Společná ustanovení o dávkách a službách sociální péče

Zásada č. 90

Služby a dávky sociální péče se poskytují jen občanům, kteří mají trvalý pobyt na území Československé socialistické republiky; nenáleží za dobu, po kterou se oprávněný zdržuje v cizině, i když jen přechodně. Sociálně potřebným občanům se poskytují služby a dávky sociální péče zcela nebo zčásti ze státních prostředků. Za sociálně potřebného se považuje ten, jehož výživa není zabezpečena ani vlastním příjmem ani výživným, nebo příspěvkem na výživu.

Sociální potřebnost se nezkoumá u zaopatřovacího příspěvku, příspěvku na úhradu za užívání bytu vojáka, u dávek a služeb, kde je stanoveno, že jsou poskytovány bezplatně, u hmotného zabezpečení občanů se zps, u účelových jednorázových i opakujících se příspěvků poskytovaných občanům těžce postiženým na zdraví ke zmírnění důsledků postižení a u některých dalších dávek a služeb, které stanoví prováděcí předpisy.

Dávky sociální péče nemohou být postoupeny a nemohou být předmětem dohody o srážkách ani nepodléhají výkonu rozhodnutí. Poskytování dávek a služeb sociální péče, právo požadovat vrácení neprávem poskytnutých dávek nebo náhradu výdajů, vynaložených na službu sociální péče poskytnutou neprávem, bezplatně nebo jen za nižší úhradu, se upravuje obdobně podle zásad upravujících tyto situace v souvislosti s dávkami důchodového zabezpečení.

Odůvodnění:

Přejímá se dosavadní úprava, která se v zájmu upřesnění doplňuje o okruh dávek a služeb sociální péče, jejichž poskytování není podmíněno sociální potřebností občana.

Pokud jde o služby, jejichž poskytování je podmíněno dlouhodobě nepříznivým zdravotním stavem, bude uplatněn režim zásady č. 56.

Zásada č. 91

Jednotná zemědělská družstva vytvářejí podmínky, aby v souladu s rostoucí ekonomickou úrovní hospodaření rozšiřovala péči o své staré a invalidní členy. Ze svých prostředků družstva doplňují též dávky sociálního zabezpečení. Národní výbory doporučují jednotným zemědělským družstvům, které služby a dávky sociální péče a v jakém rozsahu mají zajišťovat.

Odůvodnění:

Přejímá se z dosavadní úpravy.

Úhrada nákladů

Zásada č. 92

Náklady na dávky a služby sociálního zabezpečení hradí stát.

Odůvodnění:

Zásada se přejímá beze změny.

Zásada č. 93

Národní výbor může uložit příjemci služby sociální péče plnou nebo částečnou úhradu za poskytovanou službu, pokud není stanoveno, že jde o službu bezplatnou.

Nemůže-li příjemce služby sociální péče hradit poskytovanou službu, může národní výbor požadovat úhradu postupně od manžela, dětí nebo rodičů příjemce služby; od dětí lze úhradu požadovat jen, není-li příjemce služby poživatelem starobního (invalidního) důchodu a od rodičů lze úhradu požadovat jen, je-li služba poskytnuta nezaopatřenému dítěti.

Nedojde-li k dohodě, rozhodne o povinnosti těchto osob hradit uvedené náklady a o výši úhrady soud na návrh národního výboru. Národní výbor může od vymáhání úhrady upustit.

Ustanovení předchozích odstavců platí obdobně i pro požadování úhrady peněžitých nebo věcných dávek poskytnutých občanu, jemuž osoby uvedené v druhém odstavci neposkytly výživné, ačkoliv k tomu byly podle zákona o rodině povinny.

Občané, od nichž je národní výbor oprávněn požadovat příspěvek na úhradu dávek nebo služeb sociální péče, jsou povinni osvědčit výši svých příjmů a hlásit změny v jejich výši, jakož i změny v rodinných a majetkových poměrech, které jsou rozhodné pro výši úhrady.

O výši úhrady podle předchozích odstavců se rozhoduje se zřetelem na příjmy a rodinné a majetkové poměry občana, od něhož se úhrada požaduje; při změně těchto poměrů se může výše úhrady upravit znovu ode dne jejich změny. Jde-li o opětující se plnění, lze uložit též povinnost uhrazovat částky, které se stanou splatnými teprve v budoucnu. Částky dlužné za poskytnuté dávky nebo služby sociální péče se neúrokují.

Odůvodnění:

Dosavadní úprava zůstává v podstatě zachována; dochází ke zpřesnění úhrady sociální péče od rodinných příslušníků v souladu se zákonem o rodině.

Plnění vyživovací povinnosti je možno požadovat jen v rozsahu stanoveném v zákoně o rodině.

Časově končí vyživovací povinnost rodičů k dětem tehdy, jakmile jsou samy výdělku schopné. Proto lze požadovat úhradu za poskytnutí dávek a služeb sociální péče jen od rodičů nezaopatřených dětí. Jde o děti, na které náleží přídavky na děti (výchovné). Jestliže takové dítě uzavře sňatek, přejde vyživovací povinnost na manžela a rodiče mají k těmto provdaným (ženatým) nezaopatřeným dětem podpůrnou vyživovací povinnost, které však též zanikne skončením přípravy pro povolání.

Děti, které jsou schopny se samy živit, jsou povinny poskytovat výživu rodičům v případě, že nemají dostatečný příjem, zpravidla proto, že již nemohou pracovat a nevznikl jim nárok na důchod z důchodového zabezpečení. Pro to od těchto dětí lze úhradu nákladů sociální péče požadovat.

Náklady na sociální péči vzrostou touto úpravou ročně zhruba o 7 mil. Kčs.

Organizace a řízení

Zásada č. 94

Orgány sociálního zabezpečení jsou federální ministerstvo práce a sociálních věcí, ministerstva práce a sociálních věcí republik, orgány důchodového zabezpečení republik a národní výbory, a pokud jde o vojáky z povolání, příslušníky Sboru národní bezpečnosti a příslušníky sborů nápravné výchovy, orgány uvedené v zásadě č. 137.

Při uplatňování úkolů vyplývajících z jednotného uplatňování sociální politiky postupují tyto orgány v součinnosti s federálním ministerstvem práce a sociálních věcí. O dávkách rozhodují orgány důchodového zabezpečení a národní výbory, a pokud jde o vojáky z povolání, příslušníky Sboru národní bezpečnosti a příslušníky sborů nápravné výchovy, orgány uvedené v zásadě č. 137. Přiznal-li některý z orgánů dávku důchodového zabezpečení, která vylučuje poskytování jiné dávky důchodového zabezpečení jím vyplácené, avšak přiznané jiným orgánem, rozhodne současně o odnětí této dávky.

Zdravotní stav a pracovní schopnost občanů ve věcech sociálního zabezpečení posuzují příslušné národní výbory. Orgány sociálního zabezpečení plní své úkoly v úzké součinnosti s orgány Revolučního odborového hnutí, s obdobnými orgány výrobních družstev a s orgány svazů družstevních rolníků, V případech stanovených prováděcími nebo zvláštními předpisy spolupůsobí v řízení o dávkách sociální komise JZD.

Odůvodnění:

V organizaci sociálního zabezpečení nedochází ke změnám. Nemění se ani působnost jednotlivých orgánů sociálního zabezpečení, Dochází k jediné změně na tomto úseku v tom, že sociální komise JZD nemají mít nadále statut orgánu důchodového zabezpečení podle zákona o sociálním zabezpečení, neboť nemají podle tohoto zákona a prováděcích předpisů k němu žádnou samostatnou pravomoc - dosud pouze podávají návrhy a vyjadřují se k žádostem.

Zásada č. 95

Národní výbory zajišťují ve svých obvodech úkoly na úseku sociálního zabezpečení v souladu se státním plánem rozvoje národního hospodářství a se zřetelem na jeho potřeby, napomáhají jednotným zemědělským družstvům v plnění úkolů vyplývajících ze sociálního zabezpečení a odpovídají za to, že prostředky určené na sociální zabezpečení budou vynakládány účelně a hospodárně.

Odůvodnění:

Právní úprava úkolů národních výborů se nemění. Přestože sociální komise JZD pozbývají statut orgánu důchodového zabezpečení, nejsou tím dotčeny jejich úkoly v oblasti zabezpečení družstevních rolníků v nemoci a v zabezpečení matky a dítěte.

Zásada č. 96

Způsobilost občana mít v právních vztazích, vznikajících podle zákona o sociálním zabezpečení a prováděcích předpisů k němu, práva a povinnosti se upraví shodně s občanským zákoníkem. Způsobilost občana vlastními právními úkony nabývat práv a brát na sebe povinnosti se upraví shodně se zákoníkem práce.

Občan (organizace) se může dát zastoupit jiným občanem nebo organizací; o zastupování v řízení před správním orgánem platí přitom ustanovení správního řádu a v řízení před soudem ustanovení občanského soudního řádu.

Odůvodnění:

Otázka způsobilosti k právům a povinnostem a způsobilosti k právním úkonům nebyla dosud předpisy sociálního zabezpečení vůbec upravena. V praxi se postupuje zpravidla analogicky občanskému zákoníku. Přitom s těmito instituty, které patří mezi základní, souvisí další otázky jako je odpovědnost, uplatnění nároku atd., a nedostatek pozitivní úpravy způsobuje řadu nejasností. Navrhuje se proto tyto instituty v zákoně výslovně upravit.

Zásada č. 97

Řízení o dávku důchodového zabezpečení, o dávku ze zabezpečení důchodců některými dalšími dávkami a o dávku nebo službu sociální péče se zahajuje na základě písemné žádosti oprávněného občana nebo jeho zákonného zástupce.

Za den uplatnění nároku, který musí být vyznačen v žádosti, se považuje den, kdy se oprávněný v dané věci poprvé obrátil na příslušný orgán.

Řízení o dávku nebo službu sociální péče lze zahájit též z vlastního podnětu příslušného orgánu, z podnětu socialistické organizace nebo z podnětu jiného občana.

Není-li stanoveno jinak, provádí se změna v poskytování, popř. ve výši přiznané dávky (služby), bez žádosti.

Odůvodnění:

V podstatě se zachovává dosavadní stav s některými zpřesněními.

Výjimku ze zásady podání písemné žádosti tvoří případy, kdy už dávka (služba, příspěvek) poskytována je a mění se jen její výše nebo její rozsah. V takových případech může být stanoveno, kdy je třeba s ohledem na nutnost prokázání některých skutečností ovlivňujících změnu podávat žádost, nebo naopak, kdy je podání žádosti zbytečnou administrativou.

Upravuje se dosavadní praxe, kdy zejména při změnách v důchodovém zabezpečení (při zvyšování důchodů) není třeba vždy o úpravu důchodů žádat. V rozporu s navrhovanou zásadou není, jestliže se provede bez žádosti úprava výše dávky, která je vázána na podání žádosti.

Navíc se umožňuje, aby řízení o dávku nebo službu sociální péče bylo možno zahájit i z podnětu jiného občana. Tato úprava sleduje záměr prohloubení funkce sociální péče.

Zásada č. 98

Žádost o dávku důchodového zabezpečení podávají

a) pracovníci v pracovním poměru u orgánu základní organizace Revolučního odborového hnutí působící v organizaci (její složce), k níž jsou v pracovním poměru,

b) členové výrobního družstva u tohoto družstva,

c) členové jednotného zemědělského družstva u tohoto družstva; uvedené organizace předkládají žádosti příslušnému národnímu výboru;

d) ostatní občané příslušnému národnímu výboru.

Občané, kteří již nejsou v pracovním nebo členském poměru k organizaci, avšak pobírají z tohoto poměru dávky nemocenského pojištění, podávají žádost o dávku důchodového zabezpečení u orgánu, který by byl pro ně příslušný v době trvání pracovního nebo členského poměru.

Pozůstalí po občanech uvedených výše podávají žádost o dávku důchodového zabezpečení u orgánů, které by byly příslušné pro přijetí žádosti těchto občanů o dávku důchodového zabezpečení. Pozůstalí po nepracujících důchodcích podávají žádost o důchod příslušnému národnímu výboru.

Žádost o dávku sociální péče nebo službu sociální péče se podává příslušnému národnímu výboru.

Prováděcí předpis stanoví náležitosti, které má obsahovat žádost o dávku (úpravu dávky) nebo službu.

Odůvodnění:

Dosavadní stav se v podstatě nemění. Příslušnost národních výborů určí zákony národních rad.

Zásada č. 99

Organizace jsou povinny vést potřebné záznamy o skutečnostech rozhodných pro nároky na dávky, jejich výši a výplatu dávek a o skutečnostech rozhodných pro provádění péče o občany se změněnou pracovní schopností, a hlásit je příslušným orgánům sociálního zabezpečení. Změny ve skutečnostech rozhodných pro trvání nároku na dávku, její výši a výplatu jsou organizace povinny hlásit, není-li stanovena jiná lhůta, do 8 dnů. Na vyzvání orgánů sociálního zabezpečení jsou organizace povinny podat hlášení a předložit záznamy kdykoliv, a to ve lhůtě stanovené tímto orgánem. Orgány sociálního zabezpečení mají právo přezkoumat správnost a úplnost záznamů a hlášení.

Jestliže organizace nepodala hlášení vůbec nebo včas, příp. hlášení nebo předložený záznam byly nesprávné, a v důsledku toho dávka byla poskytnuta neprávem nebo ve vyšší výměře, než náležela, je povinna nahradit neprávem vyplacené částky. O povinnosti nahradit neprávem vyplacené částky dávky rozhoduje orgán sociálního zabezpečení, který je příslušný rozhodovat o dávce; tento orgán též může od požadování náhrady zcela nebo zčásti upustit. Nárok na náhradu neprávem vyplacených částek zaniká uplynutím tří let ode dne, kdy orgán sociálního zabezpečení zjistil, že částky byly vyplaceny neprávem, nejpozději však v deseti letech ode dne jejich výplaty.

Odůvodnění:

V povinnostech organizací a v jejich odpovědnosti za přeplatky na dávkách nedochází ke změně a přejímá se dosavadní stav. Zpřesňuje se jen, že pro vedení záznamů a jejich předkládání včetně odpovědnosti za správné vedení a předkládání platí stejné zásady jako pro hlášení.

Zásada č. 100

Jestliže byla dávka poskytnuta neprávem nebo ve vyšší výměře, než náležela, zaviněním příjemce dávky i organizace, odpovídají příjemce dávky a organizace za vrácení neprávem vyplacené částky společně a nerozdílně.

Příjemce dávky a organizace se vzájemně vypořádají podle míry zavinění. Spory o vzájemné vypořádání rozhodují v prvním stupni krajské soudy.

Odůvodnění:

V oblasti společné odpovědnosti příjemce dávky a organizace nedochází ke změnám.

Zásada č. 101

Pověření pracovníci orgánů sociálního zabezpečení jsou oprávněni vstupovat do organizací, na pracoviště a do zařízení sociální péče a prověřovat plnění povinností uložených zákonem o sociálním zabezpečení a prováděcími předpisy k němu vydanými.

Odůvodnění:

Dosavadní text se zpřesňuje. Dosavadní zákon o sociálním zabezpečení umožňuje pověřeným pracovníkům orgánů sociálního zabezpečení vstupovat do zařízení organizace a na pracoviště, pokud je toho třeba pro účely zákona nebo ke zjištění skutečností rozhodných pro nárok na náhradu dávek důchodového zabezpečení, aniž se výslovně zmiňuje o prověřování těchto skutečností. Pro účely prověrek prováděných orgány sociálního zabezpečení je nutné, aby oprávnění pro orgány sociálního zabezpečení bylo rozšířeno i na zařízení sociální péče.

V souvislosti s bojem proti negativním jevům a neoprávněnému obohacování, k němuž dochází i na úseku sociálního zabezpečení, je nezbytné posílit centralizovanou kontrolu nezávislou na resortních a místních vlivech.

Zásada č. 102

Za porušení povinností vyplývajících ze zákona o sociálním zabezpečení a z prováděcích předpisů k tomuto zákonu, zejména povinností vést záznamy a podávat hlášení, a povinností uložených při péči o občany se zps, může příslušný národní výbor uložit organizaci pokutu až do částky 100 000 Kčs a při opětovném porušení povinností, za jejichž nedodržení byla již pokuta uložena, pokutu až do částky 500 000 Kčs.

Pokutu lze uložit do jednoho roku ode dne, kdy se národní výbor dověděl o porušení těchto povinností, nejpozději však do pěti let ode dne, kdy je organizace porušila. Pokuty plynou do rozpočtu národního výboru, který pokutu uložil. Pokutu nelze uložit, byla-li organizaci za totéž porušení povinností uložena již pokuta nebo jiné majetková sankce jiným orgánem podle jiných právních předpisů.

Odůvodnění:

V sociálním zabezpečení plní důležité úkoly organizace, zejména pokud jde o povinnosti v péči o občany se zps a o povinnosti vést stanovenou evidenci, záznamy a podávat hlášení. Na plnění těchto úkolů závisí ve značné míře důchodové nároky pracujících(otázky PMV, preferovaných pracovních kategorií apod.). Orgány sociálního zabezpečení mají sice právo přezkoumávat správnost a úplnost hlášení, kontrolovat, jak organizace uložené povinnosti plní, nejsou však oprávněny ukládat sankce za případné nesplnění uložené povinnosti. Prověrky prováděné orgány sociálního zabezpečení přitom ukazují, že nedostatky se vyskytují, a to i opakovaně. V případě, že organizace své úkoly nesplní nebo se při plnění úkolů vyskytují nedostatky, však zatím není účinný prostředek jak organizace za toto neplnění postihnout a jak je přinutit ke sjednání nápravy. V pracovněprávních vztazích jsou tyto otázky řešeny, a to formou pokut ukládaných okresními národními výbory (§ 270a zákoníku práce).

Navrhuje se proto zavést i v oblasti sociálního zabezpečení určité sankce za porušení uložených povinností, a to ve formě pokut, které by ukládaly národní výbory určené zákony národních rad. Vychází se přitom analogicky z úpravy obsažené v zákoníku práce, ovšem s tím rozdílem, že se stanoví objektivní pětiletá lhůta.

Zásada č. 103

Zdravotnické zařízení jsou povinna na požádání orgánů sociálního zabezpečení provést vyšetření zdravotního stavu v řízení o dávkách (službách), vydávat výpisy z chorobopisu, podávat lékařské nálezy, posudky, zprávy o průběhu nemoci a potřebné hlášení, jichž je třeba k rozhodování o dávce (službě).

Pro podávání potřebných hlášení platí obecná 8denní lhůta stanovená v předpisech o sociálním zabezpečení.

Odůvodnění:

Přejímá se v podstatě dosavadní stav.

Navrhuje se zkrátit lhůty pro odeslání hlášení zdravotnickými zařízeními na 8 dnů. Tímto opatřením se zkrátí i doba potřebná k uvolnění výplaty důchodů důchodců propuštěných z léčení. Dojde tak k sjednocení lhůt stanovených v předpisech o sociálním zabezpečení k odeslání hlášení.

Zásada č. 104

V řízení ve věcech důchodového zabezpečení včetně soudního přezkumného řízení lze použít k důkazu tištěné produkty výpočetní, mikrografické nebo jiné obdobné techniky místo originálu listiny, podle jehož obsahu byly pořízeny.

Odůvodnění:

Orgány důchodového zabezpečení ukládají a archivují velké množství různých záznamů, potvrzení a jiného dávkového materiálu i po několik desítek let, což způsobuje, zejména z kapacitních hledisek, v praxi značné obtíže. Přitom lze s využitím moderní techniky převádět listinný materiál do paměti počítačů a na mikrofiše, a tyto záznamy pak opět převádět do tištěné podoby, Výstup v této tištěné podobě je obsahově shodný s originálem a měl by proto též sloužit jako důkazní prostředek; přitom se připouští důkaz opaku.

Zásada č. 105

Rozhodnutí ve věcech dávek důchodového zabezpečení se vydává písemně.

Při vyhotovení rozhodnutí s použitím automatizované výpočetní techniky může být rozhodnutí vydáno v mezinárodní abecedě s předtištěným razítkem orgánu důchodového zabezpečení a jménem, příjmením a funkcí pracovníka, odpovědného za vydání rozhodnutí.

Odůvodnění:

Přejímá se dosavadní stav.

Zásada č. 106

Do vlastních rukou se doručují rozhodnutí, jimiž se dávka (služba) nepřiznává, sníží, odejme nebo se její výplata zastaví, rozhodnutí, jimiž je uložena povinnost vrátit (nahradit) neprávem vyplacené částky, a předvolání poživatele dávky nebo služby podmíněné dlouhodobě nepříznivým zdravotním stavem k lékařskému vyšetření.

Odůvodnění:

Navrhovaná úprava doručování písemností v sociálním zabezpečení přejímá dosavadní stav s tím, že zpřesňuje případy, kdy je třeba je doručovat do vlastních rukou. Tato forma je uložena orgánům sociálního zabezpečení tam, kde se nevyhovuje žádosti o dávku, službu, popř. jiné plnění, nebo kde se činí jiné opatření v neprospěch poživatele dávky, popř. se poživateli ukládá povinnost podrobit se kontrolní lékařské prohlídce při posuzování, zda nadále trvá nepříznivý zdravotní stav podmiňující zejména nárok na invalidní nebo částečný invalidní důchod.

Zásada č. 107

O opravném prostředku proti rozhodnutí orgánu důchodového zabezpečení republiky a národního výboru jako odvolacího orgánu o zákonném nároku ve věcech důchodového zabezpečení rozhoduje soud. Nemá-li navrhovatel obecný soud v Československé socialistické republice, je příslušný k rozhodnutí o opravném prostředku soud, v jehož obvodu má sídlo orgán, který rozhodnutí vydal.

O odvolání proti rozhodnutí národního výboru v sociálním zabezpečení se rozhoduje ve správním řízení.

Odvolání není přípustné proti rozhodnutí:

- národního výboru, které je podkladem pro rozhodnutí orgánu důchodového zabezpečení o zákonném nároku na dávku; soud přezkoumává taková rozhodnutí jen při rozhodování o opravném prostředku proti rozhodnutí orgánu důchodového zabezpečení, a zruší-li soud rozhodnutí orgánu důchodového zabezpečení i rozhodnutí národního výboru, vydá orgán důchodového zabezpečení nová rozhodnutí i pokud jde o otázky řešené v rozhodnutí národního výboru,

- o žádosti o odstranění tvrdosti zákona.

Odůvodnění:

Přejímá se dosavadní stav s tím upřesněním, že se výslovně stanoví, že proti rozhodnutí o žádosti o odstranění tvrdosti zákona se nelze odvolat. Odstranění tvrdosti případů v sociálním zabezpečení, které zákon svěřuje výslovně jen určitým orgánům, a tedy nikdo jiný nemůže o těchto případech rozhodovat, a to ani v odvolacím řízení. Toto řešení vyplývá z mimořádnosti institutu odstraňování tvrdosti zákona a odpovídá postupu a úpravě v jiných sociálních oblastech (např. mateřský příspěvek) i dosavadní praxi soudů. Výslovnou úpravou se odstraní některé pochybnosti, které v tomto směru vznikají. Tím není vyloučena možnost podat rozklad podle předpisů o správním řízení.

Zásada č. 108

Opravný prostředek, o němž rozhoduje soud, lze vzít zpět bez jeho souhlasu, jestliže navrhovateli bylo novým rozhodnutím příslušného orgánu plně vyhověno.

Požádá-li účastník řízení před uplynutím lhůty k opravnému prostředku o sdělení podkladů pro výpočet důchodu, počíná běžet nové lhůta k opravnému prostředku ode dne, kdy byly účastníku tyto podklady předány.

Opravný prostředek je podán včas i tehdy, byl-li podán ve lhůtě u národního výboru příslušného podle místa trvalého pobytu. Opravný prostředek (odvolání) proti rozhodnutí o snížení, odnětí nebo o zastavení výplaty dávek nemá odkladný účinek.

Odůvodnění:

Přejímá se dosavadní stav.

Zásada č. 109

Náklady řízení o dávkách (službách) hradí stát.

Stát hradí též jízdné, stravné, nocležné, popř. i jiné nutné výdaje a ušlý výdělek občanům, kteří se na vyzvání dostaví k jednání příslušného orgánu národního výboru nebo se pro potřeby tohoto orgánu podrobí vyšetření zdravotního stavu, či jinému odbornému vyšetření.

Odůvodnění:

Přejímá se v podstatě dosavadní stav.

Zásada č. 110

Právní úkon je projev vůle směřující ke vzniku, změně nebo zániku těch práv nebo povinností, které právní předpisy s takovým projevem spojují.

Nestanoví-li tento zákon jinak, platí pro právní úkony, neplatnost právních úkonů a důsledky této neplatnosti ustanovení občanského zákoníku obdobně.

Odůvodnění:

Problematiku právních úkonů v současné době předpisy sociálního zabezpečení neupravují a praxe postupuje v těchto otázkách analogicky podle občanského práva. Navrhovaná právní úprava tuto skutečnost výslovně konstatuje. Za základní právní úkony v sociálním zabezpečení (zejména v důchodovém zabezpečení a sociální péči) je třeba považovat především žádost o dávku (službu) a hlášení poživatele dávky, popř. jiného subjektu, o změnách v rozhodných skutečnostech.

Občanskoprávní úprava právních úkonů se v sociálním zabezpečení uplatní pouze, pokud nebudou obsahovat předpisy sociálního zabezpečení zvláštní úpravu.

Zásada č. 111

Procesní lhůta je zachována, je-li posledního dne lhůty učiněn úkon u orgánu sociálního zabezpečení nebo u soudu, anebo podání odevzdáno k poštovní přepravě.

Odůvodnění:

Přestože současná právní úprava sociálního zabezpečení stanoví na řadě míst k provedení právních úkonů lhůty (např. osmidenní lhůtu pro plnění ohlašovací povinnosti, tříletou lhůtu pro promlčení nároku na jednotlivou splátku dávky apod.), neobsahuje bližší úpravu dílčích důležitých otázek s tím spojených: stanovení počátku a konce lhůty, počítání času a zachování lhůty. Navrhovaná úprava tento nedostatek odstraňuje,

Zásada č. 112

Zákon výslovně stanoví, na která řízení se nebudou vztahovat obecné předpisy o správním řízení.

Odůvodnění:

Dosavadní úprava se zpřesňuje.

Úprava výše vyplácených důchodů

Zásada č. 113

Důchody starobní, invalidní, částečné invalidní, za výsluhu let, částečné důchody za výsluhu let, vdovské, sirotčí a osobní, které tyto důchody nahrazují, přiznané z důchodového zabezpečení (pojištění), které jsou vyplácené ke dni 1. října 1988, se zvýší od splátky důchodu za říjen 1988 o pevné částky určené podle druhu důchodu, pracovní kategorie, z níž byl důchod přiznán, a podle roku přiznání důchodu. Rokem přiznání důchodu se rozumí rok, do něhož spadá den, od kterého byl důchod přiznán, pokud nárok na něj trval nepřetržitě až do dne, od kterého bude zvýšení náležet; toto datum zůstává rozhodným i tehdy, jestliže nárok na výplatu důchodu zanikl, avšak nárok na důchod trval nepřetržitě. Důchody přiznané po 30.9. 1988 podle předpisů platných přede dnem účinnosti nových předpisů se zvýší o částku náležející k důchodu přiznanému 30.9.1988.

Odůvodnění:

Při přiznání je výše důchodu závislé na dosahovaných výdělcích. Tím, že se po celou dobu pobírání důchodu jeho výše prakticky nemění, zatímco mzdy, z nichž jsou odvozovány nové důchody, stále rostou, vznikly neodůvodněné rozdíly mezi důchody přiznanými v různých obdobích. Přitom tyto rozdíly jsou tím větší, čím další doba uplynula od jejich přiznání, a to i přes řadu opatření, která byla učiněna pro snížení těchto rozdílů a ke zmírnění poklesu reálné hodnoty důchodů, k níž dochází v důsledku růstu životních nákladů. Zvýšení vyplácených důchodů se proto stanoví s přihlédnutím k délce pobírání důchodů, tj. k roku jejich přiznání.

Zvýšením důchodů o pevné částky bude dosaženo relativně výhodnějšího zvýšení nižších důchodů, což je potřebné ze sociálního hlediska. U důchodů ze stejného období zůstanou zachovány současné rozdíly v jejich výši a tedy i vyjádření zásluhového principu. Další diferenciace výše zvýšení v závislosti na výši důchodu by s ohledem na výši částek zvýšení byla nepraktická.

Podle stejných hledisek budou zvýšeny i důchody, které nejsou ke dni 1. října 1988 vypláceny, protože jsou kráceny pro souběh s příjmem nebo jejich výplata je zastavena pro překročení přípustné hranice příjmu apod.

Vzhledem k tomu, že důchody, na něž vznikl nárok ještě podle dosavadních předpisů, mohou být přiznány podle těchto předpisů i po 30.9. 1988, je nutno stanovit, že i tyto důchody budou zvýšeny, a to alespoň o částku, která náleží k důchodům z posledního období.

Při zvyšování osobních důchodů se bude postupovat podle ostatních zásad v závislosti na tom, který důchod osobní důchod nahrazuje.

Zvýšení vyplácených důchodů se bude týkat 3 354 tisíc důchodců, tj. 98 % všech důchodců. Podle této zásady nebudou upraveny pouze důchody sociální a manželek.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP