Stav zákonnosti v oblasti občanskoprávních,
rodinných a pracovněprávních vztahů
podle poznatků ze soudního řízení
V oblasti občanskoprávních, rodinněprávních
a pracovněprávních vztahů, jejichž
prostřednictvím uspokojují občané
své osobní, rodinné, kulturní a materiální
potřeby, se soudy a státní notářství
zabývají ročně více než
jedním miliónem věcí.
Rozhodování ve věcech občanského,
pracovního a rodinného práva a důchodového
zabezpečení odpovídá podle počtu
věcí asi 3/4 kapacity občanskoprávních
soudů; ve zbývající části
jde o činnost směřující k nucenému
výkonu soudních rozhodnutí. Nejpočetnější
skupinu věcí, v nichž soudy rozhodují,
tvoří věci rodinného práva
(48 %) a dále věci občanského práva
(44 %). Pracovněprávní spory tvoří
jen necelých 8 % agendy.
Stejně jako pro předchozí období bylo
i pro hodnocené tříleté období
(1985-1987) příznačné zvýšení
objemu soudní agendy, a to u pracovněprávních
věcí o 22 %, u občanskoprávních
o 9 % a u rodinněprávních o 6,5 % ve srovnání
s rokem 1984, zahrnutým ve zprávě o stavu
socialistické zákonnosti podávané
v roce 1985.
Tento dlouhodobý jev se nepodařilo výrazněji
pozitivně ovlivnit přesto, že po usnesení
PÚV KSČ ze 6. 7. 1984, po usnesení vlády
ČSSR z 21. 6. 1984 č. 172, po usneseních
vlád republik, přijatých ke zprávě
o činnosti soudů v oblasti občanskoprávních
vztahů, a po usnesení Federálního
shromáždění z 11. 6. 1985 č.
116, přijatém ke zprávě o stavu socialistické
zákonnosti, bylo úsilí dozorových
orgánů i orgánů správy soudů
zaměřeno intenzivněji než dříve
na hlubší poznání příčin
sporů, na odstraňování těchto
příčin a na mimo soudní řešení
již vzniklých konfliktů. Tento úkol
se netýkal jen orgánů justice, nýbrž
i dalších státních orgánů,
zejména národních výborů, dále
hospodářských organizací (např.
podniků bytového hospodářství,
organizací hromadné dopravy apod.) a zčásti
i společenských organizací.
Úsilí zaměřené na odstraňování
příčin sporů a na jejich mimosoudní
řešení přineslo přes celkový
nárůst soudních sporů určité
pozitivní výsledky v některých druzích
občanskoprávních vztahů, které
v minulosti zaznamenaly nejvýraznější
vzestup. Ústavně právní výbory
Sněmovny lidu a Sněmovny národů Federálního
shromáždění ČSSR se jimi zabývaly
na podkladě zprávy Nejvyššího soudu
ČSSR o stavu a vývoji občanskoprávní
agendy s rozborem příčin sporů, které
vykazovaly nejvýraznější růst
(zejména vlastnických a bytových) a přijaly
k ní 15. 11. 1984 usnesení č. 145, obsahující
konkrétní doporučení všem zainteresovaným
orgánům a poslancům.
Dynamiku růstu občanskoprávní agendy
soudů početně nejvíce ovlivnily spory
ze vztahů upravených občanským zákoníkem
a zákoníkem práce.
Vývojová tendence počtu občanskoprávních
věcí projednávaných soudy vykazuje
určité rozdíly v ČSR a v SSR. V České
socialistické republice došlo ve srovnání
s rokem 1984 v roce 1987 jen k nepatrnému vzestupu (o necelé
2 %), zatímco ve Slovenské socialistické
republice došlo v tomto období
k nárůstu počtu nároků uplatněných
návrhy u soudu o 29 %. Znamená to tedy, že
v roce 1987 počet uplatněných nároků
se v podstatě přiblížil úrovni
nároků projednávaných soudy v ČSR.
Přitom jednou z hlavních příčin
tohoto stavu byl výrazný vzestup sporů ve
vlastnických věcech v SSR. Výskyt těchto
sporů je u soudů v SSR výraznější
než u soudů v ČSR, zejména vzhledem
k historickému vývoji právní úpravy
vlastnictví nemovitosti (především pozemků)
na Slovensku před 1. 1. 1951, za níž docházelo
k dispozicím s nemovitostmi i bez zápisu do pozemkové
knihy a v některých případech i bez
písemné smlouvy. Uvedené spory tvoří
22 % celkového počtu občanskoprávních
věcí, na nichž se ČSR podílí
1/10. Jde v nich především o určení
vlastnického práva k nemovitostem, zejména
k pozemkům.
Počet nároků uplatněných ve
věcech vlastnických žalobami u soudů
není ovšem totožný s počtem probíhajících
sporů (jednotlivých právních věci,
o nichž je veden soudní spis), protože jedna
žaloba např. o určení vlastnictví
může být v případech tzv. nedoložených
právních vztahů uplatněna i proti
většímu počtu žalovaných
z řad právních nástupců původního
vlastníka. Např. v roce 1987 bylo v ČSSR
v 3638 sporech o určení vlastnictví uplatněno
celkem 54 959 nároků; z toho šlo v České
socialistické republice o 281 sporů s 540 uplatněnými
nároky a ve Slovenské socialistické republice
o 3357 sporů s 54 419 uplatněnými nároky.
Poznatky soudů i státních notářství
ukazují, že v řadě vlastnických
sporů nejde vlastně o spor o právo, ale o
snahu získat doklad o vlastnictví k nemovitosti
(zejména k pozemkům). Takovou listinu potřebují
občané k různým dispozicím
s nemovitostmi.
Problematika narůstajících vlastnických
sporů souvisí s dosud velkým objemem nedoložených
vlastnických vztahů a s neúplnosti evidence
nemovitostí. Velký počet nedoložených
právních vztahů k nemovitostem z minulých
období (hlavně na Slovensku) spočívá
v listinami nedoloženém scelování pozemků,
v neúplné evidenci náhradních pozemků
z prováděných hospodářsko-technických
úprav, v nedoložených zápisech pozemků
z pozemkových reforem a z výkupu pozemků.
Tento stav je dále zhoršován tím, že
ze strany socialistických organizaci i některých
národních výborů nejsou včas
předkládány hlášení a
listiny k provedení zápisů nebo změn
v evidenci nemovitostí. Neúplnost v evidenci pozemků
vedly i k tomu, že některá dědictví
s pozemky nebyla po smrti zůstavitele ani projednána.
Některé dílčí nedostatky v
tomto smyslu lze odstranit koordinovaným postupem orgánů
geodézie, státních notářství
a národních výborů při dokončování
a doplňování listů a operátu
evidence nemovitostí.
K mimosoudnímu řešení těchto
nedoložených vlastnických vztahů by
mohla přispět konkrétnější
nová právní úprava některých
pozemkových právních vztahů, jakož
i zavedení zvláštního řízení
o zápis do evidence nemovitostí, v němž
by bylo možné i bez soudního rozhodnutí
prokázat nedoložené právní vztahy
k nemovitostem. K takové nové úpravě
dávají nyní podnět i orgány
geodézie a kartografie, a to návrhem na novelizaci
zákona č. 22/1964 Sb., o evidenci nemovitostí.
Zkušenosti ukazují, že novelizace občanského
zákoníku zavedením institutu vydržení,
který byl aplikován v posledních dvou letech
v téměř 12 tisících případech
/z toho v SSR v 11 677 případech/ nepokrývá
všechny případy těchto složitých
občanskoprávních vztahů.
Vedle věcí vlastnických jsou z občanskoprávních
věcí, řešených soudy, svým
počtem i významem závažné věci
bytové. Z celkového počtu pravomocně
skončených sporů občanskoprávní
povahy činil počet bytových věcí
v ČSSR v roce 1988 22 % /z toho v ČSR 17 % a v SSR
5,4 %/.
Zhruba polovinou se v nich promítají spory o užívací
právo k bytu a spory o úhradu za užívání
bytu a služby spojené s tímto užíváním.
Příčiny sporů o nedoplatky úhrad
za užívání bytů a za služby
spojené s užíváním bytů
spočívají převážně
v neukázněnosti uživatelů bytů.
V menší míře jsou důvodem neplacení
úhrady ze strany občanů námitky týkající
se nekvalitního poskytování služeb organizacemi
bytového hospodářství /zejména
pokud jde o dodávku tepla a teplé vody/.
V činnosti soudů a zčásti i národních
výborů a organizací bytového hospodářství
se v období 1985-1987 zintenzívnila činnost
směřující k omezení příčin
sporů v bytových věcech i k jejich mimosoudnímu
řešení. Přispěla k tomu opatření
k realizaci usnesení vlád ČSR /z 15. 8. 1984
č. 201/ a SSR /z 1. 12. 1984 č. 247/, přijatých
ke zprávě o činnosti soudů v oblasti
občanskoprávních vztahů. Na podkladě
usnesení vlád republik přijaly republikové
orgány svá opatření. Např.
ministerstvo vnitra ČSR vydalo metodický návod
pro postup organizací bytového hospodářství
při snižování nedoplatků úhrad
za užívání bytů a za služby
spojené s užíváním bytů
/uveřejněný v částce 15-16/1985
resortního časopisu místního hospodářství
Provozní zpravodajství/. Také český
svaz bytových družstev vydal opatření
k postupu družstev při snižování
nedoplatků úhrad za užívání
bytů a za služby spojené s tímto užíváním
/toto opatření bylo uveřejněno v částce
1/1986 Zpravodaje ČSBD/. Šlo zejména o to,
aby organizace bytového hospodářství
uplatňovaly své pohledávky z důvodu
nedoplatků úhrad za užívání
bytů a za služby s tím spojené po předchozím
projednání nároků s jednotlivými
uživateli bytů v domovních komisích
/nebo v přítomnosti domovních důvěrníků/,
aby usilovaly o mimosoudní dohody o zaplacení těchto
nedoplatků a aby si prověřovaly evidenci
dlužných úhrad na jednotlivých provozovnách.
Toto úsilí vedlo v roce 1986 k poklesu sporů
o neplacení úhrady o 8 %, který se však
už v roce 1987 neudržel, ale přesto počet
sporů nedosáhl úrovně roku 1984.
Výraznější pokles nastal u sporů
o zaplacení jízdného s přirážkou
v prostředcích městské hromadné
přepravy. Po dlouhé období tyto spory prudce
narůstaly, až dosáhly v roce 1986 počtu
přes 30 tisíc.
Ústřední orgány justice, včetně
Nejvyššího soudu ČSSR, a jednotlivé
krajské soudy a zejména městský soud
v Praze, kde se soustředily 2/3 těchto sporů,
vyvíjely značné úsilí o jejich
omezením. Organizační opatření
k mimosoudnímu vymáhání těchto
peněžitých nároků spolu s legislativními
úpravami výše přirážky za
tzv. černou jízdu vedly k tomu, že v roce 1987
bylo u soudu o 23 % méně věcí než
v roce 1984.
Z podnětu Dopisu PÚV KSč k prohloubení
účinností boje proti porušování
socialistické zákonnosti, morálky a disciplíny
věnovaly soudy zvýšenou pozornost rozhodování
o neoprávněném majetkovém prospěchu.
Nejvyšší soud ČSSR se zaměřil
na průzkum a zhodnocení rozhodování
soudů o žalobách na vydání neoprávněného
majetkového prospěchu, který byl získán
na úkor neznámých osob /zpravidla spotřebitelů,
zákazníků apod./. Z poznatků vyplývá,
že nejčastější formou získání
neoprávněného majetkového prospěchu
je prodej předraženého zboží vyrobeného
po domácku /i bez povolení/, nebo nedostatkového
zboží zakoupeného v prodejnách obchodu,
prodejem zboží a předmětů získaných
odcizením nebo vypůjčením, prodejem
valut, tuzexových poukázek, výkonem řemeslných
prací /bez povolení/ apod. Odčerpáván
byl nepoctivý majetkový prospěch, který
byl při přistižení zjištěn
a částka, která připadla státu,
se v průměru pohybovala okolo 2000 Kčs, v
necelých 4 % šlo o částky vyšší
než 10 000 Kčs. K odčerpání došlo
na podkladě návrhů prokurátora; národní
výbory, které jsou podle zákona rovněž
oprávněny takový návrh uplatnit, žádnou
aktivitu v tomto směru nevyvíjely. Soubor opatření
vlády ČSSR k usnesení č. 355/1982
v tomto bodu zůstává nenaplněn. K
účinnějšímu postihu dosavadní
právní prostředky, založené na
přistižení při činu, zřejmě
nestačí a dostatečně účinně
nebrání tomu, aby takovými formami nebyl
nabyt majetek značného rozsahu. Nadále je
proto aktuální přijetí takových
opatření, jež by umožňovala následný
postih majetku, který je ve značném nepoměru
k legálním příjmům vlastníka
takového majetku.
Soudní řešení sporů v pracovněprávních
vztazích se dlouhodobě dotýká
jen asi půl procenta celkového počtu pracovníků
v národním hospodářství, ale
jeho význam je dán tím,že preventivně
ovlivňuje vztahy mezi organizacemi a pracovníky.
Počet sporů v roce 1987 se ve srovnání
s rokem 1984 zvýšil o 22 %.
I nadále iniciátory soudního projednání
pracovních sporů jsou ze dvou třetin socialistické
organizace a v jedné třetině pracovníci.
Aktivita organizaci se častěji než dříve
projevuje uplatňováním nároků
na náhradu škody způsobené pracovníky.
V posledních třech letech vzrostl jejich počet
o 36 %. V žádoucím směru se tak u organizaci
ve větším počtu realizují závěry,
které vyplývají z Dopisu předsednictva
ÚV KSČ o boji proti porušování
zásad socialistické morálky, zákonnosti
a disciplíny z února 1983 a usnesení vlády
SSSR č. 355/1982. Nárůst zaznamenaly také
návrhy, v nichž se pracovníci domáhají
náhrady škody z pracovních úrazů
a nemocí z povolání, a přezkoumání
kárného opatření.
Tak jako dříve nejsou socialistické organizace
v řízení u soudů, zahájených
k jejich návrhu, úspěšnější
než žalující pracovníci. Svědči
to o tom, že stav ochrany majetku v socialistickém
vlastnictví, ale ani právní služba není
v těchto organizacích na žádoucí
úrovni. Stav ochrany majetku v socialistickém vlastnictví
se dosud nestal u vedoucích hospodářských
pracovníků jedním z důležitých
kritérii pro hodnocení výsledků hospodaření
organizace. Nedostatky v ochraně majetku a v boji proti
dalším formám negativních jevů
v organizacích zjistila i vláda ČSSR na podkladě
prověrky dodržování socialistické
zákonnosti a kázně při zabezpečování
úkolů organizaci. opatření k odstranění
nedostatků /přijatá k usnesení vlády
ČSSR č. 127 z 28. 5. 1987/ by měla pozitivně
ovlivnit příčiny, z nichž dosud mnohé
pracovně právní spory vznikají.
V řízení o náhradu škody vzniklé
schodkem na svěřených hodnotách při
kolektivní a individuální hmotné odpovědnosti
jsou organizace neúspěšné v 1/3 případů.
Důvody, pro které soudy nepřiznávají
organizacím náhradu škody za schodek, spočívají
zejména v nedostatečném obsazení provozoven
pracovními silami, v obsazení provozoven nekvalifikovanými
pracovními silami, v nedostatečném vybavení
prodejen, v nedostatcích skladovacích prostor, jakož
i v nedůsledné kontrole. Přetrvávají
zde tedy známé nedostatky.
Nepatrně je uplatňována náhrada škody
za vyrobení zmetků, i když se v roce 1987 počet
takových návrhů u soudů zvýšil
proti. roku 1984, kdy jich bylo jen 37, o 50 %. Velmi nízký
je rovněž postih pracovníků pro nesplnění
povinnosti k odvrácení škody. V roce 1987 bylo
takových návrhů uplatněno jen 190.
Počet soudem přezkoumávaných návrhů
na zrušení kárného, opatření
zaznamenává trvalý vzestup /v roce 1987 o
23 % těchto věcí více než v roce
1984/. To dosvědčuje, že organizace používají
ve větším rozsahu kárných opatření
k upevňování pracovní kázně.
Nejčastějšími důvody uložení
kárného opatření jsou neuposlechnutí
příkazu nadřízených pracovníků,
neomluvená absence, pozdní příchody
na pracoviště, porušování bezpečnostních
předpisů a požívání alkoholických
nápojů v pracovní době. Kárné
orgány však stále při ukládání
kárných opatření chybují, a
proto jsou asi ve 40 % případů jejich rozhodnutí
zrušována. Pochybení kárných
orgánů spočívají nejčastěji
v nedostatečně zjištěném skutkovém
stavu nebo v nepřiměřenosti uloženého
kárného opatření. Opakují se
však i nedostatky záležející v
tom, že kárné opatření je ukládáno
po uplynutí propadné lhůty, popřípadě
orgánem k tomu neoprávněným.
Desateronásobně vzrostly v roce 1987 oproti předcházejícím
obdobím spory o neplatnost okamžitého zrušení
pracovního poměru pracovníkem. Vzrůst
počtu těchto sporů je důsledkem častějšího
zrušování pracovního poměru pracovníky
bez toho, že by pracovníci měli platný
důvod k tomuto právnímu úkonu. Současný
právní stav umožňoval zneužívání
tohoto způsobu zrušení pracovního poměru.
Reaguje na to návrh novely zákoníku práce
tak, že navrhuje úpravu okamžitého zrušení
pracovního poměru ze strany pracovníka vypustit.
Přestavba hospodářského mechanismu
a celého života společnosti vyžádala
úpravu všech částí zákoníku
práce, a to v návaznosti na zákon o státním
podniku, družstevní zákony a školské
předpisy. Z toho vyplývá pro soudy úkol
vykládat správně a jednotné s cíli
přestavby značný počet zcela nových
ustanovení zákoníku práce, které
mají usnadnit společensky žádoucí
mobilitu pracovních sil, upevnit pracovněprávní
jistoty pracovníků a jejich ochranu před
rizikem vyplývajícím z pracovního
procesu, upevnit pracovní kázeň, ochranu
socialistického vlastnictví a zajistit spravedlivou
odměnu za práci. Sledování rozhodování
soudů a včasné zabezpečení
jednotného výkladu bude v oblasti pracovněprávní
jedním z nejdůležitějších
úkolů.
Rozhodování soudů o opravných prostředcích
proti rozhodnutím úřadů důchodového
zabezpečení se týká ročně
okolo 18 % z celkového počtu asi 600 tisíc
rozhodnutí Krajské soudy, které přezkoumávají
rozhodnutí úřadů důchodového
zabezpečení v I. stupni, zrušují ročně
okolo 17 % rozhodnutí, proti kterým bylo odvolání
podáno. Z vysokého počtu nenapadených
rozhodnutí /99 %/ a z nízkého počtu
zrušovaných rozhodnutí soudy I. stupně
lze usuzovat na celkem dobrou úroveň rozhodování
úřadů důchodového zabezpečení.
Pokud jde o úroveň rozhodování krajských
soudů, jsou nesprávná asi v 1/5. Zvýšené
nároky bude klást na úřady důchodového
zabezpečení i na soudy nový zákon
o sociálním zabezpečení. Půjde
nejen o zvýšený počet nově vyměřovaných
důchodů, nýbrž také o větší
nároky na správný a jednotný výklad
zákona, aby sociální a právní
jistoty, jež zákon poskytuje, byly v praxi v konkrétních
případech zajištěny.
Rodinněprávní agenda soudů
představuje rozhodování přibližně
o 250 tisících právech týkajících
se více než 170 tisíců nezletilých
dětí, dále projednání přes
53 tisíce návrhů na rozvod a přes
12 tisíc dalších sporů z rodinného
práva.
Přestože manželství je v ČSSR všeobecně
uznáváno za základ soužití muže
a ženy, o čemž svědči dlouhodobě
vysoký počet uzavíraných sňatků
a jen 7 % dětí rodících se ročně
mimo manželství, jeho stabilita je značně
otřesena. Výrazným znakem čs. rodin
je, že 45 % všech dětí se rodí
matkám do 25 let, což je proti většině
vyspělých zemí velmi vysoký podíl.
Zvyšující se nestabilnost rodinných
svazků ohrožuje nejen rodiny samotné, ale zasahuje
negativně do všech sfér života společnosti
a má dopad na celkový sociální rozvoj.
V dlouhodobém pohledu je postupně stále více
podávaných návrhů na rozvod a v důsledku
toho i rozvedených manželství.
Počet rozvedených manželství v roce
1987 se ve srovnání s rokem 1984 zvýšil
o 5,61 %. V důsledku působení soudů,
případně dalších institucí
a jednotlivců, které vyúsťuje bucl v
to, že návrh na rozvod je vzat zpět, nebo že
manželé souhlasí s přerušením
řízení, které pak po uplynuti zákonné
doby zanikne, popřípadě v rozhodnutí
soudu, jímž návrh na rozvod zamítne
/ve 26 % případů/, ročně více
než 1/4 manželství. /v SSR asi 1/3/, když
byl podán návrh na rozvod, zůstává
zachována.
Příčin, které vyvolávají
nepříznivé reakce ve vztazích mezi
manžely, je celá řada a vzájemně
se prolínají a podmiňují. Složitost
manželských vztahů a jejich postupný
vývoj vedoucí k rozvratu soudy ne vždy ve svých
rozhodnutích dostatečně vyjadřuji;
rovněž statistické údaje zachycuji především
jevovou stránku nebo jen výslednou a konečnou
příčinu rozvratu. Rozvody manželství
způsobují vznik neúplných rodin s
dětmi /v roce 1987 se rozvod dotkl více než
45 tisíc děti/, v nichž rodičovské
funkce převážně plní matka, přičemž
v těchto rodinách se přes společenskou
podporu častěji vyskytují různé,
zejména i finanční potíže.
To se promítá nepříznivě do
úsilí socialistické společnosti o
vytvoření co nejpříznivějších
podmínek pro výchovu mladé generace. Řada
výchovných nedostatků, jak ukazuje rozbor
stavu zákonnosti na tomto úseku, má svou
prvotní příčinu právě
v rodičích.
Při nařizování nejzávažnějších
výchovných opatření
- nařízení ústavní výchovy
a ochranné výchovy - nedochází co
do počtu k výraznějším změnám
/ročně okolo 3800/. V rámci tohoto počtu
však podle statistických údajů výrazně
vzrostlo nařízení ústavní výchovy
pro závadné chování dětí
ve věku od 13 let /o 48,5 %/. Přitom výraznější
/134 %/ je tento vzrůst v SSR. Příčiny
jsou jednak v důslednějším,přístupu
soudů i ostatních zainteresovaných orgánů
k nedostatkům v chování dětí,
ale i ve zvýšeném výskytu těchto
nedostatků u dětí této věkové
kategorie v SSR z řad cikánského obyvatelstva.
Problémem, k jehož odstranění působí
ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy
ČSR a SSR zejména prostřednictvím
krajských národních výborů,
je tu stále ještě nedostatek míst ve
výchovných ústavech pro mládež
a nedostatečná diferenciace ve výchovném
působení, zatímco kapacity pro výkon
ústavní výchovy v ostatních, zřízeních
jsou dostatečné.
Na tomto úseku stále přetrvává
stav, konstatovaný již v minulosti, že občané
a společenské organizace málo využívají
oprávnění podle zákona o rodině
upozorňovat národní výbory a soudy
na závadné chování dětí
nebo na vážné porušení práv
a povinností rodičů, takže na závadné.
Chování dětí a rodičů
nejčastěji upozorní orgány Bezpečnosti.
Od r. 1984 se poněkud snižuje počet návrhů
na povolení uzavřít manželství
nezletilým starším 16 let /okolo 4000 případů
ročně/. Základním motivem žádostí
o povolení uzavřít manželství
je zpravidla těhotenství nezletilé a snaha,
aby dítě se narodilo v manželství. Zpřísňuje
se i posuzování těchto návrhů
soudy, když v r. 1984 bylo uzavření manželství
povoleno v 90,2 %, zatímco v re 1987 to bylo v 88,2 %.
Zkvalitňování rodinněprávních
vztahů je v současné době předmětem
zvýšeného zájmu stranických i
státních orgánů. V roce 1987 projednalo
předsednictvo Federálního shromáždění
zprávu Nejvyššího soudu ČSSR o
provádění zákona o rodině a
poté vláda ČSSR zprávu NS ČSSR,
o rodinněprávní problematice z hlediska požadavků
XVII. sjezdu KSČ. Z této zprávy vyplynul
úkol pro federální ministerstvo práce
a sociálních věcí zpracovat ve spolupráci
s Nejvyšším soudem ČSSR a dalšími
odpovědnými partnery zprávu o společensky
závažných tendencích v rodinné
problematice a návrhy na řešení, kterou
projednala vláda ČSSR a PÚV KSČ.
Řešení důsledků společensky
závažných problémů ve funkci
rodin se musí promítat jak v právním
řádu, tak v celé ekonomické sféře,
investiční výstavbě, politice zaměstnanosti,
v sociální péči i v systému
výchovy jako účinné prevenci vzniku
těchto problémů; proto bylo ministru práce
a sociálních věci vládou ČSSR
uloženo, aby předložil do 31. 12. 1989 vládě
návrh koncepce státní rodinné politiky.
Státní notářství projednávají
ročně více než 200 tisíc věci
dědických a rozhodují ročně
v téměř 180 tisících případech
o registraci smluv týkajících se nemovitostí.
Právní pomoc občanům a organizacím
při uzavírání a sepisování
právních úkonů poskytují ročně
ve více než 100 000 případech /sepisováním
notářských zápisů a jiných
listin o právních úkonech/.
V období uplynulých let se v činnosti státních
notářství promítly nové právní
úpravy, a to jednak novela občanského zákoníku
/provedená zákonem č. 131/1982 Sb./, zejména
pokud jde o znovu zavedený právní institut
věcných břemen, dále nové předpisy
národních rad o notářských
poplatcích /zejména zákony č. 139/1984
Sb. a č. 146/1984 Sb., které nabyly účinnosti
1. 1. 1985/ a také nové předpisy o cenách
staveb, pozemků, porostů, úhradách
za zřízení práva osobního užívání
pozemků a o náhradách za dočasné
užívání pozemků /vyhlášky
č. 128/1984 Sb. a č. 129/1984 Sb./.
Opětovně zavedený institut věcných
břemen se ve smluvních vztazích mezi občany
začal běžně využívat; platí
to především o věcném břemenu
doživotního užívání nemovitostí.
V posledních letech je ročně státním
notářstvím registrováno 10-14 tisíc
takových smluv /v roce 1985 jich bylo 9454, v roce 1986
13972 a v roce 1987 13 300/.
V důsledku změnu cen staveb i nové úpravy
notářských poplatků nedochází
již v takové míře jako dříve
k rozporům mezi kupní cenou nemovitostí uváděnou
ve smlouvě a tím, co si účastníci
kupní smlouvy skutečně za nemovitost zaplatili.
Notářské poplatky, jež byly nově
upraveny od 1. 1. 1985, přinesly výrazné
snížení poplatkových sazeb. V důsledku
toho se snížily výnosy notářských
poplatků z částky téměř
600 miliónů Kčs v roce 1984 na necelých
400 miliónů v letech následujících.
