 42
Občanům konajícím službu v ozbrojených
silách, kteří nejsou vojáky z povolání
a stali se plně (částečně)
invalidními následkem úrazu nebo onemocnění
vzniklých při výkonu služby nebo v přímé
souvislosti s ním, náleží invalidní
(částečný invalidní) důchod
jako při pracovním úrazu. Jestliže se
uvedení občané stali plně (částečně)
invalidními v době, kdy konali službu v ozbrojených
silách, avšak následkem úrazu nebo onemocnění
vzniklých za jiných okolností, než uvedených
v předchozím odstavci, náleží
jim invalidní (částečný invalidní)
důchod.
Podmínka potřebné doby zaměstnání
se považuje v obou případech vždy za splněnou.
Odůvodnění:
Zachovává se dosavadní stav, podle něhož
při invaliditě vzniklé v příčinné
souvislosti s výkonem služby náleží
invalidní (částečný invalidní)
důchod jako při pracovním úrazu a
při invaliditě vzniklé v pouhé časové
souvislosti náleží invalidní (částečný
invalidní) důchod jako při invaliditě
z obecných příčin,
Zásada č. 43
Občanům povolaným k osobním úkonům
podle předpisů o obraně Československé
socialistické republiky, účastníkům
civilní obrany, účastníkům
přípravy k obraně Československé
socialistické republiky, příslušníkům
Lidových milicí, účastníkům
branné výchovy, branné přípravy
vojáků v záloze a civilní obrany,
pomocníkům Pohraniční stráže
a členům Pomocné stráže Veřejné
bezpečnosti, kteří se stali plně (částečně)
invalidními následkem úrazu vzniklého
při plnění jejich úkolů nebo
v přímé souvislosti s ním, náleží
invalidní (částečný invalidní)
důchod jako při pracovním úrazu. Jestliže
se uvedení občané stali plně (částečně)
invalidními následkem úrazu vzniklého
v době plnění jejich úkolů
bez přímé souvislosti s tímto plněním,
náleží jim invalidní (částečný
invalidní) důchod, Stejný důchod náleží
též občanům, kteří nekonají
službu v ozbrojených silách a stali se plně
(částečně) invalidními následkem
úrazu způsobeného bez jejich zavinění
bojovým prostředkem; jde-li o dítě,
náleží mu do ukončení docházky
do základní školy jen polovina důchodu.
Odůvodnění:
Jde o principy, které se osvědčily, a proto
se přejímají.
Zásada č. 44
Výše invalidního (částečného
invalidního) důchodu se stanoví podle zásady
č. 20 (22).Výše invalidního (částečného
invalidního) důchodu, který náleží
jako při pracovním úrazu (zásada č.
42 odst. 1 a zásada č. 43 odst. 1) se stanoví
stejně jako při pracovním úrazu utrpěném
v zaměstnání I. pracovní kategorie,
Odůvodnění:
Úprava se přejímá beze změny.
Zásada č. 45
Pozůstalým po občanech, kteří
zemřeli následkem poškození zdraví
vzniklého za okolností uvedených v zásadách
č. 42 a 43 nebo byli poživateli důchodů
přiznaných podle těchto zásad, náležejí
dávky pozůstalých. Nárok na vdovský
důchod trvá i po uplynutí jednoho roku ode
dne úmrtí manžela, jestliže žena
dosáhla k tomuto dni věku 40 let. Nárok na
vdovský důchod vznikne znovu, splní-li se
některá z podmínek pro nový vznik
nároku do pěti roků po zániku dřívějšího
nároku.
Odůvodnění:
Úprava má své opodstatnění,
a proto se přejímá.
Zásada č. 46
Účastníci odboje, kteří splňují
podmínky stanovené zákonem č. 255/1946
Sb., o příslušnících československé
armády v zahraničí a o některých
jiných účastnících národního
boje za osvobození, se pro účely důchodového
zabezpečení zařazují do těchto
čtyř skupin:
1. do I. skupiny se zařazují účastníci
odboje,
a) jejichž odbojová činnost trvala aspoň
čtyři roky, jestliže v této době
aspoň šest měsíců - konali polní
službu v ozbrojených útvarech, nebo - byli
vězněni z důvodů fašistické
perzekuce,
b) kteří byli výkonnými letci anebo
parašutisty shozenými nebo vysazenými v týlu
nepřítele,
c) kteří aspoň dva roky konali polní
službu v ozbrojených útvarech,
d) kteří zemřeli v boji nebo v době
věznění z důvodů fašistické
perzekuce nebo se za uvedených okolností stali plně
(částečně) invalidními, pokud
tato invalidita trvá ke dni vzniku nároku na důchod,
nebo
e) jejichž odbojová činnost trvala nepřetržitě
od roku 1939 do osvobození;
2. do II. skupiny se zařazují účastníci
odboje,
a) jejichž odbojová činnost trvala aspoň
dva roky, jestliže v této době aspoň
tři měsíce
- konali polní službu v ozbrojených útvarech,
nebo
- byli vězněni z důvodů fašistické
perzekuce,
b) kteří aspoň šest měsíců
konali polní službu v ozbrojených útvarech,nebo
c) jejichž odbojová činnost trvala aspoň
čtyři roky,
pokud nesplňují podmínky pro zařazení
do I. skupiny;
3. do III. skupiny se zařazují účastníci
odboje,
a) kteří byli příslušníky
ozbrojených útvarů nebo byli vězněni
z důvodu fašistické perzekuce, nebo
b) jejichž odbojová činnost trvala aspoň
rok,
pokud nesplňují podmínky pro zařazení
do I. nebo II. skupiny;
4. do IV. skupiny se zařazují účastníci
odboje,
a) jejichž odbojová činnost trvala po dobu
kratší než jeden rok, nebo
b) kteří byli účastníky povstání
v květnu 1945,
pokud nesplňují podmínky pro zařazení
do I., II. nebo III. skupiny.
Účastníkem povstání v květnu
1945 se rozumí nadále ten, kdo za bojů padl,
byl těžce raněn nebo utrpěl těžkou
poruchu zdraví.
Nároky účastníků odboje z I.
světové války a pozůstalých
po nich budou upraveny v prováděcím předpise.
Odůvodnění:
Zachovává se v podstatě dosavadní
stav.
Zásada č. 47
Jestliže účastník odboje změnil
z důvodu zdravotního poškození, které
utrpěl v souvislosti s odbojovou činnost své
dosavadní zaměstnání, zjišťuje
se jeho PMV pro výpočet důchodu, pokud je
to pro něj výhodnější, z hrubých
výdělků stejně kvalifikovaných
zdravých pracujících v povolání,
jež účastník odboje dříve
vykonával.
Odůvodnění:
Zachovává se dosavadní stav.
Zásada č. 48
Věk potřebný pro nárok na starobní
důchod účastník odboje I. a II. skupiny
se určí tak, že se za každý započatý
rok odbojové činnosti odečte jeden rok
- od věku 60 let, jde-li o plný starobní
důchod muže,
- od věku 55 let, jde-li o plný starobní
důchod ženy,
- od věku 65 let, jde-li o poměrný starobní
důchod,
- od věku 60 let, jde-li o poměrný starobní
důchod ženy,
která byla zaměstnána aspoň 20 roků.
Věk potřebný pro nárok na plný
starobní důchod činí nejméně
55 let u muže a 50 let u ženy, jde-li o účastníka
odboje I. skupiny, a nejméně 57 let u muže
a 52 let u ženy, jde-li o účastníka
odboje II. skupiny.
Věk potřebný pro nárok na poměrný
starobní důchod činí nejméně
60 let, jde-li o účastníka odboje I. skupiny,
a nejméně 62 let, jde-li o účastníka
odboje II. skupiny; u účastnice odboje, která
byla zaměstnána aspoň 20 roků. činí
tento věk nejméně 55 let, jde-li o účastnici
odboje I. skupiny, a nejméně 57 let, jde-li o účastnici
odboje II. skupiny. U účastníka odboje III.
skupiny, který byl aspoň šest měsíců
vězněn z důvodu fašistické perzekuce,
činí věk potřebný pro nárok
na
- plný starobní důchod 59 let, jde-li o muže,
a 54 let, jde-li o ženu,
- poměrný starobní důchod 64 let,
a jde-li o ženu, která byla zaměstnána
aspoň 20 roků, 59 let.
Věk potřebný pro nárok na plný
starobní důchod účastnice odboje,
která nemá nárok na snížení
věkové hranice podle této zásady,
činí 55 let.
Jestliže věk potřebný pro nárok
na plný starobní důchod účastníka
odboje je podle jiných ustanovení nižší,
postupuje se podle nich.
Odůvodnění:
Dosavadní úprava se osvědčila a zachovává
se.
Zásada č. 49
Základní výměra plného starobního
a invalidního důchodu účastníka
odboje I. skupiny činí 60 %, II. skupiny 55 %, III.
a IV. skupiny 50 % PMV. Procentní zvýšení
k základní výměře důchodu
účastníka odboje I. a II. skupiny náleží
od 21. roku, III. a IV. skupiny od 26.roku zaměstnání;
toto zvýšení může činit
u účastníků odboje II., III. a IV.
skupiny nejvýše 25 % PMV. Jsou-li obecná ustanovení
o základní výměře a zvýšení
k ní výhodnější, postupuje se
podle nich. Za každý započatý rok odbojové
činnosti se zvyšuje starobní a invalidní
důchod účastníka odboje I. skupiny
o 120 Kčs, II. a III. skupiny o 100 Kčs a IV. skupiny
o 80 Kčs měsíčně. Invalidní
(částečný invalidní) důchod
účastníka odboje, jehož plná
(částečná) invalidita vznikla v souvislosti
s odbojovou činností, se vyměřuje
podle ustanovení o invalidním (částečném
invalidním) důchodu při pracovním
úrazu, nevyžaduje se však, aby účastník
odboje splnil potřebnou dobu zaměstnání.
Odůvodnění:
Zachovává se dosavadní stav. I nadále
platí, že souvislost invalidity s účastí
v odboji se předpokládá, není-li povahou
případu vyloučena.
Zásada č. 50
Starobní a invalidní důchod účastníka
odboje nesmí přesahovat částku 3 800
Kčs měsíčně. Nejnižší
výměra starobního a invalidního důchodu
účastníka odboje a vdovského důchodu
účastnice odboje, která kromě vdovského
důchodu nemá jiný příjem ani
důchod, činí měsíčně
u účastníků odboje I. skupiny 2 090
Kčs,
u účastníků odboje II. skupiny 1 750
Kčs,
u účastníků odboje III. skupiny l
500 Kčs,
u účastníků odboje IV. skupiny 1 410
Kčs.
V těchto částkách náleží
též sociální důchod účastníka
odboje.
Jestliže účastnice odboje pobírá
kromě vdovského důchodu též částečný
invalidní důchod, upraví se tento důchod
tak, aby úhrn obou důchodů činil nejméně
uvedené částky. Starobní a invalidní
důchod činí nejvýše
- 100 % neomezeného PMV sníženého o
částku rovnající se dani ze mzdy poplatníků,
kteří nevyživují žádnou
osobu nebo vyživují jen jednu osobu a jsou starší
50 let, jde-li o pracovníka v pracovním poměru,
- 100 % neomezeného PMV stanoveného bez přihlédnutí
k příspěvku družstva na částečnou
úhradu nákladů sociálního zabezpečení,
jde-li o družstevního rolníka.
Jestliže byl pracující v rozhodném období
jak pracovníkem v pracovním poměru, tak i
družstevním rolníkem, stanoví se 100
% neomezeného PMV součtem PMV z pracovního
poměru sníženého o částku
rovnající se dani ze mzdy a PMV z činnosti
družstevního rolníka bez přihlédnutí
k příspěvku družstva na částečnou
úhradu nákladů sociálního zabezpečení.
Toto omezení však neplatí pro důchody
přiznávané v nejnižší výměře.
Nejnižší výměra částečného
invalidního důchodu činí polovinu
nejnižší výměry invalidního
důchodu.
Odůvodnění:
Nově stanovená minima se určují zejména
s přihlédnutím k důchodům již
vypláceným, neboť naprostá většina
účastníků odboje již má
důchod přiznán. Částky nových
minim se stanovují tak, že částky dosavadních
minim (1 830, 1 530, 1 330 a 1 240 Kčs) se zvyšují
o nejvyšší možnou částku zvýšení
důchodu (140 Kčs), a kromě toho u I. skupiny
je přičteno dalších 120 Kčs,
u II. skupiny 80 Kčs a u III. a IV. skupiny 30 Kčs.
Náklady na nově přiznané důchody
v minimální výměře jsou zahrnuty
u úpravy důchodů v této výměře
vyplácených.