Část IV.

Řídící orgány podniku a socialistická samospráva

§ 25

Řídící orgány podniku

/1/ v čele podniku je ředitel /popřípadě jiný vedoucí/, který jako jediný vedoucí řídí činnost podniku a je za ni a za její výsledky odpovědný zakladateli a pracovnímu kolektivu.

/2/ Ředitel jako statutární orgán podniku jedná jménem podniku ve všech jeho věcech.

/3/ Orgány socialistické samosprávy, kterými jsou shromáždění pracovního kolektivu podniku, popřípadě shromáždění delegátů pracovního kolektivu podniku /dále jen "shromáždění"/ a rada pracovního kolektivu podniku /dále jen "rada"/ se podílejí na řízení v rozsahu působnosti, stanovené tímto zákonem.

Ředitel

§ 26

/1/ Ředitel rozhoduje ve věcech podniku samostatně, pokud jeho rozhodnutí není podmíněno schválením příslušného orgánu socialistické samosprávy nebo souhlasem příslušného orgánu Revolučního odborového hnutí.

/2/ Ředitel je povinen zúčastnit se jednání orgánů socialistické samosprávy podniku.

/3/ Ředitel určuje po projednání v radě z řad pracovníků podniku svého zástupce,který jej v době nepřítomnosti zastupuje v plném rozsahu jeho práv a povinností. Určí-li více zástupců, stanoví jejich pořadí.

/4/ Ředitel a jeho zástupce /zástupci/ se zapisují do podnikového rejstříku. Návrh na zápis a výmaz ředitele podává zakladatel, návrh na zápis a výmaz zástupce /zástupců/ podává ředitel.

§ 27

/1/ Ředitele podniku volí shromáždění tajným hlasováním. [§ 27 odst. 3 zákoníku práce č. 65/1965 Sb., ve znění pozdějších předpisů] Návrh na volbu ředitele na pětileté funkční období předkládá shromáždění zakladatel po projednání v radě.

/2/ Kandidáty na funkci ředitele vybírá zakladatel z uchazečů, kteří mají politické, odborné a morální předpoklady pro tuto funkci, zpravidla na základě jím vypsaného konkursu.

/3/ Dnem nástupu ředitele do funkce je den jeho zvolení, pokud shromáždění nestanovilo dne pozdější. Na základě výsledků voleb ustanovuje ředitele do funkce zakladatel.

/4/ Ředitele podniku odvolává v průběhu jeho funkčního období shromáždění tajným hlasováním na návrh zakladatele nebo rady.

/5/ Po uplynutí funkčního období do zvolení nového ředitele vykonává funkci ředitele dosavadní ředitel.

/6/ Volba nového ředitele se koná do 90 dnů od skončení výkonu funkce dosavadního ředitele.

Orgány socialistická samosprávy a její vnitřní organizace

§ 28

/1/ Orgány socialistické samosprávy podniku jsou shromáždění a rada.

/2/ Na základě rozhodnutí shromáždění mohou být na návrh rady a po projednání s ředitelem svolávána shromáždění, popřípadě shromáždění delegátů pracovních kolektivů vnitřních organizačních jednotek podniku /závody, provozy, dílny a podobně/. Tato shromáždění volí podle potřeby své rady.

/3/ Shromáždění, popřípadě shromáždění delegátů a rady pracovních kolektivů vnitřních organizačních jednotek podniku mají v rámci příslušné jednotky působnost stanovenou shromážděním. Ustanovení § 30 a 31 platí přiměřeně i pro rady pracovních kolektivů vnitřních organizačních jednotek.