Celková úroveň řízení
a rozhodování soudů v obou republikách
je poměrně dobrá u krajských soudů;
nedostatky jsou zjišťovány spíše
u okresních soudů, zejména pokud jde o úplné
zjišťování skutečného stavu
věci. Odvoláním je napadáno asi 9
% rozhodnutí a na podkladě odvolání
proti rozhodnutím okresních /obvodních/ soudů
je asi 50 % rozhodnutí potvrzeno, více než
jedna pětina změněna a ve zbývající
části byla prvostupňová rozhodnutí
zrušena, popřípadě odvolání
vyřízeno jinak. Nízký podíl
opravných prostředků podaných proti
rozhodnutím vydaným úřady důchodového
zabezpečení republik /asi 1 %/ i výsledky
jejich projednání u soudů nasvědčují
poměrně dobré úrovni rozhodování
těchto úřadům.
Sledováním rozhodování nejvyšších
soudů republik bylo jen v ojedinělých případech
zjištěno, že senáty nejvyšších
soudu republik vyložily zákon nejednotně a
NS ČSSR zaujal stanovisko k zajištění
jednotného výkladu zákona.
Přes pozitivní výsledky, kterých bylo
dosaženo, přetrvávají v činnosti
převážně okresních, popře
obvodních soudů, ještě nedostatky většinou
procesní povahy, spočívající
v nedůsledném zjišťování
skutečného stavu věci, které se pak
promítají v právním posouzení
věci a v málo přesvědčivém
odůvodňování rozhodnutí. Tyto
nedostatky souvisejí mnohdy s neujasněním
si právní problematiky řešeného
případu a z tona pak vyplývající
nesoustředěností dokazování,
což v některých případech vede
k neúměrné - někdy i několik
let trvající - délce řízení.
Neuspokojivá je také někdy kulturnost soudního
jednání a celková úroveň výchovného
působení soudního řízení
na účastníky, svědky a další
zúčastněné osoby. Chybí též
náležité využívání
možností zapojení společenských
organizací do odstraňování sporů,
zejména při smírčím řízení
i při pokusech o smírné vyřešení
případů při přípravě
jednání, tj. ve stadiu, kdy lze ještě
spor urovnat bez donucení státního orgánu.
Nevyužívá se plně možnosti pokusit
se předejít sporu prostřednictvím
působení společenských organizací
na účastníky sporného právního
stavu tehdy, když se účastníci obracejí
na soud se žádostí o právní poradu,
se žádostí o sepsání návrhu
na zahájení řízení, popř.
s různými stížnostmi. Iniciativa soudu,
popřel společenské organizace, která
by vedla k takovéto součinnosti, je zatím
ojedinělá, i když určité pozitivní
posuny se tu u některých okresních soudů
projevují. Málo se také využívá
možnosti požádat společenskou organizaci
o součinnost, aby povinný byl veden k dobrovolnému
plnění soudního rozhodnutí nebo soudem
schválené dohody např. o výchově
nebo o úpravě styku nezletilých dětí,
v nichž citlivé působení i společenské
organizace by mohlo příznivě ovlivnit někdy
vyhrocené postoje účastníků.
Rozvíjení takovéto součinnosti představuje
ovšem mnohdy časově velmi náročnou
práci, protože vyžaduje náležitou
přípravu a citlivé a promyšlené
přístupy v někdy déletrvajícím
jednání s občany, popř. s organizacemi.
Na tyto nedostatky, vedle příčin subjektivní
povahy, mají vliv i příčiny objektivní,
kterými jsou rostoucí nároky na soudce při
vyřizování zvyšujícího
se počtu věcí; na úroveň součinnosti
se společenskými organizacemi působí
pak také nízká aktivita těchto organizací.
Potlačování a omezování protispolečenské
činnosti včetně kriminality nemálo
ovlivňuje úroveň právního vědomi
občanů. Zde nepůsobí jen rozhodovací
činnost orgánů justice a prokuratury, ale
také právní výchova a propaganda nejrůznějšího
druhu, na které se v podstatné míře
podílejí prokurátoři a soudci, jakož
i orgány ministerstva vnitra.
Právně propagační činnost prokurátorů
a soudců i dalších pracovníků
justice spočívala zejména v činnosti
přednáškové, v konání
besed, ve vystoupeních v rozhlase a televizi, v článcích
v denním tisku i v odborných časopisech,
v konání seminářů, výstav
i jiných akcí. Tato práce zabírá
mnoho času v činnosti prokuratury a soudů
a projevuje se při ní stále více vynalézavosti.
Je zaměřena na ochranu našeho socialistického,
státního a společenského zřízení,
majetku, na ochranu mládeže, čestné
plnění povinností vůči spoluobčanům
a společnosti, na otázky bezpečnosti dopravy
a mnoho dalších otázek. Například
jen prokurátoři uskutečnili v roce 1987 11
396 přednášek a 3377 besed, uveřejnili
1744 článků, absolvovali 298 vystoupení
v rozhlase a 51 v televizi. Soudci, včetně soudců
z lidu, jakož i ostatní justiční pracovníci,
uskutečňují ročně dokonce několik
desítek tisíc přednášek a besed,
publikují kolem 2 tisíc článků
a uskutečňují několik set vystoupení
v rozhlase a televizi.
Je třeba dále rozvíjet právní
výchovu a propagandu vykonávanou prokurátory
a soudci, jak jim to ukládá i zákon. Zejména
však je třeba, aby právní výchova
se stala plnohodnotnou součástí výchovného
procesu počínaje výchovou na školách
až po výchovu v činnosti dobrovolných
společenských organizací, v hospodářských
organizacích apod. Na prokuratuře a u soudů
jde o to, aby nepřevládala orientace na kvantitu
akcí, ale na efektivnost právní výchovy
v konkrétním prostředí s využitím
konkrétních případů.
Je třeba napomáhat k tomu, aby občané
se dokázali orientovat v zákonech upravujících
jejich práva a povinnosti. Jedním z předpokladů
toho je dostupnost zákonů a účast
občanů na jejich tvorbě. Dále jde
o zlepšení výuky práva a výchovy
k právnímu cítění ve školách.
Takováto systematická výchova by mohla být
budována i za pomoci pracovníků justice a
prokuratury. Na Generální prokuratuře ČSSR
se připravují některé návrhy
v tomto směru.
Velký výchovný význam má také
projednávání trestních i občanskoprávních
věcí před organizovanou veřejností
a konání výjezdních zasedání
soudů. V uplynulých třech letech projednávaly
soudy před širší veřejností
každoročně téměř čtyři
tisíce věcí, z toho pětinu na pracovištích.
Soudy budou usilovat i v součinnosti s prokuraturou o další
efektivní využívání této
možnosti. Samozřejmě základním
nástrojem upevňování morálky,
kázně a zákonnosti zůstává
nadále kvalitní a účinný výkon
prokurátorského dozoru a bezvadná rozhodovací
činnost soudů, obě tyto činnosti naplněné
i výchovným působením.
Za tři léta, která uplynula od projednání
předchozí zprávy generálního
prokurátora ČSSR a Nejvyššího soudu
ČSSR na nejvyšším fóru Federálního
shromáždění, nedošlo podle poznatků
prokuratury a soudů k podstatným změnám
ve stavu zákonnosti.
Zatím se nedaří výrazněji omezovat
kriminalitu a zvyšovat účinnost boje proti
ní. Kriminalita v posledním období v podstatě
stagnuje, resp. vykazuje jen zcela mírný pokles.
Příčinou malé účinnosti
boje s ní zůstává zejména nedůsledná
realizace preventivních opatření a malá
účinnost převýchovy pachatelů
i celospolečenského ovlivňování
vědomí a chování lidí. Nedaří
se účinně odstraňovat některé
objektivní příčiny kriminality, které
stále v různých formách přetrvávají.
Jde např. o nedostatky ve výrobě a distribuci
určitých druhů zboží a v některých
službách, jakož i ve vytváření
podmínek pro společensky prospěšné
využívání volného času
zejména mládeží apod.
K dosažení cílů trestního stíhání
nepřispěla ani donedávna zostřovaná
represe a poměrně časté ukládání
nepodmíněných trestů odnětí
svobody. Přes určité zlepšení
nebyl dosažen zcela uspokojivý stav v rychlosti a
plynulosti trestního řízení, a to
zvláště ve skutkově složitých
případech, především tam, kde
je třeba přibírat znalce.
Počet sporů projednávaných v občanském
soudním řízení dále narůstá,
stejně jako agenda státních notářství.
Objektivně se v tom promítá stoupající
společenský význam i množství
občanskoprávních vztahů, do nichž
občané vstupují při uspokojování
osobních a rodinných potřeb. Ze subjektivních
příčin na počet sporů zčásti
působí neznalost práva, ale také neukázněnost
a vědomé porušování právních
povinností, u vedoucích pracovníků
organizací někdy nepochopení úlohy
práva a z toho plynoucí i podceňování
úlohy kvalitního výkonu právní
služby. Je proto třeba daleko větší
pozornost věnovat příčinám
konfliktních situací a ze zjištěných
skutečností vyvozovat potřebné důsledky,
předcházet sporům a pokud k nim již
došlo, řešit je především
mimosoudními prostředky za širokého
uplatnění společenského působení.
Přetrvávají mnohé nedostatky při
upevňování zákonnosti v dalších
oblastech.
Současný stav ukazuje, že vstup naší
společnosti do kvalitativně nové etapy jejího
vývoje musí být spojen s ofenzivnějším
a novátorským přístupem k řešení
problémů kriminality a porušování
zákonnosti vůbec. Z provedeného vyhodnocení
vyplývají úkoly jak pro orgány prokuratury
a soudy, tak pro ostatní státní orgány,
ale i hospodářské orgány a organizace,
pro společenské organizace a veřejnost.
Poznatky prokuratury i soudů svědčí
o tom, že se dosud v potřebné míře
nerealizuje politická linie, podle níž boj
proti kriminalitě není pouze věcí
orgánů Bezpečnosti, prokuratury a soudů,
nýbrž záležitostí všech státních,
společenských a hospodářských
orgánů a organizací i jednotlivých
občanů. Jde především o prevenci
kriminality, jíž se ve větší nebo
menší míře sice zabývá
řada orgánů a organizaci, které také
přijaly v tomto směru různá opatření,
ale která stále nepřinášejí
žádoucí efekt. Plány komplexních
opatření v boji proti kriminalitě a ostatní
protispolečenské činnosti, přijímané
na úrovni KNV, ONV, příp. nižších
stupňů národních výborů
i v některých závodech a podnicích,
je třeba učinit nedílnou součástí
plánů sociálního a ekonomického
rozvoje a v jejich rámci působit k omezování
kriminality s vědomím jejích mnohotvárných
příčin jakožto sociálního
jevu. Proto nadále trvá požadavek zdokonalování
souborů aktivit společnosti v rámci celkové
koncepce koordinovaného boje proti kriminalitě.
Je potřebné zabezpečit promyšlenou gesci
příslušných resortů při
koordinaci úkolů překonávání
rozhodujících problémů kriminality
a protispolečenské činnosti s vědomím,
že aktivně musí působit všechny
nástroje omezování a zatlačování
trestné činnosti. Prokuratura a soudy musejí
přispívat k zdokonalování celé
platformy boje proti kriminalitě a porušování
zákonnosti jak vlastní činností, tak
iniciativním zpracováváním návrhů
opatření pro nejvyšší státní
orgány.
Obdobně je třeba postupovat i při předcházení
konfliktním situacím v občanskoprávních
vztazích a při upevňování zákonnosti
ve všech oblastech.
Orgány prokuratury a soudy se budou nadále řídit
zásadou jednoty represe a prevence s důrazem na
prevenci, kterou budou všestranně rozvíjet
a podporovat. S plnou rozhodností budou postupovat proti
trestné.činnosti namířené proti
republice, chránit socialistickou ekonomiku, životy
a zdraví občanů, rodinu,a mládež,
svobodu a lidskou důstojnost. Represi soustředí
proti pachatelům závažných trestných
činů a pachatelům z řad asociálních
živlů včetně recidivistů a příživníků.
Nekompromisně budou postupovat proti úplatkářství
a korupci a posilovat platformu boje proti těmto jevům.
Prokuratura a justice, které soustavně rozpracovávají
své úkoly při realizaci závěrů
XVII. sjezdu KSČ, zvláště i se zřetelem
na usnesení 7. a 9. zasedání ústředního
výboru KSČ, musejí dále, též
s využitím podnětů 19. všesvazové
konference ÚV KSSS, zvyšovat účinnost
a kvalitu vlastní práce.
Prokuratura musí koncentrovat svou činnost, obdobně
jak je to zabezpečováno v SSSR, na výkon
dozoru nad dodržováním socialistické
zákonnosti, především pak na rozhodující
problémy upevňování zákonnosti,
a postupovat systematicky a s plnou důsledností
až do dosažení zásadní změny
nepříznivého stavu na daném úseku.
Nelze rozptylovat činnost prokuratury do veliké
šíře a spokojovat se případně
i s formálním uplatňováním
některých prokurátorských prostředků.
Na přední místo v praxi prokuratury je nezbytné
postavit úkoly směřující k
podpoře realizace přestavby hospodářského
mechanismu a přestavby v dalších oblastech
života společnosti, tj. prosazování
důsledného dodržování zákonů
a ostatních právních předpisů
všemi subjekty v nových podmínkách.
Prokuratura musí dbát, aby hospodářské
subjekty využívaly svých oprávnění
vždy tak, jak stanoví zákon, a aby důsledně
plnily své právní povinnosti. Je nezbytné
přispívat k dialektické jednotě rozvíjení
prvků socialistické demokracie a upevňování
odpovědnosti, pořádku a kázně.
Prokurátoři musejí vždy a všude
v souladu s leninským posláním prokuratury
nekompromisně prosazovat socialistickou zákonnost
a postupovat bez ohledu na osoby a místní vlivy,
jednotně na celém území státu.
Mezi přední povinnosti prokurátorů
patří důsledně chránit práva
a oprávněné zájmy občanů
a organizací prostředky prokuratury, a již
ve sféře trestního řízení
nebo s využitím oprávnění, která
jim příslušejí ve všeobecném
a občanskosoudním dozoru. Součástí
toho je důsledné a pohotové vyřizování
podnětů občanů a organizací
a jejich stížností. Jsou přijímána
opatření k urychlení postupu orgánů
prokuratury při respektování zákonem
stanovené příslušnosti jednotlivých
článků prokuratury.
Lepší předpoklady pro účinný
postup prokuratury v boji s kriminalitou a činnost prokurátora
v trestním řízení vytváří
připravovaná novelizace trestních kodexů
zajišťovaná podle usnesení předsednictva
ÚV KSČ ze září 1987.
Při respektování specifických leninských
principů organizace a činnosti prokuratury, které
jsou nezbytným předpokladem účinného
prokurátorského dozoru, a při respektování
principů socialistického soudnictví je třeba
rozvíjet iniciativu a odpovědnost všech článků
prokuratury, racionalizovat jejich práci a překonávat
prvky byrokratismu, formalismu a zbytečné složitosti.
Racionalizovat a účinněji uplatňovat
je třeba zvláště také centrální
řízení a kontrolu. K tomu směřuje
i uskutečněná přestavba organizačních
struktur Generální prokuratury ČSSR a generálních
prokuratur národních republik, provázená
též úsporou pracovních sil v centrálách,
a orientací na lepší zajištění
kádrových a dalších podmínek
pro vlastní výkon prokurátorského
dozoru, zejména v krajích a okresech.
Důležitou úlohu při prohlubování
socialistické demokracie která je nezbytnou součástí
přestavby společnosti, mají soudy a státní
notářství. Zkvalitnění rozhodovací
a ostatní činnosti, posílení ochrany
práv občanů a organizací a upevnění
socialistické zákonnosti, kázně a
pořádku ve společnosti předpokládá
změnu metod a stylu práce, především
v oblasti řízení, a racionalizaci řídících
struktur tak, aby nižší soudy nebyly zbytečně
zatěžovány přemírou zpráv,
směrnic a jiných materiálů.
V činnosti soudů je nezbytné odstranit všechny
formy byrokratismu a formalismu, povýšeneckého
vztahu k lidem, necitlivého přístupu k jejich
problémům, tedy podstatně zvýšit
celkovou kulturu výkonu soudnictví, a tím
posílit jeho výchovnou funkci.
V soudnictví je rovněž třeba zvýraznit
demokratické prvky především účast
soudců z lidu. která není dosud náležitě
využita ani v soudním řízení,
ani ve vykonávacím řízení a
v preventivní a výchovné práci. Jako
důležitý úkol zůstává
zkvalitnit spolupráci soudů se společenskými
organizacemi a kolektivy pracujících.
Předpokladem zdokonalení činnosti soudů
je další posílení soudcovské
nezávislosti. Jde jednak o zvýšení politické,
odborné a morální úrovně soudců,
tedy jejich schopnosti rozhodovat samostatně, v souladu
se zákonem a socialistickým právním
vědomím, jednak o posílení právních
záruk nezávislosti.
Výkon soudního dozoru, jimž vyšší
soudy nejen odstraňují zjištěná
pochybení, nýbrž také usměrňují
a sjednocují rozhodování soudů a státních
notářství, musí být racionální,
soustředěný na využívání
efektivních forem přispívajících
ke zvýšení kvality soudního řízení
a rozhodování.
Bude třeba zabezpečit i snížení
administrativní náročnosti některých
činností prokuratury a soudů.
Zvýšení účinnosti dozorové,
rozhodovací a ostatní činnosti prokuratury,
soudů a státních notářství
vyžaduje dále zkvalitnění výběru
kádrů především pro výkon
funkcí prokurátorů, soudců a státních
notářů, a zdokonalení systému
zvyšování politické a odborné
připravenosti všech pracovníků v rámci
celoživotní profesní přípravy.
Podmínkou dalšího prohlubování
demokratizace prokuratury a soudnictví je také široká
informovanost veřejnosti o všech stránkách
jejich činnosti, jež má jednak příznivý
vliv na úroveň právního vědomí
společnosti, jednak je nástrojem veřejné
kontroly této činnosti, působícím
k dalšímu zkvalitnění jejich práce.
Nadále je třeba rozvíjet právní
výchovu zaměřenou k uvědomělému
dodržování právního řádu
a pravidel socialistického soužití, a to v
úzké spolupráci rodiny, školy, všech
státních orgánů a hospodářských
i společenských organizací.
Tabulka č. 1 |
Trestné činy | 1983 | 141 538 | + 1,7 | 94 889 | + 4,6 | 67,0 | 82 569 | + 4,4 | 3,0 |
1984 | 139 095 | - 1,7 | 92 365 | - 2,7 | 66,4 | 83 552 | + 1,2 | 3,4 | |
1985 | 142 029 | + 2,1 | 8.6 621 | - 6,2 | 61,0 | 74 180 | -11,2 | 3,1 | |
1986 | 141 766 | - 0,2 | 93 122 | + 7,5 | 65,7 | 83 475 | +12,5 | 2,9 | |
1987 | 138 462 | - 2,3 | 89 721 | - 3,6 | 64,8 | 83 483 | 0,0 | 3,3 | |
Přečiny | 1983 | 82 070 | + 6,9 | 41 071 | + 3,0 | 50,0 | 37 000 | + 1,3 | 0,5 |
1984 | 85 361 | + 4,0 | 41 351 | + 0,7 | 48,4 | 38 330 | + 3,6 | 0,5 | |
1985 | 81 264 | - 4,8 | 31 603 | - 23,6 | 38,9 | 26 238 | -31,5 | 0,4 | |
1986 | 81 439 | + 0,2 | 39 363 | + 24,6 | 48,3 | 35 351 | +34,7 | 0,4 | |
1987 | 77 673 | - 4,6 | 38 411 | - 2,4 | 49,5 | 36 628 | + 3,6 | 0,5 |
Tabulka č. 2 |
Hospodářské trestné činy | stíháno osob | 34 749 | 34 562 | 36 813 | 36 680 | 36 214 | -1,6 | -1,3 | |
podíl stíhaných na celkovém počtu stíhaných v ČSSR v % | 24,5 | 24,8 | 25,9 | 25,9 | 26,2 | +0,3 | +0,3 | ||
obžalovaných osob | 19 683 | 19 966 | 19 356 | 20 470 | 20 411 | +5,5 | -0,3 | ||
podíl obžal. na celkovém dočtu všech obž. v % | 20,7 | 21,6 | 22,4 | 22,0 | 22,8 | +0,4 | +0,8 | ||
Rozkrádání majetku v socialistickém vlastnictví | podle § 132 tr. zák. | stíháno osob | 24 837 | 24 273 | 24 068 | 25 580 | 25 827 | +7,3 | +1,0 |
obžalovaných osob | 11 913 | 11 999 | 12 283 | 12 773 | 12 846 | +4,6 | +0,6 | ||
počet neznámých pachatelů | 10 845 | 10 422 | 9 878 | 10 705 | 10 616 | +7,5 | -0,8 | ||
podlí neznám. pach. na globálu rozkrádání v % | 44,2 | 42,9 | 41,0 | 41,9 | 41,1 | +0,1 | -0,8 | ||
podle § 3/1 zák. o přečinech | oznámeno osob | 19 263 | 18 815 | 17 419 | 16 880 | 16 220 | -6,9 | -3,9 | |
postaveno před soud osob | 12 112 | 11 353 | 7 619 | 9 987 | 9 980 | +31,0 | -0,1 | ||
podíl neznám. pachatelů v % | 29,8 | 31,8 | 29,2 | 31,4 | 29,4 | +0,2 | -0,2 |
Tabulka č. 3 |
1983 | za tr. činy | 82 569 | 69,1 | 29 407 | 35,6 | 25 692 | 31,1 | 22 031 | 26,7 | 4 478 | 5,4 | 962 | 1,2 |
za přečiny | 37 000 | 30,9 | 10 257 | 27,7 | 9 311 | 25,2 | 6 417 | 17,3 | 10 046 | 27,1 | 974 | 2,6 | |
celkem | 119 569 | 0 | 39 664 | 33,2 | 34 998 | 29,3 | 28 447 | 23,8 | 14 524 | 12,1 | 1 936 | 1,6 | |
1984 | za tr. činy | 83 552 | 68,6 | 28 597 | 34,2 | 26 041 | 31,1 | 22 588 | 27,0 | 5 222 | 6,2 | 1 105 | 1,3 |
za přečiny | 38 330 | 31,4 | 10 655 | 27,8 | 9 465 | 24,7 | 6 035 | 15,7 | 11 263 | 29,4 | 912 | 2,4 | |
celkem | 121 882 | 0 | 39 252 | 32,2 | 35 506 | 29,1 | 28 623 | 23,5 | 16 485 | 13,5 | 2 017 | 1,6 | |
1985 | za tr. činy | 74 180 | 73,9 | 27 483 | 37,0 | 23 622 | 31,8 | 16 173 | 21,8 | 6 006 | 8,0 | 899 | 1,2 |
za přečiny | 26 238 | 26,1 | 8 546 | 32,6 | 5 735, | 21,9 | 3 659 | 13,9 | 7 776 | 29,6 | 519 | 2,0 | |
celkem | 100 418 | 0 | 36 029 | 35,9 | 29 357 | 29,2 | 19 832 | 19,8 | 13 782 | 13,7 | 1 418 | 1,4 | |
1986 | za tr. činy | 83 475 | 70,2 | 27 804 | 33,3 | 26 898 | 32,2 | 20 223 | 24,2 | 7 484 | 9,1 | 1 066 | 1,3 |
za přečiny | 35 351 | 29,8 | 9 606 | 27,2 | 8 594 | 24,3 | 5 333 | 15,1 | 11 188 | 31,3 | 630 | 0,8 | |
celkem | 118 826 | 0 | 37 410 | 31,5 | 35 492 | 29,9 | 25 556 | 21,5 | 18 672 | 15,7 | 1 696 | 1,4 | |
1987 | za tr. činy | 83 483 | 69,5 | 26 987 | 32,3 | 26 281 | 31,5 | 21 483 | 25,7 | 7 546 | 9,0 | 1 186 | 1,4 |
za přečiny | 36 628 | 30,5 | 9 976 | 27,2 | 8 561 | 10,3 | 5 314 | 14,5 | 11 945 | 32,6 | 832 | 28,3 | |
celkem | 120 111 | 0 | 36 963 | 30,8 | 34 839 | 29,0 | 26 797 | 22,3 | 19 491 | 16,2 | 2 018 | 18,7 |
Tabulka č. 4 |
o účasti společenských organizací
v trestním řízení soudním v
ČSSR
Tr. činy | 82 569 | 67 | 0,1 | 45 | 67,1 | 396 | 0,4 | 328 | 82,8 | 2 259 | 2,7 | 1 350 | 59,7 | 3 608 | 7,5 | |
Přečiny | 37 000 | 7 | 0,0 | 6 | 85,7 | 14 | 0,0 | 12 | 85,7 | 86 | 0,2 | 60 | 69,7 | 1 208 | 7,6 | |
Celkem | 119 569 | 74 | 0,1 | 51 | 68,9 | 410 | 0,3 | 340 | 82,9 | 2 345 | 2,0 | 1 410 | 60,0 | 4 816 | 7,6 | |
Tr. činy | 83 552 | 51 | 0,1 | 36 | 70,5 | 360 | 0,4 | 336 | 93,3 | 2 590 | 3,1 | 1 508 | 58,2 | 7 008 | 14,4 | |
Přečiny | 38 330 | 4 | 0,0 | 4 | 100,0 | 20 | 0,0 | 13 | 65,0 | 100 | 0,2 | 66 | 66,0 | 2 058 | 13,3 | |
Celkem | 121 882 | 55 | 0,0 | 40 | 80,0 | 380 | 0,3 | 349 | 91,8 | 2 690 | 2,2 | 1 574 | 58,5 | 9 066 | 14,1 | |
Tr. činy | 74 180 | 60 | 0,1 | 51 | 85,0 | 297 | 0,4 | 281 | 94,6 | 1 931 | 2,6 | 1 142 | 59,1 | 5 978 | 15,0 | |
Přečiny | 26 238 | 5 | 0,0 | 4 | 80,0 | 5 | 0,0 | 3 | 60,0 | 70 | 0,3 | 38 | 54,3 | 1 383 | 14,7 | |
Celkem | 100 418 | 65 | 0,1 | 55 | 84,6 | 302 | 0,3 | 284 | 94,0 | 2 003 | 2,0 | 1 180 | 59,0 | 7 361 | 14,7 | |
Tr. činy | 83 475 | 149 | 0,2 | 116 | 77,9 | 418 | 0,5 | 394 | 94,3 | 2 747 | 3,3 | 1 608 | 58,5 | 7 854 | 16,7 | |
Přečiny | 35 351 | 9 | 0,0 | 2 | 22,2 | 16 | 0,0 | 12 | 75,0 | 125 | 0,4 | 49 | 39,2 | 2 567 | 18,4 | |
Celkem | 118 826 | 158 | 0,1 | 118 | 74,7 | 434 | 0,4 | 406 | 93,5 | 2 872 | 2,4 | 1 657 | 57,7 | 10 421 | 17,1 | |
Tr. činy | 83 483 | 129 | 0,2 | 91 | 70,5 | 515 | 0,6 | 484 | 94,0 | 2 970 | 3,6 | 1 791 | 60,3 | 9 044 | 18,9 | |
Přečiny | 36 628 | 20 | 0,1 | 13 | 65,0 | 429 | 1,2 | 402 | 93,7 | 146 | 0,4 | 90 | 61,6 | 2 604 | 18,8 | |
Celkem | 120 111 | 149 | 0,1 | 104 | 69,8 | 944 | 0,8 | 886 | 93,9 | 3 116 | 2,6 | 1 881 | 60,4 | 11 648 | 18,9 |
Poznámka:
x) = z celkového počtu odsouzených
xx) = z podaných návrhů