Zásada č. 148
Stal-li se poživatel invalidního důchodu přiznaného
před účinností nových předpisů
jen částečně invalidním, vyměří
se částečný invalidní důchod
podle nových předpisů. Částečný
invalidní důchod nesmí být nižší
než polovina dosavadního invalidního důchodu
před jeho případnou úpravou jako jediného
zdroje příjmu důchodce.
Stal-li se poživatel částečného
invalidního důchodu přiznaného před
účinností nových předpisů
plně invalidním, vyměří se
invalidní důchod podle nových předpisů,
Invalidní důchod nesmí být nižší
než dosavadní částečný
invalidní důchod.
Odůvodnění:
Přejímá se dosavadní stav.
Zásada č. 149
Jestliže zanikl nebo zanikne nárok na invalidní,
částečný invalidní nebo vdovský
důchod vzniklý před 1. říjnem
1988, a do dvou roků po zániku nároku vznikne
za účinnosti nových předpisů
znovu nárok na takový důchod, nesmí
být nově přiznaný důchod nižší,
než částka dřívějšího
důchodu ke dni zániku nároku včetně
zvýšení, která k němu k tomuto
dni náležela, a zvýšení, která
by k němu náležela, kdyby nárok na něj
trval ke dni 1. října 1988.
Jestliže u poživatele invalidního (částečného
invalidního) důchodu z obecných příčin
dojde k souvislosti příslušného stupně
invalidity s pracovním úrazem, nemocí z povolání
nebo odbojovou činností, stanoví se výše
důchodu podle předpisů platných v
době vzniku této souvislosti; to platí i
v případě, jestliže dodatečně
tato souvislost zanikne - přitom však nově
vyměřená dávka nesmí být
vyšší než dosavadní.
Odůvodnění:
Uvedenou zásadou se zabraňuje tomu, aby při
přiznání stejného důchodu podle
nových předpisů měl pracující
nižší důchod, než který pobíral
za platnosti dosavadního zákona, Nově se
však výslovně stanoví postup při
změně příčin invalidity, jestliže
nárok na dávku trvá.
Zásada č. 150
Úrazové důchody, zaopatřovací
požitky vojenských a válečných
poškozenců a obětí války a fašistické
persekuce, přídavek za zranění, důchody
rodičů a sourozenců, příspěvky
(starobní, úrazové, nadlepšovací
a jiné příspěvky) přiznané
zaměstnancům na zkonfiskovaném zemědělském
majetku a jejich rodinným příslušníkům,
které se poskytují podle předpisů
platných před 1.lednem 1957, mohou být sníženy
nebo odňaty jen tehdy, pokud by to připouštěly
předpisy, podle nichž byly tyto dávky přiznány.
Toto ustanovení platí jen pro dávky vyplácené
samostatně.
Bude-li poživateli dávek uvedených v předchozím
odstavci přiznán invalidní nebo částečný
invalidní důchod pro zhoršení následků
úrazu nebo poškození zdraví, zaniká
nárok na úrazový důchod nebo zaopatřovací
požitky (přídavek za zranění).
Bude-li přiznán jiný důchod z důchodového
zabezpečení, náleží dávka
vyšší a z ostatních dávek po jedné
polovině; úhrn dávek nesmí však
přesáhnout nejvyšší výměry
stanovené pevnými částkami. Po této
úpravě se dávka slučuje s důchodem
z důchodového zabezpečení a stane
se jeho součástí. Důchod takto sloučený
vyplácí orgán, který vyplácel
vyšší důchod, Po zániku nároku
na důchod, s nímž byla dávka sloučena,
nárok na tuto dávku se neobnoví.
Odůvodnění:
Přejímá se v podstatě dosavadní
úprava.
Zásada č. 151
Výše starobního, invalidního důchodu
a důchodu za výsluhu let pracujících,
kteří splní podmínky pro nárok
na některý z těchto důchodů
po 30. září 1988, nesmí být
nižší než výše důchodů
přiznaných podle předpisů platných
před 1. říjnem 1988.
Podle této zásady budou orgány sociálního
zabezpečení postupovat do 31.prosince 1990; po tomto
datu však jen na základě žádosti
pracujícího (občana).
Odůvodnění:
Aby nové předpisy nepřinesly pro určitou
skupinu pracujících zhoršení ve srovnání
s předpisy dosavadními, navrhuje se podle této
zásady přiznávat důchod ve výši
podle dosavadních předpisů, i když nárok
na takový důchod vznikne podle předpisů
nových. Navrhovaná nová úprava výhodněji
započítává pro stanovení PMV
příjem nad částku 2 000 Kčs
na druhé straně však k nově přiznávaným
důchodům již nebude náležet zvýšení
podle zákonných opatření z roku 1979
a 1982 (30 a 40 Kčs). Z tohoto důvodu by těm
pracujícím, jejichž PMV je nižší
než 2 000 Kčs, popřípadě jen
o málo vyšší, byly podle nových
předpisů přiznávány nižší
důchody než podle předpisů platných
do 30. září 1988, protože obě
zvýšení již k novým důchodům
nebudou náležet.
Zápočet doby zaměstnání, zařazení
zaměstnání do příslušné
pracovní kategorie, stanovení období rozhodného
pro výpočet PMV a výpočet PMV až
na redukci se však provedou pro obě stanovení
výše důchodu vždy jen podle tohoto zákona.
Redukce PMV a výše starobního důchodu
se pak určí jednak podle dosavadních, jednak
podle nových předpisů.
Jeví se proto odůvodněné, aby po určitou
dobu (do 31. prosince 1990) srovnával orgán důchodového
zabezpečení, který důchod přiznává,
výši důchodu podle nových i starých
předpisů a přiznal důchod podle dosavadních
předpisů, bude-li to výhodnější.
S ohledem na nepatrný počet případů,
který bude přicházet v úvahu po tomto
datu, je opodstatněné, aby uvedený postup
byl po 31. prosinci 1990 prováděn pouze na žádost.
Zásada č. 152
Vyplácené invalidní (částečné
invalidní) důchody pracujících (občanů),
kterým vznikl nárok na invalidní (částečný
invalidní) důchod v době do 28 let věku
a občanů, jejichž invalidita vznikla v době
služby v ozbrojených silách nebo v souvislosti
s odbojovou činností,se na žádost přepočtou
podle nových předpisů z PMV stanoveného
prováděcím předpisem (1 600 Kčs
a 2 000 Kčs místo dosavadních 1 400 Kčs
a 1 750 Kčs), bude-li to výhodnější
než úprava podle obecných zásad o zvýšení
vyplácených důchodů.
K nově přepočteným důchodům
již nenáleží žádné
zvýšení s výjimkou zvýšení
pro bezmocnost.
Odůvodnění:
Vyplácené invalidní (částečné
invalidní) důchody pracujících (občanů),
kterým vznikl nárok na důchod v době
do 28 let věku, a občanů, jejichž invalidita
vznikla v době služby v ozbrojených silách
nebo v souvislosti s odbojovou činností, budou rovněž
zvýšeny podle roku přiznání,
Pokud s tímto zvýšením nedosáhne
důchod výše důchodu vyměřeného
z výdělku 1 600 Kčs (2 000 Kčs), bude
na žádost přepočten z tohoto výdělku.
Odhaduje se, že v roce 1989 náklady na tyto přepočty
budou činit 9 mil. Kčs.
Zásada č. 153
Částečný invalidní důchod
pro značně ztížené obecné
životní podmínky, který před
1. říjnem 1988 pro nesplnění sociálních
předpokladů nebyl přiznán, nebo jehož
výplata byla z tohoto důvodu zastavena, bude přiznán
na žádost nejdříve od 1. října
1988.
Odůvodnění:
Od 1. října 1988 vznikne nárok na částečný
invalidní důchod pro značně ztížené
obecné životní podmínky i v případech,
kdy nebyl přiznán pro nesplnění sociálních
předpokladů.
Zásada č. 154
Nedosahuje-li důchod manželky ke dni 1. října
1988 částku 200 Kčs, upraví se na
ni od splátky za říjen 1988.
Odůvodnění:
Důchod manželky v některých případech
činí méně než 200 Kčs.
Protože se navrhuje, aby nově přiznávané
důchody činily tuto jednotnou částku,
je třeba upravit na ni i důchody vyplácené.
Zásada č. 155
Zvýšení důchodu pro bezmocnost přiznané
k vypláceným důchodům se upraví
na částky 400 Kčs při převážné
a 600 Kčs při úplné bezmocnosti. Zvýšení
důchodu pro bezmocnost, které nebylo přiznáno,
protože by důchod spolu s ním přesáhl
částku 2 000 Kčs měsíčně,
nebo které bylo z tohoto důvodu přiznáno
v nižší částce, se přizná
nebo upraví s přihlédnutím k nové
hranici. Tyto úpravy budou provedeny od splátky
za říjen 1988, a to na žádost.
Odůvodnění:
Vzhledem k úpravě částek zvýšení
pro bezmocnost a k nově stanoveným hranicím
úhrnu důchodu spolu s tímto zvýšením
je třeba upravit, resp. přiznat toto zvýšení
i k vypláceným důchodům.
Zásada č. 156
Prováděcí předpis, který se
předpokládá v zásadě č.
5 bude obsahovat i přechodná ustanovení o
režimu úhrad důchodci, kteří
jsou ke dni účinnosti umístěni v ústavech.
Odůvodnění:
Realizace nové úpravy částečného
krytí nákladů za ústavní péči
snížením výplaty důchodů
si vyžaduje přijmout příslušné
přechodné řešení.
Zásada č. 157
Příslušný národní výbor
nejpozději do jednoho roku od účinnosti tohoto
zákona posoudí, které z dětí,
jež bylo uznáno za invalidní a vyžadující
stálou péči podle dosavadních předpisů,
splňuje podmínky pro uznání za dítě
dlouhodobě těžce zdravotně postižené
a vyžadující mimořádnou péči
s nárokem na příplatek k výchovnému
ve výši 600 Kčs měsíčně.
Odůvodnění:
Uvedený postup vyloučí nežádoucí
náhlé zvýšení práce příslušných
správních komisí národních
výborů a usnadní plynulejší přechod
ze současných posudkových hledisek na hlediska
nová. Nepoškodí žádným způsobem
nároky případných oprávněných,
protože dávka v nové výši by v
těchto případech náležela již
od data účinnosti nové úpravy.
Zásada č. 158
Pokud zaopatřovací příspěvek
vyplácený podle dosavadních předpisů
ode dne účinnosti tohoto zákona již
nenáleží, bude poskytován i nadále
podle dřívějších předpisů.
Zaopatřovací příspěvek dítěte
se upraví na částku 400 Kčs bez žádosti
ode dne účinnosti tohoto zákona.
Odůvodnění:
Navrhuje se, aby se osobám oprávněným
podle dosavadních předpisů zaopatřovací
příspěvek i nadále vyplácel,
třebaže posle tohoto zákona již nárok
na dávku nemají. Dále se navrhuje, aby národní
výbory upravily zaopatřovací příspěvek
vyplácený na dítě ode dne účinnosti
zákona automaticky bez podávání žádosti.
Zásada č. 159
Od 1. října 1988 se částečné
důchody za výsluhu let považují za částečné
invalidní důchody, vdovské důchody
družky přiznané podle předpisů
platných před 1. červencem 1964 se považují
za vdovské důchody a důchody rodičů
a sourozenců přiznané podle předpisů
platných před 1. lednem 1957 se považují
za sociální důchody, Zvýšení
výchovného pro bezmocnost přiznané
podle předpisů platných před 1. říjnem
1988 se ponechává beze změny v dosavadní
výši až do zániku nároku na zvýšení,
resp. na výchovné.
Odůvodnění:
Jde o druhy dávek přiznané buď podle
předpisů již v minulosti zrušených
nebo v nepatrném počtu, které nově
přiznávány nebudou. V rámci zjednodušení
se proto prohlašují za dávky, jimž se
svým účelem a funkcí nejvíce
blíží, a které budou v navrhovaném
okruhu dávek důchodového zabezpečení
zahrnuty. Přiznané zvýšení výchovného
pro bezmocnost se ponechává beze změny, neboť
nárok na dávku nejpozději dosažením
26. roku věku dítěte zanikne.
Zásada č. 160
Výchovné k částečnému
invalidnímu důchodu nenáleží
od splátky důchodu následující
po dni účinnosti tohoto zákona.
Odůvodnění:
Vzhledem k tomu, že podle tohoto zákona nebude k částečnému
invalidnímu důchodu náležet výchovné,
stanoví se, od kdy se výplata výchovného
zastavuje.
Zásada č. 161
Vdovské důchody zálohově krácené
pro souběh s příjmem z výdělečné
činnosti podle dosavadních předpisů
se považují za důchody krácené
podle nových předpisů, Jestliže zúčtovací
období stanovené podle dosavadních předpisů
trvalo ke dni 30. září 1988, vyplacené
zálohy se nezúčtovávají.
Odůvodnění:
Protože v krácení vdovského důchodu
pro souběh s příjmem z výdělečné
činnosti dochází k podstatné změně,
je třeba stanovit, od kdy se zálohově vyplácené
vdovské důchody budou krátit podle nových
předpisů.
Zásada č. 162
Vláda ČSSR se zmocňuje, aby svým nařízením
stanovila systém pravidelného přizpůsobování
výše důchodů vývoji mezd.
Odůvodnění:
Navrhuje se, aby ke stanovení systému přizpůsobování
výše důchodů vývoji mezd a ke
konkretizaci jeho opakující se realizace byla zákonem
zmocněna vláda ČSSR, která by toto
oprávnění prováděla svými
nařízeními. Podrobnosti tohoto systému
(stanovení hledisek, tj. zda pouze rok přiznání
důchodu nebo i jeho výše, případně
i jiná, např. preferenční hlediska,
tempo přizpůsobování, tj. určení
počtu roků, kdy bude systém pravidelně
uváděn v život, způsob přizpůsobování,
tj. zda zvyšování o pevné částky
nebo o procentní podíl z důchodu, event.
kombinace obou forem) budou schváleny v roce 1989, jak
to vyplývá z usnesení vlády ČSSR
č. 74 ze dne 7. 4. 1987.
Zásada č. 163
Vláda ČSSR může nařízením
stanovit
a) sazby výchovného, popřípadě
příplatku k němu,
b) nejnižší výměru sirotčího
důchodu,
c) sazby zaopatřovacího příspěvku,
d) za jakých podmínek a v jaké výši
se poskytuje při zaměstnání starobní
a vdovský důchod,
e) že se poskytuje část starobního důchodu,
aby se umožnil postupný přechod do starobního
důchodu pracujícím, kteří jsou
zaměstnáni po vzniku nároku na tento důchod,
jestliže se věkem změnila jejich pracovní
schopnost tak, že jejich výdělek poklesl v
důsledku zmenšeného pracovního úvazku,
anebo v důsledku změny zaměstnání.
Odůvodnění:
V podstatě se přejímá dosavadní
úprava.
Zásada č. 164
Vláda ČSSR může stanovit odchylnou úpravu
pro pracovníky společných podniků,
mezinárodních sdružení a organizací
zřízených v rámci mezinárodní
spolupráce, kteří nemají trvalý
pobyt na území ČSSR, jde-li o podmínky
účasti na sociálním zabezpečení
a hodnocení dob, nároky na dávky důchodového
zabezpečení, souběh československých
dávek s dávkami z ciziny a výplatu dávek
do ciziny
Odůvodnění:
Rozvíjející se mezinárodní
spolupráce zasahuje i do oblasti sociálního
zabezpečení, Při zřizování
společných podniků, mezinárodních
sdružení a organizací se projednávají
také otázky důchodového zabezpečení.
Navrhuje se umožnit tam, kde to bude v zájmu jednání
se zahraniční stranou účelné,
stanovit potřebné odchylky od československých
předpisů důchodového zabezpečení;
k odchylkám se zmocňuje vláda ČSSR.
Podobné ustanovení již bylo zakotveno v §
6 zákoníku práce (zákon č.52/1987
Sb., kterým se mění a doplňují
některá ustanovení zákoníku
práce) s účinností od 1. července
1987. Navržené ustanovení umožní
pružně reagovat na otázky související
s návrhy zahraničního partnera, aby se sociální
problematika nestala překážkou jednání
a uzavření příslušných
smluv. Okruh navržených odchylek byl stanoven tak,
aby se dotýkal těch otázek, které
přicházejí v úvahu vzhledem k zaměstnávání
cizích státních příslušníků
v ČSSR a k jejich důchodovým nárokům
získaným v ČSSR.
Zásada č. 165
Federální ministerstvo práce a sociálních
věcí stanoví v dohodě se zúčastněnými
ústředními orgány a s Ústřední
radou odborů
- způsob výpočtu PMV, co se považuje
za dlouhodobě nepříznivý zdravotní
stav, kdy jde o dítě dlouhodobě těžce
zdravotně postižené vyžadující
mimořádnou péči, co je zaměstnáním
zcela nepřiměřeným dřívějším
schopnostem a společenskému významu dosavadního
povolání, co se rozumí podstatným
poklesem výdělku, kdy je důchodce částečně,
převážně nebo úplně bezmocný,
podrobnosti o důchodovém zabezpečení
občanů ve výkonu trestu odnětí
svobody a odchylky potřebné pro použití
automatizovaného způsobu výpočtu podkladů
pro vyměření důchodu;
- způsob zúčtování dávek
důchodového zabezpečení s jinými
dávkami;
- výši příjmu rozhodného pro
určení sociální potřebnosti
občana pro dávky a služby sociální
péče a výši příspěvku
na výživu dítěte;
- pro umělce zabezpečení v nemoci, zabezpečení
matky a dítěte obdobně podle úpravy
platné pro pracovníky v pracovním poměru,
zabezpečení v době vojenského cvičení
a důchodové zabezpečení; přitom
může určit, které doby se nezapočítávají
do doby zaměstnání pro nezaplacení
příspěvku podle předpisů platných
před 1. lednem 1969;
- pro občany poskytující služby na základě
povolení národního výboru způsob
zabezpečení v nemoci, zabezpečení
matky a dítěte, zabezpečení v době
vojenského cvičení a důchodové
zabezpečení obdobně podle úpravy platné
pro pracovníky v pracovním poměru;
- zvláštní druhy činnosti, při
jejichž výkonu se úraz posuzuje jako pracovní
a které nemoci jsou nemocemi z povolání;
- další podrobnosti k provedení tohoto zákona,
pokud se dále nestanoví jinak.
Federální ministerstvo práce a sociálních
věcí v dohodě s federálními
ministerstvy národní obrany, vnitra a dopravy, s
ministerstvy kultury republik a s Ústřední
radou odborů upraví okruh pracujících,
na něž se vztahují ustanovení o důchodu
za výsluhu let, podrobné podmínky pro nárok
a výši tohoto důchodu, zejména délku
potřebné doby zaměstnání a
podmínky výplaty důchodu,
Federální ministerstvo práce a sociálních
věcí v dohodě s federálním
ministerstvem zemědělství a výživy,
s ostatními zúčastněnými ústředními
orgány a s Ústřední radou odborů
upraví pro jednotlivě hospodařící
rolníky a jiné osoby samostatně hospodařící
a) podmínky, rozsah a výši dávek ze
zabezpečení matky a dítěte;
b) podmínky a rozsah důchodového pojištění;
přitom stanoví vyměřovací základ,
ze kterého se vypočítává starobní,
invalidní (částečný invalidní)
důchod a pojistné na částečnou
úhradu nákladů důchodového
pojištění nejnižší výměru
starobního, invalidního a vdovského důchodu
těchto osob, které byly účastníky
odboje, stanoví obdobně podle úpravy platné
pro účastníky odboje podle tohoto zákona;
c) za jakých podmínek se hodnotí doba zaměstnání
jako doba získaná podle předpisů o
důchodovém pojištění těchto
osob.
Federální ministerstvo práce a sociálních
věcí v dohodě s ministerstvy práce
a sociálních věcí republik, s ostatními
zúčastněnými ústředními
orgány a s Ústřední radou odborů
stanoví podrobnosti pro poskytování zaopatřovacího
příspěvku a podmínky a výši
příspěvku na úhradu za užívání
bytu vojáka, upraví podmínky a rozsah péče
o občany se zps; dále upraví výši
příspěvku a způsob jeho úhrady
za péči poskytovanou v ústavech sociální
péče pro občany tělesně postižené,
tělesně postižené s přidruženým
mentálním postižením, smyslově
postižené a v domovech důchodců.
Ministerstva práce a sociálních věcí
republik v dohodě s federálním ministerstvem
práce a sociálních věcí, s
ostatními zúčastněnými ústředními
orgány, s Českou odborovou radou nebo Slovenskou
odborovou radou a po projednání s příslušným
svazem družstevních rolníků stanoví
podmínky a způsob poskytování ostatních
dávek (služeb) sociální péče,
povinnosti organizace při provádění
péče o občany společensky nepřizpůsobené
a organizaci ústavní péče a ostatních
účelových zařízení sociální
péče.
V oborech své působnosti stanoví podrobnosti
k provedení tohoto zákona federální
ministerstvo národní obrany a vnitra a ministerstva
spravedlnosti republik.
Odůvodnění:
Přejímá se dosavadní stav. Změna
se navrhuje v oblasti sociální péče.
Vzhledem k tomu, že se do sociální péče
převádí celé zabezpečení
členů rodin občanů konajících
službu v ozbrojených silách, rozšiřuje
se zmocnění federálního ministerstva
práce a sociálních věcí k potřebným
právním úpravám v této agendě.
Dosavadní stav se tím věcně nemění.
V zájmu jednotného provádění
základních zásad sociální politiky
v obou republikách a podle výsledků dosavadní
praxe navrhuje se zmocnit federální ministerstvo
práce a sociálních věcí ke
stanovení hranic sociální potřebnosti.
Dosud výši těchto hranic navrhovalo federální
ministerstvo práce a sociálních věcí
v dohodě s republikovými ministerstvy, avšak
právní provedení bylo zajištěno
republikovými předpisy.
Zásada č. 166
Tvrdosti, které by se vyskytly při provádění
tohoto zákona, mohou odstraňovat
a) v oborech své působnosti ministři národní
obrany a vnitra ČSSR, ministři práce a sociálních
věcí, vnitra a spravedlnosti republik,
b) příslušné národní výbory,
pokud jde o nárokové dávky sociální
péče, o dávky ze zabezpečení
v nemoci pracujících, o dávky ze zabezpečení
matky a dítěte občanů, kteří
poskytují služby a opravy na základě
povolení národního výboru, jednotlivě
hospodařících rolníků a jiných
osob samostatně hospodařících, a o
zabezpečení důchodců některými
dalšími dávkami.
Odůvodnění:
Proti dosavadní úpravě se rozšiřuje
oprávnění národních výborů
v oblasti nárokových dávek sociální
péče.
Zásada č. 167
Zrušuje se zákon č. 121/1975 Sb., o sociálním
zabezpečení, ve znění předpisů
jej doplňujících a pozměňujících,
vyjma ustanovení § 85 až 87, § 90, §
97 odst. 3 a § 101.
Dále se zrušují zákonná opatření
předsednictva Federálního shromáždění
č. 76/1979 Sb. a č. 7/1982 Sb. a zákon č.
108/1984 Sb.
Odůvodnění:
Navrhovaný zákon o sociálním zabezpečení
nahrazuje dosavadní zákon upravující
stejnou právní oblast.
Principy hospodářského mechanismu vycházejí
ze zásadní změny v postavení socialistického
podniku a výrazně omezují administrativní
zásahy nejen do jeho hospodářské,
ale i personální činnosti, V návaznosti
na připravované právní úpravy
o státním podniku, o národohospodářském
plánování a další základní
právní normy podmiňující přestavbu
bude vydán zákon o úkolech národních
výborů a podniků v péči o pracující,
který nahradí úpravu provedenou dnes v zákoně
č. 70/1958 Sb. V této úpravě bude
na místě řešit z nových pohledů
i otázky rozmístění a pracovního
uplatnění této kategorie občanů.
Do účinnosti této nové úpravy
pak je třeba ponechat v platnosti dosavadní ustanovení
upravující zejména zajištění
jejich pracovního uplatnění. V novém
zákoně o sociálním zabezpečení
- jak vyplývá ze zásady č. 78 a následujících
- se nadále regulují otázky pracovní
rehabilitace, příspěvků atd. Obdobně
je tomu v případě občanů společensky
nepřizpůsobených.
Dále se navrhuje ponechat v platnosti ustanovení
o částečné úhradě nákladů
sociálního zabezpečení členů
jednotných zemědělských družstev
těmito družstvy do doby převzetí tohoto
ustanovení do soustavy finančně právních
předpisů. Navrhuje se též zrušit
předpisy, které upravují zvýšení
důchodů, zejména z důvodů částečné
kompenzace dřívějších zvýšení
cen některých základních životních
potřeb.
Zásada č. 168
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. října 1988.
Odůvodnění:
Ve smyslu společného usnesení předsednictva
ústředního výboru Komunistické
strany Československa, vlády Československé
socialistické republiky, předsednictva Ústřední
rady odborů a předsednictva ústředního
výboru Socialistického svazu mládeže
ze dne 8. dubna 1987 má nová úprava platit
od 1. října 1988.