b/ Rozhodování soudů v trestním
řízení
Rozhodování soudů o vině a trestu,
popř. o ochranném opatření představuje
vyvrcholení trestního stíhání,
a proto jsou na ně kladeny vysoké nároky
z hledisek správného a důsledného
uplatňování trestní politiky socialistického
státu po XVII. sjezdu KS.
V hodnoceném období byla dozorová činnost
nejvyšších soudů i kontrolní činnost
ministerstev spravedlnosti zaměřena v souladu s
usnesením Federálního shromáždění
ČSSR č. 116 ze dne 11. 6. 1985 především
na to, aby rozhodování soudů zajišťovalo
rychlou a účinnou ochranu státu a práv
občanů i organizací. Zvýšená
pozornost byla věnována postihu pachatelů
trestné činnosti proti socialistické ekonomice
a majetku občanů, trestných činů
úplatkářství a proti životu a
zdraví, jakož i postihu mladistvých. Soudy
byly zároveň vedeny k důslednému plnění
úkolů vyplývajících ze souborů
opatření proti recidivě, k ochraně
mládeže před protispolečenskou činností
a jinými negativními vlivy, proti trestné
činnosti páchané pod vlivem alkoholu,jakož
i k náležitému postihu osob, které získaly
majetek z nepoctivých zdrojů.
Kvalita rozhodování soudů se i při
přetrvávání některých
nedostatků poněkud zlepšuje. V tomto směru
se pozitivně projevilo působení specializovaných
senátů a zejména soustavná činnost
orgánů soudního dozoru. Počet obviněných,
ohledně nichž krajské soudy opravným
prostředkem napadené rozhodnutí zrušily
a věc vrátily k novému projednání,
představoval v letech 1985-1987 průměrně
13,3 % a v případě projednání
řádných opravných prostředků
nejvyššími soudy republik 20,8 %.
Skutkový stav tvořící základ
pro rozhodnutí je zpravidla správně objasněn.
Nedostatky se vyskytuji již v menším rozsahu,
ponejvíce v rozsáhlejších, skutkově
složitých a důkazně obtížných
případech trestné činnosti proti socialistické
ekonomice. Skutková zjištění významná
pro rozhodnutí nejsou v nich poměrně často
úplná a správná, proto nezbývá,
než vadná rozhodnutí soudů prvního
stupně zrušit a vrátit věc k novému
projednání, čímž se řízení
prodlužuje. Převážně jde o důsledek
nedocenění institutu předběžného
projednání obžaloby, kdy soud tohoto institutu
nevyužije a nedostatečně objasněná
věc je pak vrácena do stadia přípravného
řízení s časovým odstupem až
soudem odvolacím, někdy ještě později
soudem rozhodujícím o stížnosti pro
porušení zákona. Zcela výjimečné
však nejsou ani případy, kdy soud vrátil
prokurátorovi k došetření věc
dostatečně objasněnou, což rovněž
vede ke zbytečným průtahům v řízení.
Hlavní příčina uvedených nesprávných
postupů soudů tkvi v nedostatečné
znalosti spisového materiálu, tj. všech důkazů
provedených v přípravném řízení.
Chyby v právním posouzení jsou méně
časté, avšak některé z nich se
vyskytuji opakovaně i v otázkách, které
již byly řešeny publikovanou judikaturou. Příčinou
takových vad je dílem nedostatečná
odborná úroveň části soudců,
někdy však i málo odpovědný přístup
k výkonu soudcovské funkce.
Neuspokojivá je stále úroveň odůvodnění
rozhodnutí, která jsou mnohdy kusá a nejasná,
jindy zase natolik rozvláčná, že to
také nepřispívá k jejich srozumitelnosti
a přesvědčivosti. To oslabuje výchovné
působení i jinak věcně správných
rozhodnutí. Negativně se projevuje rovněž
nízká kvalita písemných vyhotovení
soudních rozhodnutí, zejména špatná
čitelnost i celkově nedbalá úprava,
které mají základ především
v nedostačujícím, popř. nekvalitním
personálním obsazení a technickém
vybavení soudní kanceláře.
V budoucnu je proto třeba zvyšovat v souladu se závěry
7. a 9. zasedání ÚV KSČ nároky
na výběr kádrů s důrazem jak
na politickou vyspělost, tak i na vysokou úroveň
profesionální přípravy a na morální
vlastnosti. Současně zlepšit úroveň
přípravy absolventů právnických
fakult pro výkon funkce soudce.
Počet odsouzených osob se v období posledních
pěti let příliš neměnil; průměrně
činil zhruba 120 tisíc osob (tab. č. 3).
Výraznější pokles v roce 1985 byl ovlivněn
rozhodnutím prezidenta republiky o amnestii. Nemění
se ani skladba pachatelů jednotlivých druhů
kriminality. Vysoký je stále počet odsouzených
za trestné činy, jimiž pachatelé sledovali
své obohacení. V roce 1987 to bylo jen za rozkrádání
majetku v socialistickém vlastnictví 13,7 % osob
a za trestné činy proti majetku občanů
8,6 % osob z počtu odsouzených za trestné
činy. Nejrozšířenějšími
jsou trestné činy spáchané v dopravě;
podíl jejich pachatelů na počtu odsouzených
představuje dlouhodobě okolo 25 %. Mezi pachateli
odsouzenými za přečiny tvoří
největší skupinu (trvale okolo 50 %) pachatelé
přečinů proti majetku v socialistickém
a v osobním vlastnictví.
Nejvyšší soudy nadále usměrňovaly
a sjednocovaly rozhodovací praxi soudů prostředky
soudního dozoru, zejména vlastním senátním
rozhodováním, zaujímáním stanovisek
a zobecňováním poznatků o soudním
postihu vybraných druhů kriminality. K významnějším
změnám v rozhodování soudů,
především o trestné činnosti
proti socialistické ekonomice a proti majetku občanů,
vedla stanoviska Nejvyššího soudu ČSSR
k výkladu některých pojmů trestního
zákona, jejichž podstatou bylo zvýšení
finančních částek představujících
zejména značnou škodu, značný
prospěch a škodu velkého rozsahu. Tím
bylo odstraněno nedůvodné zostřování
trestní represe, které bylo důsledkem opožďování
judikatury za vývojem hospodářských
a společenských poměrů, a byla obnovena
intenzita postihu zmíněných deliktů
v míře předpokládané zákonodárcem.
Při ukládání trestů a ochranných
opatření soudy zpravidla náležitě
využívají prostředků daných
jim trestním i předpisy.
Nejpřísnější tresty jsou ukládány
pachatelům vražd. V rámci sazby do 15 let byly
uloženy 87 % a ve výjimečné sazbě
odnětí svobody nad 5 až 25 let 10,5 % odsouzených.
Trest smrti byl v posledních třech letech uložen
9 osobám /2,5 %/. Šlo o zletilé pachatele vražd
spáchaných na příslušnících
SNB a pachatele loupežných nebo sexuálně
motivovaných vražd, kdy předmětem útoku
bylo více osob.
Nejvyšší soud ČSSR, jehož povinností
je přezkoumat každé rozhodnutí, kterým
byl uložen výjimečný trest smrti, v
posledním tříletém období zjistil,
že v souladu se zákonem byl trest smrti uložen
8 osobám. Trest smrti uložený další
osobě nemohl být přezkoumán, protože
zemřela. U dalších 2 osob byl výrok
o trestu smrti zrušen a v novém řízení
jim byl uložen výjimečný trest odnětí
svobody v trvání 25 let. Poznatky z přezkumného
řízení svědčí o tom,
že rozhodování soudů o této nejtěžší
kriminalitě včetně ukládání
trestů smrti se zlepšilo.
Dlouhodobé tresty odnětí svobody jsou dále
ukládány pachatelům majetkových trestných
činů, jimiž byla způsobena vysoká
škoda, pachatelům závažných násilných
trestných činů, zejména loupeží
a znásilnění, a zvlášť nebezpečným
recidivistům.
Nepodmíněné tresty odnětí svobody
soudy ukládají zhruba jedné třetině
odsouzených. Podstatně nižší je
však podíl tohoto druhu trestu u mladistvých,
u nichž činí při odsouzení za
trestné činy okolo 20 % a za přečiny
necelých 5 %, tedy za veškerou trestnou činnost
zhruba 16 %. Těm odsouzeným, u nichž bylo přihlédnuto
k předchozímu odsouzení jako k přitěžující
okolnosti /tzv. soudem označeným recidivistům/,
jsou však ty to tresty ukládány mnohem častěji,
téměř v 90 % a u zvlášť
nebezpečných recidivistů bezvýjimečně.
Podíl nepodmíněných trestů
odnětí svobody od roku 1981 mírně
klesal. Zatímco v uvedeném roce představoval
35, v roce 1987 činil 30,8 % /údaje za rok 1985
v tab. č. 3 jsou ovlivněny amnestií/. Tento
vývoj je zčásti ovlivněn mírně
klesajícím podílem soudem označených
recidivistů, zejména je však výsledkem
zvažování potřeby uložení
nepodmíněného trestu odnětí
svobody v hraničních případech. Soudy
v souladu se stanovisky nejvyšších soudů
postupují diferencovaněji a pečlivěji
hodnotí okolnosti rozhodné pro ukládání
trestů, především osobnost pachatele
z hlediska možnosti dosáhnout jeho nápravy
jiným druhem trestu.
Vzhledem ke struktuře trestné činnosti, v
níž převládají méně
závažné trestné činy a přečiny,
a vzhledem ke skladbě pachatelů, jejichž větší
část není dosud výrazněji narušena,
soudy v souladu se zákonem ukládají většinou
tresty bez odnětí svobody. V roce 1987 byl v ČSSR
uložen podmíněný trest odnětí
svobody 29,0 % a trest nápravného opatření
22,3 % odsouzených. Relace těchto druhů trestů
byla v minulosti v národních republikách
rozdílná, když v ČSR bylo ukládáno
podstatně více podmíněných
odsouzení než trestů nápravného
opatření a v SSR tomu bylo naopak. Působením
nejvyšších soudů republik, k němuž
dával podněty Nejvyšší soud ČSSR,
se praxe soudů v národních republikách
postupně sbližovala tak, že dřívější
rozdíly byly v podstatě odstraněny. Výraznější
rozdíly, které nelze vysvětlit odlišnou
povahou trestné činnosti, ještě trvají
při ukládání samostatného trestu
zákazu činnosti za trestné činy spáchané
v silničním provozu.
Častěji vytýkaným nedostatkem při
ukládání trestů nespojených
s odnětím svobody v obou republikách je nevyužívání
všech obsahových složek těchto trestů.
Soudy u podmíněného odsouzení a nápravného
opatření zpravidla neukládají přiměřená
omezení ani povinnost, aby pachatel nahradil podle svých
sil škodu způsobenou trestným činem.
Většinou zcela nedostatečná je i kontrola
chování odsouzených během výkonu
těchto trestů. Podmíněné odsouzení
tak zůstává pro odsouzeného často
pouhou pohrůžkou trestem podle dávno zastaralé
koncepce a není aktivním nástrojem jeho převýchovy,
stejně jako trest nápravného opatření,
který se bez dalších obsahových složek
a přiměřené kontroly prakticky stává
jen peněžitým trestem na splátky.
Značné rezervy pro zvýšení výchovného
účinku trestního postihu, zejména
v případech uložení podmíněných
odsouzení a nápravných opatření,
spočívají ve stále nedostatečné
spolupráci soudů se společenskými
organizacemi. Opatření orgánů činných
v trestním řízení přinesla
dosud pouze dílčí výsledky v určitém
kvantitativním zlepšení, především
ve využívání možnosti požádat
společenskou organizaci o výchovné spolupůsobení.
Přes všechny uvedené nedostatky soudní
praxe lze konstatovat, že ukládané tresty jsou
zpravidla zákonné a odpovídají potřebě
náležité ochrany společnosti zejména
před pachateli závažné trestné
činnosti, před nebezpečnými recidivisty
a příživníky. Je ovšem třeba
mít na zřeteli, že účinnost trestního
postihu má své meze a že hlavním prostředkem
boje proti kriminalitě je prevence.
Rychlost řízení u okresních soudů
je na dobré úrovni, neboť převážná
většina věcí je rozhodnuta do jednoho
měsíce až šestí týdnů
od podání obžaloby. Jiná je však
situace u krajských soudů jako soudů prvního
stupně, kde průměrná délka
řízení činí zhruba osm měsíců,
přestože téměř 50 % věcí
je rozhodnuto do tří měsíců.
Délku řízení nepříznivě
ovlivňují zejména velké případy
rozsáhlého páchání hospodářské
kriminality, nezřídka větším
počtem osob; výjimkou nejsou spisy o mnoha tisících
stran, které jsou mimořádně náročné
na kvalitní projednání a rozhodnutí.
To ovšem neznamená, že by bylo možno se
smiřovat v kterékoliv trestní věci
s průtahy v řízení vznikajícími
zaviněnou nečinnosti soudu. Z každého
takového případu musí příslušné
justiční orgány vyvodit osobní odpovědnost.
Zvýšení úrovně soudního
řízení a rozhodování v trestních
věcech není ovšem závislé jen
na jeho včasnosti a zákonnosti; důležitý
je též požadavek, aby se výrazně
zlepšila kulturnost jednání soudních
pracovníků včetně soudců s
lidmi a odstranily všechny formy byrokratismu, povýšeneckého
a necitlivého přístupu k problémům
lidí.
Účinnost trestního řízení
a rozhodování snižují nedostatky ve
vykonávacím řízení, které
jsou poměrně časté a někdy
i závažnější povahy. Podceňuje
se skutečnost, že včas nevykonaný trest
nebo ochranné opatření může i
značně zeslabit výchovný efekt celého
trestního řízení.
V období přestavby společnosti se rozhodovací
činnost soudů na trestním úseku musí
stát jedním z nástrojů upevňování
morálky a kázně ve společnosti při
současném dalším prohlubování
reálných záruk práv občanů
a ochrany jejich zákonných zájmů.
c/ Koordinovanost a komplexnost boje proti kriminalitě
Orgány prokuratury a obdobně i soudy pravidelně
hodnotí vývoj kriminality a účinnost
opatření přijímaných k jejímu
omezování. Projednávají společně
svá zjištění a seznamují s nimi
ostatní státní orgány v jednotlivých
územních obvodech a orientují jejich pozornost
stejně jako pozornost hospodářských
a společenských organizací na nejzávažnější
poznatky z jednotlivých oblastí kriminality. Působí
k přijímání souhrnných opatření
k omezení hlavních druhů trestné činnosti
a k potlačování nejzávažnějších
kriminogenních faktorů.
Za aktivní pomoci prokuratury zejména národní
výbory přijímají souhrnná opatření
k prevenci trestné činnosti, zaměřená
převážně na hospodářské
a jiné jimi řízené organizace. Některá
opatření byla přijímána také
orgány hospodářského řízení.
V zájmu lepší součinnosti prokuratury
se společenskými organizacemi byly na úrovni
republik přijaty dohody s ÚV SSM a s Českou
odborovou radou. Za účasti dalších resortů
byly zpracovány komplexní soubory opatření
proti hlavním druhům trestné činnosti
a kriminogenním faktorům. Na jejich realizaci se
podílejí například také ministerstva
vnitra, ministerstva spravedlnosti, nejvyšší
soudy a ve vybraných oblastech problémů další
resorty ve sféře zdravotnictví, práce
a sociálních věcí, školství
a kultury. Rozvíjí se spolupráce i s Výbory
lidové kontroly.
Přes všechna přijímaná opatření
pro boj s kriminalitou dosud nepřináší
potřebné výsledky. Příčiny
tkví zejména také v nedostatečném
propojení přijímaných opatření
s plány sociálního a ekonomického
rozvoje. S vědomím, že jedině koordinovaný
postup všech zainteresovaných článků,
vhodné rozdělení úkolů a komplexní
postižení problémů kriminality mohou
výrazněji přispět k úspěšnému
zatlačování a omezování kriminality,
je třeba dosáhnout dalšího zdokonalení
organizačního zabezpečení koordinovanosti
a komplexnosti boje proti kriminalitě. Některé
návrhy v tomto směru jsou již připravovány
na prokuratuře k vybraným základním
otázkám omezování kriminality a upevňování
zákonnosti vůbec.
Mezi hlavní úkoly orgánů trestního
řízení patři trvale ochrana socialistické
ekonomiky. Prokuratura a soudy pracují s vědomím,že
upevňování kázně, organizovanosti
a socialistické zákonnosti patří mezi
nedílné součásti procesu přestavby
ekonomiky. To platí, i když v důsledku přestavby
v ekonomické sféře dochází
k některým nezbytným změnám
ve vymezení osobní odpovědnosti. Aktuální
je zejména ochrana podnikové ekonomiky, posílení
a zdokonalení jejích sebeochranných systémů
a zapojení celého pracovního kolektivu do
těchto snah.
Hospodářská kriminalita a vůbec všechna
porušení zákonnosti v ekonomické oblasti
mají mnohé specifické rysy, které
zvyšují jejich nebezpečnost pro společnost.
Mohou nepříznivě ovlivnit i výskyt
jiné trestné činnosti. Deformují morálku
lidí a vytvářejí podmínky pro
trestnou činnost, která má různý
charakter, ale stejné kořeny. V ekonomické
oblasti se zvlášť zřetelně projevuje
závislost úspěšného boje proti
kriminalitě na dodržování socialistické
zákonnosti v nejširším smyslu a na řádném
plnění všech hospodářských
úkolů.
Porušování zákonnosti a nedostatky v
oblasti služeb a dodavatelsko-odběratelských
vztahů vytvářejí podmínky pro
úplatkářství, pro devizové
trestné činy a další formy neoprávněného
obohacování, jakými jsou nedovolené
podnikání v oblasti úzkého profilu
služeb, spekulativní obchody s módním
a nedostatkovým zbožím /zahraniční
kosmetika, textil, spotřební elektronika apod./.
Omezení kriminality poškozující ekonomiku
a zabránění vzniku vážných
hospodářských škod vyžaduje, aby
byly důsledně aplikovány a dodržovány
všechny právní normy týkající
se řídící a kontrolní činnosti,
ochrany majetku v socialistickém vlastnictví, technologické
kázně, bezpečnosti práce a protipožární
ochrany, a také byla důsledně plněna
oznamovací povinnost uložená zákonem.
Velký význam pro omezování hospodářské
kriminality má trvale odstraňování
nepořádků na pracovištích všeho
druhu a rovněž problémů v dodavatelských
vztazích ve službách, v obchodě, v zabezpečování
potřebného sortimentu a kvality výrobků
apod. Lze očekávat určitý kladný
vliv přestavby mechanismu řízení národního
hospodářství. K posílení ochrany
ekonomiky, zvláště ochrany přestavby
hospodářského mechanismu, směřují
i návrhy na novelizaci trestního zákona,
obsahující doplnění řady skutkových
podstat trestných činů jako poškozování
spotřebitele, narušování řízení,
plánování a kontroly národního
hospodářství, porušování
povinnosti při nakládání s finančními
a hmotnými prostředky a porušování
povinnosti v provozu socialistické organizace.
1. Ochrana majetku v socialistickém vlastnictví
Nejčastějším trestným činem
vůbec je rozkrádání majetku v socialistickém
vlastnictví. Jeho podíl na celkové kriminalitě
je značný. Dlouhodobě kolísá
kolem 18 % /v roce 1987 - 18,7 %/.
Počet stíhaných pachatelů rozkrádání
od počátku osmdesátých let mírně
kolísá s poněkud stoupající
tendencí v posledních letech.
Přehled o stavu a vývoji registrovaných případů
rozkrádání:
Nízké počty obžalovaných jsou
důsledkem skutečnosti, že značná
část pachatelů zůstává
nevypátrána. Podíl neznámých
pachatelů činil u rozkrádání
v posledních pěti letech průměrně
45 %.
Formy rozkrádání se již delší
dobu příliš nemění. Převládá
odcizování věcí - buď prosté
nebo vloupáním. Méně časté
jsou zpronevěry nebo podvody ke škodě majetku
v socialistickém vlastnictví, jsou však nebezpečnější,
protože často mají za následek značnou
škodu a obtížněji se odhalují.
Nejméně početné, avšak vždy
velmi závažné je rozkrádání
formou loupeže /přepadení poštovních
úřadů, spořitelen, obchodních
provozoven, osob odvádějících tržbu,
peněžních transportů/. Je téměř
vždy spojeno se značnou škodou a jeho nebezpečnost
je zvýšena použitím násilí
vůči fyzickým osobám.
K podstatnějším změnám nedošlo
v posledních letech ani ve složení pachatelů.
Více než polovinu obžalovaných tvoří
vlastní zaměstnanci poškozených socialistických
organizací.
Stav ochrany majetku v socialistickém vlastnictví
ani podle poznatků prokuratury ze všeobecného
a občanskosoudního dozoru není uspokojivý.
Opatření prokuratury na tomto úseku jsou
proto velmi častá.
Závažné nedostatky jsou zjišťovány
zejména ve správě, ochraně a ostraze
majetku v socialistickém vlastnictví, v nedodržování
předpisů informační soustavy. Svou
funkci včas a řádně odhalovat nedostatky
v hospodaření se svěřeným majetkem
dosud neplní vnitřní kontrolní systém
organizací. Orgány prokuratury a soudy nemají
zatím kladné poznatky o účinnosti
výkonu funkce hlavního kontrolora. K prohlubování
účinnosti prokurátorského dozoru naproti
tomu přispívá dobrá spolupráce
s orgány vnější kontroly.
Prokuratura působí především
na to, aby organizace uplatňovaly vůči odpovědným
pracovníkům zákonnou odpovědnost za
neplnění či porušování
pracovních povinností a za způsobení
škody. Každoročně podává
kolem 3 tisíc upozornění s návrhem
na vyvození hmotné odpovědnosti. Někdy
ani na základě takového upozornění
organizace neuplatní nárok na náhradu škody,
takže orgány prokuratury v letech 1985-1987 musely
za takové organizace podat 867 návrhů na
zahájení soudního řízení
proti pracovníkům odpovídajícím
za škodu.
2. Ochrana hospodářské kázně
Posilování hospodářské kázně
patří mezi základní předpoklady
posilování ochrany socialistické ekonomiky.
Orgány prokuratury a soudy usilovaly o rozhodnější
postup i v této oblasti, jak tento požadavek znovu
zdůraznilo 9. zasedání ÚV KSČ.
Jde ovšem o problematiku značně přesahující
rámec a možnosti dané pracovní náplní
prokuratury a soudů. Případy porušování
hospodářské kázně spíše
vycházejí najevo při odhalení případů
jiné trestné činnosti, zejména rozkrádání.
Vedou pak k značným finančním škodám
a navíc škodám morálně politickým.
Vzrostl počet odhalených pachatelů dopouštějících
se trestné činností proti hospodářské
kázni. V letech 1986 a 1987 bylo pro trestné činy
proti hospodářské kázni /bez pachatelů
trestného činu podle § 130 tr. zák.
v dopravě/ stíháno 2891, resp. 2850 osob.
Nejčastějším trestným činem
proti hospodářské kázni je porušování
povinností při nakládání s
finančními a hmotnými prostředky podle
§ 127 tr. zák., pro něž bylo v letech
1986 a 1987 stíháno 519, resp. 616 osob. Tato trestná
činnost je motivována preferováním
resortních, místních a skupinových
zájmů, které jsou prosazovány na úkor
zájmů celospolečenských a v podmínkách
určitého prostředí (podniku, místa,
organizace) jsou za celospolečenské vydávány.
Její postih je proto značně složitý,
nebol je třeba překonávat řadu postranních
vlivů.
Trestnou činnost proti hospodářské
kázni v popsaných formách, ale i v podobě
zkreslování a falšování výkazů
a jiných dokumentů sloužících
k řízení a kontrole lze očekávat
i za působností nového hospodářského
mechanismu. Nutno však předpokládat, že
se objeví i nové, případně
nabudou na četnosti některé dosud méně
časté formy této činnosti směřující
k obohacení organizací na úkor státu
a společnosti.
Půjde patrně o snahy získat neoprávněné
výhody na úkor státních financí
- daňové podvody, svévolné zkracování
odvodů, lákání dotací - a na
úkor Státní banky československé,
a to zejména ve snaze vyhnout se důsledkům
vlastní zadluženosti, placení úroků
z úvěrů i dalším sankcím
plynoucím ze špatného hospodaření
apod.
Je úkolem orgánů trestního řízení,
i kontrolních orgánů (především
státních), tyto nové formy včas odhalit
a postihnout. K tomu směřují i opatření
připravovaná na prokuratuře k posílení
ochrany socialistické ekonomiky v nových podmínkách.
3. Boj proti nekvalitní výrobě
Trvale aktuálním problémem je nekvalitní
výroba s jejími materiálními a společenskými
důsledky. Její příčinou je
především nedodržování provozních,
výrobních a pracovních postupů při
současném nedostatečném výkonu
technické kontroly.
Trestní odpovědnost za nekvalitní výrobu
je ovšem uplatňována výjimečně
a v malém rozsahu je vyvozována i kárná
a hmotná odpovědnost za škody touto nekvalitní
výrobou způsobené.
Úsilí prokuratury o prosazení důslednějšího
oznamování případů podezření
ze spáchání trestné činnosti
v této sféře a o důslednější
uplatňování všech právních
nástrojů se tu nesetkává s většími
úspěchy.
Základem problémů je rovněž nedostatečně
spolehlivé zjištění škody a okolností,
které k ní vedly, příslušnými
kontrolními orgány.
Další okruh problémů představuje
v organizacích správné rozlišení
právních nástrojů uplatnění
osobní odpovědnosti vůči pracovníkům,
kteří zavinili výrobu nekvalitní produkce.
Organizace často právní nástroje nerozlišují
a nárok na náhradu škody považují
za uplatněný postihem pracovníka na prémiích,
odměnách nebo jiných složkách
mzdy. Zpravidla též nepřistupuji k uplatnění
osobní odpovědnosti v případech, kdy
rozsah výroby zmetků nepřekračuje
limit. Nedostatky na straně organizací spočívají
i v tom, že povinnost k náhradě škody
organizace stanoví jen nepřiměřeně
nízkou částkou.
K zásadnějšímu řešení
problémů nekvalitní výroby by měly
přispět ekonomické a právní
nástroje přestavby hospodářského
mechanismu a zejména prohloubení odpovědnosti
socialistických podniků za kvalitu výroby.
4. Boj proti požárům, výbuchům
a haváriím
Trestní stíhání pro zavinění
těchto mimořádných událostí
je vedeno poměrně zřídka vzhledem
k obtížnosti je prokázat u konkrétních
osob. To platí zvláště o úmyslném
trestném činu obecného ohrožení.
Pro zavinění z nedbalosti je dlouhodobě typické
porušení technologické kázně
a bezpečnostních a protipožárních
předpisů. Nejčastější
příčinou je porušování
předpisů při sváření,
přestože prokuratura již učinila nejedno
opatření směřující ke
změně přetrvávající
neodpovědnosti v této oblasti.
V zemědělství se opětovně vyskytovalo
samovznícení uskladněných plodin a
požáry v důsledku provozu strojů nevybavených
potřebným bezpečnostním zařízením.
Nelze pominout ani zastaralost objektů a technických
zařízení.
Stamiliónové škody způsobené
uvedenými mimořádnými událostmi
v jednotlivých letech kolísají. Je to ovlivněno
zejména charakterem postižených objektů.
Vyskytly se, i když ojediněle, také případy
záškodnictví, tedy jednání motivovaná
nepřátelstvím k socialistickému společenskému
a státnímu zřízení; v posledních
třech letech šlo o 4 případy. Mezi další
pohnutky zvláště u požárů
patří nadále msta za domnělé
příkoří, ale i snaha vyznamenat se
při hašení či snaha zakrýt vloupání
nebo schodek v obchodě či skladu.
Orgány trestního řízení dbají
o důsledné vyvozování trestní
odpovědnosti za zaviněné požáry,
havárie a další mimořádné
události. Trestní postih však má nadále
jen druhotný význam. Prokurátoři proto
trvale soustřeďují dozor na plnění
povinností organizacemi, jimž do působnosti
patří prevence, a na výkon kontroly preventivních
opatření příslušnými orgány.
1. Bezpečnost dopravy
V silniční dopravě jsou nejčastěji
stíháni pachatelé trestných činů
opilství podle § 201 tr, zák. a ublížení
na zdraví z nedbalosti podle § 223, 224 tr. zák.
Při způsobení majetkových škod
jsou účastníci silničního provozu
postihováni za trestné činy porušování
povinnosti v provozu socialistické organizace podle §
130 tr. zák. nebo poškozování majetku
v socialistickém vlastnictví z nedbalosti podle
§ 137 tr. zák. Podstatně menší
je postih pro trestný čin obecného ohrožení
podle § 180 tr. zák.
Stav v roce 1987, který se výrazně neliší
od situace v předchozích letech, byl tento:
Trestné činy v silniční dopravě
dlouhodobě významně ovlivňují
celkový stav registrované kriminality. Některé
příznivé výsledky uplatňování
komplexního systému péče o bezpečnost
silničního provozu se projevují zatím
dílčím způsobem a postupně.
Nehodovost v železniční dopravě několik
let klesá. Snižují se však jenom méně
závažné nehody. Počet tzv. velkých
nehod v roce 1987 vzrostl o 18,1 %; trestně stíháno
bylo 392 pachatelů, a to zejména pro trestný
čin obecného ohrožení.
V leteckém provozu došlo v roce 1987 k 27 nehodám,
převážně při sportovním
letectví Svazarmu a letecko-zemědělské
činnosti. Pro zavinění letecké nehody
bylo v roce 1987 stíháno 10 osob, rovněž
pro obecné ohrožení.
V souhrnu představuje trestná činnost proti
bezpečnosti dopravy specifický druh trestné
činnosti, svým charakterem se značně
odlišující od ostatních druhů
delikvente. Velkým rozsahem ovšem nemálo ovlivňuje
celkovou kriminalitu.
2. Ochrana a bezpečnost zdraví při práci
Podle údajů získaných od orgánů
bezpečnosti a ochrany zdraví při práci
je trvale vysoký počet pracovních úrazů
a poměrně značný podíl úrazů
smrtelných. Po řadu posledních let se pohybuje
(bez dopravy) kolem dvou set tisíc úrazů
ročně, z toho kolem šesti set smrtelných
(v roce 1987 206 423 úrazů, z toho 571 smrtelných).
Trestní postih pro zavinění pracovních
úrazů je ovšem minimální - nedosahuje
ani půl procenta z jejich celkového počtu.
Podle dokumentace je převážná většina
úrazů zaviněna poškozenými. Jsou
však signály, že organizace nezjišťují
důsledně příčiny pracovních
úrazů a odpovědné osoby. Také
opatření k odstranění příčin
pracovních úrazů jsou často formální
a nedůsledně kontrolována.
Všeobecný dozor prokuratury se zaměřuje
proto zejména na kontrolu plnění povinností
socialistických organizací při vyšetřování
úrazů. Sleduje, zda jsou dodržovány
předpisy o jejich evidenci a registraci, zda je plněna
ohlašovací povinnost (především
u hromadných a smrtelných úrazů) a
zda jsou činěna a kontrolována opatření
k odstranění příčin úrazů.
Aktivita prokurátorů však dosud nepřináší
výraznější změny v odhalování
zavinění jiných osob, než které
utrpěly úraz.
Ke zlepšení stavu v organizacích by zřejmě
přispěla vyšší účinnost
výkonu společenské kontroly prováděné
orgány ROH.
3. Ochrana životního prostředí
Orgány prokuratury zjišťují zejména,
jak orgány a organizace plní povinnosti podle předpisů
o ochraně životního prostředí,
zejména o vytváření a ochraně
zdravých životních podmínek, zabezpečování
čistoty ovzduší, vod a ochraně zemědělského
půdního a lesního fondu. Zjišťují,
že dosavadní situace je nepříznivá.
Trvá rozpor mezi právními předpisy
a vytvářením materiálních podmínek
pro jejich důslednou aplikaci. Tak např. se neuzavírají
provozy ohrožující životní prostředí,
protože nelze zajistit náhradní řešení.
Hospodářské organizace jednoznačně
preferují plnění plánovaných
úkolů a své povinnosti v péči
o ochranu životního prostředí neplní.
Organizace nezpracovávají plány ozdravných
opatření nebo podle nich nepostupují a národní
výbory jejich dodržování důsledně
nekontrolují. I speciální kontrolní
a inspekční orgány ne vždy důsledně
plní své povinnosti a v případech,
kdy přesto navrhnou uložení pokut, projevují
se u orgánů státní správy smířlivé
tendence.
Závažné poznatky o porušování
právních povinnosti v péči o zdravé
životní podmínky plynou z výkonu hygienického
dozoru nad zdravotní nezávadností zemědělské
a potravinářské produkce, v níž
obsah cizorodých látek často překračuje
povolenou normu.
Zlepšení čistoty ovzduší je výrazně
podmíněno vytvářením materiálních
podmínek. Pokud jde o provoz motorových vozidel,
lze však přispět i důslednější
kontrolou.
Ochrana čistoty vod je nepříznivě
ovlivňována porušováním základní
povinnosti zákona o vodách, podle níž
každá stavební činnost musí být
provázena opatřeními k zabezpečení
odvádění, čistění, popř.
jiného zneškodňování odpadních
vod tak, aby nebyla ohrožena jakost povrchových a
podzemních vod. Organizace získávají
pro svou činnost výjimky, jejich podmínky
neplní. Stále častěji se v posledních
letech vyskytuje havarijní znečištění
vod, nejčastěji únikem ropných látek,
ale i jiných produktů v důsledku nedbalé
manipulace nebo nedostatečné údržby
skladovacích a dopravních zařízení.
V těchto případech pak nastupuje i trestní
odpovědnost viníků.
Zemědělskou a lesní půdu negativně
ovlivňují průmyslové exhalace, nadměrné
užívání chemických prostředků
v zemědělské výrobě a zavádění
moderních zemědělských technologií
(např. těžké stroje).
Význam ochrany životního prostředí
bude zvýrazněn zařazením speciálních
skutkových podstat trestných činů
do návrhu novelizace trestního zákona.
4. Investiční výstavba a stavebnictví
V této oblasti zaměřila prokuratura dozor
na zákonnost rozhodování správních
orgánů při přípravě
a realizaci staveb, na plnění kontrolních
a dozorových povinností v investiční
výstavbě a na vyvozování odpovědnosti
za porušení předpisů. Zjistila při
tom řadu nedostatků.
Nadále vznikají stavby bez stavebního povolení
nebo v rozporu s ním. Je to umožněno nízkou
úrovní státního stavebního
dozoru, nedůsledností při ukládání
sankcí organizacím za porušení právních
předpisů i nedůsledností při
uplatňování osobní odpovědnosti
vůči pracovníkům těchto organizací.
Neúčinnost státního stavebního
dozoru je dlouhodobý problém. Pro tuto činnost
nejsou vytvořeny administrativní a kádrové
podmínky. Stavební úřady v mnohých
případech v současné podobě
nestačí kvalitně zvládnout rozsah
stavební činnosti v obvodu své územní
působnosti.
Nepovolená stavební činnost je nejčastější
v zemědělství, stejně se tak ale stavějí
i školy, zdravotnická zařízení,
provozní budovy a další stavby.
Dochází k průtahům v kolaudačním
řízení jak pro nedokončenost staveb,
tak pro administrativní nedostatky u investorů,
ale i v rozhodovací činnosti orgánů
státní správy. V důsledku toho jsou
užívány stavby bez kolaudace.
Samostatný okruh problémů představuje
rozhodování o rozsáhlých stavbách
velkých průmyslových komplexů, stavbách
jaderných elektráren a liniových stavbách.
Posouzení dokumentace těchto staveb a výkon
státního stavebního dozoru často přesahuje
odborné možnosti pracovníků stavebních
úřadů - ONV. To má vliv na věcnou
správnost rozhodnutí a na celou činnost stavebních
úřadů ohledně těchto staveb.
Účinným nástrojem zabezpečení
zákonnosti a disciplíny ve stavebnictví jsou
sankce. Z poznatků prokuratury plyne, že sankční
prostředky se důsledně neuplatňují,
a to nejen stavebními úřady, nýbrž
ani ve vzájemných dodavatelsko odběratelských
vztazích organizací. Místo toho často
investoři uzavírají s dodavateli staveb dodatky
hospodářských smluv, jimiž se odsouvají
původně stanovené termíny výstavby.
Není důsledně uplatňována osobní
odpovědnost za škody vzniklé organizaci uložením
sankce.
Stále neuspokojivá je i úroveň kontrolní
činnosti orgánů vnitřní kontroly
investorských a dodavatelských organizací.
5. Další vybrané oblasti státní
správy
Nedávné legislativní úpravy přinesly
posílení pravomoci základního stupně
národních výborů, u nichž nyní
probíhá z 55 % prvostupňové správní
řízení. Orgány prokuratury proto soustřeďují
pozornost na důsledné respektování
zákonnosti
v činnosti základních stupňů
národních výborů, především
v jejich rozhodovací činnosti. Zjišťují
přitom dosti četná drobná i podstatnější
porušení právních předpisů.
Jde například o rozhodování na základě
nedostatečné zjištěného skutkového
stavu, pochybení při přidělování
bytů, při rušení užívacího
práva.k bytům, v evidenci bytového fondu
a podobně. Některá pochybení v dalších
oblastech jsou uvedena v předchozích pasážích
této zprávy (řízení podle zákona
o územním plánování a stavebním
řádu, ochrana životního prostředí,
zemědělství a podobně).
Příčinou porušování zákonnosti
je především nedostatečná znalost
právního řádu a jeho chybná
aplikace. U základních článků
správních orgánů se projevuje někdy
i účelovost motivovaná snahou dosáhnout
požadovaného cíle i za cenu porušení
právních předpisů nebo preferováním
lokálních či skupinových zájmů.
Příčiny pochybení jsou i důsledkem
nedostatků v řídící a kontrolní
činnosti uvnitř systému správních
orgánů.
Orgány prokuratury budou nadále věnovat pozornost
ochraně práv a oprávněných
zájmů občanů i organizací v
této oblasti, a to jak na základě podnětů
pracujících, tak na základě prověrek
dodržování zákonnosti u národních
výborů. Úloha prokuratury tu zůstane
významnou zřejmě i po eventuálním
rozšíření soudního přezkoumávání
správních rozhodnutí.
6. Zemědělství a ochrana zemědělského
půdního fondu
V ochraně majetku v socialistickém vlastnictví
v zemědělských organizacích jsou nedostatky
zejména v jeho inventarizaci, v zabezpečení
majetku před rozkrádáním, poškozováním
a znehodnocováním. Přetrvává
nízká úroveň strážní
služby, nedostatky jsou v zabezpečení objektů,
materiálů a strojů.
Vážnou příčinou vzniku škod
v zemědělství jsou požáry, jak
už bylo uvedeno v předchozích kapitolách.
Ve výši škod způsobených požáry
bývá zemědělství obvykle mezi
resorty národního hospodářství
na prvém místě.
K velkým škodám dochází i v důsledku
vysokých úhynů hospodářských
zvířat, které jsou nejčastěji
vyvolány nedostatky v technologii živočišné
výroby, zoohygienickými nedostatky, poruchami elektroinstalace
a klimatizačních zařízení.
Nedostatky přetrvávají v oblasti bezpečnosti
a ochrany zdraví při práci. K příčinám
neuspokojivého stavu patři zřejmě
i nedostatečná připravenost pracovníků
v zemědělství na používání
náročných moderních technologií.
Rozvoj zemědělské velkovýroby přináší
negativní důsledky pro životní prostředí.
Je tomu tak zvlášť proto, že zemědělské
organizace dosud nevěnují této problematice
dostatečnou pozornost. Zemědělství
patří mezi resorty, které v plošném
rozsahu nejvíce znečišťují vodu,
na čemž se podílí přehnaná
chemizace zemědělské výroby, únik
silážních šťáv a exkrementů,
nedostatky ve skladování jedů a pohonných
hmot.
Potřeba intenzifikace potravinářské
a zemědělské výroby klade zvýšené
nároky na zabezpečení její kvality
a zdravotní nezávadnosti. I v této oblasti
prokuratura zjistila řadu nedostatků podmíněných
objektivními, ale i subjektivními příčinami,
značnou rezervou ve výkonu kontroly dodržování
technologické disciplíny, výrobních,
hygienických, zdravotních i jiných norem.
Předmětem pozornosti prokuratury je i ochrana zemědělského
půdního fondu. Soustředěným
úsilím ústředních státních
orgánů se podařilo v posledních letech
podstatněji omezit vysoké úbytky zemědělské
půdy v důsledku neodůvodněného
odnímání pro stavební činnost
a těžbu surovin bez odpovídající
rekultivace náhradních ploch. Problémem však
nadále zůstává právě
rychlá a účinná rekultivace zemědělské
půdy, rozsah a účinnost opatření
k intenzifikaci využívání zemědělské
půdy a přetrvávající nedovolená
stavební činnost (nejčastěji občanů,
ale i zemědělských organizací). Rezervy
jsou i ve zúrodňování dočasně
neobdělávané půdy, jejíž
výměra je značná.
Nízká je dosud úroveň kontrolní
činnosti orgánů ochrany zemědělského
půdního fondu a to se odráží
i v nedostatečném využívání
sankcí. Kontrolní činnost je nesystematická
a namátková.