Zásada č. 148

Stal-li se poživatel invalidního důchodu přiznaného před účinností nových předpisů jen částečně invalidním, vyměří se částečný invalidní důchod podle nových předpisů. Částečný invalidní důchod nesmí být nižší než polovina dosavadního invalidního důchodu před jeho případnou úpravou jako jediného zdroje příjmu důchodce.

Stal-li se poživatel částečného invalidního důchodu přiznaného před účinností nových předpisů plně invalidním, vyměří se invalidní důchod podle nových předpisů, Invalidní důchod nesmí být nižší než dosavadní částečný invalidní důchod.

Odůvodnění:

Přejímá se dosavadní stav.

Zásada č. 149

Jestliže zanikl nebo zanikne nárok na invalidní, částečný invalidní nebo vdovský důchod vzniklý před 1. říjnem 1988, a do dvou roků po zániku nároku vznikne za účinnosti nových předpisů znovu nárok na takový důchod, nesmí být nově přiznaný důchod nižší, než částka dřívějšího důchodu ke dni zániku nároku včetně zvýšení, která k němu k tomuto dni náležela, a zvýšení, která by k němu náležela, kdyby nárok na něj trval ke dni 1. října 1988.

Jestliže u poživatele invalidního (částečného invalidního) důchodu z obecných příčin dojde k souvislosti příslušného stupně invalidity s pracovním úrazem, nemocí z povolání nebo odbojovou činností, stanoví se výše důchodu podle předpisů platných v době vzniku této souvislosti; to platí i v případě, jestliže dodatečně tato souvislost zanikne - přitom však nově vyměřená dávka nesmí být vyšší než dosavadní.

Odůvodnění:

Uvedenou zásadou se zabraňuje tomu, aby při přiznání stejného důchodu podle nových předpisů měl pracující nižší důchod, než který pobíral za platnosti dosavadního zákona, Nově se však výslovně stanoví postup při změně příčin invalidity, jestliže nárok na dávku trvá.

Zásada č. 150

Úrazové důchody, zaopatřovací požitky vojenských a válečných poškozenců a obětí války a fašistické persekuce, přídavek za zranění, důchody rodičů a sourozenců, příspěvky (starobní, úrazové, nadlepšovací a jiné příspěvky) přiznané zaměstnancům na zkonfiskovaném zemědělském majetku a jejich rodinným příslušníkům, které se poskytují podle předpisů platných před 1.lednem 1957, mohou být sníženy nebo odňaty jen tehdy, pokud by to připouštěly předpisy, podle nichž byly tyto dávky přiznány. Toto ustanovení platí jen pro dávky vyplácené samostatně.

Bude-li poživateli dávek uvedených v předchozím odstavci přiznán invalidní nebo částečný invalidní důchod pro zhoršení následků úrazu nebo poškození zdraví, zaniká nárok na úrazový důchod nebo zaopatřovací požitky (přídavek za zranění). Bude-li přiznán jiný důchod z důchodového zabezpečení, náleží dávka vyšší a z ostatních dávek po jedné polovině; úhrn dávek nesmí však přesáhnout nejvyšší výměry stanovené pevnými částkami. Po této úpravě se dávka slučuje s důchodem z důchodového zabezpečení a stane se jeho součástí. Důchod takto sloučený vyplácí orgán, který vyplácel vyšší důchod, Po zániku nároku na důchod, s nímž byla dávka sloučena, nárok na tuto dávku se neobnoví.

Odůvodnění:

Přejímá se v podstatě dosavadní úprava.

Zásada č. 151

Výše starobního, invalidního důchodu a důchodu za výsluhu let pracujících, kteří splní podmínky pro nárok na některý z těchto důchodů po 30. září 1988, nesmí být nižší než výše důchodů přiznaných podle předpisů platných před 1. říjnem 1988.

Podle této zásady budou orgány sociálního zabezpečení postupovat do 31.prosince 1990; po tomto datu však jen na základě žádosti pracujícího (občana).

Odůvodnění:

Aby nové předpisy nepřinesly pro určitou skupinu pracujících zhoršení ve srovnání s předpisy dosavadními, navrhuje se podle této zásady přiznávat důchod ve výši podle dosavadních předpisů, i když nárok na takový důchod vznikne podle předpisů nových. Navrhovaná nová úprava výhodněji započítává pro stanovení PMV příjem nad částku 2 000 Kčs na druhé straně však k nově přiznávaným důchodům již nebude náležet zvýšení podle zákonných opatření z roku 1979 a 1982 (30 a 40 Kčs). Z tohoto důvodu by těm pracujícím, jejichž PMV je nižší než 2 000 Kčs, popřípadě jen o málo vyšší, byly podle nových předpisů přiznávány nižší důchody než podle předpisů platných do 30. září 1988, protože obě zvýšení již k novým důchodům nebudou náležet.

Zápočet doby zaměstnání, zařazení zaměstnání do příslušné pracovní kategorie, stanovení období rozhodného pro výpočet PMV a výpočet PMV až na redukci se však provedou pro obě stanovení výše důchodu vždy jen podle tohoto zákona. Redukce PMV a výše starobního důchodu se pak určí jednak podle dosavadních, jednak podle nových předpisů.

Jeví se proto odůvodněné, aby po určitou dobu (do 31. prosince 1990) srovnával orgán důchodového zabezpečení, který důchod přiznává, výši důchodu podle nových i starých předpisů a přiznal důchod podle dosavadních předpisů, bude-li to výhodnější. S ohledem na nepatrný počet případů, který bude přicházet v úvahu po tomto datu, je opodstatněné, aby uvedený postup byl po 31. prosinci 1990 prováděn pouze na žádost.

Zásada č. 152

Vyplácené invalidní (částečné invalidní) důchody pracujících (občanů), kterým vznikl nárok na invalidní (částečný invalidní) důchod v době do 28 let věku a občanů, jejichž invalidita vznikla v době služby v ozbrojených silách nebo v souvislosti s odbojovou činností,se na žádost přepočtou podle nových předpisů z PMV stanoveného prováděcím předpisem (1 600 Kčs a 2 000 Kčs místo dosavadních 1 400 Kčs a 1 750 Kčs), bude-li to výhodnější než úprava podle obecných zásad o zvýšení vyplácených důchodů.

K nově přepočteným důchodům již nenáleží žádné zvýšení s výjimkou zvýšení pro bezmocnost.

Odůvodnění:

Vyplácené invalidní (částečné invalidní) důchody pracujících (občanů), kterým vznikl nárok na důchod v době do 28 let věku, a občanů, jejichž invalidita vznikla v době služby v ozbrojených silách nebo v souvislosti s odbojovou činností, budou rovněž zvýšeny podle roku přiznání, Pokud s tímto zvýšením nedosáhne důchod výše důchodu vyměřeného z výdělku 1 600 Kčs (2 000 Kčs), bude na žádost přepočten z tohoto výdělku.

Odhaduje se, že v roce 1989 náklady na tyto přepočty budou činit 9 mil. Kčs.

Zásada č. 153

Částečný invalidní důchod pro značně ztížené obecné životní podmínky, který před 1. říjnem 1988 pro nesplnění sociálních předpokladů nebyl přiznán, nebo jehož výplata byla z tohoto důvodu zastavena, bude přiznán na žádost nejdříve od 1. října 1988.

Odůvodnění:

Od 1. října 1988 vznikne nárok na částečný invalidní důchod pro značně ztížené obecné životní podmínky i v případech, kdy nebyl přiznán pro nesplnění sociálních předpokladů.

Zásada č. 154

Nedosahuje-li důchod manželky ke dni 1. října 1988 částku 200 Kčs, upraví se na ni od splátky za říjen 1988.

Odůvodnění:

Důchod manželky v některých případech činí méně než 200 Kčs. Protože se navrhuje, aby nově přiznávané důchody činily tuto jednotnou částku, je třeba upravit na ni i důchody vyplácené.

Zásada č. 155

Zvýšení důchodu pro bezmocnost přiznané k vypláceným důchodům se upraví na částky 400 Kčs při převážné a 600 Kčs při úplné bezmocnosti. Zvýšení důchodu pro bezmocnost, které nebylo přiznáno, protože by důchod spolu s ním přesáhl částku 2 000 Kčs měsíčně, nebo které bylo z tohoto důvodu přiznáno v nižší částce, se přizná nebo upraví s přihlédnutím k nové hranici. Tyto úpravy budou provedeny od splátky za říjen 1988, a to na žádost.

Odůvodnění:

Vzhledem k úpravě částek zvýšení pro bezmocnost a k nově stanoveným hranicím úhrnu důchodu spolu s tímto zvýšením je třeba upravit, resp. přiznat toto zvýšení i k vypláceným důchodům.

Zásada č. 156

Prováděcí předpis, který se předpokládá v zásadě č. 5 bude obsahovat i přechodná ustanovení o režimu úhrad důchodci, kteří jsou ke dni účinnosti umístěni v ústavech.

Odůvodnění:

Realizace nové úpravy částečného krytí nákladů za ústavní péči snížením výplaty důchodů si vyžaduje přijmout příslušné přechodné řešení.

Zásada č. 157

Příslušný národní výbor nejpozději do jednoho roku od účinnosti tohoto zákona posoudí, které z dětí, jež bylo uznáno za invalidní a vyžadující stálou péči podle dosavadních předpisů, splňuje podmínky pro uznání za dítě dlouhodobě těžce zdravotně postižené a vyžadující mimořádnou péči s nárokem na příplatek k výchovnému ve výši 600 Kčs měsíčně.

Odůvodnění:

Uvedený postup vyloučí nežádoucí náhlé zvýšení práce příslušných správních komisí národních výborů a usnadní plynulejší přechod ze současných posudkových hledisek na hlediska nová. Nepoškodí žádným způsobem nároky případných oprávněných, protože dávka v nové výši by v těchto případech náležela již od data účinnosti nové úpravy.

Zásada č. 158

Pokud zaopatřovací příspěvek vyplácený podle dosavadních předpisů ode dne účinnosti tohoto zákona již nenáleží, bude poskytován i nadále podle dřívějších předpisů.

Zaopatřovací příspěvek dítěte se upraví na částku 400 Kčs bez žádosti ode dne účinnosti tohoto zákona.

Odůvodnění:

Navrhuje se, aby se osobám oprávněným podle dosavadních předpisů zaopatřovací příspěvek i nadále vyplácel, třebaže posle tohoto zákona již nárok na dávku nemají. Dále se navrhuje, aby národní výbory upravily zaopatřovací příspěvek vyplácený na dítě ode dne účinnosti zákona automaticky bez podávání žádosti.

Zásada č. 159

Od 1. října 1988 se částečné důchody za výsluhu let považují za částečné invalidní důchody, vdovské důchody družky přiznané podle předpisů platných před 1. červencem 1964 se považují za vdovské důchody a důchody rodičů a sourozenců přiznané podle předpisů platných před 1. lednem 1957 se považují za sociální důchody, Zvýšení výchovného pro bezmocnost přiznané podle předpisů platných před 1. říjnem 1988 se ponechává beze změny v dosavadní výši až do zániku nároku na zvýšení, resp. na výchovné.

Odůvodnění:

Jde o druhy dávek přiznané buď podle předpisů již v minulosti zrušených nebo v nepatrném počtu, které nově přiznávány nebudou. V rámci zjednodušení se proto prohlašují za dávky, jimž se svým účelem a funkcí nejvíce blíží, a které budou v navrhovaném okruhu dávek důchodového zabezpečení zahrnuty. Přiznané zvýšení výchovného pro bezmocnost se ponechává beze změny, neboť nárok na dávku nejpozději dosažením 26. roku věku dítěte zanikne.

Zásada č. 160

Výchovné k částečnému invalidnímu důchodu nenáleží od splátky důchodu následující po dni účinnosti tohoto zákona.

Odůvodnění:

Vzhledem k tomu, že podle tohoto zákona nebude k částečnému invalidnímu důchodu náležet výchovné, stanoví se, od kdy se výplata výchovného zastavuje.

Zásada č. 161

Vdovské důchody zálohově krácené pro souběh s příjmem z výdělečné činnosti podle dosavadních předpisů se považují za důchody krácené podle nových předpisů, Jestliže zúčtovací období stanovené podle dosavadních předpisů trvalo ke dni 30. září 1988, vyplacené zálohy se nezúčtovávají.

Odůvodnění:

Protože v krácení vdovského důchodu pro souběh s příjmem z výdělečné činnosti dochází k podstatné změně, je třeba stanovit, od kdy se zálohově vyplácené vdovské důchody budou krátit podle nových předpisů.

Ustanovení závěrečná

Zásada č. 162

Vláda ČSSR se zmocňuje, aby svým nařízením stanovila systém pravidelného přizpůsobování výše důchodů vývoji mezd.

Odůvodnění:

Navrhuje se, aby ke stanovení systému přizpůsobování výše důchodů vývoji mezd a ke konkretizaci jeho opakující se realizace byla zákonem zmocněna vláda ČSSR, která by toto oprávnění prováděla svými nařízeními. Podrobnosti tohoto systému (stanovení hledisek, tj. zda pouze rok přiznání důchodu nebo i jeho výše, případně i jiná, např. preferenční hlediska, tempo přizpůsobování, tj. určení počtu roků, kdy bude systém pravidelně uváděn v život, způsob přizpůsobování, tj. zda zvyšování o pevné částky nebo o procentní podíl z důchodu, event. kombinace obou forem) budou schváleny v roce 1989, jak to vyplývá z usnesení vlády ČSSR č. 74 ze dne 7. 4. 1987.

Zásada č. 163

Vláda ČSSR může nařízením stanovit

a) sazby výchovného, popřípadě příplatku k němu,

b) nejnižší výměru sirotčího důchodu,

c) sazby zaopatřovacího příspěvku,

d) za jakých podmínek a v jaké výši se poskytuje při zaměstnání starobní a vdovský důchod,

e) že se poskytuje část starobního důchodu, aby se umožnil postupný přechod do starobního důchodu pracujícím, kteří jsou zaměstnáni po vzniku nároku na tento důchod, jestliže se věkem změnila jejich pracovní schopnost tak, že jejich výdělek poklesl v důsledku zmenšeného pracovního úvazku, anebo v důsledku změny zaměstnání.

Odůvodnění:

V podstatě se přejímá dosavadní úprava.

Zásada č. 164

Vláda ČSSR může stanovit odchylnou úpravu pro pracovníky společných podniků, mezinárodních sdružení a organizací zřízených v rámci mezinárodní spolupráce, kteří nemají trvalý pobyt na území ČSSR, jde-li o podmínky účasti na sociálním zabezpečení a hodnocení dob, nároky na dávky důchodového zabezpečení, souběh československých dávek s dávkami z ciziny a výplatu dávek do ciziny

Odůvodnění:

Rozvíjející se mezinárodní spolupráce zasahuje i do oblasti sociálního zabezpečení, Při zřizování společných podniků, mezinárodních sdružení a organizací se projednávají také otázky důchodového zabezpečení. Navrhuje se umožnit tam, kde to bude v zájmu jednání se zahraniční stranou účelné, stanovit potřebné odchylky od československých předpisů důchodového zabezpečení; k odchylkám se zmocňuje vláda ČSSR. Podobné ustanovení již bylo zakotveno v § 6 zákoníku práce (zákon č.52/1987 Sb., kterým se mění a doplňují některá ustanovení zákoníku práce) s účinností od 1. července 1987. Navržené ustanovení umožní pružně reagovat na otázky související s návrhy zahraničního partnera, aby se sociální problematika nestala překážkou jednání a uzavření příslušných smluv. Okruh navržených odchylek byl stanoven tak, aby se dotýkal těch otázek, které přicházejí v úvahu vzhledem k zaměstnávání cizích státních příslušníků v ČSSR a k jejich důchodovým nárokům získaným v ČSSR.

Zásada č. 165

Federální ministerstvo práce a sociálních věcí stanoví v dohodě se zúčastněnými ústředními orgány a s Ústřední radou odborů

- způsob výpočtu PMV, co se považuje za dlouhodobě nepříznivý zdravotní stav, kdy jde o dítě dlouhodobě těžce zdravotně postižené vyžadující mimořádnou péči, co je zaměstnáním zcela nepřiměřeným dřívějším schopnostem a společenskému významu dosavadního povolání, co se rozumí podstatným poklesem výdělku, kdy je důchodce částečně, převážně nebo úplně bezmocný, podrobnosti o důchodovém zabezpečení občanů ve výkonu trestu odnětí svobody a odchylky potřebné pro použití automatizovaného způsobu výpočtu podkladů pro vyměření důchodu;

- způsob zúčtování dávek důchodového zabezpečení s jinými dávkami;

- výši příjmu rozhodného pro určení sociální potřebnosti občana pro dávky a služby sociální péče a výši příspěvku na výživu dítěte;

- pro umělce zabezpečení v nemoci, zabezpečení matky a dítěte obdobně podle úpravy platné pro pracovníky v pracovním poměru, zabezpečení v době vojenského cvičení a důchodové zabezpečení; přitom může určit, které doby se nezapočítávají do doby zaměstnání pro nezaplacení příspěvku podle předpisů platných před 1. lednem 1969;

- pro občany poskytující služby na základě povolení národního výboru způsob zabezpečení v nemoci, zabezpečení matky a dítěte, zabezpečení v době vojenského cvičení a důchodové zabezpečení obdobně podle úpravy platné pro pracovníky v pracovním poměru;

- zvláštní druhy činnosti, při jejichž výkonu se úraz posuzuje jako pracovní a které nemoci jsou nemocemi z povolání;

- další podrobnosti k provedení tohoto zákona, pokud se dále nestanoví jinak.

Federální ministerstvo práce a sociálních věcí v dohodě s federálními ministerstvy národní obrany, vnitra a dopravy, s ministerstvy kultury republik a s Ústřední radou odborů upraví okruh pracujících, na něž se vztahují ustanovení o důchodu za výsluhu let, podrobné podmínky pro nárok a výši tohoto důchodu, zejména délku potřebné doby zaměstnání a podmínky výplaty důchodu,

Federální ministerstvo práce a sociálních věcí v dohodě s federálním ministerstvem zemědělství a výživy, s ostatními zúčastněnými ústředními orgány a s Ústřední radou odborů upraví pro jednotlivě hospodařící rolníky a jiné osoby samostatně hospodařící

a) podmínky, rozsah a výši dávek ze zabezpečení matky a dítěte;

b) podmínky a rozsah důchodového pojištění; přitom stanoví vyměřovací základ, ze kterého se vypočítává starobní, invalidní (částečný invalidní) důchod a pojistné na částečnou úhradu nákladů důchodového pojištění nejnižší výměru starobního, invalidního a vdovského důchodu těchto osob, které byly účastníky odboje, stanoví obdobně podle úpravy platné pro účastníky odboje podle tohoto zákona;

c) za jakých podmínek se hodnotí doba zaměstnání jako doba získaná podle předpisů o důchodovém pojištění těchto osob.

Federální ministerstvo práce a sociálních věcí v dohodě s ministerstvy práce a sociálních věcí republik, s ostatními zúčastněnými ústředními orgány a s Ústřední radou odborů stanoví podrobnosti pro poskytování zaopatřovacího příspěvku a podmínky a výši příspěvku na úhradu za užívání bytu vojáka, upraví podmínky a rozsah péče o občany se zps; dále upraví výši příspěvku a způsob jeho úhrady za péči poskytovanou v ústavech sociální péče pro občany tělesně postižené, tělesně postižené s přidruženým mentálním postižením, smyslově postižené a v domovech důchodců.

Ministerstva práce a sociálních věcí republik v dohodě s federálním ministerstvem práce a sociálních věcí, s ostatními zúčastněnými ústředními orgány, s Českou odborovou radou nebo Slovenskou odborovou radou a po projednání s příslušným svazem družstevních rolníků stanoví podmínky a způsob poskytování ostatních dávek (služeb) sociální péče, povinnosti organizace při provádění péče o občany společensky nepřizpůsobené a organizaci ústavní péče a ostatních účelových zařízení sociální péče.

V oborech své působnosti stanoví podrobnosti k provedení tohoto zákona federální ministerstvo národní obrany a vnitra a ministerstva spravedlnosti republik.

Odůvodnění:

Přejímá se dosavadní stav. Změna se navrhuje v oblasti sociální péče.

Vzhledem k tomu, že se do sociální péče převádí celé zabezpečení členů rodin občanů konajících službu v ozbrojených silách, rozšiřuje se zmocnění federálního ministerstva práce a sociálních věcí k potřebným právním úpravám v této agendě. Dosavadní stav se tím věcně nemění.

V zájmu jednotného provádění základních zásad sociální politiky v obou republikách a podle výsledků dosavadní praxe navrhuje se zmocnit federální ministerstvo práce a sociálních věcí ke stanovení hranic sociální potřebnosti. Dosud výši těchto hranic navrhovalo federální ministerstvo práce a sociálních věcí v dohodě s republikovými ministerstvy, avšak právní provedení bylo zajištěno republikovými předpisy.

Zásada č. 166

Tvrdosti, které by se vyskytly při provádění tohoto zákona, mohou odstraňovat

a) v oborech své působnosti ministři národní obrany a vnitra ČSSR, ministři práce a sociálních věcí, vnitra a spravedlnosti republik,

b) příslušné národní výbory, pokud jde o nárokové dávky sociální péče, o dávky ze zabezpečení v nemoci pracujících, o dávky ze zabezpečení matky a dítěte občanů, kteří poskytují služby a opravy na základě povolení národního výboru, jednotlivě hospodařících rolníků a jiných osob samostatně hospodařících, a o zabezpečení důchodců některými dalšími dávkami.

Odůvodnění:

Proti dosavadní úpravě se rozšiřuje oprávnění národních výborů v oblasti nárokových dávek sociální péče.

Zásada č. 167

Zrušuje se zákon č. 121/1975 Sb., o sociálním zabezpečení, ve znění předpisů jej doplňujících a pozměňujících, vyjma ustanovení § 85 až 87, § 90, § 97 odst. 3 a § 101.

Dále se zrušují zákonná opatření předsednictva Federálního shromáždění č. 76/1979 Sb. a č. 7/1982 Sb. a zákon č. 108/1984 Sb.

Odůvodnění:

Navrhovaný zákon o sociálním zabezpečení nahrazuje dosavadní zákon upravující stejnou právní oblast.

Principy hospodářského mechanismu vycházejí ze zásadní změny v postavení socialistického podniku a výrazně omezují administrativní zásahy nejen do jeho hospodářské, ale i personální činnosti, V návaznosti na připravované právní úpravy o státním podniku, o národohospodářském plánování a další základní právní normy podmiňující přestavbu bude vydán zákon o úkolech národních výborů a podniků v péči o pracující, který nahradí úpravu provedenou dnes v zákoně č. 70/1958 Sb. V této úpravě bude na místě řešit z nových pohledů i otázky rozmístění a pracovního uplatnění této kategorie občanů. Do účinnosti této nové úpravy pak je třeba ponechat v platnosti dosavadní ustanovení upravující zejména zajištění jejich pracovního uplatnění. V novém zákoně o sociálním zabezpečení - jak vyplývá ze zásady č. 78 a následujících - se nadále regulují otázky pracovní rehabilitace, příspěvků atd. Obdobně je tomu v případě občanů společensky nepřizpůsobených.

Dále se navrhuje ponechat v platnosti ustanovení o částečné úhradě nákladů sociálního zabezpečení členů jednotných zemědělských družstev těmito družstvy do doby převzetí tohoto ustanovení do soustavy finančně právních předpisů. Navrhuje se též zrušit předpisy, které upravují zvýšení důchodů, zejména z důvodů částečné kompenzace dřívějších zvýšení cen některých základních životních potřeb.

Zásada č. 168

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. října 1988.

Odůvodnění:

Ve smyslu společného usnesení předsednictva ústředního výboru Komunistické strany Československa, vlády Československé socialistické republiky, předsednictva Ústřední rady odborů a předsednictva ústředního výboru Socialistického svazu mládeže ze dne 8. dubna 1987 má nová úprava platit od 1. října 1988.

V Praze dne 3. prosince 1987

Štrougal v.r.

Předseda vlády ČSSR

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP