Úvod
I. Boj proti kriminalitě
1. Vývoj kriminality a její současný
stav
2. Vybrané problémy kriminality
a) Recidiva
b) Kriminalita mladistvých, ochrana dětí
a mládeže před protispolečenskými
vlivy
c) Trestná činnost pod vlivem alkoholu
d) Trestná činnost souvisící s nealkoholovými
drogami
3. Plnění úkolů orgánů
trestního řízení
a) Činnost prokuratury v trestním řízení
b) Rozhodování soudů v trestním řízení
c) Koordinovanost a komplexnost boje proti kriminalitě
II. Ochrana socialistické ekonomiky
1. Ochrana majetku v socialistickém vlastnictví
2. Ochrana hospodářské kázně
3. Boj proti nekvalitní výrobě
4. Boj proti požárům, výbuchům
a haváriím
III. Poznatky prokuratury z dalších oblastí
1. Bezpečnost dopravy
2. Ochrana a bezpečnost zdraví při práci
3. Ochrana životního prostředí
4. Investiční výstavba a stavebnictví
5. Další vybrané oblasti státní
správy
6. Zemědělství a ochrana zemědělského
půdního fondu
IV. Stav zákonnosti v oblasti občanskoprávních,
rodinných a pracovněprávních vztahů
podle poznatků ze soudního řízení
V. Působení prokuratury a soudů k prohlubování
socialistického právního vědomi občanů
Závěry
Přílohy: statistické tabulky č. 1
- 4
V současné etapě vývoje socialistického
Československa, charakterizované uskutečňováním
komplexní přestavbu hospodářského
mechanismu a ostatních oblastí společenského
života, prohlubováním socialistické
demokracie a upevňováním disciplínu
a pořádku na pracovištích a ve všech
oblastech života, plní významnou úlohu
socialistická zákonnost. Kvalitní právní
zajištění přestavby a dalšího
rozvoje socialistické společnosti, důsledné
dodržování socialistické zákonnosti,
posílení ochrany práv a oprávněných
zájmů občanů a důsledné
plnění právních povinnosti vůči
státu, společnosti a spoluobčanům,
patří mezi základní předpoklady
urychlení hospodářského a sociálního
rozvoje ČSSR.
Prokuratura a soudy vyhodnotily výsledky své práce
po XVI. sjezdu KSČ, přijaly dokumenty o hlavním
zaměření své činnosti po XVII.
sjezdu KSČ a zabezpečují jejich realizací
se zřetelem na závěry navalujících
zasedání ústředního výboru
KSČ. Současně učinily opatření
k realizaci usnesení Federálního shromáždění
ke zprávě Nejvyššího soudu ČSSR
a generálního prokurátora ČSSR o stavu
socialistické zákonnosti projednané na 19.
společné schůzi Sněmovnu lidu a Sněmovny
národů Federálního shromáždění
dne 11. června 1985. Řídily se též
usneseními přijatými poté orgány
Federálního shromáždění
na základě zpráv generálního
prokurátora ČSSR a Nejvyššího soudu
ČSSR k jednotlivým problémům upevňování
socialistické zákonnosti.
V popředí pozornosti orgánů prokuratury
a soudů byla doporučení Federálního
shromáždění požadující
koordinovanou činností orgánů trestního
řízení snižovat množství
neobjasněných trestných činů
a urychlovat postih pachatelů, zvýšenou pozornost
věnovat tomu, aby rozhodnutí v trestním a
občanském soudním řízení
důsledně zajišťovala spravedlivou, účinnou
a rychlou ochranu státu, práv a oprávněných
zájmu orgánů a organizací, a zdokonalovat
součinnost soudů a prokuratury s národními
výbory a společenskými organizacemi Národní
fronty v preventivní činností i právní
výchově. Se zřetelem na usnesení orgánů
Federálního shromáždění
byla činnost prokuratury a soudů soustředěna
na posilování boje proti těm druhům
a oblastem kriminality, které zvláště
negativně ovlivňují stav zákonnosti.
Zejména bylo věnováno zvýšené
úsilí boji proti trestné činnosti
mladistvých a omezování recidivy.
Orgány prokuratury a soudy dbaly o účinnou
ochranu socialistického, společenského a
státního zřízení, o důslednější
využívání všech možností,
které toto zřízení a jeho právní
řád poskytují k boji s kriminalitou a protispolečenskou
činností. Zvláštní pozornost
věnovaly rozhodnému postupu proti snahám
o bezpracné a neoprávněné příjmy,
obohacování, korupci a zneužívání
funkcí a proti dalším negativním jevům,
které vyúsťují v trestnou činnost,
popřípadě v jiné porušování
socialistické zákonnosti. V tom jim byl základní
směrnicí Dopis předsednictva ÚV KSČ
o boji proti porušování zásad socialistické
morálky, zákonnosti a disciplíny z února
1983. Orgány prokuratury a soudů se podílely
také na realizaci usnesení vlády ČSSR
č. 355/1982 k problematice neoprávněného
obohacování a účinnějšího
postihu majetku a majetkového prospěchu z nepoctivých
zdrojů.
Prohloubila se aktivní role prokuratury při zjišťování
a odstraňování nezákonnosti a jejich
příčin i komplexní uplatňování
prostředku prokurátorského dozoru. Zvýšila
se aktivita prokurátorů při výkonu
dozoru nad dodržováním zákonnosti. Zkvalitnila
se rozhodovací činnost soudů v trestním
i občanském soudním řízení
a jejich výchovné působení. Dosahované
výsledky v upevňování socialistické
zákonnosti a v činnosti prokuratury a soudů
jsou však zatím dílčí povahy,
jak to ukazují dále uváděné
skutečnosti.
Poznatky prokuratury a soudů většinou představují
zjištění negativní povahy, jak to vyplývá
z jejich úkolů a zaměření činnosti
rozhodně zjišťovat a odstraňovat porušování
socialistické zákonnosti a vyvozovat z něho
příslušné závěry. Tím
je poznamenána orientace předkládané
zprávu především na nedostatky v dodržování
socialistické zákonnosti, aniž by ovšem
byly přehlíženy příznivé
výsledky při uplatňování práva.
Předkládaná zpráva se soustřeďuje
na rozhodující problémy upevňování
socialistické zákonnosti, jak se jeví především
podle poznatků z práce prokuratury a soudů.
Přihlíží se i k tomu, že orgánům
Federálního shromáždění
byla v posledních letech předložena řada
dílčích zpráv, které se podrobněji
zabývaly vybranými jednotlivými problému
dodržování zákonnosti.
Úkoly v boji proti kriminalitě patří
mezi základní v činnosti prokuratury a soudů,
i když omezování a zatlačování
kriminality jako společenského jevu zdaleka nemůže
být jen jejich úlohou. Ve své práci
se prokuratura a soudu řídily koncepcí trestní
politiky socialistického státu jako jednoty represe
a prevence s důrazem na prevenci. Dbaly o rozhodný
postih pachatelů závažné trestné
činnosti a pachatelů z řad asociálních
živlů a prohloubily diferenciaci podle společenské
nebezpečnosti spáchaných trestných
činů. Vycházely z toho, že represe je
v socialistickém státě krajním prostředkem
uplatňovaným v případech, kdy jiné
prostředky společenského působení
nedostačují. Přesto represe hrála
při uskutečňování trestní
politiky významnou roli. Úsilí prokuratury,
soudů a dalších orgánů trestního
řízení spočívalo i v jiných
aktivitách napomáhajících omezování
kriminality a jejích příčin.
V posledních letech bylo dosaženo těchto výsledků
ve vývoji kriminality:
1. Vývoj kriminality a její současný
stav celkově
Nejvyššího stavu prokuraturou registrované
kriminality bylo dosaženo v roce 1975, kdy bylo pro trestné
činy stíháno 157 130 osob a pro přečiny
oznámeno 87 684 osob. Poté následoval v období
let 1976-1979 pokles této kriminality. Počínaje
rokem 1980 byl zaznamenán postupný vzestup, avšak
od roku 1983 je patrná stagnace, v roce 1987 pak mírný
pokles počtu stíhaných osob, a to o 2,3 %
u trestných činů a o 4,6 % u přečinů.
Počet stíhaných osob pro trestné činy
připadající na 10 tisíc trestně
odpovědných obyvatel, který v roce 1975 činil
138, poklesl v roce 1980 na 111 osob, v letech 1985 a 1986 činil
121 osob a v roce 1987 pak 117 osob.
Kolísání je patrné především
v České socialistické republice, která
se v posledních pěti letech podílí
na celostátní kriminalitě téměř
třemi čtvrtinami /u trestných činů
představuje tento podíl 69,9 %, u přečinů
76,9 %/. Relativně větší pokles počtu
osob stíhaných v roce 1987 pro přečiny
byl do jisté míry způsoben zvýšením
dolní hranice škody rozlišující
majetkové přečiny od přestupků.
Z celkového počtu stíhaných osob bylo
v průběhu posledních pěti let obžalováno
pro trestné činy 65 % osob a z obžalovaných
bylo 97 % odsouzeno. U přečinu činí
procento podaných návrhů na potrestání
47 %. Tento stav je ovlivněn především
počtem neznámých pachatele /v roce 1985 též
amnestií prezidenta republiky/.
Uvedené údaje, zejména také množství
a závažnost páchaných deliktů
a povaha zájmů, které jsou jimi porušeny
nebo ohroženy, svědčí o tom, že
stav kriminality v ČSSR dosud není uspokojivý
a neodpovídá možnostem celkového rozvoje
země a podmínkám socialismu.
Část kriminality přitom z různých
důvodů nevyjde najevo a orgány prokuratury
a soudy o ní nemají přesnými údaji
doložitelný přehled. Stav latence trestné
činnosti je ovšem rozdílný podle povahy
trestné činnosti a možností jejího
odhalování. Tak například vysoký
stupeň oznamování trestné činnosti
je u trestných činů proti majetku v osobním
vlastnictví, naproti tomu nízký u rozkrádání,
úplatkářství a dalších.
Kolísání počtu osob stíhaných
pro určitý trestný čin pak může
být způsobeno nejen kolísáním
skutečné kriminality, nýbrž také
úrovní jejího odhalování, činnosti
příslušných orgánů.
Mezi pozitivní jevy patří nepatrné
množství registrovaných závažných
trestných činů proti republice a trvalý
pokles trestných činů proti republice vůbec.
Jejich podíl na registrované kriminalitě
nepřesahuje v posledních letech 3,5 %, přičemž
tuto kriminalitu z více než 90 % tvoří
trestný čin opuštění republiky,
tedy postih nelegální emigrace.
Předchozí zpráva o stavu socialistické
zákonnosti z roku 1985 poukázala na nebezpečné
případy s rysy teroru. V posledních letech
se obdobné případy vyskytly již jen
zcela ojediněle, v roce 1987 vůbec ne. Vyskytly
se však případy záškodnictví
s hrozící nebo vzniklou velkou škodou /většinou
požáry/, jejichž pachateli byli mladí
lidé ve věku do 20 let. Další trestné
činy proti republice mají nepatrnou frekvenci nebo
relativně menší závažnost.
I přes malý počet osob stíhaných
pro trestné činy proti republice nelze podcenit
mimořádnou nebezpečnost některých
jejích forem, zejména jsou-li spojeny s násilím
proti osobám nebo majetku.
Podstatnou část kriminality tvoří
kriminalita v ekonomické oblasti, zejména rozkrádání
majetku v socialistickém vlastnictví a porušování
povinností při nakládání s
finančními a hmotnými prostředky.
Bližší k této problematice je uvedeno
v části II. této zprávy.
V letech 1986 a 1987 došlo k poměrně významnému
poklesu úmyslných trestných činů
proti životu a zdraví. V roce 1987 bylo pro ně
stíháno 9399 osob, což představuje proti
roku 1985 pokles o 13,2 %. Tyto činy netvoří
ani 7 % veškeré registrované kriminality. Procento
podaných obžalob je u trestných činů
proti životu a zdraví podstatně vyšší,
než činí celkový průměr
/kolem 80 %/, zvláště i proto, že pachatelé
jsou častěji odhalování než u
některých jiných druha trestné činnosti
a dokazování je jednodušší.
Za nejzávažnější z těchto
trestných činů - vraždu bylo v posledních
třech letech stíháno méně než
dvě stě případů ročně,
a to včetně pokusů, jichž je celá
třetina.
K páchání této trestné činnosti
dochází nejčastěji v důsledku
vyhrocení konfliktních situací zejména
v manželském nebo partnerském soužití.
Podíl vražd loupežného charakteru a sexuálně
motivovaných zůstává na stejné
úrovni /okolo 20 %/. Navrhovanými úpravami
v trestním zákoně se sleduje prohloubení
diferenciace trestních sankcí, aby výjimečné
tresty smrti a odnětí svobody nad 15 let bylo např.
možno ukládat jen za vraždy mimořádně
závažné, spáchané např.
zvlášť surovým způsobem, úkladně,
opětovně, na veřejném činiteli
apod.
Vážným narůstajícím problémem
jsou útoky proti osobnímu vlastnictví, především
krádeže. Počet stíhaných osob
již před několika lety překročil
20 tisíc ročně a dále stoupá.
V roce 1987 dosáhl čísla 23 487, což
představuje 17 % všech pachatelů trestných
činů. Narůstají především
bytové krádeže, zvláště
na sídlištích velkých měst, často
jde o vloupání páchané v sériích
organizovanými skupinami. V řadě odhalených
případů byly tak způsobeny i několikamiliónové
škody.
Krádež je vedle rozkrádání majetku
v socialistickém vlastnictví nejčetnějším
trestným činem. Závažným jevem
je u ní nízká objasněnost. Mnoho pachatelů
zůstává neodhaleno nebo je dopadeno až
po dlouhé době v souvislosti s další
trestnou činností. Procento podaných obžalob
je proto u krádeží velmi nízké;
za poslední tři roky představuje 30,9 %.
Účinnější ochrana před
touto formou trestné činnosti, stejně jako
u jiných jejich forem, nemůže být jen
úkolem orgánů činných v trestním
řízení. V podstatné míře
je třeba rozvinout všechny formy prevence, a již
jde o činnost bezpečnostních orgánů
a veřejnosti, nebo o další nová technická
opatření k zabezpečení bytů.
Zvláště také rozumná opatrnost
obyvatel bytů a spolupráce občanů
místo lhostejnosti patří mezi významné
cesty ke snižování nebezpečí
bytových krádeží. Současně
je namístě umožnit uložení vyšší
sankce za krádež, kterou byla způsobena škoda
velkého rozsahu; příslušný návrh
je obsažen v připravované novele. Totéž
se týká i zpronevěry a podvodu, jakož
i spekulace.
Vážnou formu kriminality představují
loupeže. V nedávných letech četnost
těchto trestných činů neustále
stoupala. Vrcholu dosáhla v roce 1985, kdy bylo pro loupeže
stíháno 1699 pachatelů. V posledních
dvou letech je zaznamenán pokles /v roce 1987 o 7 % oproti
roku 1985/. Jejich následkem bývá někdy
ublížení na zdraví nebo dokonce smrt.
Na rozdíl od krádeží je převážná
většina pachatelů loupeží vypátrána
a potrestána. Podíl obžalovaných na
celkovém počtu stíhaných činí
za období posledních tři let 80 %. Loupeže
jsou nadále vážným negativním
jevem, proti kterému je třeba rozhodně postupovat
s využitím všech prostředků zákona.
K posílení ochrany společnosti směřuje
i novelizační návrh na zvýšení
sankce za loupež se škodou velkého rozsahu.
Na ostatní registrovanou kriminalitu /bez hospodářské
kriminality a trestné činnosti v dopravě,
o nichž je zmínka jinde/ připadá asi
30 %. Je to skupina velmi různorodá jak co do četnosti,
tak i závažnosti jednotlivých trestných
činů.
Množství trestně stíhaných osob
pro úplatkářství /přijímání
úplatků, podplácení a nepřímé
úplatkářství/ i přes určitý
vzestup není velké. V roce 1985 bylo stíháno
699 osob, v roce 1986 pak 815 osob a v roce 1987 konečně
760 osob. Vysoká latence je podmíněna zcela
malým oznamováním uvedených trestných
činů. Obtížné je také
jejich prokazování. S vědomím, že
úplatkářství může vysoce
negativně ovlivnit vyřizování záležitostí,
na nichž má veřejnost zájem, a že
poškozuje důvěru občanů ve spořádaný
a zákonu odpovídající vývoj
společenských vztahů v oblasti ekonomiky,
prodeje v obchodě, služeb, odměňování
za práci, na úseku zdravotnictví, školství
i sportu apod., jsou připraveny návrhy na některé
změny v trestním zákoně, které
mají posílit účinnost postihu úplatkářství.
Trestní postih sám o sobě ovšem nemůže
úplatkářství odstranit a zřejmě
ani podstatněji omezit. Tohoto cíle může
dosáhnout jen důsledná a účelně
organizovaná prevence, kontrola a revizní činnost
zajišťující, aby případy
úplatkářství byly včas odhalovány.
Stejně důležité je výchovné
působení směřující k
morálnímu odsouzení každého projevu
korupce. Významnou roli má překonávání
nedostatků ekonomického charakteru, které
jsou živnou půdou pro úplatkářství.
Vývojové tendence kriminality nelze posuzovat odděleně
od hlubokých změn, kterými naše společnost
prochází při přestavbě hospodářského
mechanismu a všech dalších oblastí. Důsledky
těchto změn mohou ovlivnit rozsah a skladbu trestné
činnosti již v nejbližším období.
Na jedné straně lze očekávat, že
prohlubující se demokratizace společenského
života povede k větší angažovanosti
a aktivitě občanů a k jejich účinné
a nikoliv formální účasti na omezování
protispolečenských jevů. Pro prokuraturu
a další orgány činné v trestním
řízení to bude představovat úkol
aktivitu občanů podchytit a usměrnit v rámci
systému prevence trestné činnosti.
Na druhé straně je nutné včas a správně
postihnout možné dílčí negativní
odrazy některých opatření v rámci
přestavby hospodářského mechanismu.
Půjde zejména o zabránění růstu
spekulativních tendencí v rámci socialistického
podnikání i ve sféře individuální
pracovní činnosti, daňových úniků
a podobně.
Změny v pracovně právních předpisech
nesporně povedou k větší mobilitě
pracovních sil, jak teritoriální, tak odvětvové,
což se odrazí v životních podmínkách
většího počtu lidí. Část
občanů /vzhledem k nedostatku kvalifikace, při
špatné pracovní morálce, při
antisociální orientaci a podobně/ bude patrně
jen obtížně začleňována
do pracovního procesu. Může se tak zvýšit
riziko příživnictví a nekalých
způsobů obživy. Orgány činné
v trestním řízení, ale i další
příslušné orgány musejí
na nově vznikající problémy včas
a adekvátně reagovat.
2. Vybrané problémy kriminality
a/ Recidiva
Výsledky dosahované při zabraňování
opakování trestné činnosti jsou dlouhodobě
málo úspěšné. Recidiva nadále
ovlivňuje kriminalitu především kvantitativně
a je dokladem malé účinnosti resocializačního
působení.
Od počátku osmdesátých let je každoročně
obžalováno pro trestné činy kolem 30
tisíc recidivistů, což představuje přibližně
33 % ze všech osob obžalovaných pro trestné
činy. V roce 1987 šlo například o 30
459 osob, tj. 33,9 % ze všech obžalovaných. Zvlášť
nebezpečných recidivistů /§ 41 tr. zákona/
je obžalováno ročně kolem 1500, což
činilo např. v roce 1987 1,7 % všech obžalovaných
osob. U přečinů dosahuje procento obžalovaných
recidivistů asi 40. Tato skutečnost je ovlivňována
zejména postihem pro přečin proti pracovní
kázni. Podíl recidivistů na všech obžalovaných
osobách se v posledních dvou letech poněkud
zvýšil. Za situace, kdy neroste celkový počet
stíhaných osob, to současně znamená,
že nenarůstá okruh pachatelů, kteří
se poprvé dopouštějí trestné
činnosti.
Rozložení podílu recidivy u jednotlivých
trestných činů je značně nerovnoměrné,
avšak v podstatě ustálené. Nejvyšší
podíl obžalovaných recidivistů je vykazován
dlouhodobě u trestných činů příživnictví,
zanedbání povinné výživy a krádeže.
Nejnižší je naproti tomu u nedbalostních
trestných činů a trestného činu
opilství.
Strukturu recidivy negativně ovlivňují takové
skutečnosti, jako je stoupající počet
recidivujících mladistvých a mladých
lidí ve věku 18-24 let a krátké intervaly
mezi propuštěním z výkonu trestu odnětí
svobody a spácháním dalšího trestního
činu.
Stagnace výskytu recidivy ukazuje, že přijímané
soubory meziresortních opatření k omezení
tohoto jevu nepřinášejí dosud očekávané
výsledky. Nepomohla zvyšování trestní
represe vůči recidivistům, i když se
dostala na samou hranici únosnosti. Nepodmíněné
tresty odnětí svobody jsou v ČSSR ukládány
recidivistům zhruba v 90 % případů
a vždy zvlášť nebezpečným
recidivistům.
Další úsilí při omezování
kriminality je třeba zaměřit k diferencovanému
postihu recidivujících pachatelů. Zvláště
pak je nutné usilovat o dobudování komplexního
systému postpenitenciárního působení,
v jehož rámci by byla také doplněna
stávající dobrovolná postpenitenciární
péče o nucenou formu a rozšířen
a personálně posílen aparát profesionálních
sociálních kurátorů, aby mohl účinněji
vést k převýchově odsouzených
osob institut podmíněného propuštění
atd.
b/ Kriminalita mladistvých, ochrana dětí
a mládeže před protispolečenskými
vlivy
Počet mladistvých stíhaných pro trestné
činy po postupném nárůstu od počátku
osmdesátých let dosáhl vrcholu v roce 1986
/9695 stíhaných/. V roce 1987 poklesl o 4 %, na
9310. Podíl mladistvých na všech stíhaných
osobách se dlouhodobě pohybuje mezi 8-9 %. V porovnání
s dospělými pachateli to ukazuje na poměrně
stabilně vysokou registrovanou kriminální
aktivitu této nejmladší trestně odpovědné
kategorie čs. populace. Koeficient stíhaných
mladistvých na 10 tisíc obyvatel odpovídající
věkové kategorie sice v roce 1987 poklesl na 143
oproti 152 v roce 1986, ale je podstatně vyšší
než obdobný koeficient všech stíhaných
osob /117 v roce 1987/. Do budoucna je přitom spíše
pravděpodobná nepříznivá vývojová
tendence, protože koncem osmdesátých let vstupují
do věku trestní odpovědnosti silné
ročníky v důsledku vysoké porodnosti
v prvé polovině sedmdesátých let.
Ve struktuře kriminality páchané mladistvými
převažují majetkové trestné činy,
delikty hrubě narušující občanské
soužití a násilná trestná činnost.
Většinou jde o lehčí formy kriminality,
závažnější útoky jsou zpravidla
charakteristické pro recidivující mladistvé.
Objevily se i případy trestné činnosti
mladistvých pachatelů spočívající
v různých formách šikanování
slabších vrstevníků i v projevech s
fašizujícími tendencemi /kult násilí,
nacistické symboly apod./. Specifickým problémem
zůstává vysoký podíl cikánů
na trestné činnosti mladistvých.
Vývoj tzv. praekriminality, tj. protispolečenské
činnosti nedospělců, podtrhuje potřebu
účinnějších opatření
ve sféře školní výchovy. Takových
nezletilých a trestně neodpovědných
pachatelů bylo např. v roce 1987 oznámeno
10 775. Šlo převážně o majetkové
delikty.
Z trestných činů proti rodině a mládeži
je častěji frekventovaným jednáním
pouze zanedbání povinné výživy,
pro týrání svěřené osoby,
ohrožování mravní výchovy mládeže
a podávání alkoholických nápojů
mládeži je stíháno mizivé množství
pachatelů. S protispolečenskými vlivy na
mládež souvisí například i nedovolená
výroba a držení omamných prostředků
a jedu a další jevy jako například šikany
/útisk, vydírání/.
Přes vynaložené úsilí a některé
úspěchy patří kriminalita mládeže
mezi problémy, na které je třeba trvale orientovat
pozornost celé společnosti. Nelze se smířit
s dosavadním rozsahem trestné činnosti mladistvých,
ani mírou její závažnosti i proto, že
je základem pro celkový stav a vývoj kriminality.
Soubor opatření k omezování trestné
a jiné protispolečenské činnosti mládeže
na léta 1986-1990, který přijaly orgány
trestního řízení, zčásti
společně s dalšími orgány, obsahuje
úkoly směřující k náležitému
objasnění příčin trestné
činnosti mládeže, k uplatnění
opatření diferencovaných podle narušenosti
pachatelů, k omezování negativních
vlivů na mládež, k rozhodnějšímu
postupu vůči pachatelům trestné činnosti
proti rodině a mládeži, ke zvýšení
kvalifikace a autority osob pracujících s mládeží
apod.
Realizace souboru opatření v mnoha směrech
zůstává neuspokojivá. Nejsou vytvářeny
potřebné organizační a materiální
předpoklady, je podceňována kvalifikace a
specializace pracovníků působících
na různých úsecích práce s
mládeží, nepodařilo se odstranit různé
překážky a meziresortní bariéry
v oblasti výchovného ovlivňování
mladé generace.
Z výzkumů i praxe vyplývá, že
mnohé nedostatky v chování dětí
a mládeže jsou důsledkem oslabení rodinných
svazků, devalvace úlohy rodiny, nedocenění
sociální role ženy matky a z této role
vyplývajících pečovatelských
a výchovných činností, které
jsou sociálně nezastupitelné. Snaha části
mládeže vymanit se z vlivů rodiny, školy,
pracoviště či mládežnických
a jiných organizací vyplývá především
z pocitu nedostatečné seberealizace a sebeuspokojení.
Za ně pak hledá náhražku v neformálních
vrstevnických skupinách, které v sobě
skrývají značné nebezpečí
pro zdravý sociální vývoj mladých
lidí. Východiskem mohou být alternativní
formy sociálních kontaktů ve zdravém
sociálním ovzduší, opírající
se o fungující sociální instituce
a adekvátní sociální infrastrukturu.
Nalezení a zorganizování vhodných
forem je úkolem brzké budoucnosti. Jeho plnění
nemohou však zabezpečit jen orgány trestního
řízení samy. Přispějí
ovšem svými poznatky a návrhy k přijetí
potřebných komplexních opatření
po linii všech odpovědných orgánu. Cílem
je zdokonalit bázi boje za omezování trestné
činnosti mládeže a její protispolečenské
činnosti vůbec po stránce organizační
i obsahové.
c/ Trestná činnost pod vlivem alkoholu
Počínaje rokem 1983 mírně, avšak
trvale klesá v ČSSR počet známých
pachatelů, kteří se dopustili trestného
čin u pod vlivem alkoholu. Tomu odpovídá
i pokles podílu těchto osob na všech stíhaných
známých pachatelích z 34,2 % v roce 1983
na 30,4 % v roce 1987. Příznivý vývoj
má patrně mj. souvislost i s celkovým poklesem
spotřeby alkoholu v ČSSR. Podle údajů
Federálního statistického úřadu
poklesla spotřeba alkoholu na jednu osobu v ČSSR
v přepočtu na čistý líh z 9,0
litru v roce 1986 na 8,7 litru v roce 1987. S dosaženým
stavem se nelze ovšem spokojit s ohledem na nadále
významný vliv alkoholu na páchání
trestné činnosti.
Pod vlivem alkoholu jsou nejčastěji páchány
trestné činy útoku na veřejného
činitele, výtržnictví, vraždy,
znásilnění a rvačky. Specifickým
problémem je vliv alkoholu na trestné činy
v dopravě. Získání alkoholu, resp.
prostředků na jeho zakoupení bývá
nezřídka motivem majetkových trestných
činů.
Společenská závažnost uvedené
problematiky vedla orgány činné v trestním
řízení k přijetí souborů
opatření v boji proti alkoholismu a jiným
toxikomaniím a k omezování trestné
a jiné protispolečenské činnosti mládeže
na léta 1986-1990, které vedou k soustředěnějšímu
postupu orgánů trestního řízení
i dalších orgánů. Orientují se
jednak na preventivní aspekty, např. na snížení
dostupnosti alkoholu mládeži, prohloubení kontroly
požívání alkoholu v dopravě,
rozpracování otázek včasného
vyhledávání jedinců navyklých
na alkohol, jednak na zvýšení účinnosti
trestního postihu a dalších opatření
orientovaných především na prevenci
recidivy. Lze konstatovat některé úspěchy
při realizaci přijatých souborů opatření.
d/ Trestná činnost souvisící s
nealkoholovými drogami
Zneužívání nealkoholových drog
se v kriminalitě projevuje prozatím zcela jinak
než vliv alkoholu. Pod vlivem drog je pácháno
podstatně méně trestných činů
než pod vlivem alkoholu. V roce 1986 bylo tak stíháno
426 osob, v roce 1987 pouze 317 osob. Dalších 567
osob v roce 1986 a 414 v roce 1987 bylo stíháno
pro trestný čin nedovolené výroby
a držení omamných prostředků
a jedů. Počet osob stíhaných pro trestné
činy spáchané pod vlivem drog však zřejmě
není skutečným obrazem o této kriminalitě.
Je třeba počítat se značnou latencí,
zvlášť když dosud chybí běžně
dostupná metoda zjišťování omamných
látek v organismu pachatelů.
Prozatím jde o různorodou trestnou činnost,
častěji pouze o vloupání do lékáren
a jiné krádeže za účelem získání
léků a látek obsahujících drogy.
Nebezpečnost nealkoholických toxikomanií
nespočívá dosud ani tak v jejich vlivu na
kriminalitu, jako v jejich sociálních důsledcích
a v přímém ohrožení lidských
životů. Každým rokem je zaznamenáno
několik desítek úmrtí a sebevražd
pod vlivem drog, zejména v důsledku inhalace chemických
látek. V současné době se pohybuje
počet osob evidovaných pro zneužívání
drog nebo již vzniklou drogovou závislost v ordinacích
AT kolem 8 tisíc. Naprostou většinu tvoří
mladí lidé do 25 let.
V ČSSR spočívá zneužití
nealkoholových drog v aplikaci různých náhražek.
Z klasických drog se častěji vyskytuje pouze
indické konopí. Jinak narkomani získávají
omamné látky úpravou léků.
Do počátku roku 1987 šlo především
o kodein a jeho deriváty získávané
z tehdy volně dostupného analgetika Alnagon. Velmi
často jsou inhalovány výpary čistících
prostředků a rozpouštědel.
Ke koordinaci postupného potlačování
zneužívání návykových
látek a související kriminality byly opakovaně
na léta 1982 až 1985 a 1986 až 1990 přijaty
soubory opatření orgánů činných
v trestním řízení. Přijatá
opatření sice nezahrnují drogovou problematiku
komplexně a v optimálním rozsahu, jejich
důsledná realizace by však byla i přesto
významným příspěvkem na poli
boje s drogami.Zejména z objektivních důvodů
se však řadu z nich dosud nepodařilo realizovat.
Prokuratura jako garant prací na novelizaci trestního
práva hmotného připravila novou trestně
právní úpravu této problematiky přihlížející
k aktuální situaci a umožňující
diferencovanější trestní postih různých
forem pro společnost nebezpečného jednání
souvisícího s drogami.
Souběžně s trestními sankcemi je třeba
aplikovat i terapeutická a jiná opatření,
k čemuž je nezbytné vybudovat organizačně,
obsahově a technicky dobře fungující
systém.
3. Plnění úkolů orgánů
trestního řízení
a/ vinnost prokuratury v trestním řízení
Orgány prokuratury usilovaly o zrychlení a zkvalitnění
řízení a prohloubení své dozorové
funkce v něm. Působily rovněž k důslednějšímu
oznamování podezření z trestné
činnosti, a pokud jim to jejich prostředky umožňují,
k důslednému odhalování trestné
činnosti orgány Bezpečnosti. Soustavně
spolupracovaly s kontrolními orgány v zájmu
řádného vyvozování závěrů
z porušování zákonnosti a vykonávaly
dozor nad zachováváním zákonnosti
v činnosti kontrolních orgánů. Předmětem
soustavné pozornosti prokurátorů bylo zajišťování
práva obviněných na obhajobu a dalších
zákonných požadavků v trestním
řízení. Prokurátoři povětšině
účinněji vykonávali dozor nad zachováváním
zákonnosti v přípravném řízení
trestním. Před soudem působili intenzívněji
k náležitému zjišťování
skutečného stavu věci, ale i důslednému
dodržování procesních předpisů
a zvyšování výchovného účinku
řízení.
Prokurátoři také více dbali na to,
aby před soud nebyli zbytečně stavěni
pachatelé méně závažné
protispolečenské činnosti, zvláště
pokud se jí dopustili poprvé.
V úrovni práce jednotlivých prokurátorů
jsou ovšem někdy nemalé rozdíly. Nedostatky
souvisí i se značným rozsahem úkolů
prokuratury, s orientaci dozoru na stále širší
okruh problémů zákonnosti a s rozšiřováním
dalších jejích činností. Na prokuratuře
podstatně stouply nároky na kvalitu práce
i vyvozování závěrů z nedostatků
včetně vyvozování závěrů
kárných.
Mimořádnou pozornost věnovala prokuratura
zákonnému používání zadržení
a vazby osob. Bylo zpracováno vyhodnocení stavu
zákonnosti a prokurátorského dozoru v této
oblasti, jímž se před rokem zabývaly
ústavně právní výbory sněmoven
Federálního shromáždění.
V souladu s jejich závěry a doporučeními
se dále zvýšila pečlivost prokurátorů
při přezkoumávání podmínek
pro uplatňování zadržení a vazby.
Bylo dbáno, aby jejich používání
bylo omezeno na nezbytnou míru. Přes snížení
počtu dlouhodobých vazeb některé případy
průtahů přetrvávají. Jsou především
podmíněny okolnostmi mimo prokuraturu, jako např.
zdlouhavým a opakovaným prováděním
znaleckých posudků apod. Počet vazeb je celkově
dosud vysoký, i když je patrný od počátku
osmdesátých let pokles. V roce 1986 bylo vazebně
stíháno 13,4 % a v roce 1987 10,7 známých
pachatelů.
Nedílnou součástí prokurátorského
dozoru je trvale dozor nad zachováváním zákonnosti
v místech, v nichž se vykonává vazba,
trest odnětí svobody, ochranná výchova
a ochranné léčení. Prokurátoři
pravidelně prováděli prověrky dodržování
zákonnosti v těchto místech s cílem,
jak ověřit, zda jsou zde osoby drženy jen za
podmínek stanovených zákonem, tak zjistit,
zda jsou důsledně respektovány předpisy
platné pro výkon příslušných
opatření a o zajištění a provádění
převýchovy. Zjišťovali jen dílčí
nedostatky v dodržování platných předpisů,
které obvykle byly odstraněny v souvislosti s provedením
prověrek. Hlavní problém spočívá
v dosud celkově nízké účinnosti
výkonu trestu odnětí svobody, což souvisí
jednak s úrovní převýchovy a jejími
možnostmi, jednak s dalšími okolnostmi. Prokuratura
považuje za potřebné dále vykonávat
přísný dozor nad dodržováním
zákonnosti zvláště v místech
výkonu vazby a odnětí svobody.
Významným úkolem prokuratury je příprava
novelizace trestního zákona. Tato novelizace má
kromě jiného také omezit stavění
občanů s dobrou pověstí před
soud pro méně závažná protispolečenská
jednání a zároveň umožnit všestrannější
a diferencovanější postih jednáni, která
jsou společensky vysoce nebezpečná.