§ 29

Shromáždění

/1/ Shromáždění

a/ volí ředitele podniku a rozhoduje o návrhu na jeho odvolání;

b/ volí a odvolává členy rady a určuje počet jejích členů;

c/ schvaluje na návrh ředitele

1. pětiletý plán hospodářského a sociálního rozvoje podniku a jeho změny,

2. roční účetní závěrku a způsob rozdělení použitelného zisku podniku,

3. návrh na sloučení, splynutí nebo rozdělení podniku;

d/ schvaluje na návrh rady

1. organizaci socialistické samosprávy uvnitř podniku a působnost orgánů socialistické samosprávy vnitřních organizačních jednotek,

2. volební řád pro volby ředitele a rady,

3. jednací řád shromáždění;

e/ rozhoduje o věcech, předložených mu ředitelem podle § 34 odst. 3; v tomto případě shromáždění rozhodnutí rady buď potvrdí anebo zruší a návrh ředitele schválí;

f/ projednává

1. dlouhodobé koncepce a z nich vycházející dlouhodobé programy ekonomického a sociálního rozvoje podniku,

2. zprávy o činnosti rady za období mezi zasedáními shromáždění.

/2/ Shromáždění svolává rada podle potřeby, nejméně však jednou ročně. Rada je povinna svolat shromáždění vždy, požádá-li o to ředitel, zakladatel nebo alespoň jedna třetina členů pracovního kolektivu.

/3/ Usnesení shromáždění je přijato, hlasovala-li pro ně nadpoloviční většina všech jeho členů, popřípadě delegátů pracovního kolektivu.

§ 30

Rada a její působnost

/1/ Rada je kolektivním výkonným orgánem socialistické samosprávy, který nese spoluodpovědnost za hospodářskou a sociální činnost podniku.

/2/ Rada

a/ schvaluje na návrh ředitele

1. roční prováděcí plány hospodářského a sociálního rozvoje podniku a jejich změny,

2. zásady vnitropodnikového řízení a vnitřní organizaci podniku /§ 5 odst. 2/;

b/ má právo předkládat zakladateli návrhy kandidátů na funkci ředitele;

c/ předkládá shromáždění

1. návrh na odvolání ředitele,

2. návrh na vnitřní organizaci socialistické samosprávy a na působnost socialistické samosprávy vnitřních organizačních jednotek,

3. návrh volebního řádu pro volby ředitele a návrh jednacího řádu shromáždění;

d/ svolává shromáždění, připravuje jeho jednání a projednává materiály předkládané shromáždění, kontroluje plnění usnesení shromáždění a podává mu o tom zprávy;

e/ projednává účast podniku ve sdružení;

f/ volí ze svých členů tajným hlasováním předsedu a místopředsedu rady;

g/ schvaluje svůj jednací řád.

/3/ Rada odpovídá za svoji činnost shromáždění a podává mu zprávy o své činnosti.

§ 31

Funkční období a složení rady

/1/ členové rady jsou voleni z řad pracovního kolektivu podniku.

/2/ Radu volí shromáždění tajným hlasováním na dobu pěti let, pokud shromáždění nestanoví dobu kratší.

/3/ Členem rady nemůže být ředitel a jeho zástupce /zástupci/.

/4/ Při volbě nové rady musí být provedena obměna alespoň jedné třetiny počtu jejích členů.

/5/ Funkce člena rady je funkcí čestnou.

§ 32

Jednání a rozhodování rady

/1/ Usnesení rady je přijato, jestliže pro jeho přijetí hlasovala nadpoloviční většina všech jejích členů.

/2/ Způsob jednání rady upravuje její jednací řád.

§ 33

Účast zakladatele na jednání shromáždění a rady

/1/ Představitel zakladatele má právo zúčastnit se jednání shromáždění a rady.

/2/ Usnesení rady; týkající se dodávek pro zajištění obrany nebo bezpečnosti státu, plnění závazků z mezinárodních smluv, dodávek pro zabezpečení zdraví lidu, jakož i dodávek zajišťujících ochranu životního prostředí, nelze přijmout, nesouhlasí-li představitel zakladatele.

§ 34

Závaznost usnesení

/1/ Usnesení shromáždění a rady jsou závazná pro všechny členy pracovního kolektivu.

/2/ Usnesení shromáždění vnitropodnikových útvarů a jejich rad jsou závazná pro příslušné pracovní kolektivy.

/3/ Nesouhlasí-li ředitel s rozhodnutím rady, které se týká ročního hospodářského plánu podniku a jeho změn, zásad vnitropodnikového řízení nebo vnitřní organizace podniku, předloží věc k rozhodnuti shromáždění, které o ní musí rozhodnout do 30 dnů; do této doby nelze věc vykonat.

/4/ Nesouhlasí-li ředitel s rozhodnutím shromáždění., které se týká ročního hospodářského plánu podniku a jeho změn, a dále s rozhodnutím shromáždění, které se týká pětiletého hospodářského plánu podniku a jeho změn, roční účetní závěrky a způsobu rozdělení použitelného zisku a návrhu na rozdělení, sloučení nebo splynutí podniku, předloží věc do 15 dnů ke konečnému rozhodnutí zakladateli.

/5/ O otázkách předložených ředitelem zakladateli rozhoduje zakladatel bez zbytečného odkladu, nejdéle však do 30 dnů; do této doby nelze věc vykonat. Přitom se řídí hlediskem celospolečenských zájmů a přihlíží rovněž k zájmům pracovního kolektivu podniku.

§ 35

Další vedoucí pracovníci podniku

/1/ Ředitel jmenuje a odvolává po projednání v radě své náměstky a pokud nerozhodne shromáždění podle odstavce 2, i vedoucí jemu přímo podřízených vnitřních organizačních jednotek.

/2/ Shromáždění může rozhodnout, že vedoucí vnitřních organizačních jednotek podniku jsou voleni a odvoláváni shromážděním, popřípadě shromážděním delegátů pracovního kolektivu příslušné vnitřní organizační jednotky tajným hlasováním. Návrh kandidátů na funkci vedoucího vnitřní organizační jednotky předkládá tomuto shromáždění vedoucí pracovník přímo nadřízený volené funkci po projednání v radě pracovního kolektivu této vnitřní organizační jednotky.

/3/ Voleného vedoucího vnitřní organizační jednotky odvolává v průběhu jeho funkčního období shromáždění, popřípadě shromáždění delegátů této organizační jednotky tajným hlasováním na návrh přímo nadřízeného vedoucího pracovníka nebo rady pracovního kolektivu této organizační jednotky.

// Nejsou-li vedoucí vnitřních organizačních jednotek podniku zvoleni podle odstavců 2 a 3, rozhoduje o obsazení funkcí vedoucích vnitřních organizačních jednotek podniku ředitel, popřípadě vedoucí pracovník příslušný podle vnitřních organizačních předpisů podniku.

Část V.

Hospodářská a sociální činnost podniku

Hlava první

Hospodářská činnost podniku

§ 36

Hospodářský plán

/1/ Podnik je povinen sestavovat pětiletý a roční plán hospodářského a sociálního rozvoje /dále jen "hospodářský plán"/ jako základní nástroj řízení své činnosti.

/2/ Hospodářský plán podniku musí zabezpečovat závazné výstupy státního plánu a uzavřené hospodářské smlouvy. Dále zajišťuje rozvoj podniku a vychází z objednávek, průzkumu trhu a z vlastních záměrů podniku.

/3/ Při tvorbě a plnění hospodářského plánu musí podnik zejména efektivně využívat veškeré použitelné zdroje a kapacity, především zdroje vědeckotechnického pokroku, uplatňovat. progresivní normy spotřeby,práce, surovin, materiálů, energie a paliv a trvale usilovat o snižování vlastních nákladů, zvyšování produktivity práce a růst použitelného zisku.

/4/ Podnik sestavuje hospodářský plán za široké účasti pracovního kolektivu, který se aktivně podílí na tvorbě, plnění a kontrole tohoto plánu.

§ 37

Hospodářské smlouvy

/1/ Hospodářské smlouvy jsou základem hospodářských vztahů mezi podniky navzájem a mezi podniky a dalšími subjekty, zabezpečují plnění úkolů, vyplývajících z hospodářských plánů podniku a změn v poptávce na vnitřním a zahraničním trhu; současně jsou jedním ze závazných podkladů pro tvorbu hospodářských plánů podniku.

/2/ Hospodářské smlouvy jsou pro podnik závazné a podnik je povinen je dodržovat. Jejich plnění se promítá do konečných hospodářských výsledků a ovlivňuje tvorbu podnikových fondů a odměňování pracovního kolektivu. Za neplnění hospodářských smluv nese podnik plnou majetkovou odpovědnost.

§ 38

Vědeckotechnický pokrok

/1/ Zavádění vědeckotechnických poznatků do hospodářské činnosti a trvalé zvyšování technickoekonomické úrovně a jakosti zboží je základním předpokladem toho, aby podnik uspokojoval vzrůstající potřeby socialistické společnosti.

/2/ K zabezpečování vědeckotechnického pokroku buduje podnik podle potřeby svá vlastní výzkumná, vývojová, konstrukčně projekční a obdobná pracoviště a spolupracuje s pracovišti akademií věd, výzkumnými ústavy, vysokými školami a jinými výzkumnými pracovišti a pobočkami vědeckotechnické společnosti.

/3/ Podnik je povinen soustavně uskutečňovat technickou modernizaci a rekonstrukci svých výrobních, technologických, technických a jiných zařízení a likvidovat zastaralé technologie a technická zařízení.

§ 39

Nákup a prodej

/1/ Podnik ve spolupráci s jinými podniky a dalšími subjekty zabezpečuje materiálově a technicky své výrobní a jiné potřeby tak, aby plynule uskutečňoval svoji hospodářskou a sociální činnost a aby hospodárně a účelně nakládal se svými zdroji. K tomu účelu podnik samostatně organizuje svůj nákup a sám si volí své nákupní cesty se zřetelem na nutnost racionálního oběhu výrobků, surovin a materiálů v národním hospodářství.

/2/ Podnik prodává zboží a poskytuje služby; tím získává prostředky pro plnění svých povinností, pro zabezpečování svého dalšího efektivního rozvoje a pro uspokojování potřeb svého pracovního kolektivu. Samostatně volí nejvhodnější způsoby a organizaci prodeje zboží.

/3/ V případech stanovených zákonem zabezpečuje podnik svůj nákup a prodej v souladu s opatřeními příslušných státních orgánů.

Finanční hospodaření a ceny

§ 40

Fondy podniku

/1/ Podnik vytváří tyto fondy:

a/ fond rozvoje, určený zejména k financování vědeckotechnického rozvoje, investic včetně modernizace a rekonstrukce a přírůstků zásob,

b/ rezervní fond, určený ke krytí ztrát a rizik a financování výkyvů hospodaření podniku,

c/ fond kulturních a sociálních potřeb, určený zejména k zabezpečování potřeb sociálního rozvoje pracovního kolektivu podniku,

d/ fond odměn, určený k osobní hmotné zainteresovanosti na výsledcích hospodářské činnosti podniku.

/2/ Podnik si může vytvářet ze svého použitelného zisku další fondy podle svého uvážení.

/3/ Podnik vytváří majetkové fondy a v případech stanovených zvláštními předpisy i účelové fondy, tvořené z nákladů, popřípadě z dalších zdrojů.

/4/ Prostředky fondů vytvořené podnikem mu nelze odejmout; podnik o jejich použití rozhoduje samostatně. Zůstatky jednotlivých fondů lze převádět do dalších kalendářních let bez omezení.

§ 41

Úvěr

/1/ Podnik aktivně používá úvěru pro svoji hospodářskou a sociální činnost.

/2/ Podnik je odpovědný za hospodárné a účelné využití úvěru a za jeho návratnost v dohodnuté lhůtě. Úvěr lze používat pouze k účelu, k němuž byl poskytnut.

§ 42

Dotace a subvence

/1/ Podnik je povinen hospodárně využívat dotace a subvence k účelu, k němuž byly poskytnuty.

/2/ Pokud nejsou dotace nebo subvence obsaženy ve výstupech státního plánu, rozhoduje o jejich poskytnutí příslušný státní orgán podle pravidel stanovených vládou československé socialistické republiky nebo vládami republik.

§ 43

Ceny

/1/ Podnik prodává zboží a poskytuje služby za ceny stanovené státními orgány, popřípadě pověřenými organizacemi. V případech a za podmínek stanovených státními orgány má podnik právo používat smluvní ceny, sjednané dohodou s odběratelem /spotřebitelem/.

/2/ Při tvorbě a změnách cen je podnik povinen zajišťovat nebo navrhovat ceny ekonomicky odůvodněné z hlediska vývoje společensky nutných nákladů, respektujících vliv zapojení do mezinárodní dělby práce a užitné vlastnosti zboží, jakož i podmínky realizace zboží na trhu.

/3/ Podnik je povinen dodržovat pravidla státního řízení cen. Prostředky získané neoprávněně porušením cenových předpisů, pokud je podnik neprodleně nevrátí poškozenému odběrateli, odvede do státního rozpočtu. Za porušení cenové kázně je podnik postihován podle obecně závazných právních předpisů.

Zahraničně hospodářská činnost

§ 44

/1/ Podnik využívá ve své hospodářské činnosti i zapojení do mezinárodní dělby práce, především v rámci socialistické ekonomické integrace.

/2/ Podnik může podle zákonem stanovených pravidel uskutečňovat zahraničně hospodářskou činnost, a to zpravidla na základě devizového samofinancování. Má právo za podmínek stanovených zákonem navazovat a uskutečňovat přímé vztahy s organizacemi států podílejících se na socialistické ekonomické integraci.

§ 45

/1/ Podnik má právo zřizovat devizový fond. Prostředky pro něj získává podnik podle devizového normativu z devizové tržby získané z vývozu zboží, ze salda kooperačních dodávek a z prodeje licencí, jakož i z úspor poskytovaných devizových prostředků, popřípadě z devizových dotací.

/2/ Prostředky devizového fondu slouží k zabezpečování rozvoje hospodářské činnosti podniku, ke krytí dovozních potřeb, k úhradě devizových závazků a ke splácení úvěrů, poskytnutých bankou, pokud jsou příjmem devizového fondu.

/3/ Prostředky devizového fondu vytvořené podnikem mu nelze odejmout; podnik o jeho použití rozhoduje v souladu s obecně závaznými právními předpisy. Zůstatek fondu lze převádět do dalších kalendářních let bez omezení.

Tvorba a ochrana životního prostředí a racionální využívání přírodních zdrojů

§ 46

/1/ Podnik je povinen uskutečňovat svoji hospodářskou a sociální činnost tak, aby co nejúčinněji chránil životní prostředí před škodlivými vliv, které jsou jeho činností vyvolávány, zejména aby neohrožoval zdraví občanů. Z vlastních zdrojů financuje a uskutečňuje opatření k tvorbě a ochraně všech složek životního prostředí, ohrožovaných jeho činností.

/2/ Podnik je povinen budovat zařízení na ochranu životního prostředí, uvádět tato zařízení do provozu společně s příslušným výrobním nebo nevýrobním zařízením a trvale zajišťovat jejich plynulý a účinný chod.

§ 47

/1/ Podnik je povinen racionálně využívat a chránit přírodní zdroje.

/2/ Za využívání přírodních zdrojů jako části národního majetku platí podnik stanovené poplatky.

§ 48

/1/ Podnik přednostně zavádí do své hospodářské činnosti bezodpadové technologie.

/2/ Podnik je povinen hospodárně a účelně využívat odpady ze své hospodářské činnosti jako zdroje druhotných surovin a energie, popřípadě vytvářet podmínky pro jejich hospodářské využití jinými subjekty. Za tím účelem je povinen odpady evidovat, shromažďovat je na vhodných místech a chránit je před znehodnocením nebo odcizením. Nelze-li odpad hospodářsky využít, je podnik povinen likvidovat jej způsobem neohrožujícím životní prostředí.

§ 49

Při realizaci opatření k ochraně životního prostředí a při racionálním využívání přírodních zdrojů podnik úzce spolupracuje s příslušným národním výborem.

§ 50

Systém informací

/1/ Za účelem aktivního působení na celou činnost podniku a způsoby, metody a formy jejího rozvoje, k zajištění efektivního řízení a plnění plánovaných úkolů je podnik povinen podle zvláštních předpisů zpracovávat a vést sociálně ekonomické, vědeckotechnické a ekonomické informace, jakož i informace pro plánování a sestavování státních rozpočtů /dále jen "informace"/.

/2/ Podnik, popřípadě jeho vnitřní organizační jednotka je povinen poskytovat informace příslušným orgánům ve stanovených termínech a zajišťovat jejich věrohodnost.

/3/ Vyžadovat předkládání informací od podniku je přípustné jen v rozsahu a způsobem stanoveným obecně závaznými právními předpisy.

§ 51

Kontrolní činnost

/1/ Podnik je povinen vytvořit účinný systém kontroly, zabezpečovat zejména soustavnou kontrolu zajištění výstupů státního plánu a jakosti výroby, ochrany národního majetku, ochrany životního prostředí a kontrolovat chod své hospodářské činnosti. Kontrola musí být prováděna jako nedílná součást řízení, sloužit k jeho upevňování a přispívat k vytváření souladu rozvoje podniku se zájmy společnosti a kolektivu pracujících.

/2/ Kontrolu činnosti podniku provádějí pouze orgány, jejichž kontrolní funkce jsou upraveny zákonem. Kontroly musí přispívat ke zvýšení efektivnosti hospodářské a sociální činnosti podniku.

/3/ Zřizování závodních komisí lidové kontroly upravuje zákon. [Zákon č. 103/1971 Sb., o lidové kontrole; zákon ČNR č. 116/1971 Sb., o výborech a komisích lidové kontroly, ve znění zákona ČNR č. 137/1983 Sb.; zákon SNR č. 121/1971 Sb., o lidové kontrole ve Slovenské socialistické republice]

§ 52

Roční účetní závěrka

Podnik je povinen vést předepsaným způsobem účetnictví, sestavovat roční účetní závěrku a poskytovat ji zakladateli, příslušným orgánům státní správy a příslušné bance.

Sdružování prostředků a činností

§ 53

/1/ Podniky mohou navzájem nebo spolu s národními výbory a dalšími socialistickými organizacemi dobrovolně sdružovat prostředky i činnosti k dosažení určitého účelu nebo v jiném společném zájmu.

/2/ Podniky sdružují své prostředky a činnosti na základě smlouvy o sdružení.

/3/ Sdružováním prostředků a činností nesmí být vytvářen nežádoucí monopol; pokud smlouvou o sdružení vznikne takový monopol, je smlouva neplatná. [§ 24 hospodářského zákoníku č. 109/1964 Sb., ve znění pozdějších předpisů]

§ 54

/1/ Smlouva o sdružení vymezí účel sdružení, dobu, na kterou je uzavírána, činnost, která je předmětem sdružení, způsob jejího provádění, práva a povinnosti účastníků, výši podílů, kterými přispívají k úhradě nákladů spojených s výkonem dohodnuté činnosti, důsledky porušení smluvních povinností a způsob vypořádání závazků po zániku smlouvy o sdružení, jakož i podmínky, za nichž může účastník od smlouvy o sdružení odstoupit.

/2/ Smlouva o sdružení vznikne, dojde-li k dohodě o celém jejím obsahu.

§ 55

O zisk i ztrátu se účastníci sdružení dělí podle poměru sdružených prostředků nebo podle rozsahu činnost., kterou přispěli k dosažení hospodářského výsledku.

§ 56

Smlouva o sdružení zaniká

a/ dosažením účelu, k němuž byla uzavřena nebo stalo-li se dosažení tohoto účelu nemožným,

b/ uplynutím doby, na kterou byla uzavřena,

c/ dohodou účastníků sdružení,

d/ z jiných důvodů, uvedených ve smlouvě.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP