Důvodová zpráva k návrhu zákona o státním podniku

I. Všeobecná část

Důsledné uskutečňování strategické linie urychlení ekonomického a sociálního rozvoje naší společnosti, vytýčené XVII. sjezdem Komunistické strany Československa, vyžaduje připravit a realizovat komplexní přestavbu hospodářského mechanismu ČSSR jakožto prvořadý a bezprostřední politickoekonomický úkol. Strategie urychlení ekonomického a sociálního rozvoje je založena na potřebě revolučních změn v uplatňování vědeckotechnického pokroku, intenzívním zapojením do mezinárodní dělby práce, zejména socialistické ekonomické integrace, na růstu kvality práce a na zvyšování efektivnosti celého reprodukčního procesu v zájmu dosažení dalšího pokroku v tvorbě materiálních a duchovních hodnot pro život a práci lidu. Kvalitativní přestavba hospodářského mechanismu jakožto předpoklad realizace strategie urychlení ekonomického a sociálního rozvoje naší společnosti musí mít komplexní charakter, tj. musí být zabezpečována v organické jednotě a efektivní součinnosti plánování, ekonomických nástrojů a stimulů, organizačních struktur řízení a kádrové politiky. Základní směry tohoto procesu a jejich konkretizace jsou obsaženy v usnesení ÚV KSČ o komplexní přestavbě hospodářského mechanismu ČSSR a jejím zabezpečení, které bylo přijato na 7. plenárním zasedání ÚV KSČ v prosinci 1987 a ve Směrnicích k zabezpečení komplexní přestavby hospodářského mechanismu, schválených usnesením vlády ČSSR č. 29 ze dne 28. ledna 1988.

Přestavba hospodářského mechanismu je založena na hlubším a všestrannějším využití všech předností a základních principů řízení socialistické společnosti a její ekonomiky. Jde zejména o trvale platné principy vedoucí úlohy strany a řídící úlohy socialistického státu, demokratický centralismus a plánovitost rozvoje, o tvorbu, rozdělování a užití společenského produktu a odměňování podle výsledků práce i o aktivní využití zbožně peněžních vztahů. Celý proces přestavby musí přitom směřovat k nejvyššímu cíli socialistické společnosti, tj. všestrannému uspokojování jejích neustále rostoucích potřeb. Základním předpokladem jeho úspěšného zvládnutí je vysoká angažovanost všech pracujících a soustředěné jednotné úsilí státních, hospodářských a odborových orgánů a organizací jakož i dalších organizací Národní fronty pod vedením Komunistické strany Československa.

Z takto široce pojatého zaměření přestavby hospodářského mechanismu vyplynula i nezbytnost podstatných změn řady obecně závazných právních předpisů, popř. vydání nových, které zakotví změny v postavení, právech a povinnostech zejména ústředních orgánů, podniků a pracovních kolektivů. Přitom jde především o důsledné uplatnění principu demokratického centralismu v zájmu dokonalejšího souladu mezi zvyšováním kvality a účinnosti centrálního řízení a posilováním iniciativy a samostatnosti podnikové sféry. To vyžaduje důsledně vymezit kompetence těchto stupňů řízení a jejich vzájemné vztahy tak, aby nedocházelo k rozmělňování odpovědnosti, k jejímu přesouvání na vyšší stupně řízení ani k zasahování do činnosti podniků ve věcech, které zákon svěřuje přímo jim. Jde a neustálé nalézání optimální míry centrálního řízení se samostatností podniků, souladu celospolečenských, podnikových a individuálních zájmů a o další rozvoj socialistické demokracie v zájmu rozvoje celé společnosti.

Centrum se bude věnovat především otázkám dlouhodobé strategie ekonomického a sociálního rozvoje, tvorbě souhrnné prognózy, dlouhodobého výhledu a státního pětiletého plánu, řízení národohospodářských priorit.v oblasti inovačních strukturálních změn a zapojení do mezinárodní dělby práce. Současně bude cestou zkvalitňování soustavy řízení a politikou rovnovážnosti.ve všech sférách ekonomiky vytvářet náročné stimulační podmínky pro socialistickou podnikavost a hospodářské soutěžení podniků s cílem všestranného uspokojování společenských potřeb.

Změna úlohy centra v ekonomickém rozvoji bude provázena zásadním posílením samostatnosti podniků ve všech oblastech hospodářské a sociální činnosti cestou jejich převedení na úplný chozrasčot a na samofinancování při uplatnění principu socialistické samosprávy pracovního kolektivu s cílem rozvíjet socialistickou podnikavost. Tu je třeba chápat jako samostatné zákonné využívání majetku v socialistickém celospolečenském vlastnictví a výrobních činitelů k maximalizaci důchodu z realizace zboží (výrobků, prací nebo služeb); společenským posláním této činnosti je udržovat, rozmnožovat a zhodnocovat svěřený majetek s cílem efektivně a všestranně uspokojovat potřeby společnosti a zabezpečovat v závislosti na výsledcích hospodaření ekonomický a sociální rozvoj pracovního kolektivu podniku.

Zákon o státním podniku má klíčový význam pro zaměření celého procesu přestavby, neboť se týká podniku jakožto jednoho ze základních článků národního hospodářství. Jeho posláním je upravit právní poměry státního podniku v souladu se zásadami, komplexní přestavby hospodářského mechanismu a rozvinout iniciativu a účast pracovních kolektivů na řízení především v podnikové sféře jakožto sféře tvorby materiálních hodnot, kde se rozhoduje o realizaci úkolů státního plánu a do značné míry i o vývoji životní úrovně lidu.

Vycházeje z těchto principů a s využitím připomínek z veřejné diskuse vyjadřuje zákon o státním podniku tyto hlavní politicko-ekonomické cíle:

- založení a rozvoj státního podniku jakožto jednoho ze základních článků národního hospodářství, vytýčení jeho poslání a vytvoření prostoru pro jeho podnikatelskou iniciativu;

- vymezení vztahu státu a podniku, činnosti podniku a jeho právního, majetkového a finančního postavení, vymezení samofinancování, státního plánu, socialistické samosprávy pracovního kolektivu a účastí pracujících na řízení, jakož i vztahu podniku k územním orgánům, tj. k národním výborům;

- vymezení zakladatele, jeho práv a povinností, úprava vzniku a zániku podniku;

- ustanovení socialistické samosprávy pracovního kolektivu jakožto formy řízení státního podniku na základě dalšího rozvoje socialistické demokracie vedle zachování principu jediného odpovědného vedoucího (ředitele);

- vymezení sféry hospodářské a sociální činnosti podniku v souladu s podmínkami komplexní přestavby hospodářského mechanismu.

Realizace navržené úpravy si nevyžádá nároky na státní rozpočet ani zvýšení plánu pracovních sil.

II. Zvláštní část (odůvodnění jednotlivých ustanovení)

K preambuli:

K zabezpečení realizace strategie urychlení sociálně ekonomického rozvoje ČSSR se upravuje zakládání, činnost a postavení státních podniků, které jsou spolu s družstvy základním článkem národního hospodářství. Podniky plní své hospodářské a sociální úkoly v souladu s politikou Komunistické strany Československa, která je vedoucí a usměrňující silou socialistické společnosti a státu. Takto je v preambuli zvýrazněna vedoucí úloha Komunistické strany Československa. Vliv státu na činnost podniku bude realizován především uplatněním principu plánovitosti, zásady demokratického centralismu a ekonomickými nástroji a pravidly zejména v oblasti financí, cen, mzdového vývoje apod. V souladu s přijatými principy přestavby hospodářského mechanismu se nově uplatňuje princip socialistické samosprávy jakožto řídícího subjektu podniku.

V rámci závazných.výstupů státního plánu a.v souladu s obecně závaznými právními předpisy bude státní podnik:

- zabezpečovat ve shodě se záměry centra svůj dlouhodobý rozvoj a ponese úplnou chozrasčotní odpovědnost za výsledky své práce;

- právním subjektem s úplným chozrasčotem a přímými vztahy ke státnímu plánu, státnímu rozpočtu, státním fondům a rozpočtům národních výborů;

- vybaven hmotnými, pracovními a finančními zdroji v rozsahu, který umožňuje realizaci předmětu činnosti se společensky požadovanou mírou efektivnosti.

Zásady a principy vyjádřené v preambuli jsou základním interpretačním pravidlem pro výklad všech ustanovení zákona a jeho aplikaci v praxi.

K části první:

K § 1 a 2:

Dosažený stupeň a zejména další rozvoj socialistické zbožní výroby v podmínkách urychlení a prohloubení sociálně ekonomického rozvoje naší společnosti vyvolává potřebu nově upravit zákonem postavení, právní poměry a zásady činnosti státního podniku.

Pojmovým znakem státního podniku je to, že se jedná o socialistickou hospodářskou organizaci, která plní hospodářskou a sociální funkci, je zakládána státem v zájmu uspokojování potřeb socialistické společnosti a dosahuje toho prostřednictvím své podnikatelské činnosti.

Zákon zdůrazňuje společenské poslání podniku, kterým je účelně a hospodárně uspokojovat potřeby socialistické společnosti. Aby tak podnik mohl činit, musí zabezpečovat svůj hospodářský rozvoj, který se tak stává prostředkem k naplňování společenského poslání podniku. V souladu s ním a v závislosti na výsledcích hospodaření zabezpečuje podnik i sociální rozvoj svého pracovního kolektivu.

Charakteristika podniku jakožto socialistického výrobce zboží, který poskytuje rovněž služby vychází ze zdokonaleného pojetí existence zbožní výroby a zbožně peněžních vztahů za socialismu. Podnik provozuje svou hospodářskou a sociální činnost samostatně, a to na základě státního plánu hospodářského a sociálního rozvoje, úplného chozrasčotu a socialistické samosprávy. Uplatnění uvedených zásad vytváří prostor a současně rámec pro rozvoj iniciativní podnikatelské činnosti podniku a sepjetí celospolečenských zájmů se zájmy podniku a jeho pracovního kolektivu. Úplný chozrasčot je chápán jako důsledné prosazení zásady plné závislosti financování potřeb a nákladů podniku na docilovaných příjmech, především na zisku jakožto syntetickém ukazateli hospodářské situace a prosperitu podniku.

Pracovní kolektiv podniku je pro účely zákona vymezen tak, že jej tvoří pracovníci, kteří v podniku konají práce v pracovním poměru s výjimkou vedlejšího pracovního poměru. Přitom zákon vychází z potřeby definovat jednoznačně pracovní kolektiv podniku zejména v souvislosti se zavedením institutu socialistické samosprávy pracovního kolektivu. Dále vychází z toho, že pracovník, který má zájem pracovat v určitém podniku, podílet se na výsledcích jeho práce a na jeho hospodářském rozvoji, tak činí zpravidla v pracovním poměru. Vedlejší pracovní poměr je z těchto hledisek chápán jako pracovní poměr pro pracovníka doplňkový a proto z hlediska zákona není takový pracovník považován za člena pracovního kolektivu v tom podniku, se kterým má vedlejší pracovní poměr uzavřen. Naproti tomu nelze vyloučit případy souběžných pracovních poměrů; tito pracovníci jsou z hlediska zákona považováni za členy pracovních kolektivů těch podniků, u nichž jsou u souběžných pracovních poměrech.

K části druhé:

K § 3:

Vyvážená úprava vztahu státu a podniku na základě principu demokratického centralismu má zásadná význam pro žádoucí rozvoj podniku a vytváří prostor pro jeho hospodářskou samostatnost a odpovědnost. Stát na sebe bere povinnost vytvářet v souladu se svou hospodářsko-organizátorskou funkcí především prostřednictvím obecně závazných předpisů podmínky pro podnikatelskou činnost podniku. Přitom však zůstávají v rukou státu všechny hlavní řídící nástroje, podmiňující plnění jeho hospodářsko-organizátorské funkce, tj. především stanovení závazných pravidel a ekonomických nástrojů pro formování činnosti podniku včetně oblasti cen, pravidel finančního hospodaření, mzdové regulace a provádění zahraničně hospodářské činnosti a možnosti realizace organizačních opatření. Šíře uplatnění těchto nástrojů bude závislá především na postupném dosažení stavu ekonomické rovnováhy, na efektivnosti a bezporuchovém fungování ekonomiky i na účinnosti centrálního řízení vůbec. Akcentem na ekonomické řídící nástroje je zdůrazněno opuštění administrativně direktivní soustavy řízení a naplňována zásada přestavby hospodářského mechanismu o uplatňování centrálního řízení podniků převážně ekonomickými prostředky. Přitom jde v § 3 odst. 1 o příkladný výčet řídících nástrojů, které může socialistický stát vůči podnikové sféře uplatnit.

Z hlediska právní jistoty podniku zakotvuje zákon významný princip, že činnost a územní působnost podniku lze omezovat nebo do ní zasahovat pouze za podmínek a způsobem stanoveným zákonem.

K § 4 - 7:

Postavení podniku je v zákoně zakotveno z aspektů právního, majetkového a finančního.

Zákon charakterizuje podnik jakožto právnickou osobu a vrací se tak k ústavnímu pojmu právnické osoby (čl. 11 Ústavy z roku 1960). Přiznává dále podniku speciální právní subjektivitu, potřebnou k tomu, aby podnik mohl plnit svoje poslání.

Samostatnost podniku je zdůrazněna tím, že podnik neodpovídá z závazky státu ani jiných subjektů, ale ani stát neodpovídá za závazky podniku, pokud zákon výjimečně nestanoví jinak. Takovými výjimečnými případy jsou např. § 251 zákoníku práce č. 65/1965 Sb., ve znění pozdějších předpisů a zákon č. 72/1967 Sb., o Státní spořitelně, ve znění zákona č. 163/1968 Sb. Uvedená koncepce vychází rovněž z požadavku ochrany státu proti vymáhání pohledávek v zahraničí, vzniklých z činnosti československých státních podniků.

Zákon dále pamatuje na možnost podniku domáhat se u hospodářské arbitráže ochrany proti zásahům orgánů hospodářského řízení do své činnosti, které jsou v rozporu s právními předpisy. Rovněž stanoví povinnost náhrady majetkové újmy, kterou způsobí orgán hospodářského řízení zásahem do činnosti podniku; tento zásah přitom nemusí být protiprávní, ale může jít o zásah věcně nesprávný nebo dodatečný (např. dodatečné uložení jmenovitého úkolu, který vyvolá u podniku neplnění jiných dříve převzatých smluvních závazků s povinností náhrady škody nebo placení penále). Tyto případy řeší hospodářský zákoník, který vymezuje v § 26a i okruh orgánů hospodářského řízení.

Rovněž způsobí-li podnik svou činností majetkovou újmu státu nebo jinému podniku, resp. subjektu, je povinen ji ve stanoveném rozsahu nahradit za podmínek a v rozsahu stanoveném zákonem.

Vycházeje ze skutečnosti, že podnik je právnickou osobou a v souladu se zásadou posílení samostatnosti a odpovědnosti podniku, přenechává zákon vnitřní organizaci podniku a organizaci jeho vnitřního řízení ve výhradní působnosti podniku.

S ohledem na skutečnost, že moderní průmysl je v řadě odvětví charakterizován existencí velkých organizací se složitou vnitřní strukturou, umožňuje zákon v zájmu pružnosti a operativnosti řízení i fungování hospodářských vztahů, aby organizační řád, popř. jiný vnitropodnikový organizační předpis stanovil rozsah, v němž vnitřní organizační jednotka podniku vystupuje jménem podniku v právních vztazích. Toto pojetí respektuje integritu právní subjektivity státního podniku a z hlediska vnitřních organizačních jednotek znamená účast na výkonu této jednotné právní subjektivity státního podniku. Současně toto pojetí umožňuje podniku určit. rozsah oprávnění vnitřní organizační jednotky jednat jménem podniku diferencovaně s přihlédnutím ke konkrétním podmínkám /velikost, místní odloučenost vnitřních organizačních jednotek apod./. Právní úkony vnitřní organizační jednotky činí její vedoucí, popř. další pracovníci, určení organizačním řádem nebo jiným vnitropodnikovým organizačním předpisem.

Zákon vymezuje majetkové postavení podniku z hlediska subjektu a předmětu vlastnictví, tj. majetku, se kterým podnik hospodaří. Stanoví, že tento majetek je v socialistickém celospolečenském vlastnictví a tvoří jej věci a majetková práva, svěřená podniku zakladatelem při jeho založení a získaná jeho podnikatelskou činností.

K pojmu socialistické celospolečenské Vlastnictví je třeba uvést:

Z hlediska marxisticko-leninského pojetí zespolečenštění výrobních prostředků a marxisticko-leninské teorie státu a práva má tento pojem svůj původ již v dílech klasiků. Pokud jde o zespolečenštění výrobních prostředků v socialistické společnosti, lze teoretické východisko koncepce klasiků spatřovat v Marxově a Engelsově díle "Německá otázka" /spisy 3, str. 80 a n./ a v díle V. I. Lenina "Stát a revoluce" /spisy 25, str. 441 a n./. V obou dílech se zdůrazňuje revoluční potřeba univerzality osvojení totality výrobních sil, jak výslovně uvádějí Marx a Engels v citovaném díle. Tuto univerzalitu vyjadřuje Lenin tak, že výrobní prostředky, které byly dosud v soukromém vlastnictví, budou odevzdány "celému národu, celé společnosti" /str. 441 cit. díla/. Klasikové kladou důraz na sociální univerzalitu přisvojování výrobních prostředků; přitom Lenin jako subjekt tohoto přisvojování výslovně označuje celý národ, resp. celou společnost.

Ústava zná socialistické společenské vlastnictví ve dvou základních formách: státní vlastnictví a družstevní vlastnictví. Podstatný je subjekt vlastnického vztahu, kterým je u státního vlastnictví podle ústavy všechen lid reprezentovaný státem.

Mezi pojmem státní socialistické vlastnictví a celospolečenské socialistické vlastnictví není obsahový rozdíl. Jde pouze o odlišné terminologické vyjádření téže podstaty. Tato terminologická, nikoliv věcná odlišnost ve kvalifikaci uvedené formy vlastnictví je zdůvodněna snahou o vhodnější sociálně ekonomické vystižení této formy, které lépe odpovídá sociálně ekonomické podstatě přestavby hospodářského mechanismu. Pojem socialistické společenské vlastnictví je tedy obsahově plně v souladu s koncepcí vlastnictví obsaženou v ústavě a jen zvýrazňuje univerzálnost ekonomické moci celé společnosti ve vztahu k národnímu majetku. Zároveň je třeba z hlediska srovnávacího ústavního práva zdůraznit, že orgány kontroly ústavnosti zásadně nepovažují za protiústavní, je-li obsahově identický právní institut terminologicky označen v zákoně odlišně od ústavy.

Na institut socialistického celospolečenského vlastnictví navazuje institut práva hospodaření státního podniku se svěřeným, resp. podnikáním nabytým majetkem. Obsahově se jedná o institut zčásti obdobný dosavadní správě národního majetku /čl. 11 odst. 1 ústavy/, který však terminologicky koresponduje s ekonomickými kategoriemi přestavby hospodářského mechanismu. Pružnost tohoto institutu /na rozdíl od poměrné rigidity dosavadní správy/, daná především odbouráním nynějších schvalovacích procesů v oblasti majetkových dispozic, přispěje k rozvoji socialistické podnikavosti a k rozmnožování národního majetku. Skutečnost, že ústava institut hospodaření státního podniku se svěřeným, resp. podnikáním nabytým majetkem nezakotvuje, nevytváří rozpor s ústavou, nebo z cit. článku ústavy nevyplývá, že správa národního majetku musí být v daném kontextu institutem výlučným, jakož i to, že instituty částečně odlišné od institutu správy národního majetku musí být upraveny ústavou.

Podnik má právo a povinnost chránit a rozmnožovat majetek v socialistickém celospolečenském vlastnictví v zájmu dosažení co nejlepších hospodářských výsledků a plného uspokojování potřeb socialistické společnosti. Majetek může být podniku odňat pouze v případech stanovených zákonem, a to v zásadě za úplatu. Tato zásada znamená posílení jistoty podniků v majetkové sféra.

Peněžním vyjádřením majetku v socialistickém celospolečenském vlastnictví, se kterým podnik provozuje svou podnikatelskou činnost, je jmění. K tomuto pojmu váže zákon rovněž povinnost rozmnožovat toto jmění (cestou rozvoje podnikatelské činnosti) a zakazuje, s výjimkou zvláštních režimů hospodaření (§ 15 - 17 zákona), odnímání tohoto jmění jeho účelu, kterým je podnikání sloužící uspokojování celospolečenských potřeb a potřeb vlastního pracovního kolektivu.

Zakotvení přímého vztahu podniku ke státnímu rozpočtu (federace nebo příslušné republiky), státním fondům a rozpočtům národních výborů je základem finančního postavení podniku ve vztahu ke států.

K § 8:

Princip samofinancování je nedílnou součástí nově koncipovaného finančního postavení podniku. Dalšími zdroji příjmů podniku jsou např. náhrady škod, přijaté penále, pokuty, dotace apod. Zákon dále stanoví základní pravidlo chozrasčotu, kterým je úhrada potřeb a nákladů podniku především z příjmů, které podnik získává ze své podnikatelské činnosti. Dále ukládá podniku přednostně splnit odvodové, resp. daňové povinnosti vůči státu. Zákon garantuje rovněž podniku samostatnost ve využívání použitelného zisku, který podniku zůstává po provedení odvodů a daní, i když určuje podniku povinnost provádět přednostně příděly do těch fondů, které je podnik povinen vytvořit (§ 40 zákona). Zásadní význam má ustanovení o odpisech ze základních prostředků, které zůstávají podniku v plné výši a podnik je používá samostatně. Toto je jeden z významných předpokladů obnovy a trvalé modernizace výrobně technické základny, realizace vědeckotechnického pokroku a tedy i možnosti výroby produkce na špičkové světové úrovni. Výjimkou z tohoto pravidla je pouze uložení útlumového programu a dočasně realizovatelná možnost přerozdělení odpisů ve smyslu ustanovení § 73.

K § 9:

Zákon zdůrazňuje význam a úlohu státního pětiletého plánu jako základního nástroje centrálního řízení podniku, a to ve shodě se zásadou, že socialistická ekonomika je ekonomikou plánovanou a plánem řízenou. Dále stanoví ve shodě s přijatými Směrnicemi k zabezpečení komplexní přestavby hospodářského mechanismu, že podnik je přímým adresátem výstupů státního plánu, které vypočítává demonstrativně. Závaznost přiznává zákon pouze normativům, jmenovitým úkolům a limitům jakožto výstupům státního plánu, které určují závazné podmínky pro podnikatelskou činnost podniku a vyjadřují celospolečensky nejdůležitější cíle rozvoje národního hospodářství. V rámci jmenovitých úkolů hovoří zákon o závazných státních zakázkách jako o zvláštní skupině jmenovitých úkolů. Závazná státní zakázka je výstupem státního plánu. Jejím charakteristickým rysem je mimo jiné skutečnost, že zde na jedné straně hospodářsko-právního vztahu vystupuje stát, reprezentovaný svým orgánem (např. ministerstvem), na stra ně druhé podnik, který je zakázkou jakožto výstupem státního plánu vázán. Hospodářský zákoník váže ke státní zakázce pro oba subjekty tohoto zakázkového vztahu oboustrannou kontraktační povinnost. Další náležitosti státní zakázky, např. okruh orgánů, oprávněných k jejímu zadání stanoví obecně závazný právní předpis. Formou státních zakázek budou zabezpečovány především dodávky pro oblast obrany a bezpečnosti státu, dodávky pro za bezpečení zdraví lidu, ekologii, plnění závazků z mezinárodních smluv apod. Terminologicky zavádí zákon pojem "výstup státního plánu" jakožto pojem obecnější než je pojem "úkol státního plánu", který je pouze jedním z výstupů státního plánu (vedle normativů, limitů a dotací). Kategorie normativů, jmenovitých úkolů a limitů, uvedené v § 9 odst. 2 a 3 jsou totožné s pojmy, uvedenými v § 3 odst. 2 písm. a/, kde jsou tyto kategorie blíže charakterizovány. Tato charakteristika - dlouhodobost normativů, celospolečenský národohospodářský význam jmenovitých úkolů a omezenost zdrojů u limitů - je vlastní všem těmto výstupům státního plánu, kterým je společná jejich závaznost vůči podnikové sféře.

K § 10:

Zákon stanoví, že podnik uskutečňuje svou činnost v souladu s principem socialistické zákonnosti. Dále určuje pro rozvoj činnosti podniku zásadu plánovitosti a hospodářského soutěžení. Při uskutečňování podnikatelské činnosti podniku připouští zákon přiměřené hospodářské riziko. Podnik může přitom využívat všech možností, daných mu československým právním řádem; přitom však nesmí nadřazovat své zájmy nad zájmy celospolečenské. Tato ustanovení akcentují prioritu celospolečenských zájmů; výslovně je podniku zakázáno zneužívat svého hospodářského postavení na úkor jiných subjektů (tj. nejen subjektů v hospodářské sféře, ale např. i občanů) nebo jiným způsobem jednat proti zájmům společnosti. Toto ustanovení věcně souvisí mimo jiné i se závazkem státu přijímat protimonopolní opatření (§ 3 zákona) a s neplatností smlouvy o sdružení, pokud by na jejím základě vznikl společensky nežádoucí monopol (§ 53 zákona). Přiměřeným hospodářským rizikem je třeba rozumět, takové počínání řídících orgánů státního podniku, souladné s právním řádem, při kterém mají tyto orgány s přihlédnutím ke všem okolnostem dostatek důvodů předpokládat, že pravděpodobnost úspěšnosti konkrétního hospodářského rozhodnutí je výrazněji vyšší než pravděpodobnost jeho neúspěšnosti. Za hospodářské riziko nelze považovat jednání řídících orgánů státního podniku, které by ohrožovalo zdraví nebo život lidí. Rizikovost jednání by měla být obvykle patrná již na jeho počátku. Z povahy věci je zřejmé, že významná je rovněž příprava řídících rozhodnutí, zejména z hlediska objektivního vyhodnocení všech dostupných informací.

K § 11:

Socialistická samospráva pracovního kolektivu je jakožto významný nový prvek v procesu komplexní přestavby hospodářského mechanismu koncipována jako podíl pracujících na rozhodování velmi důležitých otázek hospodářské a sociální činnosti podniku, a to v rozsahu a způsobem, stanoveným zákonem o státním podniku. Znamená další prohloubení socialistické demokracie ve velmi významné, tj. národohospodářské oblasti. Sleduje vyšší zapojení širokých vrstev pracujících do procesu řízení výroby a je pojímána rovněž jako stimulátor zájmu pracujících na co nejlepších výsledcích práce podniku tím, že dává samosprávným orgánům pracovního kolektivu právo rozhodovat s zásadních hospodářských a kádrových otázkách.

Zachován zůstává princip účasti pracujících na rozvoji a řízení podniku prostřednictvím společenských organizací, sdružených v Národní frontě, zejména ROH a SSM, které v podniku působí. Úloha těchto organizací v podmínkách komplexní přestavby hospodářského mechanismu vzroste v souvislosti s celkovým růstem iniciativy pracujících; přitom nelze ztrácet ze zřetele zásadu, že řízení podniků zahrnuje i kontrolu.

K § 12:

Zákon zakotvuje velmi důležitou povinnost podniku spolupracovat ve své hospodářské a sociální činnosti s příslušnými národními výbory (může se jednat podle konkrétních podmínek i o několik národních výborů různých stupňů v závislosti na organizačním členění podniku) a podílet se na komplexním rozvoji jejich územních obvodů. Rozsah a podmínky této spolupráce jsou konkretizovány ve zvláštních předpisech; předpokládá se, že tento podíl bude spočívat především v povinnosti placení daní, odvodů a poplatků, využívaných národními výbory pro rozvoj jejich územních obvodů. Příslušné národní výbory se vyjadřují rovněž k rozvoji podniku a k zásadním změnám předmětu jeho činnosti (podnikání), a to především z hlediska zájmů rozvoje jejich území. Jednou z osvědčených forem spolupráce podniku a národního výboru je i sdružování prostředků, popř. činností, které připouští ustanovení § 55 zákona.

Ve shodě se zásadou spolupráce podniku s národními výbory je i ustanovení o povinnosti podniku podílet se na vypracování a provádění volebních programů Národní fronty, které představují jednu z forem konkretizace této spolupráce.

K části třetí, hlavě první:

K § 13 a 14:

Ustanovení § 13 vymezuje zakladatele podniku, kterým je ústřední orgán státní správy nebo národní výbor. V souladu s posílením samostatnosti, pravomoci a odpovědnosti podniků a rovněž v souladu s koncepčním vymezením centrální a podnikové sféry a vztahů mezi nimi vykonává zakladatel vůči podniku funkci orgánu hospodářského řízení za podmínek a způsobem stanoveným zákonem. Jde zde především o zákon o státním podniku, hospodářský zákoník a zákon o národohospodářském plánování. V tomto postavení zakladatel rovněž kontroluje hospodářskou a sociální činnost podniku.

Zákon stanoví zakladateli právo navrhovat kandidáty na funkci ředitele, jakož i navrhnout odvolání ředitele. Zakladatel naproti tomu není oprávněn zasahovat libovolně do hospodářské a sociální činnosti podniku, v níž je podnik v zásadě samostatný a řídící se především plánem a dalšími ekonomickými nástroji. Dojde-li však k poruchám v hospodářské činnosti podniku, které zákon taxativně stanoví, je zakladatel ze zákona povinen zasáhnout, a to uplatněním konsolidačního režimu a následně případně i přímé správy, časově omezené nejdéle na dobu 3 let. Nedojde-li po uplatnění těchto opatření k odstranění příčin, pro které byla přijata (§ 14 odst. 2 zákona), je zakladatel povinen provést některé ze stanovených organizačních opatření. Zákon tak vytváří dostatečný prostor pro konsolidaci hospodářských poměrů podniku při ztrátě jeho prosperity; současně však neumožňuje podnik, který ztratil prosperitu, časově neodůvodněně hospodářsky zvýhodňovat. Mimo organizační opatření, prováděná následkem špatného hospodaření, může zakladatel rozhodnout o sloučení, splynutí, rozdělení nebo zrušení podniku pouze na základě vládou schváleného programu strukturálních změn národního hospodářství nebo v případě sloučení, splynutí a rozdělení též na návrh podniku, resp. podniků, o jejichž sloučení, splynutí nebo rozdělení se jedná. Zákon rovněž ukládá zakladateli povinnost přihlédnout před rozhodnutím o organizační změně podniku k jeho návrhům a stanoviskům a projednat tato opatření s příslušným národním výborem a orgánem ROH, neboť se jedná o opatření, která se úzce dotýkají pracujících.

Na základě programu strukturálních změn národního hospodářství, schváleného příslušnou vládou, může zakladatel rozhodnout i o uložení útlumového programu podniku.

Souhrnně je k ustanovení § 14 třeba uvést, že je koncipováno v souladu se Směrnicemi k zabezpečení komplexní přestavby hospodářského mechanismu, týkajícími se posílení postavení podniků tak, že připouští zásahy zakladatele do činnosti podniku pouze v zákonem taxativně stanovených případech a vylučuje tak zejména operativní zásahy zakladatele do hospodářské činnosti podniku. Zakladatel potvrzuje rovněž účetní závěrku podniku a splnění závazných výstupů státního plánu. Toto ustanovení před stavuje konkretizací práva zakladatele kontrolovat činnost podniku (§ 1 3 odst. 2).

K § 15 - 17:

Do kategorie zvláštních režimů hospodaření zařazuje zákon útlumový program (§ 15), konsolidační program (§ 16) a přímou správu (§ 17). Společné těmto zvláštním režimům hospodaření je to, že představují ucelený soubor zásahů zakladatele do hospodářské činnosti podniku. Tyto zásahy jsou diferencovány z hlediska obsahu, způsobu a důvodu jejich uskutečňování. Uložení útlumového programu výrobní nebo jiné, např. investiční hospodářské činnosti může zakladatel provést pouze v souvislosti s organizační změnou, provedenou na základě programu strukturálních změn národního hospodářství, schválených příslušnou vládou. Zde tedy není dána přímá vazba na výsledky hospodářské činnosti podniku. Tato vazba je dána u konsolidačního programu a přímé správy, jejichž uložení, resp. u přímé správy ustavení, je obligatorním důsledkem ztráty prosperity podniku s následky stanovenými v § 14 odst. 2. Realizaci konsolidačního programu provádějí dosavadní, tj. volené řídící orgány podniku (ředitel a orgány socialistické samosprávy). Přitom zákon neřeší otázku, kdo vypracuje konsolidační program podniku; může to být zakladatel, odborná instituce apod. Účast podniku, jehož se konsolidační program týká, na jeho vypracování zákon rovněž nikterak neomezuje; půjde o záležitost konkrétního případu. Při přímé správě přechází řízení podniku na správce, který je ustanovován zakladatelem; a její výkon řídí zakladatel. Přímá správa je jako jediný zvláštní režim hospodaření zapisována do podnikového rejstříku. Pří výkonu přímé správy je správce podřízen zakladateli. Zákon stanoví správci povinnost informovat pravidelně zakladatele formou čtvrtletních a ročních zpráv o stavu podniku a před skončením přímé správy předložit zakladateli závěrečnou zprávu o výsledcích přímé správy. Dojde-li k obnovení prosperity podniku, podá zakladatel návrh na výmaz přímé správy podniku z podnikového rejstříku, jinak musí rozhodnout o zrušení podniku. Zákon určuje zakladateli lhůtu 90 dnů po skončení přímé správy (nedojde-li k zániku podniku) zabezpečit ustanovení řídících orgánů podniku. Jde o lhůtu pořádkovou; kontinuitu v řídící práci zabezpečuje ustanovení, že do dne nástupu zvoleného ředitele do funkce vykonává funkci ředitele správce, který je takto ze zákona pověřen řízením podniku.

K hlavě druhé:

K § 18 - 20:

Podnik jakožto právnická osoba vzniká na základě rozhodnutí zakladatele dnem zápisu do podnikového rejstříku. Zápis do podnikového rejstříku má konstitutivní účinky. Z povahy věci plyne, že rozhodnutí zakladatele o založení podniku je obsahovou součástí (i když ne podstatnou náležitostí) zakládací listiny. Návrh na zápis do podnikového rejstříku podává zakladatel a dokládá jej zakládací listinou a popř. souhlasem příslušného orgánu státní správy s předmětem podnikání, pokud zvláštní předpisy takový souhlas vyžadují. To bude vždy praktické např. u výroby léčiv, zbraní, střeliva, výbušnin apod.

V zájmu součinnosti s národními výbory ukládá zákon zakladateli povinnost projednat založení podniku rovněž s příslušným národním výborem.

K vytvoření co nejširšího prostoru pro socialistickou podnikavost stanoví zákon zakladateli povinnost volit druh, organizační formu a velikost podniku diferencovaně s ohledem na jeho poslání, konkretizované v základním předmětu podnikání; přitom je zakladatel povinen účelně propojovat zejména prvky kombinátních, koncernových, oborových a územních principů organizace. Druhem podniku se rozumí charakteristika podniku z hlediska převažujícího zaměření v jeho činnosti, např. výrobní podnik, obchodní podnik, dopravní podnik, podnik služeb apod. Organizační formou státního podniku může být např. i koncern, kombinát nebo sdružení; jejich vnitřní organizace není nikterak předurčována, avšak nositelem právní subjektivity je vždy pouze státní podnik.

Zakládací listinu podniku vydává zakladatel. Listina má obligatorní náležitosti nezbytné pro zápis podniku do podnikového rejstříku a vymezuje a charakterizuje podnik jakožto právnickou osobu. V souladu s akcentem Směrnic k zabezpečení komplexní přestavby hospodářského mechanismu na socialistickou podnikavost je nově formulováno vymezení předmětu podnikání (činnosti) tak, že předmět podnikání (činnosti) je stanoven jako základní s předpokládanou možností rozšíření podnikání do dalších oblastí. Tato koncepce je v souladu se zásadou hospodářského soutěžení a vytváří pro ni potřebný prostor, přičemž ovšem nelze ztrácet ze zřetele skutečnost, že podstatnou povinností podniku vůči společnosti zůstává plnění jmenovitých úkolů státního plánu. To je i činitel ovlivňující možnosti rozšíření podnikání do dalších oblastí. V rámci základního předmětu podnikání může zakladatel vymezit podniku povinný předmět podnikání (činnosti), který musí podnik přednostně zajišťovat.

Podstatným z hlediska podniku je rovněž určení jmění podniku, svěřeného mu zakladatelem při jeho založení, a případné ustanovení o přechodu práv a závazků na podnik. Může se jednat např. o závazky založeného podniku vůči bance, jestliže část základních prostředků je pořízena na úvěr, dále o závazky vůči bývalým pracovníkům při splynutí podniků apod.

Náležitostí zakládací listiny je rovněž vymezení doby, na kterou je podnik zakládán, popř. vymezení úkolu, k jehož splnění je zakládán, a rozsah, v němž organizační jednotka podniku vystupuje v právních vztazích jménem podniku. Z povahy věcí plyne, že v zakládací listině se bude jednat pouze o organizační jednotky přímo podřízené řediteli podniku. Toto ustanovení znamená, že při vzniku podniku rozhodne o jeho základní vnitřní organizaci (dělení do organizačních jednotek v přímé podřízenosti ředitele podniku) zakladatel. Dál je vývoj vnitřní organizace podniku ve výhradní působnosti podniku (5 odst. 1). Z toho plyne, že podnik rozhoduje mimo jiné i o změně rozsahu, v němž jeho organizační jednotka vystupuje v právních vztazích jménem podniku, tato změna představuje změnu zakládací listiny a musí být navržena zakladatelem do podnikového rejstříku. Předložení návrhu podnikovému rejstříku na zápis změny zakládací listiny nemůže zakladatel odepřít.

V souladu s posílením postavení podniku a zejména v zájmu rozvoje podnikatelské iniciativy přiznává zákon podniku, popř. jeho vnitřní organizační jednotce právo předložit příslušnému zakladateli návrh na založení dalšího podniku, a to k zabezpečení některých hospodářských činností. Příslušným zakladatelem je zde třeba rozumět nejen zakladatele podniku, který návrh podává, ale i jiných ústřední orgán státní správy nebo národní výbor; určující je zde charakter činnosti, kterou by měl zakládaný podnik vyvíjet, a proto pro posouzení příslušnosti zakladatele budou rozhodující okolnosti konkrétního případu. Tuto zakladatelskou iniciativu je zakladatel povinen komplexně posoudit nejdéle ve lhůtě šesti měsíců. Stanovení této lhůty je dostatečné pro odpovědné posouzení návrhu z celospolečenských hledisek a je současně garancí proti nečinnosti zakladatele v této otázce. Přitom je z povahy věci zřejmé, že organizační jednotkou státního podniku oprávněnou k předložení uvedeného návrhu zakladateli by měla být pravidelně pouze organizační jednotka přímo podřízená řediteli podniku.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP