XVII. sjezd Komunistické strany Československa vytýčil
jako hlavní cíl zvyšovat životní
úroveň lidu, uspokojovat hmotné a duchovní
potřeby obyvatelstva na kvalitativně vyšším
stupni, upevňovat jeho životní a sociální
jistoty a vytvářet stále příznivější
podmínky pro harmonický rozvoj člověka.
K naplnění tohoto cíle přispívá
i sociální zabezpečení. Svým
rozsahem a zaměřením představuje jednu
z významných složek životních jistot
našeho lidu. V současné době zabezpečuje
sociálními dávkami 3,4 miliónu důchodců,
4,5 miliónu dětí a všechny občany
v době nemoci. V roce 1 986 dosáhl celkový
objem sociálních příjmů 86
mld Kčs a od roku 1970 se více než zdvojnásobil.
Sociálně ekonomické úpravy v systému
dávek provedené po XIV. sjezdu KSČ zvýšily
roční objem sociálních příjmů
o 5,3 mld Kčs, po XV. sjezdu KSČ o 7,8 mld Kčs
a po XVI. sjezdu KSČ o 7,9 mld Kčs. V souladu se
závěry XVII. sjezdu KSČ a s reálnými
možnostmi tvorby zdrojů bylo v dubnu 1987 rozhodnuto
usnesením předsednictva ÚV KSČ, vlády
ČSSR, předsednictva ÚRO a předsednictva
ÚV SSM přistoupit k dalšímu postupnému
zdokonalování soustavy sociálního
zabezpečení, jehož realizací se zvýší
sociální příjmy v roce 1990 o 8,6
mld Kčs. Od 1. července 1987 se řadou opatření
ve společenské pomoci rodinám s dětmi
zlepšují materiální podmínky
více než 1 mil. mladých rodin s dětmi
a v důchodovém zabezpečení s účinností
od 1. října 1987 se nově stanoví nejnižší
výměra důchodů, které jsou
jediným zdrojem příjmu, a to z 950 Kčs
na 1000 Kčs měsíčně pro jednotlivce
a z 1600 Kčs na 1 700 Kčs měsíčně
pro dvojici. Dále byly provedeny v oblasti sociální
péče úpravy zlepšující
podmínky pro zabezpečení potřeb starých
a invalidních občanů žijících
ve vlastních domácnostech, v domovech důchodců
a dalších ústavech sociální péče.
Současně bylo rozhodnuto s účinností
od 1. října 1 988 provést zásadní
opatření zlepšující úroveň
důchodového zabezpečení, a to jak
již vyplácených, tak i nově přiznávaných
důchodů. K realizaci tohoto usnesení se předkládá
návrh zdokonalení sociálního zabezpečení,
který má ocenit práci starších
generací, jež se nejvíce podílely, mnohdy
za nesnadných podmínek, na budování
socialistické společnosti v poválečných
letech, a mají velký podíl na dosažených
úspěších.
I. Vývoj důchodového zabezpečení
První obecná úprava důchodového
zabezpečení byla po osvobození provedena
zákonem o národním pojištění
k 1.10.1948. Tento zákon rozšířil
důchodové zabezpečení prakticky na
všechny pracující a zavedl pro dělníky
a zaměstnance jednotný důchodový systém,
ve kterém bylo především zásadním
způsobem zlepšeno důchodové zabezpečení
dělnické třídy.
V dalších letech se s rozvojem ekonomiky zvyšovala
zaměstnanost i úroveň mezd. Tomuto rychlému
hospodářskému vývoji přestala
vyhovovat tehdejší důchodová soustava
zejména proto, že neumožňovala, aby výše
důchodů rostla přiměřeně
s růstem mezd a životní úrovně
a ve způsobu stanovení důchodů nebyly
dostatečně zhodnoceny pracovní zásluhy.
Proto byla uskutečněna další úprava
důchodového zabezpečení pracovníků
k 1. 1.1957 zákonem o sociálním zabezpečení,
který prohloubil v konstrukci důchodu zásluhové
hledisko.
Přestavba důchodového zabezpečení
provedená tímto zákonem přinesla podstatné
zvýšení důchodových nároků
u nově přiznávaných důchodů.
Beze změny však zůstala značná
část důchodů přiznaných
před účinností tohoto zákona.
To byla jedna z hlavních příčin výrazných
rozdílů mezi vyplácenými a nově
přiznávanými důchody. Ke snížení
těchto rozdílů byly v roce 1959 stanoveny
nejvyšší hranice důchodů podle
pracovních kategorií (1600, 1800, 2200 Kčs)
a zároveň bylo započato se zvyšováním
jednotlivých skupin nízkých důchodů.
Ve zvyšování těchto důchodů
se prakticky pokračuje až dodnes.
V souvislosti s prohlubujícími se hospodářskými
nesnázemi na počátku šedesátých
let bylo na XII. sjezdu KSČ rozhodnuto zavést v
důchodovém zabezpečení některá
omezení s účinností od 1. 7. 1964,
resp. 1. 1. 1965. Bylo zavedeno progresivní zdanění
důchodů podle jejich výše a zároveň
byla výše důchodu omezena přijetím
zásady, že důchod nesmí přesáhnout
ke dni vzniku nároku určité procento výdělku
(60 %, resp. 70 %, podle pracovní kategorie). Tím
byli postiženi pracující se středními
a vyššími příjmy a dlouhou dobou
pracovní činnosti. Obě zmíněná
omezující opatření znamenala oslabení
zásluhového hlediska v důchodové soustavě.
Zároveň byla pro členy JZD s vyšší
úrovní hospodaření zavede na v zásadě
soustava důchodového zabezpečení platná
pro pracovníky v pracovním poměru, doba pracovní
činnosti se jim však hodnotí jen od 1. 10.
1948. Pro členy ostatních JZD zůstal platit
pásmový systém důchodů, avšak
s rozšířeným počtem pásem
důchodů.
Změněná hospodářská
a sociální politika, která vedla k postupnému
zvyšování životních nákladů
a průměrných mezd v druhé polovině
šedesátých let, negativně ovlivňovala
úroveň důchodů, takže bylo nutné
poskytnout v roce 1969 zvláštní procentní
přídavek k důchodům, který
měl vyrovnat snížení reálné
hodnoty důchodů. Současně byly oceněny
zásluhy účastníků boje za národní
osvobození zavedením zvláštních
preferencí v důchodovém zabezpečení
týkajících se výše důchodu
a v některých případech věkové
hranice pro získání nároku na starobní
důchod.
Na základě rozboru sociálních problémů
na počátku sedmdesátých let označil
XIV. sjezd KSČ za potřebné provést
úpravy v systému důchodového zabezpečení.
Zejména mělo být zvýrazněno
vyjádření zásluh z doby pracovní
činnosti, upraveny dříve vyměřené
důchody přiměřeně existujícím
mzdovým podmínkám a vytvořeny před
poklady k tomu, aby důchody nezaostávaly za rozvojem
ekonomiky.
Ještě v roce 1 971 byly provedeny nejnaléhavější
úpravy, a to zvýšení důchodů
starodůchodců a nízkých důchodů,
které byly jediným zdrojem příjmu.
K 1. 1. 1 976 bylo provedeno zdokonalení soustavy důchodového
zabezpečení. Byla zrušena některá
omezení v konstrukci důchodu, zavedená v
letech 1959 a 1964, především zdaňování
důchodů a zvýšeny maximální
hranice, kterých mohou důchody v závislosti
na pracovní kategorii dosáhnout. Dále byly
zvýšeny všechny vyplácené důchody
o pevné částky diferencované podle
roku přiznání a výše vypláceného
důchodu. Rozdíly mezi úrovní důchodů
z různých období byly zmírněny
tím, že zvýšení u dříve
přiznaných důchodů bylo v zásadě
vyšší, což platilo zejména u důchodů
nižších pásem. Úpravy znamenaly
významné posílení zásluhového
hlediska v důchodovém zabezpečení,
neboť byl zlepšen vztah výše důchodů
k dosahovaným výdělkům. Novým
zákonem bylo také sjednoceno důchodové
zabezpečení pracovníků a všech
družstevních rolníků.
Po roce 1976 byly řešeny pouze nejnaléhavější
problémy, převážně sociálního
charakteru. V souvislosti s cenovými opatřeními
přijatými v roce 1979 a 1982 byly, jako částečná
kompenzace těchto opatření, zvýšeny
všechny vyplácené důchody o 30 Kčs
v roce 1979 a v roce 1982 o dalších 30, resp. 40 Kčs
u důchodů nižších než 1 200
Kčs měsíčně. Od 1. 1. 1985
byly pak zvýšeny nejstarší důchody,
přiznané do roku 1970 (starobní o 70 Kčs
měsíčně a ostatní úměrně).
Důchody, jež jsou jediným zdrojem příjmu,
byly od roku 1 976 upraveny čtyřikrát, a
to u jednotlivců ze 600 Kčs postupně až
na 1 000 Kčs a u dvojic z 1 100 na 1700 Kčs měsíčně.
Počet důchodově zabezpečených
se zvýšil od přijetí zákona o
národním pojištění v roce 1948
do roku 1985 o 3,4 miliónu, počet důchodů
vzrostl na trojnásobek a průměrná
výše vyplácených starobních důchodů
se zvýšila více než čtyřikrát.
Náklady na důchodové zabezpečení
vzrostly od roku 1 948 téměř 15krát
(viz příloha 1).
II. Současný stav důchodového zabezpečení
Soustava důchodového zabezpečení,
jejíž základní principy byly zavedeny
před 30 lety, vychází z těchto zásad:
1. Důchodově zabezpečeno je prakticky všechno
ekonomicky aktivní obyvatelstvo a náklady na důchody
jsou hrazeny ze státních prostředků.
2. Občané jsou zabezpečeni ve stáří,
ve všech případech ztráty pracovní
schopnosti a při ztrátě živitele. Mimo
to se jim poskytuje další pomoc v tíživých
situacích.
3. Systém je jednotný pro všechny pracující.
4. V konstrukci důchodu se uplatňuje v určitém
poměru závislost výše důchodu
na pracovních zásluhách, tj. na dosaženém
výdělku, počtu let zaměstnání
a pracovní kategorii, do které je zaměstnání
zařazeno podle obtížnosti a rizikovosti vykonávané
práce.
5. Základní věková hranice pro přiznání
starobního důchodu činí u mužů
60 let, u I. pracovní kategorie 55, resp. 58 let, a u žen
53 - 57 let podle počtu vychovaných dětí.
6. Výše vypláceného důchodu se
po celou dobu jeho pobírání v zásadě
nemění s výjimkou jednorázových
opatření.
7. Důchodci mohou po vzniku nároku na důchod
pokračovat v zaměstnání v souladu
s potřebami národního hospodářství.
8. Pracující se zastoupením v orgánech
sociálního zabezpečení zúčastňují
jeho provádění.
Celkem se v roce 1986 vyplácelo 4019 tisíc důchodů
3428 tisícům důchodců. Z tohoto počtu
bylo 2247 tisíc důchodů starobních,
531 tisíc invalidních a 894 tisíc vdovských.
Celkové náklady na důchodové zabezpečení
činily 54, 2 mld Kčs. U 30 % důchodců
nedosahoval důchod 1000 Kčs měsíčně
a to zejména vzhledem k nízkým pracovním
příjmům, krátké době
zaměstnání a způsobu stanovení
odvozených důchodů (vdovských, částečných
invalidních, sirotčích, manželek). Většina
důchodců (77 %) měla důchod nepřesahující
1600 Kčs a pouze 6 % důchodů je vyšších
než 2000 Kčs měsíčně.
Průměrná výše starobního
důchodu činila 1357 Kčs měsíčně.
Starobní (invalidní) důchod se vypočítává
z průměru hrubých měsíčních
výdělků za posledních 10 nebo 5 let
před vznikem nároku na důchod. Přitom
se do průměrného měsíčního
výdělku započítává část
do 2000 Kčs plně, od 2000 Kčs do 5000 Kčs
jednou třetinou a k výdělkům nad 5000
Kčs se nepřihlíží. Podrobný
přehled o podmínkách nároku a způsobu
výpočtu starobního důchodu je uveden
v příloze č. 6.
Invalidní důchod náleží v zásadě
ve stejné výši, v jaké by náležel
starobní důchod při dovršení
věkové hranice. Vdovský důchod činí
60 % důchodu, na který by měl zemřelý
nárok a poskytuje se vdově po dobu 1 roku a poté
jen při splnění určitých podmínek
(např. věk 50 let, invalidita, péče
o dítě). Sirotčí důchod jednostranně
osiřelého dítěte činí
30 % a oboustranně osiřelého 50 % důchodu
zemřelého.
Většina hlavních principů současného
systému důchodového zabezpečení
v zásadě vyhovuje. Proto bylo ve společném
usnesení z dubna 1 987 uloženo: "Dále
zachovat principy platné soustavy důchodového
zabezpečení, zejména jednotnost a všeobecnost
důchodového zabezpečení, dosavadní
věkové hranice pro nárok na starobní
důchod a pracovní kategorie důchodového
zabezpečení".
Za dobu platnosti současného systému se však
postupně, vlivem růstu mezd a životních
nákladů, obnovily v soustavě důchodového
zabezpečení některé problémy.
Jde především o stále se zvětšující
rozdíly mezi důchody vyměřenými
před více lety a důchody přiznávanými
v současné době, dále o oslabování
zásluhového principu u nově přizvaných
důchodů vyměřovaných z vyšší
mzdy než průměrné a v důsledku
toho rostoucí nivelizaci v důchodovém zabezpečení.
Ta je prohlubována i stále se snižujícím
rozpětím mezi důchody upravenými jako
jediný zdroj příjmu a maximálními
důchody.
Hlavní problémy lze charakterizovat takto:
1. Tím, že jednou přiznané důchody
zůstávají po celou dobu jejich pobírání
prakticky neměnné, zatímco mzdy, z nichž
jsou tyto důchody odvozovány, stále rostou,
vznikají neodůvodněné a přitom
velmi značné rozdíly mezi důchody
přiznanými v různých obdobích.
Přitom tyto rozdíly jsou tím větší,
čím delší doba uplynula od jejich přiznání,
a to i přes řadu opatření, která
byla již učiněna pro snížení
těchto rozdílů. Názorně to
vyplývá z následujícího přehledu
o průměrných výších starobních
důchodů vyplácených k 31.12. 1986
podle období jejich přiznání:
Období přiznání důchodu | ||||||||||||||
Průměrná výše starobního důchodu |
Důchodci, kteří jsou v důchodu dlouhou
dobu, mají tedy vesměs nižší důchody,
i když měli značné pracovní zásluhy.
Naproti tomu u důchodů z posledních let je
nízká úroveň některých
důchodů důsledkem malých pracovních
zásluh.
2. Přes provedená zvýšení důchodů
došlo u řady důchodců k poklesu reálné
hodnoty jejich důchodu. K největšímu
poklesu reálné hodnoty důchodů,ve
srovnání s jejich hodnotou v roce přiznání,došlo
u důchodů z druhé poloviny sedmdesátých
let, neboť tyto důchody se za celé období
zvýšily pouze o 60 resp. 70 Kčs. Pokles reálné
hodnoty je vsak výrazně diferencován i v
závislosti na výši důchodů. U
vyšších důchodů došlo ke znatelnějšímu
poklesu kupní síly. Např. snížení
kupní síly důchodu, který byl v roce
1976 vyplácen ve výši 1000 Kčs, činí
10 % a u maximálního důchodu 3000 Kčs
15 %. Poskytnuté kompenzační přídavky
v jednotné výši předpokládaly,
že příjemci vyšších důchodů
si mohou část zvýšených výdajů
hradit ze svého důchodu.
Vývoj úrovně většiny důchodů
se tedy výrazně lišil od vývoje ostatních
příjmů obyvatelstva. Zatímco reálná
hodnota důchodů postupně klesala, reálná
hodnota pracovních příjmů za stejné
období mírně vzrostla.
3. Nutnost výrazně zvyšovat především
nízké důchody, které jsou jediným
zdrojem příjmu, zatímco ostatní důchody
byly zvýšeny o nižší částky,
vedla k postupné nivelizaci. Tato situace je předmětem
časté kritiky především od těch
důchodců, kteří pracovali po celý
život, avšak v době jejich odchodu do důchodu
byly výdělky mnohem nižší a tudíž
i jejich důchody jsou nižší; tito důchodci
se mnohdy dostávají na úroveň nejnižších
důchodů upravených jako jediný zdroj
příjmu bez ohledu na pracovní zásluhy.
4. U nově přiznávaných důchodů
oslabují zásluhový princip stanovené
maximální hranice (i když upravené od
roku 1976) a způsob zápočtu (tzv. redukce)
výdělku, z něhož se důchod vyměřuje,
od 2000 do 5000 Kčs na jednu třetinu (zavedená
již od roku 1957). Vlivem těchto omezení klesá
u vyšších výdělků úroveň
důchodu ve vztahu ke mzdě:
Zatímco u důchodů, vypočtených
z výdělku do 2000 Kčs, je tato relace přiměřená
a pohybuje se kolem 70 % hrubého výdělku,
dochází u středních a vyšších
výdělků k jejímu značnému
poklesu. Redukce výdělku od 2000 Kčs se v
době svého zavedení týkala necelých
10 % pracujících a hranice 5000 Kčs pouze
0,02 % pracujících. V současné době
je však výdělek redukován již více
než 80 % pracujících:
- 2 000 | |||||
2 001 - 3 000 | |||||
3 001 - 4 000 | |||||
4 001 - 5 000 | |||||
5 001 - 6 000 | |||||
6 001 - | |||||
Celkem |
x) odhad na základě statistického
šetření z roku 1984
Postupně se snížil poměr nejvyšší
výměry důchodu k průměrnému
výdělku. V roce 1960 činila např.
maximální možná výměra
důchodu z III. pracovní kategorie 117 % průměrné
měsíční mzdy, po úpravě
konstrukce důchodu v roce 1976 85 %, v roce 1985 to bylo
již jen 72 % a do roku 1 990 by dále poklesla na 67
%. Přitom ještě k výraznějšímu
poklesu došlo u důchodů z preferovaných
pracovních kategorií.
Uvedené skutečnosti postihují pracovníky
s významným postavením ve společenském
a pracovním procesu, dělníky s vysokou kvalifikací
vykonávající náročné
práce, techniky a řídící pracovníky.
Negativní důsledky oslabování zásluhového
principu při výpočtu důchodu se projevují
velmi významně také u důchodů
vyměřených z preferovaných pracovních
kategorií. Pracující v těchto zaměstnáních
dosahují zpravidla vyšších výdělků
a omezení při výpočtu důchodu
jsou pro ně citelnější. Stanovená
absolutní maxima vedou k tomu, že při plné
době zaměstnání dosáhne důchod
u I. pracovní kategorie maxima již při výdělku
3980 Kčs a u II. pracovní kategorie od výdělku
4600 Kčs. Tento stav má za následek postupné
oslabování zavedených preferencí ve
výši důchodu proti ostatním pracujícím,
jak vyplývá z následujícího
srovnání podílu průměrných
výši nově přiznávaných
starobních důchodů:
Podíl (v %) k průměrným výším
z III. pracovní kategorie
V soustavě důchodového zabezpečení
existují i další otevřené otázky,
které vyžadují řešení. Jedná
se např. o způsob stanovení průměrného
měsíčního výdělku. Rozhodující
je průměr výdělků za posledních
5 (10) kalendářních roků. Dalším
problémem je, že nárok na důchod nevznikne,
dojde-li ke skončení zaměstnání
více než 2 roky před dosažením
důchodového věku, i když podmínka
potřebné doby je splněna. Dostatečné
není ani vyjádření zásluh ve
výši důchodu u pracujících, kteří
pracovali řadu let v zaměstnání I.
nebo II. pracovní kategorie, avšak nedosáhli
v něm požadovanou dobu pro získání
důchodu z této kategorie. Tyto a některé
další problémy se týkají většinou
užších skupin pracujících. Jejich
řešení by však přispělo
k posílení sociální spravedlnosti
a zásluhovosti v důchodovém zabezpečení.
III. Návrhy na zdokonalení soustavy důchodového
zabezpečení
Na základě věcného rozboru současných
problémů v oblasti důchodového zabezpečení
označil XVII. sjezd KSČ za nejnaléhavější
úpravy ve dvou hlavních směrech. Jde jednak
o zvýraznění zásluh z doby pracovní
činnosti ve výši důchodu, jednak o vytvoření
předpokladů k tomu, aby důchody nezaostávaly
za vývojem ekonomiky. Tento náročný
program má být uskutečňován
postupně tak, aby byly posilovány celoživotní
jistoty, a to nejen občanů, kteří
jsou na zaslouženém odpočinku, ale i osob ještě
aktivně pracujících.
Po všestranném posouzení reálných
možností národního hospodářství
a vzhledem k naléhavosti jednotlivých problémů
bylo rozhodnuto uvolnit na zlepšení důchodového
zabezpečení v 8. pětiletce postupně
zhruba 7 mld Kčs a úpravy provést ve třech
etapách:
V první etapě od 1. 10. 1987 zvýšit
nejnižší důchody, které jsou jediným
zdrojem příjmu. Ve druhé etapě od
1. 10. 1988 zvýšit diferencovaně všechny
vyplácené důchody a zároveň
posílit zásluhové hledisko při vyměřování
nových důchodů. Ve třetí etapě
v roce 1990, pokud to ekonomické možnosti našeho
národního hospodářství dovolí,
zavést přizpůsobování důchodů
v závislosti na vývoji mezd.
V etapě úprav důchodového zabezpečení
od 1. 10. 1988 se navrhuje:
- v zásadě zachovat dosavadní systém
důchodového zabezpečení tak, jak byl
zaveden pro pracovníky v pracovním poměru
v roce 1957 a pro družstevní rolníky v roce
1975, jelikož má řadu předností
a je vžitý,
- zachovat zařazení zaměstnání
do tří pracovních kategorií podle
obtížnosti a rizikovosti práce,
- zachovat dosavadní věkové hranice pro nárok
na starobní důchod 60 let u mužů, 53-57
let u žen a 55 a 58 let v. I. pracovní kategorii,
jelikož se staly významnou sociální
vymožeností,
- zachovat podmínky odpracování stanoveného
počtu let pro získání nároku
na důchod (nejméně 25 let zaměstnání
pro nárok na plný starobní důchod,
atd.), dosavadní základní výměry
starobního (invalidního) důchodu i stanovená
procentní zvýšení za dobu zaměstnání
- zachovat dosavadní podmínky pro další
zaměstnávání osob důchodového
věku, a to jak zvyšování nároku
na důchod o 7 % průměrného měsíčního
výdělku za každý rok dalšího
zaměstnání po získání
nároku na starobní důchod bez jeho pobírání,
tak i možnost pobírat plný starobní
důchod vedle výdělku; zachovat také
příjmový limit 22 000 Kčs pro vymezené
okruhy pracujících důchodců,
- provést tyto úpravy:
A. Úpravy nově přiznávaných
důchodů
1. Hlavní úpravy ve způsobu výpočtu
důchodu
Ve výpočtu průměrného měsíčního
výdělku (PMV) se navrhují úpravy,
které budou znamenat posílení zásluhového
principu.
a) Ke zmírnění redukce výdělku
se navrhuje zvýšit hranici, do níž se
výdělek pro výpočet důchodu
započítává plně, z dnešních
2000 Kčs na 2500 Kčs a pásmo, v němž
se výdělek započítává
jednou třetinou, stanovit od 2500 do 6000 Kčs. Současně
se navrhuje výdělky od 6000 Kčs do 10 000
Kčs započítávat jednou desetinou.
Redukovaný výdělek, který je vyměřovacím
základem pro výpočet důchodu, by se
změnil takto:
Maximální vyměřovací základ
pro výpočet důchodu by se zvýšil
z dnešních 3000 Kčs, jehož mohli dosáhnout
pracující s výdělkem 5000 Kčs,
na 4067 Kčs pro pracující, jejichž výdělek
je vyšší než 10 000 Kčs měsíčně.
Úprava přinese relativně nejvyšší
zvýšení pracujícím s výdělkem
kolem 2500 Kčs, u nichž se podíl redukovaného
PMV ke mzdě zvýší z 87 % na 100 %, a
dále pracujícím s výdělky přesahujícími
6000 Kčs, u nichž dosavadní redukce nejcitelněji
omezovala vyjádření zásluh ve vyměřovacím
základě. Důchod z III. pracovní kategorie,
v níž pracuje více než 90 % pracujících,
bude moci ke dni vzniku nároku na důchod dosáhnout
maximálně částky 2725 Kčs měsíčně
(z výdělku 10 000 Kčs měsíčně).
Očekává se, že rozložení
pracujících odcházejících do
důchodu v závislosti na výši průměrného
měsíčního výdělku se
bude vyvíjet takto:
- 2000 | ||||||
2001 - 4000 | ||||||
4001 - 6000 | ||||||
6001 - |
V návaznosti na uvedenou úpravu redukce PMV je třeba
k prohloubení zásluhovosti v konstrukci důchodu
provést úpravy maximálních hranic
důchodů, které jsou stanoveny v pevných
částkách. Nejvyšší výměry
důchodu ke dni vzniku nároku na důchod se
navrhuje zvýšit takto:
- u I. pracovní kategorie z 2560 Kčs na 3250 Kčs,
tj. o 690 Kčs měsíčně;
- u II. pracovní kategorie z 2210 Kčs na 2900 Kčs,
tj. o 690 Kčs měsíčně;
- u III. pracovní kategorie (pro pracující,
kteří odpracovali určitou dobu i v I. nebo
II. prac. kategorii) z 2160 Kčs na 2800 Kčs, tj.
o 640 Kčs měsíčně;
- absolutní maximum důchodu z 3060 Kčs na
3800 Kčs, tj. o 740 Kčs měsíčně.
Na stejné částky se navrhuje upravit i hranice,
kterých může dosáhnout úhrn starobního
(invalidního) důchodu a jakéhokoliv jiného
důchodu (jedná se hlavně o souběh
s důchodem vdovským). Na tytéž částky
(tj. v závislosti na pracovní kategorii) se navrhuje
upravit i hranici úhrnu důchodu spolu se zvýšením
pro bezmocnost, která je dosud stanovena jednotně
na 2000 Kčs měsíčně.
Po těchto úpravách dosáhne podíl
nejvyšší výměry důchodu
k průměrné mzdě v národním
hospodářství zhruba úrovně
dosažené po zdokonalení důchodového
zabezpečení v roce 1976:
b) Dnešní stav zjišťování
průměrného výdělku ze souvislého
pěti nebo desetiletého období před
dosažením důchodového věku má
v některých případech-při omezení
pracovního úvazku, přechodu na méně
placenou práci, poklesu výkonnosti nebo přerušení
zaměstnání v tomto období negativní
dopad na výši důchodu. Důchod pak v
těchto případech neodpovídá
celoživotním zásluhám. Proto se navrhuje
určovat PMV z hrubých výdělků
dosažených ve výdělkově nejlepších
kalendářních letech v posledním desetiletém
období před rokem, v němž vznikl
nárok na důchod. Současně se navrhuje
pro všechny pracující, kteří
získali nárok na důchod v preferované
kategorii, zavést možnost zjišťování
PMV i k datu skončení zaměstnání
v I. nebo II. pracovní kategorii bude-li to pro ně
výhodnější.
c) Důchody pracujících, kteří
pracovali v zaměstnáních zařazených
do preferovaných kategorií, jsou omezeny ke dni
vzniku nároku nejen nejvyššími výměrami
v pevných částkách, ale i procentními
omezeními. Procentní výměra důchodu
může v těchto případech přesáhnout
základní výměru důchodu nejvýše
o 20 %. Může tedy dosáhnout maximálně
75 % PMV u důchodu vyměřeného z II.
pracovní kategorie a 70 % u důchodu z III. pracovní
kategorie. Toto omezení způsobuje, že pracujícím,
kteří pracovali řadu let v preferovaných
zaměstnáních avšak méně
než je požadovaná doba pro získání
nároku na důchod z takové kategorie, se tyto
odpracované roky odrážejí ve výši
důchodu jen minimálně. Proto se navrhuje
stanovit procentní omezení výhodněji,
a to na 30 % pracujícím, kteří odpracovali
alespoň 10 let v I. pracovní kategorii, a na 25
% pro ostatní pracující. Navrhovaným
opatřením se dosáhne spravedlivějšího
ohodnocení zaměstnání zařazených
do preferovaných kategorií ve výši důchodu.
Zatímco dosud mělo v případě,
že důchod je přiznán ve III. pracovní
kategorii, vliv na výši důchodu maximálně
pouze 6 let ve II. či 3 roky v I. pracovní kategorii,
navrhovaná úprava zohlední až 16 let
ve II. nebo až 13 let v I. pracovní kategorii. Pro
důchod přiznaný ve II. pracovní kategorii
bude procentní omezení ke dni vzniku nároku
ve většině případů místo
dosavadních 75 % PMV činit 80 % PMV (85 % PMV, odpracoval-li
pracující alespoň 10 let v I. pracovní
kategorii). I nadále nebude procentní omezení
stanoveno pro pracující, kteří odpracovali
alespoň 20 let v I. pracovní kategorii. Jejich důchod
tak může dosáhnout ke dni vzniku nároku
až 94 % PMV.
Doposud se ke všem důchodům poskytuje zvýšení
z let 1979 a 1982 ve výši 60, resp. 70 Kčs
měsíčně, které mělo
za cíl částečně kompenzovat
vliv cenových úprav na životní úroveň
důchodců. Pracující žádné
kompenzace neobdrželi. Od té doby se úroveň
mezd, a to i těch, z nichž jsou dnes přiznávány
nové důchody, zvýšila. V důsledku
navrhovaných úprav dojde ke zlepšení
úrovně nově přiznávaných
důchodů a není tak již nutné
trvale kompenzovat těmto důchodcům cenové
úpravy provedené v dřívějším
období. Proto se navrhuje kompenzační částky
k nově přiznávaným důchodům
již neposkytovat. V případech, kdy by byly
důchody bez těchto kompenzací nižší
než doposud (cca 10 % důchodů vyměřovaných
z výdělků nižších než
2200 Kčs), budou tyto důchody přiznávány
podle dosavadních předpisů.
Po všech výše uvedených úpravách
se důchody ve srovnání s dnešním
stavem zvýší takto:
III. pracovní kategorie
2000 | ||||||
3000 | ||||||
4000 | ||||||
5000 | ||||||
6000 | ||||||
8000 | ||||||
10 000 |
II. pracovní kategorie
2000 | ||||||
3000 | ||||||
4000 | ||||||
5000 | ||||||
6000 | ||||||
8000 | ||||||
10 000 |
I. pracovní kategorie [při 37 letech zaměstnání]
2000 | ||||||
3000 | ||||||
4000 | ||||||
5000 | ||||||
6000 | ||||||
8000 | ||||||
10 000 |
Úprava způsobu výpočtu důchodu
bude znamenat zvýšení většiny starobních
a invalidních důchodů, které budou
přiznávány po 1.10.1988. Odhaduje se, že
z jejich celkového počtu 157 tisíc (v roce
1989), jich bude zvýšeno 90 %. Úprava nepřinese
zvýšení důchodu pracujícím
s nižšími výdělky, jimž se
již v současné době přiznává
důchod ve výši 85 % čistého výdělku.
O méně než 100 Kčs měsíčně
se zvýší důchod 10 % pracujících
se mzdou do 2400 Kčs. 67 % pracujících se
středními a mírně nadprůměrnými
výdělky bude mít důchod vyšší
o 100 - 200 Kčs měsíčně. Ke
zvýšení přesahujícímu
200 Kčs měsíčně dojde u 13
% pracujících - vysoce kvalifikovaných dělníků
a řídících pracovníků.
V prvních letech po úpravě dojde k mírnému
zlepšení podílu průměrného
důchodu ke mzdě, z níž se důchody
vyměřují, proti stavu dosaženému
poslední úpravou způsobu výpočtu
důchodu v roce 1976, avšak nebude dosaženo úrovně
z konce padesátých let, kdy tento podíl přesahoval
60 %.