Důvodová zpráva

I. Všeobecná část

Důsledná realizace zemědělské politiky Komunistické strany Československa přinesla od XIV. sjezdu KSČ řadu významných úspěchů. Podstatně se zvýšila soběstačnost ve výrobě potravin mírného pásma a u řady rozhodujících produktů bylo již soběstačnosti dosaženo. K výrazným změnám došlo i v sociální oblasti, zejména ve sblížení životních a pracovních podmínek v zemědělství a průmyslu. V podstatě byly překonány rozdíly mezi městem a vesnicí. Svůj podíl na těchto výsledcích měla i právní úprava vyjádřena zákonem č. 122/1975 Sb., o zemědělském družstevnictví.

XVII. sjezd KSČ proto ocenil stabilizující roli zemědělství v hospodářském a sociálním rozvoji, význam třídy družstevních rolníků: ve společenském systému na společnosti, a zároveň potvrdil přednosti našeho družstevnictví budovaného na principech Leninova družstevního plánu.

Soustavná péče Komunistické strany Československa a socialistického státu o rozvoj zemědělství vytváří předpoklady pro trvalý růst zemědělské produkce a její kvality, pro stále širší uplatňování vědeckotechnických poznatků v zemědělských podnicích. Naše zemědělství disponuje kvalifikovanými odborníky a moderní technikou, což umožňuje plně využít jeho rezervy a současně vytvářet stále nové možnosti k všestrannějšímu uspokojování společenských potřeb ve struktuře a kvalitě potravin při soustavném zvyšování efektivnosti jejich výroby. To vytváří současně předpoklady ke splnění hlavního úkolu zemědělství - výrazněji se podílet na intenzifikaci národního hospodářství a na realizaci strategické linie urychlení ekonomického a sociálního rozvoje vytyčené XVII. sjezdem KSČ. To je i nezastupitelné poslání a hlavní úkol zemědělského družstevnictví.

Splnění hlavního úkolu zemědělského družstevnictví vyžaduje pro další činnost jednotných zemědělských družstev a společných podniků vytvořit v nových sociálně ekonomických podmínkách potřebné ekonomické, organizační a společenské předpoklady ve farmě účinnější zákonné úpravy, kterou současný zákon o zemědělském družstevnictví a na jeho základě vydané Vzorové stanovy jednotných zemědělských družstev a další prováděcí předpisy již plnit nemohou. Proto nový zákon o zemědělském družstevnictví musí vyjádřit základní principy fungování socialistické ekonomiky, založené na komplexní přestavbě hospodářského mechanismu a vycházející z důsledného uplatňování vedoucí úlohy komunistické strany, řídící funkce socialistického státu, demokratického centralismu a zásady rozdělování podle výsledků práce.

Vycházeje z těchto princip, s využitím připomínek z veřejné diskuse a X. celostátního sjezdu jednotných zemědělských družstev, nový návrh zákona o zemědělském družstevnictví sleduje tyto hlavní cíle:

- vytvořit prostor pro zvýšenou podnikatelskou iniciativu jednotných zemědělských družstev a společných podniků na zásadách úplného chozrasčotu při současném zvýšení jejich odpovědnosti za uspokojování celospolečenských potřeb ve výživě lidu; proto umožnit širší kombinaci zemědělských a nezemědělských činností spojených s propojováním předvýrobních a povýrobních etap zemědělské a potravinářské výroby, včetně zavádění vědeckotechnického pokroku do zemědělské praxe a zároveň upřesnit pravidla vzniku a rozvíjení mezipodnikové spolupráce (kooperace a integrace), včetně mezinárodní spolupráce,

- vytvořit podmínky pro hlubší a pevnější propojení zájmů družstevních rolníků s potřebami i možnostmi svého družstva a družstevního kolektivu se zájmy společnosti při účinnějším využití jejich pracovní aktivity a iniciativy; to znamená zvýšit konkrétní odpovědnost družstevních kolektivů za výsledky jejich pracovišť, družstev i společných podniků; to si zároveň vyžaduje posílit a prohloubit družstevní demokracii a na nových principech vymezit vztahy státu a jeho orgánů k družstvům a společným podnikům,

- rozšířit prostor a prohloubit zájem na důslednějším uplatňování vědeckotechnického pokroku včetně racionálnějšího využití živé práce při respektování specifik členských a pracovních vztahů a družstevní formy socialistického vlastnictví; to si vyžaduje zjednodušit administrativně náročnou a komplikovanou právní regulaci členských a pracovních vztahů a dále ji prohloubit na zásadách socialistického pracovního práva.

II. Zvláštní část

K preambuli:

K zabezpečení strategie urychlení sociálně ekonomického rozvoje ČSSR se upravuje vznik, činnost a postavení jednotných zemědělských družstev, která jsou spolu se státními podniky a ostatními družstevními organizacemi základním článkem národního hospodářství. Družstva a jimi organizované společné podniky plní své hospodářské, sociální a společenské úkoly v souladu s politikou Komunistické strany Československa, vedoucí a usměrňující silou socialistické společnosti a státu. Takto je v preambuli zvýrazněna vedoucí úloha Komunistické strany Československa, zejména v rozhodujících ekonomických, kontrolních a kádrových funkcích. Nezastupitelnou roli mají v sociálním a společenském rozvoji družstev též společenské organizace sdružené v Národní frontě, zejména Svaz družstevních rolníků, Socialistický svaz mládeže a ve společných podnicích též Revoluční odborové hnutí.

Zákon současně upouští od bezprostředního direktivního řízení družstev a společných podniků státem, které bylo v dosud platném zákonů vyjádřeno zásadou státního řízení zemědělství. Vliv státu na činnost družstev a společných podniků bude realizován především zásadou plánovitosti ve spojení se zásadou demokratického centralismu. V souladu se závaznými výstupy státního plánu a s obecně závaznými právními předpisy budou družstva a společné podniky

- samostatně vytvářet a realizovat koncepce a plány vlastního rozvoje zaměřeného k uspokojování potřeb společnosti v potravinách,

- zabezpečovat svůj dlouhodobý rozvoj a nést úplnou odpovědnost za výsledky svého hospodaření,

- vytvářet hmotné pracovní a finanční zdroje v takovém rozsahu, který umožňuje realizaci předmětu jejich činnosti v souladu se společensky požadovanou mírou efektivnosti,

- právním subjektem s vlastní ekonomickou a právní odpovědností.

Obecné zásady zemědělského družstevnictví, a to zásady dobrovolnosti, rovnosti, družstevní demokracie, utváření jednoty zájmů členů se zájmy družstva a celé společnosti, plánovitosti a zásada ochrany majetku v socialistickém vlastnictví, jsou v textu vyjmenovány demonstrativně a jsou základními pravidly hospodářské, sociální a společenské činnosti družstev a společných podniků. Obecné zásady zemědělského družstevnictví jsou též interpretačním pravidlem pro výklad všech ustanovení zákona a jeho uplatňování v praxi.

K části první:

K § 1-3:

Dosažený stupeň a zejména další rozvoj výroby potravin v podmínkách urychlení a prohloubení sociálně ekonomického rozvoje naší společnosti vyvolává potřebu nově zákonem upravit postavení, právní poměry a zásady činnosti družstva.

Družstvo je v souladu s Ústavou ČSSR (článek 5 a článek 11 odst. 2) socialistickou hospodářskou i společenskou organizací. Zásady dobrovolnosti, družstevní demokracie a princip chozrasčotu jsou charakteristickým znakem všech jeho činností, vytvářejí prostor a v souladu se státním plánem hospodářského a sociálního rozvoje též rámec pra rozvoj iniciativní podnikatelské činnosti družstva a plnění jeho sociálních a společenských funkcí.

Chozrasčot je chápán jako důsledné prosazení zásady plné závislosti financování potřeb a nákladů družstva na docilovaných příjmech.

Družstvo hospodaří s majetkem ve svém, tj. družstevním vlastnictví. Tento majetek zahrnuje věci a majetková práva, jakožto vlastnictví družstevního kolektivu, včetně práva družstevního užívání půdy, resp. jiného společenského užívání (např. podle zákona č. 123/1975 Sb., o užívání půdy a jiného zemědělského majetku k zajištění výroby). S tímto majetkem, který družstvo nabylo při svém vzniku nebo v průběhu své činnosti (podnikání), družstevní kolektiv hospodaří a nakládá samostatně, má právo a povinnost tento majetek chránit a rozmnožovat v zájmu dosažení co nejlepších hospodářských výsledků a plného uspokojování potřeb socialistické společnosti.

Z družstevní formy vlastnictví vyplývá přímá a bezprostřední závislost mezi výsledkem hospodaření s tímto majetkem a příjmy družstevního kolektivu a jeho jednotlivých členů. Proto chozrasčotní odpovědnost je třeba chápat tak, že jde o odpovědnost družstevních kolektivů vůči společnosti i svým členům s tím, že stát neodpovídá za jejich ekonomické a právní závazky.

Proto družstevní kolektiv na členské schůzi, o své vůli a bez vnějších zásahů, řídí všechny své hospodářské, sociální i společenské záležitosti v souladu se zásadou družstevní demokracie. Podle ní si zřizuje k plnění těchto úkolů zákonem stanovenou soustavu volených orgánů. Volené orgány i členská schůze jako nejvyšší orgán družstva vykonávají svou činnost a řídí družstevní záležitosti v souladu se stanovami družstva a obecně závaznými právními předpisy. Směrnice, příkazy, pokyny, metodiky apod., které nemají charakter obecně závazných právních předpisů, nemohou být nadále vůči družstvům a jeho orgánům uplatňovány a jejich porušení sankcionováno.

Funkce družstva jako společenské organizace jsou vyjádřeny především tím, že družstvo napomáhá uspokojovat sociální, zdravotní, kulturní, tělovýchovné a jiné společenské zájmy svých členů, pečuje zejména o mládež, ženy, členy se změněnou pracovní schopností a důchodce.

Základní úkoly družstva (§ 2) jsou vyjmenovány demonstrativně a vyjadřují jeho základní poslání v hospodářské, sociální i společenské sféře. Proto obdobné, jako zákon o státním podniku, i tento zákon charakterizuje družstvo jako právnickou osobu.

Spolupráce v zemědělském družstevnictví (§ 3) se v uplynulém období v zásadě osvědčila a byla vhodnou formou realizace základních funkcí družstev při vzájemných vztazích socialistických organizací, zejména v hospodářské oblasti.

V zájmu zachování kontinuity se současným ekonomickým a právním vývojem spolupráce v zemědělství i v souvislosti s rozvojem zemědělskopotravinářského komplexu na nových výrobních a ekonomických principech je nezbytné, aby nadále nebyly omezovány formy a subjekty spolupráce. Hlavními kritérii pro volbu organizačního a právního režimu bude výhodnost a ekonomická efektivnost těchto vztahů pro družstva a další zúčastněné organizace a současně snaha a zájem vytvořit předpoklady pro co nejlepší plnění úkolů ve výrobě potravin.

K § 4-10:

Úprava vztahů státu, družstev a společných podniků na principech demokratického centralismu, při respektování zásad zemědělského družstevnictví, vytváří prostor pro hospodářskou samostatnost družstva a společného podniku. V rukou státu zůstávají hlavní řídící nástroje centrálního řízení, zejména státní plán hospodářského a sociálního rozvoje a obecně závazné právní předpisy. Z toho plyne, že opatření státu budou zásadně uplatňována ekonomickými prostředky a postupy a budou mít především formu obecně závazných právních předpisů. Na druhé straně bude stát těmito nástroji centrálního řízení vytvářet předpoklady pro harmonický rozvoj družstev a společných podniků, při respektování jejich specifik vycházejících zejména z rozdílných přírodních a půdních podmínek.

V zájmu právní a ekonomické jistoty družstev a společných podniků nelze jinými způsoby a prostředky do jejich činnosti a územní působnosti zasahovat. Zákon proto pamatuje na možnost družstev a společných podniků domáhat se ochrany u hospodářské arbitráže proti zásahům orgánů hospodářského řízení do své činnosti, jestliže jsou v rozporu s právními předpisy. Rovněž stanoví povinnost náhrady majetkové újmy, kterou způsobí zásahem do činnosti družstva nebo společného podniku orgán hospodářského řízení; tento zásah nemusí být přitom protiprávní, ale může jít o zásah věcně nesprávný nebo dodatečný (např. dodatečné uložení jmenovitého úkolu, které vyvolá u družstva nebo společného podniku nesplnění jiných, dříve převzatých smluvních závazků s povinností náhrady škody nebo placení penále). Tyto případy řeší hospodářský zákoník.

Rovněž způsobí-li družstvo nebo společný podnik svou činnosti majetkovou újmu státu, státnímu podniku, družstvu nebo jinému subjektu, je povinno ji nahradit. Rozsah náhrady vyplývá z obecně závazných právních předpisů (např. z hospodářského zákoníku, občanského zákoníku apod.).

Družstva a společné podniky budou svou činnost rozvíjet podle zásady plánovitosti a hospodářského soutěženi. Přitom mohou využívat v podnikatelské činnosti všech možností daných jim československým právním řádem. Zákon však stanoví, že nesmí nadřazovat své zájmy nad zájmy celospolečenské a musí uskutečňovat svou činnost v souladu s principy socialistické zákonnosti. Tím se výslovně akcentuje priorita celospolečenských zájmů. Současně je družstvu a společnému podniku výslovně zakázáno zneužívat své hospodářské postavení na úkor jiných subjektů (tj. nejen subjektů hospodářské sféry, ale např. i občanů) nebo jiným způsobem jednat proti zájmům společnosti. Toto ustanovení věcně souvisí s neplatností smlouvy o kooperačním sdružení, pokud by na jejím základě vznikl společensky nežádoucí monopol (§ 77 odst. 2 zákona).

Na základě jiných zákonů, zejména o lidové kontrole, finančních správách, prokuratuře, zemědělské a obchodní inspekci, vnitřním obchodě, státním odborném dozoru apod. dohlíží stát na dodržování socialistické zákonnosti v družstvech a společných podnicích (§ 5). Kontrolní činnost státních orgánů může přispívat ke zlepšení hospodářské, sociální i společenské činnosti kontrolovaných subjektů. V zájmu prohloubení profesionální úrovně kontrolní a revizní komise, a zejména v zájmu posílení poznávací a nápravné funkce kontroly, se kontrolní činnosti státních orgánů zúčastňují kontrolní a revizní komise družstev a společných podniků. Do působnosti vnějších kontrolních orgánů však kontrolní a revizní komise družstev a společných podniků nemají právo zasahovat.

Družstvo a společný podnik jsou povinny vést a bezplatně poskytovat sociálně ekonomické informace příslušným státním orgánům ve stanovených termínech a zajišťovat jejich věrohodnost. V zájmu jistoty družstev a společných podniků zákon současně stanoví, že vyžadovat předkládání informací je přípustné jen v rozsahu a způsobem stanoveným obecné závaznými právními předpisy. To je nezbytné proto, aby orgány družstev a společných podniků nebyly zatěžovány neracionálními požadavky na zpracování informací, u nichž není záruka jejich využitelnosti. Obecně závaznými právními předpisy jsou zejména zákon o sociálně ekonomických informacích, zákon o národohospodářském plánování, nařízení vlády ČSSR o informační soustavě organizací apod.

Nástrojem mimořádné důležitosti pro činnost družstev a společných podniků a efektivní a dynamický rozvoj celého národního hospodářství jsou ceny (§ 7). Zákon rozlišuje ceny stanovené nebo smluvené (dohodnuté) s odběratelem v souladu s cenovými předpisy. Družstvo a společný podnik jsou plně odpovědny za dodržování pravidel státního řízení cen, včetně sankční odpovědnosti za porušení cenové kázně.

Zákon zakotvuje důležitou povinnost družstev a společných podniků spolupracovat ve své hospodářské, sociální a společenské činnosti (§ 8) s příslušnými národními výbory (může jít podle konkrétních podmínek i o několik národních výborů) a podílet se na komplexním rozvoji jejich územních obvodů. Rozsah a podmínky této spolupráce jsou blíže konkretizovány v zákoně o národních výborech. I spolupráce s národními výbory se rozvíjí na družstevních zásadách, zejména na zásadě vzájemné ekonomické výhodnosti. To platí i při sdružování prostředků a činností. Jsou dále povinny respektovat rozhodnutí národních výborů vydaných ve správním řízení v souladu s jejich pravomoci.

Zákon věnuje pozornost závažným otázkám ekologie (§ 9) stanovením zásady, že družstvo a společný podnik jsou povinny organizovat svou činnost tak, aby co nejúčinněji chránily životní prostředí před škodlivými vlivy, které jsou jejích činností vyvolány, zejména aby neohrožovaly zdraví občanů. Znamená to, že družstva a společné podniky musí věnovat trvalou pozornost ekologickým otázkám a všem svým zařízením, které ohrožují životní prostředí a zejména zdraví občanů škodlivými vlivy. V zemědělství má zvláštní význam ochrana přírodního prostředí, zejména snížení reziduí cizorodých látek v potravinovém řetězci. Tím se zákonem zároveň posiluje princip, že péče o životní prostředí je nedílnou součástí hospodářské, sociální i společenské činnosti družstev a společných podniků.

S otázkami ekologie a využívání přírodních zdrojů úzce souvisí problematika bezodpadových technologií, resp. hospodárného využití vedlejších produktů. Využitím vedlejších produktů se rozumí i hospodárné využití odpadu jinými subjekty, především podniky Sběrných surovin. Pozitivní úprava této problematiky bude provedena jinými právními normami.

Zásadní význam při realizaci ekologických opatření má spolupráce družstev a společných podniků s příslušným národním výborem jako reprezentantem zájmů v místě. Konkretizace této spolupráce je obsažena především v zákoně o národních výborech.

Své právo na řízení družstevního hnutí uplatňují družstevní rolníci na celostátním sjezdu jednotných zemědělských družstev a svých konferencích (§ 10).

Pravidelně svolávané sjezdy jsou určeny k tomu, aby projednávaly zásadní otázky rozvoje zemědělské výroby a zemědelskodružstevního hnutí. Naproti tomu konference mohou být svolány k zabezpečení jednorázových úkolů zásadní povahy, zpravidla v rámci kraje nebo okresu.

K části druhé:

K § 11 a 12:

Dynamický rozvoj výrobních sil vyžaduje i v zemědělství vytvářet co nejefektivnější výrobní a organizační struktury. Základní změna oproti dosavadnímu stavu při vzniku družstva je v tom, že příslušný státní orgán bude svůj souhlas udělovat před vznikem družstva (zejména před sloučením nebo před rozdělením), což je odůvodněno racionální funkcí tohoto základního úkonu. Na druhé straně je tento souhlas nezbytný z hlediska zachování funkcí státu při rozvoji území a při usměrňování všech činností jednotných zemědělských družstev. Stejně tak, jako doposud, bude třeba, aby o vzniku družstva rozhodla členská schůze, přičemž podmínkou jeho existence je přijetí stanov družstva, a zvolení orgánů družstva uvedených v zákoně. Stanovy družstva nebudou státními orgány dále schvalovány.

Družstvo vznikne dnem, kdy bude, zapsáno do podnikového rejstříku, což je v souladu s pozitivním principem publicity podnikového rejstříku a dosavadní právní úpravou podnikového rejstříku.

V souladu se zásadou družstevní demokracie se prohlubuje význam vlastních stanov jednotného zemědělského družstva jako základního vnitrodružstevního předpisu, který upravuje všechny podstatné vnitřní otázky a vztahy v družstvu. Protože vzorové stanovy nebudou vydány jako obecně závazný právní předpis, zákon závazně demonstrativním výčtem stanovuje, které skutečnosti musí vlastní stanovy jednotných zemědělských družstev obsahovat, aby mohla samostatně vstupovat do právních a ostatních společenských vtahů a vytvořila tak předpoklady pro svou existenci a racionální funkci. Ze skutečnosti, že jde o demonstrativní výčet plyne, že stanovy mohou obsahovat úpravu dalších otázek, na kterých má družstvo zájem, s tou jedinou podmínkou, že tato ustanovení stanov musí být v souladu s tímto zákonem a dalšími obecně závaznými právními předpisy (zásada socialistické zákonnosti).

K § 13 a 14:

Zákon zcela nově formuluje předmět hospodářské činnosti družstva (§ 13). Ekonomickým vývojem se z družstev vytvořily socialistické podniky s koncentrovanou výrobou, kvalifikovanými kádry a s vyspělou technikou. Jsou proto schopna rozvíjet i na úrovni činnosti, které zemědělské výrobě předcházejí - nebo na zemědělskou výrobu navazují. Je společensky žádoucí, aby se vytvořil prostor i pro zabezpečení výroby některých druhů výrobních prostředků a potřeb, nutných k efektivnímu a intenzivnímu rozvoji zemědělské výroby a současně ke kombinaci zemědělské výroby s potravinářskou a průmyslovou výrobou.

V zájmu zkvalitnění výživy lidu, zejména z racionální stránky je třeba, aby se družstva podílela i na zhodnocovacím procesu, ať již samostatně nebo na základě spolupráce v zemědělství (kooperačních nebo integračních vztahů) s organizacemi potravinářského průmyslu, a to zejména tržní úpravou a zpracováním svých výrobků, výrobků svých člení nebo kooperujících organizací, popřípadě i prodejem těchto výrobků ve vlastních prodejních zařízeních. Družstva se orientují především na výrobky, jejich finální zpracování je efektivnější v zemědělské organizaci v bezprostřední návaznosti na zemědělskou výrobu a na přebytky výrobků, které mají družstva k dispozici po splnění smluvních dodávek příslušným odběratelským organizacím. Tím se vytvářejí podmínky pro zhodnocování veškeré zemědělské produkce, zkvalitňování potravin a rozšiřování jejich sortimentu. Z uvedených důvodů zákon upouští ad vymezení hlavního předmětu činnosti družstva a institutu přidružené výroby a jejich právní regulace.

Základní odlišnost spočívá v tom, že nebude administrativně určován poměr mezi zemědělskou a nezemědělskou činností družstva. Podle zákona půjde o to, aby veškerá činnost družstva sloužila k uspokojování potřeb společnosti i družstevního kolektivu a jeho členů, a aby prostředky získané nezemědělskou činností přispívaly k dalšímu rozvoji a k plnění základních úkolů zemědělskopotravinářského komplexu.

Ve vazbě na to je zemědělská výroba zákonnou povinností družstva, kdežto ostatní činnosti zákonnou možností, hlediska interpretace. je též důležité to, že činnosti uvedené v § 13 odst. 1 a 2 může družstvo vykonávat bez jakéhokoli administrativního souhlasu s tou výjimkou, že podle odstavce 2 písm. b) jsou některé činnosti podmíněny příslušnými souhlasy podle obecně závazných právních předpisů (např. výroba veterinárních léčiv a přípravků podléhá režimu veterinárního zákona, výroba osiv a sadby režimu zákona o rozvoji rostlinné výroby, činnost na úseku plemenitby hospodářských zvířat režimu zákonů národních rad o plemenitbě hospodářských zvířat apod.).

Jiná hospodářská činnost představuje aktivity, které bezprostředně nesouvisí se zemědělskou výrobou a výrobou-potravin. Její zákonnou podmínkou je, že nesmí být provozována na úkor racionálního využívání půdního fondu a vlastní zemědělské výroby. Jiná hospodářská činnost však na rozdíl od předchozích činností vyžaduje souhlas příslušného státního orgánu k této činnosti.

Předmět hospodářské činnosti družstva musí být zapsán v podnikovém rejstříku. Prodej zboží družstva v maloobchodě se řídí příslušnými obecně závaznými právními předpisy, zejména zákony národních rad o vnitřním obchodě.

K zásadním změnám předmětu činnosti se vyjadřuje příslušný národní výbor (§ 8 odst. 1). Toto vyjádření přichází v úvahu zejména při vzniku družstva, resp. jeho zániku a povolování jiné činnosti družstva. z věcné povahy zákonného řešení plyne, že vyjádření národního výboru si vyžádá příslušný státní orgán. Úplně nově je zákonem stanoveno oprávnění družstva (i společného podniku - § 68 odst. 2) provozovat zahraničně hospodářskou činnost (§ 14). Zákon stanoví, že družstvo ji může uskutečňovat podle předem stanovených pravidel. Jde prakticky o odkaz na právní úpravu provedenou zákonem o hospodářských stycích se zahraničím, která však důsledně dovádí pojem samofinancování a s tůn související devizovou rentabilitu do úrovně zahraničně hospodářské činnosti.

Zákon zdůrazňuje i význam zapojení do mezinárodní dělby práce, především v rámci socialistické ekonomické integrace, jako prioritního směru pro naši ekonomiku. Proto je ze zákona dána družstvům rovněž možnost samostatně navazovat a uskutečňovat přímé vztahy s organizacemi států podílejících se na socialistické ekonomické integraci.

V souladu s vyšší mírou družstevní demokracie a hospodářské samostatnosti družstev je dána družstvu možnost zřizovat devizový fond. Tento fond je fakultativní a jeho zřízení přichází v úvahu především u družstev, u kterých bude zahraničně hospodářská činnost pravidelnou součástí jejich hospodářské činnosti.

K § 16 a 17:

Ekonomickým a právním základem hospodaření družstva bude členskou schůzí schválený vlastní hospodářský plán, který musí družstvo vypracovat tak, aby jím byly zabezpečovány závazné výstupy státního plánu a závazky z hospodářských smluv, které družstvo uzavřelo. Hospodářský plán je vnitřním hospodářským zákonem družstva, který může měnit jen členská schůze (sbor zástupců), a který je závazný pro všechny orgány družstva a jeho funkcionáře.

Zákonem se současně stanoví pořadí užiti realizované produkce a důchodů. Z výčtu je zřejmé, že základní povinností družstva je splnění jeho závazku vůči státu a vůči ostatním socialistickým organizacím a zajištění vlastní rozšířené reprodukce. Se zbylými hodnotami hospodaří družstvo podle vlastního rozhodnutí.

Zákon stanoví povinnost vytvořit v družstvu dva fondy a to fond rozvoje, určený zejména k financování investic a splátek investičních úvěrů, ke krytí neinvestičních výdaj na rozvoj vědy a techniky a doplnění obratového fondu, ke krytí oběžných prostředků, a dále fond kulturních a sociálních potřeb, pravidla tvorby a užití fondu rozvoje budou stanoveny nařízením vlády ČSSR o finančním hospodaření družstev a společných podniků (§ 81 odst. 2). Pravidla tvorby a užití fondu kulturních a sociálních potřeb stanoví členská schůze (§ 25 odst. 4 písm. g/). To znamená, že pravidla tvorby a užití fondu kulturních a sociálních potřeb nebudou stanoveny obecně závazným právním předpisem.

Problémy družstev, které nejsou schopny samostatně hospodařit, musí příslušné státní orgány řešit v souladu s principy přestavby hospodářského mechanismu zemědělskopotravinářského komplexu. Opatření státu, tj. zvláštní režim hospodaření se jako zákonný institut zavádí z toho důvodu, že jejich pomocí bude stát vůči družstvům uplatňovat zvláštní systém zásahů. Tento systém je součástí konsolidačního programu, který bude diferencován z hlediska důvodu jeho uskutečňování, jeho obsahu, způsobu i lhůty uplatnění. Kontrolu jeho plnění vykonává příslušný státní orgán. Konsolidační program obsahuje nástroje, kterými příslušný státní orgán zasahuje do jinak samostatné činnosti družstva v zájmu vytvoření podmínek k jeho chozrasčotní způsobilosti. Zákon neřeší otázku, kdo vypracuje konsolidační program (může ho vypracovat i družstvo samo, nebo inženýrská organizace apod.), rozhodující je, že ho uloží příslušný státní orgán a přijme členská schůze družstva. Na rozdíl od zákona o státním podniku (přímá správa) se uložení konsolidačního programu, resp. zvláštního režimu hospodaření nezapisuje do podnikového rejstříku.

Všechna demonstrativně vypočtená opatření, která jsou obsahem konsolidačního programu, musí vytvářet předpoklady k tomu, by družstvo bylo schopno obnovit svou chozrasčotní způsobilost. Opatření navržená konsolidačním programem nesmí být zaváděna na úkor základních práv členů a pracovníků družstev v oblasti sociálního zabezpečení a nemocenského pojištění.

K § 18 - 24:

Jednotlivé důvody zániku družstva zůstávají v podstatě stejné jako v dosavadní právní úpravě.

Při rozdělení a sloučení družstva přecházejí všechna práva a povinnosti na nového právního nástupce (nové družstvo) bez likvidace.

Uplatnění zásady úplného chozrasčotu však vyžaduje, aby zákonným důvodem zániku družstva se stala i ztráta jeho schopnosti samostatně hospodařit. Základním znakem ztráty této schopnosti bude skutečnost, že opatření příslušných státních orgánů související se zavedením zvláštního režimu hospodaření družstvo nerealizovalo. Proto ustanovení o zvláštním režimu hospodaření a likvidaci družstva představují vzájemně propojený blok opatření uskutečňující, se obligatorně. I když se předpokládá, že k likvidaci družstva pro ztrátu schopnosti samostatně hospodařit dojde výjimečně, zvýšená ekonomická samostatnost a odpovědnost vyúsťuje logicky v likvidaci, jako krajní řešení problémů špatně hospodařících družstev.

Likvidátora ustanovuje členská schůze. Dnem zápisu likvidace do podnikového rejstříku zanikají, s výjimkou členské schůze, funkce všech orgánů družstva. Po dobu likvidace užívá družstvo svého názvu s dovětkem "v likvidaci".

Zákonem se stanoví uspokojení pohledávek z výtěžku likvidace, a to tak, že nejdříve se uspokojí pohledávky státu na odvodech a daních, pak pohledávky členů, popřípadě pracovníků družstva a nakonec ostatní pohledávky. Ostatní pohledávky mohou být uspokojeny poměrně.

Likvidační přebytek, po uspokojení všech závazku družstva a vrácení případných členských podílů členům družstva, likvidátor dále nerozděluje mezi členy družstva, ale je odvede Státnímu fondu pro zúrodnění půdy České socialistické republiky nebo Slovenské socialistické republiky, příslušného podle sídla družstva.

Ve všech případech o zániku družstva rozhoduje členská schůze. Pro zajištění právní jistoty účastníků právních vztahů dotčených zánikem družstva musí splnit oznamovací povinnost družstvo, na které přely majetek a závazky zaniklého družstva nebo likvidátor v případě likvidace družstva.

V zájmu odstranění administrativních zásahů do činnosti družstva a prohloubení zásady úplného chozrasčotu se ze zákona vypouští jako důvod zániku družstva, přechod nebo převod družstva do státního podniku (státní zemědělské organizace).

K části třetí:

K § 25 - 36:

Zachovává se osvědčený princip našeho zemědělského družstevnictví, podle kterého základní otázky a družstevní záležitosti rozhodují členové družstva sami, prostřednictvím volených orgánů družstva, na zásadách přímé demokracie. Protože nebudou vydávány vzorové stanovy, jako obecné závazný právní předpis, zákon přímo stanovuje soustavu volených orgánů družstva, jejich funkční období, složení a způsob usnášení. Podrobnosti upraví družstvo ve svých stanovách a ve volebním a jednacím řádu.

Zákonem se nevylučuje možnost, aby členské schůze byly svolávány formou dílčích členských schůzí. Tyto otázky však musí být upraveny ve stanovách, způsob jednání a usnášení v jednacím řádu družstva.

Podstatně se rozšiřuje působnost členské schůze (§ 2; odst. 4), hově je do působnosti členské schůze zařazeno projednávání a schvalování zpráv představenstva a kontrolní a revizní komise o výsledcích jejich činnosti a o činnosti družstva, přijímání volebního a jednacího řádu, přijímání zvláštního režimu hospodaření, rozhodování o tvorbě a použití fondu družstva, a rozhodování o zásadních otázkách hospodaření s půdním fondem družstva. V této souvislosti zákon stanovuje oproti dosavadnímu stavu, ze sbor zástupců (§ 28) nemůže rozhodnout a zavedení zvláštního režimu hospodaření, schválit pětileté hospodářské plány a koncepce rozvoje družstva a rozhodnout o tvorbě a používání fondu družstva. Může však schválit (a měnit) organizační řád družstva.

Vzájemné vztahy mezi předsedou; představenstvem a členskou schůzí (sborem zástupců) jsou určeny tak, aby na jedné straně respektovaly princip jediného vedoucího a současně zajišťovaly samosprávné a kontrolní funkce kolektivních orgán družstva. To znamená, že pokud předseda družstva rozhodne o věci, aniž by respektoval zákonnou nebo stanovami určenou působnost volených orgánů, je jeho právní úkon zásadně neplatný.

Zákonem se současně ruší dosavadní sistační právo státních orgánů, upouští se tedy od právní zásady prezumpce zákonnosti rozhodnutí orgánů družstva. Proto je zákon formulován tak, aby bylo zřejmé, které úkony činí kolektivní orgány družstva.

Zákonem se posiluje pravomoc a působnost kontrolní a revizní komise družstva a současně zajišťuje realizace petičního práva člen a pracovníků družstev.

Nové se zřizuje a stanovuje působnost rozhodčí komise (místo smírčí komise). Tato komise má při projednávání sporů ve stanovených případech rozhodovací pravomoc, to znamená, že její rozhodnutí jsou vykonatelná podle předpisů o výkonu o rozhodnuti podle občanského soudního řádu. Pro řízení před rozhodčí komisí platí obecná úprava provedena zákonem práce.

V § 33 se stanovují podmínky neslučitelnosti funkcí. Hlavním úkolem kontrolní a revizní komise je kontrola podnikatelské činnosti družstva a základní působnost rozhodčí komise je zejména v rozhodování sporů majetkových. Proto nemůže být členem těchto komisí ekonom družstva, ani členové jiných volených orgánů, které o těchto otázkách rozhodují; přitom kontrolní a revizní komise odpovídá pouze členské schůzi.

Kolektivní orgány družstva mohou podle své potřeby zřizovat další komise. Tyto komise mají poradní funkce. Podrobnější úprava je svěřena stanovám družstva nebo volebnímu a jednacímu řádu.

K § 37 - 39:

Zákon vyjadřuje požadavek zabránit nežádoucí uniformitě organizačních struktur družstev a posílit funkci družstevních kolektivů v plném souladu s prohloubením zásady družstevní demokracie. Proto stanovuje, že družstvo se člení na organizační jednotky, přičemž rozhodnutí o konkrétní organizační struktuře přísluší členské schůzi a podrobnosti o vnitřním uspořádání a ostatní dílčí otázky upraví stanovy a organizační řád družstva.

Nově je stanoven způsob volby sboru zástupců, který reprezentuje pracovní kolektiv, tj. členy, kteří skutečně práci v družstvu vykonávají a mají prioritní ekonomický zájem na výsledcích této práce. Tím, že je sbor zástupců volen pracovním kolektivem, se zvyšuje odpovědnost členů za chozrasčotní hospodaření družstva. Členové sboru zástupců skládají účty z výkonu své funkce pracovnímu kolektivu.

Vliv pracovního kolektivu v oblasti petičního a volebního práva je zvýrazněn jeho právem navrhovat kandidáty pro volbu jednotlivých orgánů družstva a na jmenování vedoucího své organizační jednotky.

Zákonnou úpravou práv a povinností pracovního kolektivu se dosáhne těsnějšího sepětí jejich zájmů se zájmy družstva, zvýší se jejich odpovědnost za výsledky práce družstva a posílí jejich uvědomění, jako skutečných socialistických hospodářů.

K části čtvrté:

K 40 - 59:

Zákon upravuje, v souladu s přijetím obecných zásad socialistického pracovního práva, nové řešení členských a pracovních vztahů.

Členská přihláška dnes už nemá svůj politickoprávní význam, který v minulosti spočíval v projevu vůle a přesvědčení soukromě hospodařícího rolníka o vstup do socialistické kolektivní formy hospodaření - jednotného zemědělského družstva. Nemá již pro rozhodující většinu uchazečů o členství v družstvu svůj ekonomický význam, náležející zejména v povinnosti sdružit pozemky, hospodářské budovy a jiné stavby, živý a mrtvý inventář, krmivo, osivo a sadbu, popřípadě řemeslnické potřeby. Členská přihláška je dnes ve své podstatě vyjádřením žádosti a podílet se na samosprávě, sociální a společenské činnosti družstva.

Též dohoda o pracovních podmínkách, jako i ukázala veřejná diskuse k návrhu tohoto zákona, působí dnes spíše jako teoretický, než praktický argument pro odůvodnění specifik zemědělského družstevnictví a svým administrativním režimem je činitelem, který není ve shodě se zájmem na usnadnění celospolečensky žádoucí mobility pracovních sil a upevnění pracovní kázně.

Specifika zemědělského družstevnictví jsou a budou i nadále obsahem nového právního institutu v oblasti členských a pracovních vztahů a to "dohody o členství v družstvu". V dohodě o členství se takto spojuje členská složka (zejména samosprávní majetková a společenská) se složkou pracovní jednoho a téhož členského vztahu, přičemž oboustranný zájem (jak uchazeče o členství, tak i družstva), a to zájem oboustranně prioritní je na složce pracovní.

Ve vazbě na to se proto mění též systém právní regulace pracovních vztahů v družstvu, tj. vztahů vznikajících při vlastním výkonu práce. Zákonem stanovený princip vychází z toho, že v souladu s přestavbou platí obecné pro regulaci pracovních vztahů zákoník práce, pokud tento zákon nestanoví jinak. Proti dosavadnímu stavu uvedená změna přináší podstatné administrativní zjednodušení celé úpravy pracovních vztahů a její lepší srozumitelnost pro zemědělskou i justiční praxi. To znamená, že nebude nutno nadále vydávat v této oblasti další obecné závazné právní předpisy.

V zájmu zachování kontinuity s dosavadním právním vývojem i nadále členství vznikne na základě písemné přihlášky občana, ve které mohou být uvedeny i podmínky, za nichž hodlá v družstvu pracovat. O přijetí občan za člena rozhoduje představenstvo, které je současně seznámeno s podmínkami dohody o členství. Obsah dohody o členství se vymezuje s prioritním důrazem na pracovní složku členského vztahu (§ 41), přičemž mohou být písemně sjednány i další podmínky, např. rozsah pracovní účasti člena (§ 53 odst. 3), podmínky odměňování, přidělení bytu, dohoda o vedlejším pracovním úvazku (§ 54), dohoda o zkušební době, dohoda o členském podílu apod.

Členství vznikne dnem, který byl v dohodě o členství sjednán jako den nástupu do práce. Členství proto nemůže vzniknout s občanem, který by v družstvu neměl zájem pracovat. Pokud by člen do práce nenastoupil, aniž by mu v tom bránila zákonem uznaná překážka v práci, představenstvo může rozhodnout, že se členství zruší. V tomto případě členství zanikne doručením písemného rozhodnutí o zrušení členství (§ 47 odst. 1 písm. b/).

V souladu s principem usnadnění mobility s pracovní silou a upevněním pracovní kázně, se nově umožňuje družstvu zrušit členství i z důvodů, že člen družstva dosahuje neuspokojivých. pracovních výsledků, aniž by je odstranil, přestože byl družstvem k tomu písemně vyzván.

V zájmu zajištění sociálních jistot stanovených skupin členů nebo ze zákonem určených důvodů (§ 48) se zakazuje zrušení členství.

Členství zaniká též v případě zániku družstva likvidací.

Na druhé straně v zájmu upevnění sociálních jistot členů se zákonem rozšiřuje důvod pro vystoupení člena z družstva o okamžité vystoupení (§ 46) a zkracuje se dosavadní lhůta pro odhlášku z družstva a to na šest měsíců.

Vyloučení z družstva jako krajní řešení negativních jeví v členství (§ 49) se přizpůsobuje důvodům pro okamžité zrušení pracovního poměru podle připravovaného zákoníku práce.

V zájmu právní jistoty v členských vztazích se jak družstvu, tak i členovi zajišťuje soudní ochrana (§ 50).

Rozhodujícím činitelem ovlivňujícím hospodářskou, sociální i společenskou činnost družstva, je výkon práce člena pro družstvo. Na tuto skutečnost má významný vliv právní úprava pracovních vztahů (§ 52), která se svým charakterem i obsahem po celou dobu existence jednotných zemědělských družstev přibližuje k pracovním vztahům v pracovním poměru z toho plyne, že se postupně rozšiřuje rozsah přímé aplikace zákoníku práce na pracovní vztahy existují uvnitř družstva. Proto zákon stanovuje, že pracovní vztahy mezi družstvem a jeho členy se zásadně řídí zákoníkem práce, pokud tento zákon nestanoví něco jiného (§ 52 odst. 3). Tento zákon má zvláštní úpravu při vzniku a zániku členství a dále výslovně vylučuje přímou aplikaci zákoníku práce v otázkách, které jsou jím upraveny (§ 52 odst. 4).

Rozhodující změnou proti dosavadnímu stavu je skutečnost, že práva v oblasti členských a pracovních vztahů se z členské schůze (sboru zástupců) přenášejí na představenstvo družstva, v podstatě s tou jedinou výjimkou, že pokud je sjednáván pracovní poměr na dobu nepřesahující jeden měsíc (brigádníci), může tajit učinit předseda družstva.

Dále zákon opět v zájmu sociálních jistot členů stanoví, kdy člen družstva nemusí osobitě konat práci v družstvu a současně je družstvo povinno je výkonu práce uvolnit (§ 53 odst. 3). Z povahy věci pak plyne, že se členem uvolněným z výkonu práce v družstvu, nelze členství zrušit.

Ve vazbě na dosavadní právní úpravu vedlejší činnosti člena v družstvu (další dohodu o pracovních podmínkách) zákon upravuje problematiku vedlejšího pracovního úvazku (§ 47). Nově zákon umožňuje, aby člen svůj pracovní úvazek plnil se souhlasem družstva i za pomoci svých rodinných příslušníků uvedených v dohodě o členství.

Z těchto zákonných opatření plyne, že členství nemůže vzniknout na dobu určitou, se členem nelze uzavřít dohodu o pracovní činnosti, ani dohodu o provedení práce podle zákoníku práce.

Nově a samostatně je zákonem upravena problematika odměňování v družstvu, která se přiměřeně vztahuje i na odměňování ve společném podniku (§ 55). Odměňování si samostatně upraví družstvo ve svých vnitrodružstevních předpisech tak, aby v souladu s národohospodářskými cíli a obecně závaznými právními předpisy o odměňování, odpovídalo podmínkám a záměrům rozvoje družstva a důsledně respektovalo princip zásluhovosti. To znamená, že člen bude mít nárok na odměnu za výsledek práce v družstvu; výše odměny bude závislá na hospodářských výsledcích družstva a osobním podílu člena na nich.

Za účelem posílení pravomoci a odpovědnosti představenstva družstva a zásady jediného vedoucího se zákonem stanovuje (§ 56), že vedoucí organizačních jednotek určených stanovami družstva, kteří mají rozhodující vliv na hospodářskou činnost družstva a její výsledky, jsou do svých funkcí jmenováni a z nich odvoláváni představenstvem. Tím dojde ke zvýšení odpovědnosti člena za výkon této funkce a současně zákon předpokládá i zvýšení jejich pravomoci (zejména v oblasti hospodářských vztahů a pracovní disciplíny).

I v tomto případě se předpokládá souhlas člena s jmenováním do této funkce. Jeho odvolání a návrh na nové zařazení však nejsou vázány na jeho souhlas. Odvoláním z funkce členství v družstvu nezaniká. Představenstvo je povinno projednat s takovýmto členem jeho další pracovní zařazení, které musí odpovídat jeho schopnostem, kvalifikaci a možnostem družstva.

Současné s tím zákon stanovuje jejich základní povinnosti (§ 57). Kárná pravomoc (§ 59) se v souladu se zásadou jediného vedoucího svěřuje předsedovi družstva. Odvolacím orgánem je rozhodčí komise. Předpokládá se, že změny v kárné pravomoci přispějí k důslednějšímu využívání kárných opatření, jako nástroje upevňování a prohlubování družstevní kázně (§ 58), jakož i žádoucímu zrychlení a zjednodušení kárného řízení a tím i zvýšení jeho výchovného účinku. Tato změna neznamená zásah do práv člena družstva bránit se proti neoprávněně uloženému kárnému opatření.

Současně s přenesením kárné pravomoci z představenstva na předsedu se předpokládá (ve stanovách družstva) účelné rozšíření dosud poměrně úzké kárné pravomoci vedoucích organizačních jednotek.

Zákonná úprava kárné pravomoci posiluje autoritu a odpovědnost řídících funkcionářů družstva. To současně odpovídá požadavku, aby především ten, kdo řídí organizační jednotku v družstvu a odpovídá za její výsledky i za úroveň kázně v ní, měl také právo přiměřeného postihu za event. porušení kázně. Pokud tento zákon neupravuje jinak, platí pro kárná opatření i kárné řízení zákoník práce.

K části páté:

K § 64 - 66:

Zákonná úprava sdružování pozemků zachovává dosavadní osvědčené právní instituty. Nově je zařazeno ustanovení o právu družstva domáhat se ochrany práva družstevního užívání proti neoprávněným zásahům. Nadále zůstává zachována časová neomezenost a bezúplatnost práva družstevního užívání. Též veškeré porosty, které jsou na pozemcích v době vzniku družstevního užívání nebo které na nich, vzejdou, jsou ve vlastnictví družstva. V odůvodněných případech zákon umožňuje tak, jako doposud, přenechat sdružené pozemky jiným socialistickým organizacím. Nově je do zákona zařazeno ustanovení o přenechávání těchto pozemků k provozu nebo zřízení malých vodních elektráren. Malými vodními elektrárnami se rozumí elektrárny do instalovaného výkonu 35 kW.

Ani v podmínkách socialistické zemědělské velkovýroby a uplatňování vědeckotechnického pokroku v zemědělství dosud nemohou vždy socialistické zemědělské organizace racionálně a efektivně zabezpečovat obhospodařování veškeré užívané zemědělské půdy. V minulosti s v těchto případech osvědčilo přenechávat pozemky, které nebylo možno hospodárně a účelně využít pro socialistickou zemědělskou velkovýrobu do dočasného užívání. Pozemky bylo možné přenechat státní nebo družstevní organizaci a k zemědělskému využití i společenským organizacím. Svým členům nebo pracovníkům mohla zemědělská organizace přenechat tyto pozemky, jen pokud byly v zastavěné části obce a pokud byly splněny další administrativní podmínky. Zákonem (§ 63) se umožňuje přenechat členům nebo pracovníkům, popřípadě i jiným občanům pozemky, které splňují podmínku nevhodnosti pro socialistickou zemědělskou velkovýrobu. Za pozemky nevhodné pro socialistickou zemědělskou velkovýrobu se považují pozemky

a) drobné o výměře do 0,5 ha, které nelze začlenit do půdních bloků (jiných pozemků),

b) nezpůsobilé k obdělávání obvyklými mechanizačními prostředky s ohledem na jejich tvar, přístupnost apod., které nelze začlenit do půdních bloků (jiných pozemků),

c) zvlášť nepříznivých (extrémních) vlastností, např. s výrazným a trvalým zhoršením vodního režimu - zamokřením, nebezpečím častých záplav inundačním území, kamenitostí v povrchové vrstvě větší než 50 %. Kritéria nevhodnosti jsou upravena v čl. 1 instrukce MZVž ČSR ze dne 30. října čj. 1600/87 k zajištění ochrany zemědělského půdního fondu (uveřejněno ve Věstníku vlády ČSR pro národní výbory v částce 6/1987 pod č. 10); čl. 1 směrnice MZVž SSR ze dne 23. prosince 1987 čj. 8386/1987 - ORP k zajištění ochrany zemědělského půdního fondu.

Úpravou přenechávání pozemků i k nezemědělskému využití nejsou dotčeny předpisy o ochraně zemědělského půdního fondu, to znamená, že k jiné než zemědělské činnosti na zemědělské půdě bude nezbytné rozhodnutí o odnětí - pozemku zemědělské výrobě (pokud nepůjde o nezemědělské využití kratší než jeden rok).

Za pozemky nevhodné pro socialistickou zemědělskou velkovýrobu je třeba v této souvislosti považovat nejen pozemky nevhodné k racionálnímu obhospodařování pro jejich stav, konfiguraci, polohu apod., ale také pozemky, které byly rozhodnutím orgánu ochrany zemědělského půdního fondu určeny k tomu, aby byly dočasně využívány jinak, než pro socialistickou zemědělskou výrobu (např. pro těžební činnost).

S ohledem na to, že přenechávat k dočasnému užívání rybníky s chovem ryb nebo ostatní vodní plochy je vhodné a účelné pouze socialistickým organizacím, je nezbytné tuto skutečnost náležitě v zákoně vyjádřit.

Ve smlouvě o přenechání pozemku k dočasnému užívání může být sjednána i možnost užití části pozemku ke zřízení dočasné stavby, potřebné pro zemědělské využití pozemku. K zamezení případů, kdy uživatel by zřídil takovou stavbu na pozemku proti vůli zemědělské organizace se vyžaduje její souhlas jako závazný podklad, bez kterého nemůže být vydáno územní rozhodnutí nebo stavební povolení. V případě, že by šlo o stavbu, k jejímuž zřízení postačí ohlášení, musí ve svém sdělení stavební úřad podle § 57 odst. 2 zákona č. 50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), takovou stavbu zamítnout, pokud by chyběl potřebný souhlas zemědělské organizace.

Ustanovením o porostech, které vzešly v době dočasného užívání na přenechaném pozemku, jakož i o povinnosti uživatele uvést pozemek po skončení užívání do původního stavu, se sleduje odstranění některých pochybností, k nimž dosud v praxi dochází. Jinou dohodou, je míněna zejména dohoda uživatele se zemědělskou organizací o tom, že zemědělská organizace převezme za přiměřenou náhradu stavby vybudované stavby nebo porosty vysázené uživatelem, pokud je potřebuje k plnění svých úkolů. Tímto ustanovením nejsou dotčeny zejména stavební předpisy, pokud se týká odstraňování staveb.

Některé hospodářské budovy, popřípadě jiné stavby (např. studna, plot a jiné drobné stavby) /§ 65/, které člen odevzdal do vlastnictví družstva, již družstva ke své činnosti nepotřebují. Zákon proto umožňuje vrátit tyto stavby původním vlastníkům, a kdyby to nebylo možné, jejich právním nástupcům. V případě, že pozemek zastavěný takovou stavbou se stal předmětem práva družstevního užívání, dochází při zániku vlastnictví k budově, též k zániku práva družstevního užívání pozemku zastavěného touto budovou.

Nabyvatel je povinen však uhradit družstvu to, čím by byl v době nabytí vlastnictví k této budově neoprávněně obohacen s ohledem na trvalé a účelně vynaložené náklady na tuto budovu družstvem. To se týká i vrácení případné náhrady za stavbu, pokud byla nabyvateli, případně jeho právnímu předchůdci již vyplacena.

Do zákona je zařazeno ustanovení (§ 64 odst. 3), jako nová forma zániku práva družstevního užívání pozemků. Toto ustanovení řeší případy sdružených pozemků, které byly po vzniku práva družstevního užívání podle zákona o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon) určeny k individuální zástavbě. Pokud by vlastník takového pozemku nebo občan, na kterého může být vlastnické právo k nezastavěnému stavebnímu pozemku podle § 490 odst. 2 občanského zákoníku převedeno, mohl být jedním ze stavebníků, dává se družstvu možnost, aby se vzdalo práva družstevního užívání tohoto pozemku. To se však může týkat pouze jediného pozemku, který je ve vlastnictví člena družstva. Touto změnou se podstatně zjednoduší administrativní postup, pokud jde o nakládání s nezastavěnými stavebními pozemky a o zřizování práva osobního užívání k nim.

Úprava záhumenkového hospodářství provedená zákonem (§ 66) upouští od pojmu "rodina člena" a také od stanovení maximální výměry 0,1 ha pro pěstování speciálních kultur. Základní změna náleží v tom, že ze zákona není právní nárok na přidělení záhumenku, tento nárok vzniká až potom, kdy družstvo upraví problematiku záhumenkového hospodářství ve svých stanovách. Zákon ukládá družstvům tuto problematiku řešit tak, aby byla zachována diferenciace mezi jednotlivými členy, přidělení záhumenku mělo výrazně stimulační charakter a byly dodrženy zákonem stanovené podmínky výměry a kultury pozemku.

Upouští se také od taxativně určeného počtu hospodářských zvířat, které může člen mí t na svém záhumenkovém hospodářství. I tato otázka je věcí stanov družstva. Družstva mají zákonnou povinnost dbát o to, aby záhumenkové hospodářství neznemožňovalo plnění členských povinností.

K části šesté:

K § 67 - 77:

Družstevní spolupráce (§ 3) se organizuje na základě písemné smlouvy, která je právní podmínkou její existence. Nadále zůstává zachována možnost volby mezi družstevní spoluprací, při které vzniká nový právní subjekt (společný podnik) a při které nová organizace nevznikne (kooperační sdružení). Podstatné náležitosti smlouvy pro obě tyto formy spolupráce jsou stanoveny zákonem. To nebrání, aby se spolupracující organizace dohodly i na dalších otázkách a vyjádřily je ve smlouvě (např. o možnosti prodeje zemědělských výrobků pracovníkům společných podnik). Organizace, které uzavřely smlouvu o spolupráci odpovídají za společnou činnost svým majetkem, a to podle poměru velikosti svých podílů nebo vkladů. Předpokladem právní platnosti smlouvy je, že všechny spolupracující organizace se dohodnou na celém jejím obsahu.

Ze skutečnosti, že ke změně smlouvy je třeba souhlasu všech spolupracujících organizací, a tohoto souhlasu je třeba i k odstoupení od smlouvy. Z toho vyplývá, že jedna ze spolupracujících organizací nemůže o své vůli zmařit předmět společné činnosti.

Společný podnik vzniká zápisem do podnikového rejstříku. Je též jako družstvo právnickou osobou. Náležitosti smlouvy o zřízení společného podniku jsou stanoveny demonstrativním výčtem tak, aby společný podnik mohl zasahovat do všech potřebných ekonomických a právních vztahů, a tím byly vytvořeny předpoklady pro jeho racionální funkci a existenci.

Orgány společného podniku jsou stanoveny taxativně. Je určena jejich rozhodovací pravomoc. To nevylučuje, aby ve smlouvě byla působnost představenstva stanovena šířeji nebo byly vytvořeny pomocné orgány představenstva.

Oproti dosavadnímu právnímu stavu se jako orgán společného podniku vypouští sbor zástupců a ředitel. Podstatně se mění funkce a působnost představenstva, které je nejvyšším orgánem společného podniku složeného ze zástupců zúčastněných organizací a pracovního kolektivu. Předseda společného podniku se zákonem ztotožňuje s bývalým ředitelem společného zemědělského podniku k jeho pravomoc je stanovena tak, aby jako jediný vedoucí a statutární orgán byl vybaven plnou pravomocí ve všech věcech týkajících se hospodářské a společenské činnosti podniku.

Na rozdíl od zákona o státním podniku se pracovní kolektiv společného podniku zúčastňuje na řízení prostřednictvím svých zástupců v představenstvu. Způsob rozhodování (hlasování představenstva je stanoven tak, aby pro všechny důležité otázky týkající se pracovního kolektivu společného podniku byl vyžadován i souhlas jejich zástupců.

V zájmu odstranění problémů souvisejících s existencí členství v družstvu a pracovním poměrem ve společném podniku se nyní zákonem stanoví, že práci ve společném podniku vykonávají pracovníci v pracovním poměru. To znamená, že jejich práva a povinnosti se posuzují podle zákoníku práce a souvisejících předpis, s výjimkou odměňování.

K podstatnému zjednodušení dochází v právní úpravě spolupráce, při které nevzniká nový právní subjekt - kooperační sdružení. Na rozdíl od dosavadního stavu nebudou tyto otázky kromě zákona dále upravovány obecně závaznými právními předpisy.

Z ustanovení o spolupráci plyne, že neomezuje družstva a společné podniky v dalších formách spolupráce a dává jim možnost ji navazovat i podle jiných právních předpisů, např. podle hospodářského zákoníku. Kromě obecných zásad zemědělského družstevnictví je právní úprava družstevní spolupráce řízena zásadou vzájemné ekonomické výhodnosti.

K části sedmé:

K § 78:

Těžiště práce Svazu družstevních rolníků spočívá v zajištění sociálního a společenského poslání družstev, ideově politickém působení na družstevní rolníky a v komplexní péči U ně. Poslání Svazu družstevních rolníků je také při ochran práv a zájmů členů družstev.

Družstvo se stane základní organizací (na principu dobrovolnosti) dnem, kdy členská schůze rozhodne o vstupu do této společenské organizace. Od tohoto dne pak volené orgány družstva plní též úkoly orgánů základní organizace Svazu družstevních rolníků, podle stanov Svazu, které schvaluje celostátní sjezd jednotných zemědělských družstev.

Součinnost ústředních orgánů se Svazem při přípravě a projednávání návrhu zákonů a obecně závazných právních předpisů, které se dotýkají důležitých zájmů družstevních rolníků, řeší zákon obdobně s postavením orgánů ROH při přípravě a projednávání obecně závazných právních předpisů týkajících se důležitých zájmů pracovníků.

K části osmé:

K § 79:

Pokud jde o sdružování pozemků, zákon nic nemění na dosavadním právním stavu. Ze zákona se vypouští povinnost člena sdružit budovu nebo jinou stavbu, živý a mrtvý inventář a ostatní výrobní prostředky a v důsledku toho i právní regulace z této skutečnosti vyplývající.

K § 80:

Vzhledem k aplikaci zákoníku práce na pracovní vztahy a jeho ustanovení o platnosti právních úkonů (§ 242 odst. 2 zák. práce), tento zákon jednoznačně stanovuje, že pokud je jím předepsána forma právního úkonu, je právní úkon při jejím nedodržení neplatný.

V podstatě na obecných zásadách zákoníku práce se umožňuje uzavřít dohodu o členství v družstvu i s cizinci za podmínek, že podle československých vnitrostátních předpisů bylo cizinci uděleno povolení k trvalému pobytu na území naší republiky.

K § 81:

Podle zákona musí být upraveny vlastní stanovy družstev i smlouvy o zřízení společných podniků do 31. března 1989. Toto datum bylo zvoleno s ohledem na potřebnou přípravu uvedených dokumentů a s ohledem na konání výročních členských schůzí jednotných zemědělských družstev v roce 1989.

K § 82:

Účinnost zákona k 1. 7. 1988 navazuje na účinnost zákona o státním podniku a účinnost zákona o bytovém, spotřebním a výrobním družstevnictví.

Finanční dopad

Realizace zákona nebude spojena s požadavky na státní rozpočty federace a republik, ani se zvýšenými nároky na pracovní síly. V souladu s přestavbou hospodářského mechanismu zákon sleduje podstatné zjednodušení administrativní náročnosti, a to jak v základních řídících působnostech, tak i zjednodušení a v podstatném omezení prováděcích obecně závazných právních předpisů.

V Praze dne 31. března 1988
Předseda vlády ČSSR
Štrougal v.r.
Místopředseda vlády a ministr
zemědělství a výživy ČSSR




Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP