Zásada č. 114
Důchody starobní, invalidní a za výsluhu
let se zvýší o částky uvedené
v tabulce:
Rok přiznání důchodu | |||||||||||
Výše zvýšení důchodu |
Odůvodnění:
Důchody přiznávané v současné
době se od nejstarších důchodů
liší téměř o 500 Kčs měsíčně,
Jednorázové plné přizpůsobení
všech důchodů současné úrovni
by si vyžádalo zvýšení nákladů
téměř o 10 mld Kčs, což vzhledem
k ekonomickým možnostem není reálné.
Navržená zvýšení umožňují
přiměřeně řešit pokles
reálné hodnoty důchodu a snížit
rozdíly ve výši důchodů na přijatelnější
míru, což ukazuje srovnání průměrné
výše starobních důchodů přiznaných
v různých obdobích.
Období přiznání důchodu | |||||
před úpravou | |||||
po úpravě |
Starobní důchody se zvýší v průměru
o 95 Kčs měsíčně a náklad
na zvýšení všech důchodů
by činil 3,5 mld Kčs v ročním vyjádření
(3,3 mld Kčs v roce 1990); vzhledem k tomu, že nízké
důchody, které jsou jediným zdrojem příjmu,
byly zvýšeny přednostně k 1.10.1987,
bude náklad na zvýšení vyplácených
důchodů v roce 1989 činit pouze 3,3 mld Kčs.
Zásada č. 115
Ke starobním a invalidním důchodům
přiznaným z I. nebo II. pracovní kategorie
(kategorie funkcí) náleží ještě
další zvýšení, a to 80 Kčs
měsíčně pro důchody přiznané
z I. pracovní kategorie (kategorie funkcí) a 40
Kčs měsíčně pro důchody
přiznané z II. pracovní kategorie (kategorie
funkcí), Tato úprava se provádí na
žádost.
Odůvodnění:
Důchody přiznané pracujícím
z I. nebo II. pracovní kategorie (tj. důchody pracujících,
kteří splnili podmínky pro přiznání
důchodu z I. nebo II. pracovní kategorie, zejména
podmínku potřebné doby zaměstnání
v takové pracovní kategorii nebo souvislosti invalidity
s pracovním úrazem nebo nemocí z povolání
vzniklými při výkonu zaměstnání
dané pracovní kategorie) mají výhodnější
konstrukci výpočtu, což se ještě
výrazněji projeví po uplatnění
nového způsobu výpočtu důchodu.
K zachování preference ve výši důchodu
z I. a II. pracovní kategorie se navrhuje výrazněji
zvýšit i vyplácené důchody z
I. a II. pracovní kategorie. Toto výhodnější
zvýšení si vyžádá v roce
1989 náklad 140 mil. Kčs (130 mil. Kčs v
roce 1990).
Zásada č. 116
Ke starobním a invalidním důchodům
účastníků odboje náleží
ještě další zvýšení,
a to pro důchody účastníků
odboje I. skupiny 120 Kčs měsíčně,
II. skupiny 80 Kčs měsíčně
a III. a IV. skupiny 30 Kčs měsíčně.
Jestliže by však k důchodům účastníků
odboje náleželo vedle tohoto zvýšení
i zvýšení podle preferovaných pracovních
kategorií (kategorií funkcí), náleží
z obou zvýšení pouze jedno, a to vyšší.
Tato úprava se provádí na žádost.
Odůvodnění:
Všechny důchody účastníků
odboje se zvýší podle stejných zásad
jako ostatní důchody. U důchodů účastníků
odboje je však odůvodněné zachovat jejich
výhodnější relace ve vztahu k ostatním
důchodům. Proto se k těmto důchodům
přiznává ještě další
zvýšení; při souběhu těchto
zvýšení se zvýšením podle
zásady č. 115 se však navrhuje přiznávat
pouze vyšší zvýšení.
Výhodnější zvýšení
se bude týkat všech důchodů účastníků
odboje a pozůstalých po nich, tj. celkem 96 tisíc
důchodů. Náklady na toto další
zvýšení budou v roce 1989 činit 49 mil.
Kčs (47 mil. Kčs v roce 1990). Výdaje na
zvýšení důchodů účastníků
odboje podle obecných zásad přitom dosáhnou
110 mil. Kčs. ročně.
Zásada č. 117
Částečný invalidní důchod
a částečný důchod za výsluhu
let se zvýší o 50 % částky zvýšení,
které by náleželo k invalidnímu důchodu
přiznanému ze stejné pracovní kategorie
(kategorie funkcí). Vdovské důchody se zvýší
o 60 % částky zvýšení, které
by náleželo k důchodu, z něhož
byl vdovský důchod odvozen. Sirotčí
důchody jednostranně osiřelých dětí
se zvýší o 30 % částky zvýšení,
které by náleželo k důchodu, z něhož
byl sirotčí důchod odvozen, u oboustranně
osiřelých dětí o 50 % částky
tohoto zvýšení; pokud sirotčí
důchody nedosáhnou nově stanovených
nejnižších výměr, upraví
se na ně.
Odůvodnění:
Částečný invalidní důchod
činí polovinu důchodu invalidního,
a proto se i jeho zvýšení stanoví 50
% zvýšení invalidního důchodu
se stejným datem přiznání. Rovněž
vdovské a sirotčí důchody se stanovují
určitým procentem ze starobního (invalidního)
důchodu, na který by měl zemřelý
nárok, Proto jsou i zvyšovací částky
stanoveny s přihlédnutím k tomuto principu.
Totéž platí pro případné
další zvýšení vyplývající
z toho, že důchod byl přiznán z I. nebo
II. pracovní kategorie (kategorie funkcí) nebo jako
důchod účastníka odboje.
Zvýšení nákladů na úpravu
těchto důchodů je zahrnuto v nákladech
předchozích tří zásad.
Zásada č. 118
U důchodů upravených jako jediný zdroj
příjmu do částky 1 000 Kčs
(1 700 Kčs) se zvýšení podle předchozích
zásad přizná k částce důchodu
bez zvýšení poskytovaného z důvodu
jediného zdroje příjmu. Totéž
platí pro vdovské důchody vdov po účastnících
odboje, které byly z tohoto důvodu upraveny do 1
100 Kčs.
Odůvodnění:
Hranice nízkých důchodů, které
jsou jediným zdrojem příjmu, byly naposledy
zvýšeny v roce 1987 nákladem 315 mil. Kčs
ročně. Navržený způsob úpravy
si nevyžádá další zvýšení
výdajů.
Při úpravě vyplácených důchodů
se navrhuje zvýšit všechny důchody podle
stejných zásad, čímž dojde k
jednotnému zmírnění důsledků
dosavadního vývoje. U nízkých důchodů,
které byly v minulosti zvýšeny z titulu jediného
zdroje příjmu, je však nutno zvýšit
pouze část důchodu odpovídajícího
dosaženým zásluhám a nikoliv úhrnný
vyplácený důchod, který v sobě
zahrnuje i zvýšení poskytované ze sociálního
hlediska, neboť jinak by došlo k neopodstatněnému
zvýhodnění těchto důchodců
oproti tím, jejichž důchod je plně podložen
pracovními zásluhami.
Zásada č. 119
Starobní, invalidní a sociální důchody
účastníků odboje a vdovské
důchody účastnic odboje, které kromě
vdovského důchodu nemají jiný příjem
ani důchod, se upravují nejméně na
tyto částky:
I. skupina na 2 090 Kčs měsíčně,
II. skupina na 1 750 Kčs měsíčně,
III. skupina na 1 500 Kčs měsíčně,
IV. skupina na 1 410 Kčs měsíčně.
V těchto částkách jsou zahrnuta dosavadní
zvýšení podle zákonného opatření
č. 76/1979 Sb., zákonného opatření
č. 7/1982 Sb., případně podle zákona
č. 108/1984 Sb., která se slučují
s důchodem a nárok na ně tím zaniká.
Jestliže účastnice odboje kromě vdovského
důchodu pobírá částečný
invalidní důchod nebo částečný
důchod za výsluhu let, upravuje se na uvedené
částky úhrn obou důchodů; přitom
se zvýšení přizná k částečnému
invalidnímu důchodu (částečnému
důchodu za výsluhu let) a s ním se též
slučuje.
Částečné invalidní důchody
činí nejméně polovinu nově
stanovených nejnižších výměr
důchodů.
Odůvodnění:
Částky nových nejnižších
výměr důchodů účastníků
odboje jsou určeny tak, že dosavadní nejnižší
výměry (1 830, 1 530, 1 330 a 1 240 Kčs měsíčně)
se zvyšují o maximální možné
zvýšení důchodu podle tabulky, tj. o
částku 140 Kčs a ještě o další
zvýšení podle skupiny odboje (120 Kčs
u I., 80 Kčs u II. a 30 Kčs u III. a IV. skupiny
odboje). Nebude proto potřebné zvyšovat důchody
vyplácené v dosavadních nejnižších
výměrách o pevné částky
a pak takto upravený důchod porovnávat s
nově stanovenými nejnižšími výměrami,
ale dosavadní nejnižší výměry
mohou být přímo upraveny na nově stanovené
částky. Na stejné částky se
zvyšují i sociální důchody, čímž
se jejich výše sjednocuje s minimální
výší důchodů příslušných
skupin, třebaže k sociálním důchodům
nenáležela zvýšení podle zákonných
opatření č. 76/1979 Sb. a č. 7/1982
Sb. v roce 1985 však bylo vypláceno pouze 300) těchto
důchodů,
Úprava se bude týkat cca 11 tisíc důchodců
a vyžádá si v roce 1989 zvýšení
nákladů o 6 mil. Kčs (5,5 mil. Kčs
v roce 1990).
Zásada č. 120
Vdovské a sociální důchody vdov po
účastnících odboje I. skupiny se upravují
nejméně na 1 300 Kčs měsíčně,
po účastnících odboje II. skupiny
nejméně na 1 100 Kčs měsíčně,
po účastnících odboje III. a IV. skupiny
nejméně na 1 070 Kčs měsíčně.
V těchto částkách jsou zahrnuta zvýšení
podle zákonných opatření č.
76/1979 Sb. a č. 7/1982 Sb., případně
podle zákona č. 108/1984 Sb., která se s
důchodem slučují a nárok na ně
tím zaniká.
Stejné nejnižší výměry platí
pro starobní a invalidní důchod vdovy po
účastníku odboje, která nemá
nárok na vdovský důchod.
Je-li vdovský důchod po účastníku
odboje krácen pro souběh s jiným důchodem
na polovinu, činí jeho nejnižší
výměra u I. skupiny 650 Kčs, u II. skupiny
550 Kčs a u III. a IV. skupiny 535 Kčs měsíčně.
Odůvodnění:
Nové nejnižší výměry vdovských
důchodů jsou stanoveny tak, aby odpovídaly
nově stanoveným minimálním částkám
u přímých důchodů účastníků
odboje, Proto se minimální vdovské důchody
po účastnících odboje zvyšují
u I. skupiny o 160 Kčs, u II. skupiny o 140 Kčs
a u III. a IV. skupiny o 110 Kčs měsíčně.
Toto opatření se bude týkat 12 tis. vdov
a zvýšení výdajů bude v roce
1989 činit 14 mil. Kčs (16 mil. Kčs v roce
1990).
Zásada č. 121
Při souběhu dvou i více důchodů
náleží zvýšení pouze jedno,
a to vyšší (nejvyšší); náleží-li
vyšší (nejvyšší) zvýšení
k důchodu krácenému, poskytuje se v plné
výši.
Po zvýšení, resp. úpravě, se
u důchodů vyplácených v souběhu
nepřehodnocuje jejich krácení na polovinu
pro souběh s druhým důchodem.
Odůvodnění:
Jde o způsob úpravy, který byl použit
při všech dosavadních zvyšováních
důchodů. Např. k souběhu starobního
důchodu z roku 1982 a vdovského důchodu,
který byl odvozen z důchodu přiznaného
v roce 1978, bude náležet zvýšení
70 Kčs, neboť zvýšení ke starobnímu
důchodu (70 Kčs) je vyšší než
zvýšení k vdovskému důchodu (66
Kčs, tj. 60 % ze 110 Kčs); naopak, pokud by byl
vdovský důchod odvozen z důchodu přiznaného
v roce 1975, bude náležet zvýšení
84 Kčs, neboť zvýšení vdovského
důchodu by činilo 60 % ze 140 Kčs, Přitom
nezáleží na tom, který z důchodů
byl krácen na polovinu pro souběh, a toto krácení
se nezmění ani v případě, že
by nová výše důchodu včetně
zvýšení odůvodňovala použití
jiného způsobu krácení podle obecných
principů, podle nichž se vyšší důchod
vyplácí v plné výši a nižší
ve výši jedné poloviny. Důsledné
použití tohoto principu i při provádění
zvyšování by bylo pro důchodce obtížně
pochopitelné a administrativně neúměrně
náročné.
Zásada č. 122
Zvýšení, přiznané podle předchozích
zásad, spolu se zvýšeními podle zákonných
opatření č. 76/1979 Sb. a č. 7/1982
Sb., případně podle zákona č.
108/1984 Sb., se slučuje s důchodem a úhrn
těchto složek spolu s důchodem tvoří
nadále příslušný důchod,
přitom se nepřihlíží k tomu,
zda úhrn přesáhne některou z dosavadních
nejvyšších výměr. Nároky
na dosavadní zvýšení zanikají
po jejich sloučení s příslušným
důchodem.
Při souběhu nároků na dva či
více důchodů se zvýšení
podle předchozích zásad a zvýšení
podle zákonných opatření č.
76/1979 Sb. a č. 7/1982 Sb. slučují s přímým
důchodem, při souběhu nároku na vdovský
a sirotčí důchod s vdovským důchodem.
Zvýšení podle zákona č. 108/1984
Sb. se slučuje s důchodem, k němuž náleží.
Je-li však jedním ze souběžných
důchodů invalidní (částečný
invalidní) důchod, který byl přepočten
z částky 1 400 Kčs (1 750 Kčs), slučuje
se zvýšení podle zákonného opatření
č. 7/1982 Sb. s vdovským nebo sirotčím
důchodem.
Odůvodnění:
Zvýšení podle zákonného opatření
č. 76/1979 Sb. (30 Kčs) a podle zákonného
opatření č. 7/1982 Sb. (30 nebo 40 Kčs)
nejsou dosud součástí důchodu, tj.
neodvozují se z nich po zůstalostní dávky
a nesnižují se při krácení důchodu.
Jejich účelem byla částečná
kompenzace úpravy maloobchodních cen. Od posledního
zvýšení uplynula doba více než
5 let, během níž došlo k mzdovému
nárůstu, na kterém se podílejí
i pracující, kteří budou odcházet
do důchodu. Obě zvýšení proto
nebudou k nově přiznávaným důchodům
náležet. Z toho vychází i navrhovaná
zásada. Obě poskytovaná zvýšení
se proto slučují s důchodem, stejně
jako se s nimi slučuje nové zvýšení.
Úhrn důchodu a všech zvýšení
se pak považuje za příslušný důchod
v takto stanovené výši. Tento režim je
srozumitelný, neboť až na výjimky (viz
dále) sledují zvýšení osud důchodů
a nevyžadují zvláštní pravidla
pro trvání jejich nároku na výši
a výplatu.
Jestliže má důchodce současně
nárok na dva či více důchodů,
je třeba stanovit, se kterým z těchto důchodů
se zvýšení sloučí. Z praktických
důvodů je účelné sloučit
zvýšení s důchodem, u něhož
je menší pravděpodobnost, že nárok
na něj časem zanikne, neboť pak není
třeba zabezpečovat zvláštním
ustanovením zachování nároku na zvýšení.
Tím, že se přitom nezohledňuje, podle
kterého důchodu bylo zvýšení
stanoveno (ke kterému bylo vyšší), dochází
k dalšímu účelnému zjednodušení.
Výjimku tvoří pouze způsob sloučení
zvýšení podle zákona č. 108/1984
Sb., které vzhledem ke svému charakteru má
těsnější vztah k danému důchodu
než k jeho poživateli, a proto se slučuje s důchodem,
k němuž náleží.
K důchodům invalidním a částečným
invalidním, které byly podle zákonného
opatření č. 7/1982 Sb. přepočteny
z fiktivního výdělku 1 400 Kčs (1
750 Kčs), nenáleželo zvýšení
40 Kčs podle téhož zákonného
opatření. Stanoví se proto, že v těchto
případech se zvýšení podle zákonného
opatření č. 7/1982 Sb. slučuje s důchodem,
k němuž náleží.
Zásada se dotýká výše důchodu
pouze u těch případů, kdy ze zvýšeného
důchodu bude po 30.9.1988 stanoven důchod vdovský
nebo sirotčí, a případů, kdy
vdově pobírající vedle vdovského
důchodu i svůj starobní (invalidní)
důchod, zanikne nárok na některý z
těchto důchodů. Vzhledem k tomu, že
vzniklé rozdíly ve prospěch i neprospěch
důchodců se v podstatě vykompenzují,
nebude mít přijetí této zásady
vliv na celkové výdaje.
Zásada č. 123
Důchody vyplácené do ciziny se zvyšují
v souladu s předchozími zásadami, přičemž
zvýšení se přizná v plné
výši, i když je z československé
strany vyplácena jen část důchodu
odpovídající poměru doby zaměstnání
v Československé socialistické republice.
Jestliže podle mezinárodní smlouvy náleží
důchodci při jeho trvalém pobytu v Československé
socialistické republice důchod jen podle československých
předpisů, zvýší se důchod
podle roku jeho přiznání ve smluvním
státě, ze kterého důchodce přesídlil
do Československé socialistické republiky.
Odůvodnění:
Důchody, které jsou podle mezinárodních
smluv o sociálním zabezpečení (pojištění)
vypláceny do ciziny, jsou vyměřovány
podle ustanovení československých předpisů.
Je proto odůvodněné, aby se na ně
vztahovala i úprava o zvýšení při
zachování stejných pravidel. U důchodců,
kteří přesídlili ze smluvního
státu, ve kterém jim byl přiznán důchod,
do Československé socialistické republiky,
bude rozhodujícím datem pro určení
zvýšení československého důchodu
rok, kdy jim byl přiznán důchod ve smluvním
státě. Odpovídá to zásadě
stejného posuzování občanů
smluvních států.
Výdaje na zvýšení těchto důchodů
jsou zahrnuty do nákladů na úpravy podle
ostatních zásad.
Zásada č. 124
V sociálním zabezpečení vojáků
z povolání, příslušníků
Sboru národní bezpečnosti a příslušníků
sborů nápravné výchovy platí
obecné zásady, pokud se dále nestanoví
jinak.
Kde se v těchto zásadách mluví o vojácích
z povolání a o službě v ozbrojených
silách, rozumějí se tím též
vojáci, kteří jsou po dobu činné
služby hmotně zabezpečeni jako vojáci
z povolání, příslušníci
Sboru národní bezpečnosti a sborů
nápravné výchovy a jejich služba, jakož
i občané, kteří byli vojáky
z povolání, příslušníky
Sboru národní bezpečnosti a příslušníky
sborů nápravné výchovy a splnili podmínky
nároku na důchod podle těchto zásad.
Odůvodnění:
Na základě usnesení XII. sjezdu KSČ
bylo sociální zabezpečení vojáků
z povolání přizpůsobeno sociálnímu
zabezpečení ostatních pracujících.
Navrhuje se zachovat dosavadní stav a v sociálním
zabezpečení vojáků z povolání
aplikovat obecné zásady se změnami, které
vyplývají ze specifických podmínek
výkonu služby v ozbrojených silách tak,
aby byly v celospolečenském zájmu zabezpečeny
jejich potřeby.
Okruh osob zabezpečených podle těchto zásad
se proti dosavadnímu stavu nemění.
Zásada č. 125
Služba v ozbrojených silách (dále jen
"služba") se zařazuje do I. nebo II. kategorie
podle druhů vykonávaných funkcí. Ministr
národní obrany ČSSR, ministr vnitra ČSSR
a ministři spravedlnosti republik stanoví, které
funkce se zařazují do I. kategorie a jak se toto
zařazení provádí. Přitom mohou
stanovit, v jakém rozsahu se do doby zaměstnání
započítává doba služby výkonného
letce a doba výkonu funkcí zvláštní
povahy nebo zvláštního stupně nebezpečnosti.
Odůvodnění:
Stejně jako dosud se služba zařazuje se I.
a II. kategorie funkcí. Způsob zařazování
funkcí do I. a II. kategorie a zápočet doby
služby výkonného letce a doby výkonu
funkcí zvláštní povahy nebo zvláštního
stupně nebezpečnosti zůstává
nezměněn,
Zásada č. 126
Starobní a invalidní (částečný
invalidní) důchod přiznávaný
podle těchto zásad se vyměřuje z PMV
zjištěného z hrubých výdělků
za pět výdělkově nejlepších
kalendářních roků v posledním
desetiletém období před rokem, v němž
došlo ke skončení služebního poměru,
pokud je tento PMV výhodnější než
PMV zjištěný podle obecných zásad.
Obecná zásada č. 7 bod 4 zde neplatí.
Trval-li služební poměr vojáka z povolání
po dobu kratší než pět kalendářních
roků, zjišťuje se PMV též z hrubých
výdělků za kalendářní
roky po roce přijetí do služebního poměru.
Vznikne-li nárok na důchod v kalendářním
roce, v němž došlo k přijetí vojáka
z povolání do služebního poměru
nebo v kalendářním roce bezprostředně
následujícím, zjišťuje se PMV též
z hrubých výdělků dosažených
za celou dobu trvání služebního poměru.
Invalidní (částečný invalidní)
důchod vojáka z povolání přiznávaný
podle těchto zásad se vyměří
z PMV ve výši nejméně 2 000 Kčs.
Odůvodnění:
Rozhodné období, v kterém se zjišťuje
PMV vojáka z povolání, zůstává
nezměněno, přičemž se aplikuje
obecná zásada o způsobu zjišťování
PMV z pěti výdělkově nejlepších
kalendářních roků. Nepřejímá
se zásada o zjišťování PMV v rozhodném
období před posledním skončením
zaměstnání v I. nebo II. pracovní
kategorii, neboť při přechodu vojáka
z povolání z funkce zařazené do I.
kategorie do funkce zařazené do II. kategorie a
naopak zpravidla nedochází k podstatné změně
služebního příjmu, a proto by aplikace
této zásady nebyla účelná.
Dosavadní ochrana vojáků z povolání
při zjišťování PMV v případech
kratší doby služby než pět kalendářních
roků, upravená dosud prováděcím
předpisem, se navrhuje zachovat a upravit ji přímo
v zákoně. Jde zejména o případy
invalidity vzniklé v souvislosti s výkonem služby.
Zásada o nejnižším PMV pro výpočet
invalidního (částečného invalidního)
důchodu občana, jehož invalidita vznikla v
době výkonu vojenské služby, se aplikuje
i v sociálním zabezpečení vojáků
z povolání.
Zásada č. 127
Nárok na plný starobní důchod vznikne
vojáku z povolání, jestliže byl zaměstnán
nejméně 25 roků a dosáhl věku
aspoň
a) 55 let, jestliže konal nejméně 20 roků
službu zařazenou do I. kategorie funkcí,
b) 57 let, jestliže konal nejméně 20 roků
službu.
Věková hranice pro vznik nároku na plný
starobní důchod ženy-vojákyně
z povolání se posuzuje podle počtu vychovaných
dětí, pokud je to pro ni výhodnější.
Odůvodnění:
Věková hranice, potřebná doba služby
zařazené do příslušné
kategorie funkcí a celková doba zaměstnání.
tj. podmínky stanovené pro vznik nároku na
plný starobní důchod zůstávají
nezměněny. Aplikují se pouze zásady
platné pro ostatní pracující, tj.
zrušení podmínky trvání zaměstnání
v preferované pracovní kategorii a trvání
zaměstnání vůbec až do věku
potřebného pro vznik nároku na plný
starobní důchod.
Zásada č. 128
Základní výměra plného starobního
důchodu činí:
a) 60 % PMV, konal-li voják z povolání aspoň
20 roků službu zařazenou do I. kategorie funkcí
(důchod z I. kategorie funkcí),
b) 55 % PMV, konal-li voják z povolání aspoň
20 roků službu (důchod z II. kategorie funkcí),
Základní výměra plného starobního
důchodu vojáka z povolání se zvyšuje
za dobu služby (zaměstnání) konané
po dosažení věku 18 let od 21. roku služby
(zaměstnání), a to za každý rok
služby (zaměstnání)
v I. kategorii funkcí (pracovní kategorii) | o 2 % |
v II. kategorii funkcí (pracovní kategorii) | o 1,5 % |
v III. pracovní kategorii | o 1 % |
průměrného měsíčního
výdělku.
Zvýšení základní výměry
plného starobního důchodu může
činit nejvýše
a) 30 % PMV, konal-li voják z povolání aspoň
10 roků službu zařazenou do I. kategorie funkcí,
b) 25 % PMV v ostatních případech.
Nad toto omezení náleží zvýšení
základní výměry pouze, pokud jde o
důchod z I. kategorie funkcí a zvýšení
za dobu zaměstnání v hornictví se
stálým pracovištěm pod zemí v
hlubinných dolech, Jestliže voják z povolání
konal střídavě službu v různých
kategoriích funkcí nebo byl zaměstnán
v různých pracovních kategoriích,
včítá se do započitatelné doby
služby (zaměstnání) rozhodné
pro stanovení procentní výměry důchodu:
a) jde-li o důchod z I. kategorie funkcí, nejprve
15 roků služby zařazené do I. kategorie
funkcí a poté postupně doba zaměstnání
zařazeného do III. pracovní kategorie a doba
služby (zaměstnání) zařazené
do II. a I. kategorie funkcí (pracovní kategorie);
b) jde-li o důchod z II. kategorie funkcí, nejprve
20 roků služby a poté postupně doba
zaměstnání zařazeného do III.
pracovní kategorie a doba služby (zaměstnání)
zařazené do II. a I. kategorie funkcí (pracovní
kategorie) byla-li do 20 roků služby započtena
i doba služby zařazena do I. kategorie funkcí,
přičítá se k základní
výměře důchodu ještě 0,5
% PMV za každý takto započtený rok služby
zařazené do I. kategorie funkcí.
Odůvodnění:
Základní procentní výměry plného
starobního důchodu z I. a II. kategorie funkcí
se nemění, V souladu s obecnou zásadou se
upravuje maximální výše zvýšení
základní procentní výměry z
důchodů z II. kategorie funkcí z dosavadních
20 % na 25, resp. 30 % PMV.
V obecné soustavě důchodového zabezpečení
bude po zrušení podmínky trvání
zaměstnání preferované pracovní
kategorie do vzniku nároku na starobní důchod
poskytována stejná výše důchodu
pracujícímu, který konal zaměstnání
zařazené do I. (II.) pracovní kategorie po
dobu 20 roků stejně jako tomu pracujícímu,
který takové zaměstnání konal
po celý život. Aplikace této úpravy
do sociálního zabezpečení vojáků
z povolání by v ozbrojených silách
mohla působit proti požadavku na stabilizaci kádrů,
neboť plně kvalifikovaný voják z povolání
by po 20 letech služby nebyl systémem sociálního
zabezpečení motivován k dalšímu
pokračování ve službě. Takový
stav není z celospolečenského hlediska únosný.
Navrhuje se proto částečně změnit
výpočet výše starobního důchodu
tak, aby byla více závislá na délce
služby. Částečná změna
spočívá ve změně zápočtu
doby služby do doby zaměstnání rozhodné
pro zvýšení základní výměry
důchodu.
Procentní výměra důchodu z I. kategorie
funkcí při 20 letech služby zařazené
do I. kategorie funkcí se sníží z dosavadních
94 % na 82 %. Stejná procentní výměra
jako dosud a jaká bude náležet pracujícímu
za 20 roků zaměstnání zařazeného
do I. pracovní kategorie, tj. 94 %, bude vojáku
z povolání poskytována až za 32 a více
roků služby zařazené do I. kategorie
funkcí, Proti dosavadnímu stavu sice dojde ke snížení
procentní výměry až o 12 % PMV, avšak
vzhledem ke změně redukce tohoto výdělku
může dojít k situaci, že důchody
vojáků z povolání, kteří
konali službu zařazenou do I. kategorie funkcí
po dobu jen 20 roků, by byly podle nové úpravy
vyměřovány v nižší částce
než dosud, jen ve zcela ojedinělých případech
a po určitou dobu. Tyto případy jsou řešeny
obecným přechodným ustanovením, kterým
je zabezpečeno, že důchody nebudou vyměřovány
v nižších částkách, než
v jakých by náležely podle dosavadních
předpisů.
Procentní výměra důchodu z II. kategorie
funkcí bude činit diferencovaně podle délky
doby služby od 74 % do 80 % PMV, a pokud voják z povolání
konal po dobu aspoň 10 roků službu zařazenou
do I. kategorie funkcí, až 85 % PMV.
Navrženou částečnou úpravou konstrukce
výpočtu výše starobního důchodu
bude dosaženo diferenciace výše důchodů
podle délky služby, takže v systému bude
vytvořen hmotný stimul pro setrvání
ve služebním poměru až do vzniku nároku
na důchod.
Zásada č. 129
Nejvyšší výměra plného starobního
důchodu v pevných částkách
ke dni vzniku nároku činí:
a) 3 800 Kčs, konal-li voják z povolání
aspoň 20 roků službu zařazenou do I.
kategorie funkcí,
b) 3 250 Kčs, konal-li voják z povolání
aspoň 20 roků službu, z toho nejméně
10 roků službu zařazenou do I. kategorie funkcí,
b) 2 900 Kčs, konal-li voják z povolání
aspoň 20 roků službu.
Nad hranice uvedené pod písm. b) a c) náleží
zvýšení za další práci po
vzniku nároku na plný starobní důchod,
nejvýše však do úhrnné částky
3 800 Kčs.
Nad hranici uvedenou pod písm. c) náleží
též zvýšení za dobu zaměstnání
v hornictví se stálým pracovištěm
pod zemí v hlubinných dolech, nejvýše
však do částky 3 250 Kčs.
Starobní důchod spolu se zvýšením
za další práci po vzniku nároku na důchod
nesmí však přesáhnout 90 % neomezeného
PMV, sníženého o částku odpovídající
dani ze mzdy z takového výdělku poplatníka
staršího 50 let (ženy starší 45 let),
který nevyživuje žádnou osobu nebo vyživuje
jen jednu osobu.
Odůvodnění:
V sociálním zabezpečení vojáků
z povolání se projevují stejné problémy
jako v sociálním zabezpečení ostatních
pracujících, avšak v daleko větší
míře se projevuje problém vysoké míry
nivelizace nově přiznávaných důchodů
(v posledních letech bylo přiznáno více
než 90 % nových starobních důchodů
v jednotné částce).
Směrnicí XVII. sjezdu KSČ bylo pro oblast
důchodového zabezpečení uloženo
mj. "v důchodech více promítat zásluhy
z období pracovní činnosti". Pouhá
aplikace navržených zásad obecné úpravy
do sociálního zabezpečení vojáků
z povolání by sice znamenala zlepšení
úrovně jejich důchodového zabezpečení,
ale problém nivelizace důchodů by byl řešen
pouze částečně.
Aby byl vytvořen potřebný prostor pro důsledné
uplatnění zásluhového principu nejen
podle délky služby, ale i podle zásluh vyjádřených
ve výši služebního příjmu,
navrhuje se u důchodů z I. kategorie funkcí
stanovit nejvyšší výměru důchodu
v pevné částce stejně jako pro pracující
v hornictví pod zemí v hlubinných dolech
a u důchodů z II. kategorie funkcí, pokud
voják z povolání konal aspoň 10 roků
službu zařazenou do I. kategorie funkcí,částkou
3 250 Kčs.
Při stanovení nejvyšší výměry
důchodu z I. kategorie funkcí částkou
3 250 Kčs by byla výše důchodu diferencována
jen do PMV cca 5 400 Kčs. Při stanovení nejvyšší
výměry důchodu z II. kategorie funkcí
částkou 2 900 Kčs by v případech,
kdy voják z povolání konal aspoň 10
roků službu zařazenou do I. kategorie funkcí,
byla výše důchodu diferencována pouze
do PMV 5 200 Kčs. U vojáků z povolání
s průměrným služebním příjmem
vyšším než tyto částky by
již nebyl vytvořen prostor pro uplatnění
zásluhového principu vyjádřeného
závislostí výše důchodu na výši
příjmu. Úpravou konstrukce výpočtu
důchodu podle předchozí zásady a stanovením
maxim důchodů v pevných částkách
v navrhované výši bude vytvořen systém,
v němž se budou důsledně promítat
zásluhy z doby aktivní činnosti jak podle
výše příjmu, tak i podle délky
služby, což je typické pro systémy důchodového
zabezpečení příslušníků
ozbrojených složek v ostatních socialistických
státech. Takovýto systém zabezpečí
uplatňování zásluhového principu
dlouhodobě i při plánovaném růstu
úrovně odměňování.
Současně se v souladu s obecnou zásadou stanoví
absolutní nejvyšší výměra
starobního důchodu v pevné částce
a procentním vyjádření ve vztahu k
čistému PMV.